ChristianMatch
 


Forum

masturberen moet gewoon kunnen als vrijgezel christen ?
Ga naar pagina Vorige 1 ... 6 7 8 9 10 11 12 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 9 mei 2011, 13:06
 
RONNY104 schreef:
FRANKT627 mag ik jouw een vraag stellen,jij praat uit ervaring als het gaat om zelfbevredeging of?


Moeten we dat nu allemaal perse van elkaar weten Ronny? ik lees dit topic al weinig omdat ik het een beetje grensoverschrijdend vind en nu ik het weer eens lees gaat het nog verder merk ik..........
En nee, ik vind het absoluut niet shockerend maar ik hoef en wil het gewoon niet allemaal te weten of iemand nu wel'/niet masturbeert en wat hij daarbij denkt of niet........
En wat zich in de diepe krochten van de ziel afspeelt zet men heus niet hier op het forum, dat maak je mij ook niet wijs.......
Ik weet het, het is een openbaar forum en je mag schrijven wat je wilt maar dit wilde ik toch even kwijt........

Willemijn, voorlopig sla ik dit topic maar weer over....... Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: maandag 9 mei 2011, 14:08
 
WILLEKE237 schreef:
Ik vind het wel kunnen dat je mastubeert.
Als je het nou heel simpel bekijkt..
-Waarom mag je wel
eten? Omdat je eten nodig hebt en het lekker is?
-Waarom zou je je tanden moeten poetsen? Om je gebit te
behouden en er verzorgt uit te zien..
Etc etc..

Waarom zou je dan niet eens op die manier met je lichaam om
mogen gaan? Zo God dat echt niet wensen dat je je lichaam kent
en ontdekt?

De gedachten erbij zijn voor mij een ander verhaal.. Maar ik
denk dat mastuberen iets lichamelijks is "een behoefte" net zoals
je eet, tanden poetst en je doucht..

Opzich hoeft men zich er niet voor te schamen, ik heb alleen wel periodes gehad waarneer ik dit deed en verder van God af stond.
Je zegt dat je soms verder van God af stond, maar heel veel momenten stond je dus niet verder van God af.
Ik denk dat je dan bij jezelf moet of mag nagaan, waarom stond ik toen verder van Hem af, en waarom op andere momenten niet. Waren de omstandigheden hetzelfde in je leven die je van Hem weghielden??
Satan zal de eerste zjn die jou zal zeggen, mag dat wel van je God?? en daarom, denk ik, is het goed om je aan je eigen mening te houden zoals je die hieronder neerschrijft.


Ik denk dat hij het op deze manier niet bedoelt heeft, het is een geschenk
die Hij jou geeft.. Maar ga er ook mee om zoals hij het bedoelt heeft.


De gedachten erbij, die kunnen heel erg varieeren.. ik denk dat ieder van zichzelf wel weet tot hoe ver je hierin kan gaan.

na ja.. mijn gedachten dus ;)

groetjes Willeke

PS: een eerlijke en open posting Willeke, dank je.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEKE237





Berichten: 3

BerichtGeplaatst: maandag 9 mei 2011, 16:20
 
Iets te persoonlijk om daar verder op in te gaan in dit topic.
Maar wanneer je verder kijkt dan God dit bedoelt heeft, merk je ook dat de schaamte in je opkomt en je God hierdoor niet onder ogen durft te komen.. Die periode op welk moment dan ook, of dat nou met mastuberen of om iets anders gaat hebben we allemaal wel eens. of dat je tegen God zegt.. U weet wel waarom ik dit doe..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 00:55
 
MARYLIEN613 schreef:
ik kan me best aansluiten,
mijn high-lights zitten er ook nog maar 2 weekjes in dus..... Knipoog smiley


Ehhh is dat ook voor mannen die High-Lights Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator





Berichten: 481

BerichtGeplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 11:02
 
En weer back on topic
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 11:09
 
RONNY104 schreef:
als je hierover goed wil praten moet je weten wat het inhoud,wie doen dat en wie niet en waarom...welke gevolgen heeft het voor jezelf en voor anderren...waarom zou je zulke dingen doen.
En dat is juist de grens die we moeten stellen hier. Je vraagt toch ook niet aan stelletjes hoe vaak ze het met elkaar doen en wat voor standjes ze hanteren?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RONNY104





Berichten: 63

BerichtGeplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 20:02
 
ik weet niet waar jij ziet staan waar ik txt en uitleg vraag?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RONNY104





Berichten: 63

BerichtGeplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 20:08
 
persoonlijk vind ik deze discusie 100x niks..de bijbel staat vol dat het gaat om het samen doen ,met god als middelpunt..als je mastruberen vind kunnen omdat welk excuus je dan ook hebt moet je toch nog ff wat beter de bijbel lezen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 20:21
 
RONNY104 schreef:
persoonlijk vind ik deze discusie 100x niks..de bijbel staat vol dat het gaat om het samen doen ,met god als middelpunt..als je mastruberen vind kunnen omdat welk excuus je dan ook hebt moet je toch nog ff wat beter de bijbel lezen.

masturberen moet gewoon kunnen als vrijgezel christen: is de vraag.

Ja, het moet gewoon kunnen zonder al die zogenaamde veronderstellingen die kant noch wal raken.
Als je het graag doet omdat het nodig is en omdat je er kan van genieten: doe het dan gewoon.
Vind je er niets aan om de één of andere reden: doe het dan gewoon niet.
Zo simpel is het want nergens wordt het ons verboden. Het staat niet in de Bijbel en ook de medische wereld keurt mastrubatie niet af. Waarom hebben we dan nog de raad nodig van de andere wat genot of afschuw betreft? Ik ga toch ook niet vragen of ik al dan niet rode kool mag eten of ik een blauwe of groene broek zou dragen? Zoek niet achter alles een probleem.

Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 20:24
 
RONNY104 schreef:
ik weet niet waar jij ziet staan waar ik txt en uitleg vraag?
Je vraagt naar persoonlijke verhalen, je richt je zelfs op een persoon met de vraag: heb jij er ervaring mee? En dat is iets wat niet kan vind ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RONNY104





Berichten: 63

BerichtGeplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 20:28
 
Smiley die vol vragen zit uh..ok ik weet niet waar u het nu over heeft maar ik heb het hier over..
Geplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 11:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 20:32
 
RONNY104 schreef:
Smiley die vol vragen zit uh..ok ik weet niet waar u het nu over heeft maar ik heb het hier over..
Geplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 11:09
Kijk dan eens hier naar:
Quote:
FRANKT627 mag ik jouw een vraag stellen,jij praat uit ervaring als het gaat om zelfbevredeging of?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RONNY104





Berichten: 63

BerichtGeplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 20:35
 
mastruberen is een sexueele handeling?mag aannemen dat je het daar mee eenst bent,wat ga jij doen dan met jouw zelf trouwen,of vind je dat je sexueele handelingen mag verichten voordat je getrouwd bent?
als het niet in de bijbel staat wil nog niet zeggen dat je het mag of goed is om te doen.als het om ons christenen gaat gaat het vooral om de bijbel dat is namelijk ons lijdraad ,niet de medische wereld.
wij mannen hebben het niet nodig om zulke dingen te doen,als het teveel wordt om het maar zo te zeggen gaat alles van zelf...daarnaast heeft god
de intimiteit bedacht voor de man en de vrouw...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RONNY104





Berichten: 63

BerichtGeplaatst: dinsdag 10 mei 2011, 20:38
 
ik heb het even voor jouw samen gevat....

RONNY104 schreef:
als je hierover goed wil praten moet je weten wat het inhoud,wie doen dat en wie niet en waarom...welke gevolgen heeft het voor jezelf en voor anderren...waarom zou je zulke dingen doen.

jouw reactie op mijn antwoord.
*En dat is juist de grens die we moeten stellen hier. Je vraagt toch ook niet aan stelletjes hoe vaak ze het met elkaar doen en wat voor standjes ze hanteren?

mijn reactie op jouw antwoord.
ik weet niet waar jij ziet staan waar ik txt en uitleg vraag

wat je nu doet is van de hak op de tak springen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DINI968





Berichten: 200

BerichtGeplaatst: woensdag 11 mei 2011, 07:07
 
Waarom zouden we op dit punt heiliger zijn dan de paus?
En sorry Lisa high lights zouden absoluut niet passen bij mijn grijze koppie, wat niet wegneemt dat als jij je daar goed bij voelt het absoluut niet moet laten.
Wat ik dan wel weer bedenk, een nachtje wakker liggen kan toch voordelen hebben, verschuif je dan het probleem niet?
Je voelt je sexueel onbevredigd en gaat dus maar geld uitgeven. Koopverslaving komt bij heel veel vrouwen voor.
Maar laat ieder het lekker op zijn eigen manier oplossen en zich er goed bij voelen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 11 mei 2011, 11:45
 
RONNY104 schreef: persoonlijk vind ik deze discusie 100x niks..de bijbel staat vol dat het gaat om het samen doen ,met god als middelpunt..als je mastruberen vind kunnen omdat welk excuus je dan ook hebt moet je toch nog ff wat beter de bijbel lezen.
In de afgelopen dagen heb je maar liefst 9 bijdragen op dit topic geschreven. En daar is helemaal niets mis mee, maar het laat zien dat deze discussie jou wel degelijk bezig houdt. En daar is ook helemaal niets mis mee. Het bevreemd me dan alleen een beetje om te lezen dat je het een discussie van niets vind. Als je dit een discussie van niets vind, waarom reageer je dan überhaupt op?

RONNY104 schreef: mastruberen is een sexueele handeling?mag aannemen dat je het daar mee eenst bent,wat ga jij doen dan met jouw zelf trouwen,of vind je dat je sexueele handelingen mag verichten voordat je getrouwd bent?als het niet in de bijbel staat wil nog niet zeggen dat je het mag of goed is om te doen.als het om ons christenen gaat gaat het vooral om de bijbel dat is namelijk ons lijdraad ,niet de medische wereld.
wij mannen hebben het niet nodig om zulke dingen te doen,als het teveel wordt om het maar zo te zeggen gaat alles van zelf...daarnaast heeft god
de intimiteit bedacht voor de man en de vrouw..


Ik ga niet betwisten dan masturberen een seksuele handeling is, maar volgens mij is dit niet te vergelijken met de seks tussen een man en vrouw. In het laatste geval is er sprake van een intimiteit die leidt tot een lichamelijke, maar ook een geestelijke eenwording. Daar is bij masturberen absoluut geen sprake van. Het maakt me overigens wel nieuwsgierig. Wat schaar jij nog meer onder “seksuele handelingen” waarmee je moet wachten tot je getrouwd bent?

Voor christenen is de Bijbel inderdaad de leidraad. Maar als niet in de Bijbel staat dat iets niet goed is, dan mag je daaruit dus afleiden dat het geen zonde is in Gods ogen. Zou dat wel zo zijn, dan zou het wel degelijk in de Bijbel te lezen zijn. Er worden immers tal van seksuele zonden genoemd in Leviticus 18, maar masturberen staat daar niet tussen. Overigens verbaas ik me ook een beetje over de tegenstelling in jou bijdragen. Eerst zeg je dat mensen die menen dat masturberen moet kunnen, de Bijbel beter moeten lezen. En vervolgens geef je zelf eigenlijk aan dat “als het er niet staat”… Kortom: staat het er volgens jou nu wel of niet? En als jij meent dat het er wel staat.. waar staat die Bijbeltekst dan?

En wat jouw laatste opmerking betreft: fijn voor mannen dat alles vanzelf gaat als het teveel wordt en dat jij daarom meent dat mannen het niet nodig hebben om te masturberen. Nog even afgezien van het feit dat de meeste mannen het waarschijnlijk op dit punt niet eens met jou zijn (lees de andere bijdragen op het forum maar even door, voordat je weer de conclusie trekt dat ik voor anderen spreek). Hoe zie je dit dan bij vrouwen?

Lisa (die toch meer nadenkt dan Ronny dacht..)


Laatst aangepast door
LISA610
op woensdag 11 mei 2011, 11:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOKE849





Berichten: 27

BerichtGeplaatst: woensdag 11 mei 2011, 11:56
 
Kom ik ook leuk binnen met mijn high-lights.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 11 mei 2011, 12:09
 
JOKE849 schreef:
Kom ik ook leuk binnen met mijn high-lights.

Wel een beeeeetje off topic Joke, maar welkom op t forum enne.. niets mis met die high-lights Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOKE849





Berichten: 27

BerichtGeplaatst: woensdag 11 mei 2011, 12:16
 
FRANKT627 schreef:
Gefrustreerde smiley waarschijnlijk zal ik wel dom zijn zeker: wat zijn nu in vredesnaam high-lights?




Highlights
De lichtste tonen in een beeld. Een specular highlight is een heldere, gereflecteerde lichtbron.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOKE849





Berichten: 27

BerichtGeplaatst: woensdag 11 mei 2011, 12:41
 
LISA610 schreef:
Wel een beeeeetje off topic Joke, maar welkom op t forum enne.. niets mis met die high-lights Knipoog smiley


Dank je, volgens mij las ik een stukje van jou op 9 mei waarin je zelf begint over high-lights en blond zijn? Was je zelf ook even off-topic.

Dus on topic maar weer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 11 mei 2011, 13:41
 
JOKE849 schreef:
Dank je, volgens mij las ik een stukje van jou op 9 mei waarin je zelf begint over high-lights en blond zijn? Was je zelf ook even off-topic.

Dus on topic maar weer.

Klopt Joke, maar dat was naar aanleiding van de reactie van iemand op een bijdrage die ik had geschreven op dit topic. Enne.. had niet eens serieus de bedoeling om jou te wijzen op t feit dat je off topic was hoor. Was meer een grapje (vandaar die knipoog) en wilde je bovenal even welkom heten op t forum.

En nu idd maar back on topic. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 11 mei 2011, 13:42
 
RONNY104 schreef:
JOKE849 heel goed ja daar dacht ik ook al aan.

Gaan we bijdehand doen Ronny? Ik had nog een aantal vragen voor je (zie mijn eerdere bijdrage). Wil je daar ook eens over nadenken.


Laatst aangepast door
LISA610
op woensdag 11 mei 2011, 13:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMKE917





Berichten: 838

BerichtGeplaatst: woensdag 11 mei 2011, 13:45
 
JOKE849 schreef:
Kom ik ook leuk binnen met mijn high-lights.

Hahaha.....ik lig in een deuk.....geweldig !!

Leuke binnenkomer, relativeerd de boel een beetje Knipoog smiley

oeps sorry....off toppic Verlegen lachende smiley


Laatst aangepast door
IMKE917
op woensdag 11 mei 2011, 13:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOKE849





Berichten: 27

BerichtGeplaatst: woensdag 11 mei 2011, 14:07
 
LISA610 schreef:
Klopt Joke, maar dat was naar aanleiding van de reactie van iemand op een bijdrage die ik had geschreven op dit topic. Enne.. had niet eens serieus de bedoeling om jou te wijzen op t feit dat je off topic was hoor. Was meer een grapje (vandaar die knipoog) en wilde je bovenal even welkom heten op t forum.

En nu idd maar back on topic. Lachende smiley



Zoiets dacht ik al te lezen dat het een aanleiding was n.a.v Verlegen lachende smiley
Je mag me wijzen waarheen je wilt hoor, of ik je aanwijzing volg is
vraag 2. en de knipoog, ja die heb ik niet opgemerkt, meestal krijg ik
ze van mannen. Knipoog smiley

Maar bedankt voor de warme welkoms wijzing op dit forum.
(wel is het beetje verwarrend voor een nieuweling de weggehaalde teksten van je in sommige stukjes, als je iets zet waarom verwijderen,
als je ergens voor staat dan moet je staan blijven.)

En dan nu de bijna standaard woorden van Lisa, Lachende smiley
En nu idd maar back on topic. [/quote] Knipoog smiley Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: woensdag 11 mei 2011, 14:22
 
JOKE849 schreef:
En nu idd maar back on topic.
Knipoog smiley Clown smiley[/quote]

Back on topic; schreef je Joke.
Heb je dan ook een mening over het onderwerp van deze topic?

Knipoog smiley Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: woensdag 11 mei 2011, 15:00
 
JOKE849 schreef:
Back on topic; schreef je Joke.
Heb je dan ook een mening over het onderwerp van deze topic?

Knipoog smiley Frank

Jazeker Knipoog smiley[/quote]


Oké, neem rustig je tijd om het mooi te verwoorden...we wachten ondertussen wel geduldig maar met enige spanning naar jouw relaas hier in deze topic. Het kan steeds een interessant zijn een nieuwe mening te horen.

Alvast bedankt, Joke Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RONNY104





Berichten: 63

BerichtGeplaatst: woensdag 11 mei 2011, 17:54
 
LISA610 schreef:
Gaan we bijdehand doen Ronny? Ik had nog een aantal vragen voor je (zie mijn eerdere bijdrage). Wil je daar ook eens over nadenken.
Ik denk zoveel na dat ik moet nadenken over het nadenken over hoe ik moet nadenken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: woensdag 11 mei 2011, 18:46
 
RONNY104 schreef:
Ik denk zoveel na dat ik moet nadenken over het nadenken over hoe ik moet nadenken.

Nou neem dan vooral je tijd om na te denken. En als je daarmee klaar bent, kom je dan nog terug op de vragen die ik jou heb gesteld? Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOKE849





Berichten: 27

BerichtGeplaatst: woensdag 11 mei 2011, 21:11
 
Dan zal ik dat maar even snel doen door mijn mening te plaatsen:
(zoals gevraagd werd)
Mijn mening is helaas niet zo verhelderend denk ik.

De vraag is:
masturberen moet gewoon kunnen als vrijgezel christen ?
dit is al een bepaalde groep in een hokje plaatsen vind ik,
want waarom "vrijgezel christen?" Net of dat de getrouwden/
of degene in een relatie zich niet hiermee "bezondigen"
Dus dat is niet echt fair.

Daarbij denk ik dat we allemaal wel iets van normen en waarden
hebben meegekregen van huis uit, misschien in combinatie met de pynenburgkoek.

Sommige redenaties kan ik niet helemaal volgen: zoals als het écht
zonde was, zou het wel vernoemd staan in de Bijbel. Dus als iets niet
vernoemd staat, mag het. We hebben de 10 geboden en die worden
genoemd, maar hoeveel mensen, houden zich eraan? Dus er is niemand van ons die liegt, begeert, iemand dood wenst, en we hebben allemaal onze vijand lief!

Beter kun je dan de tekst gebruiken:
Alles is geoorloofd, maar niet alles is nuttig.

- Is het nuttig om te doen?
- Is het het nog nuttiger om het hier bespreekbaar te maken?

Ik denk dat niemand zonder zonde is, of het nu gaat om dit onderwerp
of iets anders, maar niemand is volmaakt.


Laatst aangepast door
JOKE849
op woensdag 11 mei 2011, 21:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: woensdag 11 mei 2011, 21:13
 
JOKE849 schreef:
Dan zal ik dat maar even snel doen door mijn mening te plaatsen:
(zoals gevraagd werd)
Mijn mening is helaas niet zo verhelderend denk ik.

De vraag is:
masturberen moet gewoon kunnen als vrijgezel christen ?
dit is al een bepaalde groep in een hokje plaatsen vind ik,
want waarom "vrijgezel christen?" Net of dat de getrouwden/
of degene in een relatie zich niet hiermee "bezondigen"
Dus dat is niet echt fair.

Daarbij denk ik dat we allemaal wel iets van normen en waarden
hebben meegekregen van huis uit, misschien in combinatie met de pynenburgkoek.

Sommige redenaties kan ik niet helemaal volgen: zoals als het écht
zonde was, zou het wel vernoemd staan in de Bijbel. Dus als iets niet
vernoemd staat, mag het. We hebben de 10 geboden en die worden
genoemd, maar hoeveel mensen, houden zich eraan? Dus er is niemand van ons die liegt, begeert, iemand dood wenst, we hebben allemaal onze vijand lief!

Beter kun je dan de tekst gebruiken:
Alles is geoorloofd, maar niet alles is nuttig.

- Is het nuttig om te doen?
- Is het het nog nuttiger om het hier bespreekbaar te maken?

Ik denk dat niemand zonder zonde is, of het nu gaat om dit onderwerp
of iets anders, maar niemand is volmaakt.

En die mening heb je gegeven. Petje af!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 ... 6 7 8 9 10 11 12 Volgende
Pagina 9 van 12