ChristianMatch

Forum

Buddha beeld
Ga naar pagina Vorige 1 ... 5 6 7 8 9 10 11 ... 17 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zondag 25 april 2010, 13:52

En zo zijn we eindelijk weer waar de open vraag voor bedoeld was in mijn ogen. Niets heikel onderwerp, maar gewoon een open gedachtengang om verder over van gedachten te wisselen...

...waarom heb jij beelden in je tuin/huis? Om te aanbidden of gewoon voor de sier? Een wereld van verschil hoe je die vraag beantwoord. De eerste optie heeft direct invloed op je christen de zijn, de tweede niet! Hopelijk kunnen we dit onderscheid nu eens vasthouden met elkaar zonder direct de ander op zijn/haar geloof te beoordelen als er een open vraag gesteld wordt over beelden in je tuin...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 25 april 2010, 14:08

HENK710 schreef:
En zo zijn we eindelijk weer waar de open vraag voor bedoeld was in mijn ogen. Niets heikel onderwerp, maar gewoon een open gedachtengang om verder over van gedachten te wisselen...

...waarom heb jij beelden in je tuin/huis? Om te aanbidden of gewoon voor de sier? Een wereld van verschil hoe je die vraag beantwoord. De eerste optie heeft direct invloed op je christen de zijn, de tweede niet! Hopelijk kunnen we dit onderscheid nu eens vasthouden met elkaar zonder direct de ander op zijn/haar geloof te beoordelen als er een open vraag gesteld wordt over beelden in je tuin...
Uit de verhalen die je hier gelezen hebt gaat je stelling niet op. Grace gaf aan dat dat beeld zelf gekke dingen veroorzaakte, het had niks met haar persoonlijke houding te maken.
Maar zoals ik vaker in discussies met je gemerkt heb, is dat je toch redenen zoekt die jou uitkomen. En dan heeft het geen zin om verder over te praten.

Een Buddha beeld geeft risico, wil je dat bewust lopen? Jullie staan in een spannende periode in je leven, waarom zou je dat er ook nog bij willen nemen.

Niet jouw houding, maar het karakter van het beeld zelf zorgt voor geestelijke onreinheid in je huis. Is dat een christelijke benadering?

Een Buddha beeld is een afgodsbeeld, God verbiedt zulke afgoden te hebben.

Waarom zijn deze redenen niet voldoende?
Naar boven

Auteur Bericht
RELLOK036

BerichtGeplaatst: zondag 25 april 2010, 14:14

CHATULIEM619 schreef:
Uit de verhalen die je hier gelezen hebt gaat je stelling niet op. Grace gaf aan dat dat beeld zelf gekke dingen veroorzaakte, het had niks met haar persoonlijke houding te maken.
Maar zoals ik vaker in discussies met je gemerkt heb, is dat je toch redenen zoekt die jou uitkomen. En dan heeft het geen zin om verder over te praten.

Een Buddha beeld geeft risico, wil je dat bewust lopen? Jullie staan in een spannende periode in je leven, waarom zou je dat er ook nog bij willen nemen.

Niet jouw houding, maar het karakter van het beeld zelf zorgt voor geestelijke onreinheid in je huis. Is dat een christelijke benadering?

chat niet persoonlijk worden aub....
en het is een openvraag gesteld nu door mij.....
Daarbij komt dat robbedoes een paar keer aan gaf dat ze er geen wilt zelfs geen tuinkabouter, het was gewoon een vraag van mag het en is het slim dat is alles niet dat ze er 1 wil kopen dat wordt er van gemaakt helaas
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zondag 25 april 2010, 14:16

CHATULIEM619 schreef:

Hoi Chatuliem,

Hoe bedoelje dit nu praktisch? Zoals ik al eerder vertelde heb ik er al jaren één in mijn huis staan..........En heb er totaal geen andere gedachte bij dan dat het me dierbaar is omdat ik het gekregen heb van iemand die me lief is......Moet ik het nu weg doen?? Smiley die vol vragen zit
Bedoel je nu te zeggen dat als ik hem weg doe het leven mij toe gaat lachen? Doet het nu ook wel hoor......
Ik snap niet zo goed de praktische kant van je verhaal.....

Willemijn
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 25 april 2010, 14:19

WILLEMIJN232 schreef:
Hoi Chatuliem,

Hoe bedoelje dit nu praktisch? Zoals ik al eerder vertelde heb ik er al jaren één in mijn huis staan..........En heb er totaal geen andere gedachte bij dan dat het me dierbaar is omdat ik het gekregen heb van iemand die me lief is......Moet ik het nu weg doen?? Smiley die vol vragen zit
Bedoel je nu te zeggen dat als ik hem weg doe het leven mij toe gaat lachen? Doet het nu ook wel hoor......
Ik snap niet zo goed de praktische kant van je verhaal.....

Willemijn
ik refereer naar verhalen die hier in dit topic ook hebben gestaan wat het kan betekenen. Zelf heb ik er geen ervaringen mee, maar vraag maar aan Grace en Marijan.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zondag 25 april 2010, 14:27

CHATULIEM619 schreef:
ik refereer naar verhalen die hier in dit topic ook hebben gestaan wat het kan betekenen. Zelf heb ik er geen ervaringen mee, maar vraag maar aan Grace en Marijan.

Dat zijn maar twee verhalen.......en ik heb ze gelezen en als zij dat zo ervaren hebben is dat zo.....een beleving is een beleving natuurlijk....

maar ik heb het al jaren in mijn huis en er gebeurt-tot nog toe in ieder geval- niets mee......
Maar daar refereer je niet aan........
Ik bedoel daar mee te zeggen dat het iets is wat niet voor iedereen geldt...
En als jij er geen ervaring mee hebt kan je je er toch ook niet over uitspreken?

Willemijn

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zondag 25 april 2010, 14:29
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: zondag 25 april 2010, 14:35

HENK710 schreef:

Vind het eerlijk gezegd wel een verschil of je een beeldje in huis haalt van een boeddha of van bijv. een paard...
Natuurlijk moet je dat beeldje van een paard bijv. (ik noem ff iets... een schepsel van God Knipoog smiley ) niet gaan vereren, want dan wordt dat beeldje een afgod denk ik... (als het meer betekent of zelfs maar gelijk gesteld wordt aan God is dat volgens mij niet de bedoeling), maar een boeddha roept voor mij sowieso al associatie op met de wereldgodsdienst: het boeddhisme.

God wil dat we alleen Hem aanbidden, daarom kies ik ervoor om geen beelden van een andere religie er bij te halen (boeken zou denk ik kunnen ter informatie), want in wezen is er maar 1 God.

En Henk710, ik vind wel dat je verschil kunt maken tussen bewust iets in huis halen en onbewust iets in huis hebben, waarvan je verder geen idee hebt wat daar de achtergrond daarvan is... het is geen vrijbrief, maar ik vind de verantwoordelijkheid groter als je bewust iets neerzet, waarvan je eigenlijk weet... het zou niet kunnen...
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: zondag 25 april 2010, 14:49

SUSANNAH475 schreef:
Vind het eerlijk gezegd wel een verschil of je een beeldje in huis haalt van een boeddha of van bijv. een paard...
Natuurlijk moet je dat beeldje van een paard bijv. (ik noem ff iets... een schepsel van God Knipoog smiley ) niet gaan vereren, want dan wordt dat beeldje een afgod denk ik... (als het meer betekent of zelfs maar gelijk gesteld wordt aan God is dat volgens mij niet de bedoeling), maar een boeddha roept voor mij sowieso al associatie op met de wereldgodsdienst: het boeddhisme.

God wil dat we alleen Hem aanbidden, daarom kies ik ervoor om geen beelden van een andere religie er bij te halen (boeken zou denk ik kunnen ter informatie), want in wezen is er maar 1 God.

En Henk710, ik vind wel dat je verschil kunt maken tussen bewust iets in huis halen en onbewust iets in huis hebben, waarvan je verder geen idee hebt wat daar de achtergrond daarvan is... het is geen vrijbrief, maar ik vind de verantwoordelijkheid groter als je bewust iets neerzet, waarvan je eigenlijk weet... het zou niet kunnen...

gister in de commotie is hier niet op gereageerd, daarom nog maar een keer

Ik heb dus geen boeda beeld meer in mijn huis, maar wel :

een oud grieks beeldje, je weet wel , zo'n ding met zonder armen (haha met zonder ???) en met blote borsten...... zou zomaar van afrodite (Godin van de liefde) kunnen zijn.

Verder nog een boek met de griekse mythologie in huis.
Naar boven

Auteur Bericht
PEACEDOVE820

BerichtGeplaatst: zondag 25 april 2010, 15:04

JONATHAN890 schreef:

een oud grieks beeldje, je weet wel , zo'n ding met zonder armen (haha met zonder ???) en met blote borsten...... zou zomaar van afrodite (Godin van de liefde) kunnen zijn.

Wat mag je dan nog wel in huis hebben volgens anderen?
Je kan ook achter wat verkeerds zoeken.....
IK bepraat alles gewoon met God, als mij iets niet lekker zit of echt et goed zou wezen heb ik de Here in mn hart en de heilige geest die me dat wel duidelijk maakt!

Je kan de dingen mijns inziens ook te ver doortrekken, het is denk ik maar net wat voor betekenis je aan deze dingen dit geval beeldjes geft of wil geven.....

Greets,
Peacedove
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: zondag 25 april 2010, 15:24

JONATHAN890 schreef:

Wat je zelf eerder al aangaf... de rust van God die je in de plaats ontving van dat boeddha beeld... dat lijkt me dan wel een duidelijk teken.

Denk je zelf dat dat oude griekse beeldje een belemmering zou kunnen zijn tussen God en jou ?
Volgens mij gaat het om de afleiding en de verleiding om je van God af te trekken...
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: zondag 25 april 2010, 17:30

JONATHAN890 schreef:

Het hangt ervanaf of je beeldje aanbid, maar ik zie jou nog niet met wierook en kaarsjes dat beeldje aanbidden.
En het is ook niet verkeerd om boeken over de griekse mythologie in huis te hebben.
Zolang jij maar de enige God aanbid en Zijn Woord leest zit het wel goed.
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: zondag 25 april 2010, 17:31

SUSANNAH475 schreef:
Wat je zelf eerder al aangaf... de rust van God die je in de plaats ontving van dat boeddha beeld... dat lijkt me dan wel een duidelijk teken.

Denk je zelf dat dat oude griekse beeldje een belemmering zou kunnen zijn tussen God en jou ?
Volgens mij gaat het om de afleiding en de verleiding om je van God af te trekken...

zoals ik al eerder zei:

Demonen of afgoden hebben zoveel plaats in je leven, als er plaatsen in je leven zijn waar Jezus niet is of kan zijn.
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zondag 25 april 2010, 17:58

JONATHAN890 schreef:
zoals ik al eerder zei:

Demonen of afgoden hebben zoveel plaats in je leven, als er plaatsen in je leven zijn waar Jezus niet is of kan zijn.

Exo 20:4 Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.

Lev 26:1 Gij zult ulieden geen afgoden maken; noch gesneden beeld, noch opgericht beeld zult gij u stellen, noch gebeelden steen in uw land zetten, om u daarvoor te buigen; want Ik ben de HEERE, uw God!

Deu 4:25 Wanneer gij nu kinderen en kindskinderen gewonnen zult hebben, en in het land oud geworden zult zijn, en u zult verderven, dat gij gesneden beelden maakt, de gelijkenis van enig ding, en doet, wat kwaad is in de ogen des HEEREN, uws Gods, om Hem tot toorn te verwekken;

Deu 7:25 De gesneden beelden van hun goden zult gij met vuur verbranden; het zilver en goud, dat daaraan is, zult gij niet begeren, noch voor u nemen, opdat gij daardoor niet verstrikt wordt; want dat is den HEERE, uw God, een gruwel.

Deu 12:3 En gij zult hun altaren afwerpen, en hun opgerichte beelden verbreken, en hun bossen met vuur verbranden, en de gesneden beelden hunner goden nederhouwen; en gij zult hun naam te niet doen uit diezelve plaats.

Deu 27:15 Vervloekt zij de man, die een gesneden of gegoten beeld, een gruwel des HEEREN, een werk van 's werkmeesters handen, zal maken, en zetten in het verborgene! En al het volk zal antwoorden en zeggen: Amen.

ct 17:29 Wij dan, zijnde Gods geslacht, moeten niet menen, dat de Godheid goud, of zilver, of steen gelijk zij, welke door mensenkunst en bedenking gesneden zijn.

Nah 1:14 Doch tegen u heeft de HEERE bevolen, dat er van uw naam niemand meer gezaaid zal worden; uit het huis uws gods zal Ik uitroeien de gesneden en gegoten beelden; Ik zal u daar een graf maken, als gij zult veracht zijn geworden.

De schepper is daar heel duidelijk over.
Heb je een relatie met Hem, dan weet je wat je moet doen.
Hoe verwacht je dan dat God je gaat Heiligen en/of gebeden verhoord?
Zorg dat als man een dicipel van God gaat worden.

Laatst aangepast door
MAR907
op zondag 25 april 2010, 18:04
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 25 april 2010, 18:46

RELLOK036 schreef:
chat niet persoonlijk worden aub....
en het is een openvraag gesteld nu door mij.....
Daarbij komt dat robbedoes een paar keer aan gaf dat ze er geen wilt zelfs geen tuinkabouter, het was gewoon een vraag van mag het en is het slim dat is alles niet dat ze er 1 wil kopen dat wordt er van gemaakt helaas
Beste Rel, het enige wat ik doe, is dat ik een aantal overwegingen geef. En dat dat kan wel een persoonlijk tintje in zitten. De info die daarmee gegeven is, is niet hinderlijk en het is zeker geen persoonlijke aanval. Per slot van rekening weet iedereen dat als je op het punt staat te trouwen, dat het een spannende tijd is. Veel voorbereidingen treffen, de dag zelf indelen, kijken welke mensen komen, kleding kopen en ga zo maar door. Wat is daar voor persoonlijks aan?

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 26 april 2010, 09:02
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 25 april 2010, 18:53

WILLEMIJN232 schreef:
Dat zijn maar twee verhalen.......en ik heb ze gelezen en als zij dat zo ervaren hebben is dat zo.....een beleving is een beleving natuurlijk....

maar ik heb het al jaren in mijn huis en er gebeurt-tot nog toe in ieder geval- niets mee......
Maar daar refereer je niet aan........
Ik bedoel daar mee te zeggen dat het iets is wat niet voor iedereen geldt...
En als jij er geen ervaring mee hebt kan je je er toch ook niet over uitspreken?

Willemijn
Je ziet dat mijn conclusies gebaseerd zijn op deze verhalen. In tegenstelling tot wat jij concludeert, heb ik veel vaker die verhalen gehoord. Zelf heb ik nooit een Buddha beeld in huis gehad, dus zelf heb ik die ervaring niet. Ik vind het juist opvallend dat als je over dat beeld praat, mensen uit zichzelf al met zulke ervaringen komen. Het schijnt dus in mijn beleving veel voor te komen. Waarom het bij jou niet zo is, kan ik geen antwoord op geven.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: zondag 25 april 2010, 19:10

de een heeft slechte ervaringen in buddah beelden en een ander weer niet.
maar we mogen een ander er wel opwijzen dat een buddha beeld
bepaalde dingen met zich mee brengt.

er zijn meer dingen die in religies aanbeden worden.
in het oude egypte werden vele dieren aanbeden.
nu heb ik 3 kleine kattenbeeldjes en 1 hondenbeeldje.
ze staan gewoon in de vensterbank.
ik aanbid ze niet, maar ze staan er voor de sier.
ben ik nu fout bezig?
ik denk zelf van niet.

hoeveel kinderen nemen zelfs geen beestenknuffel overal mee naar toe?
het kind voelt zich veilig als hij die knuffel bij zich heeft.
moeten wij daar moeilijk over gaan doen?
nee, een knuffeldier aan een kind onthouden is niet verkeerd.
zolang wij het kind vertellen dat er een God is die over ze waakt.

laten we ons gezond verstand gebruiken en niet achter of bij ieder ding stilstaan of het wel goed is dat we dat in huis halen.
Naar boven

Auteur Bericht
RELLOK036

BerichtGeplaatst: zondag 25 april 2010, 19:16

CHATULIEM619 schreef:
Beste Rel, het enige wat ik doe, is dat ik een aantal overwegingen geef. En dat dat kan wel een persoonlijk tintje in zitten. De info die daarmee gegeven is, is niet hinderlijk en het is zeker geen persoonlijke aanval.
euhm je reageerde op henk alsof hij deze topic weer hervat heeft... dat bedoel ik chat... maar genoeg er over jij bent dus geen voorstander voor ene beeldje mag hoor waarom niet?
Kijk opzich ben ik ook geen echte voorstander er voor maar meer uit het oogpunt dat je niet weet wat er met zoon beeld allemaal gedaan cq gebeurd is.... want ook een tv of internet kan een afgod zijn.... of voetbal ook.... het kan je van God afhouden... snap je mijn punt? uit estetisch oogpunt sja tis niet mijn stijl een oosterse inrichting...
maar ook in nederland heb je van deze beeldjes neem de heilige madonna's of het heilig hart beeldjes... ik kom uit het katolieke zuiden he... Coole smiley met zonnebril
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: zondag 25 april 2010, 19:22

MARISKA601 schreef:

ben ik nu fout bezig?
ik denk zelf van niet.

laten we ons gezond verstand gebruiken en niet achter of bij ieder ding stilstaan of het wel goed is dat we dat in huis halen.

idd, dat griekse beeld staat bij mij gewoon voor de sier. Trouwens die goden uit die tijd, Zeus, Afrodite etc bestaan niet eens meer

(Af)Goden van deze tijd: werk, muziek, voetbal, partner, sex, sport

ook die dingen kunnen je contact met God geheel verstoren.

En dan gaf ik eerder al aan bepaalde muziek waar iedereen naar luistert en meeblert. Bohemian Rapsodie van Queen, Hotel Calafornia van the Eagles, Paradise by the dashboard light, acdc etc
Daar luisteren christenen ook naar, zingen het mee. Dan vraag ik mij af of die invloed niet veel en veel directer is.
Dan kan je met allerlei...gij zult geen geneden beeld- teksten komen, maar dan kan je dus elk beeldje wegdoen, van een hond/kat/paard/mens/dier etc, want alles zou je als afgod kunnen gaan zien.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 25 april 2010, 19:25

MARISKA601 schreef:

ben ik nu fout bezig?
ik denk zelf van niet.

Wat betreft knuffels vind ik je vergelijking totaal mank gaan. Je vergoeilijkt daarmee iets waar je niet mee moet spotten vind ik. Niet elk beeldje is verkeerd, maar van een Buddha beeld kun je daar wel van uit gaan. Temeer omdat je de achtergrond weet, je kunt dus niet waardenvrij een Buddhabeeldje in huis nemen.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: zondag 25 april 2010, 19:29

JONATHAN890 schreef:
idd, dat griekse beeld staat bij mij gewoon voor de sier. Trouwens die goden uit die tijd, Zeus, Afrodite etc bestaan niet eens meer

En dan gaf ik eerder al aan bepaalde muziek waar iedereen naar luistert en meeblert. Bohemian Rapsodie van Queen, Hotel Calafornia van the Eagles, Paradise by the dashboard light, acdc etc
Daar luisteren christenen ook naar, zingen het mee. Dan vraag ik mij af of die invloed niet veel en veel directer is.
Dan kan je met allerlei...gij zult geen geneden beeld- teksten komen, maar dan kan je dus elk beeldje wegdoen, van een hond/kat/paard/mens/dier etc, want alles zou je als afgod kunnen gaan zien.

dat bedoel ik dus.
er zijn vele voorwerpen in huis , waar wij niet meer zonder kunnen.
het gaat er om, wat doe je ermee, en waar gebruik je het voor.
ook in de muziek kunnen we wel een opruiming gaan houden.
muziek speelt op je emotie.
dat is bij mij zo.
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: zondag 25 april 2010, 19:36

MARISKA601 schreef:
dat bedoel ik dus.
dat is bij mij zo.

nou dan heb ik t niet over de emotie die muziek kan geven, maar gewoon over de directe teksten. Wat doen die met je geest??
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: zondag 25 april 2010, 20:21

JONATHAN890 schreef:

wat dacht je van geld ...?

Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 25 april 2010, 20:33

MARISKA601 schreef:
dat bedoel ik dus.
dat is bij mij zo.
Dat is onder andere zo. Maar een Buddha beeld is en blijft occult. En dat kun je niet wegredeneren wat je in mijn ogen nu wel doet.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: zondag 25 april 2010, 20:44

lees wat ik eerder heb geschreven chat.
ik beredeneer niks weg.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: zondag 25 april 2010, 21:28

CHATULIEM619 schreef:

Welk verhaal heb ik verteld dan Smiley die vol vragen zit Ik heb het idee dat iemand anders bedoeld wordt.
Naar boven

Auteur Bericht
WILMA729

BerichtGeplaatst: zondag 25 april 2010, 23:51

een Buddhabeeldje in huis nemen.
Een buddhabeeld heeft toch geen enkele waarde als je hem in huis neemt?? Zelf aanschaft dus??
Een buddha-beeld heeft alleen invloed in je leven als je hem van iemand krijgt (Als je er in gelooft.)
Dussssss Zelf kopen heeft geen enkele zin, mocht je denken dat het je geluk zal brengen.

Maar goed, daar gaat het hier niet om. Is zomaar even ter info Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 26 april 2010, 09:24

MARISKA601 schreef:

ben ik nu fout bezig?
ik denk zelf van niet.

Eerlijk gezegd denk ik bij mezelf is gezond verstand het criterium hiervoor? Ik denk veel eerder dat gezond verstand geen oog heeft voor geestelijke gevaren. Het verstand zal altijd het gevaar bagateliseren.....En dat zie ik ook in jouw redenaties terug. Die variëren van:
1. alles kan een afgod zijn, dus een afgod meer of minder maakt ook niet meer uit.
2. Je hoeft er geen last van te krijgen, dus ik krijg er geen last van.

Verstandige redenaties?

Ik denk dat je juist niet je verstand moet gebruiken maar je geestelijk inzicht. En dat houdt m.i. in dat als je van tevoren weet dat je daarmee God geen eer geeft je het gewoon niet moet doen.

Verder vind ik dat je de Bijbel moet gebruiken en die keurt deze afgodsbeelden af. Nu krijg ik altijd als tegenargument: de Bijbel wordt door iedereen anders geïnterpreteerd. Daarmee ontzeg je de kracht van de Bijbel en geef je aan de Bijbel niet serieus te nemen.
Mijn criterium voor het gebruik van de Bijbel is duidelijk. Als Gods Woord zelf de ruimte geeft voor meerdere interpretaties, is het niet erg verschillend over dingen te denken. Maar als Gods Woord duidelijk is, heeft het in mijn ogen absoluut gezag en probeer ik er naar te luisteren. Ook al gaat dat tegen mijn eigen vlees en redenaties in.
Het is moeilijk christenen te overtuigen dat ze de Bijbel eens een keer serieus moeten nemen. Het is een heidens karwei soms. Als het ze uitkomt, strooien ze met bijbelteksten, maar zodra het ze niet uitkomt, zetten ze met hetzelfde gemak Gods Woord aan de kant. En mensen die oprecht zijn in hun leven, worden afgeschilderd als betweters en bemoeials. Een niet christen staat soms meer open voor Gods Woord dan christenen die ik via deze site heb leren kennen.
Sommigen van jullie vinden de zonde in je leven zo normaal, dat je ook nog denkt dat het goed is. En dat je dat ook nog met hand en tand probeert te verdedigen, dat mensen die naar Gods Woord willen luisteren maar afgebekt mogen worden.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 26 april 2010, 09:27
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: maandag 26 april 2010, 09:35

Ik denk wel dat het handig is om de term afgodsbeeld in de juiste zin van het woord te gebruiken. Wanneer is een beeld een afgodsbeeld? Een beeld voor de sier lijkt voor jou per definitie een afgodsbeeld en daar worden in mijn ogen terecht vraagtekens bij gezet. Dan is het jammer dat je meteen weer doet voorkomen alsof die ander niet bijbels reageert.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 26 april 2010, 09:47

HENK710 schreef:
Ik denk wel dat het handig is om de term afgodsbeeld in de juiste zin van het woord te gebruiken. Wanneer is een beeld een afgodsbeeld? Een beeld voor de sier lijkt voor jou per definitie een afgodsbeeld en daar worden in mijn ogen terecht vraagtekens bij gezet. Dan is het jammer dat je meteen weer doet voorkomen alsof die ander niet bijbels reageert.
Waarom Henk? Waarom schep je voor jezelf die verwarring? Een Buddha beeld is een afgodsbeeld Punt. En de meeste mensen kopen hem voor de sier, maar dat wil niet zeggen dat dat meteen goed is? Dat bedoel ik nu precies met wegredeneren van dingen die goed of fout zijn. Hier helpt je verstand niet, hier werkt het alleen maar tegen je. Soms moet je gewoon accepteren dat bepaalde dingen niet kunnen. Omdat Gods Woord ons daarvoor waarschuwt. En dan kun je het wel proberen te beredeneren, maar je kunt ook gewoon zeggen: Nee.

Laten we Eva als voorbeeld nemen. Verstandelijk beredeneerd was haar argument om meer kennis te vergaren helemaal niet zo slecht. Het leek zo logisch, waarom zou je ook niet het kwade leren kennen.......Maar het was niet goed. Waarom niet? Omdat God het verboden had. Ons verstand wil zich op een lijn stellen met God en zal per definitie protesteren als we ons zouden moeten onderwerpen aan Gods Woord. Daarom hebben we geestelijk inzicht nodig om de gevaren te onderkennen en te vermijden. En dat geestelijk inzicht wordt vermeerderd als we datgene wat in Gods Woord staat ons ter harte te nemen. Als we dat niet doen worden we christenen met een dubbele moraal.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 26 april 2010, 09:56
Naar boven

Auteur Bericht
ARJAN007

BerichtGeplaatst: maandag 26 april 2010, 09:47

HENK710 schreef:

Het gaat om twee dingen:
1) de vraag met welke intentie die boeddhabeeldjes zijn vervaardigd
2) de vraag wat er vervolgens met die beeldjes is gebeurd.

Wie kan bewijzen dat de boeddhabeeldjes NOOIT vervaardigd zijn voor de mogelijkheid van aanbidding, mag hier het bewijs gaan leveren.

Gezien het feit dat zo nu en dan demonen meekomen met boeddha- of hindoebeeldjes, zou het toch tot voorzichtigheid moeten stemmen, lijkt mij. Dus niet klakkeloos een beeldje binnenzetten voor de sier!
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 5 6 7 8 9 10 11 ... 17 Volgende
Pagina 8 van 17