Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 16:08
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik heb helemaal geen behoefte om me aan jou te verantwoorden waarom ik yoga wel ok vind. daar gaat het ook helemaal niet om.... waarom begin je er dan over ... je roept mij ter verantwoording toch ... dat ik jou heb gekwets met mijn mening over yoga. Als het off-topic is en het er niet toe doet, begin er dan niet over ... denk eerst na voor je iets schrijft ... het gaat om het stukje respect voor andermans mening....... En jouw stukje respect voor mijn mening aangaande yoga, dat ik het anders zie vanuit Bijbels perspectief ... Ik krijg nu een beetje de indruk dat jij wel van alles mag schrijven maar als er kritiek van de andere kant komt dan voel je je publiekelijk te kijk gezet? Zo steek ik helemaal niet in elkaar om zo te handelen en ik voer gewoon een discussie met je ...... Als er kritiek van de andere kant komt ... of ... als mijn menig anders is dan die van jou lever je kritiek. Dat is wat anders dan argumenteren/discussieren. Zoals ik het zie, aangaande onderwerp yoga, lever ik Bijbelse argumenten en geef jij alleen maar kritiek ... En wat betreft het onderwerp? het heeft er letterlijk niet mee te maken maar de wel de lijn der gedachten he? Nee, yoga is voor mij toch echt totaal iets anders dan "het voorlezen van de 10 geboden". Daar was mijn vraagstelling aangaande de wet voorlezen, de koppeling die ik maakte naar de Heidelberger Catechismus en de bedekking die over hen komt, fout en daardoor misschien voor sommigen kwetsend. Daarom ook niet te vergelijken met mijn standpunt over yoga !! Het enige wat ik van je vraag is om respect voor een andersmans mening te hebben ook al is het de jouwe niet, niets meer en minder..... Diezelfde vraag krijg je terug, heb jij respect voor mijn mening aangaande yoga en de door mij ingenomen Bijbelse standpunten daarin? Kijk wat elkaar bind en niet wat elkaar niet verdraagt zoals Pieter terecht schreef....... | Wat mij bindt met wedergeboren christenen weet ik wel ...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 16:13
|
|
|
[quote=MARISKA601]Ik vind dat je nu begint door te drammen. Ik geef hier geen antwoord op. Ik vind dat ik duidelijk genoeg ben geweest in dit topic.
Joh. 4:14 maar wie het water drinkt dat Ik hem geef, zal nooit meer dorst krijgen. Het water dat Ik geef, zal in hem een bron worden waaruit water opwelt dat eeuwig leven geeft.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 16:16
|
|
|
kunnen we de sharia niet invoeren op cm?? te beginnen met damesprofielfoto´s in burka, blijft er tenminste nog wat te raden over... Het lijkt hier trouwes wel het juiste sfeertje voor de sharia... gelukkig word er alleen nog maar digitaal gestenigd
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 16:24
|
|
|
PIETER649 schreef: | kunnen we de sharia niet invoeren op cm?? te beginnen met damesprofielfoto´s in burka, blijft er tenminste nog wat te raden over... Het lijkt hier trouwes wel het juiste sfeertje voor de sharia... gelukkig word er alleen nog maar digitaal gestenigd |
Trek zelf een burka aan ja ik ga niet in zo'n ding lopen veel te warm en zou me geen vrouw meer voelen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 16:35
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Trek zelf een burka aan ja ik ga niet in zo'n ding lopen veel te warm en zou me geen vrouw meer voelen |
Pieter in een burka? Dat wil ik meemaken....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 16:38
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Pieter in een burka? Dat wil ik meemaken.... |
Ach we hadden ook al Frank in een roze jurkje en Visser in een matrozenpakje, veel gekker kan niet
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 17:03
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Ach we hadden ook al Frank in een roze jurkje en Visser in een matrozenpakje, veel gekker kan niet |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 17:10
|
|
|
Over kleding dracht gesproken...
In sommige kerken zie je dominee's of voorgangers in een toga. Ik vind dat dat wel gepast is. Het straalt eigenlijk gezag uit. Geeft onderscheid tussen de gewone mens en de voorganger/dominee.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 17:13
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Over kleding dracht gesproken...
In sommige kerken zie je dominee's of voorgangers in een toga. Ik vind dat dat wel gepast is. Het straalt eigenlijk gezag uit. Geeft onderscheid tussen de gewone mens en de voorganger/dominee. |
Dan mijn vraag erop: Bij ons hebben ze zwarte toga's maar weet dat er in andere kerken andere kleurren zijn weet iemand daar de reden van?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 18:54
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Dan mijn vraag erop: Bij ons hebben ze zwarte toga's maar weet dat er in andere kerken andere kleurren zijn weet iemand daar de reden van? |
Ja,te heet gewassen denk ik
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 18:56
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Ja,te heet gewassen denk ik |
En dan wordt zwart, rood Dat vind ik nu knap
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DIANANT614
|
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 19:40
|
|
|
ERIKA129 schreef: | En dan wordt zwart, rood Dat vind ik nu knap |
Ach.. te heet gewassen zwarte kleding hangt zowiezo al in een grijs gebied.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 20:00
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Dan mijn vraag erop: Bij ons hebben ze zwarte toga's maar weet dat er in andere kerken andere kleurren zijn weet iemand daar de reden van? |
Bedoel je echt de toga of bedoel je de stola?Bij ons worden die(ook de kanselkleden etc) nl aangepast aan de liturgische kleuren voor de tijd van het kerkelijk jaar,daarbij draagt de dominee (soms)een zwarte toga met witte bef maar dat schijnt een persoonlijke keuze te zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 21:44
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Ach we hadden ook al Frank in een roze jurkje en Visser in een matrozenpakje, veel gekker kan niet |
Ik geloof dat Frank en ik op 19 nov. jou eens zout water moeten laten proeven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 21:48
|
|
|
VISSER278 schreef: | Ik geloof dat Frank en ik op 19 nov. jou eens zout water moeten laten proeven. |
Bluf...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 21:50
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Over kleding dracht gesproken...
In sommige kerken zie je dominee's of voorgangers in een toga. Ik vind dat dat wel gepast is. Het straalt eigenlijk gezag uit. Geeft onderscheid tussen de gewone mens en de voorganger/dominee. |
Ik zie het enkel maar als ambtskleding. Net zoals ik en vele anderen werkkleding dragen tijdens het werk. Ik vind het niks met gezag te maken hebben. Het gaat toch om het Woord wat verkondigd wordt? En.... de ene toga is nog mooier dan de andere. De dominee bij ons draagt bij het binnenkomen in de kerk zelfs ook nog zo'n hoedje. Visser vindt het iedere keer opnieuw wel een komisch zicht.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 21:56
|
|
|
VISSER278 schreef: | Ik zie het enkel maar als ambtskleding. Net zoals ik en vele anderen werkkleding dragen tijdens het werk. Ik vind het niks met gezag te maken hebben. Het gaat toch om het Woord wat verkondigd wordt? En.... de ene toga is nog mooier dan de andere. De dominee bij ons draagt bij het binnenkomen in de kerk zelfs ook nog zo'n hoedje. Visser vindt het iedere keer opnieuw wel een komisch zicht. |
Dat hoedje heeft te maken evenzo die witte bef ie een academische graad heeft; afegstudeerd aan de universiteit. Die combinatie maakt het hem dat ie dominee is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 22:02
|
|
|
MARIO216 schreef: | Dat hoedje heeft te maken evenzo die witte bef ie een academische graad heeft; afegstudeerd aan de universiteit. Die combinatie maakt het hem dat ie dominee is. |
Ja maar.... iedere dominee is toch afgestudeerd aan de universiteit? Waarom dan bij het ene kerkgenootschap wél een toga en bij een ander kerkgenootschap niet?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 22:08
|
|
|
Als we het OT lezen droegen de priesters speciale kleding tijdens de diensten... Waarom nu niet?
Alleen in de rk-kerk vind je het terug.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: zondag 2 oktober 2011, 22:08
|
|
|
VISSER278 schreef: | Ja maar.... iedere dominee is toch afgestudeerd aan de universiteit? Waarom dan bij het ene kerkgenootschap wél een toga en bij een ander kerkgenootschap niet? |
neehoor, niet iedere dominee heeft universitaire opleiding
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: maandag 3 oktober 2011, 17:16
|
|
|
PIETER649 schreef: | neehoor, niet iedere dominee heeft universitaire opleiding |
in de kerkelijke gemeente waarin ik ben opgegroeid is de dominee zelfs niet op enige menselijke opleiding geweest, maar "van God geleerd" dus nee; niet iedereen die de titel dominee draagt is universitair geschoold!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 3 oktober 2011, 18:30
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Bedoel je echt de toga of bedoel je de stola?Bij ons worden die(ook de kanselkleden etc) nl aangepast aan de liturgische kleuren voor de tijd van het kerkelijk jaar,daarbij draagt de dominee (soms)een zwarte toga met witte bef maar dat schijnt een persoonlijke keuze te zijn. |
Ja leanne dat bedoelde ik. Ik heb ondertussen vernomen dat het in de gereformeerde kerk gewoonte is de toga's aan te passen aan het kerkelijk jaar, kerst, pasen, pinksteren enz.... Dit was mij totaal onbekent dus weer wat geleerd
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 3 oktober 2011, 18:32
|
|
|
VISSER278 schreef: | Ik zie het enkel maar als ambtskleding. Net zoals ik en vele anderen werkkleding dragen tijdens het werk. Ik vind het niks met gezag te maken hebben. Het gaat toch om het Woord wat verkondigd wordt? En.... de ene toga is nog mooier dan de andere. De dominee bij ons draagt bij het binnenkomen in de kerk zelfs ook nog zo'n hoedje. Visser vindt het iedere keer opnieuw wel een komisch zicht. |
De meeste dominee's nemen hun baret niet meer mee naar de kantsel ik weet dat een oudpredikant van ons het ook altijd deed en dan werdt tie op de kantsel aan het haakje gehangen en daar hing dat ding de hel dienst
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 3 oktober 2011, 18:42
|
|
|
VISSER278 schreef: | Ik geloof dat Frank en ik op 19 nov. jou eens zout water moeten laten proeven. |
Mag ik toekijken?? En doen jullie dan wel jullie pakjes aan?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: maandag 3 oktober 2011, 18:45
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Mag ik toekijken?? En doen jullie dan wel jullie pakjes aan? |
Nou zeg, je zou mij helpen, niet toekijken
Ik zeg niets meer over bepaalde soorten kleding, krijg alleen maar ruzie
Maarre...zijn aardig van het onderwerp afgedwaald...maar weer ff ontopic gaan?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 3 oktober 2011, 18:47
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Nou zeg, je zou mij helpen, niet toekijken
Ik zeg niets meer over bepaalde soorten kleding, krijg alleen maar ruzie
Maarre...zijn aardig van het onderwerp afgedwaald...maar weer ff ontopic gaan? |
We werden even misleid ehhh afgeleid!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARYAN401
|
|
Geplaatst: woensdag 5 oktober 2011, 16:57
|
|
|
Ook ik hoor iedere week de 10 geboden, denk wel dat het een bepaalde sleur kan worden. Ik hoor niet altijd bewust de inhoud.
'k Heb een vraag aan de tegenstanders van het lezen van de 10 geboden in de eredienst. Hoe kijken jullie aan tegen Mattheüs 10: 16-24? 'k Vind dat sowieso een 'lastig' verhaal. Deze jongeman/jongeling durft wel te zeggen, dat hij de geboden houdt. 'k Begrijp de reactie van de discipelen ook heel goed. 't Lijkt in contrast te staan met andere verhalen in het NT.
Binnengaan in het koninkrijk van de hemel 16 Nu kwam er iemand naar Jezus toe met de vraag: ‘Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven?’ 17 Hij antwoordde: ‘Waarom vraag je me naar het goede? Er is er maar één die goed is. Als je het leven wilt binnengaan, houd je dan aan zijn geboden.’ 18 ‘Welke?’ vroeg hij. ‘Deze,’ antwoordde Jezus, ‘pleeg geen moord, pleeg geen overspel, steel niet, leg geen vals getuigenis af, 19 toon eerbied voor uw vader en moeder, en ook: heb uw naaste lief als uzelf.’ 20 De jongeman zei: ‘Daar houd ik me aan. Wat kan ik nog meer doen?’ 21 Jezus antwoordde hem: ‘Als je volmaakt wilt zijn, ga dan naar huis, verkoop alles wat je bezit en geef de opbrengst aan de armen; dan zul je een schat in de hemel bezitten. Kom daarna terug en volg mij.’ 22 Na dit antwoord ging de jongeman terneergeslagen weg; hij had namelijk veel bezittingen. 23 Jezus wendde zich tot zijn leerlingen: ‘Ik verzeker jullie: slechts met grote moeite zal een rijke het koninkrijk van de hemel binnengaan. 24 Ik zeg het jullie nog eens: het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan.’ 25 Toen de leerlingen dit hoorden, waren ze hevig ontzet en vroegen: ‘Wie kan er dan nog gered worden?’ 26 Jezus keek hen aan en antwoordde hun: ‘Bij mensen is dat onmogelijk, maar bij God is alles mogelijk.’ 27 Daarop vroeg Petrus: ‘Wij hebben alles achtergelaten en zijn u gevolgd. Waar kunnen wij naar uitzien?’ 28 Jezus zei tegen hen: ‘Ik verzeker jullie: wanneer de tijd aanbreekt dat alles vernieuwd wordt, wanneer de Mensenzoon in zijn majesteit zal zetelen op zijn troon, zullen ook jullie die mij gevolgd zijn plaatsnemen op de twaalf tronen en rechtspreken over de twaalf stammen van Israël. 29 En ieder die broers of zusters, vader, moeder of kinderen, akkers of huizen heeft achtergelaten omwille van mijn naam, zal het honderdvoudige ontvangen en deel krijgen aan het eeuwige leven. 30 Vele eersten zullen de laatsten zijn en vele laatsten de eersten.
Laatst aangepast door
|
MARYAN401
|
op woensdag 5 oktober 2011, 17:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: woensdag 5 oktober 2011, 22:38
|
|
|
MARYAN401 schreef: | Ook ik hoor iedere week de 10 geboden, denk wel dat het een bepaalde sleur kan worden. Ik hoor niet altijd bewust de inhoud.
'k Heb een vraag aan de tegenstanders van het lezen van de 10 geboden in de eredienst. Hoe kijken jullie aan tegen Mattheüs 10: 16-24? 'k Vind dat sowieso een 'lastig' verhaal. Deze jongeman/jongeling durft wel te zeggen, dat hij de geboden houdt. 'k Begrijp de reactie van de discipelen ook heel goed. 't Lijkt in contrast te staan met andere verhalen in het NT.
Binnengaan in het koninkrijk van de hemel 16 Nu kwam er iemand naar Jezus toe met de vraag: ‘Meester, wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven?’ 17 Hij antwoordde: ‘Waarom vraag je me naar het goede? Er is er maar één die goed is. Als je het leven wilt binnengaan, houd je dan aan zijn geboden.’ 18 ‘Welke?’ vroeg hij. ‘Deze,’ antwoordde Jezus, ‘pleeg geen moord, pleeg geen overspel, steel niet, leg geen vals getuigenis af, 19 toon eerbied voor uw vader en moeder, en ook: heb uw naaste lief als uzelf.’ 20 De jongeman zei: ‘Daar houd ik me aan. Wat kan ik nog meer doen?’ 21 Jezus antwoordde hem: ‘Als je volmaakt wilt zijn, ga dan naar huis, verkoop alles wat je bezit en geef de opbrengst aan de armen; dan zul je een schat in de hemel bezitten. Kom daarna terug en volg mij.’ 22 Na dit antwoord ging de jongeman terneergeslagen weg; hij had namelijk veel bezittingen. 23 Jezus wendde zich tot zijn leerlingen: ‘Ik verzeker jullie: slechts met grote moeite zal een rijke het koninkrijk van de hemel binnengaan. 24 Ik zeg het jullie nog eens: het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan.’ 25 Toen de leerlingen dit hoorden, waren ze hevig ontzet en vroegen: ‘Wie kan er dan nog gered worden?’ 26 Jezus keek hen aan en antwoordde hun: ‘Bij mensen is dat onmogelijk, maar bij God is alles mogelijk.’ 27 Daarop vroeg Petrus: ‘Wij hebben alles achtergelaten en zijn u gevolgd. Waar kunnen wij naar uitzien?’ 28 Jezus zei tegen hen: ‘Ik verzeker jullie: wanneer de tijd aanbreekt dat alles vernieuwd wordt, wanneer de Mensenzoon in zijn majesteit zal zetelen op zijn troon, zullen ook jullie die mij gevolgd zijn plaatsnemen op de twaalf tronen en rechtspreken over de twaalf stammen van Israël. 29 En ieder die broers of zusters, vader, moeder of kinderen, akkers of huizen heeft achtergelaten omwille van mijn naam, zal het honderdvoudige ontvangen en deel krijgen aan het eeuwige leven. 30 Vele eersten zullen de laatsten zijn en vele laatsten de eersten. | Als wij, allemaal hier eens notie van zouden nemen, wordt het op CM angstig stil. En hebben voorzeker, geen onenigheid en ruzie meer, over wie zijn beleving het beste is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARYAN401
|
|
Geplaatst: donderdag 6 oktober 2011, 23:28
|
|
|
'k Heb inmiddels een reactie per mail, die ik wel interessant vind. 'k Ga er eens rustig over nadenken, snap dat sommigen liever niet (meer) via het forum reageren. Ik stelde de vraag vanuit belangstelling/interesse, kan geen kwaad om eens kritisch na te denken over bepaalde gewoonten/tradities in je gemeente.
'k Vond nog wel een uitleg over het bijbelgedeelte, wat ik aanhaalde. Wel uit refo-hoek trouwens.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/15518/de-wet-volkomen-houden
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARYAN401
|
|
Geplaatst: zaterdag 8 oktober 2011, 09:24
|
|
|
Voor de (nog) geïnteresseerden onder ons. Het is, zo denk ik (en ik denk eigenlijk de meesten hier) erover, niet óf de Wet óf de Genade. Het gaat om de balans hierin. Het lijkt mij geen probleem, als de Wet wekelijks gelezen wordt, als er verder ook over genade gesproken wordt. Het kan je namelijk wel een spiegel voorhouden, dat je zonder het verlossingswerk van Jezus nergens bent. Er is wel het gevaar voor sleur, als je de Wet iedere week hoort. Iedere week hoeft voor mij ook niet. Gebeurt dit lezen niet in een gemeente, dan denk ik dat de Wet - bijv. in een preek - weleens genoemd mag/moet worden. 'k Vond een stukje op internet, waarin o.a. staat....
Wet en genade horen elkaar in evenwicht te houden.
http://www.bijbelstudie.org/herschepping/04vs/wet_genade.htm
Het gaat uiteindelijk om het hart van de mens.
|
|
Naar boven |
|
|