ChristianMatch

Forum

scheppingsdoel
Ga naar pagina Vorige 1 ... 4 5 6 7 8 9 10 ... 15 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
SAMENZIJN153

BerichtGeplaatst: donderdag 18 februari 2010, 20:45

MAR907 schreef:
Volgens mij gaat het om God lief hebben boven alles en je naaste als jezelf, hieraan hangt de ganse wet en de profeten (het oude testament).

De polis is: God leifhebben boven alles en je naaste als jezelf.
De aanhangsel: de wet en de profeten. Hier wordt beschreven wat het inhoud hoe iemand God lief heeft boven alles (de eerste vier geboden)
en hoe iemand zijn medemens lief kan hebben (de laaste 6 geboden).
Simpeler kan het niet.
By de way, inclusief sabbath.
De eerste en het tweede gebod zijn gelijk...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 februari 2010, 21:04

SAMENZIJN153 schreef:
De eerste en het tweede gebod zijn gelijk...

Volgens mij is de eerste gebod tussen mens en God, de tweede gebod tussen mens en mens. Of lees ik dat vekeerd?

Laatst aangepast door
MAR907
op vrijdag 19 februari 2010, 22:05
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: zaterdag 20 februari 2010, 09:44

ik lees t anders mar;
het eerste en het tweede gebod zijn gelijkwaardig
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: zaterdag 20 februari 2010, 09:45

.

Laatst aangepast door
HANNAH810
op zaterdag 20 februari 2010, 09:46
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: zaterdag 20 februari 2010, 15:22

HANNAH810 schreef:
.

kon je weer niet wachten vroUUUUwtje ongeduldig....... Gefrustreerde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zaterdag 20 februari 2010, 21:00

HANNAH810 schreef:
ik lees t anders mar;
het eerste en het tweede gebod zijn gelijkwaardig

Hoe kan God dan verwachten dat Hij boven alles gesteld wil worden als er iats anders gelijkwaardig aan is?

Daarmee bedoel ik, ook God liefhebben boven de naaste (je vrouw en kinderen enz).
Als Adam dat ook had gedaan, waren we nu niet in de zondeval terecht gekomen.

Huilende smiley, smiley in tranen Gefrustreerde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: zondag 21 februari 2010, 12:06

CROSSROAD317 schreef:
kon je weer niet wachten vroUUUUwtje ongeduldig....... Gefrustreerde smiley

Clown smiley Verliefde smiley Verlegen lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SAMENZIJN153

BerichtGeplaatst: maandag 1 maart 2010, 23:07

MAR907 schreef:
Hoe kan God dan verwachten dat Hij boven alles gesteld wil worden als er iats anders gelijkwaardig aan is?

Daarmee bedoel ik, ook God liefhebben boven de naaste (je vrouw en kinderen enz).

slaat helemaal nergens op..
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 08:44

MAR907 schreef:

ik denk dat je t zo kunt zien mar;
alle geboden zijn even belangrijk; als je één gebod overtreedt, tast dat net zoveel van Gods eer aan, als dat je ze allemaal overtreedt.
vanuit God gezien, is het dus om t even of je een koekje bietst bij de bakker, of dat je de juwelierszaak leeghaalt.
(mocht je t overwegen; de juwelierszaak levert meer euro's op.... Clown smiley)

in diezelfde lijn zie ik de twee geboden waar jij je vraag bij stelt;
alle geboden zijn gelijk(in waarde)
maar niet in belangrijkheid.
ik denk dan aan de bijbeltekst; wie vader of moeder, (.........) liefheeft BOVEN Mij, is Mij niet waardig.
dus wanneer de twee geboden strijden met elkaar, in bepaalde situaties,
dan heeft de liefde voor God prioriteit.

t is nog best lastig uit te leggen, als je dit duidelijk op wilt schrijven;
misschien is er nog iemand, die dit leest; die ofwel een andere mening is toegedaan, ofwel duidelijker kan verwoorden?
(sola, jij kunt soms duidelijk uit de hoek komen.....iets voor jou?)

of is t je duidelijk nu, mar?
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: maandag 8 maart 2010, 19:19

PIETER649 schreef:
2 mensen van hetzelfde geslacht... door een speling van de natuur hebben ze deze gevoelens...
wellicht is het een doorn in hun vlees, een uitdaging van God, hun kruis op deze aarde.
Hebben ze er om gevraagd? Hebben ze het gezocht? Vast niet!!

Toch zoeken ze Jezus in hun leven, zoeken hem als hun Zaligmaker.
Ze zoeken samen, want.... ze houden van elkaar.

Deze mensen zoeken een kerk of gemeente waar ze zich thuis mogen voelen.
Op oud-testamentische wijze pakken ze de hoornen van het altaar beet, zo hebben ze recht op Gods bescherming!!
Teveel willen hier dorpelwachter zijn... voor God besluiten wie er deel hebben aan Zijn genade.

Wie meent te staan, zie toe dat hij-zij niet valle....

Je geeft het prachtig weer in geen woord teveel. Dat ook deze mensen een plek vinden waar ze gewoon mogen leven. Hun kruis op deze aarde wordt onnodig ondragelijk gemaakt nota bene door christenen die durven te zeggen dat ze weten wat God denkt, blasfemie. Beschamend.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 8 maart 2010, 22:25

MIEKE364 schreef:
Je geeft het prachtig weer in geen woord teveel. Dat ook deze mensen een plek vinden waar ze gewoon mogen leven. Hun kruis op deze aarde wordt onnodig ondragelijk gemaakt nota bene door christenen die durven te zeggen dat ze weten wat God denkt, blasfemie. Beschamend.
Waarom denken we dat te weten, omdat God Zijn wil beschreven heeft in de Bijbel.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: maandag 8 maart 2010, 22:30

CHATULIEM619 schreef:
Waarom denken we dat te weten, omdat God Zijn wil beschreven heeft in de Bijbel.

Zo is dat!
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: maandag 8 maart 2010, 22:42

CHATULIEM619 schreef:

ik las ooit een tekst, ik geloof van visje ofzo...

God schiep mij
Dus ik ben perfect
Want God maakt geen fouten...

beetje trieste tekst eigenlijk als je dit leest als homo zijnde Zieke smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: maandag 8 maart 2010, 22:59

PIETER649 schreef:

God schiep mij
Dus ik ben perfect

Pieter, ik zou ook nooit beweren dat ik perfect ben. Dat waren Adam en Eva voor de zondeval, daarna niet meer. God schiep ons perfect, maar door de zondeval zijn wij dat niet meer. Tja, dus eigenlijk is het triest voor iedereen. We leven in een gebroken wereld, die niet meer is zoals Gods bedoeling was. Daarna is alleen Jezus een perfect mens geweest. Gelukkig maar! Want er is - door Zijn verlossingswerk - hoop.

En nu zeg ik geen woord meer over dit onderwerp. Er is meer dan genoeg over gezegd, dus wat mij betreft mag dit topic gesloten worden. De mening van iedereen is volgens mij al lang bekend. Het lijkt mij zinloos om weer opnieuw te beginnen.

Laatst aangepast door
MARIJAN072
op maandag 8 maart 2010, 23:09
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: maandag 8 maart 2010, 23:01

PIETER649 schreef:

God schiep mij
Dus ik ben perfect

Welnee, God heeft hem of haar ook geschapen maar ja, het grondpersoneel van God deugt wel eens niet. Ik moest wel lachen om die republikein die tegen alle homo-emancipatie stemde en nu uit de kast moest komen.

Thomas, die homo's medeschepselen vindt.
Naar boven

Auteur Bericht
SOLAFIDE630

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 00:27

HANNAH810 schreef:
ik denk dat je t zo kunt zien mar;
alle geboden zijn even belangrijk; als je één gebod overtreedt, tast dat net zoveel van Gods eer aan, als dat je ze allemaal overtreedt.
vanuit God gezien, is het dus om t even of je een koekje bietst bij de bakker, of dat je de juwelierszaak leeghaalt.
(mocht je t overwegen; de juwelierszaak levert meer euro's op.... Clown smiley)

in diezelfde lijn zie ik de twee geboden waar jij je vraag bij stelt;
alle geboden zijn gelijk(in waarde)
maar niet in belangrijkheid.
ik denk dan aan de bijbeltekst; wie vader of moeder, (.........) liefheeft BOVEN Mij, is Mij niet waardig.
dus wanneer de twee geboden strijden met elkaar, in bepaalde situaties,
dan heeft de liefde voor God prioriteit.

t is nog best lastig uit te leggen, als je dit duidelijk op wilt schrijven;
misschien is er nog iemand, die dit leest; die ofwel een andere mening is toegedaan, ofwel duidelijker kan verwoorden?
(sola, jij kunt soms duidelijk uit de hoek komen.....iets voor jou?)

of is t je duidelijk nu, mar?

Nou...daar kijk ik van op hoor Hannah, dat jij vindt, dat ik soms duidelijk uit de hoek kan komen......maar het zet volgens mij absoluut geen zoden aan de dijk....mijn tong hangt voorlopig op mijn schoenen en ik heb er nu even genoeg van......Voor je het weet, zit je weer midden in een gekrakeel....ff niet dus.... Clown smiley Slapende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 13:47

tja, ik dacht dat je het misschien duidelijker zou kunnen onderbouwen dan ik,
maar k hoop dat je je tong weer snel van je hielen krijgt, sola; hahaha
lijkt me onhandig tijdens t uitlaten van je honden, of niet?

Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 21 maart 2010, 18:58

MIEKE364 schreef:
Deze uitspraak zet mij tot nadenken Mieke. Hoe zou ik mensen in de gemeente behandelen die homoseksueel zijn? Niet veroordelend in elk geval, want als de gemeente bezoeken, zijn ze in mijn ogen op zoek naar God. Het allereerste wat me dan binnenvalt, is dat ze gewoon mens zijn, en dat je in een sfeer van vertrouwen heel wat duidelijkheid kunt creeëren. Verder geloof ik dat God zelf met mensen aan het werk gaat, als ze onder Gods Woord komen, zullen ze ook beseffen wie God voor ze wil zijn. En ik geloof in herstel van ieder verwond hart. Zal ik het gedrag goed praten, nee. Zal ik ze wijzen op de weg van de Heer? ja. En verder zou ik graag de mens willen kennen, om hem te kunnen wijzen op Jezus. In feite dus geen verschil als met een ander mens.
Ik geloof ook niet dat ze mijn goedkeuring zullen vragen, ik geloof dat God hun weg zal leiden en hoop daar een bepaalde rol in te kunnen spelen.

Waar ik wel heel stellig in ben, is met het avondmaal. Dat zal helaas voor hen niet mogelijk zijn. Maar dat stel ik ook bij mensen die samenwonen.
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326

BerichtGeplaatst: zondag 21 maart 2010, 20:11

CHATULIEM619 schreef:
Deze uitspraak zet mij tot nadenken Mieke. Hoe zou ik mensen in de gemeente behandelen die homoseksueel zijn? Niet veroordelend in elk geval, want als de gemeente bezoeken, zijn ze in mijn ogen op zoek naar God. Het allereerste wat me dan binnenvalt, is dat ze gewoon mens zijn, en dat je in een sfeer van vertrouwen heel wat duidelijkheid kunt creeëren. Verder geloof ik dat God zelf met mensen aan het werk gaat, als ze onder Gods Woord komen, zullen ze ook beseffen wie God voor ze wil zijn. En ik geloof in herstel van ieder verwond hart. Zal ik het gedrag goed praten, nee. Zal ik ze wijzen op de weg van de Heer? ja. En verder zou ik graag de mens willen kennen, om hem te kunnen wijzen op Jezus. In feite dus geen verschil als met een ander mens.
Ik geloof ook niet dat ze mijn goedkeuring zullen vragen, ik geloof dat God hun weg zal leiden en hoop daar een bepaalde rol in te kunnen spelen.

Hier kan ik me helemaal in vinden. Hoewel het er niet expliciet staat kan ik uit je schrijven Chatuliem, wel opmaken dat je het hebt over mensen die homoseksueel zijn én het praktiseren. Dat onderscheid moet wel gemaakt worden, vind ik.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: zondag 21 maart 2010, 21:14

CHATULIEM619 schreef:

Waar ik wel heel stellig in ben, is met het avondmaal. Dat zal helaas voor hen niet mogelijk zijn. Maar dat stel ik ook bij mensen die samenwonen.

Fijn dat je zo'n goede reactie geeft, chat. Mooi om te lezen hoe je je leven als christen wilt invullen en dat dat moeilijk is is evident. Je hebt er een wijze visie op ontwikkeld.
In het laatste wat je oppert ben ik je opponent; een praktiserende homofiel, samenwonenden, gescheiden mensen zijn ook mensen die absoluut niet mogen worden uitgesloten. Ze zijn niet minder dan wij en hebben juist onze medemenselijkheid nodig. Hen uitsluiten is zonde tegen het eerste gebod en dat gebod liegt er niet om, dat neem ik zelf hoog op, dat merk je wel.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zondag 21 maart 2010, 21:24

MIEKE364 schreef:
Fijn dat je zo'n goede reactie geeft, chat. Mooi om te lezen hoe je je leven als christen wilt invullen en dat dat moeilijk is is evident. Je hebt er een wijze visie op ontwikkeld.
In het laatste wat je oppert ben ik je opponent; een praktiserende homofiel, samenwonenden, gescheiden mensen zijn ook mensen die absoluut niet mogen worden uitgesloten. Ze zijn niet minder dan wij en hebben juist onze medemenselijkheid nodig. Hen uitsluiten is zonde tegen het eerste gebod en dat gebod liegt er niet om, dat neem ik zelf hoog op, dat merk je wel.

Ik vind het niet zo'n goede reactie als ik eerlijk ben. Je wordt wel als ieder mens behandelt maar je mag niet aan het avondmaal?
Daar zeg je nogal wat......Wie ben jij om dat te beslissen en te bedenken?
Ga je dan niet voor God spelen?
Ik las vandaag toevallig in de Trouw een stukje met als titel: het grond personeel van God is niet altijd verstandig....Knipoog smiley

Willemijn

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zondag 21 maart 2010, 21:32
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: zondag 21 maart 2010, 21:29

CHATULIEM619 schreef:

Is heel duidelijk en ook liefdevol, Chat!
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: zondag 21 maart 2010, 21:32

het avondmaals formulier is heel duidlijk in wie niet aan de tafel mogen deelnemen.
en een ieder moet bij zichzelf te rade gaan, of hij/zij kan gaan.
als men weet dat er mensen zijn die in zonde leven, wat tegen Gods wil in gaat, die mag men weigeren.

maar ja ieder mens leeft in zonde, dus niemand kan gaan.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 21 maart 2010, 21:35

WILLEMIJN232 schreef:
Ik vind het niet zo'n goede reactie als ik eerlijk ben. Je wordt wel als ieder mens behandelt maar je mag niet aan het avondmaal?

Willemijn
Dat komt omdat Paulus in 1 Kor 11 een direct verband legt tussen onjuist gebruik van avondmaal en ziekte en zonde in de gemeente. Voor mij is het een heilig gebeuren, waar ik dus per definitie voorzichtig mee omga. Als voorganger moet je deze beslissingen durven te nemen, want dat hoort bij de verantwoordelijkheid die je hebt.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zondag 21 maart 2010, 21:38

Chatuliem:

Waar ik wel heel stellig in ben, is met het avondmaal. Dat zal helaas voor hen niet mogelijk zijn. Maar dat stel ik ook bij mensen die samenwonen.[/quote]

Wel boeiend eigenlijk, het avondmaal en hoe daar mee wordt omgegaan. In de protestantse kerken varieert dat van extreme avondmaalsmijding waarbij alleen 'bekeerden' naar het avondmaal gaan tot kinderen aan het avondmaal en alle gradaties daar tussen in. Het blijft veelal een zaak van het persoonlijk geweten wel dan niet te gaan, al is de sociale druk ook wel een factor. Anders ligt het bij de katholieken omdat communie daar het centrale deel van de mis is. Als je dan de communie geweigerd wordt, zoals laatst in Den Bosch, is dat wel ingrijpend. Dat is nu weer opgelost, na veel rumoer mag iedereen ter communie gaan. Voor katholieken is het weigeren ernstig, gesteld dat men de officiele leer aanhangt dat het brood daadwerkelijk verandert in het lichaam van Christus en bij excommunicatie al helemaal. Toch zou ik het nogal wat vinden als de dominee of kerkeraad stelt dat ik niet meer zou mogen gaan, omdat ik gescheiden ben of zo. Met welke instelling zitten we aan bij het Avondmaal? Ik kan me in mijn kerk niet herinneren dat iemand geweigerd is, wel dat mensen soms niet gingen.

Ik vraag me af hoe die bandbreedte in het denken over het Avondmaal op CM er dus uit ziet.

Thomas, die zich afvraagt hoe dit in de praktijk wordt ervaren.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 21 maart 2010, 21:48
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 21 maart 2010, 21:55

THOMAS968 schreef:

Wel boeiend eigenlijk, het avondmaal en hoe daar mee wordt omgegaan. In de protestantse kerken varieert dat van extreme avondmaalsmijding waarbij alleen 'bekeerden' naar het avondmaal gaan tot kinderen aan het avondmaal en alle gradaties daar tussen in. Het blijft veelal een zaak van het persoonlijk geweten wel dan niet te gaan, al is de sociale druk ook wel een factor. Anders ligt het bij de katholieken omdat communie daar het centrale deel van de mis is. Als je dan de communie geweigerd wordt, zoals laatst in Den Bosch, is dat wel ingrijpend. Dat is nu weer opgelost, na veel rumoer mag iedereen ter communie gaan. Voor katholieken is het weigeren ernstig, gesteld dat men de officiele leer aanhangt dat het brood daadwerkelijk verandert in het lichaam van Christus en bij excommunicatie al helemaal. Toch zou ik het nogal wat vinden als de dominee of kerkeraad stelt dat ik niet meer zou mogen gaan, omdat ik gescheiden ben of zo. Met welke instelling zitten we aan bij het Avondmaal? Ik kan me in mijn kerk niet herinneren dat iemand geweigerd is, wel dat mensen soms niet gingen.

Ik vraag me af hoe die bandbreedte in het denken over het Avondmaal op CM er dus uit ziet.

Thomas, die zich afvraagt hoe dit in de praktijk wordt ervaren.

Het is handiger denk ik als je een nieuw topic dan hierover opent.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zondag 21 maart 2010, 22:04
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: zondag 21 maart 2010, 21:58

WILLEMIJN232 schreef:
Ik las vandaag toevallig in de Trouw een stukje met als titel: het grond personeel van God is niet altijd verstandig....Knipoog smiley

Willemijn

Reageer je op mijn reactie op chat of op de bijdrage van chat, Willemijn?
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zondag 21 maart 2010, 22:00

MIEKE364 schreef:
Reageer je op mijn reactie op chat of op de bijdrage van chat, Willemijn?

Op de bijdrage van Chat, je hebt gelijk het staat er wat onhandig!

Willemijn
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zondag 21 maart 2010, 22:07

CHATULIEM619 schreef:
Het is handiger denk ik als je een nieuw topic dan hierover opent.

Ben ik met je eens en heb ik gedaan.

Thomas.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 22 maart 2010, 09:28

CHATULIEM619 schreef:
Dat komt omdat Paulus in 1 Kor 11 een direct verband legt tussen onjuist gebruik van avondmaal en ziekte en zonde in de gemeente. Voor mij is het een heilig gebeuren, waar ik dus per definitie voorzichtig mee omga. Als voorganger moet je deze beslissingen durven te nemen, want dat hoort bij de verantwoordelijkheid die je hebt.

Ik ben aardig thuis in de kerk en ik heb nog nooit meegemaakt dat alleen een voorganger daar over beslist. meestal zijn dat zaken die met de kerkeraad besproken worden. En ik denk dat dat ook goed is vind je niet?
Je moet niet in je eentje voor God kunnen spelen?
Ik ben het wel met je eens dat het een heilig gebeuren is maar ook dat een ieder zijn eigen verantwoording daarin heeft. Wat voor jou fout is ervaar ik niet zo, maar zou ik dan niet aan het avondmaal mogen? Bedoel dit maar even als voorbeeld.
Wij lezen de bijbel anders, maar wat is goed en wat is fout?
Wat ik als fout ervaar hoeft natuurlijk niet fout te zijn en wat jij goed vind is niet mijn mening en ervaar ik niet als goed.
En doe je dan iemand niet vreselijk tekort om niet aan het avondmaal deel te mogen nemen zolang diegene dat met volle overtuiging wil?
Niemand is zonder zonde, ook jij en ik niet......

Willemijn

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op maandag 22 maart 2010, 11:41
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 4 5 6 7 8 9 10 ... 15 Volgende
Pagina 7 van 15