Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 09:55
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Predikant zijn is tegenwoordig gewoon een baan hoor met werktijden en vrije dagen......dat roeping gevoel is er niet meer zo.....en dat is prima. Dus net als in iedere baan heb je dan je rechten en je plichten zou ik zo zeggen....... |
Persoonlijk is dat een van de weinige dingen die ik erg jammer vind. Oorspronkelijk kom ik uit een gemeente waar de roeping van Predikant zeer hoog opgenomen wordt, en deze dominees kon je gewoon midden in de nacht bellen als dat nodig was. Zij hebben geen baan, maar een 7 x 24 uurs roeping. Juist die roeping ervaar ik als iets heel kostbaars, al zou ik er niet wekelijks meer naar de kerk willen maar dat heeft een andere reden. Soms zit ik in de kerk, en dan hoor je gewoon aan de manier van preken, dat het predikantschap voor die man een baan is, en geen roeping die met hart en ziel beoefend wordt. Soms is het verschil voelbaar en dat vind ik nog steeds heel jammer! Een dominee mag van mij een megasalaris hebben mits hij die ook waar maakt door er met hart en ziel voor God en zijn gemeente te zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 10:29
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Volgens mij is dominee, althans dat was het vroeger wel, een roeping, en geen beroep. Dat verhaal van vroeger heb ik al gezegd, en hoewel ze tegenwoordig een riant salaris krijgen (zeker in ons durp) zijn ze nog steeds niet los van de priveleges die zij vroeger hadden. Wonen alle refro predikanten, in een huis, die in bezit is van de kerkelijke gemeente. Aldus dus, ook geen huur, gas water licht stijgende rekeningen. Gaat mijn wijkpredikant zeker elk jaar 4x naar Israel, en preken er vooral gastpredikanten. Dit tot overmaat van ramp voor de ouderen (bejaarden) die temeer een predikant aanhangen, ons moe klaagt steen en been, en heeft het over vroeger. Dan zeg ik telkens, ach moe er zijn nog zat andere ook goeie, en dan zegt zij, maar niet zo goed als .... En dan gaan ze met emeritaat (pensioen in Ned) hebben een huis in de laatste gemeente waar zij preekten (als ze er waren) Plus een huis in voorthuizen (emeritaten gemeente) nee pietje zo slecht hebben die gasten het niet. |
Verdienen ze bij jullie zeker meer dan hier. JA ze hebben wel een huis van de kerk, maar bij mijn weten mogen ze zelf gas, water en electra betalen. En vier keer per jaar naar Israel?? A) waar haalt tie zoveel vrije uren vandaan. B) verdient tie echt goed daar. Hier zijn de predikanten zeer duidelijk in de wijken aanwezig bezoeken de ouderen, zieken rouwdragenden noem maar op. dan nog diverse keren per week opbezoek in diverse ziekenhuizen. En gaan bijna wekelijks in de eigen wijkgemeente voor of in een van de eigen kerken hier. Enne Voorthuizen een Emeritaten plaats voor predikanten Wat dacht je van Veenendaal? Wonen hier ongeveer 80 predikanten!!!!!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 10:44
|
|
|
[quote=ERIKA129]Verdienen ze bij jullie zeker meer dan hier. JA ze hebben wel een huis van de kerk, maar bij mijn weten mogen ze zelf gas, water en electra betalen. En vier keer per jaar naar Israel?? A) waar haalt tie zoveel vrije uren vandaan. B) verdient tie echt goed daar. Hier zijn de predikanten zeer duidelijk in de wijken aanwezig bezoeken de ouderen, zieken rouwdragenden noem maar op. dan nog diverse keren per week opbezoek in diverse ziekenhuizen. En gaan bijna wekelijks in de eigen wijkgemeente voor of in een van de eigen kerken hier. Enne Voorthuizen een Emeritaten plaats voor predikanten Wat dacht je van Veenendaal? Wonen hier ongeveer 80 predikanten!!!!!
A) een dominee bepaalt zelf zijn werktijden, behalve op zondag. B) Bij ons wel, (was in de tijd van de gulden zo) een ton. Huis van de zaak (zonder tussen meters) En voor de huisbezoeken, komt vaak een soort surrogaat predikant . Voorthuizen, dus alleen welgestelde predikanten (zware) en herstelde, me halve familie gaat er vaak op vakantie, en de predikanten ook. De onze gaan dus niet naar Veenendaal, das te gwoontjes, de onze gaan opstand.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 13:30
|
|
|
[quote=GERRIT084]
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 18:36
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Verdienen ze bij jullie zeker meer dan hier. JA ze hebben wel een huis van de kerk, maar bij mijn weten mogen ze zelf gas, water en electra betalen. En vier keer per jaar naar Israel?? A) waar haalt tie zoveel vrije uren vandaan. B) verdient tie echt goed daar. Hier zijn de predikanten zeer duidelijk in de wijken aanwezig bezoeken de ouderen, zieken rouwdragenden noem maar op. dan nog diverse keren per week opbezoek in diverse ziekenhuizen. En gaan bijna wekelijks in de eigen wijkgemeente voor of in een van de eigen kerken hier. Enne Voorthuizen een Emeritaten plaats voor predikanten Wat dacht je van Veenendaal? Wonen hier ongeveer 80 predikanten!!!!!!! |
als predikant mag je tegenwoordig ook bijna psychiater en bemiddelaar zijn... Wat dacht je van alle toenemende ellende die ze horen???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 18:45
|
|
|
COOTJE711 schreef: | als predikant mag je tegenwoordig ook bijna psychiater en bemiddelaar zijn... Wat dacht je van alle toenemende ellende die ze horen??? |
Idd ja dat moeten we ook niet vergeten!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 18:58
|
|
|
COOTJE711 schreef: | als predikant mag je tegenwoordig ook bijna psychiater en bemiddelaar zijn... Wat dacht je van alle toenemende ellende die ze horen??? |
Ook niet allemaal, alleen de goeie, je hebt er ook bij die het allemaal alleen bij de dienst houden. En af en toe een begrafenis en/of een trouwerij doen. Maar wij hebben wel een goede hoor, ondanks zijn reisjes naar Israel. Daar schijnt hij een projeckt te hebben, van dak en thuislozen, waar daar weer niet naar omgekeken word. Maar ook die hebben we in ons durp, en ook in die wijk, dus aan de andere kant is daar ook nog genoeg te doen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 19:00
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Ook niet allemaal, alleen de goeie, je hebt er ook bij die het allemaal alleen bij de dienst houden. En af en toe een begrafenis en/of een trouwerij doen. Maar wij hebben wel een goede hoor, ondanks zijn reisjes naar Israel. Daar schijnt hij een projeckt te hebben, van dak en thuislozen, waar daar weer niet naar omgekeken word. Maar ook die hebben we in ons durp, en ook in die wijk, dus aan de andere kant is daar ook nog genoeg te doen. |
Dan ben ik erg dankbaar voor mijn wijkpredikant. Heb sinds ik thuis zit een grote steun aan, zeer fijne en open gesprekken!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 19:03
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Dan ben ik erg dankbaar voor mijn wijkpredikant. Heb sinds ik thuis zit een grote steun aan, zeer fijne en open gesprekken! |
Ja en, wat heeft dat met gelijk te maken
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 19:04
|
|
|
[quote=GERRIT084]Ja en, wat heeft dat met gelijk te maken [/quot
Ehhhhhhhh geen idee
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARYAN401
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 19:26
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Volgens mij is dominee, althans dat was het vroeger wel, een roeping, en geen beroep. Dat verhaal van vroeger heb ik al gezegd, en hoewel ze tegenwoordig een riant salaris krijgen (zeker in ons durp) zijn ze nog steeds niet los van de priveleges die zij vroeger hadden. Wonen alle refro predikanten, in een huis, die in bezit is van de kerkelijke gemeente. Aldus dus, ook geen huur, gas water licht stijgende rekeningen. Gaat mijn wijkpredikant zeker elk jaar 4x naar Israel, en preken er vooral gastpredikanten. Dit tot overmaat van ramp voor de ouderen (bejaarden) die temeer een predikant aanhangen, ons moe klaagt steen en been, en heeft het over vroeger. Dan zeg ik telkens, ach moe er zijn nog zat andere ook goeie, en dan zegt zij, maar niet zo goed als .... En dan gaan ze met emeritaat (pensioen in Ned) hebben een huis in de laatste gemeente waar zij preekten (als ze er waren) Plus een huis in voorthuizen (emeritaten gemeente) nee pietje zo slecht hebben die gasten het niet. |
Tjongejonge zeg, je klinkt bijna jaloers. 'k Heb weleens horen zeggen dat dominees (en onderwijzers ) de meeste kritiek krijgen, als ik dit stukje lees geloof ik dat. Er wordt wat afgepraat en geroddeld. Een predikant is niet in de gelegenheid om een huis te kopen (is toch investering voor de toekomst), dus mag hij niet voordelig een huis huren? Vraag me overigens af of dat gratis hoor, bij ons denk ik niet hoor. En wat betreft het 4 keer naar Israël gaan, later vertel je dat hij daar een project bezoekt! Die bezoekjes hebben dus een reden. Zelf denk ik dat predikanten tegenwoordig, ook kerkleden tonen het hedendaagse consumenten-gedrag, te weinig positieve reacties krijgen. 'k Sprak laatst een predikant en hij vertelde dat mensen heel gauw een negatieve mail schrijven. Jammer!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 20:25
|
|
|
MARYAN401 schreef: | Tjongejonge zeg, je klinkt bijna jaloers. 'k Heb weleens horen zeggen dat dominees (en onderwijzers ) de meeste kritiek krijgen, als ik dit stukje lees geloof ik dat. Er wordt wat afgepraat en geroddeld. Een predikant is niet in de gelegenheid om een huis te kopen (is toch investering voor de toekomst), dus mag hij niet voordelig een huis huren? Vraag me overigens af of dat gratis hoor, bij ons denk ik niet hoor. En wat betreft het 4 keer naar Israël gaan, later vertel je dat hij daar een project bezoekt! Die bezoekjes hebben dus een reden. Zelf denk ik dat predikanten tegenwoordig, ook kerkleden tonen het hedendaagse consumenten-gedrag, te weinig positieve reacties krijgen. 'k Sprak laatst een predikant en hij vertelde dat mensen heel gauw een negatieve mail schrijven. Jammer! |
Ik begin nu echt wel te geloven dat ik in een elitair dorp woon, met elite predikanten. A) heb ik nooit gezet dat ze een huis huren b)roddelen doei ik niet c) Als je in een dorp in een wijk predikant bent, willen die wijkers ook graag hun predikant horen. Perslot is hij wijk predikant, waar veelal ouderen wonen, die elke week een ander horen. Die oudjes hebben wat persoonlijks met een eigen predikant, en daar horen ze rekening mee te houden. Als een predikant bij ons een huis zou huren, dan was het niet zo,n hetse geweest, in de tijd dat de scheuring kwam, tussen de herstelde en de pkn. Ze moesten van de pkn hun huizen (Pastorie)uit, om dat ze zelfstandig werden. Als ze hadden gehuurd was er niets aan de hand geweest. En wat hebben leraren hier eigenlijk mee te maken? Ik snap de kloe niet zo.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 20:27
|
|
|
O, ja ze wonen er nog steeds, wij pkners zijn niet zulke barbaren als ze beweren
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 20:36
|
|
|
GERRIT084 schreef: | O, ja ze wonen er nog steeds, wij pkners zijn niet zulke barbaren als ze beweren |
Ik denk niet dat het verstandig is om hier over uit te gaan weiden. Ik geloof vast en zeker dat er in 2004 al genoeg strijd is geweest met alle verdriet wat dat heeft teweeg gebracht. Ook in jouw durp.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 22:48
|
|
|
VISSER278 schreef: | Ik denk niet dat het verstandig is om hier over uit te gaan weiden. Ik geloof vast en zeker dat er in 2004 al genoeg strijd is geweest met alle verdriet wat dat heeft teweeg gebracht. Ook in jouw durp. |
Doe ik ook niet, heeft geen meerwaarde, het is meer een diepte punt voor de geschiedenis
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARYAN401
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 23:04
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Doe ik ook niet, heeft geen meerwaarde, het is meer een diepte punt voor de geschiedenis |
In ons dorp ook, al was het voor mijn tijd in deze gemeente. De bedoeling was om van 3 kerken 1 kerk te maken, uiteindelijk zijn het er nog 3 geworden. Ik denk even aan HHK en de Voortgezette Geref. Kerken. Als je achteraf alles geweten had? En inhoudelijk sta je helemaal niet zover van elkaar af.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 23:09
|
|
|
MARYAN401 schreef: | In ons dorp ook, al was het voor mijn tijd in deze gemeente. De bedoeling was om van 3 kerken 1 kerk te maken, uiteindelijk zijn het er nog 3 geworden. Ik denk even aan HHK en de Voortgezette Geref. Kerken. Als je achteraf alles geweten had? En inhoudelijk sta je helemaal niet zover van elkaar af. |
Hier zit eigenlijk geen verschil tussen de HHK en onze herv bonds gemeente. Maar ja helaas is de splitsing wel gebeurt en heeft het vele scheuringen in families opgeleverd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 23:16
|
|
|
Vrouwen we zouden er niet verder op in gaan, zijn mannen dan echt verstandiger
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARYAN401
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 23:18
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Vrouwen we zouden er niet verder op in gaan, zijn mannen dan echt verstandiger |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: vrijdag 4 november 2011, 23:21