Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 28 maart 2011, 23:17
|
|
|
MIEKE364 schreef: | Vooral het laatste gedeelte vind ik een mooie stelling. De eerste echter evenzo; wat me zo opvalt is dat de aanhangers van de onderverdeelde calvinisten noodgedwongen weer bij elkaar komen in één kerk, in één gebouw want God brengt weer bij elkaar wat eens verscheurd was. Pluriforme eenheid behoren we te zijn; zusters en broeders doch ieder een individu "waar ieder mens zijn naam in vrede draagt".
Ik hoorde in het weekend een prachtig verhaal van een notaris die de fusie van vijf protestante gemeenten van verschillende stromingen op schrift had gesteld. Het was noodzaak want de gebouwen konden niet meer worden onderhouden en de predikanten niet meer worden betaald door de slinkende gemeenten. Om dit te vieren waren 2200 mensen samengekomen in het Dolfinarium en één van de voorgangers stelde hen voor een wave te maken om zo fysiek zichtbaar te maken dat ze samen in beweging kwamen en elkaar in beweging wilden houden. Het begon aarzelend en eindigde in een juichende levende golf van samen christen willen zijn; de verschillen niet de toon laten aangeven maar de zaken die hen met elkaar verbindt. Aan het einde sprongen vijf dolfijnen samen uit het water om hun gezamenlijke sprong in de toekomst te symboliseren. (Ik keur de wrede vangst van dolfijnen uit het wild af maar dit symbool is erg mooi.) Ik voel weer de ontroering als ik dit met jullie deel die ik voelde toen mij dit prachtige verhaal van hoop en moed werd verteld.
Het vergt moed en creativiteit om onze gemeenten gaande te houden en daarbij is gebruik maken van alle talenten van de leden een must zodat ieder tot zijn/haar recht kan komen en met elkaar een bloeiende gemeenschap wordt onderhouden. Het kan echt.
Het voeden van verdeeldheid houdt geen stand; het willen samenwerken met elkaar geeft leven en biedt ieder een plek in respect en geeft ieder individu bestaansrecht. Een gemeente waar de boodschap van Gods Liefde wordt verstaan en uitgedragen en geleefd brengt liefde voort en huwelijken en kinderen; een plek waar grijsaards komen en geliefd zijn en waar baby's worden gedoopt, waar jonge kinderen hun clubs hebben en waar tieners worden gezien en gehoord en hun activiteiten kunnen hebben en waar eenlingen worden opgenomen in de groep. Het kan echt en vergt veel inspanning en veel verdraagzaamheid en veel bereidheid om te investeren in elkaar en de beloning is groot.
Ik prijs me zeer gelukkig te kunnen vertoeven in zo'n gemeenschap waar Calvijn wordt geciteerd en ook Luther, waar psalmen en gezangen worden gezongen en nieuwe kinderliedjes, waar ons lijflied van Oosterhuis is en waar iedereen zonder uitzondering aan De Tafel wordt genodigd nadat we elkaar een hand hebben gegeven en elkaar de Vrede van Christus hebben toegewenst. Gastsprekers zijn een rabbijn, een Rooms Katholieke priester, een professor in de natuurkunde, een moslim. Een gemeente waar de lector zowel een tiener als een 65-plusser kan zijn, waar een kinderkerkeraad is en waar een schoonmaakster naast een doctor in de psychologie zit en waar een vrouw zonder dochters mag luisteren naar de problemen van jonge vrouwen en hen mag raden als een moeder. Daar fluistert de Heilige Geest in de zonbeschenen stilte en juichen onze zielen van dankbaarheid. |
Dat was in mijn kerk Mieke, ik was erbij.....en het was een mooie ervaring.....Hoewel er ook wel weer kritieken waren dat in het Dolfinarium een kerkdienst werd gehouden......maar ja, dat even terzijde.....
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op maandag 28 maart 2011, 23:20
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: maandag 28 maart 2011, 23:23
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Dat was in mijn kerk Mieke, ik was erbij.....en het was een mooie ervaring.....Hoewel er ook wel weer kritieken waren dat in het Dolfinarium een kerkdienst werd gehouden......maar ja, dat even terzijde..... |
Er is geen toeval, hè Willemijn, bofferd! En ja, mensen blijven mensen; het blijft inspannend om verdraagzaam te zijn en te blijven en te investeren en dan is het ook een levende gemeente en dat is zeer de moeite waard.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIC483
|
|
Geplaatst: maandag 28 maart 2011, 23:23
|
|
|
Hmm wat mij betreft wordt er nu wel erg gedaan alsof alleen calvinisten er bepaalde leerstellingen op na houden. Volgens mij doen evangelische gelovigen dat net zo goed. Soms misschien wat minder dogmatisch uitgewerkt, maar daarom net zo goed leerstellig. Bijvoorbeeld de uitspraak dat Jezus de zoon van God is. De 1 zal zeggen "dat staat gewoon in de Bijbel". Er zijn alleen helaas mensen die het daar niet mee eens zijn, dus is het ook een leerstellige uitspraak.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WMG150
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 maart 2011, 14:32
|
|
|
Sja ik ken alleen Calvé pindakaas maar dat is wat anders...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 maart 2011, 14:43
|
|
|
ERIC483 schreef: | Bijvoorbeeld de uitspraak dat Jezus de zoon van God is. De 1 zal zeggen "dat staat gewoon in de Bijbel". Er zijn alleen helaas mensen die het daar niet mee eens zijn, dus is het ook een leerstellige uitspraak. |
Laatst aangepast door
|
FRANKT627
|
op dinsdag 29 maart 2011, 18:16
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 17:08
|
|
|
ERIC483 schreef: | Hmm wat mij betreft wordt er nu wel erg gedaan alsof alleen calvinisten er bepaalde leerstellingen op na houden. Volgens mij doen evangelische gelovigen dat net zo goed. Soms misschien wat minder dogmatisch uitgewerkt, maar daarom net zo goed leerstellig. Bijvoorbeeld de uitspraak dat Jezus de zoon van God is. De 1 zal zeggen "dat staat gewoon in de Bijbel". Er zijn alleen helaas mensen die het daar niet mee eens zijn, dus is het ook een leerstellige uitspraak. |
Nou sorry hoor, maar volgens mij kun je dit moeilijk een leerstellige uitspraak noemen, want het staat dus wel degelijk in de Bijbel. Of heb jij een andere Bijbel? Verder gaat dit topic over Calvijn, dus dan is het logisch dat de discussie zich ook daarop toespitst.
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op woensdag 30 maart 2011, 17:09
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 17:41
|
|
|
LISA610 schreef: | [/b]Nou sorry hoor, maar volgens mij kun je dit moeilijk een leerstellige uitspraak noemen, want het staat dus wel degelijk in de Bijbel. Of heb jij een andere Bijbel? Verder gaat dit topic over Calvijn, dus dan is het logisch dat de discussie zich ook daarop toespitst. |
Het is natuurlijk wel zo, dat de leerstellingen van Calvijn een tegenreactie hebben opgeroepen. De sfeer in de kerken en gemeenten, die star de dogma's van Calvijn aan hangen, kan heel erg koud en kil zijn. Al in mijn tienertijd verbaasde ik me enorm over het feit dat passieve euthenasie geen optie was. Het leven van de ernstig zieke patient werd zo lang mogelijk gerekt en dit werd gezien als een proces van loutering van God. Voor zo een God kruip je toch weg? Laat staan blindelings vertrouwen en met je problemen bij Hem komen. Er zijn, in de loop der jaren, veel christenen om o.a. die reden (de kille, emotieloze sfeer) overgestapt naar een evangelische gemeente. Soms zijn deze christenen daardoor in grote problemen gekomen met familie en vrienden. Dan kunnen dingen uit balans raken. En er zijn m.i. idd ook wel uitwassen in evangelische gemeentes die niet goed zijn. Nogmaals, jammer dat het een openbaar forum is, want ik zou hier graag dieper op willen doorgaan.
Soms denk ik wel eens dat het jammer is, dat zoveel christenen overgestapt zijn. Er zitten nog zoveel christenen 'gevangen' in een angstgeloof. Gewoon opgegroeid in calvinistische families... Ik was erg blij met het openingsartikel van dit topic, een echte eye-opener. Het gaf me eindelijk het laatste puzzlestukje als oplossing op de vraag, hoe er toch zo een rigide denkwijze heeft kunnen ontstaan in zoveel gereformeerde kerken (uitgesloten de goede natuurlijk). Alles is eigenlijk in een wet gevangen; scheiding, passieve euthenasie, de doop enz.enz.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op woensdag 30 maart 2011, 20:32
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 19:10
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Het is natuurlijk wel zo, dat de leerstellingen van Calvijn een tegenreactie hebben opgeroepen. De sfeer in de kerken en gemeenten, die star de dogma's van Calvijn aan hangen, kan heel erg koud en kil zijn. Al in mijn tienertijd verbaasde ik me enorm over het feit dat passieve euthenasie geen optie was. De arts was verplicht het leven van de ernstig zieke patient te rekken en dit werd gezien als een proces van loutering van God. Voor zo een God kruip je toch weg? Laat staan blindelings vertrouwen en met je problemen bij Hem komen. Er zijn, in de loop der jaren, veel christenen om o.a. die reden (de kille, emotieloze sfeer) overgestapt naar een evangelische gemeente. Soms zijn deze christenen daardoor in grote problemen gekomen met familie en vrienden. Dan kunnen dingen uit balans raken. En er zijn m.i. idd ook wel uitwassen in evangelische gemeentes die niet goed zijn. Nogmaals, jammer dat het een openbaar forum is, want ik zou hier graag dieper op willen doorgaan.
Soms denk ik wel eens dat het jammer is, dat zoveel christenen overgestapt zijn. Er zitten nog zoveel christenen 'gevangen' in een angstgeloof. Gewoon opgegroeid in calvinistische families... Ik was erg blij met het openingsartikel van dit topic, een echte eye-opener. Het gaf me eindelijk het laatste puzzlestukje als oplossing op de vraag, hoe er toch zo een rigide denkwijze heeft kunnen ontstaan in zoveel gereformeerde kerken (uitgesloten de goede natuurlijk). Alles is eigenlijk in een wet gevangen; scheiding, passieve euthenasie, de doop enz.enz. |
Je doe nu wel erg negatief over mensen die de calvinistische leer aanhangen. Er zijn mensen die daar gewoon in geloven en het ook niet willen zien zonder angst Maar dat is hun overtuiging en als je daarin opgroeit en je denkt zelf anders is dat moeilijk en geeft veel leed, dat weet ik ook uit eigen ervaring......Maar hoe jij even makkelijk stelt dat ze tegen passieve euthasie zijn????? Dat is wel een ethische kwestie die je niet zo maar even neer kan zetten vind ik, dat is wat ongenuanceerd...... En als die mensen dat nu toch als de ware leer zien? Dan is dat toch goed? Je moet niet de fout begaan om dit soort dingen te bekijken vanuit je eigen normen denk ik.........en dan gaat het niet om jouw angst maar om hun angst en daar zijn ze zelf verantwoordelijk voor.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 19:26
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Je doe nu wel erg negatief over mensen die de calvinistische leer aanhangen. Er zijn mensen die daar gewoon in geloven en het ook niet willen zien zonder angst Maar dat is hun overtuiging en als je daarin opgroeit en je denkt zelf anders is dat moeilijk en geeft veel leed, dat weet ik ook uit eigen ervaring......Maar hoe jij even makkelijk stelt dat ze tegen passieve euthasie zijn????? Dat is wel een ethische kwestie die je niet zo maar even neer kan zetten vind ik, dat is wat ongenuanceerd...... En als die mensen dat nu toch als de ware leer zien? Dan is dat toch goed? Je moet niet de fout begaan om dit soort dingen te bekijken vanuit je eigen normen denk ik.........en dan gaat het niet om jouw angst maar om hun angst en daar zijn ze zelf verantwoordelijk voor....... | Eerlijk gezegd heb ik altijd moeite met mensen die denken dat ze enige echte ware leer aanhangen. Ik vind dat je altijd voor ogen moet hebben, dat andersdenkenden niet per definitie ongelijk hebben...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 19:30
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Eerlijk gezegd heb ik altijd moeite met mensen die denken dat ze enige echte ware leer aanhangen. Ik vind dat je altijd voor ogen moet hebben, dat andersdenkenden niet per definitie ongelijk hebben... |
Jij denkt toch ook dat jouw manier van geloven de -voor jou goede- manier van geloven is? En dat is niet mijn manier maar daarom slecht? Zo bedoel ik het eigenlijk......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 19:32
|
|
|
Als mensen echt gelukkig zijn in een angstgeloof, wat ik me overigens afvraag, dan kun je zeggen dat het geen punt is. Maar Annette kaart juist aan dat het voor haar wel van belang is om te herkennen dat veel in wetten gevangen was. De opvattingen over passieve euthanasie waren een illustratie. Wat hier aangekaart wordt is dat er in sommige calvinistische kerken toch veel angst en niet altijd te doorziene wetten en regeltjes waren. En daar hebben en hadden mensen last van. Om in jouw termen te blijven: dat mag dan toch ook? Als je weet wat orthodoxe opvattingen aan (vaak onnodig) persoonlijk leed hebben gebracht, mag dat best genoemd worden, lijkt me. De Nederlandse literatuur in de vorige eeuw heeft dat ook wel blootgelegd. In een eerlijke discussie mogen de schaduwzijden die het calvinisme heeft gehad voor veel mensen best aan de orde komen. Er zijn er hierdoor al zoveel vertrokken tenslotte.
Thomas, die vindt dat dit een groot verlies was.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 30 maart 2011, 19:41
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 19:56
|
|
|
Het gaat me niet om goed of slecht. Het gaat erom dat in gemeentes waar de calvinistische leer wordt aangehangen, veel is vastgelegd in een wet, terwijl de optie om over elke situatie apart in gebed te gaan en aan God voor te leggen in gebed en Hem daarin te erkennen een betere weg is...die juist door het angstgeloof geblokkeerd wordt.
Ik wil alleen als voorbeeld nog een verhaal toevoegen van en lieve, warme vrouw, dat ik onlangs hoorde. Haar laatste woorden waren gevat in de vraag (smekend huilen) aan Jezus om haar niet te verlaten. Deze diepgelovige vrouw heeft tot in de laatste seconde van haar ziekbed angst gekent dat Jezus haar zou kunnen verlaten, naast alle andere ellende, terwijl ze de bemoedigende, troostende steun van de Here helemaal gemist heeft. Gewoon een voorbeeld, meer niet, wat voor een ellende er kan ontstaan in deze gemeentes.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op woensdag 30 maart 2011, 22:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIC483
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 20:24
|
|
|
LISA610 schreef: | [/b]Nou sorry hoor, maar volgens mij kun je dit moeilijk een leerstellige uitspraak noemen, want het staat dus wel degelijk in de Bijbel. Of heb jij een andere Bijbel? Verder gaat dit topic over Calvijn, dus dan is het logisch dat de discussie zich ook daarop toespitst. |
Grappig, jou reactie onderstreept precies wat ik beweerde!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 20:26
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Je doe nu wel erg negatief over mensen die de calvinistische leer aanhangen. Er zijn mensen die daar gewoon in geloven en het ook niet willen zien zonder angst Maar dat is hun overtuiging en als je daarin opgroeit en je denkt zelf anders is dat moeilijk en geeft veel leed, dat weet ik ook uit eigen ervaring......Maar hoe jij even makkelijk stelt dat ze tegen passieve euthasie zijn????? Dat is wel een ethische kwestie die je niet zo maar even neer kan zetten vind ik, dat is wat ongenuanceerd...... En als die mensen dat nu toch als de ware leer zien? Dan is dat toch goed? Je moet niet de fout begaan om dit soort dingen te bekijken vanuit je eigen normen denk ik.........en dan gaat het niet om jouw angst maar om hun angst en daar zijn ze zelf verantwoordelijk voor....... |
In mijn stukje heb ik het over passieve euthenasie in de context, dat het niet toegestaan werd, met de reden dat God het hele stervensproces tot op de laatste minuut zou willen inzetten voor loutering. Ik stel helemaal niet de passieve euthenasie ter discussie, maar alleen het Godsbeeld vanwaaruit deze gedachte voortkwam.
K Wil liever niet dat je mijn reacties uit de context haalt...
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op woensdag 30 maart 2011, 21:19
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIC483
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 20:30
|
|
|
Ik weet dat in sommige calvinistische kerken twijfel aan het geloof als kenmerk van het ware geloof wordt gezien. Maar ik heb niet de indruk dat Calvijn hier aanleiding toe geeft.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 20:37
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Het gaat me niet om goed of slecht. Het gaat erom dat in gemeentes waar de calvinistische leer wordt aangehangen, veel is vastgelegd in een wet, terwijl de optie om over elke situatie apart in gebed te gaan en aan God voor te leggen en Hem daarin te erkennen een betere weg is...die juist door het angstgeloof geblokkeerd wordt.
Ik wil alleen als voorbeeld nog toevoegen, dat het me door hart en ziel sneed, toen ik het verhaal van een lieve vrouw hoorde. Haar laatste woorden waren gevat in de vraag aan Jezus om haar niet te verlaten. Deze diepgelovige vrouw heeft tot in de laatste seconde van haar ziekbed angst gekent dat Jezus haar zou kunnen verlaten, naast alle andere ellende, terwijl ze de bemoedigende, troostende steun van de Here helemaal gemist heeft. En deze vrouw is kort geleden overleden. |
Het is niet vanzelfsprekend dat er in elke kerk waar de calvinistische leer wordt aangehangen angstgeloof heerst. Vaak is dit angstgeloof een gevolg van bepaalde personen in die gemeente die hun eigen stempel op iets wilden zetten en hun eigen interpretatie aan de Bijbel gaven ( en aan de vele "geschriften "van onze zgn.kerkvaders..)
Het is intriest en doet God grote oneer aan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 20:41
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Het is niet vanzelfsprekend dat er in elke kerk waar de calvinistische leer wordt aangehangen angstgeloof heerst. Vaak is dit angstgeloof een gevolg van bepaalde personen in die gemeente die hun eigen stempel op iets wilden zetten en hun eigen interpretatie aan de Bijbel gaven ( en aan de vele "geschriften "van onze zgn.kerkvaders..)
Het is intriest en doet God grote oneer aan. |
Nee het is idd niet vanzelfsprekend, de jongere generatie komt er meer en meer los van. Maar de meeste jongeren gaan dan richting bedieningen, en komen in een tegenreactie terecht
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op woensdag 30 maart 2011, 22:35
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 20:57
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Nee het is idd niet vanzelfsprekend, de jongere generatie komt er meer en meer los van. Maar de meeste jongeren gaan dan richting bedieningen, en komen in een tegen reactie terecht |
Ik bedoel te zeggen dat veel jongeren in de kerkenraad komen en zo hun stempel mee opdrukken en dat er door hen veel veranderingen ten goede ontstaan. Wie weet maken zij het verschil
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 22:04
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Ik bedoel te zeggen dat veel jongeren in de kerkenraad komen en zo hun stempel mee opdrukken en dat er door hen veel veranderingen ten goede ontstaan. Wie weet maken zij het verschil |
Dat is fijn, als dat bij jullie zo gaat. In de kerken waar ik kom zijn amper jongeren te bekennen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 22:48
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Dat is fijn, als dat bij jullie zo gaat. In de kerken waar ik kom zijn amper jongeren te bekennen. |
Jammer ja, het is echt heel geweldig zo veel jongeern en jonge gezinnen.. Die baby's in de dienst,,prachtig..en die kleintjes ook..ik geniet er ook best van..het is een extraatje he? als je zo in een dienst zit..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 23:17
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Als mensen echt gelukkig zijn in een angstgeloof, wat ik me overigens afvraag, dan kun je zeggen dat het geen punt is. Maar Annette kaart juist aan dat het voor haar wel van belang is om te herkennen dat veel in wetten gevangen was. De opvattingen over passieve euthanasie waren een illustratie. Wat hier aangekaart wordt is dat er in sommige calvinistische kerken toch veel angst en niet altijd te doorziene wetten en regeltjes waren. En daar hebben en hadden mensen last van. Om in jouw termen te blijven: dat mag dan toch ook? Als je weet wat orthodoxe opvattingen aan (vaak onnodig) persoonlijk leed hebben gebracht, mag dat best genoemd worden, lijkt me. De Nederlandse literatuur in de vorige eeuw heeft dat ook wel blootgelegd. In een eerlijke discussie mogen de schaduwzijden die het calvinisme heeft gehad voor veel mensen best aan de orde komen. Er zijn er hierdoor al zoveel vertrokken tenslotte.
Thomas, die vindt dat dit een groot verlies was. |
Toen ik uit een zeer calvinistisch georienteerde gemeente stapte, omdat de wetten te verstikkend voor me waren, ben ik het inhoudelijke contact met mijn ouders kwijtgeraakt. Op grond van de tekst: 'want wie ....of dochter meer liefheeft dan Mij is Mij niet waardig' dacht dat hij moest kiezen tussen mij en God. Dat is de ellende, die een tekst kan aanrichten, die meteen tot wet wordt gebombardeerd...en dat gebeurt nog steeds.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op vrijdag 1 april 2011, 16:20
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 23:22
|
|
|
Wat een vreselijk dramatisch gevolg kan zo'n angstgeloofsbeleving dan hebben, Annette. Wat moedig van je om dit hier te delen waardoor je en zeker ook door je geloof niet verloren te hebben een levend bewijs bent dat God niet verloren laat gaan wat Zijn Hand begon. Ik wens je van harte toe dat je ouders dat ook nog zullen inzien en dat het contact kan worden hersteld.
Laatst aangepast door
|
MIEKE364
|
op donderdag 31 maart 2011, 17:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 23:31
|
|
|
MIEKE364 schreef: | Wat een vreselijk dramatisch gevolg kan zo'n angstgeloofsbeleving dan hebben, Annette. Wat moedig van je om dit hier te delen waardoor je en zeker ook door je geloof niet verloren te hebben een levend bewijs bent dat God niet verloren laat gaan wat Zijn Hand begon. Ik wens je van harte toe dat je ouders dat ook nog zullen inzien en dat het contact kan worden hersteld. |
Het gaat hier niet om mij, dit was ook maar het topje van de ijsberg, om zo maar 'es te zeggen, maar k wil graag aan de hand van een persoonlijk voorbeeld duidelijk maken, dat angstgeloof niet gelukkig maakt....maar een hel is. Het is op het sterfbed helemaal goed gekomen tussen mijn vader en mij, meer wil ik er niet over delen, maar voor diegenen die een angstgeloof bagataliseren....verkijk je niet op het calvinisme.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op woensdag 30 maart 2011, 23:32
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: woensdag 30 maart 2011, 23:38
|
|
|
Door zo'n persoonlijk verhaal wordt herkenbaar wat het calvinisme voor individuen heeft betekent en dat nog steeds doet. Het is shockerend dat mensen zo worden beschadigd door een religie. Plaatsvervangende schaamte is dan wel voelbaar. Mensen zijn veerkrachtig en kunnen veel aan maar je vraagt je wel af waar het allemaal voor nodig is geweest. Wat je merkt is dat mensen op zoek zijn gegaan en dat nog doen naar een zinvolle en goede manier van geloofsbeleving en dat geeft hoop.
Laatst aangepast door
|
MIEKE364
|
op donderdag 31 maart 2011, 17:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: donderdag 31 maart 2011, 18:20
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Het gaat hier niet om mij, dit was ook maar het topje van de ijsberg, om zo maar 'es te zeggen, maar k wil graag aan de hand van een persoonlijk voorbeeld duidelijk maken, dat angstgeloof niet gelukkig maakt....maar een hel is. Het is op het sterfbed helemaal goed gekomen tussen mijn vader en mij, meer wil ik er niet over delen, maar voor diegenen die een angstgeloof bagataliseren....verkijk je niet op het calvinisme. |
Ik bagataliseer absoluut het angstgeloof niet, weet er uit eigen ervaring net iets teveel van......... Maar ik heb in de loop der jaren wel geleerd (voordeel van ouder worden) om er wat milder en met liefde na te kijken omdat het een beleving van een ander is en gelukkig niet mijn beleving.....Het zegt wat over de ander, niet over jou...... En om er even een persoonlijke noot aan toe te voegen: Het angstgeloof van familie loopt als een rode draad door mijn leven, ook nu nog.... Recent heeft de oma van mijn zoon het (zeer goede) contact verbroken omdat hij ging samenwonen en oma dat iets van de duivel vind......Triest, maar haar keuze....... En dan laat ik de meer traumatische ervaringen dan nog maar voor wat ze zijn...........dit is een erg mild voorbeeld...... Dus Annette, ik begrijp je juist heel goed maar ik laat het geen invloed meer op mijn leven hebben........Het is zoals het is.....en gelukkig heb ik dat ook over kunnen brengen op mijn zoon.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: donderdag 31 maart 2011, 18:30
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | In mijn stukje heb ik het over passieve euthenasie in de context, dat het niet toegestaan werd, met de reden dat God het hele stervensproces tot op de laatste minuut zou willen inzetten voor loutering. Ik stel helemaal niet de passieve euthenasie ter discussie, maar alleen het Godsbeeld vanwaaruit deze gedachte voortkwam.
K Wil liever niet dat je mijn reacties uit de context haalt... |
Je trapt daarmee een beetje op mijn gezondheidszorg hart, want ik ken nu werkelijk geen enkele kerk die tegen palliatieve zorg is, ook geen dominees.......Het was vroeger misschien zo, ik weet natuurlijk niet of je over twintig jaar geleden praat, maar tegenwoordig is het juist zo goed geregeld, dus omdan maar even neer te zetten passieve authanasie zijn ze tegen? Wat bedoel je dan eigenlijk te zeggen??????
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op donderdag 31 maart 2011, 18:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: donderdag 31 maart 2011, 19:26
|
|
|
die gemeenten zijn er wel hoor willemijn; ik kom uit een dergelijke gemeente, waar mensen zo lang mogelijk in leven worden gehouden zoals annette aangeeft.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: donderdag 31 maart 2011, 20:10
|
|
|
HANNAH810 schreef: | die gemeenten zijn er wel hoor willemijn; ik kom uit een dergelijke gemeente, waar mensen zo lang mogelijk in leven worden gehouden zoals annette aangeeft. |
Dat is het streven bij de meeste mensen Hannah, dus dat heeft.niets met kerk te maken.....Als je niet kerkelijk bent gebeurd dat ook niet zomaar hoor.......Dan zou je het leven in eigen hand hebben....? En gelukkig is de palliatieve zorg zodanig dat je zonder lijden leven kan..... En wat versta je onder zolang mogelijk in leven houden eigenlijk???
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op donderdag 31 maart 2011, 20:14
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: donderdag 31 maart 2011, 22:37
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Dus Annette, ik begrijp je juist heel goed maar ik laat het geen invloed meer op mijn leven hebben........Het is zoals het is.....en gelukkig heb ik dat ook over kunnen brengen op mijn zoon....... |
Dat is een mooi getuigenis, vooral als je het goede Godsbeeld over kunt dragen op je zoon. Maar ik vind het wel erg jammer, dat er nog wel veel mensen zijn, die nog wel gevangen zitten in een star angstgeloof, omdat ik, net als jij, weet wat het is. Je noemde het woord traumatisch en dat was het ook.
M.i. is daarom dit topic met het desbetreffende artikel geopend, om meer inzicht te geven over wie Calvijn werkelijk was. Om daar met elkaar over van gedachten te wisselen. En, zoals Hannah al aangaf....het angstgeloof en het Godsbeeld van God als een kille, koude God bestaat nog wel. Misschien zijn er wel meer die uit een streng calvinistische familie komen...en die graag de mensen uit hun eigen kerk willen bereiken met de bevrijdende waarheid over wie Calvijn werkelijk was. Je kunt je eenzaam voelen in zo een gemeente en toch niet weg willen gaan om de hierboven genoemde reden.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op donderdag 31 maart 2011, 23:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: donderdag 31 maart 2011, 23:13
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Dat is een mooi getuigenis, vooral als je het goede Godsbeeld over kunt dragen op je zoon. Maar ik vind het wel erg jammer, dat er nog wel veel mensen zijn, die nog wel gevangen zitten in een star angstgeloof, omdat ik, net als jij, weet wat het is. Je noemde het woord traumatisch. M.i. is daarom dit topic met het desbetreffende artikel geopend, om meer inzicht te geven over wie Calvijn werkelijk was. Om daar met elkaar over van gedachten te wisselen. En, zoals Hannah al aangaf....het angstgeloof en het Godsbeeld van God als een kille, koude God bestaat nog wel. Misschien zijn er wel meer die uit een streng calvinistische familie komen...en die graag de mensen uit hun eigen kerk willen bereiken met de bevrijdende waarheid over wie Calvijn werkelijk was. Je kunt je eenzaam voelen in zo een gemeente en toch niet weg willen gaan om de hierboven genoemde reden. |
Het vergt moed om het op te nemen tegen die gevestigde orde en toch kan het. Er komen steeds meer gemeenten die inzien dat ze van hun dogmaprediking en hun wrede Gods- en mensbeeld moeten terugkomen. God maakt alles nieuw, we zingen het in een kinderliedje en Hij verandert ons van binnenuit om dat uit te dragen, Zijn Liefde en Barmhartigheid om op ons best te zijn door nieuw Licht te werpen op zijn Zaak en dat zijn wij. De zegen is een opdracht ook om binnen de eigen gemeente het Nieuwe Verbond met elkaar te bespreken; wat houdt dat nou eigenlijk in? Spreek met ouderlingen, sluit je aan bij een gespreksgroep in je gemeente en maak het verschil. Vaak komen er meer schaapjes over de dam als er een is voor gegaan. Dit leeft bij heel veel mensen.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|