Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 00:40
|
|
|
MAR907 schreef: | Dayspring ik ben ook als kind gedoopt.... Maar mijn eigen keuze van de doop heeft veel meer waarde dan de kinderdoop in het geloof van mijn ouders.
Het heeft ervoor gezorgt dat ik hetgeen kan dragen zoals de Heer het zegt "ik geef niet meer dan dat je kunt verdragen"... Dat het onmogelijke in mijn leven te dragen is.... Alleen omdat ik Hem ken door mijn keuze.... |
Mar, in mijn relatie met de Heer geloof ik ook dat ik alleen maar die lasten en beproevingen krijg niet zwaarder dan dat ik aankan, heb al een paar keer mogen danken en beseffen dat ik het zonder Zijn hulp niet zou gekunnen hebben, vandaar dat je uitspraak "het heeft ervoor gezorgd.....= het = eigen keuze van doop begrijp ik?" mij verbaast! als ik denk aan psalm 23 "Hij geeft mij kracht en leidt me langs veilige paden...........ik hoef geen gevaar te duchten, want u Heer bent bij me....." Ik voel het niet alsof de Heer mij minder zou helpen en ondersteunen en dragen dan wanneer ik nog eens gedoopt word.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 01:17
|
|
|
MARYLIEN613 schreef: | Mar, in mijn relatie met de Heer geloof ik ook dat ik alleen maar die lasten en beproevingen krijg niet zwaarder dan dat ik aankan, heb al een paar keer mogen danken en beseffen dat ik het zonder Zijn hulp niet zou gekunnen hebben, vandaar dat je uitspraak "het heeft ervoor gezorgd.....= het = eigen keuze van doop begrijp ik?" mij verbaast! als ik denk aan psalm 23 "Hij geeft mij kracht en leidt me langs veilige paden...........ik hoef geen gevaar te duchten, want u Heer bent bij me....." Ik voel het niet alsof de Heer mij minder zou helpen en ondersteunen en dragen dan wanneer ik nog eens gedoopt word. |
Het gaat niet om nogmaals te dopen zoals het hier naarvoren komt... een volwassen doop is een bewuste keuze van iemand in geloof... Dat is ook niet een overdoop, maar meer een openbaring van iemand zoals bij Liza...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAYSPRING826
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 07:49
|
|
|
MAR907 schreef: | Het gaat niet om nogmaals te dopen zoals het hier naarvoren komt... een volwassen doop is een bewuste keuze van iemand in geloof... Dat is ook niet een overdoop, maar meer een openbaring van iemand zoals bij Liza... |
Dat vind ik ook prachtig, Mar, als iemand een keuze maakt voor God. Toen ik die keuze heb gemaakt, heb ik vol overtuiging belijdenis gedaan van mijn geloof en mijn doop letterlijk beaamd.
Ik geloof dat zowel het dopen van kinderen op het geloof van hun ouders als de doop op belijdenis (van iemand die tot geloof gekomen is) op grond van de bijbel verdedigd kan worden. Zelf heb ik echt een tijd geworsteld met de vraag of ik me als volwassene zou (moeten) laten dopen. Ik heb veel gelezen en gebeden hierover en ben voor mezelf tot de conclusie gekomen dat dat niet het geval was. Let wel: voor mezelf! Ik begrijp en respecteer dat een ander tot een andere beslissing kan komen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAYSPRING826
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 08:17
|
|
|
MARYLIEN613 schreef: | ontgaat me hier iets? want als je als kind gedoopt werd, kan je toch niet zeggen dat je al in Jezus gelooft?
|
Dat klopt, Marylien; ik ben gedoopt op grond van het geloof van mijn ouders. Iets wat in mijn ogen een bijbels principe is, ondersteund door o.a. de 'huisteksten'. Mijn eigen keuze voor God heb ik kenbaar gemaakt toen ik belijdenis deed.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 08:32
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | @LISA: een mooi getuigenis zegt men dan. Hoewel, wat zou een lelijk getuigenis eigenlijk zijn??? Je hebt gewoon gedaan wat God van je vroeg, en de bevrijding ervan mogen ervaren...Het ondersteunt het doel en het belang van de doop. In mijn ogen is de doop het teken van bevrijding..Wat vind jij daarvan. In mijn ogen vervangt de kinderdoop niet de geloofsdoop, wat is jouw mening hierover... |
Ik realiseer me Chatuliem dat je de laatste vraag aan Lisa stelt, maar als je het niet erg vindt wil ik daar ook graag wat over zeggen. Of je nu belijdenis doet of de volwassendoop, ik geloof dat de kinderdoop nooit de geloofsdoop vervangt. Puur omdat dit gewoon niet hetzelfde is. De kinderdoop is geen keuze van de persoon zelf, en ik geloof dat die persoonlijke keuze wel iets is wat God aan ieder persoonlijk vraagt.
Belijdenis en volwassendoop is wel die persoonlijke keuze (antwoord aan God). Maar ik denk wel dat het hierbij belangrijk is dat het een bewuste keuze van jou persoonlijk is !! (Dat is het helaas niet altijd).
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op vrijdag 18 februari 2011, 08:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 08:49
|
|
|
LISA610 schreef: | Wat betreft punt 2 toch maar even een Bijbeltekst: Check Handelingen 19: 3-5 "Hoe bent u dan gedoopt?" vroeg Paulus. "Zoals Johannes heeft gezegd", was het antwoord. Paulus zei: "Johannes doopte mensen die tot bekering waren gekomen en hij zei dat zij moesten geloven in de Man, Die na hem zou komen: dat is Jezus. Nadat zij dat hadden gehoord werden zij gedoopt (dus voor de tweede keer) in de naam van de Here Jezus.
Met andere woorden: het gaat hier om mensen die al gedoopt waren door Johannes, maar nadat zij ook daadwerkelijk tot het geloof in Jezus zijn gekomen, nog een keer gedoopt worden....
En nee, ik probeer niemand iets op te dringen, niemand te vertellen wat hij/zij wel of niet moet doen. Ga alleen maar ff in op de vraag hoe Chat kon weten dat er Joden waren die al door Johannes waren gedoopt en later nogmaals zijn gedoopt toen zij echt tot het geloof in Jezus waren gekomen... |
Chat had het over de discipelen van de Here Jezus, dus volgelingen van het eerste uur. Deze mensen waren volgelingen uit de heidenen, nl. uit de jonge gemeente van Efeze, deze waren heidenen uit de niet-joden die zelfs nog nooit gehoord hadden van de Heilige Geest.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 08:53
|
|
|
DAYSPRING826 schreef: | Dat klopt, Marylien; ik ben gedoopt op grond van het geloof van mijn ouders. Iets wat in mijn ogen een bijbels principe is, ondersteund door o.a. de 'huisteksten'. Mijn eigen keuze voor God heb ik kenbaar gemaakt toen ik belijdenis deed. |
ik ben gedoopt op grond van de beloften van God, die mijn ouders geloofden, en toen ik tot geloof kwam, heb ik belijdenis gedaan.
@lisa; dat betekent dus, dat de discipelen de Heere Jezus zelf nog niet persoonlijk kenden, toen zij door Johannes gedoopt werden in de jordaan......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 08:55
|
|
|
LISA610 schreef: | De doop van Johannes was een doop die ging om bekering, om het belijden van zonden: Mattheüs 3: 6 Ieder die zijn zonden beleed, werd door hem gedoopt in de rivier de Jordaan.
en in vers 11, zegt Johannes: "Ik doop met water als teken van de bekering. |
Jezus zegt: Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden. En dan geloof ik dat de doop een teken is van het geloof.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 09:02
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | 1. Dat is dus typisch de Oud Testamentische visie over God en Zijn volk. De verbondstheolgie is in de kern OT-isch.
2. Ze waren al door Johannes gedoopt. En er zijn tal van voorbeelden waarbij besneden joden alsnog gedoopt werden. |
Heej Chat, lees Gal. 3 maar eens en dan vers 29. Begrijp je misschien waar of de verbond-gedachte vandaan komt. Sorry, ik heb niet veel tijd. gr. Marian
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op vrijdag 18 februari 2011, 09:05
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAYSPRING826
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 09:09
|
|
|
HANNAH810 schreef: | ik ben gedoopt op grond van de beloften van God, die mijn ouders geloofden, en toen ik tot geloof kwam, heb ik belijdenis gedaan.
@lisa; dat betekent dus, dat de discipelen de Heere Jezus zelf nog niet persoonlijk kenden, toen zij door Johannes gedoopt werden in de jordaan...... |
Hannah, je snapt hopelijk toch wel wat ik bedoel? Zonder het geloof van je ouders in die beloftes kun je toch niet gedoopt worden?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 09:31
|
|
|
Ik vind het wel interessant om te weten of de mensen die voor de volwassendoop hebben gekozen pas op latere leeftijd tot geloof gekomen zijn? In je leven zijn er momenten waarin je dieper in je geloof duikt maar ook periodes waarin je je ertegen verzet(toch?),als je besluit terug te keren naar een kerk waar volwassendoop niet standaard is,leg je dan die doop ook weer "af"? Na de doop ben je wedergeboren,blijf je dat of is er weer iets nodig als je je afkeert van die kerk en weer terugkeerd? Moet je (volwassen)gedoopt zijn om volwaardig lid te zijn van zulke kerken? Als je je hele leven al geloofd,waarom moet je dan wedergeboren worden?In de Bijbel werden toch ook alleen de "heidenen" gedoopt?
Ik heb veel vragen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 09:45
|
|
|
MAR907 schreef: | Het gaat niet om nogmaals te dopen zoals het hier naarvoren komt... een volwassen doop is een bewuste keuze van iemand in geloof... Dat is ook niet een overdoop, maar meer een openbaring van iemand zoals bij Liza... |
ja volledig akkoord, nu begrijp ik het
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BILLY701
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 09:55
|
|
|
Ik heb de kinderdoop ook via m'n ouders mogen ontvangen. Daarmee beloofden m'n ouders mij in De leer optevoeden. Later heb ik zelf ervoor gekozen op de geloofsbelijdenis afteleggen. Niet dat ik er toen klaar voor was, wat ik later besefte. Pas toen ik de deur van m'n hart opende, en Jezus in m'n hart liet, kwam het besef bij me boven wat ik al jaren had gemist. Namelijk leven vanuit de geest. En nu nog voel ik dat God met zijn geest bezig is in mij Zijn werk te verrichten!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAYSPRING826
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 10:20
|
|
|
BILLY701 schreef: | Ik heb de kinderdoop ook via m'n ouders mogen ontvangen. Daarmee beloofden m'n ouders mij in De leer optevoeden. Later heb ik zelf ervoor gekozen op de geloofsbelijdenis afteleggen. Niet dat ik er toen klaar voor was, wat ik later besefte. Pas toen ik de deur van m'n hart opende, en Jezus in m'n hart liet, kwam het besef bij me boven wat ik al jaren had gemist. Namelijk leven vanuit de geest. En nu nog voel ik dat God met zijn geest bezig is in mij Zijn werk te verrichten!!! |
Dat is heel mooi, Billy.
Wel vraag ik me af of je opzettelijk hebt gekozen voor de uitdrukking 'in de leer op te voeden'. Dat klinkt zo 'theoretisch', als je begrijpt wat ik bedoel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BILLY701
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 10:31
|
|
|
DAYSPRING826 schreef: | Dat is heel mooi, Billy.
Wel vraag ik me af of je opzettelijk hebt gekozen voor de uitdrukking 'in de leer op te voeden'. Dat klinkt zo 'theoretisch', als je begrijpt wat ik bedoel. |
Ik bedoel daarmee dat m'n ouders met de beste bedoelingen mij hebben proberen optevoeden in de toen geldende regels van de kerk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAYSPRING826
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 10:46
|
|
|
BILLY701 schreef: | Ik bedoel daarmee dat m'n ouders met de beste bedoelingen mij hebben proberen optevoeden in de toen geldende regels van de kerk. |
Uiteraard is dat met de beste bedoelingen geweest, daar kom ik niet aan. Het valt me alleen op dat je het over 'leer' en 'regels' hebt in plaats van over persoonlijk geloof. Is dat ook wat ertoe geleid heeft dat je achteraf te vroeg belijdenis hebt gedaan?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 11:09
|
|
|
DAYSPRING826 schreef: | Hannah, je snapt hopelijk toch wel wat ik bedoel? |
ik bedoel hetzelfde als jij, dayspring.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 11:12
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Heej Chat, lees Gal. 3 maar eens en dan vers 29. Begrijp je misschien waar of de verbond-gedachte vandaan komt. Sorry, ik heb niet veel tijd. gr. Marian | Je bevestigt meer mijn stelling dan dat je die ontkracht. Weer wordt duidelijk dat dat ritueel met kinderen OT-sch is. Voor het behoud is het minstens zo belangrijk, dat je door God uitverkoren bent Zoals het volk Israël als teken van de uitverkiezing zich liet besnijden, zo mag het nieuwe volk zich laten dopen.. Geen nadruk op eigen keuze, toeëigening van heil door de kinderdoop. Geen verlossing prediken, want iedere gedoopte is al behouden....De wet voorlezen en proberen te leven volgens de wet. Zo kan ik wel een poosje doorgaan. Je maakt het je voor jezelf moeiliijk vind ik. Ben er niet jaloers op..God biedt je die vrijheid aan, en op een of andere manier wil je dat niet zien. Je houdt je teveel vast aan datgene wat je geleerd is. zonder dat je beseft dat het leven in vrijheid in Christus veel rijker is, dan het leven onder de wet.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op vrijdag 18 februari 2011, 15:47
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 11:26
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Je bevestigt meer mijn stelling dan dat je die ontkracht. Weer wordt duidelijk dat dat ritueel met kinderen OT-sch is. Voor het behoud is het minstens zo belangrijk, dat je door God uitverkoren bent Zoals het volk Israël als teken van de uitverkiezing zich liet besnijden, zo mag het nieuwe volk zich laten dopen.. Geen nadruk op eigen keuze, toeëigening van heil door de http://www.christianmatch.nl/images/interface/photo22.jpgkinderdoop. Geen verlossing prediken, want iedere gedoopte is al behouden....De wet voorlezen en proberen te leven volgens de wet. Zo kan ik wel een poosje doorgaan. Je maakt het je voor jezelf moeiliijk vind ik. Ben er niet jaloers op..God biedt je die vrijheid aan, en op een of andere manier wil je dat niet zien. Je houdt je teveel vast aan datgene wat je geleerd is. zonder dat je beseft dat het leven in vrijheid in Christus veel rijker is, dan het leven onder de wet. |
in galaten 3 staat; als je dan in Christus bent, ben je abrahams zaad, en naar de belofte erfgenamen
dat betekend dus, chatuliem, dat marian, wanneer ze deze tekst op zichzelf toepast, zich VRIJ VOELT IN CHRISTUS. inderdaad een rijk leven in vrijheid; als zijnde "abrahams zaad".
ze maakt het zichzelf dus niet moeilijk, en misschien zou je er eens over na kunnen denken of jíj wellicht erg hangt aan wat je geleerd is? (of ben ik nu te confronterend?)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BILLY701
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 12:39
|
|
|
DAYSPRING826 schreef: | Uiteraard is dat met de beste bedoelingen geweest, daar kom ik niet aan. Het valt me alleen op dat je het over 'leer' en 'regels' hebt in plaats van over persoonlijk geloof. Is dat ook wat ertoe geleid heeft dat je achteraf te vroeg belijdenis hebt gedaan? |
juist ik ben in de regels en leer opgevoed. dus te vroeg belijdenis gedaan. later ben ik achter de werkelijke waarde van het geloof gekomen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
REBECCA667
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 17:23
|
|
|
[quote=LEANNE226]Ik vind het wel interessant om te weten of de mensen die voor de volwassendoop hebben gekozen pas op latere leeftijd tot geloof gekomen zijn? In je leven zijn er momenten waarin je dieper in je geloof duikt maar ook periodes waarin je je ertegen verzet(toch?),als je besluit terug te keren naar een kerk waar volwassendoop niet standaard is,leg je dan die doop ook weer "af"? Na de doop ben je wedergeboren,blijf je dat of is er weer iets nodig als je je afkeert van die kerk en weer terugkeerd? Moet je (volwassen)gedoopt zijn om volwaardig lid te zijn van zulke kerken? Als je je hele leven al geloofd,waarom moet je dan wedergeboren worden?In de Bijbel werden toch ook alleen de "heidenen" gedoopt? ----------------------------------------------------------------------- Ik zou willen dat ik je kon antwoorden.
ik ben gedoopt als baby zijnde, daarbij hebben mijn ouders beloofd dat ze mij in "het geloof" zouden opvoeden. ik ben toen ik 14 was bij yfc (youth for christ) terecht gekomen en heb na enige tijd belijdenis gedaan. dat haalde vor korte tijd het plafond van mijn (geestelijke) groei af. ik ben daarna (na mijn yfc periode) naar een "vol evangelische" gemeente gegaan en ben daar na een introductieperiode volwassen gedoopt. dat haalde het hele plafond van mijn geestelijke groei. daarna heb ik de bijbelschool gedaan en daar............
ben ik in de war geraakt. waarom dat zo was zal ik in het midden laten. ik wil niet dat hier mensen daardoor in de war raken.
ik ben mede hierdoor en door de 1e scheiding uit "de kerk" geraakt. ik ben door het in contakt komen met een moslimman nog meer in de war geraakt met tot gevolg dat ik het allemaal niet meer zo goed weet.
wat ik wel weet is dat er maar 1 God is en dat ik alle verwarring bij Hem neer mag leggen. dit heeft tot gevolg dat ik van plan ben (en ik ben het stellig van plan en ga het dus ook doen) om a.s zondag weer naar "de kerk" te gaan. ik weet dat ik niet overgedoopt hoef te worden. alleen mijn zonden hoef ik te belijden en daarvoor vergeving moet vragen. maar dat is oke. daar ben ik aan toe.
Laatst aangepast door
|
REBECCA667
|
op vrijdag 18 februari 2011, 17:27
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BILLY701
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 17:32
|
|
|
[quote=REBECCA667]
Gods zegen Rebecca!!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
REBECCA667
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 17:44
|
|
|
[quote=BILLY701]
dank je wel Billy
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 20:36
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het is alleen prima te verdedigen voor mensen die er al vertrouwd mee zijn, voor een buitenstaander is dat veel moeilijker en ziet het er ongeloofwaardig uit. |
Tuurlijk is het moeilijker voor een buitenstaander. Dat is een logisch verschijnsel. En zeker als het een buitenstaander is met een bepaald referentiekader waarin begripsdefinities totaal anders gebruikt worden, is er nogal snel sprake van verwarring danwel onbegrip. Dat is dus wat er gebeurt als je gaat doen alsof beide dopen over hetzelfde gaan, want dat is pertinent niet het geval!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 21:46
|
|
|
HANNAH810 schreef: | in galaten 3 staat; als je dan in Christus bent, ben je abrahams zaad, en naar de belofte erfgenamen
dat betekend dus, chatuliem, dat marian, wanneer ze deze tekst op zichzelf toepast, zich VRIJ VOELT IN CHRISTUS. inderdaad een rijk leven in vrijheid; als zijnde "abrahams zaad".
ze maakt het zichzelf dus niet moeilijk, en misschien zou je er eens over na kunnen denken of jíj wellicht erg hangt aan wat je geleerd is? (of ben ik nu te confronterend?) | Ik denk niet dat je echt begrijpt wat mn punt is. Mijn stelling is altijd geweest dat de kinderdoop gebaseerd is op een oud testamentische visie. En daar is dit een sprekend voorbeeld van. Het is opvallend dat juist Paulus zich verweerde tegen de mensen die anderen wilde dwingen zich te laten besnijden. Zijn betoog is dat Abraham niet op basis van besnijdenis een voorouder is van alle gelovigen, maar op het feit dat hij geloofde. Het geloof was de basis, niet de besnijdenis.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 22:10
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Geen verlossing prediken, want iedere gedoopte is al behouden.... | Dit is zo'n voorbeeld van niet goed uitgelegde zaken door een buitenstaander. Want er wordt nergens geleerd dat een gedoopte al behouden is! En verlossing is nog steeds nodig en wordt echt wel gepredikt!
CHATULIEM619 schreef: | De wet voorlezen en proberen te leven volgens de wet. | De wet omvat een algemeen kader van Gods leefideaal om ons naar te richten. Dat geldt dus nog steeds. Dat we dit uit onszelf niet kunnen, maar God nodig hebben (middels Jezus), staat voor een ieder boven kijf!
CHATULIEM619 schreef: | God biedt je die vrijheid aan | En die accepteren verbondsdopers van ganser harte!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JAN786
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 23:43
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik denk niet dat je echt begrijpt wat mn punt is. Mijn stelling is altijd geweest dat de kinderdoop gebaseerd is op een oud testamentische visie. En daar is dit een sprekend voorbeeld van. Het is opvallend dat juist Paulus zich verweerde tegen de mensen die anderen wilde dwingen zich te laten besnijden. Zijn betoog is dat Abraham niet op basis van besnijdenis een voorouder is van alle gelovigen, maar op het feit dat hij geloofde. Het geloof was de basis, niet de besnijdenis. |
Als je dit een oud testamentische visie vind, is de God van het OT dan ook een andere God dan in het NT? Werkt JHWH(=>verbondsgod) in het NT ineens zonder verbond. Is dit niet het unieke dat onze God tov van de goden van andere geloven zichzelf verbind aan mensen doordat Hij een verbond met hen maakt?
Waar Paulus voor waarschuwde is dat de Joden de heiden verplichte om besneden te worden omdat ze weer gerechtvaardigd wilden worden door hun eigen werken. Dat keurt Paulus nadrukkelijk af. Maar je kunt hiermee nooit verklaren dat God het verbondsteken niet meer wilde.
God vraagt van ons geloof en bekering. Ieder die zichzelf bekeerd en tot geloof komt zal erkennen dat dat niet zijn eigen werk is maar dat God dat in hem of haar gewerkt heeft. Wat God werkt het willen en werken naar ZIjn welbehagen.
Ik heb moeite met de gedachte dat men zegt: Ik heb gekozen om te geloven en daarom moet ik mijn dopen. Ik heb geen enkele gelovige in de bijbel zijn eigen werk of keuze centraal zien stellen maar bij allemaal krijgt God de eer. Alles gaat van God uit. Hij heeft de mensen geschapen om voor Hem te leven. Hij heeft besloten dat Jezus naar de aarde zou gaan om de verloren mens te redden. Hij is het die de mens opzoekt en hen Zijn genade aanbied. En het middel wat Hij daarvoor bedacht heeft is Zijn verbond.
De meerderheid van de besneden Israelieten is verloren gegaan. Daarom kun je in mijn ogen ook niet volhouden dat alleen ware gelovigen gedoopt mogen worden en je dus eerst moet geloven en dan pas mag dopen. In de doop belooft God dat Hij jouw God wil zijn en dat Hij je zonden wil vergeven. Is het niet mooi dat God die pasgeboren baby's die Hem nog niet kennen al wil opzoeken met Zijn verbond en ZIjn beloften?
Is het dan niet vreselijk arm om te zeggen dat niet geldig is omdat het de keuze van je ouders is? Beroof je God niet van Zijn eer als je zegt dat Hij pas jouw de belofte van de vergeving der zonde mag aanbieden nadat jij de keuze gemaakt hebt om te geloven?
Wie staat er nu centraal in het geloof? God of de mens?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 07:13
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Ik vind het wel interessant om te weten of de mensen die voor de volwassendoop hebben gekozen pas op latere leeftijd tot geloof gekomen zijn? In je leven zijn er momenten waarin je dieper in je geloof duikt maar ook periodes waarin je je ertegen verzet(toch?),als je besluit terug te keren naar een kerk waar volwassendoop niet standaard is,leg je dan die doop ook weer "af"? Na de doop ben je wedergeboren,blijf je dat of is er weer iets nodig als je je afkeert van die kerk en weer terugkeerd? Moet je (volwassen)gedoopt zijn om volwaardig lid te zijn van zulke kerken? Als je je hele leven al geloofd,waarom moet je dan wedergeboren worden?In de Bijbel werden toch ook alleen de "heidenen" gedoopt?
Ik heb veel vragen |
Goeie vragen Leanne !! Dat is idd. ook zo. Er zijn ook mensen die geen concrete dag ofzo kunnen aanwijzen en die hun hele leven al die relatie met God meemaken.
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op zaterdag 19 februari 2011, 07:14
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 09:22
|
|
|
HANNAH810 schreef: | in galaten 3 staat; als je dan in Christus bent, ben je abrahams zaad, en naar de belofte erfgenamen
ze maakt het zichzelf dus niet moeilijk, en misschien zou je er eens over na kunnen denken of jíj wellicht erg hangt aan wat je geleerd is? (of ben ik nu te confronterend?) | Ten eerste ben ik niet een persoon, die alleen maar vasthoudt wat mij geleerd is. Ik denk dat ik veel dingen door het zelf onderzoeken van de Bijbel heb ontdekt. Het belangrijste wat mij geleerd is, dat ik de handvaten heb gekregen, waaronder Grieks en Hebreeuws zodat ik goed kan onderzoeken wat de Bijbel zegt.
Leg jij me dan eens uit waarom het voor jullie zo belangrijk is in Abraham te zijn. Ik denk nl. dat het belangrijker is in Christus te zijn...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: zaterdag 19 februari 2011, 09:39
|
|
|
[quote=LEANNE226]Ik vind het wel interessant om te weten of de mensen die voor de volwassendoop hebben gekozen pas op latere leeftijd tot geloof gekomen zijn? Ik heb mijn hele leven geloofd, ben als kind gedoopt door mijn ouders en heb mijn eigen kinderen gedoopt. Toen ik ontdekte dat ik een heel persoonlijke relatie met God kon hebben wilde ik niets liever dan me laten dopen en Hem zo gehoorzaam zijn. Ik kan dit niet zo goed verwoorden, maar in het getuigenis van Lisa herken ik veel.
In je leven zijn er momenten waarin je dieper in je geloof duikt maar ook periodes waarin je je ertegen verzet(toch?),als je besluit terug te keren naar een kerk waar volwassendoop niet standaard is,leg je dan die doop ook weer "af"? Dan zou je kunnen overwegen om een hernieuwing van je doop of belijdenis beloften te doen. Dus opnieuw voor God en zijn gemeente je toewijden aan Hem
Na de doop ben je wedergeboren,blijf je dat of is er weer iets nodig als je je afkeert van die kerk en weer terugkeerd? Je bent niet na je doop wedergeboren. Je bent eerst wedergeboren en als teken(symbool) daarvan laat jeje dopen.Moet je (volwassen)gedoopt zijn om volwaardig lid te zijn van zulke kerken? In mijn gemeente ben je lid nadat je gedoopt bent. Wanneer je je graag wilt aansluiten in de gemeente en onder de pastorale zorg wilt vallen, maar je wilt (nog) niet gedoopt worden, kun je 'vriend' worden. Dit kun je vergelijken zoals het in een traditionele kerk geregeld is, er zijn doopleden en belijdende leden. Belijdende leden kunnen alleen een 'ambtsfunctie' vervullen, zo kunnen alleen gedoopte leden een ambtsfunctie vervullen in mijn gemeente. Er zijn ook gemeentes waar dat anders geregeld is, daar kun jeje b.v. kunt laten dopen maar je hoeft geen lid te worden, je zou gewoon naar je eigen kerk kunnen blijven gaan.
Als je je hele leven al geloofd,waarom moet je dan wedergeboren worden?In de Bijbel werden toch ook alleen de "heidenen" gedoopt? Jezus zei tegen Nicodemus dat alleen wie wedergeboren is het Koningkrijk van God binnen kan gaan. Nicodemus was zijn hele leven al gelovig, hij was schriftgeleerde, kende de bijbel van a tot z. En toch zegt Jezus dit tegen hem. Voor mij betekend dit een levende relatie hebben met Jezus/God. En alleen heidenen dopen? nee zelfs Jezus liet zich dopen.....
Ik heb veel vragen [/quote
Zomaar een paar korte antwoorden Leanne. Ik hoop dat je er iets aan hebt.
|
|
Naar boven |
|
|