Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: donderdag 9 december 2010, 15:05
|
|
|
Effe geheel tussendoor; bindingsangst, komt juist voort uit verlatingsangst...immers, als je je niet bind (hecht), hoef je ook niet bang te zijn dat je verlaten word! Andere optie is de angst voor afwijzing, maar ook die komt meestal voort uit de angst verlaten, en dus afgewezen, te worden. Daar hoeft echt niet lang overheen te gaan. Als je iemand net ontmoet, en diegene blijkt op de een of andere manier niets met jou te hebben, dan voel je je in principe ook verlaten d.m.v. die afwijzing..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: donderdag 9 december 2010, 15:14
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Effe geheel tussendoor; bindingsangst, komt juist voort uit verlatingsangst...immers, als je je niet bind (hecht), hoef je ook niet bang te zijn dat je verlaten word! Andere optie is de angst voor afwijzing, maar ook die komt meestal voort uit de angst verlaten, en dus afgewezen, te worden. Daar hoeft echt niet lang overheen te gaan. Als je iemand net ontmoet, en diegene blijkt op de een of andere manier niets met jou te hebben, dan voel je je in principe ook verlaten d.m.v. die afwijzing.. |
Renate691 wees hier in een eerdere bijdrage al op, waar verder niemand op reageerde. Als we spreken over bindingsangst moet je wel zorgen dat je daarmee hetzelfde bedoelt. Als dat niet het geval is, wordt een discussie wel erg verwarrend. Bovendien wordt de term bindingsangst ook wel eens misbruikt. Terwijl mensen eigenlijk een date niet durven voort te zetten, dan wel van de ander af willen, wordt de term bindingsangst dan maar uit de kast gehaald. Misschien is dat wel de reden waarom bindingsangst ineens zoveel voorkomt.... In het normale verkeer heb ik de neiging om te veronderstellen dat verlatingsangst inderdaad wel eens de hoofdrol zou kunnen spelen. Mensen willen zich een nieuw verlies of een nieuwe afwijzing graag besparen. Deze vorm van zelfbescherming is wel begrijpelijk, maar ontneemt vooral nieuwe kansen. Dat is jammer en dus ook onnodig. Als blijkt dat een date mislukt en die angst om afgewezen te worden komt op dat moment al boven, dan heeft Tess zeker wel gelijk.
Thomas die vindt dat iedere kans altijd een risico inhoudt. Maar zonder risico is er ook geen kans.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 9 december 2010, 15:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: donderdag 9 december 2010, 17:53
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Effe geheel tussendoor; bindingsangst, komt juist voort uit verlatingsangst...immers, als je je niet bind (hecht), hoef je ook niet bang te zijn dat je verlaten word! Andere optie is de angst voor afwijzing, maar ook die komt meestal voort uit de angst verlaten, en dus afgewezen, te worden. Daar hoeft echt niet lang overheen te gaan. Als je iemand net ontmoet, en diegene blijkt op de een of andere manier niets met jou te hebben, dan voel je je in principe ook verlaten d.m.v. die afwijzing.. |
Now we talking, je hebt de kern te pakken....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: donderdag 9 december 2010, 18:17
|
|
|
MAR907 schreef: | Now we talking, je hebt de kern te pakken.... |
Sja, geen beter deskundige dan een ervaringsdeskundige he!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: donderdag 9 december 2010, 18:21
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Sja, geen beter deskundige dan een ervaringsdeskundige he! |
Haha Tess,
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: donderdag 9 december 2010, 18:22
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Renate691 wees hier in een eerdere bijdrage al op, waar verder niemand op reageerde. Als we spreken over bindingsangst moet je wel zorgen dat je daarmee hetzelfde bedoelt. Als dat niet het geval is, wordt een discussie wel erg verwarrend. Bovendien wordt de term bindingsangst ook wel eens misbruikt. Terwijl mensen eigenlijk een date niet durven voort te zetten, dan wel van de ander af willen, wordt de term bindingsangst dan maar uit de kast gehaald. Misschien is dat wel de reden waarom bindingsangst ineens zoveel voorkomt.... In het normale verkeer heb ik de neiging om te veronderstellen dat verlatingsangst inderdaad wel eens de hoofdrol zou kunnen spelen. Mensen willen zich een nieuw verlies of een nieuwe afwijzing graag besparen. Deze vorm van zelfbescherming is wel begrijpelijk, maar ontneemt vooral nieuwe kansen. Dat is jammer en dus ook onnodig. Als blijkt dat een date mislukt en die angst om afgewezen te worden komt op dat moment al boven, dan heeft Tess zeker wel gelijk.
Thomas die vindt dat iedere kans altijd een risico inhoudt. Maar zonder risico is er ook geen kans. |
Weet je Thomas, "liefde" kent geen bindingsangst....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: donderdag 9 december 2010, 18:55
|
|
|
Ik lees overigens op het www (de beste informatie voor een leek ) dat er verschillende vormen en oorzaken van bindingsangst verstaan. Om de discussie helder te houden
Bijvoorbeeld verschillende oorzaken:
* Pesten of afwijzing. Mensen die in hun jeugd zijn gepest, kunnen daardoor erg onzeker zijn geworden. Ze vertrouwen mensen niet en denken dat anderen hun pijn willen doen. Wanneer iemand die gepest een relatie krijgt, kunnen die angstige gevoelens weer bovenkomen. Ze durven geen echte relatie aan te gaan uit angst dat het toch niks zal worden. * Verbroken relatie. Er zijn ook mensen die wel een gewone relatie hebben gehad zonder bindingsangst. Maar wanneer deze relatie heel rot is uitgegaan, kan er bindingsangst ontstaan. Iemand heeft zoveel pijn gehad, dat je door bindingsangst daar onbewust voor wordt beschermd. * Genetisch. In sommige gevallen is de bindingsangst genetisch bepaald. Het is dan moeilijk om op te lossen.
Of zie hier:
http://www.hechtingsstoornis.com/articles.php?article_id=123
GrZing!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: donderdag 9 december 2010, 19:00
|
|
|
MAR907 schreef: | Weet je Thomas, "liefde" kent geen bindingsangst.... |
Liefde is een abstractie, hoe concreet we het ook kunnen ervaren. Maar ik denk in termen van menselijk geluk in een gebroken wereld. Mensen kunnen behoorlijk last hebben van de dingen die Zinga noemt en ik neem die mannen en vrouwen serieus en vind dat je niet kunt volstaan met een mening over hoe liefde er idealiter uit zal zien. Hoe graag ik het overigens ook met je eens zou zijn.
Thomas.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 9 december 2010, 19:21
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: donderdag 9 december 2010, 19:17
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Liefde is een abstractie, hoe concreet we het ook kunnen ervaren. Maar ik denk in termen van menselijk geluk in een gebroken wereld. Mensen kunnen behoorlijk last hebben van de dingen die Zinga noemt en ik neem die mensen serieus en vindt dat je niet kunt volstaan met een mening over hoe liefde er idealiter uit zal zien. Hoe graag ik het overigens ook met je eens zou zijn.
Thomas. |
Punt twee van Zinga, had ik al gelezen in het verleden... Is het punt waar ik met mijn dochter heb ervaren.... Een moeder die haar dochter plotseling op 10 jarige leeftijd dumpt bij een ander. Na drie dagen weer terugkwam en vervolgens vanaf die tijd tussen mij en mijn vrouw gelegen heeft vanwege verlatingsangst. Zelf is zij nu iemand, die in relatie's erg gevoelig geworden is in bindingsangst... Nogmaals het gaat veel dieper....
De troost die ik heb, is dat liefde overwint alles....
Hetgeen dat ik nog niet gezegd heb en ook nog niet aan de orde is geweest op het forum, is een persoon die "borderline" heeft.... Wat betekend dat voor de partner en kinderen....
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op donderdag 9 december 2010, 20:06
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: donderdag 9 december 2010, 21:43
|
|
|
MAR907 schreef: | Punt twee van Zinga, had ik al gelezen in het verleden... Is het punt waar ik met mijn dochter heb ervaren.... Een moeder die haar dochter plotseling op 10 jarige leeftijd dumpt bij een ander. Na drie dagen weer terugkwam en vervolgens vanaf die tijd tussen mij en mijn vrouw gelegen heeft vanwege verlatingsangst. Zelf is zij nu iemand, die in relatie's erg gevoelig geworden is in bindingsangst... Nogmaals het gaat veel dieper....
De troost die ik heb, is dat liefde overwint alles....
Hetgeen dat ik nog niet gezegd heb en ook nog niet aan de orde is geweest op het forum, is een persoon die "borderline" heeft.... Wat betekend dat voor de partner en kinderen.... |
Als je nou eerst ff een goede definitie neerzet van "borderline" ..... Denk dat het dan wat gemakkelijker praat
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: donderdag 9 december 2010, 22:06
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Juist dit punt is in mijn gezin aan de orde. Mijn oudste dochter heeft zeker wat last van bindingsangst, maar nog meer van verlatingsangst.
Het vertrouwen in de volwassen mens is enorm geschonden, zo erg dat ik vaker dan eens gedacht heb, was mijn ex maar dood gegaan, dat had voor de kinderen veel makkelijker geweest. Nu kan dat heel kwetsend over komen voor de weduwen/weduwnaren onder ons, maar zo is het zeker niet bedoeld. Juist door het weggaan en bedrog van haar vader, vertrouwd mijn dochter de volwassen mens niet meer, en mag ik gelukkig zijn dat ik als een van de zeldzamen haar vertrouwen weer heb. Iedere dag uit school vliegen de kinderen me om de nek alsof ze verwacht hadden me nooit meer terug te zullen zien.....Vaste vrienden/vriendinnen maken is er niet meer bij....Alles wordt als tijdelijk en dus onzeker bestempeld....wat doen sommige ouders hun kinderen aan....
Met mijn vriend is ze heel gelukkig, ze is gek op hem, evenals de andere kinderen, maar toch blijft het spoken in dat kleine achterhoofd...is het echt, is het nep, voor hoelang.... wacht maar een paar jaar, dan gaat hij er wel vandoor etc.
Ik denk dat de wordtel van de bindingsangst en verlatingsangst al in de jeugd wordt gelegd en zich ten goede of ten kwade ontwikkeld bij het opgroeien. In dat geval hebben wij als ouders daar zeker ons aandeel in. |
Jolan ik (Does) heb met tranen in men ogen je stukje gelezen, Het is zo verschrikkelijk herkenbaar...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: woensdag 15 december 2010, 20:36
|
|
|
Jammer dat dit topic wegzakt, wel heel interessant namelijk
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROBBEDOES873
|
|
Geplaatst: woensdag 15 december 2010, 21:02
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Jammer dat dit topic wegzakt, wel heel interessant namelijk |
Gooi dan eens wat hout op het vuur tess
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: woensdag 15 december 2010, 21:50
|
|
|
ROBBEDOES873 schreef: | Gooi dan eens wat hout op het vuur tess |
En dan men vingers branden zeker?
Nou ja, ik denk dat ieder mens eigenlijk op de een of andere manier wel bindingsangst heeft...hoe gaat iedereen daar nou voor zich mee om?
zoiets?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: woensdag 15 december 2010, 23:15
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Als je nou eerst ff een goede definitie neerzet van "borderline" ..... Denk dat het dan wat gemakkelijker praat |
Iemand met de borderline-persoonlijkheidsstoornis heeft vaak een laag gevoel van eigenwaarde en een sterke neiging tot extreme (voor)oordelen. In relaties met vrienden en/of partner is het vaak alles of niets, vaak eerst alles en daarna plotseling niets.
Het lage gevoel van eigenwaarde leidt soms tot zelfbeschadigend gedrag (automutilatie, bijv. zichzelf bewust snijden of branden), soms ook in combinatie met manipulatie, maar sommige Borderline-patiënten proberen hun onzekerheid te overschreeuwen door provocerend gedrag, waarbij je juist geen onzekerheid zou verwachten.
Soms treedt er dissociatie op: mensen met borderline kunnen af en toe even heen zijn, voor een bepaalde tijd niet meer in de realiteit. Het lijkt dan alsof zij zichzelf in een film zien acteren. Dissociatie is een vluchtmechanisme om de emoties onder controle te houden. Het treedt meestal op als de stress teveel wordt.
Veel borderliners leven met de angst om verlaten te worden (ook als hiervan reëel geen sprake is). Zelfs in een groep mensen kunnen ze zich eenzaam voelen.
Borderline-persoonlijkheidsstoornissen kunnen ook samen gaan met kortdurende psychoses (enige uren).
Zoiets cross? Verder is op het internet genoeg over te vinden...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: woensdag 15 december 2010, 23:30
|
|
|
MAR907 schreef: | Iemand met de borderline-persoonlijkheidsstoornis heeft vaak een laag gevoel van eigenwaarde en een sterke neiging tot extreme (voor)oordelen. In relaties met vrienden en/of partner is het vaak alles of niets, vaak eerst alles en daarna plotseling niets.
Het lage gevoel van eigenwaarde leidt soms tot zelfbeschadigend gedrag (automutilatie, bijv. zichzelf bewust snijden of branden), soms ook in combinatie met manipulatie, maar sommige Borderline-patiënten proberen hun onzekerheid te overschreeuwen door provocerend gedrag, waarbij je juist geen onzekerheid zou verwachten.
Soms treedt er dissociatie op: mensen met borderline kunnen af en toe even heen zijn, voor een bepaalde tijd niet meer in de realiteit. Het lijkt dan alsof zij zichzelf in een film zien acteren. Dissociatie is een vluchtmechanisme om de emoties onder controle te houden. Het treedt meestal op als de stress teveel wordt.
Veel borderliners leven met de angst om verlaten te worden (ook als hiervan reëel geen sprake is). Zelfs in een groep mensen kunnen ze zich eenzaam voelen.
Borderline-persoonlijkheidsstoornissen kunnen ook samen gaan met kortdurende psychoses (enige uren).
Zoiets cross? Verder is op het internet genoeg over te vinden... |
Je vergeet de gewelddadigheid waar sommigen toe in staat zijn. Kindermishandeling, krijsen en schreeuwen, huis 'verbouwen' en het hele gezin trachten te vermoorden als ze hun zin niet krijgen. Manipulatie, intimidatie en slachtoffergedrag.
Voor mij geen borderliner. Never.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 15 december 2010, 23:33
|
|
|
Mijn conclusie blijft echter staan. Als je een nieuwe relatie zoekt, begin dan maar niet met iemand met bindingsangst. Om een relatie te beginnen moet je zelf toch wel een beetje stabiel in het leven staan. Ik vind dat er heel veel begrip is voor de gene met bindingsangst, maar dat er in de praktijk heel moeilijk mee te leven valt. Vooral als men ontkent dat er sprake is van bindingsangst, is er ook geen kans op het verwerken van het verleden.. Combineer dat met borderline of ADHD, dan heb je toch wel een grote last te dragen en ik vraag me gewoon af of je daar nu aan moet beginnen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: donderdag 16 december 2010, 00:46
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Mijn conclusie blijft echter staan. Als je een nieuwe relatie zoekt, begin dan maar niet met iemand met bindingsangst. Om een relatie te beginnen moet je zelf toch wel een beetje stabiel in het leven staan. Ik vind dat er heel veel begrip is voor de gene met bindingsangst, maar dat er in de praktijk heel moeilijk mee te leven valt. Vooral als men ontkent dat er sprake is van bindingsangst, is er ook geen kans op het verwerken van het verleden.. Combineer dat met borderline of ADHD, dan heb je toch wel een grote last te dragen en ik vraag me gewoon af of je daar nu aan moet beginnen. |
ik denk dat je het allemaal heel verstandelijk en afstandelijk bekijkt chat. Als er echte liefde om de hoek komt kijken zullen zaken als bindingsangst lastig blijven, maar de drang om iemand te behouden zal groter zijn dan de angst.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: donderdag 16 december 2010, 00:57
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Je vergeet de gewelddadigheid waar sommigen toe in staat zijn. Kindermishandeling, krijsen en schreeuwen, huis 'verbouwen' en het hele gezin trachten te vermoorden als ze hun zin niet krijgen. Manipulatie, intimidatie en slachtoffergedrag.
Voor mij geen borderliner. Never. |
Heb er 18 jaar mee geleeft Zinga. maar niet in die exstreme situatie welke jij omschrijft....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: donderdag 16 december 2010, 01:00
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Mijn conclusie blijft echter staan. Als je een nieuwe relatie zoekt, begin dan maar niet met iemand met bindingsangst. Om een relatie te beginnen moet je zelf toch wel een beetje stabiel in het leven staan. Ik vind dat er heel veel begrip is voor de gene met bindingsangst, maar dat er in de praktijk heel moeilijk mee te leven valt. Vooral als men ontkent dat er sprake is van bindingsangst, is er ook geen kans op het verwerken van het verleden.. Combineer dat met borderline of ADHD, dan heb je toch wel een grote last te dragen en ik vraag me gewoon af of je daar nu aan moet beginnen. |
Chat jij snap er niks van..... Bindingsangst heeft te maken met vertrouwen hebben in een ander en die worden telkens vernietigd door de realiteit omdat voor hun er personen zijn die niet waar maken wat zij zeggen.......
Zelf heb ik ervaren ondanks een onstabiele relatie, dat " ware liefde overwint alles".....
Juist bij bordeline en ADHD gaat dat heel diep....
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op donderdag 16 december 2010, 01:18
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 16 december 2010, 10:11
|
|
|
MAR907 schreef: | Chat jij snap er niks van..... Bindingsangst heeft te maken met vertrouwen hebben in een ander en die worden telkens vernietigd door de realiteit omdat voor hun er personen zijn die niet waar maken wat zij zeggen.......
Zelf heb ik ervaren ondanks een onstabiele relatie, dat " ware liefde overwint alles".....
Juist bij bordeline en ADHD gaat dat heel diep.... | Mar, mijn benadering is gewoon een andere. Meestal werkt het andersom nl. Je houdt eerst van de ander en dan blijkt na loop van tijd, dat die persoon aan bindingsangst met evt andere stoornissen lijdt. Omdat je dan al een relatie hebt, probeer je er het beste van te maken. Of liefde echt in staat is alles te overwinnen vind ik ook weer te idealistisch, omdat je ook zou moeten kunnen erkennen, dat als je het niet aankan, dat je ook er een punt achter mag zetten. Je uitspraken geven een schuldgevoel bij mensen die alles geprobeerd hebben, maar waarbij het uiteindelijk niet gelukt is.
Maar als je van tevoren weet, wat je te wachten staat, ben je nog in staat om te beslissen of je aan dit avontuur wilt beginnen. Veel mensen zien dat nog met de bril van idealisme, maar bindingsangst/verlatingsangst is niet zomaar weg door liefde. En genezing van deze angst is niet alleen door het geven van vertrouwen. En stel, je liefje wil je niet meer vertrouwen.... Wat ik zelf ervaren heb, is dat het heel moeilijk is om duidelijk te maken dat er mensen zijn, die wel te vertrouwen zijn. Want het negatieve beeld over anderen wordt alleeen maar bevestigd en de positieve kanten van de ander worden aan de kant gezet. In mijn geval was het een neergaande spiraal, die ik niet kon doorbreken. Het gevolg was, dat ik volledig geïsoleerd raakte van mijn vrienden. Ik denk dat bindingsangst en verlatingsangst samen gaan. Aan de ene kant kan ze zich niet aan je binden, maar ze is jaloers op de anderen, omdat ze dan bang is, je te moeten delen. En ik moet zeggen, dat is heel heftig en zwaar.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: donderdag 16 december 2010, 12:53
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Maar als je van tevoren weet, wat je te wachten staat, ben je nog in staat om te beslissen of je aan dit avontuur wilt beginnen. Veel mensen zien dat nog met de bril van idealisme, maar bindingsangst/verlatingsangst is niet zomaar weg door liefde. En genezing van deze angst is niet alleen door het geven van vertrouwen. En stel, je liefje wil je niet meer vertrouwen.... Wat ik zelf ervaren heb, is dat het heel moeilijk is om duidelijk te maken dat er mensen zijn, die wel te vertrouwen zijn. Want het negatieve beeld over anderen wordt alleeen maar bevestigd en de positieve kanten van de ander worden aan de kant gezet. In mijn geval was het een neergaande spiraal, die ik niet kon doorbreken. Het gevolg was, dat ik volledig geïsoleerd raakte van mijn vrienden. Ik denk dat bindingsangst en verlatingsangst samen gaan. Aan de ene kant kan ze zich niet aan je binden, maar ze is jaloers op de anderen, omdat ze dan bang is, je te moeten delen. En ik moet zeggen, dat is heel heftig en zwaar..... |
Liefde geneest niet, ben ik met je eens. Liefde verzacht wel....en maakt het verdraagzaam... Het maakt in principe niet uit wat er aan de hand is, het is hoe ga je er zelf mee om, wil je ervoor inzetten. Die keuze heb ik ook moeten doen voor mijn trouwen, terwijl anderen zeiden om de relatie te verbreken en dat is altijd zo gebleven in ons huwelijk. Vroeg ik om hulp of gesprekken in mijn eigen omgeving? Het enigste dat er dan gezegd wordt: ga maar scheiden dan is het probleem opgelost... Alleen doen lukt ook niet.... De krachtbron die ik zelf ondervonden heb is het geloof.... Een pesoonlijke relatie hebben met God, helpt vaak om een negatieve spiraal in een relatie weer de goeie kant op te krijgen. In sommige gevallen is hulp van buiten af ook heel ondersteunend. Het moet dan wel zo zijn dat je er samen er ook achterstaat en het ook erkennen wil.
Zelf heb ik ervoor gekozen om niet weer voor de tweede keer te kiezen voor een huwelijk met iemand met dit soort problemen.... Dat kan ik niet meer aan...
Ik denk dat bindingsangst voort komt uit verlatingsangst die ontstaan is in de kinderen jaren van iemand.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: donderdag 16 december 2010, 17:48
|
|
|
MAR907 schreef: | Iemand met de borderline-persoonlijkheidsstoornis heeft vaak een laag gevoel van eigenwaarde en een sterke neiging tot extreme (voor)oordelen. Dit is dus maar 1 van de kenmerken van borderline, je zult aan nog min. 3 andere kenmerken moeten voldoen voor de diagnose "borderliner" In relaties met vrienden en/of partner is het vaak alles of niets, vaak eerst alles en daarna plotseling niets.
Zoiets cross? Verder is op het internet genoeg over te vinden... |
Je vergeet iets heel belangrijks.... Om tot diagnose "borderliner" te komen, (alleen door psychiater) zul je moeten "voldoen" aan min. 4 van de 7 kenmerken van borderline.
En om het nu ff heel lastig te maken, elk mens heeft wel 2 raakvlakken met die 7 kenmerken ....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: donderdag 16 december 2010, 17:52
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Je vergeet iets heel belangrijks.... Om tot diagnose "borderliner" te komen, (alleen door psychiater) zul je moeten "voldoen" aan min. 4 van de 7 kenmerken van borderline.
En om het nu ff heel lastig te maken, elk mens heeft wel 2 raakvlakken met die 7 kenmerken .... |
Dus zwart-wit gezien: als je een date met iemand hebt moet je eigenlijk eerst even het lijstje doornemen wat iemand heeft? En dan even afvinken wat je niet en wel bevalt? Misschien heeft iemand wel borderliner en kan er door medicatie goed mee omgaan? En dan zal je het hier maar even lezen wat men er over vind.........dat is niet mis....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: donderdag 16 december 2010, 17:55
|
|
|
Voor mij geen borderliner. Never.
Ik mocht vroeger van mijn moeder nooit nooit zeggen want vertelde ze dan: je weet maar nooit........ Moest ik bij deze opmerking even aandenken.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: donderdag 16 december 2010, 18:04
|
|
|
De diagnose kan worden gesteld als sprake is van vijf of meer van de volgende situaties:
1.De persoon probeert verwoed werkelijke of ingebeelde verlating te voorkomen. (In dit verband wordt het suïcidale of automutilerende gedrag van criterium 5 niet meegerekend.)
2.De persoon vertoont een patroon van instabiele en intense persoonlijke relaties, waarbij idealisatie en minachting elkaar afwisselen.
3.De persoon heeft een identiteitsprobleem: een aanhoudend sterk instabiel zelfbeeld of een sterk negatieve eigenwaarde.
4.De persoon is impulsief op minimaal twee terreinen die mogelijk zelfbeschadigend zijn (bijvoorbeeld met geld smijten, seks, drugs- of alcoholmisbruik, gevaarlijk rijden, te veel of te weinig eten). (In dit verband wordt het suïcidale of automutilerende gedrag van criterium 5 niet meegerekend.)
5.De persoon vertoont regelmatig suïcidaal of automutilerend gedrag of dreigt hiermee.
6.De persoon is affectief instabiel door wisselende stemmingen (bijvoorbeeld intense episoden van woede, irritatie of stress, die meestal enkele uren duren en zelden langer dan een paar dagen).
7.De persoon heeft chronische gevoelens van leegheid.
8.De persoon heeft intense woedeaanvallen of problemen om de woede te beheersen (bijvoorbeeld regelmatige driftbuien, aanhoudende woede of herhaaldelijke vechtpartijen).
9.De persoon heeft door stress veroorzaakte paranoïde ideeën of ernstige dissociatieve verschijnselen.
ik kan me wel goed voorstellen dat mensen die te maken gehad hebben met ernstige borderline patienten, die niet onder behandeling staan, al huiveren van het woord, eerlijk gezegt......... al ken ik persoonlijk borderline patienten, waar ik veel van houd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Dus zwart-wit gezien: als je een date met iemand hebt moet je eigenlijk eerst even het lijstje doornemen wat iemand heeft? En dan even afvinken wat je niet en wel bevalt? Misschien heeft iemand wel borderliner en kan er door medicatie goed mee omgaan? En dan zal je het hier maar even lezen wat men er over vind.........dat is niet mis.... |
Voor borderline op zich bestaat geen medicatie, wel voor symptoombestrijding; antidepressiva, antipsychotica...dus dat maakt het al met al best moeilijk om hiermee om te gaan. Het is inderdaad waar dat ieder mens wel bepaalde trekken van borderline heeft, maar je merkt het verschil wel degelijk! Vind alleen dat deze discussie nu wel een beetje een vreemde kant op gaat, tenslotte is bindingsangst echt niet per definitie een criterium voor borderline.
Persoonlijk wil ik dit ook nog wel even kwijt; zoals ik al zei ben ik "ervaringsdeskundige" en heb ik toch wel bepaalde dingen nodig van een eventuele nieuwe partner. Het doet me echt zeer te zien dat er een aantal mensen zijn die dit bij voorbaat afschrijven! Zoals ik al eerder zei; in onze huidige maatschappij is er eigenlijk niemand meer zonder enige vorm van bindingsangst, maar ik ben ervan overtuigd dat men hier in de juiste omstandigheden heel goed overheen kan komen... Jammer dus dat er mensen zijn die blijkbaar zo op zichzelf gericht zijn dat ze daar de tijd en energie niet in willen steken, voor mij is zo iemand bij voorbaat al afgeschreven...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
|
|
|
...
Laatst aangepast door
|
TESSYBEAR731
|
op donderdag 16 december 2010, 18:05
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LORETTA033
|
|
Geplaatst: donderdag 16 december 2010, 18:15
|
|
|
vergeet niet vaak is ook bij een borderliner seksueel misbruik te laat ontdekt dat zich uit in boosheid en de gevolgen uit eindelijk word het een machtsspel juiste begeleiding is heel belangrijk en iemand die heel stevig in de schoenen staat
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: donderdag 16 december 2010, 18:23
|
|
|
zover ik weet gaat het in vrijwel alle gevallen om "beschadigingen" in de jeugd, en is daarnaast de gevoeligheid om borderline te ontwikkelen genetisch bepaald. je kunt veel betrouwbare info vinden door te googlen op dsm IV borderline
nogmaals; ik ken zelf mensen met borderline, waar ik veel van houd...... dus ik kan me wel vinden in de opmerking van willemijn, al ken ik ook de situaties die zinga noemt.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|