ChristianMatch

Forum

opwekkingsliederen ok?
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3 4 5 6
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: zondag 28 november 2010, 11:39

TESSYBEAR731 schreef:
...wist ik zeker dat de boodschap overgekomen is...

Jullie zitten nou toch niet allemaal onder de tafel he?

Euh... ja; ik wel hoor Tess! Smiley met dichtgeplakte mond Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: zondag 28 november 2010, 11:47

Nou, laat ik er toch nog 1 reactie aan wagen.

Waar ik onderscheid in maak (en dat was mss niet helemaal duidelijk) is de geloofsbeleving van de gelovige en de (mis-)leiding van bepaalde voorgangers.

Voor eerstgenoemde kan ik respect opbrengen hoewel ik soms mijn vraagtekens heb.

Bij laatstgenoemde worden mijn vraagtekens helaas uitroeptekens. Ik voel er weinig voor om voorbeelden te noemen dat is allerminst verheffend. En ik vrees dat het zich niet beperkt tot de charismatische kringen.

Leiders zijn verantwoording schuldig aan God hoe zij Zijn gemeente leiden. Maar leiders die in strijd leven met bijbelse normen verdienen mijn respect niet echt. Sorry.

GrZing
Naar boven

Auteur Bericht
LEANNE226

BerichtGeplaatst: zondag 28 november 2010, 11:58

CROSSROAD317 schreef:
Ik zie ze ook in de praktijk, en ook bij/binnen de reformatorische hoek.
Het voorbeeld wat jij zegt over de moeder die krijgt te horen dat haar kind is gestorven door gebrek aan geloof..... Ik ken een voorbeeld uit de ger. kerk, waar een dominee vanaf de kansel zegt tijdens een afscheidsdienst (begrafenisdienst) van een baby van een paar maand oud, God geeft en God neemt terug ..... Hoe de dominee (ger.kerk) tegen mijn oma zei, ja je kind is niet gedoopt, het is in de hel ..... kind was nog geen 10 dagen oud .....

Ik ben ook opgevoed met het "God ziet alles en Hij straft onmiddelijk"(dat dreunde door in de opvoeding),zo "breekt" de kerk haar mensen maar met een onbereikbaar einddoel........ja veel angst maar heiligen zullen we toch nooit worden........
Het zonde moeten belijden omdat je ziek wordt("broeder ***** is ziek,laten we bidden dat zijn zonden hem vergeven mogen worden"(???)).........of eeuwig moeten boeten omdat wij door onze zonden nog dagelijks schuldig zijn aan de kruisiging van Jezus...........
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zondag 28 november 2010, 12:00

ZINGA672 schreef:
Nou, laat ik er toch nog 1 reactie aan wagen.

Waar ik onderscheid in maak (en dat was mss niet helemaal duidelijk) is de geloofsbeleving van de gelovige en de (mis-)leiding van bepaalde voorgangers.

Voor eerstgenoemde kan ik respect opbrengen hoewel ik soms mijn vraagtekens heb.

Bij laatstgenoemde worden mijn vraagtekens helaas uitroeptekens. Ik voel er weinig voor om voorbeelden te noemen dat is allerminst verheffend. En ik vrees dat het zich niet beperkt tot de charismatische kringen.

Leiders zijn verantwoording schuldig aan God hoe zij Zijn gemeente leiden. Maar leiders die in strijd leven met bijbelse normen verdienen mijn respect niet echt. Sorry.

GrZing

Ik waag me er toch ook nog even aan Zinga.....
Misschien hebben wij wel verschillende begrippen over wat wij als charismatisch ervaren?
Ik ben zelf lid van een PKN gemeente waar ruimte is voor charismatische vernieuwing, er zijn dus meditatiegroepen, pelgrimswandelingen en in deze maand de maand van de spiritualiteit is er ook veel te doen....
Maar wat ik daar zo bijzonder aan vind is dat je dan bijzondere geloofsmomenten kan ervaren, een stukje verdieping voor jezelf......, ik noem dat charismatisch maar jij zult die momenten ook hebben en het anders noemen?
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: zondag 28 november 2010, 12:04

HANNAH810 schreef:
david,
ik heb het niet gehad over vloeken of grof woordgebruik, maar wat ik je vragen wil;
ben je ook in staat om de dingen bij de naam te noemen en toch recpect te tonen in je woordgebruik? dat zou zoveel minder weerstand oproepen, verwacht ik.

het is namelijk mogelijk om een respectvolle houding te combineren met het benoemen van je ervaringen.
de Heere Jezus kon een enkele keer overduidelijk zijn, dat is waar, maar de liefde voerde bij Hem de boventoon, daar heb ik je geloof ik al een aantal malen vaker op gewezen.

ZINGA schreef;
Voor wie had Jezus dan liefde Hannah? Voor de schriftgeleerden en farizeeers die Hij blinde leidslieden en witgepleisterde graven noemt? (Matt.23: 22 e.v.). Of voor de geldwisselaars die Hij met geweld(!) de tempel uitdrijft en rovers noemt? (Matt.21:12)

Mogen wij wel respect hebben voor mensen die doelbewust andere mensen misleiden en van Jezus afhouden en/of misbruiken voor eigen gewin?

GrZ!

ha zinga,
ik denk dat je hier een heel essentiele vraag stelt;
voor wie Jezus liefde had? ik denkt tot alle mensen, en dus ook tot de farizeeers en tollenaars. er zijn immers genoeg bijbelgedeelten waar de Heere Jezus juist ook de farizeers en schriftgeleerden, en de tollenaars en zondaars opzoekt.
die gezond zijn hebben immers geen medicijnmeester nodig?

als je vraagt waar ik die gedeelten terugvind?
voordehandliggend zijn natuurlijk zacheus en levi voor tollenaars,
nicodemus was ook een farizeer, en paulus was zelfs een zeer bestudeerde farrizeer, die aan de voeten van de hooggeachte gamaliel gezeten had.

overigens waren jozef van arimentea en nicodemus wel volgelingen van de Heere Jezus, maar niet in het openbaar, omdat het nogal wat voeten in de aarde had, om in het openbaar Zijn naam te belijden.
je kunt dat overigens terugvinden ion joh 19 vers 38-40.

het gaat mijns inziens dan ook NIET om de vraag of de Heere Jezus de schriftgeleerden en farizeen liefheeft, zinga; dat lijkt me duidelijk namelijk, maar t gaat erom hoe je de teksten die jij noemt intepreteert.
als de Heere Jezus "witgepleisterde graven" zegt, bedoelt hij; het lijkt of jullie levende christenen zijn, mooi wit en gereinigd, maar jullie zijn niet levend, maar geestelijk dood.
van buiten lijkt het mooi, maar o als ik jullie hart zie..........in die zin zeg maar.

mag ik je vragen waar je iets leest over dat de Heere Jezus geweld gebruikt tegen de mensen bij de ontruiming van de tempel?
er staat volgens mij alleen dat hij de geld-wissel-tafels omgooit, en de handelaars naar buiten stuurt, en zegt; hier moet gebeden worden en niet gehandeld. dan is er ruimte om de zieken binnen te laten, en gaat de Heere Jezus hen genezen.

basishouding; mensenliefde, met concequenties voor geldzuchtige mensen, zodat deze liefde voortgang kan hebben.

.
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: zondag 28 november 2010, 12:35

WILLEMIJN232 schreef:
Ik waag me er toch ook nog even aan Zinga.....
Misschien hebben wij wel verschillende begrippen over wat wij als charismatisch ervaren?
Ik ben zelf lid van een PKN gemeente waar ruimte is voor charismatische vernieuwing, er zijn dus meditatiegroepen, pelgrimswandelingen en in deze maand de maand van de spiritualiteit is er ook veel te doen....
Maar wat ik daar zo bijzonder aan vind is dat je dan bijzondere geloofsmomenten kan ervaren, een stukje verdieping voor jezelf......, ik noem dat charismatisch maar jij zult die momenten ook hebben en het anders noemen?

Ja, ik denk idd dat wij wellicht een andere invulling aan het begrip charismatisch geven. Charisma betekent 'gave' en is een door God gegeven gave van de Heilige Geest aan de gelovige. Maar die wordt dan natuurlijk ook weer beleefd.

Maar volgens mij is dit een, overigens heel interessante, andere discussie? Ik zie de link met dit topic niet zo. Mss begrijp ik je verkeerd?

GrZ
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zondag 28 november 2010, 12:39

ZINGA672 schreef:
Ja, ik denk idd dat wij wellicht een andere invulling aan het begrip charismatisch geven. Charisma betekent 'gave' en is een door God gegeven gave van de Heilige Geest aan de gelovige. Maar die wordt dan natuurlijk ook weer beleefd.

Maar volgens mij is dit een, overigens heel interessante, andere discussie? Ik zie de link met dit topic niet zo. Mss begrijp ik je verkeerd?

GrZ

Nee klopt, is een heel andere discussie, dit topic ging over opwekkingsliederen.......Ik liet me even meeslepen.....
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: zondag 28 november 2010, 13:49

HANNAH810 schreef:
david,
ik heb het niet gehad over vloeken of grof woordgebruik, maar wat ik je vragen wil;
ben je ook in staat om de dingen bij de naam te noemen en toch recpect te tonen in je woordgebruik? dat zou zoveel minder weerstand oproepen, verwacht ik.

het is namelijk mogelijk om een respectvolle houding te combineren met het benoemen van je ervaringen.
de Heere Jezus kon een enkele keer overduidelijk zijn, dat is waar, maar de liefde voerde bij Hem de boventoon, daar heb ik je geloof ik al een aantal malen vaker op gewezen.

Dank je wel voor deze vermaning, je zal het ongetwijfelt goed en constructief bedoelen, en als ik ermee mensen doe afhaken, om de vorm alleen dan moet ik maar eens nadenken over hoe ik dingen breng.

Al moeten we ook niet gaan doorslaan en alles bedekken met de mantel der liefde. Paulus bijvoorbeeld paste zich ook aan, een griek voor de griek en jood voor de jood, en probeerde geen aanstoot te geven, zeker met evangeliseren, zie het voorbeeld waar hij het uitgangspunt de onbekende God nam, en vandaar uit het evangelie vertelde. Maar tegen zijn gestichte gemeentes, tegen de al christenen, vermaande hij hun soms met krasse taal, en riep ook elkaar te vermanen, vanuit liefde...ja, maar oms is dat dus ook tough love.

En als het ging om valse leerstellingen dan werd de toon nog grimmiger, zie bijv galaten 1:

Het verbaast mij, dat gij u zo schielijk van degene, die u door de genade van Christus geroepen heeft, laat afbrengen tot een ander evangelie, 7
en dat is geen evangelie. Er zijn echter sommigen, die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. 8 Maar ook al zouden wij, of een engel uit de hemel, [u] een evangelie verkondigen, afwijkend van hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt! 9 Gelijk wij vroeger reeds gezegd hebben, zeg ik thans nog eens: indien iemand u een evangelie predikt, afwijkend van hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt!

Jezus tegen de farizeeers, of soms zelfs eigen discipelen: mat 17:

17 Jezus antwoordde: ‘Wat zijn jullie toch een ongelovig en dwars volk, hoe lang moet ik nog bij jullie blijven? Hoe lang moet ik jullie nog verdragen?

mar 7:

17 En toen Hij van de schare thuis kwam, vroegen zijn discipelen Hem naar de gelijkenis. 18 En Hij zeide tot hen: Zijt ook gij zo onbevattelijk?

Niet dat ik me de authoriteit van Jezus, Paulus de apostelen of de profeten toereken, of de van een leidinggevende en dus verantwoordelijke van een gemeente, maar christenen onder elkaar worden ook op geroepen om elkaar te vermanen.
Als ik echt gelof dat er zeer kwalijke doctrines zijn en de pastorale rampen als gevolg in de praktijk ken, ja dan zeg ik het recht voor z`n raap. En dan kan ik het verpakken in welk jasje dan ook, maar de argumenten en boodschap blijft hetzelfde.

En heb je wel eens boeken van een calvijn gelezen? Dat is toch een groot voorbeeld voor velen en die is soms super grof in zijn woorden tegenover zijn tegenstanders. niet dat het maatstaaf is of rechtvaardiging, ik zeg alleen, in het kort; dat ik over je advies en tikje op de typ_vingers serieus neem, maar ook relativeer en vergelijk met de bijbel.
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: zondag 28 november 2010, 13:50

owja idd, ontopic! ik ook!
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zondag 28 november 2010, 15:54

DAVID923 schreef:
Dank je wel voor deze vermaning, je zal het ongetwijfelt goed en constructief bedoelen, en als ik ermee mensen doe afhaken, om de vorm alleen dan moet ik maar eens nadenken over hoe ik dingen breng.

Al moeten we ook niet gaan doorslaan en alles bedekken met de mantel der liefde. Paulus bijvoorbeeld paste zich ook aan, een griek voor de griek en jood voor de jood, en probeerde geen aanstoot te geven, zeker met evangeliseren, zie het voorbeeld waar hij het uitgangspunt de onbekende God nam, en vandaar uit het evangelie vertelde. Maar tegen zijn gestichte gemeentes, tegen de al christenen, vermaande hij hun soms met krasse taal, en riep ook elkaar te vermanen, vanuit liefde...ja, maar oms is dat dus ook tough love.

En als het ging om valse leerstellingen dan werd de toon nog grimmiger, zie bijv galaten 1:

Het verbaast mij, dat gij u zo schielijk van degene, die u door de genade van Christus geroepen heeft, laat afbrengen tot een ander evangelie, 7
en dat is geen evangelie. Er zijn echter sommigen, die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. 8 Maar ook al zouden wij, of een engel uit de hemel, [u] een evangelie verkondigen, afwijkend van hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt! 9 Gelijk wij vroeger reeds gezegd hebben, zeg ik thans nog eens: indien iemand u een evangelie predikt, afwijkend van hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt!

17 Jezus antwoordde: ‘Wat zijn jullie toch een ongelovig en dwars volk, hoe lang moet ik nog bij jullie blijven? Hoe lang moet ik jullie nog verdragen?

mar 7:

17 En toen Hij van de schare thuis kwam, vroegen zijn discipelen Hem naar de gelijkenis. 18 En Hij zeide tot hen: Zijt ook gij zo onbevattelijk?

Niet dat ik me de authoriteit van Jezus, Paulus de apostelen of de profeten toereken, of de van een leidinggevende en dus verantwoordelijke van een gemeente, maar christenen onder elkaar worden ook op geroepen om elkaar te vermanen.
Als ik echt gelof dat er zeer kwalijke doctrines zijn en de pastorale rampen als gevolg in de praktijk ken, ja dan zeg ik het recht voor z`n raap. En dan kan ik het verpakken in welk jasje dan ook, maar de argumenten en boodschap blijft hetzelfde.

En heb je wel eens boeken van een calvijn gelezen? Dat is toch een groot voorbeeld voor velen en die is soms super grof in zijn woorden tegenover zijn tegenstanders. niet dat het maatstaaf is of rechtvaardiging, ik zeg alleen, in het kort; dat ik over je advies en tikje op de typ_vingers serieus neem, maar ook relativeer en vergelijk met de bijbel.

Mischien is het intressant voor jou om Amos eens te lezen.
Er is niks nieuws onderzon ook de opwekkingsbundel niet.
De vraag is zoals ik er tegen aankijk: hoe kijkt God er tegen aan.

Ikzelf denk dat het hele lofprijzing en aanbiddings uittingen niet verder dan het plafon komen. Het is een mengeling van sferen en andere sprituele invloeden op muzikaal gebied.
Hoe gaat men ermee om. Dat kan persoonlijk heel verschillend zijn.

Amos 5:23 Doe het getier uwer liederen van Mij weg; ook mag Ik uwer luiten spel niet horen.

Laatst aangepast door
MAR907
op zondag 28 november 2010, 15:54
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: zondag 28 november 2010, 15:58

MAR907 schreef:

Ikzelf denk dat het hele lofprijzing en aanbiddings uittingen niet verder dan het plafon komen. Het is een mengeling van sferen en andere sprituele invloeden op muzikaal gebied.

Amos 5:23 Doe het getier uwer liederen van Mij weg; ook mag Ik uwer luiten spel niet horen.

Ging dat over de Opwekkingsbundel Smiley die vol vragen zit Toen al? Verraste, verbaasde smiley Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zondag 28 november 2010, 16:46

ZINGA672 schreef:
Ging dat over de Opwekkingsbundel Smiley die vol vragen zit Toen al? Verraste, verbaasde smiley Smiley met dichtgeplakte mond

hahah Lachende smiley
De rockstars was toen ook al bekend:

Amo 5:26 Ja, gij droegt de tent van uw Melech, en den Kijun, uw beelden, de ster uws gods, dien gij uzelf hadt gemaakt.

Knipoog smiley Huilende smiley, smiley in tranen
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: zondag 28 november 2010, 19:22

DAVID923 schreef:

mar 7:

david,
ik denk dat het dus mogelijk is te vermanen, en niet van je eigen/bijbelse standpunten af te wijken, en toch respect te hebben voor andere christenen.
niks geen bedekken met de mantel der liefde dus; gewoon simpelweg LEVEN VANUIT EEN BASISHOUDING VAN LIEFDE.

je kunt een mening verwerpen, en de mens die de mening heeft accepteren.........!!
dan kun je zelfs duidelijk en recht voor zijn raap zijn, zoals jij dat noemt,
zonder kwetsend te zijn.

Laatst aangepast door
HANNAH810
op zondag 28 november 2010, 21:15
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: zondag 28 november 2010, 19:24

MAR907 schreef:

Welke liederen komen volgens jou dan wel verder dan het plafond ??

Voor mij is het aanbidden zingen met het hart, weten voor Wie je het zingt. En of je dat nou heel uitbundig doet, staand met beide handen in de lucht, of zittend op je stoel met gevouwen handen, het gaat om de beleving die jij persoonlijk hebt op dat moment met je Redder en Zaligmaker.

http://www.youtube.com/watch?v=puGo8qHz34Q
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: zondag 28 november 2010, 21:12

@ hannah, beetje dubbel, hoe je mij op de vingers tikt en wel even zal zeggen hoe het moet, klagen over mijn vorm, en zelf , zeker op het einde, belerend, en sarcastisch richting mij bent.

dan heb ik het nog niet over alle dingen die je totaal negeert van mijn vorige reactie.

laten we inhoudelijk op de argumenten ingaan op een forum en niet zeuren over de vorm.

maar goed..........

ONTOPIC!
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: zondag 28 november 2010, 21:16

ik zal (vandaag) niet meer zeuren david.........
Naar boven

Auteur Bericht
BEHAPPY332

BerichtGeplaatst: zondag 28 november 2010, 23:16

HANNAH810 schreef:
ik zal (vandaag) niet meer zeuren david.........

ahhhhh,
ze zal vandaag niet meer zeuren... (want de avond valt...)

lief hë

David toch! Heb jij dat veroorzaakt?
Gaat in tot uw binnenkamer en bidt om vergeving!

Tijd voor een lied:

VANWAAR DE ZON OPGAAT (72)D

Vanwaar de zon opgaat, )
tot waar zij daalt, ondergaat, )2x
zij de naam van God geloofd. )

Prijst dan de Heer,
allen die Hem echt willen dienen.
Looft de naam van onze God.
(halleluja) Prijst dan de Heer
van nu af aan tot in eeuwigheid.

P.S.
Dit is Opwekking 72