Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 17:21
|
|
|
ARJAN007 schreef: | Veel van die gemeentes groeien doordat mensen uit andere kerken overgaan tot de evangelische gemeenten. Eerst zou dat effect er even statistisch uitgefilterd moeten worden en dan moeten we kijken of er sprake is van autonome groei. (nl. dat mensen die hun hele leven ongelovig geweest zijn ineens tot geloof komen) Er zijn gemeentes die autonome groei kennen, maar vele anderen groeien dankzij de mensen die ooit in een andere kerk hebben gezeten...... |
.....en hoeveel van die mensen zitten er over 5 jaar nog, en hoeveel ervan verdwijnen door de achterdeur naar de volgende gemeente?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ARJAN007
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 17:57
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | die me uiteindelijk deden zwichten, eigenlijk om van het gezeur af te zijn. Mijn volwassendoop is dus eigenlijk geen keuze geweest maar is opgedrongen.
|
Een aantal jaren geleden las ik in de krant dat in bepaalde gemeentes de mensen alleen erbij hoorden als ze zich lieten (over)dopen. Wie zich niet liet dopen kreeg te maken met mensen die nadrukkelijk lieten merken dat ze er niet bij hoorden......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 18:16
|
|
|
ARJAN007 schreef: | Een aantal jaren geleden las ik in de krant dat in bepaalde gemeentes de mensen alleen erbij hoorden als ze zich lieten (over)dopen. Wie zich niet liet dopen kreeg te maken met mensen die nadrukkelijk lieten merken dat ze er niet bij hoorden...... | Eerlijk gezegd vind ik dit een flauwe opmerking. Omdat het bij elke kerk zo werkt. Of je nu belijdenis moet doen of dat je je laat dopen. Het stellen van criteria is helemaal niet vreemd....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 18:19
|
|
|
ARJAN007 schreef: | Veel van die gemeentes groeien doordat mensen uit andere kerken overgaan tot de evangelische gemeenten. Eerst zou dat effect er even statistisch uitgefilterd moeten worden en dan moeten we kijken of er sprake is van autonome groei. (nl. dat mensen die hun hele leven ongelovig geweest zijn ineens tot geloof komen) Er zijn gemeentes die autonome groei kennen, maar vele anderen groeien dankzij de mensen die ooit in een andere kerk hebben gezeten...... | De geloofsdoop is iets waar veel gelovigen mee worstelen. En dat doet niets af aan het feit dat ze wel groeien. Of ze nu uit een kerk of van de straat komen, het feit dat de geloofsdoop gepredikt wordt is datgene wat mensen aantrekt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLIE400
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 18:19
|
|
|
Kom sinds enige tijd in evangelische gemeente waar mij wel de werking en het doel van de volwassendoop is uitgelegd, maar heb nog nooit druk ervaren om het zelf te "moeten"doen Dat is mijn keuze zeggen ze duidelijk en ik ervaar dat als heel fijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 18:32
|
|
|
WILLIE400 schreef: | Kom sinds enige tijd in evangelische gemeente waar mij wel de werking en het doel van de volwassendoop is uitgelegd, maar heb nog nooit druk ervaren om het zelf te "moeten"doen Dat is mijn keuze zeggen ze duidelijk en ik ervaar dat als heel fijn. | Dat is meestal de houding van mensen. Het is immers een persoonlijke zaak.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 19:17
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Eerlijk gezegd vind ik dit een flauwe opmerking. Omdat het bij elke kerk zo werkt. Of je nu belijdenis moet doen of dat je je laat dopen. Het stellen van criteria is helemaal niet vreemd.... |
Mag je iemand dan buitensluiten omdat hij niet helemaal meeloopt in het gewenste partoon? Nee!
Ik heb zelf een nare ervaring gehad in een evangeliegemeente hiermee, maar gelukkig weet ik dat er zat gemeentes zijn waar het er gelukkig niet zo aan toe gaat. natuurlijk zal er wel over gesproken worden, als dat niet zou gebeuren was het niet goed, maar uiteindelijk is he je eigen keuze, dat zeg je zelf ook in een later bericht in dit topic.
Wat wel zo is dat er criteria worden gesteld, en dat is prima. In mij geval houd dat dus in dat ik niet in de hervormde kerk aan het aan het avondmaal kan. Maar ik kies ervoor om lid te zijn van de hervormde kerk en ik kies er ook zelf voor om geen belijdenis te doen, dan moet je dus ook niet zeuren dat dit niet kan, zo zijn de regels en als je daar niet tegen kan moet je geen lid worden.
Ik heb het idee dat jij dit allemaal een beetje ziet als een aanval op evangeliegemeenten, maar dat is niet terecht. Ja, er werd gewezen op iets dat in een evangeliegemeente mis ging, maar dat wil niet zeggen dat dat in alle evangeliegemeentes zo gaat, gelukkig niet! En in andere geloofsrichtingen gaan er net zo goed dingen goed mis op zn tijd. Het blijft mensenwerk en de perfecte gemeente bestaat enkel straks in de hemel. Laat iedereen vooral naar een gemeente gaan waar ze zich op zijn plaats voelen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ARJAN007
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 19:23
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | .....en hoeveel van die mensen zitten er over 5 jaar nog, en hoeveel ervan verdwijnen door de achterdeur naar de volgende gemeente? |
Iemand schijnt eens gezegd te hebben: "ik ben weg bij De Weg en ben nu bij De Deur."
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ARJAN007
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 19:28
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Eerlijk gezegd vind ik dit een flauwe opmerking. Omdat het bij elke kerk zo werkt. Of je nu belijdenis moet doen of dat je je laat dopen. Het stellen van criteria is helemaal niet vreemd.... |
Het is goed te horen dat er ook gemeentes zijn waar het (over)dopen niet als voorwaarde voor erbij horen wordt gesteld. Natuurlijk heeft elke kerk zn criteria, maar ik vind gastvrijheid naar mensen die toevallig een keer in de kerk komen, ook heel belangrijk. Een kerk/gemeente mag grenzen stellen als het gaat om stemrecht (in binnenkerkelijke kwesties) of om bepaalde uitzonderlijke zaken. Maar dat vind ik heel wat anders!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANITA324
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 19:42
|
|
|
Ook in mijn tijd kreeg je dingen te horen ja waarom ben je nog nooit gedoopt geweest je mag je hier of daar ook dopen hoor maar ik had mijn keuze al gemaakt mijn grootste wens was in die tijd toen en heb daar ook voor gespaard om mij te laten dopen in de Jordaan. Ik kan mij nog goed herrinderen dat was de jaar ervoor ging naar de baptisten kerk en ik vertelde mijn grootste wens naar wat ik wilde en helaas werd mijn wens niet waar genomen door de dominee want zei hij je kan je hier ook wel laten dopen hoor zo ben je tot andere tot getuigenis waarop anderen dan ook willen dopen. Mensen zo werkt dat niet het is geen gevoel zovan dat doe je maar even daar werd ik inwendig heel triest van die dominee wat hij zeide ik was daar dan als gast daarzo maar dat was mijn punt om mij daar niet toe te voegen bij die gemeente want mijn wens werd niet waar genomen Gelukkig heb ik mij niet laten afdoen naar wat de dominee zei en heb ik mijn eigen wensen die zo diep op mijn hart lag via fax mijn persoonelijke getuigenis naar Jeruzalem verstuurd naar wat mijn wensen waren bij de messiaanse joodse rabijn en via een organisatie christen voor Israël ben ik 1 weekje naar Israël geweest. De 2e dag 4 mei 2005 mij laten dopen in de Jordaan net als Jezus Christus mijn wens kwam in vervulling ik was voor velen eigenwijs misschien maar ik liet mijn wens door niemand afpakken. In witte linnen gekleed ging te water en sprak de rabijn de zegen uit en ging ten onder en kwam boven water en ik was gedoopt.
Shalom,
Een zuster
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 19:56
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het lijkt me nogal logisch toe dat als je lid van een baptistengemeente wilt zijn, je ook achter de doelstellingen van die kerk staat. En daar hoort de geloofsdoop nu eenmaal bij. En natuurlijk gaat niet elke belijdenis gepaard met twijfel, maar voldoende gelovigen ervaren die twijfel wel.... |
Nou Chat, zoals je misschien weet ik ben zoekende en daarom had ik een voorganger uitgenodigd van de Baptistengemeente. Het gesprek was mooi, maar vind het dan jammer dat mijn belijdenis niet serieus wordt genomen.
Ik sta niet zozeer achter een kerk (op zich), ik ben namelijk op zoek naar een kerk die het woord van God serieus neemt en geen eigen kerkregels gaat verzinnen, waardoor je dit soort dingen krijgt. Ik vind het echt jammer dat er kerken zijn die of mijn belijdenis niet serieus nemen of vinden dat ik pas aan het avondmaal mag als ik lid ben van zo'n kerk, dan denk ik... waar gaat het nou om ? gaat het om al die regels ? of gaat het erom dat je een kind van God bent en Hem (en je naasten) wilt ontmoeten ?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 20:21
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Nou Chat, zoals je misschien weet ik ben zoekende en daarom had ik een voorganger uitgenodigd van de Baptistengemeente. Het gesprek was mooi, maar vind het dan jammer dat mijn belijdenis niet serieus wordt genomen.
Ik sta niet zozeer achter een kerk (op zich), ik ben namelijk op zoek naar een kerk die het woord van God serieus neemt en geen eigen kerkregels gaat verzinnen, waardoor je dit soort dingen krijgt. Ik vind het echt jammer dat er kerken zijn die of mijn belijdenis niet serieus nemen of vinden dat ik pas aan het avondmaal mag als ik lid ben van zo'n kerk, dan denk ik... waar gaat het nou om ? gaat het om al die regels ? of gaat het erom dat je een kind van God bent en Hem (en je naasten) wilt ontmoeten ? | Vaak werkt het andersom, Sus. Je gaat naar een gemeente omdat je het fijn vindt om daar te komen. Dan komen die andere dingen vanzelf wel op hun plaats.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 20:32
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Vaak werkt het andersom, Sus. Je gaat naar een gemeente omdat je het fijn vindt om daar te komen. Dan komen die andere dingen vanzelf wel op hun plaats. |
Omdat ik gedoopt ben en belijdenis heb gedaan, zou ik geen eens lid willen worden van een baptistenkerk, of evangelische kerk. Zij erkennen de kinderdoop niet dus ook het belijdenis doen niet. En dat vind ik jammer als als je volwaardig lid wilt zijn van die gemeente. Als ik de geloofsdoop moet ondergaan, zie ik het dat ik mijn kinderdoop verloochen en mijn belijdenis doen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 20:36
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Omdat ik gedoopt ben en belijdenis heb gedaan, zou ik geen eens lid willen worden van een baptistenkerk, of evangelische kerk. Zij erkennen de kinderdoop niet dus ook het belijdenis doen niet. En dat vind ik jammer als als je volwaardig lid wilt zijn van die gemeente. Als ik de geloofsdoop moet ondergaan, zie ik het dat ik mijn kinderdoop verloochen en mijn belijdenis doen. | Eerlijk gezegd vind ik deze uitspraak heel jammer. Dan is het net alsof dit hele topic geen zin heeft gehad. Ik had gehoopt dat er op zijn minst begrip voor elkaar standpunten was, maar zo ongemotiveerd naar elkaar uithalen heeft toch ook geen enkele zin.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 20:55
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Mag je iemand dan buitensluiten omdat hij niet helemaal meeloopt in het gewenste partoon? Nee!
Ik heb zelf een nare ervaring gehad in een evangeliegemeente hiermee, maar gelukkig weet ik dat er zat gemeentes zijn waar het er gelukkig niet zo aan toe gaat. natuurlijk zal er wel over gesproken worden, als dat niet zou gebeuren was het niet goed, maar uiteindelijk is he je eigen keuze, dat zeg je zelf ook in een later bericht in dit topic.
Wat wel zo is dat er criteria worden gesteld, en dat is prima. In mij geval houd dat dus in dat ik niet in de hervormde kerk aan het aan het avondmaal kan. Maar ik kies ervoor om lid te zijn van de hervormde kerk en ik kies er ook zelf voor om geen belijdenis te doen, dan moet je dus ook niet zeuren dat dit niet kan, zo zijn de regels en als je daar niet tegen kan moet je geen lid worden.
Ik heb het idee dat jij dit allemaal een beetje ziet als een aanval op evangeliegemeenten, maar dat is niet terecht. Ja, er werd gewezen op iets dat in een evangeliegemeente mis ging, maar dat wil niet zeggen dat dat in alle evangeliegemeentes zo gaat, gelukkig niet! En in andere geloofsrichtingen gaan er net zo goed dingen goed mis op zn tijd. Het blijft mensenwerk en de perfecte gemeente bestaat enkel straks in de hemel. Laat iedereen vooral naar een gemeente gaan waar ze zich op zijn plaats voelen. | Nee hoor, jouw bijdrage heb ik toch in ere gelaten? Er zullen idd mensen zijn die anderen willen dwingen tot een beslissing. Maar dat is al zo oud als dat er mensen bestaand. Als je vroeger bij een boer wilde werken kon hij je ook dwingen om gereformeerd te worden. Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt luidt immers de uitdrukking.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 21:31
|
|
|
ANITA324 schreef: | Ook in mijn tijd kreeg je dingen te horen ja waarom ben je nog nooit gedoopt geweest je mag je hier of daar ook dopen hoor maar ik had mijn keuze al gemaakt mijn grootste wens was in die tijd toen en heb daar ook voor gespaard om mij te laten dopen in de Jordaan. Ik kan mij nog goed herrinderen dat was de jaar ervoor ging naar de baptisten kerk en ik vertelde mijn grootste wens naar wat ik wilde en helaas werd mijn wens niet waar genomen door de dominee want zei hij je kan je hier ook wel laten dopen hoor zo ben je tot andere tot getuigenis waarop anderen dan ook willen dopen. Mensen zo werkt dat niet het is geen gevoel zovan dat doe je maar even daar werd ik inwendig heel triest van die dominee wat hij zeide ik was daar dan als gast daarzo maar dat was mijn punt om mij daar niet toe te voegen bij die gemeente want mijn wens werd niet waar genomen Gelukkig heb ik mij niet laten afdoen naar wat de dominee zei en heb ik mijn eigen wensen die zo diep op mijn hart lag via fax mijn persoonelijke getuigenis naar Jeruzalem verstuurd naar wat mijn wensen waren bij de messiaanse joodse rabijn en via een organisatie christen voor Israël ben ik 1 weekje naar Israël geweest. De 2e dag 4 mei 2005 mij laten dopen in de Jordaan net als Jezus Christus mijn wens kwam in vervulling ik was voor velen eigenwijs misschien maar ik liet mijn wens door niemand afpakken. In witte linnen gekleed ging te water en sprak de rabijn de zegen uit en ging ten onder en kwam boven water en ik was gedoopt.
Shalom,
Een zuster |
Wat goed van je Anita, om zo voor je hartewens te gaan!! Vandaag 5 jaar geleden !!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANITA324
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 22:02
|
|
|
IMKE917 schreef: | Wat goed van je Anita, om zo voor je hartewens te gaan!! Vandaag 5 jaar geleden !!! |
Ja ik ben nog steeds heel blij en geniet ernog van als ik eraan terug denk het mooie is ook kan de beelden op dvd en foto van terug zien
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 22:45
|
|
|
Zou het voor de Heere God uitmaken of je nu als nuljarige gedoopt wordt of als volwassene? Ik denk dat Hij blij is met ìedere dopeling, ongeacht de theologische filosofie er achter of welke traditie dan ook.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 22:55
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Vaak werkt het andersom, Sus. Je gaat naar een gemeente omdat je het fijn vindt om daar te komen. Dan komen die andere dingen vanzelf wel op hun plaats. |
Dat is dus niet waar wat je schrijft... zou ik me thuisvoelen in de Baptistengemeente kom ik bijv. vroeg of laat toch op dat punt dat ik of gastlid zou blijven of dat ik me zou moeten laten dopen, terwijl ik al belijdenis gedaan heb.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 23:00
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Omdat ik gedoopt ben en belijdenis heb gedaan, zou ik geen eens lid willen worden van een baptistenkerk, of evangelische kerk. Zij erkennen de kinderdoop niet dus ook het belijdenis doen niet. En dat vind ik jammer als als je volwaardig lid wilt zijn van die gemeente. Als ik de geloofsdoop moet ondergaan, zie ik het dat ik mijn kinderdoop verloochen en mijn belijdenis doen. |
Volgens mij bestaan er zelfs gemeenten die beide erkennen... dat vind ik nog eens iets... Kerkregels wil nog niet zeggen dat het regels zijn van God. De genade van Jezus Christus (Gods liefde) en dat mensen Zijn opstanding uit de dood erkennen, dat vind ik van wezenlijk belang, maar vind dat je hier ook een punt hebt Mariska.
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op dinsdag 4 mei 2010, 23:10
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 23:42
|
|
|
IMRE695 schreef: | Zou het voor de Heere God uitmaken of je nu als nuljarige gedoopt wordt of als volwassene? Ik denk dat Hij blij is met ìedere dopeling, ongeacht de theologische filosofie er achter of welke traditie dan ook. |
Ik denk het niet dat het de Heere God iets zou uitmaken. Wat voor Hem van belang is dat je hebt gekozen, met je hart, voor Jezus Christus. Dat je hebt ingezien dat geen enkele zonde de hemel kan binnengaan, en dat je zonder Hem verloren bent. Met andere woorden, Jezus is de Weg de Waarheid en het Leven (niet de doop), en wie niet geloofd is alrede veroordeeld (veroordeeld tot een plek genaamd de hel) Geld dit ook voor de zuigelingen en kinderen, nee, Jezus zegt laat de kinderen tot mij komen, en ik denk dat dat voor alle kinderen geldt, waar ook ter wereld. Niet door de ouders maar door kinderlijke onschuld zullen ze gered zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 23:46
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Wat wel zo is dat er criteria worden gesteld, en dat is prima. In mij geval houd dat dus in dat ik niet in de hervormde kerk aan het aan het avondmaal kan. Maar ik kies ervoor om lid te zijn van de hervormde kerk en ik kies er ook zelf voor om geen belijdenis te doen, dan moet je dus ook niet zeuren dat dit niet kan, zo zijn de regels en als je daar niet tegen kan moet je geen lid worden. |
Werkelijk, Annette? Zou het niet bespreekbaar zijn met de kerkenraad dat je door omstandigheden ervoor hebt moeten kiezen om je als volwassene te laten dopen? Dat is dan toch een geloofsdoop en ook een belijdenis geweest? En daarmee krijg je toch toegang tot het Heilig Avondmaal binnen een hervormde gemeente?
Ik weet het niet hoor, maar ik schat in dat in de hervormde gemeente waarvan ik lid ben, dat best bespreekbaar is en een oplossing gevonden kan worden, zonder dat je opnieuw belijdenis hoeft te doen...
Ook al zeur je er dus niet om, ik vind het gewoon jammer dat je daarom geen deel mag hebben aan het Avondmaal...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HARALD285
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 00:03
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Omdat ik gedoopt ben en belijdenis heb gedaan, zou ik geen eens lid willen worden van een baptistenkerk, of evangelische kerk. Zij erkennen de kinderdoop niet dus ook het belijdenis doen niet. En dat vind ik jammer als als je volwaardig lid wilt zijn van die gemeente. Als ik de geloofsdoop moet ondergaan, zie ik het dat ik mijn kinderdoop verloochen en mijn belijdenis doen. |
CHATULIEM619 schreef: | Eerlijk gezegd vind ik deze uitspraak heel jammer. Dan is het net alsof dit hele topic geen zin heeft gehad. Ik had gehoopt dat er op zijn minst begrip voor elkaar standpunten was, maar zo ongemotiveerd naar elkaar uithalen heeft toch ook geen enkele zin. |
Chat, wat Mariska hier zegt is wel heel wezelijk! Mariska heeft (toen onbewust) met de kinderdoop een verbond met God gesloten, en dat zelf later bewust dat verbond bekrachtigd met haar belijdenis doen. Het verbond tussen God en een persoon is er dus al. God heeft al tegen de persoon gezegd; Ik wil je Hemelse Vader zijn, wees mijn geliefde kind. Als je dan de kinderdoop (en belijdenis) van een persoon niet erkent, wat doe je God (en de persoon in kwestie) dan aan met het verbond wat hij bij de kinderdoop aan die persoon gegeven heeft. Dan zeg je toch; God, leuk dat U al een verbond hebt met deze persoon, maar wij vinden dat verbond niet goed, het moet overnieuw gedaan worden. Is dat aan de mens om te bepalen of een verbond met God goed, dan wel niet goed is. Hand 10 en 11, en specifiek 10:15 en 11:9, vind ik hierin wel toepasselijk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 00:04
|
|
|
Ik heb vorig jaar serieus overwogen of ik lid zou kunnen worden van een baptistengemeente. Ik had een relatie met iemand die baptist was en dan ga je toch op een gegeven moment nadenken over toekomst en hoe je samen tot bepaalde keuzes kunt komen. Ik kom zelf uit een behoudende pkn gemeente, van oorsprong hervormd gereformeerde bond. Ik ben tot de conclusie gekomen (eigenlijk pas toen de relatie al voorbij was....) dat ik prima baptist zou kunnen worden... De kinderdoop ligt me na aan het hart, maar ik moet zeggen dat ik ook de geloofsdoop mooie kanten vind hebben. Omdat ik als kind gedoopt ben en als volwassene belijdenis heb gedaan, zou ik me niet opnieuw willen laten dopen. In de baptistengemeente waar ik toen dus vaak kwam, was dat ook niet een voorwaarde om lid te worden (daarin waren ze wel vrij uniek geloof ik).
Vervolgens dacht ik ook al verder na... stel dat er kinderen komen... die worden dan niet gedoopt, maar opgedragen. Ja, ook daar, dacht ik, zou ik mee kunnen leven, hoewel ik het opdragen een wat schrale 'vervanging' van de kinderdoop vind. Tenslotte is de doop niet zaligmakend, maar een voorrecht om heel speciaal op 'Zijn erf' gezet te zijn...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 08:37
|
|
|
even een vraag aan de volwassen-dopende-christenen; wat houd het precies in, het opdragen? hoe is het ritueel, en wat is de preciese betekenis? in wezen is dat toch ook dat je je kindje toe mag wijden aan de hemelse Vader? dus qua gevoelswaarde komt het dan toch in de buurt van de kinder-doop?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 10:44
|
|
|
HARALD285 schreef: | Chat, wat Mariska hier zegt is wel heel wezelijk! Mariska heeft (toen onbewust) met de kinderdoop een verbond met God gesloten, en dat zelf later bewust dat verbond bekrachtigd met haar belijdenis doen. Het verbond tussen God en een persoon is er dus al. God heeft al tegen de persoon gezegd; Ik wil je Hemelse Vader zijn, wees mijn geliefde kind. Als je dan de kinderdoop (en belijdenis) van een persoon niet erkent, wat doe je God (en de persoon in kwestie) dan aan met het verbond wat hij bij de kinderdoop aan die persoon gegeven heeft. Dan zeg je toch; God, leuk dat U al een verbond hebt met deze persoon, maar wij vinden dat verbond niet goed, het moet overnieuw gedaan worden. Is dat aan de mens om te bepalen of een verbond met God goed, dan wel niet goed is. Hand 10 en 11, en specifiek 10:15 en 11:9, vind ik hierin wel toepasselijk. | Ik ben begonnen met de stelling, dat de kinderdoop een Oud Testamentische kijk op de verlossing is. Daar zie je die gedachte van verbond heel erg sterk terug. Net zoals joden vanaf het begin van hun leven in het verbond met God leefden, en zich daaraan hielden, zien we ook dat christenen die als kind op dezelfde manier het beleven. Het is juist opvallend, dat de joden, die hun besnijdenis en hun Bar Miswa gedaan hadden, zich toch als eerste lieten dopen. Wil dat dan zeggen dat de ouders iets verkeerds gedaan hadden? Nee, ze hadden precies gedaan wat God hun voorgeschreven had. Het symbool echter van het Nieuwe Verbond is de doop. De onderdompeling, waarbij men weergaf dat zich zelf helemaal over te geven aan God en een nieuw leven te ontvangen in Christus.
Ik begrijp echter wel de reactie van veel mensen: hebben we het dan niet goed gedaan? Maar volgens mij is de geloofsdoop geen aanklacht tegen de kinderdoop, eerder een invulling van het nieuwe verbond.
In tegenstelling tot wat mensen denken, kan een theologie ontstaan vanuit de praktijk. En de problemen die men ziet, kan leiden tot een theologie. Een voorbeeld is de bevrijdingstheologie, die de verlossing politiek invult. Ontstaan in gebieden waar mensen onderdrukt worden. Als je er echter met afstand naar kijkt, zie je dat een aantal dingen mank gaat met datgene wat er in de bijbel staat. Het is natuurlijk onvoorstelbaar dat een baby een verbond sluit, in ons land moet men 18 zijn om een contract te tekenen.
Het achterliggende probleem is echter: zijn kinderen behouden? De verbondstheologie is ontwikkeld om dat probleeem op te lossen. In mijn ogen was dat helemaal niet nodig geweest, kinderen worden niet verantwoordelijk gehouden voor hun daden. Voor mij is de verbondstheologie slechts een theologie. En dat betekent dat er dingen in zitten die goed zijn, maar ook dingen die niet goed zijn. Het is niet de enige ware theologie, het is slechts een bepaalde kijk op de Bijbel en de verlossing.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op woensdag 5 mei 2010, 11:07
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 11:02
|
|
|
HANNAH810 schreef: | even een vraag aan de volwassen-dopende-christenen; wat houd het precies in, het opdragen? hoe is het ritueel, en wat is de preciese betekenis? in wezen is dat toch ook dat je je kindje toe mag wijden aan de hemelse Vader? dus qua gevoelswaarde komt het dan toch in de buurt van de kinder-doop? |
Dat klopt, Hannah. Zoals al eerder aangegeven, kun je verbondsdoop en opdragen goed met elkaar vergelijken en geloofsdoop en belijdenis. Daarom is het ook lastig communiceren als de beide dopen wel steeds naast elkaar gelegd worden.
Bewust kies ik trouwens voor andere termen als die jij gebruikt, omdat bij verbondsdoop ook volwassendoop voorkomt. De termen volwassendoop en kinderdoop dekken dus de lading niet geheel.
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op woensdag 5 mei 2010, 11:03
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 11:10
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | hier ben ik het fundamenteel mee oneens, de leer is belangrijk, maar de gevolgen van de leer zegt heel veel over die leer. En die moet je bij de beoordeling van de leer ook in ogenschouw nemen. |
Je hoeft een leer dan niet meteen af te vallen als er maar enkele mensen zijn die vanuit die leer die consequenties zouden trekken. Want daarmee negeer je een overgrote meerderheid van mensen die vanuit diezelfde leer iets anders leren.
CHATULIEM619 schreef: | Ik zeg, dat gemeentes waar de geloofsdoop gepredikt wordt ook gemeentes zijn die groeien. En dat met het wegvallen van de geloofsdoop ook de boodschap van bekering weggevallen is. |
Nu zeg je dat die gemeenten OOK groeien. Eerder pretendeerde je dat ENKEL deze gemeenten zouden groeien. Daarnaast blijf je zeggen dat er geen boodschap van bekering is binnen de verbondsdoop. Dat is dus pertinent onjuist! Ook binnen de verbondsdoop kennen we met zijn allen de boodschap van bekering! Het is nog steeds een centrale boodschap, aangezien verbondsdopers zich bewust zijn dat het aangaan van een Genadeverbond door God wel een antwoord verdient!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 11:15
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Als je iets al ontvangen hebt hoef je er toch niet meer naar te zoeken? En ook jou wil ik dezelfde vraag stellen: Hoe beleef je dat eigenlijk? Niet hoe is het je geleerd, maar hoe beleef je dat? Ik heb duidelijk gemaakt dat mijn doop mijn leven veranderd heeft, hoe zit dat dan als je als kind gedoopt bent? |
Als jij zegt God gevonden te hebben, blijf je toch ook zoeken naar het vasthouden van God? Jij gelooft toch ook dat God jou Zijn Geest schenkt. Jij moet toch ook nog wel zoeken naar wat van Gods Geest is en wat niet bij jezelf? Dus je opmerking over al ontvangen hebben en niet meer hoeven zoeken gaat in mijn ogen mank. Een cadeau kun je al ontvangen hebben, maar als je het niet uitpakt, wat heeft het dan voor waarde?
Wat betreft je andere punt heb ik in de diverse reacties mijnerzijds al voldoende door laten schemeren dat het weten dat God als eerste naar mij toegekomen is voor mij bepalend is in mijn huidige leven. Het is juist de kracht geworden waardoor ik in het leven sta, zoals ik erin sta, dwars door alles heen. Zie ook mijn profieltekst...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 11:17
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | De koppeling met de besnijdenis staat rechtover eind. En de koppeling met de besnijdenis is de koppeling van het Oude Verbond. |
Koppeling met het Oude Verbond is er altijd. Het Nieuwe Verbond is namelijk, zoals al eerder uitgelegd, niet een totaal ander verbond, maar een vernieuwing. Dan is het logisch dat er wel een koppeling is. Alleen het is niet een koppeling die, zoals jij veronderstelt, voorbijgaat aan de vernieuwing...
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|