Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 19:02
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Crossroad,
Jammer dat als je adviezen geeft om je een mening over een onderwerp te vormen je dan alleen sites aangeeft waar ze er negatief overdoen. Als je je een gedegen mening wilt vormen moet je m.i. verder kijken dan je eigen blik van kijken......
Willemijn |
Willemijn, met alle respect..., maar de enig juiste bron, waarin je kunt lezen, wat wel en niet goed is, is de bijbel, gelezen door de Heilige Geest....Alleen de bijbel en die bijdrage van Cross is in overeenstemming met wat de bijbel leert.....door de Heilige Geest......
Dus je moet dan verder gaan dan je eigen interpretatie, en er achter komen, wat de bijbel zelf zegt over iets en daarbij moet je dan ook JE EIGEN INTERPRETATIE ook TOETSEN of die wel strookt met datgene, wat de Heilige Geest in de bijbel zegt over bepaalde zaken..... en dat toetsen, dat blijft bij vele mensen nu eenmaal totaal achterwege.
Je kunt alleen de bijbel door de bijbel zelf verklaren.......en dat zien een heleboel mensen niet, helaas....
Men gaat op een zeer goedkope en voor de handliggende wijze om met datgene, wat men in de bijbel leest. Al gauw is men al klaar......Pas daar voor op..... Geef aandacht aan de nuances, die Jezus aangeeft en verdiep je daarin.
Lees eens de gelijkenis van het zaad ........er waren mensen, die al heel gauw blij waren, maar die hadden geen wortel...... en al gauw was het uit met het plantje......dan had je nog het zaad, dat gestrooid werd op de weg.....en had je het zaad, dat tussen de doorns en distels terecht was gekomen, dat bracht eveneens niets op......
Alleen het zaad, dat in de goede grond was terecht gekomen, bracht de goede vruchten op, want planten, waaraan die goede vruchten kwamen, hadden WORTELS.
Je kunt met de bijbel niet op een SIMPLISTISCHE WIJZE omgaan....laat je onderwijzen door Jezus zelf en neem Zijn waarschuwingen, die Hij toch veelvuldig gegeven heeft, zeer ernstig.......
Onderzoek jezelf of jij het misschien niet verkeerd en te makkelijk ziet......, want het betreft hier toch dingen, die heel erg belangrijk zijn.......
Jezus zei niet voor niets vaak: Wie oren heeft om te horen, die hore.....Tegen Zijn discipelen zei Hij zelfs: Hoe langer kan ik u nog verdragen.......Hij ervoer ze dus als een behoorlijke last (soms) m.i.....hoe vaak...dat weet alleen de Heer.
Laatst aangepast door
|
SOLAFIDE630
|
op donderdag 11 maart 2010, 19:03
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 20:21
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Arjan, ik begin me mateloos te irriteren aan jouw bijdrages, je staat m.i.een goede discussie in de weg. En behoefte aan je bemiddelingspoging hebben in dit geval niks aan. Laat mensen nu ook eens keer gewoon kunnen zeggen wat ze denken, zonder dat ze meteen bang zijn van: wat zou de ander hiervan denken. De yoga beoefenaars durven hier het achterste van hun tong niet meer te laten zien, terecht bang dat ze veroordeeld worden. Licht en duisternis gaat nl. niet samen, ook al doe je er een geestelijk sausje over heen. De laatste dagen heb ik me bezig gehouden met de bijdrage van Willemijn, die aangaf, dat men in bepaalde kerken op zoek is naar een nieuw soort geloofsbeleving. Wat is dan het aantrekkelijke van deze religies. Waarom heeft dit zo'n aantrekkingskracht, terwijl de bijbel duidelijke andere adviezen geeft? Het antwoord is heel simpel. Als je God wilt dienen, gaat dat ten koste van je eigen gedachten, verlangens en ideëen. Soms is het lastig om een ander idee te hebben dan anderen. Terwijl deze religies niet ten koste van jezelf hoeven te gaan. Je kunt zoeken naar ervaringen, terwijl je jezelf niet ove hoeft te geven aan God. Voeg daarbij het idee, dat het onschuldig is, wat wil je dan nog meer. Je kunt op je eigen troon blijven zitten en van tijd tot tijd religieus doen, maar je hoeft niet bereid te zijn de onderste weg te gaan. En als mensen anders denken, hebben ze nog niet die visie die jij allang ontvangen hebt. Zijn ze bekrompen ouderwets, niet met hun tijd mee. Dit is een verderfelijke geest, die niet gegrond is in Gods Woord en alleen tot doel heeft van zelfverheerlijking. |
Hallo Chat,
Het lijkt of we twee verschillend Bijbels lezen vind je niet? ben het ook niet met je eens maar dat verwacht je waarschijnlijk al. Jij leeft nog met wat ik-met alle respect overigens- de onderdrukkende invloeden van het christendom noem. De bijbel lezen naar de letter en vooral niet vanuit deze tijd. Veel mensen zijn hier nog steeds mee aan het afrekenen, ze willen van de kerk geen beeld of een zeer gedateerd beeld hebbenen dan wordt God een verre vreemde en Jezus slechts iemand van "toen en daar"jammer want christelijke geloofstraditie heeft veel meer te bieden. En daarom is vernieuwing in de kerk ook belangrijk,het is zoeken naar een nieuw evenwicht. En juist met meditatie en gebed krijg je de omgang weer met God. En de Bijbel is niet alleen een veroordelend boek, het is een boek waar veel waardevolle verhalen staan die je doen nadenken over goed en kwaad. Vanuit liefde geschreven......
Willemijn
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op donderdag 11 maart 2010, 20:39
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 21:06
|
|
|
Mijn man, Pieter649 dus, vind dat een waarzegger die de lottogetallen van aanstaande zaterdag niet kent, een oplichter is. En aangezien nog nooit iemand de lottogetallen goed voorspeld heeft, is er ook geen 1 echt goede waarzegger.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ARJAN007
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 21:47
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | En behoefte aan je bemiddelingspoging hebben in dit geval niks aan. Laat mensen nu ook eens keer gewoon kunnen zeggen wat ze denken, zonder dat ze meteen bang zijn van: wat zou de ander hiervan denken.
|
Ik denk erover mij uit dit gesprek (nl. over yoga) terug te trekken. Tenslotte vind ik andere onderwerpen wat boeiender, ook doordat daar wel verschillende meningen aan bod kunnen komen zonder dat er meteen zware etiketten op worden geplakt. Ik hou toch wel het meest van een gevarieerd palet aan meningen. In een gesprek investeren kost tijd en moeite; als ik me terugtrek dan maak ik het mezelf een stuk makkelijker.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 21:50
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Mijn man, Pieter649 dus, vind dat een waarzegger die de lottogetallen van aanstaande zaterdag niet kent, een oplichter is. En aangezien nog nooit iemand de lottogetallen goed voorspeld heeft, is er ook geen 1 echt goede waarzegger. |
Zei ik dat??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 21:51
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Mijn man, Pieter649 dus, vind dat een waarzegger die de lottogetallen van aanstaande zaterdag niet kent, een oplichter is. En aangezien nog nooit iemand de lottogetallen goed voorspeld heeft, is er ook geen 1 echt goede waarzegger. |
de duvel wil de lotto ook niet winnen....hij wil je hart en ziel hebben
ik denk dat als je je open stelt voor dingen als een zieners/mediums en dergelijke, er wel degelijk dingen gebeuren, die '''''''''goed'''''''''''''gegokt zijn door die figuur Vergis je niet in dergelijke machten, als jij je deur maar op een kier zet, zullen die machten steeds een stuk innemen.
En iedere gewonnen ruimte is minder plek voor God's Geest
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 22:05
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Zei ik dat?? |
ja
(een schizofreen is nooit alleen... een getrouwd mensch ook niet )
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 22:09
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Zei ik dat?? |
hahaha .... volgens mij denkt iedereen nu dat Pieter van C.M. af is Die reaktie van jou Annette is veelzeggend ...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 22:15
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | hahaha .... volgens mij denkt iedereen nu dat Pieter van C.M. af is Die reaktie van jou Annette is veelzeggend ... |
t blijft spoken dus
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 22:19
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | t blijft spoken dus |
haha idd. en we blijven zo wel bij het onderwerp Geintje hoor
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 22:24
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Hallo Chat,
Het lijkt of we twee verschillend Bijbels lezen vind je niet? ben het ook niet met je eens maar dat verwacht je waarschijnlijk al. Jij leeft nog met wat ik-met alle respect overigens- de onderdrukkende invloeden van het christendom noem. De bijbel lezen naar de letter en vooral niet vanuit deze tijd. Veel mensen zijn hier nog steeds mee aan het afrekenen, ze willen van de kerk geen beeld of een zeer gedateerd beeld hebbenen dan wordt God een verre vreemde en Jezus slechts iemand van "toen en daar"jammer want christelijke geloofstraditie heeft veel meer te bieden. En daarom is vernieuwing in de kerk ook belangrijk,het is zoeken naar een nieuw evenwicht. En juist met meditatie en gebed krijg je de omgang weer met God. En de Bijbel is niet alleen een veroordelend boek, het is een boek waar veel waardevolle verhalen staan die je doen nadenken over goed en kwaad. Vanuit liefde geschreven......
Willemijn
[img] | Allereerst kijk ik heel anders naar de Bijbel dan jij. Voor mij staat niet de veroordeling, maar de verlossing centraal. Bevrijding en verlossing van zonden is voor mij de centrale boodschap. Als je die verlossing niet kent, kan ik me voorstellen dat die bijbel veroordelend overkomt. Het zou beter zijn, als deze boodschap weer verkondigd zou worden, want ik geloof dat veel christenen niet weten wat verlossing en vergeving inhoudt. De Bijbel is actueel, nog steeds. En ik denk dat die actualiteit eerder groter wordt, dan dat hij afneemt. God biedt deze verlossing en bevrijding aan door het offer van Jezus Christus. Zonder deze verlossing mis je een heleboel van het geloof. Dan ben je in mijn ogen nog steeds verblind. Geen wonder, dat je verlossing zoekt buiten God, maar geloof me, die verlossing is alleen maar door Jezus te verkrijgen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 23:02
|
|
|
ARJAN007 schreef: | Ik denk erover mij uit dit gesprek (nl. over yoga) terug te trekken. Tenslotte vind ik andere onderwerpen wat boeiender, ook doordat daar wel verschillende meningen aan bod kunnen komen zonder dat er meteen zware etiketten op worden geplakt. Ik hou toch wel het meest van een gevarieerd palet aan meningen. In een gesprek investeren kost tijd en moeite; als ik me terugtrek dan maak ik het mezelf een stuk makkelijker....... |
Wat je zegt.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 23:10
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | ja
(een schizofreen is nooit alleen... een getrouwd mensch ook niet ) |
Volgens mij hebben jullie het best gezellig zo..met z'n tweetjes......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 maart 2010, 00:53
|
|
|
Als ik weer terug naar mijn topic ga over waarzeggerij dan heb ik dit gedacht.
Als wij nu als gelovigen de woorden van God over de mensen uit gaan spreken, zouden ze dan niet blij worden. Want satan is een rover en dit heeft hij ook van God geroofd. Dus als wij woorden vragen aan God voor een persoon, geeft Hij het wel. Maar toets het wel met de Bijbel zou ik zo zeggen. Als het niet klopt met wat in de bijbel staat doe het dan weg.
Tekenen en wonderen gaan voor ons uit toch.
Shaloom Jill
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 maart 2010, 01:18
|
|
|
[quote=WILLEMIJN232]Crossroad,
Jammer dat als je adviezen geeft om je een mening over een onderwerp te vormen je dan alleen sites aangeeft waar ze er negatief overdoen. Als je je een gedegen mening wilt vormen moet je m.i. verder kijken dan je eigen blik van kijken......
Hoi Willemijn,
Ten eerste gaf ik iets weer over de oorsprong van yoga, zoals je had kunnen lezen in een eerdere posting van mij. http://www.abc-van-yoga.nl/algemene-informatie/yoga-geschiedenis.asp Dit is zelfs een site in beheer van de yoga vereniging nederland, hierin wordt uitgelegd wat de herkomst is van yoga. Als jij dat een site vind die alleen maar negatieve info weergeeft over yoga, welke site zou dan wel objectief zijn ?? (of heb je niet eens gekeken op de site??) Als ze zelf aangeven dat yoga ± 5000 geleden is ontstaan door het sjamanisme, dan weet zelfs jij dat het occult is. Ik neem aan dat je weet wat sjamanisme is ?? http://nl.wikipedia.org/wiki/Sjamanisme
En als je weet dat het occult is dan geef ik je alleen, en niet alleen jou, maar iedereen die meer wil weten over de (gevaren) geheime wereld achter het occultisme de tip om de bijbelstudie van Wilkin van der kamp eens te gaan beluisteren (of te lezen, want het is ook in boekvorm verschenen)
Als je dus zegt "Als je je een gedegen mening wilt vormen moet je m.i. verder kijken dan je eigen blik van kijken......" dan wil ik jou uitdagen om dit ook te doen....... en niet blindelings op je gevoel afgaan van "het voelt goed, dus wat kan er fout aan zijn??"
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 maart 2010, 17:40
|
|
|
Wijze man heb je.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 maart 2010, 17:45
|
|
|
[quote=CROSSROAD317]
Hoi Crossroad,
Je hebt gelijk, het was een beetje ongenuanceerd bericht. Excuus hiervoor. Ik kan er niet goed tegen dat hier steeds over occulte machten wordt gesproken en dat er dan weer een site genoemd wordt waar je een en ander kan lezen. Ik geloof ook niet in waarzeggerij edg, zit wel op yoga maar vind dat een ieder dat zelf moet weten en dat het niet aan mij is dat te veroordelen. Maar dat hoef ik inderdaad niet op jou af te reageren....... Ben ook maar een mens, je merkt het......
Willemijn
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 maart 2010, 19:56
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Wijze man heb je....... |
wie ... Pieter die een wijze man heeft ?
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op vrijdag 12 maart 2010, 19:57
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENRIETTE258
|
|
Geplaatst: maandag 15 maart 2010, 13:25
|
|
|
Als christenen weten we dat wanneer we de Heer ergens om vragen, ons gebed verhoord wordt. God maakt in Zijn Woord duidelijk dat wij als christenen ons van het soort zaken als waarzeggerij en occulte zaken moeten distantiëren. Daarnaast: Wie wil in hemelsnaam zijn of haar toekomst weten? Wie wil communiceren met doden? Wie gelooft of leeft er naar kaarten die worden gelegd? Ik ben van mening dat mensen die hiermee of hiernaar leven doodongelukkig moeten zijn. Als het ware in een miserabele poel worden getrokken.
Het feit dat we overspoelt worden door programma’s en series waarin het occulte hoogtij viert…het is zo triest te weten dat mensen hongeren naar hogere sferen en machten, en daar ook in geloven. Daarbij laten ze de liefde en kracht van onze Heer aan zich voorbij laten gaan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 15 maart 2010, 17:52
|
|
|
Ik vraag me af wat hier op CM nu met occulte machten bedoelt wordt? Is waarzeggerij een occulte macht? Voor mij niet, het is gewoon iets waar ik absoluut niet in geloof maar om er dan het etiket occult op te plakken?
Is Taize muziek occult? Ik vind het prachtige muziek om naar te luisteren maar ik weet dat er mensen zijn die het ook occult vinden door de vele herhalingen en de harmonie die je volgens Taize moet voelen in jezelf? Muziek uit Iona, ik vind het mooi maar is het occult? En zo zijn er meer zaken waar ik van denk; ik geloof er niet in maar om het nu occult te noemen? Of ik ben een lichtzinnige gelovige, ook een optie natuurlijk!
Willemijn
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: maandag 15 maart 2010, 18:42
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik vraag me af wat hier op CM nu met occulte machten bedoelt wordt? Is waarzeggerij een occulte macht? Voor mij niet, het is gewoon iets waar ik absoluut niet in geloof maar om er dan het etiket occult op te plakken? Willemijn |
Ik heb even googeld op occult;
Onder meer volgende groeperingen beroepen zich op occulte kennis:
alchemie zoals de Rozenkruizers en de vrijmetselaars gnosticisme zoals de Rozenkruizers, antroposofie, theosofie en de katharen kabbalistiek Neo-Heidendom zoals wicca, Asatru en Druïdisme New Age zoals auralezen en geneeskrachtige edelstenen Parapsychologie: studie van en experimenten rond paranormale fenomenen. spiritisme zoals mediums, geesten en spoken oproepen en bandstemmen satanisme Thelema waarzeggerij zoals tarot, runen en astrologie ariosofie soefisme tijdens de opleiding bij het bekend worden met de "staten".
Of je het nu geloofd of niet, waarzeggerij IS occult!! En daar moet je je als christen verre van houden. God zegt het in zijn woord. Waarzeggerij op www.Bliblija.net; Lev 19,26 Num 23,23 1 Sam 28,3 1 Sam 28,9 2 Kon 17,17 2 Kon 21,6 2 Kron 33,6 Jes 2,6 Jer 14,14 Hand 16,16
Lijkt me heel duidelijk dat God niet wil dat we ons er mee inlaten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: maandag 15 maart 2010, 18:50
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik vraag me af wat hier op CM nu met occulte machten bedoelt wordt? Is waarzeggerij een occulte macht? Voor mij niet, het is gewoon iets waar ik absoluut niet in geloof maar om er dan het etiket occult op te plakken?
Is Taize muziek occult? Ik vind het prachtige muziek om naar te luisteren maar ik weet dat er mensen zijn die het ook occult vinden door de vele herhalingen en de harmonie die je volgens Taize moet voelen in jezelf? Muziek uit Iona, ik vind het mooi maar is het occult? En zo zijn er meer zaken waar ik van denk; ik geloof er niet in maar om het nu occult te noemen? Of ik ben een lichtzinnige gelovige, ook een optie natuurlijk!
Willemijn |
Je moet ook niet afgaan op wat mensen zeggen, maar je moet afgaan op dat wat de bijbel zegt......anders raak je in een kakafonie van allerlei terechte en onterechte meningen.....
Dan kun je niet meer onderscheiden wat juist is en niet juist.....
Ik persoonlijk zie niets occults in wat men in Taizé doet. Ik hou ook van hun muziek.
De bijbel leert mij echter wel iets over waarzeggerij :
Deut 18,10 Er mag bij u geen plaats zijn voor mensen die hun zoon of dochter als offer verbranden, en evenmin voor waarzeggers, wolkenschouwers, wichelaars, tovenaars Deut 18,14 Ook al luisteren de volken in het land dat u in bezit zult nemen wel naar wolkenschouwers en waarzeggers, ú heeft de HEER, uw God, dat verboden. 2 Kon 23,24 Ook zuiverde Josia het land van geestenbezweerders, waarzeggers, huisgoden, afgoden, kortom, van alle verfoeilijke praktijken die in Juda en Jeruzalem voorkwamen. Zo kwam hij na wat beschreven stond in het wetboek dat de priester Chilkia in de tempel van de HEER had gevonden.
2 Kon 17,17 Ze verbrandden hun zonen en dochters als offer, deden aan waarzeggerij en probeerden voortekens te lezen. Zo tergden ze de HEER door zich erop toe te leggen te doen wat slecht is in zijn ogen. 2 Kon 21,6 Hij verbrandde zijn zoon als offer en liet zich in met wolkenschouwerij, wichelarij, geestenbezwering en waarzeggerij. Hij tergde de HEER door voortdurend te doen wat slecht is in zijn ogen. 2 Kron 33,6 Hij verbrandde zijn zonen als offer in het Hinnomdal en liet zich in met wolkenschouwerij, wichelarij, magie, geestenbezwering en waarzeggerij. Hij tergde de HEER door voortdurend te doen wat slecht is in zijn ogen. Jes 2,6 U hebt uw volk, Jakobs nakomelingen, verstoten. Zij waren ontvankelijk voor invloeden uit het Oosten, net als de Filistijnen lieten zij zich in met waarzeggerij, ze zijn met vreemde gebruiken vertrouwd geraakt. Jer 14,14 De HEER antwoordde: ‘Die profeten verkondigen leugens, en dat in mijn naam. Ik heb hen niet gezonden, hun niets opgedragen, niet tot hen gesproken. De visioenen die ze profeteren zijn leugens, waarzeggerij, holle woorden en eigen verzinsels.
Laatst aangepast door
|
SOLAFIDE630
|
op maandag 15 maart 2010, 18:51
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: donderdag 18 maart 2010, 18:29
|
|
|
Vervolg op het voorgaande, gelezen op Bijbelsdagboek
www.bijbelsdagboek.nl
18 maart 2010
„Spreekt iemand, laten het woorden zijn als van God.” 1 Pet.4:11a
Lezen: 2 Timoteüs 3:12-17 (Ga naar dit bijbelgedeelte)
Bijbelgedeelte bij 18 maart Lezen: 2 Timoteus 3: 12-17
Vertaling 1951 12 Trouwens, allen, die in Christus Jezus godvruchtig willen leven, zullen vervolgd worden. 13 Maar slechte mensen en bedriegers zullen van kwaad tot erger komen; zij verleiden en worden verleid. 14 Blijf gij echter bij wat u geleerd en toevertrouwd is, wèl bewust van wie gij het hebt geleerd, 15 en dat gij van kindsbeen af de heilige schriften kent, die u wijs kunnen maken tot zaligheid door het geloof in Christus Jezus. 16 Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid, 17 opdat de mens Gods volkomen zij, tot alle goed werk volkomen toegerust.
De Nieuwe Bijbelvertaling 12 Allen die vroom en in eenheid met Christus Jezus willen leven, zullen worden vervolgd. 13 Slechte mensen en oplichters zullen van kwaad tot erger vervallen; het zijn bedriegers die zelf bedrogen worden. 14 Maar jij, blijf bij alles wat je geleerd hebt en met overtuiging hebt aangenomen. Je weet wie je leraren waren 15 en bent van kindsbeen af vertrouwd met de heilige geschriften die je wijsheid kunnen geven, zodat je wordt gered door het geloof in Christus Jezus. 16 Elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven, 17 zodat een dienaar van God voor zijn taak berekend is en voor elk goed doel volledig is toegerust.
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Als jonge mensen een verlangen hebben om hun leven in dienst van God te stellen, dan zal hun vaak geadviseerd worden om, als zij herder van een Gemeente willen worden, een theologische opleiding te gaan volgen. Na een middelbare opleiding gaan zij, in een verlangen om alles te ontvangen wat zij voor de dienst van God aan de Gemeente van Christus nodig zullen hebben, luisteren naar wat verschillende godgeleerden hun te vertellen hebben. Paulus zegt tegen Timoteüs: „Blijf gij echter bij wat u geleerd en toevertrouwd is” en er staat nog iets achter: „wel bewust van wie gij het hebt geleerd” (:14). Jonge theologische studenten missen helaas zo vaak het geestelijk onderscheidingsvermogen, omdat zij niet ‘van kindsbeen af de Heilige Schriften kennen’. Nog maar weinigen zijn er van kindsbeen af mee vertrouwd biddend de Bijbel te lezen vanuit het verlangen de Stem van God te verstaan en daaraan te gehoorzamen. Hoe zal men dan ooit echt weten door God geroepen te zijn voor Zijn dienst? Jezus zegt: „Indien zij naar Mozes en de profeten niet luisteren, zullen zij ook, indien iemand uit de doden opstaat, zich niet laten gezeggen” (Luc.16:31). Wie niet geleerd heeft zich te onderwerpen aan het gezag van de Schrift, zal geen roeping van God ontvangen voor Zijn Dienst! Immers, hoe zou men anderen het heil van God kunnen verkondigen zonder zelf inzicht te hebben „tot zaligheid door het geloof in Christus Jezus” (:15)? Wie niet vertrouwd is met de Schriften zal de Stem van God nooit leren verstaan en daarom ook nooit woorden van God kunnen spreken in en buiten de Gemeente van Christus!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: vrijdag 19 maart 2010, 20:07
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Hallo Chat,
Willemijn
[img] |
Wijze en herkenbare woorden. Het vereist wel meer inspanning van de gelovige want je moet een vertaling geven naar de werkelijkheid zoals ze die nu als Christen aan je voordoet. Bovendien moet je je verdiepen in de achtergronden van bijvoorbeeld uitspraken van Paulus over het celibaat. Met jouw benadering hoeven slaven hun meester niet onderdanig te zijn en dat is maar goed ook. God is liefde en het Christendom geen angstgeloof met veel plichten en gehoorzaamheid zoals de Islam, maar verlossing en vergeving.
Thomas, die het geloof als een Blijde Boodschap ervaart.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 19 maart 2010, 21:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zaterdag 20 maart 2010, 02:30
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Wijze en herkenbare woorden. Het vereist wel meer inspanning van de gelovige want je moet een vertaling geven naar de werkelijkheid zoals ze die nu als Christen aan je voordoet. Bovendien moet je je verdiepen in de achtergronden van bijvoorbeeld uitspraken van Paulus over het celibaat. Met jouw benadering hoeven slaven hun meester niet onderdanig te zijn en dat is maar goed ook. God is liefde en het Christendom geen angstgeloof met veel plichten en gehoorzaamheid zoals de Islam, maar verlossing en vergeving.
Thomas, die het geloof als een Blijde Boodschap ervaart. |
Wat wijs lijkt in de ogen van de mens kan dwaas zijn in de ogen van de Heer.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zaterdag 20 maart 2010, 11:00
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Wat wijs lijkt in de ogen van de mens kan dwaas zijn in de ogen van de Heer. |
Andersom gelukkig ook, Chat
Thomas, die al opgegroeid is met traditionele en in de praktijk niet altijd liefdevolle standpunten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zaterdag 20 maart 2010, 12:06
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Andersom gelukkig ook, Chat
Thomas, die al opgegroeid is met traditionele en in de praktijk niet altijd liefdevolle standpunten. | Dat is omdat ze voortdurend de veroordeling centraal gesteld hebben en niet de verlossing. En de oplossing is niet om zonden maar te negeren of goed te praten, maar vergeving te ontvangen. Want Gods vergeving verlost je van alle zonden. En Zijn vergeving is totaal en absoluut.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zaterdag 20 maart 2010, 13:24
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Dat is omdat ze voortdurend de veroordeling centraal gesteld hebben en niet de verlossing. En de oplossing is niet om zonden maar te negeren of goed te praten, maar vergeving te ontvangen. Want Gods vergeving verlost je van alle zonden. En Zijn vergeving is totaal en absoluut. |
Voor een groot deel met je eens maar het is nog steeds een redenering die de zonde dan wel de zondigende mens centraal stelt en over de praktijk ervan heb ik juist mijn aarzelingen, minder dan over de theorie daarbij. De laatste twee regels die je schrijft onderstreep ik ten volle. Maar het verschil in benadering is duidelijk gebleken in eerdere discussies: jij benadert homosexualiteit vanuit de zonde die het volgens jou is en ik vind dat als mensen in liefde met elkaar leven we ze moeten accepteren vanuit het eerste en hoogste gebod: dat van de liefde. Ik denk dat het zonde is dat niet te doen en dus ook niet is zoals God het bedoeld heeft. Overigens ging het me in de vorige reactie om de uitdrukking: ook andersom.
Thomas, die inclusief wil denken (term gejat van Boerwinkel)
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 20 maart 2010, 14:58
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: zaterdag 20 maart 2010, 15:28
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Voor een groot deel met je eens maar het is nog steeds een redenering die de zonde dan wel de zondigende mens centraal stelt en over de praktijk ervan heb ik juist mijn aarzelingen, minder dan over de theorie daarbij. De laatste twee regels die je schrijft onderstreep ik ten volle. Maar het verschil in benadering is duidelijk gebleken in eerdere discussies: jij benadert homosexualiteit vanuit de zonde die het volgens jou is en ik vind dat als mensen in liefde met elkaar leven we ze moeten accepteren vanuit het eerste en hoogste gebod: dat van de liefde. Ik denk dat het zonde is dat niet te doen en dus ook niet is zoals God het bedoeld heeft. Overigens ging het me in de vorige reactie om de uitdrukking: ook andersom.
Thomas, die inclusief wil denken (term gejat van Boerwinkel) |
Dat is toch wel wat simplistisch gesteld Thomas, het spijt me zeer. Het getuigt n.l. ook niet van liefde, dat wanneer we iemand zien zomndigen om dat maar eenvoudig weg te billijken en iemand maar zijn of haar gang te laten gaan. De bijbel zegt daar andere dingen over. Zo eenvoudig is het allemaal niet.
We moeten God echter liefhebben bovenal.... uit heel je hart, uit heel je ziel, uit heel je kracht en je naasten als jezelf...........
Jezus haatte de zonde, maar had de zondaar onnoemlijk lief....zelfs zo lief, dat Hij voor die zondaar aan het kruis gegaan is.
Om die zondaar te roepen , heeft Jezus toen Hij hier op aarde was, zich onder die mensen begeven, die voor die tijd als "gespuis" te boek stonden.
Hij had de hoeren lief en de tollenaren...ja, hij at notabene met ze. Dat zou je dus kunnen vergelijken met het eten met bijv pooiers in Amsterdam of zo in onze huidige tijd. Zou jij dat zomaar doen....eten met een huis vol pooiers bij elkaar? Ik denk, dat je dat misschien wel uit je hoofd zou laten....Jezus heeft het gedaan.
Ga dus a.u.b. niet zomaar simpel met de zaken om. Het ligt geloof ik iets genuanceerder, dan dat jij het hier wil doen voorkomen.
Jezus is tegen de huichelarij en tegen wetticisme, want wetticisme is een schaamlap om de leegte te verhullen (W.J. Ouweneel).
Toen de overspelige vrouw opgebracht werd door de Farizeeers, die haar wilden stenigen, (waarschijnlijk was het allemaal doorgestoken kaart, want hoe weet men nou, dat er iemand op een bepaald ogenblik op het punt staat om overspel te doen....(?) deze vrouw moet er dus volgens mij "ingeluisd" zijn en misschien wel om Jezus daarmee te confronteren,) toen zei Jezus tegen haar......ik veroordeel u ook niet, maar ga heen EN ZONDIG NIET MEER. Jezus geeft ten allen tijde Zijn genade en vergeving aan iedereen, maar Hij heeft NOOOOOOIT DE ZONDE GEBILLIJKT!
Solafide, die denkt, dat Thomas beter kan.....
Laatst aangepast door
|
SOLAFIDE630
|
op zaterdag 20 maart 2010, 15:40
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: zaterdag 20 maart 2010, 16:11
|
|
|
In aansluiting op het voorgaande:
J.W. Ouwenweel geeft m.i. zeer goede audio bijbellezingen over wie en hoe Jezus is....Jezus, die Zich totaal heeft weggecijferd voor ons zondaren en zelfs geen steen had om Zijn hoofd op te leggen..... Jezus legt ons nooit verplichtingen op en volgt nooit de wetticistische weg.... Jezus, die nooit manipuleert....maar was en is als de volstrekt dienstbare.
Beluister op www.groeieningeloof.nl de 8 bijbellezingen onder het thema: Christus en de zeven christelijke deugden: op 1. Christus, het volmakte voorbeeld; 2.Christus en de nederigheid (vs. hoogmoed); 3.Christus en de gulheid (vs. hebzucht); 4. Christus en de kuisheid (vs. wellust); 5. Christus en de naastenliefde (vs. jalouzie); 6. Christus en de matigheid (vs. onmatigheid); 7. Christus en de zachtmoedigheid (vs. woede); 8. Christus en de ijver (vs. luiheid)
Laatst aangepast door
|
SOLAFIDE630
|
op zaterdag 20 maart 2010, 16:12
|
|
Naar boven |
|
|
|
|