Auteur |
Bericht |
|
ARJAN007
|
|
Geplaatst: donderdag 11 februari 2010, 08:57
|
|
|
ROBBEDOES873 schreef: | Hier zijn op koopzondag ook zat winkels dicht omdat ze niet open willen op zondag, Bovendien staat er tegen een zondag werken een andere vrije dag... |
Dan hebben ze het in jouw omgeving wél goed geregeld. Er is dus geen verhuurder die de ondernemers per contract dwingt tot openstelling op zondag en er is ook geen publiek dat winkels die op zondag dicht zijn, overslaat. Zó kan het dus wel, al vraag ik me wel af wat de zondag toevoegt aan de omzet. De meeste winkels hebben weinig extra omzet dankzij de zondag; door de zondag wordt de omzet meer gespreid over de week.
In de krant lees ik te vaak over winkeliers die per contract gedwongen worden op zondag open te zijn of waarbij de concurrentie zo hevig is dat winkeliers die op zondag hun winkel niet open stellen, hun zaak wel kunnen sluiten. Hoe groter het winkelend publiek is dat niet meer begrijpt dat ondernemers ook weleens naar de kerk of naar hun familie willen, hoe moeilijker het wordt voor ondernemers om op zondag dicht te zijn.
De meeste winkels zijn 6 dagen per week open. Is dat dan niet genoeg?
Laatst aangepast door
|
ARJAN007
|
op donderdag 11 februari 2010, 08:58
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DANIEL777
|
|
Geplaatst: donderdag 11 februari 2010, 09:10
|
|
|
HENK710 schreef: | Keuze om elders ruimte te zoeken is ook keuzevrijheid | ben ik het niet mee eens henk dit is een een rot maar op verhouding dan kunnen we meer huur vangen. dit heeft niks met keuzevrijheid te maken
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETERVD711
|
|
Geplaatst: donderdag 11 februari 2010, 09:59
|
|
|
JILL658 schreef: | PIETER649 (42) Berichten: 272 Geplaatst: woensdag 10 februari 2010, 20:30 PIETERVD711 schreef: sommige dingen mogen gezegd worden hoor. maar overal is het wel eens wat want vind u er van?
ik stel voor om alle werkelozen die graag willen werken, een schop en kruiwagen te geven om heel zeeland los te steken van de rest van het land zodat het zachies de noordzee in kan drijven
Niet mijn Zeelandddddddddddddddd Wil hier nog langer blijven wonen en deel zijn van Nederland Niet alles over een kam scheren Pieter649 |
zeeland is het mooiste landje van nederland.
daar woont heel sociaal volk
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: donderdag 11 februari 2010, 10:12
|
|
|
DANIEL777 schreef: | ben ik het niet mee eens henk dit is een een rot maar op verhouding dan kunnen we meer huur vangen. dit heeft niks met keuzevrijheid te maken |
Daniël, wat ik probeer duidelijk te maken is dat je als potentieel huurder ook elders ruimte kunt zoeken als je zo'n contract krijgt voorgeschoteld. Ik zou er tenminste bij voorbaat al niet mee akkoord gaan als ik zo'n wurgcontract krijg voorgeschoteld.
Ik ben trouwens wel benieuwd of je dergelijke zaken op kunt nemen in een huurcontract... Arjan, wellicht kun jij hier wat over vinden nav de situatie van het Alexandrium???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: donderdag 11 februari 2010, 10:20
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Winkels op zondag open vind ik niet goed. Dat gaat me tever. Dan vervaagt de dag tot een door-de-weekse dag.
Jouw argument dat het ten koste gaat van de eenmanszaakjes vind ik in deze discussie niet passen.Het gaat om invulling van de zondag als dag van de Heer. |
Aan onszelf de taak om te zorgen dat onze eigen zondag wel de Dag des Heren blijft lijkt me? Als de winkels op zondag opengaan hoef hoef je niets aan je eigen zondag te veranderen toch? Je hoeft er toch niet heen als je dat niet wilt?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ARJAN007
|
|
Geplaatst: donderdag 11 februari 2010, 10:48
|
|
|
HENK710 schreef: | Ik ben trouwens wel benieuwd of je dergelijke zaken op kunt nemen in een huurcontract... Arjan, wellicht kun jij hier wat over vinden nav de situatie van het Alexandrium??? |
Wat ik uit de krant begrepen heb, is dat over deze kwestie al rechtszaken zijn gevoerd. Allereerst rechtszaken tegen de verhuurder en nu schijnen er ook rechtszaken tegen de gemeente gevoerd te (gaan) worden. De gemeente heeft het Alexandrium aangewezen als gebied waar vanwege een toeristisch belang op zondag de winkels open mogen zijn. (Al zijn er maar weinig mensen die bij het Alexandrium een toeristisch gevoel krijgen.....) Een meerderheid van de huurders van winkelruimte in het Alexandrium vindt openstelling op zondag prima, waardoor in het contract met álle winkeliers de openstelling op zondag verplicht is gesteld. De minderheid die op zondag hun eigen winkels dicht wil houden, wordt hierdoor gedwongen om hun winkels toch open te houden. (De minderheid is er dus niet tegen dat andere winkeliers hun winkel op zondag open houden, maar wil gewoon op zondag hun eigen winkel dicht kunnen houden.)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: donderdag 11 februari 2010, 11:41
|
|
|
Zelf ook eens in de situatie Alexandrium gedoken. De rechtzaak tegen de gemeente is denk ik een verloren zaak voor de groep ondernemers die tegen continue zondagsopening zijn. Want de gemeente heeft enkel gesteld dat de winkeliers open mògen zijn, zònder enige verplichting. De verplichting is iets dat is geroepen door de verhuurder van een (groot) deel van de winkelruimtes in het Alexandrium, Corio vastgoedbeheer, die ook nog een dwangsom wil gaan vragen ook. Er zal na de uitspraak in de zaak tegen de gemeente (19 feb) dus nog wel een zaak volgen tegen Corio. Want het is wel opmerkelijk dat ze daar blijkbaar geen moeite hebben met het door de strot duwen van winkelopening, waar ze zelf wel moeite hebben met het respecteren van de zondagsrust. (En zo zijn we toch nog on-topic )
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op donderdag 11 februari 2010, 11:43
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETERVD711
|
|
Geplaatst: donderdag 11 februari 2010, 12:06
|
|
|
wat een toestanden.
zulke dingen hebben we gelukkig in zeeland nog geen last
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: donderdag 11 februari 2010, 14:25
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Aan onszelf de taak om te zorgen dat onze eigen zondag wel de Dag des Heren blijft lijkt me? Als de winkels op zondag opengaan hoef hoef je niets aan je eigen zondag te veranderen toch? Je hoeft er toch niet heen als je dat niet wilt? |
Het punt is gewoon dat wij het ontheiligen van de zondag door niet-christenen als normaal zijn gaan beschouwen en het zelfs gaan verdedigen, rechtvaardigen, met het beroep op vrijheid voor allen.
Echter de maatschappelijke werkelijkheid wordt zo langzamerhand wel dat christenen die niet met de opvattingen van de 'wereld' mee willen doen en de zondag als rust- en bezinningsdag willen behouden, het steeds moeilijker krijgen. Ik heb ooit gesolliciteerd bij een culturele instelling die 2 zondagen per jaar open zou zijn. Ik heb aangegeven dat ik dit niet echt wilde. Of het een rol heeft gespeeld bij mijn afwijzing toen, weet ik niet. Maar je 'scoort' er niet mee in de wereld, als je de zondag apart wilt houden. We kunnen niemand iets opleggen, maar de 'wereld' verwacht wel dat we ons steeds meer aan hun opvattingen conformeren.
Het is helemaal niet zo vrijblijvend, zoals veel van jullie denken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: donderdag 11 februari 2010, 17:19
|
|
|
ARJAN007 schreef: | Wat is dan nog het verschil tussen de zondag en de andere dagen van de week als mensen op zondag gaan klussen in hun huis, muurtjes uitbreken enzo en hun gras maaien? |
Het verschil is....dat ze tussen de klussen door naar de kerk gaan
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETERVD711
|
|
Geplaatst: donderdag 11 februari 2010, 17:20
|
|
|
das wel een groot verschil ja
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: donderdag 11 februari 2010, 21:10
|
|
|
-----
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 11 februari 2010, 21:42
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: donderdag 11 februari 2010, 21:15
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Aardig artikel: http://www.trouw.nl/digitalekrant/TR/20100209___/1_002/article8_image.html
Thomas |
Betaald laten lezen....een NOKje
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: donderdag 11 februari 2010, 21:42
|
|
|
HENK710 schreef: | Betaald laten lezen....een NOKje |
Tja, ik ben Trouwlezer foutje....
en Nokje mag ik niet zeggen, dat is Niet OK! En wat jij schreef al helemaal niet
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: donderdag 11 februari 2010, 21:48
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Tja, ik ben Trouwlezer foutje....
en Nokje mag ik niet zeggen, dat is Niet OK! En wat jij schreef al helemaal niet
Thomas |
Nee, CM-lezers laten betalen voor het lezen van 1 artikeltje is OK
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEPELTJE037
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 februari 2010, 18:27
|
|
|
Zondag is voor mij een heerlijke dag om uit te slapen... De winkels zijn dicht dan (hier en daar welliswaar niet altijd)... Geeft mij mooi de gelegenheid om wat dingen in huis te doen...
...eventueel wat klussen hier en daar... dartbordje ophangen oid.
Lekker rustig aan doen... lekker relaxed op zo'n eerste dag van de week.
De zevende dag van de week... dat is voor mij de dag om mij des te meer bezig te houden met de dingen die God ons die dag wil leren. Dan is het de rustdag, zoals God die in het vierde gebod van de 10 geboden apart heeft gezet en heeft geheiligd. Deze dag begint al bij de zonsondergang op vrijdag.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ARJAN007
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 februari 2010, 22:20
|
|
|
LEPELTJE037 schreef: | ...eventueel wat klussen hier en daar... dartbordje ophangen oid.
|
Gaten in de muur boren of timmeren doe ik zelf liever niet op zondag. Al dat lawaai doet me dan zo aan de doordeweekse dagen denken..... Ook daarom is grasmaaien op zondag niks voor mij. Dan laat ik liever het gras nog eventjes groeien......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SANDRA206
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 februari 2010, 22:30
|
|
|
....zondagsrust
als ik t iets te overladen programma hier voortaan ook in zes dagen kan draaien doe ik mee
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 februari 2010, 22:35
|
|
|
SANDRA206 schreef: | ....zondagsrust
als ik t iets te overladen programma hier voortaan ook in zes dagen kan draaien doe ik mee |
Misschien iets aan dat programma doen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SANDRA206
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 februari 2010, 22:38
|
|
|
HENK710 schreef: | Misschien iets aan dat programma doen! |
....dit antwoord zat eraan te komen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 februari 2010, 22:39
|
|
|
ARJAN007 schreef: | Gaten in de muur boren of timmeren doe ik zelf liever niet op zondag. Al dat lawaai doet me dan zo aan de doordeweekse dagen denken..... Ook daarom is grasmaaien op zondag niks voor mij. Dan laat ik liever het gras nog eventjes groeien...... |
Gaten boren op zondag... lieve help gelukkig doen mijn buren, eigenlijk mijn hele rij buren dat niet. Want dat gaat door alle muren heen dit geluid zodat je niet weet wie er nu aan het boren is. Zonder dat daar een overeenkomst over is gemaakt doen zij en ik dat niet op zondag dus. Heerlijk die rust, die zondagsrust.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ALFAROMEO918
|
|
Geplaatst: zondag 14 februari 2010, 16:14
|
|
|
De Sabath is Zaterdag,de laatste dag. Contantijn de Grote heeft dat veranderd,na zijn bekering.
Hevig ben ik geintreseerd in Joodse gebruiken en geschiedenis,uit het oude testament. De zondag is 300 jaar na Chr ontstaan,om de Joodse Gemeentschappen,die dag te onthouden,in antisemitisme,door de Bekeerde Constantijn de Grote. God Ruste op de Laatste dag,en Heilgde Die. Ik hou ook de zondag,als rust,maar meer niet.
Te veel heb ik overschreden,Gods Wetten,wat niet in de Sabath was,maar in werk en uitgaan. Ik ben gewoon in alles schuldig,in Sabatht ontheileging,net als iedder menselijk leven op deze aardbol.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: zondag 14 februari 2010, 20:14
|
|
|
De Here Jezus is heer over de sabbath en niet de zondag.
De viering van de sabbat is een teken dat God speciaal aan Israël heeft gegeven (Exodus 31:13,17). Het sabbatsgebod in “de tien woorden”, geldt voor het volk van God. Ook het geestelijk Israel dus, na geslacht van Abraham.
de Keizerlijk Rome (Constantijn) en Geestelijk Rome (Paus), afgeschaft in 321 na Chr. en de dag van zonaanbidding, de zondag, werd door hen ingesteld.
Het zondagsgebod zoals dit al sinds de dagen van keizer Constantijn in de christenheid wordt onderwezen, vloeit voort uit een hopeloze verwarring van verschillende zaken. In plaats van te onderscheiden waarop het aankomt, mixt men sabbat en zondag, Israël en de Gemeente, oude en nieuwe verbond en wet en genade.
Marcus 2:27 En Hij zeide tot hen: De sabbat is gemaakt om de mens, en niet de mens om de sabbat.
Lucas 6:5 En Hij zeide tot hen: De Zoon des mensen is heer over de sabbat.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zondag 14 februari 2010, 21:41
|
|
|
De VVD deelde vandaag folders uit met:
Shoppen is ook zondagsrust.
Die zondagsrust van het winkelpersoneel telt kennelijk niet maar dat is toch al niet de groep waar de VVD graag voor op komt. Ik schreef het al eerder: hou de zondag apart (heilig hem) en laat het een dag zijn die werkluw is, de dag dat de meeste mensen aan sociale contacten kunnen doen en voor recreatie, dat is voor iedereen goed. Bovendien kunnen christenen dan in alle rust naar de kerk en naast bovenstaande zich ook wat bezinnen. Of iets anders dat je goed vindt.
Al deze dingen zijn goed voor de samenleving, alleen mogelijk minder voor de commercie en dat is een politiek gegeven. De VVD ziet dat helaas ook. Nu de andere partijen nog met een ander standpunt. Ik ben niet tegen commercie maar zes dagen is wel genoeg, ook voor het personeel.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 14 februari 2010, 21:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: zondag 14 februari 2010, 21:44
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Ik schreef het al eerder: hou de zondag apart (heilig hem) en laat het een dag zijn die werkluw is, de dag dat de meeste mensen aan sociale contacten kunnen doen en voor recreatie, dat is voor iedereen goed. Bovendien kunnen christenen dan in alle rust naar de kerk en naast bovenstaande ons ook wat bezinnen. |
Shoppen is ook recreatie, Thomas. Dus je kunt wel mee met de VVD...
Maar inderdaad een werkluwe, culturele invulling van deze dag voor iedereen geeft veel meer ruimte en rust voor de kerkgang als optie. Dan wordt die klokkentoren minder irritant omdat de winkelradio's ook al kunnen galmen. En het foutparkeren van het kerkvolk valt ook al minder op door al die andere cultuurgenieters die nog even snel een plekje ergens zoeken
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op zondag 14 februari 2010, 21:46
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOJO659
|
|
Geplaatst: zondag 14 februari 2010, 22:56
|
|
|
Met volle verbazing deze topic zitten lezen
Ik ben 1 van die mensen die vaak op zondag moeten werk maar dat is de zorg dus dan mag het
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zondag 14 februari 2010, 23:56
|
|
|
JOJO659 schreef: | Met volle verbazing deze topic zitten lezen
Ik ben 1 van die mensen die vaak op zondag moeten werk maar dat is de zorg dus dan mag het |
Waaruit bestaat je verbazing? Er is consensus over dat er door mensen in de zorg en nog wel in meer sectoren gewerkt moet worden.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 00:17
|
|
|
THOMAS968 schreef: | De VVD deelde vandaag folders uit met:
Shoppen is ook zondagsrust.
Die zondagsrust van het winkelpersoneel telt kennelijk niet maar dat is toch al niet de groep waar de VVD graag voor op komt. Ik schreef het al eerder: hou de zondag apart (heilig hem) en laat het een dag zijn die werkluw is, de dag dat de meeste mensen aan sociale contacten kunnen doen en voor recreatie, dat is voor iedereen goed. Bovendien kunnen christenen dan in alle rust naar de kerk en naast bovenstaande zich ook wat bezinnen. Of iets anders dat je goed vindt.
Al deze dingen zijn goed voor de samenleving, alleen mogelijk minder voor de commercie en dat is een politiek gegeven. De VVD ziet dat helaas ook. Nu de andere partijen nog met een ander standpunt. Ik ben niet tegen commercie maar zes dagen is wel genoeg, ook voor het personeel.
Thomas |
Als je op de VVD stemt, stem je dus ook voor koopzondagen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 11:10
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Als je op de VVD stemt, stem je dus ook voor koopzondagen. |
welnee joh, das simplisme
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
RELLOK036
|
|
Geplaatst: maandag 15 februari 2010, 11:24
|
|
|
Euhm er zijn ook mensen die niet geloven. Die willen misschien wel gaan winkellen of werken of wat dan ook doen op de zondag, of neem de moslim die wil eigenlijk werken op zondag is voor hun een normale dag. Daar is de vrijdag weer een rustdag voor hun. Of neem de jood die mag op zaterdag weer niet werken..... We Leven als christen niet alleen in Nederland dacht ik..... Dus men kan wel stuiteren van: eeeej gij mag niet werken op de rustdag des HEEREN. (hopelijk goed geschreven) Maar ik denk, denk ook eens aan de gene die dan eigenlijk wel zouden mogen (jood, moslim, en de mensen die niet geloven, boedist hindoisten, euhm ben ik een Godsdienst vergeten?) En ja als christen op zondag met God bezig zijn, ook op andere dagen hoor. Maar ff een vraag waarom de zondag als rust dag? God schep de aarde in 7 dagen volgens vele kalenders is dan de zaterdag de 7e dag.... en de zondag de 1e....
|
|
Naar boven |
|
|