Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 februari 2010, 22:39
|
|
|
SOLAFIDE630 schreef: | Ik bepaal zelf wel, waar ik mijn oor te luister leg, Henk....... | Alleen wel jammer dat je dan klakkeloos blijkbaar onzinverhalen aanneemt
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 februari 2010, 22:58
|
|
|
SOLAFIDE630 schreef: | Ach Hannah...niet iedereen heeft dezelfde gaven en.... ik ben ook niet volmaakt, verre van dat...ik ben maar een beperkt en zondig mens, die de Here Jezus iedere seconde van de dag weer nodig heeft.
Ik zou zeggen, als je dat mist hier...... dan kun jij mooi hier je gaven met gulheid uitdelen en iedereen hier goede nacht toezingen...ga je gang, zou ik zo zeggen....ik hou je in ieder geval niet tegen. |
hoe wist je dat ik zo graag de hele dag zing, sola? (blaffen ligt me niet zo....... )
dus rest me niets meer dan ieder een zeer gerust vertrouwende nachtrust toe te zingen;
dit is Mijn gebod dat gij elkander liefhebt, en uw blijdschap wordt vervuld en uw blijdschap wordt vervu-uld en uw blijdschap wordt vervuld dit is mijn gebod dat gij elkander liefhebt, en uw blijdschap wordt vervuld....
slaap lekker sola........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 februari 2010, 23:36
|
|
|
SOLAFIDE630 schreef: | Ik wil van de Here Jezus houden Mieke........en mijn leven om Zijnentwil verliezen, want dan alleen zal ik het leven behouden.
Maar ik vrees, dat je dit wel niet zult begrijpen......daar je m.i. zeer occult belast bent en in mijn visie al helemaal de bijbel niet naar behoren kunt lezen.
Je bent het spoor m.i. behoorlijk bijster.
De bijbel kun je alleen maar DOOR DE HEILIGE GEEST lezen en jij geeft je over aan allerlei zaken, zoals Yoga, dat zijn oorsprong heeft uit een andere en duistere geestelijke wereld. In ieder geval komt het niet van de Heilige Geest, de Geest, die de Here Jezus heeft gezonden en HEM ALLEEN MAAR VERHEERLIJKT.
Maar jouw smaad is mij als muziek in mijn oren, want er staat: Lucas 6 : 22 Gelukkig zijn jullie wanneer de mensen jullie omwille van de Mensenzoon haten en buitensluiten en beschimpen en je naam door het slijk halen. 23 Wees verheugd als die dag komt en spring op van blijdschap, want jullie zullen rijkelijk beloond worden in de hemel. Vergeet niet dat hun voorouders de profeten op dezelfde wijze hebben behandeld.
God heeft je lief, Mieke.......Gods zegen! |
Arme Sola, je typeert jezelf weer meesterlijk.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 februari 2010, 23:52
|
|
|
Ik ben het in heel veel dingen wel met Sola eens, soms ook niet, maar dan zeg ik dat ook gerust tegen haar..... En de manier waarop Sola omgaat met haar rotsvaste vertrouwen in God de Vader, nou ik zou voor mezelf willen dat ik diezelfde standvastigheid had in bepaalde dingen. Ik kan me lang niet altijd vinden in de scherpte van haar antwoorden, maar wel in de inhoud van die woorden, die ze m.i. uit de enige bron van Waarheid haalt, de BIJBEL.
Sola respect, en Gods rijke zegen zal zeker zijn uitwerking hebben op datgene wat je zegt, doet en laat
Laatst aangepast door
|
CROSSROAD317
|
op dinsdag 2 februari 2010, 23:53
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
|
Geplaatst: woensdag 3 februari 2010, 00:10
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Ik ben het in heel veel dingen wel met Sola eens, soms ook niet, maar dan zeg ik dat ook gerust tegen haar..... En de manier waarop Sola omgaat met haar rotsvaste vertrouwen in God de Vader, nou ik zou voor mezelf willen dat ik diezelfde standvastigheid had in bepaalde dingen. Ik kan me lang niet altijd vinden in de scherpte van haar antwoorden, maar wel in de inhoud van die woorden, die ze m.i. uit de enige bron van Waarheid haalt, de BIJBEL.
Sola respect, en Gods rijke zegen zal zeker zijn uitwerking hebben op datgene wat je zegt, doet en laat |
Ben het helemaal met je eens Cross. En Sola er is een gezegde Hoge bomen vangen veel wind
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: woensdag 3 februari 2010, 01:19
|
|
|
HENK710 schreef: | Alleen wel jammer dat je dan klakkeloos blijkbaar onzinverhalen aanneemt |
Nee hoor, ik heb niets klakkeloos onzinverhalen aangenomen. Ik heb het bij de juiste bron geverifieerd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: woensdag 3 februari 2010, 01:23
|
|
|
MIEKE364 schreef: | Arme Sola, je typeert jezelf weer meesterlijk..... |
Je bent te goed Mieke, dank voor je compliment.
Gods zegen toegewenst.
En onthou het.....alleen maar Jezus kan je vrijmaken....alleen Hij en dan zul je werkelijk vrij zijn.
Laatst aangepast door
|
SOLAFIDE630
|
op woensdag 3 februari 2010, 02:38
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: woensdag 3 februari 2010, 01:47
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Ik ben het in heel veel dingen wel met Sola eens, soms ook niet, maar dan zeg ik dat ook gerust tegen haar..... En de manier waarop Sola omgaat met haar rotsvaste vertrouwen in God de Vader, nou ik zou voor mezelf willen dat ik diezelfde standvastigheid had in bepaalde dingen. Ik kan me lang niet altijd vinden in de scherpte van haar antwoorden, maar wel in de inhoud van die woorden, die ze m.i. uit de enige bron van Waarheid haalt, de BIJBEL.
Sola respect, en Gods rijke zegen zal zeker zijn uitwerking hebben op datgene wat je zegt, doet en laat |
Dank je wel Cross. Moedig....je positieve opmerkingen aan mijn adres.
Inderdaad...ik waardeer je eerlijkheid....ook al zijn we het niet altijd eens.Dat is je ware.
We hebben gelukkig 1 persoon gemeen en Die is de Here en het ter harte gaan van Zijn zaak. Dat proef ik bij je.
Fijn dat met je te mogen delen. Het raakt me....... God bless you too en dank voor je zegen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: woensdag 3 februari 2010, 01:57
|
|
|
JILL658 schreef: | Ben het helemaal met je eens Cross. En Sola er is een gezegde Hoge bomen vangen veel wind |
Dank je wel voor je lieve woorden Jill
En....zo hoog ben ik niet hoor, maar er staat wel in de bijbel, dat wanneer je pal staat voor je Heer en Heiland, dat je dan smaad en spot, ja zelfs vervolging te verduren zult krijgen...zo is het nu eenmaal........
God bless you!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: woensdag 3 februari 2010, 02:35
|
|
|
HANNAH810 schreef: | hoe wist je dat ik zo graag de hele dag zing, sola? (blaffen ligt me niet zo....... )
dus rest me niets meer dan ieder een zeer gerust vertrouwende nachtrust toe te zingen;
dit is Mijn gebod dat gij elkander liefhebt, en uw blijdschap wordt vervuld en uw blijdschap wordt vervu-uld en uw blijdschap wordt vervuld dit is mijn gebod dat gij elkander liefhebt, en uw blijdschap wordt vervuld....
slaap lekker sola........ |
En wat denk jij dat liefhebben is Hannah....?
Elkaar de hele dag te knuffelen en maar ja en amen te zeggen op alles wat er zoal schrijvenderwijs voorbij komt vliegen langs je ogen hier op het forum om maar bij elkaar in het gevlei te komen?
Ik denk het niet......
Ik zoek niet de eer van mensen Hannah.......en ik hoop dat dat zo blijft...best wel moeilijk af en toe......
Weet je Hannah....volg jij nu maar de Heer zelf, dan doe ik het ook.
Zo liefdevol vind ik je ook niet, want je zit vol met kritiek.
Als je ergens gebrek aan ziet....doe het dan zelf goed en geef het goede voorbeeld....... Maar steeds maar overal gebrek aan zien...tja, dat kan iedere domme hoor.
Verras mij door je goede en liefdevolle voorbeeld hier op het forum. Doe het gewoon voor hoe het moet en niet maar even....maar steeds weer. Dat is je ware. Dat zal mensen raken....denk je ook niet?
Kijk Hannah....jij bent een type, die iemand wil veranderen, maar dat gaat helemaal niet. Dat zul je best wel weten.....toch?
Christus accepteert een ieder zo als hij/zij is en alleen Hij kan mensen veranderen......echt hoor...alleen Hij. En weet je, wat je dan moet doen, als je zoveel kritiek hebt op iemand?.....Bidden Hannah....veel bidden voor die persoon. Dat is je ware......opdat God die persoon kan veranderen.
Mensen kunnen mensen niet veranderen......dat kun je wel vergeten en volgens mij weet je dat best. Maar bij God is alles mogelijk...alleen bij God.
Gods zegen Hannah.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: woensdag 3 februari 2010, 08:58
|
|
|
SOLAFIDE630 schreef: | En wat denk jij dat liefhebben is Hannah....?
Elkaar de hele dag te knuffelen en maar ja en amen te zeggen op alles wat er zoal schrijvenderwijs voorbij komt vliegen langs je ogen hier op het forum om maar bij elkaar in het gevlei te komen?
Ik denk het niet......
Ik zoek niet de eer van mensen Hannah.......en ik hoop dat dat zo blijft...best wel moeilijk af en toe......
heel verstandig, sola; zeg wat je zeggen wilt, en laat je woorden met zout besprenkeld zijn...... een zacht woord keert de grimmigheid af, namelijk..
Weet je Hannah....volg jij nu maar de Heer zelf, dan doe ik het ook. we hebben beiden t zelfde streven, daar ben ik van overtuigd, maar de invulling van het volgen is wat verschillend....
Zo liefdevol vind ik je ook niet, want je zit vol met kritiek. inderdaad; terecht dat je dat zegt; ik kan nog voldoende groeien in een liefdevolle houding, en irritatie is de eerste vorm van afwijzing... zoals mn broerte altijd zegt; erger u niet; verwonder u slechts.... nog genoeg te leren voor me dus, af en toe......
Als je ergens gebrek aan ziet....doe het dan zelf goed en geef het goede voorbeeld....... Maar steeds maar overal gebrek aan zien...tja, dat kan iedere domme hoor. je hebt me nu begrepen, sola; heeeerlijk.....
Verras mij door je goede en liefdevolle voorbeeld hier op het forum. Doe het gewoon voor hoe het moet en niet maar even....maar steeds weer. Dat is je ware. Dat zal mensen raken....denk je ook niet? ook met deze opmerking ben ik blij verrast......
Kijk Hannah....jij bent een type, die iemand wil veranderen, maar dat gaat helemaal niet. Dat zul je best wel weten.....toch? veranderen is iets anders denk ik, sola; je gaf aan me niet te begrijpen, toen ik zei dat mensen gekwetst kunnen worden, wanneer ze welterusten gewenst worden als huichelaar, terwijl zij oprecht een reactie plaatsen, al is t een andere visie dan de jouwe of mijne. dus dat probeerde ik je te spiegelen, en ik ben er blij mee, dat je me begrepen hebt.
Christus accepteert een ieder zo als hij/zij is en alleen Hij kan mensen veranderen......echt hoor...alleen Hij. En weet je, wat je dan moet doen, als je zoveel kritiek hebt op iemand?.....Bidden Hannah....veel bidden voor die persoon. Dat is je ware......opdat God die persoon kan veranderen. heel verstandig advies, heel bijbels en waar!!
Mensen kunnen mensen niet veranderen......dat kun je wel vergeten en volgens mij weet je dat best. Maar bij God is alles mogelijk...alleen bij God.
Gods zegen Hannah. | jij ook, sola; laten we inderdaad beiden de Heere God boven aan ons prioriteitenlijstje zetten, en Zijn liefdevolle voorbeeld volgen; dan komt Zijn Zegen en de vervulling van Zijn vrede en blijdschap vanzelf!
jij ook een "warme" dag toegewenst....
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op woensdag 3 februari 2010, 09:04
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: woensdag 3 februari 2010, 21:37
|
|
|
HANNAH810 schreef: | jij ook, sola; laten we inderdaad beiden de Heere God boven aan ons prioriteitenlijstje zetten, en Zijn liefdevolle voorbeeld volgen; dan komt Zijn Zegen en de vervulling van Zijn vrede en blijdschap vanzelf!
jij ook een "warme" dag toegewenst....
|
Dames er is èèn ding wat de Messias ons wil leren, dat is er genade is waar Hij zijn leven voor gegeven heeft. Hij is de genade waar het eeuwig leven op bestaat. Als een "christen" de Heer wil volgen is de genade welke Hij aan ons laat zien, een voorbeeld. Daardoor vervalt de "wettisme".
Een kind van de Heer heeft dezelfde karrakter daarin, want het is èèn en dezefde met Hem.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op woensdag 3 februari 2010, 21:38
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: donderdag 4 februari 2010, 20:47
|
|
|
Dat iemand moeite heeft met bepaalde keuzes van andere mensen, is oke. Alleen zal ook geaccepteerd moeten worden dat de Bijbel multi-interpretabel is en dus dat er mensen zijn die uit Dezelfde Bron putten en toch andere keuzes maken. Ook dat is onderdeel van christen zijn! En nee, dan past het niet om anderen meteen als onchristelijk of zo af te schilderen, wat helaas wel gebeurt. Respecteer elkaar als andersdenkende broer/zus als hij/zij Jezus aanneemt als Verlosser en Heer over zijn/haar leven!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 4 februari 2010, 22:00
|
|
|
HENK710 schreef: | Dat iemand moeite heeft met bepaalde keuzes van andere mensen, is oke. Alleen zal ook geaccepteerd moeten worden dat de Bijbel multi-interpretabel is en dus dat er mensen zijn die uit Dezelfde Bron putten en toch andere keuzes maken. Ook dat is onderdeel van christen zijn! En nee, dan past het niet om anderen meteen als onchristelijk of zo af te schilderen, wat helaas wel gebeurt. Respecteer elkaar als andersdenkende broer/zus als hij/zij Jezus aanneemt als Verlosser en Heer over zijn/haar leven! |
Henk, op een aantal plaatsen is de bijbel multi-interpretabel. Maar op veel plaatsen ook niet. En veel mensen willen Gods Woord aanpassen aan hun eigen leven, terwijl het andersom zou moeten zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: donderdag 4 februari 2010, 22:10
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Henk, op een aantal plaatsen is de bijbel multi-interpretabel. Maar op veel plaatsen ook niet. En veel mensen willen Gods Woord aanpassen aan hun eigen leven, terwijl het andersom zou moeten zijn. |
Toch blijft het lastig om te bepalen wanneer iemand het Woord aanpast aan het eigen leven en wanneer het leven aangepast wordt aan het Woord...juist door dat multi-interpretabele karakter. Ik denk trouwens dat het daarbij heel gezond is om ook te accepteren dat je als mens het zelf wel eens verkeerd kunt hebben, dat de werkelijkheid wellicht toch anders is als dat die persoon altijd heeft gedacht. Openstaan voor eigen ongelijk geeft in mijn ogen veel ruimte om te groeien!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VINCENT394
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 februari 2010, 10:16
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | (...)op een aantal plaatsen is de bijbel multi-interpretabel. Maar op veel plaatsen ook niet. En veel mensen willen Gods Woord aanpassen aan hun eigen leven, terwijl het andersom zou moeten zijn. |
Dat is precies waar het mis gaat denk ik. Met alle respect voor de goede bedoelingen van Chat en enkele anderen op dit forum, schrikt het mij enorm af als ik op heel veel plaatsen lees dat ik ' iets moet' of iets ' niet mag' .
Misschien is dit een generatie-kloof of een kloof tussen traditioneel-christenen en modernere christenen. Echter, een geloof dat is gebaseerd op wetten en regels (moeten en niet mogen), is niet het geloof uit liefde waar ik voor heb gekozen.
Ik vind het erg jammer dat de nadruk wordt gelegd op wetten en regels, terwijl de nadruk op God en Jezus zou moeten liggen. Uit liefde voor Christus gebruik ik Zijn naam niet Ijdel, niet omdat het niet mag.
Toch wil ik ook niets afdoen aan de Bijbel als geheel en zeker niet aan de wetten die Jezus ons heeft opgelegd. Maar wel constateer ik dat zowel erg moderne pinkstergemeenten als de Gereformeerde Gemeente de bijbel als 100% waar aannemen. Hetzelfde geldt voor de Rooms-Katholieke kerk. Ik vind in al deze kerken dan ook de liefde voor God en Zijn woord.
Omdat al deze gemeenten hun eigen manier hebben om God te dienen en de bijbel op hun manier interpreteren, kan ik niet met zekerheid zeggen wat de juiste manier is. Maar ik kan wel hen als broeders en zusters in Christus accepteren. Mocht God daar een andere mening over hebben, is dat aan Hem om te bepalen, niet aan mij.
Maar juist omdat deze gebruiken zo kunnen verschillen en de interpretaties van de bijbel zo uiteen kunnen lopen, zal ik niet snel zeggen dat iets ' niet christelijk is'. Ik denk dan ook dat oordelen als 'moeten' en ' niet mogen' aan God toebehoren en niet aan ons. En daar is de Bijbel op een paar plaatsen heel duidelijk in (Dien geen andere goden naast mij. Steel niet.) en op veel andere plaatsen niet. Ik ben niet degene die dit gaat invullen, zeker niet op basis van de afschuwelijke Nederlandse Calvinistische cultuur.
Vincent
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: vrijdag 5 februari 2010, 10:58
|
|
|
VINCENT394 schreef: | Toch wil ik ook niets afdoen aan de Bijbel als geheel en zeker niet aan de wetten die Jezus ons heeft opgelegd. Maar wel constateer ik dat zowel erg moderne pinkstergemeenten als de Gereformeerde Gemeente de bijbel als 100% waar aannemen. Hetzelfde geldt voor de Rooms-Katholieke kerk. Ik vind in al deze kerken dan ook de liefde voor God en Zijn woord.
Omdat al deze gemeenten hun eigen manier hebben om God te dienen en de bijbel op hun manier interpreteren, kan ik niet met zekerheid zeggen wat de juiste manier is. Maar ik kan wel hen als broeders en zusters in Christus accepteren. Mocht God daar een andere mening over hebben, is dat aan Hem om te bepalen, niet aan mij.
Maar juist omdat deze gebruiken zo kunnen verschillen en de interpretaties van de bijbel zo uiteen kunnen lopen, zal ik niet snel zeggen dat iets ' niet christelijk is'. |
Gelukkig is er toch nog feest der herkenning van broers en zussen dwars door kerkmuren heen. "Gods Geest doorbreekt de grenzen die door mensen zijn gemaakt" (uit lied 'Samen in de Naam van Jezus'). Een zijn zonder het altijd met elkaar eens te hoeven zijn!
VINCENT394 schreef: | Ik denk dan ook dat oordelen als 'moeten' en ' niet mogen' aan God toebehoren en niet aan ons. | Het is ook maar net wat je onder 'moeten' verstaat. Moeten in de zin van 'verplichten' (Engels: must) ligt logischerwijs gevoelig en is niet de juiste benaderingsmethode. Maar moeten in de zin van 'nodig hebben' (Engels: need to) is heel gezond. In het geloof draait het in mijn ogen vooral om de laatste. We hebben het nodig om bepaalde dingen te doen en te laten.
Ook voor 'niet mogen' kun je eenzelfde onderscheid maken. 'Niet mogen' kan vooraf bestraffend gebruikt worden (vergelijkbaar met het verplichtende 'moeten'), maar ook corrigerend (vergelijkbaar met 'moeten' in de zin van 'nodig hebben').
VINCENT394 schreef: | de afschuwelijke Nederlandse Calvinistische cultuur. |
Hoezo afschuwelijk? Soberheid en ontzag zijn zo een paar voorbeelden van wat het calvinisme ons gebracht heeft.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: zaterdag 6 februari 2010, 00:53
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Henk, op een aantal plaatsen is de bijbel multi-interpretabel. Maar op veel plaatsen ook niet. En veel mensen willen Gods Woord aanpassen aan hun eigen leven, terwijl het andersom zou moeten zijn. |
Ik ben het helemaal met je eens Chat. Jezus zei: 'Wie zijn/haar leven vindt, zal het verliezen en wie zijn/haar leven verliest, zal het vinden" .
Laatst aangepast door
|
SOLAFIDE630
|
op zondag 7 februari 2010, 23:13
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SAMENZIJN153
|
|
Geplaatst: zondag 7 februari 2010, 19:06
|
|
|
HENK710 schreef: | - Wat is het plan van de Schepper?
- Wanneer voldoet iets aan het doel binnen dit plan?
|
Het plan van de schepper is dat het geboren worden op aarde ,een spoedige groei in de geest zou zijn..
En zo hebben allen die deelnemen aan de schepping een taak gekregen Maar dat de een op latere leeftyd andere gevoelens krijgt is heel natuurlijk ,alleen als men in de plan van de schepping kijkt als man/vrouw en kinderen krijgen dan is dat verkeerd in de ogen van gelovigen.. Omdat ze niet weten hoe dat allemaal kan..dus worden ze vaak belachelijk gemaakt en veroordeeld terwijl homo,s en lesbies ook mens zijn en een leven hebben gekregen van God. Dus ook deze mensen hebben onze liefde net zo hard nodig als een ander.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 7 februari 2010, 21:21
|
|
|
VINCENT394 schreef: | Dat is precies waar het mis gaat denk ik. Met alle respect voor de goede bedoelingen van Chat en enkele anderen op dit forum, schrikt het mij enorm af als ik op heel veel plaatsen lees dat ik ' iets moet' of iets ' niet mag' .
Misschien is dit een generatie-kloof of een kloof tussen traditioneel-christenen en modernere christenen. Echter, een geloof dat is gebaseerd op wetten en regels (moeten en niet mogen), is niet het geloof uit liefde waar ik voor heb gekozen.
Ik vind het erg jammer dat de nadruk wordt gelegd op wetten en regels, terwijl de nadruk op God en Jezus zou moeten liggen. Uit liefde voor Christus gebruik ik Zijn naam niet Ijdel, niet omdat het niet mag. Vincent | Het probleem wat je hier schildert heeft m.i. niets te maken met geloof. Het heeft te maken met volwassenheid. Het kenmerk van volwassen zijn volgens een aantal boeken is acceptatie van de onvolmaaktheid van de wereld. De wereld is nu eenmaal niet volmaakt. Gemeentes zijn niet volmaakt, mensen zijn niet volmaakt, zelfs theologieën zijn niet volmaakt. De vraag is wat je met deze wereld doet. Keer je die de rug toe of kun je de stap nemen om te accepteren dat niet alles volmaakt is? Pas als je daar vrede mee kunt krijgen, kun je de stap naar volwassenheid zetten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: maandag 8 februari 2010, 07:58
|
|
|
chat, ik denk dat vincent bedoeld dat hij de geboden van God wil houden uit dankbaarheid, en niet uit slaafsheid. in die zin ben ik t wel met hem eens, eigenlijk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: maandag 8 februari 2010, 17:48
|
|
|
HANNAH810 schreef: | chat, ik denk dat vincent bedoeld dat hij de geboden van God wil houden uit dankbaarheid, en niet uit slaafsheid. in die zin ben ik t wel met hem eens, eigenlijk. |
God mag daar wel dankbaar voor zijn zeker? Voor die gunst?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: maandag 8 februari 2010, 18:37
|
|
|
ik geloof niet dat ik je kan volgen pieter; wat bedoel je precies?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: maandag 8 februari 2010, 18:38
|
|
|
..
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op maandag 8 februari 2010, 19:29
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: maandag 8 februari 2010, 18:42
|
|
|
HANNAH810 schreef: | ik geloof niet dat ik je kan volgen pieter; wat bedoel je precies? |
Zoals jij het omschrijft, volg je de geboden niet omdat het geboden zijn, maar uit dankbaarheid. Naar mijn bescheiden mening heb je die geboden gewoon te volgen, uit wat voor doelstelling je dat doet, heeft daar in principe niets mee te maken.
Duidelijker?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: maandag 8 februari 2010, 19:27
|
|
|
PIETER649 schreef: | Zoals jij het omschrijft, volg je de geboden niet omdat het geboden zijn, maar uit dankbaarheid. Naar mijn bescheiden mening heb je die geboden gewoon te volgen, uit wat voor doelstelling je dat doet, heeft daar in principe niets mee te maken.
Duidelijker? |
Geboden houd je niet om de geboden. Geboden, ofwel leefregels, zijn er om het leven leefbaar te maken/houden. Het is juist de bedoeling om dat leefbare in geboden/leefregels te ontdekken. Zo is het ook Gods bedoeling om te ontdekken waarom Hij bepaalde dingen vraagt. Door dit leerproces word de relatie met de regelgever diepgaander dan dat je enkel doet wat de ander zegt. Dus ik denk wel dat het ertoe doet waarom je iets wel of niet opvolgt. Als het werkelijk puur om het opvolgen zou gaan, had God toch beter robots kunnen maken
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: maandag 8 februari 2010, 19:50
|
|
|
PIETER649 schreef: | Zoals jij het omschrijft, volg je de geboden niet omdat het geboden zijn, maar uit dankbaarheid. Naar mijn bescheiden mening heb je die geboden gewoon te volgen, uit wat voor doelstelling je dat doet, heeft daar in principe niets mee te maken.
Duidelijker? |
beide denk ik pieter; natuurlijk dien je de geboden ten allen tijde te houden; maar hoe je hart eronder is, of, zoals jij zegt, uit welke doelstelling je dat doet, maakt wel degelijk verschil vind ik; hierin ben ik t met henk eens.
om t in reformatorische termen te verpakken; je hebt slaafse vreze, en kinderlijke vreze; ofwel; je hart is zoals een slaaf of zoals van een kind. en aangezien wij kinderen van God mogen zijn, denk ik dat God ook graag ziet, dat wij door een Vaderlijke hand worden geleid, en niet door een "God met een zweepje"
neemt niet weg, dat God ten allen tijde ook gehoorzaamheid éist!!
om er een tekst bij te plakken; t is gebod op gebod, en regel op regel, maar hun hart houd zich verre van Mij....
snap je waar ik op doel, pieter?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: maandag 8 februari 2010, 22:28
|
|
|
Volgens mij gaat het om God lief hebben boven alles en je naaste als jezelf, hieraan hangt de ganse wet en de profeten (het oude testament).
De polis is: God leifhebben boven alles en je naaste als jezelf. De aanhangsel: de wet en de profeten. Hier wordt beschreven wat het inhoud hoe iemand God lief heeft boven alles (de eerste vier geboden) en hoe iemand zijn medemens lief kan hebben (de laaste 6 geboden). Simpeler kan het niet. By de way, inclusief sabbath.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op dinsdag 9 februari 2010, 01:29
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VINCENT394
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 14:35
|
|
|
HENK710 schreef: | Gelukkig is er toch nog feest der herkenning van broers en zussen dwars door kerkmuren heen. "Gods Geest doorbreekt de grenzen die door mensen zijn gemaakt" (uit lied 'Samen in de Naam van Jezus'). Een zijn zonder het altijd met elkaar eens te hoeven zijn! (….) Hoezo afschuwelijk? Soberheid en ontzag zijn zo een paar voorbeelden van wat het calvinisme ons gebracht heeft. |
Henk,
Dank je wel voor deze mooie bijdrage. Helemaal mee eens! En zekers dat we hiet niet altijd met elkaar eens zullen zijn, maar zolang we het er met elkaar over kunnen hebben in respect voor de keuzes van de ander, ben ik er heel gelukkig mee! (is eigenlijk net zoals in een relatie)
Dan je vraag: Wat ik tegen de calvinistische cultuur heb? Ik ben opgegroeid in een traditioneel-christelijke kerk. (Geen kwaad woord over mijn ouders, zij hebben mij alle vrijheid gegeven om God te ontdekken) Wel heb ik deze cultuur 15 jaar lang om mij heen in de kerk gezien. Een cultuur waar niets mag en kan, omdat het ‘zondig’ is. Een cultuur waar mensen bang zijn om niet naar God te kunnen komen, want stel nu dat ze niet uitverkoren zijn?
Dit is zo anders als ik God heb leren kennen in de jaren daarna. Ik heb juist leren plezier te maken in het leven, te genieten van al het goede dat God ons geeft. Met mijn mede-mensen, onafhankelijk van wie of wat ze zijn. Niet bandeloos en wettenloos, maar binnen de leefregels die God ons geeft. En dit heeft mijn leven zoveel mooier en beter gemaakt.
Als iemand zelf kiest voor deze leefwijze, heb ik daar alle respect voor. Ik zou het niet kunnen en ben het er niet mee eens, maar als iemand voor zichzelf beslist dat dit de enige juiste manier is, kan ik niets anders doen dan dit respecteren.
Maar juist binnen deze cultuur wordt alles wat anders is afgewezen als zijnde ‘niet de juiste weg’ waardoor het vergelijken met andere christelijke geloven wordt ontmoedigd. En dit dwingt iedere volgende generatie in het keurslijf van de vorige. Dat is precies waar ik grote moeite mee heb.
Chatuliem,
Je schrijft dat mijn reactie te maken heeft met volwassenheid en acceptatie van dat de wereld niet volmaakt is. Ik ben bang dat ik je redenering niet volg, misschien kun je hem verder uitleggen.
Mijns inziens is het juist een teken van volwassenheid om verder te kunnen kijken dan het braaf volgen van regeltjes van ‘degenen die boven je staan’. Ik heb het hier nadrukkelik niet over de regels die duidelijk in de bijbel staan, zoals de tien geboden, maar over de interpretatie en de invulling die diverse kerken hieraan geven.
Ik ken de bijbel redelijk (voordeel van een Christelijke opvoeding) en als ik dan bepaalde interpretaties van de bijbel aangeprezen zie als ‘verplicht’, zonder daarbij een overtuigende verklaring waarom, ben ik erg geneigd om tegengas te geven. Als iemand dat wil volgen, is dat zijn/haar goed recht. Als iemand ons wil overtuigen, kan ik daar ook goed mee omgaan. Zodra iemand iets verplicht wil stellen, word ik daar een beetje kriebelig van. Misschien mijn zwakheid, maar ik kan daar goed mee leven.
Hannah, dank je voor je steun. Je opmerking over gehoorzaamheid ben ik het in grote lijnen mee eens. (zie hierboven hoe en wat precies.
Mar, je slaat de spijker op zijn kop. En wat betreft de Sabbath, jouw stokpaardje, gaat het toch gewoon om de rustdag, de zevende dag? En hoe je hem noemt vind ik minder belangrijk!
Groetjes,
Vincent
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|