ChristianMatch

Forum

Heeft de dominee gelijk?
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3 4 5 6 7 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:23

[quote=ZEELAND736]

Niet 2 weken maar de predikanten en kanditaten van de Gereformeerde Gemeente mogen tot 3 weken bedenktijd
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 19:26

MARYAN401 schreef:
De kerk waar Erika heengaat, is ook PKN. Knipoog smiley

Ja dat klopt als een bus Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARYAN401

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 20:31

ZEELAND736 schreef:
Zomaar ineens???
Das wel vreemd ja...
In onze gemeente had de dominee een beroep gehad uit Canada...
Dat wisten we want dat wordt gewoon vanaf de kansel gezegd...
Ik geloof dat een dominee dan 14 dagen bedenktijd heeft...
Afgelopen week belde er mij iemand op die hier niet woont en had het inde krant gelezen...En ja...afgelopen zondag afgelezen...de dominee gaat weg ja...Jammer...want momenteel hebben we in de omliggende dorpen te maken met veel ziektes onder de dominees en veel vacante gemeenten...]

Nou nee, niet ineens hoor. Ik wist wel van het beroep. 't Was meer een mededeling.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 20:35

THOMAS968 schreef:
Regelmatig is dat qua prediking wel zo dat ze na vier jaar weer eens wat anders moeten doen, maar voor de organisatie is het veelal wel een gemis. Een dominee houdt vaak door zijn persoon structuren in stand die dan wat gaan wankelen. Alles heeft twee kanten want het kan ook vernieuwen als er een ander komt.

Thomas

Overal waar hij komt, naar ik hoor is hij met ruzie en veel onenigheid weggegaan. Heb al veels te veel gezegd, maar moest het even kwijt. Ook met mij heeft hij ruzie gemaakt. Tja.... zou je maar gebeuren.
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: maandag 31 oktober 2011, 22:12

[quote=ZEELAND736]

Jammer?
Ik hoorde zaterdag van iemand uit jullie gemeente dat 80 % juist blij is dat ie het beroep heeft aangenomen. Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 00:01

[quote=VISSER278]

Kijk...dat is ook weer zo iets...
Altijd en altijd...zijn er mensen die wat aan te merken hebben...
Weten we niet dat een dominee ook maar een mens is met fouten en gebreken???
(Dat zei hij overigens vaak van zichzelf)
Al was het 90% die er zo over dacht...misschien hoor ik dan bij die 10% die het niet zou zeggen.
Ik heb veel met deze dominee te maken gehad i.v.m de scheiding...
Dat was niet makkelijk...ik was het NIET met hem eens...
Maar ben ik daarom blij dat hij weggaat...??
Was zijn woord zuiver...? In mijn ogen wel...
Een herderloze kudde heb ik altijd een leeg gevoel...gevonden...
Naar boven

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 09:55

qouten lukt hier niet, das gek

Zeeland zei: Een herderloze kudde heb ik altijd een leeg gevoel...gevonden...

Ik begrijp dat heel goed hoor maar is de dominee de herder? Dacht dat Jezus de herder is. Voor mij in elk geval wel. Als gemeente heb je natuurlijk leiding nodig. Maar als herder? Verder hebben wij de opdracht om naar elkaar om te zien. Zijn wij elkaars verantwoordelijkheid. Was ff een gedachte die in mij op kwam.
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 22:02

MOMO697 schreef:

Ik begrijp dat heel goed hoor maar is de dominee de herder? Dacht dat Jezus de herder is. Voor mij in elk geval wel. Als gemeente heb je natuurlijk leiding nodig. Maar als herder? Verder hebben wij de opdracht om naar elkaar om te zien. Zijn wij elkaars verantwoordelijkheid. Was ff een gedachte die in mij op kwam.

Nee, ik ben het niet met je eens.
Ik vind dat je gerust mag stellen dat een dominee wél een herder mag wezen . En dat de gemeente schapen of een kudde of hoe je het wil noemen, mag zijn. Voor mij is een dominee een herder én een leraar. En Jezus de Opperherder.
Onze gemeente heeft sinds 1,5 jaar een eigen dominee. Voor die tijd was er veel strijd en onenigheid binnen de gemeente. En nu? de dominee heeft veel problemen opgelost, ik zal niet zeggen alles maar hij mag wel als een herder zijn taak uitvoeren. En dat geeft blijdschap en ook verwondering binnen de gemeente. En daardoor komt het misschien ook wel dat de gemeente groeit , niet alleen ouderen maar ook veel jonge mensen die nu naar de kerk komen. Alles dankzij de dominee? Nee, dat niet maar wel een deel. Maar....... HEM zij alle eer .
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 22:51

MOMO697 schreef:

Nu je dit zo schreef moest ik ineens denken aan de woorden die de dominee zondag nog zei.....
Wij zien de dominee als de herder ja...maar Jezus is meer!!!!
Toen de dominee zondag zei dat hij het beroep had aangenomen hoopte hij voor de gemeente dat er een andere herder mocht komen...Maar zei hij...dan ga ik wel weg maar de OPPERHERDER BLIJFT!!!!!
Een dominee heeft inderdaad ook weer te zien op de OPPERHERDER!!!
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 3 november 2011, 09:11

ZEELAND736 schreef:
Nu je dit zo schreef moest ik ineens denken aan de woorden die de dominee zondag nog zei.....
Wij zien de dominee als de herder ja...maar Jezus is meer!!!!
Toen de dominee zondag zei dat hij het beroep had aangenomen hoopte hij voor de gemeente dat er een andere herder mocht komen...Maar zei hij...dan ga ik wel weg maar de OPPERHERDER BLIJFT!!!!!
Een dominee heeft inderdaad ook weer te zien op de OPPERHERDER!!!
De indruk die ik krijg in dit verhaal, is dat de meeste gemeentes de dominee gebruiken. De vraag of de dominee een herder is, vind ik eigenlijk al heel vreemd. Natuurlijk zou een dominee herderlijke taken moeten vervullen, maar zo lijkt ie wel een marionet...
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: donderdag 3 november 2011, 12:19

CHATULIEM619 schreef:
De indruk die ik krijg in dit verhaal, is dat de meeste gemeentes de dominee gebruiken. De vraag of de dominee een herder is, vind ik eigenlijk al heel vreemd. Natuurlijk zou een dominee herderlijke taken moeten vervullen, maar zo lijkt ie wel een marionet...

Dominee is wel herder en leraar, dat staat wel in de Bijbel Efeze 4 :11.
Jezus is de grote Herder en wij zijn de schapen en horen naar Zijn stem en wij mogen bij Hem schuilen omdat Hij kent de Zijnen en wij kennen Hem.
Dominee is herder, hij roept mensen (wij zijn als schapen) en brengt ons tot Jezus

en leraar geeft onderwijs vanuit Gods Woord.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 3 november 2011, 12:21

HERMAN388 schreef:
Jezus is de grote Herder en wij zijn de schapen en horen naar Zijn stem en wij mogen bij Hem schuilen omdat Hij kent de Zijnen en wij kennen Hem.
Dominee is herder, hij roept mensen (wij zijn als schapen) en brengt ons tot Jezus

Maar wat betreft beleid en visie is hij een marionet, die ieder ogenblik aan de kant gezet kan worden omdat hij iets gezegd/gedaan heeft wat de kerkeraad niet zint???
Naar boven

Auteur Bericht
JOSINA022

BerichtGeplaatst: donderdag 3 november 2011, 12:30

CHATULIEM619 schreef:
Maar wat betreft beleid en visie is hij een marionet, die ieder ogenblik aan de kant gezet kan worden omdat hij iets gezegd/gedaan heeft wat de kerkeraad niet zint???

Ik kan je zeggen dat bij mij in de gemeente dat zo niet werkt. De visie en het daaruit komende beleid gaat altijd in samenspraak met de kerkeraad en de gemeente. De predikant bepaald dat dus nooit in zijn uppie.

En een predikant kan bij ons nooit zomaar aan de kant gezet worden of het moet wel heel erg zijn. Maar dan nog...dan hebben we ook nog de classis en de beide synodes.
En dan moet het dus wel héél erg zijn wat hij gezegd of gedaan heeft!

Dus de predikant een marionet? Absoluut niet!
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: donderdag 3 november 2011, 12:39

CHATULIEM619 schreef:

Het is vergelijken met de burgemeester en gemeenteraad.

Burgemeester is toch geen marionet.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: donderdag 3 november 2011, 16:24

Een dominee kan pas afgezet worden als hij dingen doet
die tegen de leer van de kerk zijn.
Ook bij ontucht.
Verder is een dominee vrij in waar hij predikant wilt zijn.
De kerk verwacht dat de dominee tenmiste 4 a 5 jaar ergens staat.
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: donderdag 3 november 2011, 17:13

CHATULIEM619 schreef:

Nou Chat kan zeggen dat dat gelukkig niet het geval is.
Ten eerste moet een predikant echt iets gedaan hebben wat niet door de beugel kan. bv. incest,pedofelie een behoorlijke scheve schaats hebben gereden of zoiets.
dan nog moet er net als bij jou en mij duidelijk bewijs zijn.
Een predikant is een herder en leraar waarvan hij normaal gesproken als hij een beroep aan neem pas naar 4 jaar weer beroepbaar is.
Soms is het goed dat een predikant vertrekt omdat hij bv erg lang op een vaste plaats heeft gestaan en er voor hem of de gemeente het gevoel is dat het beter is om weer eens "vers"in een andere gemeente te staan.
Een predikant vind ik heeft wel een voorbeeldfunctie naar zijn gemeente toe, als een dominee bv predikt dat vreemdgaan taboe is en zelf doet tie het wel tja waarvoor predik je dan nog?
Hij is net als een leraar, politieman noem maar op een voorbeeld maar daarbij niet uit het oog verliezend dat hij bovenal ook mens is die fouten maakt en net als jij en ik daarop aangesproken mag worden.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: donderdag 3 november 2011, 17:33

CHATULIEM619 schreef:

Predikant zijn is tegenwoordig gewoon een baan hoor met werktijden en vrije dagen......dat roeping gevoel is er niet meer zo.....en dat is prima.
Dus net als in iedere baan heb je dan je rechten en je plichten zou ik zo zeggen....... Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: donderdag 3 november 2011, 20:46

WILLEMIJN232 schreef:
Predikant zijn is tegenwoordig gewoon een baan hoor met werktijden en vrije dagen......dat roeping gevoel is er niet meer zo.....en dat is prima.
Dus net als in iedere baan heb je dan je rechten en je plichten zou ik zo zeggen....... Engeltje smiley

En das een feit, en niet tegenstaande van dat, zij krijgen voor een anderhalf uur s,morgens, en idem s,avonds, als gauw 1.00.000€ per jaar.
Zeker bij ons in ut dorp, en dan lopen ze zich nog te beklagen ook, over jou stemgedrag.
Dat was aan het begin van de vorige eeuw wel anders gesteld, brood vlees, en groente kregen ze van de boeren, en de plaatselijke middenstand, een fiets van de fietsenmaker.
Tegenwoordig hebben ze nog net geen auto met chauffeur.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: donderdag 3 november 2011, 21:34

GERRIT084 schreef:
En das een feit, en niet tegenstaande van dat, zij krijgen voor een anderhalf uur s,morgens, en idem s,avonds, als gauw 1.00.000€ per jaar.
Zeker bij ons in ut dorp, en dan lopen ze zich nog te beklagen ook, over jou stemgedrag.
Dat was aan het begin van de vorige eeuw wel anders gesteld, brood vlees, en groente kregen ze van de boeren, en de plaatselijke middenstand, een fiets van de fietsenmaker.

Vergeet niet de bezoeken aan ouderen en zieken, vergaderingen, cathchisatie... dat vreet ook uren.
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: donderdag 3 november 2011, 21:37

GERRIT084 schreef:
.

het zou best kunnen dat een predikant in jouw durp inderdaad een ton bruto verdiend, maar ga er gerust van uit dat dat uitzonderingen zijn, mijn gemeente kan geeneens een full-timer als predikant betalen, bijvoorbeeld
en als ik dan zie wat het parttimesalaris is, is de huurtoeslag hard nodig zal ik maar zeggen... (of een grote krantenwijk erbij)
daarnaast vind ik je wat schamper klinken, jij weet best wel dat het niet ophoud met die 2 preken op zondag en dat er een fulltime pastorale baan aan vast zit die ook nog es een enorme impact heeft op zn gezin.
ook tijdens etenstijd van een predikant is er een deurbel of een telefoon voor gemeenteleden in nood.
en een dominee mag geen nee zeggen.

overigens kan ik je uit ervaring zeggen dat een ton bruto misschien ruim
klinkt, maar dat dat nog best tegenvalt Boze smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: donderdag 3 november 2011, 23:23

HERMAN388 schreef:

En hij is het die apostelen heeft aangesteld, en profeten, evangelieverkondigers, herders en leraren, 12 om de heiligen toe te rusten voor het werk in zijn dienst. Zo wordt het lichaam van Christus opgebouwd, 13 totdat wij allen samen door ons geloof en door onze kennis van de Zoon van God een eenheid vormen, de eenheid van de volmaakte mens, van de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus

Hij spreekt hier niet over 1 persoon maar over alle gelovigen. Sommige hebben taak als herder, anderen als apostelen, profeten enzovoort. Samen vormen zij het lichaam van Christus.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 08:50

PIETER649 schreef:
.

het zou best kunnen dat een predikant in jouw durp inderdaad een ton bruto verdiend, maar ga er gerust van uit dat dat uitzonderingen zijn, mijn gemeente kan geeneens een full-timer als predikant betalen, bijvoorbeeld
en als ik dan zie wat het parttimesalaris is, is de huurtoeslag hard nodig zal ik maar zeggen... (of een grote krantenwijk erbij)
daarnaast vind ik je wat schamper klinken, jij weet best wel dat het niet ophoud met die 2 preken op zondag en dat er een fulltime pastorale baan aan vast zit die ook nog es een enorme impact heeft op zn gezin.
ook tijdens etenstijd van een predikant is er een deurbel of een telefoon voor gemeenteleden in nood.

Als er op de balans persooneelskosten staat, staat daar niet het bruto loon. De werkgeverslasten zijn hoger dan alleen het bruto inkomen.
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 08:50

PIETER649 schreef:
.

Volgens mij is dominee, althans dat was het vroeger wel, een roeping, en geen beroep.
Dat verhaal van vroeger heb ik al gezegd, en hoewel ze tegenwoordig een riant salaris krijgen (zeker in ons durp) zijn ze nog steeds niet los van de priveleges die zij vroeger hadden.
Wonen alle refro predikanten, in een huis, die in bezit is van de kerkelijke gemeente. Aldus dus, ook geen huur, gas water licht stijgende rekeningen.
Gaat mijn wijkpredikant zeker elk jaar 4x naar Israel, en preken er vooral gastpredikanten.
Dit tot overmaat van ramp voor de ouderen (bejaarden) die temeer een predikant aanhangen, ons moe klaagt steen en been, en heeft het over vroeger.
Dan zeg ik telkens, ach moe er zijn nog zat andere ook goeie, en dan zegt zij, maar niet zo goed als ....
En dan gaan ze met emeritaat (pensioen in Ned) hebben een huis in de laatste gemeente waar zij preekten (als ze er waren)
Plus een huis in voorthuizen (emeritaten gemeente) nee pietje zo slecht hebben die gasten het niet.
Naar boven

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 09:00

GERRIT084 schreef:
Volgens mij is dominee, althans dat was het vroeger wel, een roeping, en geen beroep.
Dat verhaal van vroeger heb ik al gezegd, en hoewel ze tegenwoordig een riant salaris krijgen (zeker in ons durp) zijn ze nog steeds niet los van de priveleges die zij vroeger hadden.
Wonen alle refro predikanten, in een huis, die in bezit is van de kerkelijke gemeente. Aldus dus, ook geen huur, gas water licht stijgende rekeningen.
Gaat mijn wijkpredikant zeker elk jaar 4x naar Israel, en preken er vooral gastpredikanten.
Dit tot overmaat van ramp voor de ouderen (bejaarden) die temeer een predikant aanhangen, ons moe klaagt steen en been, en heeft het over vroeger.
Dan zeg ik telkens, ach moe er zijn nog zat andere ook goeie, en dan zegt zij, maar niet zo goed als ....
En dan gaan ze met emeritaat (pensioen in Ned) hebben een huis in de laatste gemeente waar zij preekten (als ze er waren)
Plus een huis in voorthuizen (emeritaten gemeente) nee pietje zo slecht hebben die gasten het niet.

Hmm ik denk dat ik nog maar weer es een studie oppak en dominee ga worden ...
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 09:01

MOMO697 schreef:
Hmm ik denk dat ik nog maar weer es een studie oppak en dominee ga worden ...

Al een gemeente op het oog? Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 09:04

MARISKA601 schreef:
Al een gemeente op het oog? Knipoog smiley

Keuze genoeg in de omgeving maar of ze me willen is een tweede ....
Bovendien ben ik ook wel een beetje bang om m'n "kinderlijk" geloof te verliezen als ik een religieuze opleiding ga doen.

Oei oei, wat weer een heftige uitspraak Smiley met dichtgeplakte mond

Laatst aangepast door
MOMO697
op vrijdag 4 november 2011, 09:06
Naar boven

Auteur Bericht
JOSINA022

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 09:14

GERRIT084 schreef:

Binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken werkt dat zo niet, hoor Gerrit.

In sommige gemeenten is de pastorie idd eigendom van de kerk (dus lang niet in alle gemeenten), zo ook in mijn gemeente (en ook de kosterswoning), maar niettemin moet onze dominee gewoon huur etc betalen.

En 4x per jaar naar Israël gaat echt niet lukken, daar verdient onze dominee echt niet genoeg voor. Sterker nog...hij heeft ook nog 1 dag per week een baantje erbij in een verpleeghuis én zijn vrouw werkt.

Privileges heeft onze dominee al helemaal niet. Mogelijk dat de stad/het platteland daarin verschillend zijn.

Onze dominee werkt 7 dagen per week en 24 uur per dag, hij is dus ten alle tijde oproepbaar en moet daar waar nodig in actie komen.
Uiteraard heeft hij wel zijn vrije dagen en vakanties. Dat is de kerk nl wettelijk aan hem verplicht.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 09:17

GERRIT084 schreef:
Eerlijk gezegd, iemand met een unversitaire opleiding mag toch ook wel verdienen of niet dan? Ze hebben wel er een heleboel extra studiejaren op zitten.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 09:20

MARISKA601 schreef:
Vergeet niet de bezoeken aan ouderen en zieken, vergaderingen, cathchisatie... dat vreet ook uren.

Dat is werktijd Mariska....kom op....dat compenseren ze weer op andere manieren.........
En het is tegnwoordig ook niet meer zo dat je te pas en te onpas je dominee kan bellen....Het is gewoon een pittig beroep wat onderbetaald wordt.........Het is ook wat noeieef als je zegt hij preekt twee keer en dat is het? Ik hoop toch wel dat de goede man dat voorbereidt.... Verraste, verbaasde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 09:31

CHATULIEM619 schreef:
Eerlijk gezegd, iemand met een unversitaire opleiding mag toch ook wel verdienen of niet dan? Ze hebben wel er een heleboel extra studiejaren op zitten.

Dat kan best zijn Chat, maar bij die universitaire opleiding, heb ik in sommige gevallen wel mijn twijfels.
Maar naar mijn bescheiden mening, moet het bij een predikant ook wel, of eigenlijk vooral uit het hart komen.
Als zij het voor de pegels gaan doen, kunnen zij ook een gemeente gaan misleiden, dat is in het verleden al eens voor gekomen.
En ik hoor liever iemand die uit het hart predikt, dan uit zijn portomonee.
En ik ken er zat, die preken, of voorganger zijn, zonder universitaire opleiding, en in het dagelijkse leven, ook nog een ander ambt bekleden.
Perslot van rekening, hadden de decipelen van onze lieve Heer, ook geen universitaire opleiding. En toch werden zij in hun noden voorzien.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3 4 5 6 7 Volgende
Pagina 6 van 7