Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 11:14
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Wij zijn zeker vrij van de wet zoals je zegt, omdat de wet in ons hart gelegd is...en daarmee zijn we dus gebonden aan een andere wet, die dezelfde eisen stelt als de eerste wet, alleen is die nu in ons hart gelegd en niet op stenen tafelen.
De eerste wet is door God gegeven, om zonde te leren kennen..en de tweede wet is ons gegeven door Jezus, in Zijn vervulde Middelaarswerk en verzoenende bloed aan het kruis.
Het een sluit het ander niet uit...zie Romeinen 7 en omdat het elkaar insluit hebben wij als gevolg hiervan een inwendige strijd..en die is er elke dag, ook al je wedergeboren bent..je bent dan niet ineens een heilige geworden, maar je streeft.....naar het volmaakte...en hebt daarbij strijd..elke keer weer. zie Romeinen 7:
21 Ik ontdek dus deze wet in mij: als ik het goede wil doen, is het kwade dicht bij mij. 22 Want naar de innerlijke mens verheug ik mij in de wet van God. 23 Maar in mijn leden zie ik een andere wet, die tegen de wet van mijn verstand strijd voert en mij tot gevangene maakt van de wet van de zonde, die in mijn leden is. 24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam van deze dood? 25 Ik dank God, door Jezus Christus, onze Heere.
26 Zo dien ik dan zelf wel met het verstand de wet van God, maar met het vlees de wet van de zonde | Maar als je weet dat de wet vervangen is door een nieuwe wet, nl. de wet in ons hart, vind je het dan niet vreemd, dat de oude wet zo'n prominente plaats in de dienst heeft? Ontken je dan juist niet daarmee dat er een nieuwe wet voor in de plaats gekomen is? Ontken je daarmee niet in feite het verlossingswerk van Christus? Want waar draait het dan om, de oude wet die veroordeling gaf of de nieuwe wet, die verlossing geeft?
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 29 september 2011, 11:15
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 12:13
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Maar als je weet dat de wet vervangen is door een nieuwe wet, nl. de wet in ons hart, vind je het dan niet vreemd, dat de oude wet zo'n prominente plaats in de dienst heeft? Ontken je dan juist niet daarmee dat er een nieuwe wet voor in de plaats gekomen is? Ontken je daarmee niet in feite het verlossingswerk van Christus? Want waar draait het dan om, de oude wet die veroordeling gaf of de nieuwe wet, die verlossing geeft? |
Hierbij geef je aan dat de 10 geboden overbodig zijn geworden.
God gaf Mozes de 10 geboden.
Daar bij kwamen ook andere Joodse wetten erbij. Die wetten waren in feite voor hun redding.
God zond Jezus op aarde om de mensen te redden. Dus de Joden hoefden zich niet meer aan die wetten te houden, die voor hun een redding was.
Ieder nadenkend mens, weet dat hij zich niet aan die 10 geboden kan houden.
Omdat geen mens zich er niet aan kan houden dan maar weg met die 10 geboden?
Omdat geen mens zich kan houden aan de verkeersregels, daaro maar weg er mee?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 12:20
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Hierbij geef je aan dat de 10 geboden overbodig zijn geworden.
God gaf Mozes de 10 geboden.
Daar bij kwamen ook andere Joodse wetten erbij. Die wetten waren in feite voor hun redding.
God zond Jezus op aarde om de mensen te redden. Dus de Joden hoefden zich niet meer aan die wetten te houden, die voor hun een redding was.
Ieder nadenkend mens, weet dat hij zich niet aan die 10 geboden kan houden.
Omdat geen mens zich er niet aan kan houden dan maar weg met die 10 geboden?
Omdat geen mens zich kan houden aan de verkeersregels, daaro maar weg er mee? | Het heeft toch geen zin om in het oude te blijven hangen, terwijl er iets nieuws voor in de plaats is gekomen? Vooral omdat Paulus daar zo duidelijk bezwaar tegen maakt? Je zegt te leven in het NT, maar zo lijkt het erop dat het OT nog steeds een grotere invloed op je heeft. En eerlijk gezegd, ik kan me goed voorstellen dat Cross dat misleiding noemt.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 29 september 2011, 12:22
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 12:29
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Maar als je weet dat de wet vervangen is door een nieuwe wet, nl. de wet in ons hart, vind je het dan niet vreemd, dat de oude wet zo'n prominente plaats in de dienst heeft? Ontken je dan juist niet daarmee dat er een nieuwe wet voor in de plaats gekomen is? Ontken je daarmee niet in feite het verlossingswerk van Christus? Want waar draait het dan om, de oude wet die veroordeling gaf of de nieuwe wet, die verlossing geeft? |
De 10 geboden zijn er niet om een ander mee om de oren te slaan (ik neem aan dat je dat bedoelt met veroordeling), die zijn er als richtlijnen voor jouzelf (net als de rest van de bijbel).
De prominente plaats in de dienst herken ik niet zo. In mijn oude gemeente werden ze elke dienst voorgelezen, maar zoals jij het omschrijft vind ik het een beetje alsof heel de dienst erom zou draaien, wat absoluut niet zo is. Ik denk dat het juist goed is de 10 geboden naast het verlossingswerk van Jezus te plaatsen, er zijn regels maar er is ook vergeving als je een misstap gemaakt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 12:29
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het heeft toch geen zin om in het oude te blijven hangen, terwijl er iets nieuws voor in de plaats is gekomen? Vooral omdat Paulus daar zo duidelijk bezwaar tegen maakt? Je zegt te leven in het NT, maar zo lijkt het erop dat het OT nog steeds een grotere invloed op je heeft. |
Het NT kan niet los van het OT. OT staan vol beloftes, die zijn vervuld in het NT.
En ja , nu we in het NT leven, zijn we geen haar beter dan de mensen in de OT tijd.
Daarom vind ik dat je de 10 geboden niet aan de kant kan schuiven.
Gedenk den sabbatdag.. schaf de zondag maar af met zijn kerkdiensten...
Eer uw vader en moeder... wees maar ongehoorzaam aan een ieder die boven je staat.
Gij zult niet doodslaan... sla er maar op los... O,nee heb uw naaste lief als u zelf...
Gij zult niet echtbreken... ach mijn partner houd van een ander laten we maar uitelkaar gaan... O, kan niet de kerk verbied het... Paulus zegt ook, het kan niet...
Wat is er dan in de plaats gekomen van de 10 geboden?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 12:38
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Het NT kan niet los van het OT. OT staan vol beloftes, die zijn vervuld in het NT.
En ja , nu we in het NT leven, zijn we geen haar beter dan de mensen in de OT tijd.
Eer uw vader en moeder... wees maar ongehoorzaam aan een ieder die boven je staat.
Gij zult niet doodslaan... sla er maar op los... O,nee heb uw naaste lief als u zelf...
Gij zult niet echtbreken... ach mijn partner houd van een ander laten we maar uitelkaar gaan... O, kan niet de kerk verbied het... Paulus zegt ook, het kan niet...
Wat is er dan in de plaats gekomen van de 10 geboden? |
Het elfde gebod !!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 12:39
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | De 10 geboden zijn er niet om een ander mee om de oren te slaan (ik neem aan dat je dat bedoelt met veroordeling), die zijn er als richtlijnen voor jouzelf (net als de rest van de bijbel).
De prominente plaats in de dienst herken ik niet zo. In mijn oude gemeente werden ze elke dienst voorgelezen, maar zoals jij het omschrijft vind ik het een beetje alsof heel de dienst erom zou draaien, wat absoluut niet zo is. Ik denk dat het juist goed is de 10 geboden naast het verlossingswerk van Jezus te plaatsen, er zijn regels maar er is ook vergeving als je een misstap gemaakt. |
Juist Annette volgens mij heb ik iets in die trant pas ook al geschreven. Ze worden bij ons ook wekelijks voorgelezen maar niet dat daar de dienst of preek op vast zit!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 12:59
|
|
|
Twee citaten uit een preek van Ds. Jaap Ophof (GKV) 26 november 2004
1ste citaat. Conclusie: de wet mag niet in de kerkdienst gelezen worden met als doel, dat de gemeenteleden heiliger gaan leven. Uit de antwoorden in de mini-enquête blijkt, dat dit doel/argument wel genoemd wordt. Dat verwijt ik niemand, want die indruk wordt ook meer dan eens gewekt. En de liturgie waarin aan het begin van de dienst schuldbelijdenis en genadeverkondiging een plaats hebben, draagt er aan bij dat de wet de rol van veranderaar en heiligmaker krijgt. Volgens mij, ik sta open voor overtuigende argumenten, klopt daar niets van.
2de citaat. Waarom krijgen we daar in onze kerken soms zo weinig van te zien? Waarom kunnen er scheuringen zijn? Om verschillende redenen, maar de volgende reden kom ik te weinig tegen: omdat de gemeente elke zondagmorgen na de groet van God bijna direct onder de wet wordt geplaatst. Onder het oordeel. Terug naar af! En omdat we elkaar te weinig zien in Christus. Waar het van letters, van de wet, van menselijke regels wordt verwacht, daar blijven mensen hangen Maar waar Christus met zijn macht en overwinning alle eer krijgt voor wie er wat wij door en in hem mogen zijn, daar gaat wat gebeuren. En dat zie ik ook in de kerk. Je kunt het zo aanwijzen: christenen die eigenlijk nog een bedekking op hebben en, daarom niet tot uitbundige bloei komen en christenen die vrij zijn in de Geest.
De hele preek is na te lezen op onderstaande link ... (naar onder scrollen en 26 november 2004 aanklikken)
http://www.kerkbode.nl/websites/scholma/hb.nsf/hb2003?Openframeset?OpenFrameset&Frame=f2&SRC=http://www.kerkbode.nl/websites/scholma/HB.nsf/KB2009%20Archief?OpenForm
..
Laatst aangepast door
|
CROSSROAD317
|
op donderdag 29 september 2011, 13:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 13:05
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Het NT kan niet los van het OT. OT staan vol beloftes, die zijn vervuld in het NT.
Wat is er dan in de plaats gekomen van de 10 geboden? | De wet die in je hart geschreven is, want uiteindelijk draait het veel meer om je motivatie dan om je daden zelf. Je loopt het gevaar dat als je je aan de buitenkant goed voordoet en je zoveel mogelijk aan deze geboden houdt, je denkt dat je er al bent. Maar dan kan je hart nog koud zijn en vol haat en bitterheid zitten. De 10 geboden hebben het niet over vergeving, ze hebben het ook niet over verlossing bij overtreding. Zonder de genade en de liefde van God leiden ze tot veroordeling. Je kunt idd een ander ermee om de oren slaan, en je er ook nog goed bij voelen. De wet in je hart leert je een ander te vergeven, eigenlijk al voordat hij er over vraagt. De wet in je hart komt voort uit de Liefde van God en de liefde voor God. En als je van elkaar houdt, heb je ook dingen voor elkaar over. Niet de 10 geboden zou je motivatie moeten zijn om te leven zoals God het wil, maar je relatie met God.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 16:12
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Twee citaten uit een preek van Ds. Jaap Ophof (GKV) 26 november 2004
1ste citaat. Conclusie: de wet mag niet in de kerkdienst gelezen worden met als doel, dat de gemeenteleden heiliger gaan leven. Uit de antwoorden in de mini-enquête blijkt, dat dit doel/argument wel genoemd wordt. Dat verwijt ik niemand, want die indruk wordt ook meer dan eens gewekt. En de liturgie waarin aan het begin van de dienst schuldbelijdenis en genadeverkondiging een plaats hebben, draagt er aan bij dat de wet de rol van veranderaar en heiligmaker krijgt. Volgens mij, ik sta open voor overtuigende argumenten, klopt daar niets van.
2de citaat. Waarom krijgen we daar in onze kerken soms zo weinig van te zien? Waarom kunnen er scheuringen zijn? Om verschillende redenen, maar de volgende reden kom ik te weinig tegen: omdat de gemeente elke zondagmorgen na de groet van God bijna direct onder de wet wordt geplaatst. Onder het oordeel. Terug naar af! En omdat we elkaar te weinig zien in Christus. Waar het van letters, van de wet, van menselijke regels wordt verwacht, daar blijven mensen hangen Maar waar Christus met zijn macht en overwinning alle eer krijgt voor wie er wat wij door en in hem mogen zijn, daar gaat wat gebeuren. En dat zie ik ook in de kerk. Je kunt het zo aanwijzen: christenen die eigenlijk nog een bedekking op hebben en, daarom niet tot uitbundige bloei komen en christenen die vrij zijn in de Geest.
De hele preek is na te lezen op onderstaande link ... (naar onder scrollen en 26 november 2004 aanklikken)
http://www.kerkbode.nl/websites/scholma/hb.nsf/hb2003?Openframeset?OpenFrameset&Frame=f2&SRC=http://www.kerkbode.nl/websites/scholma/HB.nsf/KB2009%20Archief?OpenForm
.. |
Die link werkt niet: No documents found.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 17:54
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Het elfde gebod !!! |
dat zegt het al he: nummer elf......das dus niet in de plaats van, maar een aanvulling op!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 17:58
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | De wet die in je hart geschreven is, want uiteindelijk draait het veel meer om je motivatie dan om je daden zelf. Je loopt het gevaar dat als je je aan de buitenkant goed voordoet en je zoveel mogelijk aan deze geboden houdt, je denkt dat je er al bent. Maar dan kan je hart nog koud zijn en vol haat en bitterheid zitten. De 10 geboden hebben het niet over vergeving, ze hebben het ook niet over verlossing bij overtreding. Zonder de genade en de liefde van God leiden ze tot veroordeling. Je kunt idd een ander ermee om de oren slaan, en je er ook nog goed bij voelen. De wet in je hart leert je een ander te vergeven, eigenlijk al voordat hij er over vraagt. De wet in je hart komt voort uit de Liefde van God en de liefde voor God. En als je van elkaar houdt, heb je ook dingen voor elkaar over. Niet de 10 geboden zou je motivatie moeten zijn om te leven zoals God het wil, maar je relatie met God. |
Klopt chat maar daarom wordt er in de preken ook niet de nadruk op de 10 geboden gelegd maar op ellende verlossing en dankbaarheid. En dat de Heere een God is van liefde en niet een om bang voor te hoeven zijn maar we mogen zeker wel op de 10 geboden gewezen worden ze zijn niet voor niks opgesteld.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 18:05
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Klopt chat maar daarom wordt er in de preken ook niet de nadruk op de 10 geboden gelegd maar op ellende verlossing en dankbaarheid. En dat de Heere een God is van liefde en niet een om bang voor te hoeven zijn maar we mogen zeker wel op de 10 geboden gewezen worden ze zijn niet voor niks opgesteld. |
Kan het niet beter verwoorden!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BERT168
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:59
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Klopt chat maar daarom wordt er in de preken ook niet de nadruk op de 10 geboden gelegd maar op ellende verlossing en dankbaarheid. En dat de Heere een God is van liefde en niet een om bang voor te hoeven zijn maar we mogen zeker wel op de 10 geboden gewezen worden ze zijn niet voor niks opgesteld. |
de 10 geboden horen bij de z.g.n. oude bedeling,toen we nog niet door het verlossingswerk van christus gered konden worden. wat dus op zondag wordt voorgelezen was voor de mensen die in de tijd leefden vóór jezus zijn sterven aan het kruis.
zoals in een eerder gedeelte al genoemd is de wet NIET voor een christen bedoelt,maar voor de ongelovigen.(1tim 1;9) er zijn zeker tientallen plaatsen te noemen in de bijbel die aangeven dat de wet niet voor een christen is! keer op keer wordt er ook gewaarschuwd door vooral Paulus dat we niet wederom de wet weer gaan gebruiken.
bv..Gal 5,1 Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen.
nog eentje..
Rom 7,6 maar thans zijn wij van de wet ontslagen, dood voor haar, die ons gevangen hield, zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter.
ondanks dat er op tal van plaatsen voor gewaarschuwd wordt om de wet niet weer te gaan gebruiken doet de trad. kerk precies het omgekeerde?! als de bijbel er zo duidelijk in is,en er zo vaak op allerlei manieren voor gewaarschuwd wordt,dan lijkt het er nogal op, dat de wat de bijbel er ook van zegt,dat er niet meer toe doet toch? hoe duidelijk moet de bijbel nu nog zijn om mensen te overtuigen? hieruit blijkt dus dat de leer van de kerk kennelijk op de 1e plaats komt en de bijbel op een 2e of misschien wel op de 3e plaats komt. want de mening van mensen speelt immers ook een grote rol,want het moet natuurlijk ook wel 'goed' voelen. als de bijbel niet meer als het gezaghebbend woord van God beschouwd wordt komt het geloof steeds meer op losse schroeven te staan.
niet voor niks staat er in 2 cor 3 dat er een bedekking is op het voorlezen van de wet zoals cross al verwoordde in het begin van dit topic.
2 cor 3: Want tot heden toe blijft dezelfde bedekking over de voorlezing van het oude verbond zonder weggenomen te worden, omdat zij slechts in Christus verdwijnt. Ja, tot heden toe ligt, telkens wanneer Mozes voorgelezen wordt, een bedekking over hun hart, maar telkens wanneer iemand zich tot de Here bekeerd heeft, wordt de bedekking weggenomen. De Here nu is de Geest; en waar de Geest des Heren is, is vrijheid!
Laatst aangepast door
|
BERT168
|
op donderdag 29 september 2011, 20:23
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:23
|
|
|
BERT168 schreef: | er zijn zeker wel 40 plaatsen te noemen in de bijbel die aangeven dat de wet niet voor een christen is! keer op keer wordt er ook gewaarschuwd door vooral Paulus dat we niet wederom de wet weer gaan gebruiken. |
Dus als ik je goed begrijpt wordt een christen gewaarschuwd om niet de wet te gaan gebruiken. Met de wet bedoel jij dus ook de 10 geboden (wet des Heere) en niet alleen de Joodse wet (ceremoniële wetten) Of haal je nu twee dingen door elkaar?
Als het goed is probeert iedere christen te leven naar de 10 geboden? of weet jij een gebod wat niet meer van deze tijd is?
Laatst aangepast door
|
COOTJE711
|
op donderdag 29 september 2011, 20:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:31
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Die link werkt niet: No documents found. |
De link werkt prima, misschien niet bij jou ...
Maar dat maakt ook niet uit toch, er staan een 2 tal citaten waar je ook op mag reageren ...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BERT168
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 21:04
|
|
|
COOTJE711 schreef: | Dus als ik je goed begrijpt wordt een christen gewaarschuwd om niet de wet te gaan gebruiken. Met de wet bedoel jij dus ook de 10 geboden (wet des Heere) en niet alleen de Joodse wet (ceremoniële wetten) Of haal je nu twee dingen door elkaar?
Als het goed is probeert iedere christen te leven naar de 10 geboden? of weet jij een gebod wat niet meer van deze tijd is? |
zoals al eerder gezegt is, wordt er gewaarschuwd om de wet niet OPNIEUW weer te gaan gebruiken,omdat de wet niet voor een christen is bedoelt. na het sterven van Jezus konen we immers wederomgeboren worden,toen konden we dus rechtvaardig worden buiten de wet om.(door genade)
met wet bedoel ik de wet en alles wat daarbij hoorde,ook de 10 geboden. nu worden alleen de 10 geboden voorgelezen die ook deel uitmaken van de wet. alleen is er iets anders voor die 10 geboden in de plaats gekomen,en dat is de Heilige Geest die in ons woont. gal 5 ;16 staat bv:wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees. dat kan dus alleen als die (heilige)Geest in ons woont.
zoals al eerder gezegt is ,is de wet in ons verstand geschreven,dus de 10 geboden zitten als het ware in ons verstand,ze zijn in ons hart gelegd door de Heilige Geest die in ons woont. ons hart,dat is onze ziel, is dus veranderd door de Geest. er is dan geen sprake meer van ons aan 10 regels houden,we hebben de H.G in ons hart die ons 'dringt' om dingen te doen of juist te laten. de H.G 'dringt' ons,hij dwingt niet!
Laatst aangepast door
|
BERT168
|
op donderdag 29 september 2011, 21:09
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 21:10
|
|
|
Ik stop met deze discussie... Het is hier een kwestie geworden van een wellus nietus gedoe.
De een interpreteerd de bijbel zus en de ander zo.
En het lijkt alsof we elkaar onderuit proberen te halen, dmv bijbelteksten smijten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 21:11
|
|
|
BERT168 schreef: | zoals al eerder gezegt is, wordt er gewaarschuwd om de wet niet OPNIEUW weer te gaan gebruiken,omdat de wet niet voor een christen is bedoelt. na het sterven van Jezus konen we immers wederomgeboren worden,toen konden we dus rechtvaardig worden buiten de wet om.(door genade)
met wet bedoel ik de wet en alles wat daarbij hoorde,ook de 10 geboden. nu worden alleen de 10 geboden voorgelezen die ook deel uitmaken van de wet. alleen is er iets anders voor die 10 geboden in de plaats gekomen,en dat is de Heilige Geest die in ons woont. gal 5 ;16 staat bv:wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees. dat kan dus alleen als die (heilige)Geest in ons woont.
zoals al eerder gezegt is ,is de wet in ons verstand geschreven,dus de 10 geboden zitten als het ware in ons verstand,ze zijn in ons hart gelegd door de Heilige Geest die in ons woont. er is dan geen sprake meer van ons aan 10 regels houden,we hebben de H.G in ons hart die ons 'dringt' om dingen te doen of juist te laten. de H.G 'dringt' ons,hij dwingt niet! |
De 10 geboden mag je dus niet gebruiken want die zit toch al in je? is dat wat je wilt zeggen?
Ben het met je eens dat, als je bekeerd bent, de wet niet 'dwingt' maar je 'dringt' tot eer van God.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 21:13
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Ik stop met deze discussie... Het is hier een kwestie geworden van een wellus nietus gedoe.
En het lijkt alsof we elkaar onderuit proberen te halen, dmv bijbelteksten smijten. |
Ben niet aan het smijten hoor Mariska..... Was eigenlijk gewoon benieuwd hoe Bert dit ziet...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 21:17
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Ik stop met deze discussie... Het is hier een kwestie geworden van een wellus nietus gedoe.
En het lijkt alsof we elkaar onderuit proberen te halen, dmv bijbelteksten smijten. | Dus jij vindt de kerkelijke leer belangrijker dan de bijbel zelf?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BERT168
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 21:28
|
|
|
COOTJE711 schreef: | De 10 geboden mag je dus niet gebruiken want die zit toch al in je? is dat wat je wilt zeggen?
Ben het met je eens dat, als je bekeerd bent, de wet niet 'dwingt' maar je 'dringt' tot eer van God. |
dat klopt cootje, die 10 geboden zijn in ons verstand gelegd,we zijn een 'nieuwe mens' geworden die niet meer leeft naar de staat der letter maar naar de staat des geestes. wat ik bedoel is dat de Heilige Geest om aanspoord/dringt om het goede te doen. de H.G is veeeel meer dan de 10 geboden eingelijk,er staat in gal.5 dat de wet in één woord vervuld is,nl. ''gij zult uw naaste lief hebben als uzelf''. de Geest van God is liefde,dat kan je goed zien in bv 1 cor 13.
Rom 12,9 De liefde zij ongeveinsd. Weest afkerig van het kwade, gehecht aan het goede.
die Geest woont in ons,als een enorme steun en hulp om onze naaste lief te hebben als onszelf.
Laatst aangepast door
|
BERT168
|
op donderdag 29 september 2011, 21:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BERT168
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 21:30
|
|
|
COOTJE711 schreef: | Ben niet aan het smijten hoor Mariska..... Was eigenlijk gewoon benieuwd hoe Bert dit ziet... |
met 'smijten' bedoelt mariska jou ook niet, denk ik cootje...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 21:32
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Dus jij vindt de kerkelijke leer belangrijker dan de bijbel zelf? |
Ik haal niks weg uit de bijbel en ik voeg ook niks toe. Als de bijbel de 10 geboden bevat, dan lees ik die. Als de kerk ze voorleest, ik maak er geen heisa van. Als de kerk ze niet voorleest, maak ik er ook geen heisa van.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BERT168
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 21:40
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Ik haal niks weg uit de bijbel en ik voeg ook niks toe. Als de bijbel de 10 geboden bevat, dan lees ik die. Als de kerk ze voorleest, ik maak er geen heisa van. Als de kerk ze niet voorleest, maak ik er ook geen heisa van. |
geen heisa maken is ook een goede eigenschap lijkt me toch...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 21:43
|
|
|
BERT168 schreef: | geen heisa maken is ook een goede eigenschap lijkt me toch... |
hier op het forum word wel een heisa gemaakt over het voorlezen van de 10 geboden., ik heb mijn standpunten bekend gemaakt. verder ga ik niet mer in discussie.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: donderdag 29 september 2011, 22:01
|
|
|
Ik vind het niet vreemd nee, en een prominente plaats? de Evangelieverkondiging staat bij ons bovenaan....naast het loven/eren en danken aan God. De nieuwe wet staat heel goed naast de oude, het is een vervulling én een andere interpretatie/andere prioriteiten geven...aan de oude wet:
Jezus zelf geeft dit aan in de verschillende verzen uit de Bergrede: 1.Toorn en doodslag (vers 21-26). 2.Echtbreuk (vers 27-30). 3.Echtscheiding (vers 31,32). 4.Zweren (vers 33-37). 5.Vergelding (vers 38-42). 6.Het liefhebben van vijanden (vers 43-48).
Ik geloof in de weg van verlossing...ellende, ons verloren zijn verlossing, ons gered zijn en dankbaarheid, ons blij zijn.
Het Evangelie dan..
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op zaterdag 1 oktober 2011, 09:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ELOY997
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 september 2011, 09:59
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Ik vind het niet vreemd nee, en een prominente plaats? de Evangelieverkondiging staat bij ons bovenaan....naast het loven/eren en danken aan God. De nieuwe wet staat heel goed naast de oude, het is een vervulling én een andere interpretatie/andere prioriteiten geven...aan de oude wet:
Jezus zelf geeft dit aan in de verschillende verzen uit de Bergrede: 1.Toorn en doodslag (vers 21-26). 2.Echtbreuk (vers 27-30). 3.Echtscheiding (vers 31,32). 4.Zweren (vers 33-37). 5.Vergelding (vers 38-42). 6.Het liefhebben van vijanden (vers 43-48).
Ik geloof in de weg van verlossing...ellende, onze verloren zijn verlossing, onze gered zijn en dankbaarheid, onze blij zijn.
Het Evangelie dan.. |
Jezus zelf geeft dit aan in de verschillende verzen uit de Bergrede: Matteüs 5:17-18
17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn.
Laatst aangepast door
|
ELOY997
|
op vrijdag 30 september 2011, 10:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 september 2011, 11:00
|
|
|
BERT168 schreef: | dat klopt cootje, die 10 geboden zijn in ons verstand gelegd,we zijn een 'nieuwe mens' geworden die niet meer leeft naar de staat der letter maar naar de staat des geestes. wat ik bedoel is dat de Heilige Geest om aanspoord/dringt om het goede te doen. de H.G is veeeel meer dan de 10 geboden eingelijk,er staat in gal.5 dat de wet in één woord vervuld is,nl. ''gij zult uw naaste lief hebben als uzelf''. de Geest van God is liefde,dat kan je goed zien in bv 1 cor 13.
Rom 12,9 De liefde zij ongeveinsd. Weest afkerig van het kwade, gehecht aan het goede.
die Geest woont in ons,als een enorme steun en hulp om onze naaste lief te hebben als onszelf. |
Ik ben het met je eens dat als je bekeerd bent er duidelijk iets veranderd. Dan is het niet 'alleen' de 10 geboden houden maar ook een sterke behoefte om tot Gods eer te leven. Dit komt o.a. tot uitdrukking in het houden van de geboden. Toch ben je òòk als je bekeerd bent niet zonder zonde, dus daarom is het naar mijn idee wel goed om deze regelmatig te horen. Denk aan verschillende personen uit de bijbel die òòk de wet niet konden houden, maar wel steeds tot inkeer kwamen en steeds oprecht vergeving vroegen voor hun zonden. (Mozes, David, Jakob)
Vanzelfsprekend is er meer dan de Wet des Heeren.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: zaterdag 1 oktober 2011, 09:03
|
|
|
ELOY997 schreef: | Jezus zelf geeft dit aan in de verschillende verzen uit de Bergrede:Matteüs 5:17-18
17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. |
Precies
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|