Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 20:35
|
|
|
@ hannah zeer suggestief stukje van je en waar je ook woorden in mijn mond legt. geen reactie waardig.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 20:43
|
|
|
Mijns inziens heeft discussieren met David geen zin. Vooral niet als je aan zijn "eisenpakket" voldoet.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 22:21
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Mijns inziens heeft discussieren met David geen zin. Vooral niet als je aan zijn "eisenpakket" voldoet. |
Nou dan gaan we nu maar weer back on topic lijkt me. De vraag was als volgt: Als ik zo de bijdragen lees van een aantal mensen, valt me op hoe groot de angst voor God is. De vraag die daar bij me opkomt is, in hoeverre geloof je in God omdat je anders bang bent naar de hel te gaan? Is angst voor de hel groter dan je liefde voor God??? Eigenlijk is dat een vorm van chantage. Je voelt je gedwongen God te dienen, omdat je anders naar de hel toe gaat..
En aangezien Chat meerdere malen heeft verzocht om persoonlijke belevingen en ervaringen te vermelden, gaan we binnen dit topic dus even niet verder met een theologische discussie, maar spreken we juist vanuit onze persoonlijke beleving en ervaring.... toch?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 22:33
|
|
|
Ik was niet van plan om me te mengen in de discussies op dit topic hier Maar ik moest zo nog eens denken aan de preek van vanavond. Matth. 5 : 13 - 16. Over het zoutend zout en het lichtend licht. Voor iedereen wel bekend . Wat heeft het zout nog voor nut als het smakeloos geworden is? Niks. Of het licht( de ds. vergeleek het met een zaklantaarn, om het duidelijker te maken voor de kinderen). Als je die aan doet en je zet er een emmer ondersteboven over heen dan geeft het wel licht maar het straalt geen licht meer uit in de duisternis. Is God niet bezig om hier in Nederland de kandelaar weg te halen? Leegloop van kerken met kerksluitingen tot gevolg, steeds meer druktes, evenementen op de zondag.......vul verder maar in. Is God niet bezig de kandelaar te verplaatsen naar China, Afrika, misschien wel naar Japan? Opdracht: Wees gij dat licht, dat zoutend zout. Mijn vraag is, moet dat op een manier om hier op het forum je bekeringsgeschiedenis te vertellen? De profeet Jesaja had al voorspeld dat Hij ( Jezus) in stilte door de straten zou gaan. Dus niet met veel tamtam en grootspraak. Hoe God iemands leven verandert? Ach, er zijn al zoveel bekeringsgeschiedenissen geschreven en in boekvorm verschenen. Veel belangrijker vind ik wat Psalm 66 getuigt: Hoort wat mij God deed ondervinden , Wat Hij gedaan heeft , niet aan mijn leven , nee....aan mijn ZIEL.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 22:55
|
|
|
VISSER278 schreef: | Ik was niet van plan om me te mengen in de discussies op dit topic hier Maar ik moest zo nog eens denken aan de preek van vanavond. Matth. 5 : 13 - 16. Over het zoutend zout en het lichtend licht. Voor iedereen wel bekend . Wat heeft het zout nog voor nut als het smakeloos geworden is? Niks. Of het licht( de ds. vergeleek het met een zaklantaarn, om het duidelijker te maken voor de kinderen). Als je die aan doet en je zet er een emmer ondersteboven over heen dan geeft het wel licht maar het straalt geen licht meer uit in de duisternis. Is God niet bezig om hier in Nederland de kandelaar weg te halen? Leegloop van kerken met kerksluitingen tot gevolg, steeds meer druktes, evenementen op de zondag.......vul verder maar in. Is God niet bezig de kandelaar te verplaatsen naar China, Afrika, misschien wel naar Japan? Opdracht: Wees gij dat licht, dat zoutend zout. Mijn vraag is, moet dat op een manier om hier op het forum je bekeringsgeschiedenis te vertellen? De profeet Jesaja had al voorspeld dat Hij ( Jezus) in stilte door de straten zou gaan. Dus niet met veel tamtam en grootspraak. Hoe God iemands leven verandert? Ach, er zijn al zoveel bekeringsgeschiedenissen geschreven en in boekvorm verschenen. Veel belangrijker vind ik wat Psalm 66 getuigt: Hoort wat mij God deed ondervinden , Wat Hij gedaan heeft , niet aan mijn leven , nee....aan mijn ZIEL. | Dit is een heel negatieve opmerking tegenover evangelisatie. Verkondiging ten opzichte van anderen is en blijft belangrijk. En het gedtuigd van enorme geestelijke verachting naar mensen die hun eigen verhaal durven te vertellen. Hoe horen mensen het evangelie als iedereen zijn mond houdt? Denk je dan dat ze uit zichzelf naar de kerk toe gaan? Het persoonlijke getuigenis is het krachtigste getuigenis van Gods werk in de mens. Dat je dit zo veracht, is voor mij verachting van Gods werk. Nee Visser, je valt me tegen in je reactie...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 23:10
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Dit is een heel negatieve opmerking tegenover evangelisatie. Verkondiging ten opzichte van anderen is en blijft belangrijk. En het gedtuigd van enorme geestelijke verachting naar mensen die hun eigen verhaal durven te vertellen. Hoe horen mensen het evangelie als iedereen zijn mond houdt? Denk je dan dat ze uit zichzelf naar de kerk toe gaan? Het persoonlijke getuigenis is het krachtigste getuigenis van Gods werk in de mens. Dat je dit zo veracht, is voor mij verachting van Gods werk. Nee Visser, je valt me tegen in je reactie... |
Nou, verachting van Gods werk dat maak jij ervan Chat. Mij gaat het er om hóe die persoonlijke getuigenis gebracht wordt. En dan hecht ik niet zo veel waarde aan al die bekeringsgeschiedenissen. God bekeert nl. niet één mens op dezelfde manier, want ieder mens is anders.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 23:54
|
|
|
DAVID923 schreef: | hahahaha, niet te filmen hier.. alsof jouw mening een fluit uitmaakt of het teniet kan doen, als dat de waarheid is. ’ |
Het is absoluut niet te filmen hier, zou jij niet beter een privé topic openen, want wat of wie hier ook maar één woord neerschrijft wat niet in jouw hoofd of hart of bijbel staat, heeft het toch sowieso mis! En jij noemt je dan christen ??? dat normaal gezien ook begrijpend en meelevend en liefdevol betekent?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 20 maart 2011, 23:57
|
|
|
MARYLIEN613 schreef: | Het is absoluut niet te filmen hier, zou jij niet beter een privé topic openen, want wat of wie hier ook maar één woord neerschrijft wat niet in jouw hoofd of hart of bijbel staat, heeft het toch sowieso mis! En jij noemt je dan christen ??? dat normaal gezien ook begrijpend en meelevend en liefdevol betekent? |
Empathie is niet de sterkste kant van David Marylien, dat schreef hij al in een eerder topic........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 00:02
|
|
|
VISSER278 schreef: | Ik was niet van plan om me te mengen in de discussies op dit topic hier Maar ik moest zo nog eens denken aan de preek van vanavond. Matth. 5 : 13 - 16. Over het zoutend zout en het lichtend licht. Voor iedereen wel bekend . Wat heeft het zout nog voor nut als het smakeloos geworden is? Niks. Of het licht( de ds. vergeleek het met een zaklantaarn, om het duidelijker te maken voor de kinderen). Als je die aan doet en je zet er een emmer ondersteboven over heen dan geeft het wel licht maar het straalt geen licht meer uit in de duisternis. Is God niet bezig om hier in Nederland de kandelaar weg te halen? Leegloop van kerken met kerksluitingen tot gevolg, steeds meer druktes, evenementen op de zondag.......vul verder maar in. Is God niet bezig de kandelaar te verplaatsen naar China, Afrika, misschien wel naar Japan? Opdracht: Wees gij dat licht, dat zoutend zout. Mijn vraag is, moet dat op een manier om hier op het forum je bekeringsgeschiedenis te vertellen? De profeet Jesaja had al voorspeld dat Hij ( Jezus) in stilte door de straten zou gaan. Dus niet met veel tamtam en grootspraak. Hoe God iemands leven verandert? Ach, er zijn al zoveel bekeringsgeschiedenissen geschreven en in boekvorm verschenen. Veel belangrijker vind ik wat Psalm 66 getuigt: Hoort wat mij God deed ondervinden , Wat Hij gedaan heeft , niet aan mijn leven , nee....aan mijn ZIEL. |
Ik heb je stukje met aandacht gelezen Visser, en ik vind het een mooie bijdrage. Het stukje over bekering, hm, kan ik me minder in vinden. Getuigenissen over bekering of wonderen geven juist weer de Grootheid en Almacht van God de Vader. Maar gelijktijdig vind ik ook, je hoeft het niet te pas en onpas gebruiken, want er zijn meerdere mogelijkheden om van Hem te getuigen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 00:06
|
|
|
DAVID923 schreef: | hahahaha, niet te filmen hier.. alsof jouw mening een fluit uitmaakt of het teniet kan doen, als dat de waarheid is.
@chat:
om calvijn te quoten:
“omdat wij niet weten, wie tot het getal der gepredestineerde behoort, of wie niet, moeten we zo gestemd zijn, dat wij zouden willen dat allen zalig werden. Zo zal het geschieden dat we ons beijveren een ieder, die ons ontmoet, te maken tot deelgenoot aan de vrede: maar onze vrede zal rusten op de kinderen des vredes’’ |
Het is te merken dat je studie theologie, tijdelijk in de koelkast staat, want het niveau van je opmerking daalt tot bijna onder het nul-punt ....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 00:30
|
|
|
VISSER278 schreef: | Nou, verachting van Gods werk dat maak jij ervan Chat. Mij gaat het er om hóe die persoonlijke getuigenis gebracht wordt. En dan hecht ik niet zo veel waarde aan al die bekeringsgeschiedenissen. God bekeert nl. niet één mens op dezelfde manier, want ieder mens is anders. |
Ik begrijp wel wat je bedoelt, Visser. En ik las in jouw stukje geen verachting. Er zijn ook mensen, die prat gaan op hun bekeringsgeschiedenis. Ik ken verhalen, ook uit zeer behoudende gemeenten (van lang geleden), die een eigen leven zijn gaan leiden. Een ander zou hierdoor het gevoel kunnen krijgen, dat het bij hem/haar ook zo moet gaan. Dat gevoel herken ik wel. Maar God gaat niet met ieder mens eenzelfde weg. Toch kan een persoonlijke getuigenis, mits oprecht gebracht, ook heel mooi en bemoedigend zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 00:46
|
|
|
VISSER278 schreef: | Psalm 66 getuigt: Hoort wat mij God deed ondervinden , Wat Hij gedaan heeft , niet aan mijn leven , nee....aan mijn ZIEL. |
Vind ik heel mooi Visser, en ja ik geloof dat ieder zijn verhaal kan hebben, ik geloof ook dat God met ieder van ons Zijn eigen specifieke weg gaat.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 03:03
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Mijns inziens heeft discussieren met David geen zin. Vooral niet als je aan zijn "eisenpakket" voldoet. |
Inhoudelijk reageren Mariska ... is niet fair om zonder goede argumenten hem te bekritiseren.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 03:05
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Het is te merken dat je studie theologie, tijdelijk in de koelkast staat, want het niveau van je opmerking daalt tot bijna onder het nul-punt .... |
Inhoudelijke discussie graag en minder persoonlijk.
Laatst aangepast door
|
LEONARD480
|
op maandag 21 maart 2011, 03:05
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 03:08
|
|
|
VISSER278 schreef: | Nou, verachting van Gods werk dat maak jij ervan Chat. Mij gaat het er om hóe die persoonlijke getuigenis gebracht wordt. En dan hecht ik niet zo veel waarde aan al die bekeringsgeschiedenissen. God bekeert nl. niet één mens op dezelfde manier, want ieder mens is anders. |
Waarom niet zoveel waarde hechten aan al die bekeringsgeschiedenissen Visser, merkwaardig dat je daarin een ander niet de ruimte geeft.
Laatst aangepast door
|
LEONARD480
|
op maandag 21 maart 2011, 03:19
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 08:37
|
|
|
VISSER278 schreef: | Ik was niet van plan om me te mengen in de discussies op dit topic hier Maar ik moest zo nog eens denken aan de preek van vanavond. Matth. 5 : 13 - 16. Over het zoutend zout en het lichtend licht. Voor iedereen wel bekend . Wat heeft het zout nog voor nut als het smakeloos geworden is? Niks. Of het licht( de ds. vergeleek het met een zaklantaarn, om het duidelijker te maken voor de kinderen). Als je die aan doet en je zet er een emmer ondersteboven over heen dan geeft het wel licht maar het straalt geen licht meer uit in de duisternis. Is God niet bezig om hier in Nederland de kandelaar weg te halen? Leegloop van kerken met kerksluitingen tot gevolg, steeds meer druktes, evenementen op de zondag.......vul verder maar in. Is God niet bezig de kandelaar te verplaatsen naar China, Afrika, misschien wel naar Japan? Opdracht: Wees gij dat licht, dat zoutend zout. Mijn vraag is, moet dat op een manier om hier op het forum je bekeringsgeschiedenis te vertellen? De profeet Jesaja had al voorspeld dat Hij ( Jezus) in stilte door de straten zou gaan. Dus niet met veel tamtam en grootspraak. Hoe God iemands leven verandert? Ach, er zijn al zoveel bekeringsgeschiedenissen geschreven en in boekvorm verschenen. Veel belangrijker vind ik wat Psalm 66 getuigt: Hoort wat mij God deed ondervinden , Wat Hij gedaan heeft , niet aan mijn leven , nee....aan mijn ZIEL. |
Hé Visser. Een mooi stuk en een prachtige psalm. Alleen jou mening over bekeringsgeschiedenissen deel ik niet. Persoonlijk vind ik het namelijk altijd geweldig om iemand te horen vertellen over wat God in zijn of haar leven heeft gedaan. Maar let wel: niks moet natuurlijk en niemand is verplicht om zijn of haar bekeringsgeschiedenis te vertellen op het forum. Dat is eigenlijk oon niet waar naar gevraagd wordt in deze discussie. Waar het hier om gaat is de vraag waarom je geloofd: - is dat omdat je je min of meer gedwongen voelt doordat je dit vanuit je opvoeding hebt meegekregen en t gevoel hebt dat je eigenlijk geen andere keuze hebt? - Is dit omdat je op latere leeftijd tot het geloof bent gekomen doordat iemand je vertelde dat als je niet ging geloven, je uiteindelijk in de hel zou eindigen. Kortom voel je je gechanteerd/gedwongen te geloven? Is je angst voor de hel groter dan je liefde voor God. Of herken je dat uit je eigen verleden en sta je daar nu toch anders in? Hoe is dat dan gekomen?
Ik heb hier zelf al een inhoudelijke bijdrage over geschreven. Persoonlijk heb ik nooit een angstgeloof gekend. Evenmin heb ik me ooit gedwongen gevoeld om te geloven. Maar er is wel een tijd geweest waarin ik het gevoel heb gehad dat ik wat goed te maken had, niet uit angst maar juist uit liefde. Anyway, ik ga mijn bijdrage hier niet herhalen, maar ik ben nog steeds benieuwd naar ervaringen van anderen. En nogmaals: het gaat hierbij dus om persoonlijke ervaringen en niet om theologische discussies. Laten we toch nog eens proberen om nu on topic te blijven, ok?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 10:55
|
|
|
LISA610 schreef: | Hé Visser. Een mooi stuk en een prachtige psalm. Alleen jou mening over bekeringsgeschiedenissen deel ik niet. Persoonlijk vind ik het namelijk altijd geweldig om iemand te horen vertellen over wat God in zijn of haar leven heeft gedaan. Maar let wel: niks moet natuurlijk en niemand is verplicht om zijn of haar bekeringsgeschiedenis te vertellen op het forum. Dat is eigenlijk oon niet waar naar gevraagd wordt in deze discussie. Waar het hier om gaat is de vraag waarom je geloofd: - is dat omdat je je min of meer gedwongen voelt doordat je dit vanuit je opvoeding hebt meegekregen en t gevoel hebt dat je eigenlijk geen andere keuze hebt? - Is dit omdat je op latere leeftijd tot het geloof bent gekomen doordat iemand je vertelde dat als je niet ging geloven, je uiteindelijk in de hel zou eindigen. Kortom voel je je gechanteerd/gedwongen te geloven? Is je angst voor de hel groter dan je liefde voor God. Of herken je dat uit je eigen verleden en sta je daar nu toch anders in? Hoe is dat dan gekomen?
Ik heb hier zelf al een inhoudelijke bijdrage over geschreven. Persoonlijk heb ik nooit een angstgeloof gekend. Evenmin heb ik me ooit gedwongen gevoeld om te geloven. Maar er is wel een tijd geweest waarin ik het gevoel heb gehad dat ik wat goed te maken had, niet uit angst maar juist uit liefde. Anyway, ik ga mijn bijdrage hier niet herhalen, maar ik ben nog steeds benieuwd naar ervaringen van anderen. En nogmaals: het gaat hierbij dus om persoonlijke ervaringen en niet om theologische discussies. Laten we toch nog eens proberen om nu on topic te blijven, ok? |
Toch kan ik me Visser wel een beetje voorstellen, ik zit ook niet op bekeringsgeschiedenissen van iedereen hier te wachten.... Misschien heeft het er mee te maken dat wij niet zo evangelisch zijn? Visser en ik bedoel ik? Ik ben ooit eens in een evangelische doopdienst geweest waar 12 mensen werden gedoopt en bij de getuigenis van nummer acht dacht ik ook van nu weet ik het wel, met alle respect hoor....... Geef mij ook de rust van de kerkdienst maar en een stukje bezinning in stilte.... Zo zie je maar weer dat je op veel verschillende manieren kan geloven en dat is toch ook prima?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 11:19
|
|
|
om nu on-topic te blijven:
mijn vader heeft ons inderdaad opgevoed met de hel waar we gingen in branden en wenen als we niet deden wat God ons vroeg (wat ons vader ons vroeg!). Gevolg is niet dat we geloofden uit angst maar dat we er een afkeer van kregen. Pas later toen de Heer Jezus mij Zelf riep en toen Hij in mijn leven werkte en toen ik Hem leerde kennen als Iemand die goed voor mij zorgde, pas toen begon ik met plezier en met liefde te geloven!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 11:47
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Inhoudelijke discussie graag en minder persoonlijk. |
Ja, meneer de moderator ....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 13:02
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Toch kan ik me Visser wel een beetje voorstellen, ik zit ook niet op bekeringsgeschiedenissen van iedereen hier te wachten.... Misschien heeft het er mee te maken dat wij niet zo evangelisch zijn? Visser en ik bedoel ik? Ik ben ooit eens in een evangelische doopdienst geweest waar 12 mensen werden gedoopt en bij de getuigenis van nummer acht dacht ik ook van nu weet ik het wel, met alle respect hoor....... Geef mij ook de rust van de kerkdienst maar en een stukje bezinning in stilte.... Zo zie je maar weer dat je op veel verschillende manieren kan geloven en dat is toch ook prima? |
Hai Willemijn. Dat is idd een verschil in beleving denk ik en daar is natuurlijk helemaal niets mis mee.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 13:06
|
|
|
Ik vind het juist heel bemoedigend om verhalen te horen en hoe GOD steeds op verschillende manieren werkt. GOD doet het precies zoals bij je past en dat is toch geweldig?
Mary
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 13:07
|
|
|
MARYLIEN613 schreef: | om nu on-topic te blijven:
mijn vader heeft ons inderdaad opgevoed met de hel waar we gingen in branden en wenen als we niet deden wat God ons vroeg (wat ons vader ons vroeg!). Gevolg is niet dat we geloofden uit angst maar dat we er een afkeer van kregen. Pas later toen de Heer Jezus mij Zelf riep en toen Hij in mijn leven werkte en toen ik Hem leerde kennen als Iemand die goed voor mij zorgde, pas toen begon ik met plezier en met liefde te geloven! |
Thx Marylien voor jou inhoudelijke reactie op het topic. Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat je als kind / jongere een afkeer krijgt van het geloof als je het gevoel hebt dat je gedwongen wordt om te geloven. Zeker pubers hebben immers de neiging om zich overal tegen af te zetten. Ik ken zoveel mensen uit gelovige gezinnen die gedwongen werden om iedere zondag naar de kerk te gaan en wettisch moesten leven en die op volwassen leeftijd helemaal niet meer naar de kerk gaan en in sommige gevallen het geloof helemaal de rug toegekeerd hebben. Fijn dat jij Jezus vervolgens toch op een hele andere manier hebt leren kennen. Dat biedt toch ook wel weer perspectief voor de mensen waar ik het over heb en die mij erg na staan. Dus juist daarom bedankt voor jou bijdrage.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 13:40
|
|
|
LISA610 schreef: | Thx Marylien voor jou inhoudelijke reactie op het topic. Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat je als kind / jongere een afkeer krijgt van het geloof als je het gevoel hebt dat je gedwongen wordt om te geloven. Zeker pubers hebben immers de neiging om zich overal tegen af te zetten. Ik ken zoveel mensen uit gelovige gezinnen die gedwongen werden om iedere zondag naar de kerk te gaan en wettisch moesten leven en die op volwassen leeftijd helemaal niet meer naar de kerk gaan en in sommige gevallen het geloof helemaal de rug toegekeerd hebben. Fijn dat jij Jezus vervolgens toch op een hele andere manier hebt leren kennen. Dat biedt toch ook wel weer perspectief voor de mensen waar ik het over heb en die mij erg na staan. Dus juist daarom bedankt voor jou bijdrage. |
Wil hieraan een toevoeging geven betreffende het dwangmatige. Natuurlijk werd er van mij ook verwacht om naar de kerk te gaan, alleen in de communicatie is er nooit sprake geweest van echte dwang. Altijd hielden mijn ouders ons voor dat het een voorrecht is, om naar Gods huis te gaan. Ze zouden er veel verdriet van gehad hebben, als je niet meer zou gaan, ...maar wat heeft dwang eigenlijk voor zin ...je krijgt daarmee te maken met een onoverbrugbare afstand .........dus is het veel zinvoller om van de liefde van Christus te praten en ook heel belangrijk ..goed voorleven. Leonard heeft niet het idee dat alle reformatorische kinderen onder dwang leven, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen.
Laatst aangepast door
|
LEONARD480
|
op maandag 21 maart 2011, 13:42
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 13:47
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Ja, meneer de moderator .... |
Ach misschien ...reageerde ik wel een beetje te scherp naar je Cross
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHRISTIANMATCH moderator
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 15:23
|
|
|
Maar weer even een reactie vanuit de redactie:
- Aan David het verzoek om te accepteren dat er andere denkbeelden zijn. Al weet je nog zo zeker dat jij gelijk hebt omdat jij dit uit de bijbel haalt, juist als christen zul je af en toe toch moeten luisteren naar anderen en met respect met diens mening om moeten gaan. Wellicht kun je hieraan werken.
- Andere betrokkenen: het verzoek om wat minder heftig op David te reageren. Onderhand weet je hoe hij reageert en kun je wellicht proberen hier minder zwaar aan te trekken.
Daarnaast: David heeft zeker een punt m.b.t. het quoten van een hele lap tekst, het leest vervelend. Anderzijds: dit is hoe het forum in elkaar steekt, dus het is niet gek dat er op die manier gequote wordt.
Back on-topic :)
Laatst aangepast door
|
CHRISTIANMATCH
|
op maandag 21 maart 2011, 15:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 17:45
|
|
|
Ben er een beetje klaar mee mod. maar tnx.(en Leonard) ja weet dat er ander denkbeelden zijn, maar de manier van debateren/discussieren is echt meer emotie en over vorm dan inhoudelijk. als iemand me Bijbels kan laten zien waar ik fout zit, graag.
ZIT NIET VOOR NIETS ALLEEN OP DE BIJBELSTUDIE SECTIE.
om nog maar te zwijgen van de ad hominem reactie`s....
parels voor de zwijnen (spreekwoordelijk niet letterlijk, voor we daar weer wat van horen)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 17:48
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Ach misschien ...reageerde ik wel een beetje te scherp naar je Cross |
Dat vond ik i.e.g. wel Leonard... Als er iemand was die nauwelijks inhoudelijk reageerde en persoonlijk was, was het David wel , Cross reageerde daar alleen op... !!
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op maandag 21 maart 2011, 17:51
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 17:55
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Dat vond ik i.e.g. wel Leonard... Als er iemand was die nauwelijks inhoudelijk reageerde en persoonlijk was, was het David wel , Cross reageerde daar alleen op... !! |
Ja Susannah ook ik merkte achteraf dat een bijstelling op zijn plaats was, maar in eerste instantie kwam het een beetje kwetsend over en na alles te herlezen, dacht ik ook een correctie is wel op zijn plaats, want Cross lijkt me een prima kerel ...vandaar...
Laatst aangepast door
|
LEONARD480
|
op maandag 21 maart 2011, 17:56
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 19:29
|
|
|
DAVID923 schreef: | @ hannah zeer suggestief stukje van je en waar je ook woorden in mijn mond legt. geen reactie waardig. |
Impliciet is dit een contradictio in terminis.
Thomas, ad hoc. Delirant isti Frisii.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 21 maart 2011, 19:45
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 19:40
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Impliciet is dit een contradictio in terminis.
Thomas, ad hoc. |
Friese les voor beginners
Docent: Thomas
back on-topic
Laatst aangepast door
|
LEONARD480
|
op maandag 21 maart 2011, 19:44
|
|
Naar boven |