ChristianMatch

Forum

wat vinden jullie van de volwassendoop ?
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 ... 11 Volgende
ChristianMatch forum index » Van alles wat
Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 10:47

@LISA: een mooi getuigenis zegt men dan. Hoewel, wat zou een lelijk getuigenis eigenlijk zijn??? Je hebt gewoon gedaan wat God van je vroeg, en de bevrijding ervan mogen ervaren...Het ondersteunt het doel en het belang van de doop.
In mijn ogen is de doop het teken van bevrijding..Wat vind jij daarvan.
In mijn ogen vervangt de kinderdoop niet de geloofsdoop, wat is jouw mening hierover...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 11:21

Lisa, een hele mooie getuigenis!

ik kan mij er een klein beetje in herkennen,
als kind gedoopt, kerkelijk opgevoed doch "zonder" bijbel, later niet praktiserend, nog later op zoek, tot bekering gekomen maar zonder een kerk te hebben waar ik ècht thuis was, en nu sedert enkele maanden ook mijn plaats gevonden in de evangelische kerk.
Sta nog niet zo ver als jij, ik ken de bijbel nog niet zooo goed,
maar ergens kan jij de dingen zo goed verwoorden zoals ik ze soms voel.

Je getuigenis doet deugd!

Laatst aangepast door
MARYLIEN613
op donderdag 17 februari 2011, 11:22
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 11:42

CHATULIEM619 schreef:
@LISA: een mooi getuigenis zegt men dan. Hoewel, wat zou een lelijk getuigenis eigenlijk zijn??? Je hebt gewoon gedaan wat God van je vroeg, en de bevrijding ervan mogen ervaren...Het ondersteunt het doel en het belang van de doop.
In mijn ogen is de doop het teken van bevrijding..Wat vind jij daarvan.
In mijn ogen vervangt de kinderdoop niet de geloofsdoop, wat is jouw mening hierover...

De kinderdoop is geen geloofsdoop,maar een verbondsdoop.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 17:54

MARISKA601 schreef:
De kinderdoop is geen geloofsdoop,maar een verbondsdoop.
Om de tegenstelling duidelijker te maken zeg ik het dan maar zo: naar mijn mening vervangt de verbondsdoop niet de geloofsdoop. Als je als kind al dat ritueel ondergaan hebt, wil dat niet zeggen dat je gedoopt bent zoals de Bijbel het zegt...
Naar boven

Auteur Bericht
MADELIEF469

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 18:35

CHATULIEM619 schreef:
Om de tegenstelling duidelijker te maken zeg ik het dan maar zo: naar mijn mening vervangt de verbondsdoop niet de geloofsdoop. Als je als kind al dat ritueel ondergaan hebt, wil dat niet zeggen dat je gedoopt bent zoals de Bijbel het zegt...

En wat zouden de gevolgen er van zijn Chat?
En ik neem maar aan dat de belijdenis dan ook niet is zoals de bijbel zegt?
Je hebt het vaker gezegd maar vergeet erbij te vermelden wat de consequenties naar jouw mening zijn??

Ben ik nu géén kind van God?

Of mag ik nu niet naar de hemel?
Naar boven

Auteur Bericht
GRIFFIN748

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 18:41

MADELIEF469 schreef:
Je hebt het vaker gezegd maar vergeet erbij te vermelden wat de consequenties naar jouw mening zijn??

nee. Chat's redenering in extreme doorgeredeneerd ben je net zo'n groot heiden als ik .

Clown smiley

ik denk dat je er nooit uit komt. 't is alleen (en vooral) de vraag: in hoeverre heb je respect/begrip voor mekaars zienswijze.
ik kan me nog steeds vinden in de traditionele gedachtengang van de kinderdoop en belijdenis.
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 18:59

GRIFFIN748 schreef:
nee. Chat's redenering in extreme doorgeredeneerd ben je net zo'n groot heiden als ik .

Clown smiley

ik denk dat je er nooit uit komt. 't is alleen (en vooral) de vraag: in hoeverre heb je respect/begrip voor mekaars zienswijze.
ik kan me nog steeds vinden in de traditionele gedachtengang van de kinderdoop en belijdenis.

de getuigenis van Lisa zit hem hierin.....

"Rev 3:20 Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij/zij met Mij. "

Een persoonlijke relatie met de heer hebben is een volwassen keuze....

Laatst aangepast door
MAR907
op donderdag 17 februari 2011, 18:59
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 19:09

en wat als je de sleutel niet vinden kunt, mar?
er zijn mensen die niet eens overeind kunnen komen, bij wijze van spreken, om de deur open te gaan doen....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 19:13

MADELIEF469 schreef:

pcies lezen Madelief. Ik stel alleen maar dat het ritueel met kinderen niet de doop is waar de Bijbel toe oproept. Dit heb ik al regelmatig gedaan, er is niks nieuws in deze stelling, dat je niet wist.
Over gevolgen heb ik het nooit gehad en over oordeel al helemaal niet. Een belijdenis van je geloof, is een getuigenis...en ik denk dat dat meestal niet bij één keer blijft.
De vraag of je wel of geen kind van God bent heeft in mijn ogen niks te maken met of je ouders nu wel of niet bij de kerk aangesloten waren. Het gaat naar mijn idee dieper. Er komt een moment van toeëigening van het evangelie en ik geloof dat dat bij jou ook zo geweest is. Jammer dat dat niet bevestigd is door een doop. Een schuchter ja zeggen bij het voorlezen van het belijdenisformulier geeft toch een andere indruk dan daadwerkelijk afdalen in het watergraf en opstaan in een nieuw leven....
Als je er met een afstand naar kijkt, zie je gewoon dat het wringt...de invulling van de doop/belijdenis die jullie eraan geven, en de bijbelse oproep om af te dalen in het watergraf en op te staan in het nieuwe leven dat God je geeft.
Alle bijbelse argumentatie is er slechts een van een indirecte, en dat maakt dat meer en meer mensen dat gevoel hebben. Het klopt gewoon niet....
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 19:28

HANNAH810 schreef:
en wat als je de sleutel niet vinden kunt, mar?
er zijn mensen die niet eens overeind kunnen komen, bij wijze van spreken, om de deur open te gaan doen....

Hannah je hebt over de "sleutel"!!!
Wie heeft de sleutel van het eeuwig leven? Knipoog smiley
De sleutel van iemand zelf, zit mischien in de sokken..... Smiley met dichtgeplakte mond

Laatst aangepast door
MAR907
op donderdag 17 februari 2011, 19:32
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 19:36

mar;
wat ik bedoel te zeggen is, dat "kies op een volwassen wijze voor de Heere Jezus" heel eenvoudig klinkt (en ten diepste ook is!!)
maar dat het voor de meeste mensen niet zo gemakkelijk schijnt te zijn, om zich volledig over te geven aan Hem.
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 19:41

HANNAH810 schreef:
mar;
wat ik bedoel te zeggen is, dat "kies op een volwassen wijze voor de Heere Jezus" heel eenvoudig klinkt (en ten diepste ook is!!)
maar dat het voor de meeste mensen niet zo gemakkelijk schijnt te zijn, om zich volledig over te geven aan Hem.

Ik gegrijp wat je bedoeld, dat is ook hetgeen dat ik bedoel.
Laat alles los en geef je hart open op hetgeen dat de Heer wil zeggen in iemand hart, verstand en leven....
Naar boven

Auteur Bericht
MADELIEF469

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 19:53

GRIFFIN748 schreef:

Clown smiley

hebben we toch weer iets gemeen Grif Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Natuurlijk komen we er nooit uit, en dat is ook niet nodig. Alle neuzen dezelfde kant op is een utopie!
Respect is waar het om gaat, daar heb je helemaal gelijk in.
Naar boven

Auteur Bericht
MADELIEF469

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 19:56

CHATULIEM619 schreef:
pcies lezen Madelief. Ik stel alleen maar dat het ritueel met kinderen niet de doop is waar de Bijbel toe oproept. Dit heb ik al regelmatig gedaan, er is niks nieuws in deze stelling, dat je niet wist.
Over gevolgen heb ik het nooit gehad en over oordeel al helemaal niet. Een belijdenis van je geloof, is een getuigenis...en ik denk dat dat meestal niet bij één keer blijft.
De vraag of je wel of geen kind van God bent heeft in mijn ogen niks te maken met of je ouders nu wel of niet bij de kerk aangesloten waren. Het gaat naar mijn idee dieper. Er komt een moment van toeëigening van het evangelie en ik geloof dat dat bij jou ook zo geweest is. Jammer dat dat niet bevestigd is door een doop. Een schuchter ja zeggen bij het voorlezen van het belijdenisformulier geeft toch een andere indruk dan daadwerkelijk afdalen in het watergraf en opstaan in een nieuw leven....
Als je er met een afstand naar kijkt, zie je gewoon dat het wringt...de invulling van de doop/belijdenis die jullie eraan geven, en de bijbelse oproep om af te dalen in het watergraf en op te staan in het nieuwe leven dat God je geeft.
Alle bijbelse argumentatie is er slechts een van een indirecte, en dat maakt dat meer en meer mensen dat gevoel hebben. Het klopt gewoon niet....

Dat het geen nieuwe stelling van je is, Chat, dat weet ik. Maar ik verbaas me er steeds weer over dat die discussie hier terugkomt! Ik geloof niet dat het nodig is om elkaar te overtuigen van gelijk, natuurlijk is een gezonde discussie altijd goed Knipoog smiley
Als een persoon er vrede mee heeft hoe het bij hem of haar gegaan is , ok dan toch?
Mocht God het bij mij anders willen, dan vertrouw ik erop dat Hij mij dat duidelijk zal maken. Ook dat is geloven.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 21:58

CHATULIEM619 schreef:

Dat laatste stukje zou ik toch even anders willen zien...
Want ook de verbondsdoop is prima met de Bijbel te verdedigen, zo is ook hier op het forum in de loop der jaren wel gebleken. Waar het meer over gaat (en waar je wellicht ook op doelt), is het niet echt vergelijkbaar zijn van verbondsdoop en geloofsdoop, aangezien het een vergelijking is van appels en peren. Verbondsdoop en opdragen kun je vergelijken en belijdenis en geloofsdoop.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 22:22

HENK710 schreef:
Want ook de verbondsdoop is prima met de Bijbel te verdedigen, zo is ook hier op het forum in de loop der jaren wel gebleken. Waar het meer over gaat (en waar je wellicht ook op doelt), is het niet echt vergelijkbaar zijn van verbondsdoop en geloofsdoop, aangezien het een vergelijking is van appels en peren. Verbondsdoop en opdragen kun je vergelijken en belijdenis en geloofsdoop.

Dat wordt de hele tijd al gezegd Henk, maar helaas leest men het niet.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 22:27

HENK710 schreef:
Het is alleen prima te verdedigen voor mensen die er al vertrouwd mee zijn, voor een buitenstaander is dat veel moeilijker en ziet het er ongeloofwaardig uit.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 22:28

MARISKA601 schreef:
Dat wordt de hele tijd al gezegd Henk, maar helaas leest men het niet.
Allereerst wordt elke discussie na verloop van tijd herhaald, Dit komt omdat er ook verloop is in de mensen die er nu zijn...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 22:30

MADELIEF469 schreef:
Dat het geen nieuwe stelling van je is, Chat, dat weet ik. Maar ik verbaas me er steeds weer over dat die discussie hier terugkomt! Ik geloof niet dat het nodig is om elkaar te overtuigen van gelijk, natuurlijk is een gezonde discussie altijd goed Knipoog smiley
Als een persoon er vrede mee heeft hoe het bij hem of haar gegaan is , ok dan toch?
Mocht God het bij mij anders willen, dan vertrouw ik erop dat Hij mij dat duidelijk zal maken. Ook dat is geloven.
Toch is het zinvol...ik heb een mailtje gehad van iemand die zich wil laten dopen, 3 april is de datum.
Naar boven

Auteur Bericht
GRIFFIN748

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 22:36

CHATULIEM619 schreef:
Toch is het zinvol...ik heb een mailtje gehad van iemand die zich wil laten dopen, 3 april is de datum.

dat is natuurlijk zijn/haar goed recht.

zoals ik zelf al zei: ik kan mij beter vinden in de traditionele gedachte van de doop en belijdenis.

ik begrijp daarom ook nog steeds niet waarom mijn zus en zwager zich (als volwassenen, en vroeger als kind gedoopt en belijdenis gedaan hebbend) hebben laten dopen. ik vraag me af: wat voegt het toe aan je geloofsleven? ik vrees dat ik er geen antwoord op zal krijgen.
Naar boven

Auteur Bericht
DAYSPRING826

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 22:50

MAR907 schreef:
Een persoonlijke relatie met de heer hebben is een volwassen keuze....

... die niet gepaard hoeft te gaan met je als volwassene laten dopen, terwijl je als kind al gedoopt bent. Tenminste, dat is zoals ik het ervaar.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 23:05

GRIFFIN748 schreef:
dat is natuurlijk zijn/haar goed recht.

zoals ik zelf al zei: ik kan mij beter vinden in de traditionele gedachte van de doop en belijdenis.

ik begrijp daarom ook nog steeds niet waarom mijn zus en zwager zich (als volwassenen, en vroeger als kind gedoopt en belijdenis gedaan hebbend) hebben laten dopen. ik vraag me af: wat voegt het toe aan je geloofsleven? ik vrees dat ik er geen antwoord op zal krijgen.
De doop is voor hun het symbool van bevrijding. Bevrijding van zonde en ongerechtigheid. Niet meer bang zijn voor God, maar Zijn liefde ervaren. Willen getuigen en belijden van de liefde van Christus...
Naar boven

Auteur Bericht
GRIFFIN748

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 23:14

CHATULIEM619 schreef:
De doop is voor hun het symbool van bevrijding. Bevrijding van zonde en ongerechtigheid. Niet meer bang zijn voor God, maar Zijn liefde ervaren. Willen getuigen en belijden van de liefde van Christus...

daar heb je (in geval van mijn zus en zwager) geen volwassendoop voor nodig, vind ik.

maar ja: wie ben ik, he.
'n 'fijn heiden'

Verlegen lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 23:17

GRIFFIN748 schreef:
daar heb je (in geval van mijn zus en zwager) geen volwassendoop voor nodig, vind ik.

maar ja: wie ben ik, he.
'n 'fijn heiden'

Verlegen lachende smiley
Griff, je bent een fijn christen. Ga dat nu ook eens echt geloven...
Naar boven

Auteur Bericht
MARTIN695

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 23:26

Er staat toch in de beibel :
Kom eerst tot geloof en laat je daarna dopen .
Want de doop alleen geeft geen garantie dat je een kind van de HEER bent eerst tot geloof komen.

Sjalom.
Martin
Naar boven

Auteur Bericht
GRIFFIN748

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 23:28

MARTIN695 schreef:
Want de doop alleen geeft geen garantie dat je een kind van de HEER bent eerst tot geloof komen.

Sjalom.
Martin

zie je, Chat? dus toch 'fijn heiden' Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 23:40

DAYSPRING826 schreef:
... die niet gepaard hoeft te gaan met je als volwassene laten dopen, terwijl je als kind al gedoopt bent. Tenminste, dat is zoals ik het ervaar.

Dayspring ik ben ook als kind gedoopt....
Maar mijn eigen keuze van de doop heeft veel meer waarde dan de kinderdoop in het geloof van mijn ouders.

Het heeft ervoor gezorgt dat ik hetgeen kan dragen zoals de Heer het zegt "ik geef niet meer dan dat je kunt verdragen"... Dat het onmogelijke in mijn leven te dragen is....
Alleen omdat ik Hem ken door mijn keuze....

Laatst aangepast door
MAR907
op donderdag 17 februari 2011, 23:47
Naar boven

Auteur Bericht
DAYSPRING826

BerichtGeplaatst: donderdag 17 februari 2011, 23:52

MARTIN695 schreef:

Sjalom.
Martin

Lijkt me logisch, Martin, want die tekst stamt uit een zendingssituatie: joden en heidenen kwamen tot geloof in Jezus Christus en lieten zich vervolgens dopen (en in zeven beschreven gevalllen samen met 'hun huis', dat is met hun kinderen, overige inwonende familieleden, slaven en slavinnen!)

Maar wat nou als iemand van jongs af aan in Jezus gelooft en met Hem leeft? Tref je in de bijbel voorbeelden aan van zulke mensen, die vervolgens jarenlang moesten wachten totdat ze zich mochten/konden laten dopen?
Naar boven

Auteur Bericht
MARYLIEN613

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 00:00

DAYSPRING826 schreef:
Lijkt me logisch, Martin, want die tekst stamt uit een zendingssituatie: joden en heidenen kwamen tot geloof in Jezus Christus en lieten zich vervolgens dopen (en in zeven beschreven gevalllen samen met 'hun huis', dat is met hun kinderen, overige inwonende familieleden, slaven en slavinnen!)

Maar wat nou als iemand van jongs af aan in Jezus gelooft en met Hem leeft? Tref je in de bijbel voorbeelden aan van zulke mensen, die vervolgens jarenlang moesten wachten totdat ze zich mochten/konden laten dopen?

ontgaat me hier iets?
want als je als kind gedoopt werd, kan je toch niet zeggen dat je al in Jezus gelooft?
mijn zoon is gedoopt toen hij 3 maand oud was, dus?
maar verder ben ik wel met jou akkoord Dayspring, ikzelf vind het ook geen noodzaak om mij bijv te laten herdopen.
wat niet wegneemt dat ik Mar best kan geloven, dat zijn doop uit eigen keuze veel waardevoller is dan zijn kinderdoop uit keuze van zijn ouders!
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 00:39

MARYLIEN613 schreef:
ontgaat me hier iets?
want als je als kind gedoopt werd, kan je toch niet zeggen dat je al in Jezus gelooft?
mijn zoon is gedoopt toen hij 3 maand oud was, dus?
maar verder ben ik wel met jou akkoord Dayspring, ikzelf vind het ook geen noodzaak om mij bijv te laten herdopen.
wat niet wegneemt dat ik Mar best kan geloven, dat zijn doop uit eigen keuze veel waardevoller is dan zijn kinderdoop uit keuze van zijn ouders!

Ik zal nooit de kinderedoop van mjn ouders verwerpen...
Zij hebben gehandeld vanuit de voor hun geldende geloofsovertuiging...
Ben er zelfs dankbaar voor, omdat ik daarmee kan weten dat zij daarin ouders waren die de bijbelse weg zoals bij hun het geleerd is volgden....

Op mijn 8 jarige leeftijd kwam mijn moeder er ook achter dat de sleutel in haar sokken zat....
Dat heeft mij uiteindelijk tot een sterke persoonlijkheid gemaakt, achteraf....
Naar boven

ChristianMatch forum index » Van alles wat
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 ... 11 Volgende
Pagina 6 van 11