ChristianMatch

Forum

Waarom op zondag naar de kerk?
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 ... 11 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 13 september 2010, 23:08

Eerlijk gezegd vind ik dat de discussie zich teveel richt op zorg. In de Joodse cultuur is verpleging echt een uitzondering, de ziekenhuizen zijn gewoon open en er wordt gewoon noodzakelijk medische zorg gegeven Dus die hele discussie heeft in dit geval geen waarde aangezien de bijbel hier ook een uitzondering voor maakt. Hetzelfde geldt voor boeren, dieren moeten immers verzorgd worden. Ook doktoren, verloskundigen en andere noodzakelijke beroepen gaan gewoon door..

je kunt jezelf wel de vraag stellen, hoe heilig je die dag. In de Joodse traditie is het zo, dat je niet scheppend bezig mag zijn. Je mag geen licht of vuur aansteken, je mag niks maken...
Zelf vind ik dat heiliging in je hart zit. En dat je de dag heiligt door met God bezig te zijn en datgene te doen, waar je plezier in beleeft...
En de vraag aan de mensen die aan de zaterdag vasthouden, de sabbath begint op vrijdagavond, doen jullie dat ook en hebben jullie dienst op de vrijdag om de sabbath te begroeten? Of hebben jullie gemakshalve op de zaterdagmiddag een dienst? Aan het einde van de sabbath?
Zelf heb ik wel eens met de gedachte lopen te spelen op vrijdagavond een dienst te houden en op de zondagochtend....

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 13 september 2010, 23:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 13 september 2010, 23:14

Zelf vind ik dat heiliging in je hart zit. En dat je de dag heiligt door met God bezig te zijn en datgene te doen, waar je plezier in beleeft...

Mooi gezegd Chatuliem, daar gaat het tenslotte om!
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: maandag 13 september 2010, 23:32

[quote=PIETER649

jij veroordeelde in die bijdrage de ex-collega's van je vrouw min of meer tot verantwoordelijk voor haar dood
, dat vond ik nogal schokkend.
zeker nu jij in deze bijdrage de betrokkenheid van deze collega's ter discussie steld, vind ik ook nogal schokkend.[/quote]

Jij leest niet goed......" Waar lees je dat" ik heb erover dat mijn vrouw wekends moest werken omdat de anderen die volgens de CAO ook normaal de weekenden horen te werken vrij namen, waardoor zij ingeplant werd om grotendeels de wekenden te doen waardoor zij niet in staat was om in de rust kon gaan die God ons geeft...
Hetzij zaterdag of zondag...

Als vader en moeder is het belangrijk om in te gaan in de rust die God ons geeft. Juist op zaterdag.

Ga niet de dingen noemen en verdraaien die er niets mee te maken heeft.
Zoek een speeltuin op en ga lekker schommelen.....

Laatst aangepast door
MAR907
op dinsdag 14 september 2010, 06:21
Naar boven

Auteur Bericht
LEPELTJE037

BerichtGeplaatst: maandag 13 september 2010, 23:51

CHATULIEM619 schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dat de discussie zich teveel richt op zorg. In de Joodse cultuur is verpleging echt een uitzondering, de ziekenhuizen zijn gewoon open en er wordt gewoon noodzakelijk medische zorg gegeven Dus die hele discussie heeft in dit geval geen waarde aangezien de bijbel hier ook een uitzondering voor maakt. Hetzelfde geldt voor boeren, dieren moeten immers verzorgd worden. Ook doktoren, verloskundigen en andere noodzakelijke beroepen gaan gewoon door..

je kunt jezelf wel de vraag stellen, hoe heilig je die dag. In de Joodse traditie is het zo, dat je niet scheppend bezig mag zijn. Je mag geen licht of vuur aansteken, je mag niks maken...
En de vraag aan de mensen die aan de zaterdag vasthouden, de sabbath begint op vrijdagavond, doen jullie dat ook en hebben jullie dienst op de vrijdag om de sabbath te begroeten? Of hebben jullie gemakshalve op de zaterdagmiddag een dienst? Aan het einde van de sabbath?
Zelf heb ik wel eens met de gedachte lopen te spelen op vrijdagavond een dienst te houden en op de zondagochtend....

Inderdaad gaat het met de laatste postings te veel over de zorg en daarmee 'off-topic'

De sabbath is dan ook van vrijdag - zonsondergang, tot zaterdagavond -zonsondergang.
Vanwaar eigenlijk het woord 'gemakshalve' ertussen... Smiley die vol vragen zit
Aan het begin van de zaterdagmiddag begint bij ons de dienst.
De vrijdagavond ervoor is net als de rest van de sabbath... rust... geen 'slaafse' arbeid.
Naar boven

Auteur Bericht
JOLAN931

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 september 2010, 13:29

MAR907 schreef:
Als de "kerk" zondags de gehandicapten zouden verzorgen!!! was het dus ook niet nodig geweest dat de wereld hun moet helpen.
Zij moeten het wel, omdat de kerkleden aan hunzelf denken als het erop aankomt.
Wat doet de kerk met bijstandsmoeders met kinderen als die het niet redden ook op financieel gebied????

Juist, niks dus, omdat er niet geluisterd wordt naar de hulpvraag!!!!!!

De Here Jezus is niet voor niets "De Herder" welke diegenen help die verloren is gegaan.
Hij zoekt niet de "ellite".

naar mijn idee is dit een heel onterechte reactie mar.
op financieel gebied heb ik zeer, zeer goede ervaringen met de kerk.
Naar boven

Auteur Bericht
JOLAN931

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 september 2010, 13:44

Wat mij wel opvalt is dat als ik het nieuwe testament lees, over het leven van Jezus, dat er wel heel veel mensen juist op de sabbatdag genezen werden.
Jezus had er wel degelijk lak aan wat de godsdienstige mensen daarvan vonden...Hij genas gewoon, vooral ook op de Sabbat

Laatst aangepast door
JOLAN931
op dinsdag 14 september 2010, 13:45
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 september 2010, 13:44

ik heb ook zeer goede ervaringen met de diaconie in onze gemeente;
toen ik binnen twee weken verhuist moest zijn, en nauwelijks hulp had, hebben ongeveer tien gemeente-leden hun vrije zaterdag gegeven om me te helpen.
de vrachtwagen, en de man/vrouwkracht, alles werd voor me geregeld, en mijn vriendin nam de regie van mij over........
waar vind je dat.........?
ik was er enorm, enorm, enorm dankbaar voor!
Naar boven

Auteur Bericht
JOSINA022

BerichtGeplaatst: dinsdag 14 september 2010, 14:01

HANNAH810 schreef:
ik heb ook zeer goede ervaringen met de diaconie in onze gemeente;
toen ik binnen twee weken verhuist moest zijn, en nauwelijks hulp had, hebben ongeveer tien gemeente-leden hun vrije zaterdag gegeven om me te helpen.
de vrachtwagen, en de man/vrouwkracht, alles werd voor me geregeld, en mijn vriendin nam de regie van mij over........
waar vind je dat.........?
ik was er enorm, enorm, enorm dankbaar voor!

Mooi om te horen, ook bij mij in de gemeente kun je dit soort acties verwachten. Verschillende Bijbelkringen doen ook gezamenlijk hulpacties via de stichting Present. Echt geweldig om te doen!
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: woensdag 15 september 2010, 14:56

Ik mis in deze hele discussie het gedeelte uit Lukas 14 de verzen 1 - 6

1 En het geschiedde, toen Hij gekomen was in het huis van een van de oversten der Farizeeën, op de sabbat, om brood te eten, dat zij Hem waarnamen.
2 En ziet, er was een zeker waterzuchtig mens voor Hem.
3 En Jezus, antwoordende, zeide tot de wetgeleerden en Farizeeën, en sprak: Is het ook geoorloofd op de sabbat gezond te maken?
4 Maar zij zwegen stil. En Hij nam hem, en genas hem, en liet hem gaan.
5 En Hij, hun antwoordende, zeide: Wiens ezel of os van u zal in een put vallen, en die hem niet terstond zal uittrekken op de dag van de sabbat?
6 En zij konden Hem daarop niet weer antwoorden.

Jezus die zelf Rabbi was, stelde aan de Farizeeën twee hele simpele vragen, dit ging over het houden van de sabbat, maar ze bleven tot tweemaal toe Jezus het antwoord schuldig. Ze konden Hem geen wettisch pasklaar antwoord geven .....
Misschien ook iets om over na te denken, waarom bracht Jezus dit ter sprake, wat was de diepere gedachte hierbij ??
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: woensdag 15 september 2010, 17:43

Ik heb in dit topic al zoveel bijbelteksten zien staan die je heel anders kan interpreteren......
Bij deze dus ook weer......Crossroad wat bedoel je hier nu mee te zeggen?
Of snap ik het gewoon niet, ook een optie natuurlijk........ Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: woensdag 15 september 2010, 23:24

WILLEMIJN232 schreef:
Ik heb in dit topic al zoveel bijbelteksten zien staan die je heel anders kan interpreteren......
Bij deze dus ook weer......Crossroad wat bedoel je hier nu mee te zeggen?
Of snap ik het gewoon niet, ook een optie natuurlijk........ Knipoog smiley

Niet zo heel moeilijk Willemijn, er werd gesproken over de sabbat houden. De discussie ging aardig richting wellus nietus maar er werd niet gekeken wat Jezus zelf deed op de sabbat.

Jezus genas iemand op de sabbat, dit mag je dus in verband brengen met de zorg zeg maar. Maar daarnaast ging Hij ook in op de persoonlijk beleving van de sabbat, dit door te vragen wie zijn os niet direct, dus op de sabbat, uit de put zou redden, en ook daarop hadden ze geen antwoord.....
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: woensdag 15 september 2010, 23:31

CROSSROAD317 schreef:
Niet zo heel moeilijk Willemijn, er werd gesproken over de sabbat houden. De discussie ging aardig richting wellus nietus maar er werd niet gekeken wat Jezus zelf deed op de sabbat.

Jezus genas iemand op de sabbat, dit mag je dus in verband brengen met de zorg zeg maar. Maar daarnaast ging Hij ook in op de persoonlijk beleving van de sabbat, dit door te vragen wie zijn os niet direct, dus op de sabbat, uit de put zou redden, en ook daarop hadden ze geen antwoord.....

Ah zo, ik begrijp het.....gelukkig wordt er in de zorg ook wel zondag gehouden hoor(ik kan alleen voor een algemeen ziekenhuis spreken) met een kerkdienst en alleen de nodige zorg.........
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: woensdag 15 september 2010, 23:43

WILLEMIJN232 schreef:
Ah zo, ik begrijp het.....gelukkig wordt er in de zorg ook wel zondag gehouden hoor(ik kan alleen voor een algemeen ziekenhuis spreken) met een kerkdienst en alleen de nodige zorg.........

Ik denk dat Jezus zelfs aangaf dat het persoonlijke geloof belangrijker is dan de sabbat houden. Dat dat de achterliggende gedachte is ...
Naar boven

Auteur Bericht
LEPELTJE037

BerichtGeplaatst: woensdag 15 september 2010, 23:50

En dan nu weer de vraag... Gefrustreerde smiley

Waarom niet op zaterdag, de sabbath, zoals God die heeft gegeven?

Genesis 2:2,3 >
2 Toen God op de zevende dag het werk voltooid had, dat Hij gemaakt had, rustte Hij op de zevende dag van al het werk, dat Hij gemaakt had. 3 En God zegende de zevende dag en heiligde die, omdat Hij daarop gerust heeft van al het werk, dat God scheppende tot stand had gebracht.

Exodus 20:8-11 >
8 Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; 9 zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; 10 maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. 11 Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE de sabbatdag en heiligde die.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 september 2010, 20:16

@Lepeltje, er wordt gewoon op het onderwerp gereageerd. Jammer dat je nu doet alsof die reacties niet bij het onderwerp horen. Misschien is het redelijker om op de suggestie rond het omgaan met de sabbat door Jezus in te gaan Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARTIN695

BerichtGeplaatst: zondag 19 september 2010, 01:00

LEPELTJE037 schreef:
En dan nu weer de vraag... Gefrustreerde smiley

Waarom niet op zaterdag, de sabbath, zoals God die heeft gegeven?

Genesis 2:2,3 >
2 Toen God op de zevende dag het werk voltooid had, dat Hij gemaakt had, rustte Hij op de zevende dag van al het werk, dat Hij gemaakt had. 3 En God zegende de zevende dag en heiligde die, omdat Hij daarop gerust heeft van al het werk, dat God scheppende tot stand had gebracht.

Exodus 20:8-11 >
8 Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; 9 zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; 10 maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. 11 Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE de sabbatdag en heiligde die.

Maar leven wij niet in het nieuwe testament???
Sjalom.
Martin
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zondag 19 september 2010, 14:18

MARTIN695 schreef:
Maar leven wij niet in het nieuwe testament???
Sjalom.
Martin

Nee Martin... ongeveer 2000 jaar daarna
Naar boven

Auteur Bericht
DANIEL777

BerichtGeplaatst: zondag 19 september 2010, 14:22

PIETER649 schreef:
Nee Martin... ongeveer 2000 jaar daarna
maar als we niet in het nieuwe testament leven horen we dan als christenen er dan ook maar niet meer naar te leven en te handelen? Verraste, verbaasde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zondag 19 september 2010, 15:57

DANIEL777 schreef:
maar als we niet in het nieuwe testament leven horen we dan als christenen er dan ook maar niet meer naar te leven en te handelen? Verraste, verbaasde smiley

dat was de vraag niet Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
KATJA065

BerichtGeplaatst: zondag 19 september 2010, 16:12

OMDAT IK VANDAAG EEN GOEDE PREEK HEBT GEHOORD.

hET GING OVER:

1 DANKBAARHEID
2 LOFPRIJS
3 AANBIDDING - HEILIGHEID

Johannes 4: 23, 24
Psalm 100: 4
Hebreeën 12: 28
1 Thessalonisenzen 16
Psalm 22: 4
Jesaja 60: 45
2 Kronieken 20 over Koning Josafath
Hebreeën 13: 15, 16
Psalm 50

Lofprijs brengt vrijheid.

KERK, DORDRECHT, JOHAN MAASBACH WERELD ZENDING,
TORENSCHOOLKERK, Brouwersdijk 36,
3314 GS Dordrecht.

Laatst aangepast door
KATJA065
op zondag 19 september 2010, 16:14
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: zondag 19 september 2010, 18:02

KATJA065 schreef:
OMDAT IK VANDAAG EEN GOEDE PREEK HEBT GEHOORD.

hET GING OVER:

1 DANKBAARHEID
2 LOFPRIJS
3 AANBIDDING - HEILIGHEID

Johannes 4: 23, 24
Psalm 100: 4
Hebreeën 12: 28
1 Thessalonisenzen 16
Psalm 22: 4
Jesaja 60: 45
2 Kronieken 20 over Koning Josafath
Hebreeën 13: 15, 16
Psalm 50

Lofprijs brengt vrijheid.

KERK, DORDRECHT, JOHAN MAASBACH WERELD ZENDING,
TORENSCHOOLKERK, Brouwersdijk 36,
3314 GS Dordrecht.

En ?? Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
LEPELTJE037

BerichtGeplaatst: zondag 19 september 2010, 19:06

HENK710 schreef:
@Lepeltje, er wordt gewoon op het onderwerp gereageerd. Jammer dat je nu doet alsof die reacties niet bij het onderwerp horen. Misschien is het redelijker om op de suggestie rond het omgaan met de sabbat door Jezus in te gaan Knipoog smiley

Nee, die reacties horen idd niet bij het onderwerp... aangezien veel van de laatste reacties betrekking hadden op wanneer je al of niet kan werken op de rustdag...

...en dat was dus niet de vraagstelling...

De vraag nogmaals... Vanwaar zijn mensen de zondag gaan houden als rustdag?
Wie heeft het recht verworven Gods heilige rustdag te verplaatsen naar de zondag, de eerste dag van de week?
Kan iemand dat hard maken, vanuit bijbelse grondslag?
Naar boven

Auteur Bericht
KATJA065

BerichtGeplaatst: zondag 19 september 2010, 19:55

Knipoog smiley Lachende smiley Clown smiley

Laatst aangepast door
KATJA065
op zondag 19 september 2010, 19:56
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: zondag 19 september 2010, 22:09

LEPELTJE037 schreef:
Nee, die reacties horen idd niet bij het onderwerp... aangezien veel van de laatste reacties betrekking hadden op wanneer je al of niet kan werken op de rustdag...

...en dat was dus niet de vraagstelling...

De vraag nogmaals... Vanwaar zijn mensen de zondag gaan houden als rustdag?
Wie heeft het recht verworven Gods heilige rustdag te verplaatsen naar de zondag, de eerste dag van de week?
Kan iemand dat hard maken, vanuit bijbelse grondslag?

Ik heb al verschillende malen gereageerd op je vraag mét bijbelteksten vanuit het NT en die negeer je ook volkomen. k Ga dat echt allemaal niet nog eens herhalen.

GrZ
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zondag 19 september 2010, 22:53

Jezus en de sabbat

Tijdens Zijn omwandeling op aarde heeft Christus de sabbat geheiligd, en gezuiverd van de onjuiste en bezwarende voorschriften der Joodse geestelijkheid.
Hij noemde Zichzelf de Here van de sabbat (Marc.2:28; Luc.4:16). Toen Christus stierf, was door Hem geen enkele aanwijzing nagelaten met betrekking tot een wijziging van de wekelijkse rustdag van de zevende naar de eerste dag der week. Zo lezen je dan ook, dat de vrouwen op de sabbat na de kruisiging "rustten naar het gebod" (Luc. 23:56).
Wel had Christus met betrekking tot de sabbat iets gezegd. Toen Hij nl. sprak over de aanstaande verwoesting van Jeruzalem, zeide Hij: "Bidt dat uw vlucht niet geschiede des winters noch op een sabbat" (Matth. 24:20). Aangezien Jeruzalem eerst in 70 n.Chr. werd verwoest, moest de eerste christengemeente gedurende 40 jaar na Christus' opstanding de bede opzenden dat hun vlucht niet mocht geschieden op een sabbat.

Het is vanzelfsprekend dat door Christus' plaatsvervangend lijden en sterven alle ceremoniële (schaduwachtige) inzettingen hun vervulling vonden en daardoor ophielden van kracht te zijn (Col. 2:14-17), maar de decaloog (Tien Geboden) bleef bindend voor de nieuwtestamentische bedeling.
Dit blijkt ook wel uit het feit, dat in vele kerken iedere zondag de Wet des Heren wordt voorgelezen en dat ELF van de 52 Zondagen (nl. de 33ste tot en met de 44ste Zondag in de Catechismus) handelen over de Tien Geboden.
En er zal ook wel geen gelovige twijfelen aan de geldigheid en onveranderlijkheid van de eerste drie en de laatste zes geboden, maar waarom dan wel aan die van het vierde gebod?

Gods geboden vormen de onveranderlijke levensregel voor de mens. Bavinck zei eens terecht: "Zij bevatten de plichten die wij jegens God, jegens onszelf en jegens onze naasten hebben te vervullen."
De christensabbatvierder onderhoudt niet de Tien Geboden om daardoor de zaligheid te verdienen. Geenszins, want het eeuwig leven is een genadegift Gods door Jezus Christus. Het onderhouden van de geboden is een vrucht der bekering en een bewijs dat wij Jezus Christus als het centrale punt van ons geloofsleven hebben aanvaard. Het is een antwoord op Jezus' uitdrukkelijk bevel: "Indien gij Mij liefhebt, onderhoudt Mijn geboden" (Joh. 14:15).
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zondag 19 september 2010, 22:55

De sabbat in het Nieuwe Testament

In het Nieuwe Testament is geen enkele aanwijzing te vinden, dat de eerste dag der week door de apostelen als rustdag werd geheiligd.
Er zijn enige teksten waarin over "de eerste dag der week" wordt gesproken, maar deze blijken bij nader onderzoek geen enkel bewijs te bevatten voor de zondagviering.
De, vier evangelisten hebben slechts over één dag der week gesproken, nl. over de dag der opstanding. Marcus en Johannes vermelden deze dag elk tweemaal, Mattheüs en Lucas elk éénmaal. Uit deze zes teksten blijkt het volgende:
Nadat de Heiland was opgestaan, kwamen de vrouwen zeer vroeg in de morgen tot het graf (Matth.28:1; Marc.16:2, 9; Luc.24:1; Joh. 20:1). Daarna gingen zij heen en verkondigden Zijn discipelen dat Hij was opgestaan, maar deze geloofden haar niet (Luc. 24:1-11; Marc. 16:9-11).
Diezelfde dag gingen twee mannen naar Emmaüs, met wie Jezus wandelde en aan wie Hij Zich openbaarde toen het reeds avond en de dag gedaald was (Luc. 24:13-35; Marc. 16:12).
Daar op keerden deze mannen naar Jeruzalem terug, waar zij de discipelen verzameld vonden, verkondigden hen dat zij de Here gezien hadden, maar ook hen geloofden zij niet (Marc.16:12,13).
Terwijl zij nog daarvan spraken, trad de Heiland Zelf in hun midden en verweet de elven hun ongelovigheid en hardigheid des harten, omdat zij niet geloofd hadden degenen die Hem gezien hadden, nadat Hij was opgestaan (Luc. 24:36; Marc. 16:14). C o n c 1 u s i e: De elven geloofden tot aan het einde van de eerste dag der week in het geheel niet aan de opstanding van Christus, konden dus ook niet vergaderd zijn geweest om die te vieren.

Zij hadden veeleer volgens Hand. 1:13 een gemeenschappelijk trefpunt, waren aanzittende om te eten en hadden "om de vreze der Joden" de deuren gesloten.

Sommigen zien in 1Cor. 16:2 een bijzondere godsdienstige onderscheiding voor de eerste dag der week, omdat in deze tekst wordt bevolen: "Elke eerste dag der week legge een ieder uwer naar vermogen thuis iets weg." Dit is echter geen bewijs dat op de eerste dag der week kerkdiensten werden gehouden; integendeel, een ieder moest bij zich thuis iets wegleggen. Lange zegt terecht: "Uit deze tekst blijkt niet dat de gemeente op deze dag samenkwam".

Neander, Olshausen, Hoffmann, Hollensteiner e.a. zondagvierende theologen stemmen in deze volkomen met Lange overeen. Ook is er geen enkel spoor te ontdekken, dat Paulus de eerste dag der week als rustdag heeft geheiligd. In Hand.18 lezen we dat de apostel anderhalf jaar lang bij een Jood woonde, met hem samenwerkte als tentenmaker en tezamen met hen op de sabbat rustte.
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zondag 19 september 2010, 22:59

Paulus en de sabbat

Hand 13:42-44. Paulus had op de sabbat tot de Joden gesproken. En nu kwamen de heidenen aan Paulus vragen om ook tot hen Gods Woord te spreken. Wanneer Paulus de eerste dag der week had geheiligd, zou hij hen stellig hebben geantwoord: Vandaag op sabbat was ik hier voor de Joden, maar morgen is onze christelijke rustdag, dan predik ik voor u. We kunnen toch niet aannemen dat Paulus zo inconsequent was om de heidenen eerst in te leiden tot de joodse sabbat en daarna te vertellen, dat ze zondag moesten vieren.
Maar de apostel heeft de heidenen niet uitgenodigd op de eerste dag der week samen te komen; de volgende sabbat echter kwam (volgens vs. 14) bijna de gehele stad samen (Joden en heidenen) om Gods Woord te horen.

Voorts blijkt uit Hand.17:2 dat het Paulus' gewoonte was op de sabbat in de synagoge te gaan en de opgestane Heiland te verkondigen. Hij predikte drie sabbatten te Thessalonica en o.m. werd een aantal godsdienstige Grieken (heidenen) gelovig (vs. 4).
Hand. 20:7 is evenmin een bewijs voor zondagsheiliging. Paulus houdt een afscheidsvergadering te Troas. Op zijn reis heeft hij ook wel een vergadering gehouden op een andere dag en de discipelen braken dagelijks het brood (Hand.2:46).
Deze avond echter viel een jongeling uit het raam en werd dood opgenomen. Paulus wekte hem op. Vanwege dit grote wonder maakt Lucas hiervan melding.
Bovendien zijn vele Bijbelverklaarders van mening, dat deze avondvergadering dadelijk na de sabbat plaatsvond (zie hiervoor Dächsel, Hönicke, Coneybeare en Howson, Stokes e.a.) De dag begint volgens de Bijbel, nl. bij de avond (Gen. 1 en Lev. 23:32).

Het is niet mogelijk dat Johannes in Openb.1:10 met "dag des Heren" de eerste dag der week heeft bedoeld, aangezien nergens in de Heilige Schrift ook maar een vage aanduiding te vinden is dat de eerste dag der week ooit dag des Heren werd genoemd.
Integendeel, volgens de Bijbel is enkel de zevende dag der week de dag die de Here toebehoort (Exod. 20:8-11; Jes. 58:13; Marc. 2:28).

En wanneer men bedenkt, dat Johannes zijn evangelie zeer waarschijnlijk heeft geschreven ná het boek der Openbaring (in 97 n.Chr.), dan is het al heel vreemd dat hij in zijn evangelie voor de eerste dag der week niet ook zet "dag des Heren". Welling schrijft dan ook: "Onder 'dag des Heren' wordt in het algemeen onze zondag verstaan, maar dit is een grote vergissing." Hiermede stemmen overeen: Zahn, Neander, Döllinger, Seisz, Franke, e.a.
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zondag 19 september 2010, 23:09

Ik vier sabbat, omdat de EERSTE GEMEENTE ook SABBAT VIERDE

Het Nieuwe Testament bevestigt het Oude Testament en het maakt daarnaast duidelijk dat er alleen door de naam van Jezus behoud is. Het NIEUWE TESTAMENT NEEMT DE HEILIGHEID VAN DE SABBAT NIET WEG en HEILIGT DE EERSTE DAG DER WEEK NIET! Na de opstanding en na de hemelvaart van Jezus ging de gemeente Gods gewoon door met sabbat vieren. Daarom is ‘het sabbatvieren’ geen onderwerp van discussie in de brieven van Paulus. Als die dag veranderd was na de dood en opstanding van Christus, dan zou er nog heel wat over geschreven moeten zijn door Paulus. Om de Joden in de eerste christengemeente zover te krijgen, om te stoppen met hun sabbatsheiliging. Nee, het is zelfs zo, dat het boek Handelingen bevestigt dat zowel Paulus, als Gods Gemeente, sabbat vierden.

Toen Paulus door de Joden verworpen werd en de heidenen hem om onderricht vroegen, was daar een unieke kans voor Paulus om te zeggen: Kom morgen maar, op zondag, op de eerste dag der week! Echter in plaats daarvan kwam men 7 dagen later de volgende sabbat bijeen.

... en op de sabbatdag in de synagoge gegaan zijnde, namen zij plaats (Hand 13:14).

En toen zij vertrokken, verzochten zij hun TEGEN DE EERSTVOLGENDE SABBAT weder deze woorden te spreken (Handelingen 13:42).

EN DE VOLGENDE SABBAT kwam bijna de gehele stad bijeen om het woord Gods te horen (Handelingen 13:44).

En op de sabbatdag gingen wij de poort uit, de rivier langs, waar wij verwachtten, dat een gebedsplaats zou zijn; en neder gezeten, spraken wij tot de vrouwen, die samengekomen waren (Handelingen 16:13).

En Paulus ging, zoals hij GEWOON was, daar binnen en behandelde DRIE SABBATTEN ACHTEREEN met hen gedeelten uit de Schriften, (Hand 17:2).

En hij hield ELKE SABBAT besprekingen in de synagoge en trachtte Joden en Grieken te overtuigen (Hand 18:4).

Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken [1-dagelijkse aanbidding] of op het stuk van een feestdag [4- jaarlijkse aanbidding], nieuwe maan [3- maandelijkse aanbidding] of SABBAT [2-wekelijkse aanbidding], ... dan het lichaam […] van Christus [‘is’ staat niet in het Grieks] (Col 2:16-17, SVV).

Enerzijds waren er mensen die Gods spijswetten, Gods sabbatten, Gods nieuwe manen en Gods Feesten wilden afschaffen. Anderzijds waren er degenen die zware, niet schriftuurlijke, lasten aan deze zaken wilden koppelen. Paulus schrijft dus: Laat u dan niemand blijven oordelen in deze zaken … dan het lichaam van Christus (dwz de Gemeente Gods). Dit zijn ongeveer de slechtst vertaalde verzen van het NT. De Staten Vertaling doet het goed, maar geeft ten onrechte ‘is’ aan, wat niet in het Grieks staat. De King James Vertaling is nog iets beter en geeft ‘is’ met teksthaken weer, om te laten zien, dat het niet in het Grieks staat. Andere vertalingen schrijven wat ze vinden dat er zou moeten staan.
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: maandag 20 september 2010, 22:18

MAR907 schreef:
Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken [1-dagelijkse aanbidding] of op het stuk van een feestdag [4- jaarlijkse aanbidding], nieuwe maan [3- maandelijkse aanbidding] of SABBAT [2-wekelijkse aanbidding], ... dan het lichaam […] van Christus [‘is’ staat niet in het Grieks] (Col 2:16-17, SVV).

Enerzijds waren er mensen die Gods spijswetten, Gods sabbatten, Gods nieuwe manen en Gods Feesten wilden afschaffen. Anderzijds waren er degenen die zware, niet schriftuurlijke, lasten aan deze zaken wilden koppelen. Paulus schrijft dus: Laat u dan niemand blijven oordelen in deze zaken … dan het lichaam van Christus (dwz de Gemeente Gods). Dit zijn ongeveer de slechtst vertaalde verzen van het NT. De Staten Vertaling doet het goed, maar geeft ten onrechte ‘is’ aan, wat niet in het Grieks staat. De King James Vertaling is nog iets beter en geeft ‘is’ met teksthaken weer, om te laten zien, dat het niet in het Grieks staat. Andere vertalingen schrijven wat ze vinden dat er zou moeten staan.

Volgens mij heeft nog niemand in dit topic beweerd dat de bijbel opdracht geeft tot het vieren van de zondag. Dit terzijde.

Je uitleg over de tekst in Koll 2:16-17 vind ik verre van overtuigend. Ten eerste: als teksten in de bijbel verkeerd zouden zijn vertaald wil ik hier wel graag harde bewijzen van zien. Er zijn helaas te veel dwaalleringen gebaseerd op 2 of 3 teksten die verkeerd vertaald zouden zijn.

Het gemis van het woordje 'is' in de Griekse tekst verandert volgens mij niets aan de inhoud van de tekst. Je hebt in je schriftcitaat een belangrijk deel van de tekst weggelaten, namelijk: "welke zijn een schaduw der toekomende dingen". En dan staat er ook nog steeds: :"Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest, of der nieuwe maan, of der sabbatten."

Dan staat er in Romeinen 14: 5-6 een minstens zo overtuigende tekst m.b.t. het houden van speciale dagen: "Deze immers stelt de ene dag boven de andere, gene stelt ze alle gelijk. Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd. Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om de Here, en wie eet, doet het om de Here, want hij dankt God; en wie niet eet, laat het na om de Here en ook hij dankt God."

Hoewel ik het niet kan verklaren maak ik hieruit toch op dat God ons hierin de vrijheid geeft.

Wat wonderlijk blijft is het feit dat de Sjabbat genoemd wordt in de 10 geboden. En natuurlijk erkennen wij dat de gehele wet goed is en dat deze niet heeft opgehouden te bestaan. Ik geloof echter dat de Sjabbat een heenwijzing is naar Christus. Net zoals God uitrustte van Zijn werken tijdens de schepping, mogen wij rusten van onze werken om gerechtvaardigd te worden. Wij moeten rusten in Christus (en vandaaruit werken). De tekst in Romeinen 14 sterkt mij in deze gedachte (schaduw der toekomende dingen).
Dus dan zouden wij (dit is even theoretisch) als wij de gehele wet zouden houden, behalve de Sjabbat op zaterdag, maar wel in de rust in Christus leven, toch de hele wet houden.

Shalom!

Laatst aangepast door
ZINGA672
op maandag 20 september 2010, 22:21
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 september 2010, 15:43

ZINGA672 schreef:
Volgens mij heeft nog niemand in dit topic beweerd dat de bijbel opdracht geeft tot het vieren van de zondag. Dit terzijde.

Je uitleg over de tekst in Koll 2:16-17 vind ik verre van overtuigend. Ten eerste: als teksten in de bijbel verkeerd zouden zijn vertaald wil ik hier wel graag harde bewijzen van zien. Er zijn helaas te veel dwaalleringen gebaseerd op 2 of 3 teksten die verkeerd vertaald zouden zijn.

Het gemis van het woordje 'is' in de Griekse tekst verandert volgens mij niets aan de inhoud van de tekst. Je hebt in je schriftcitaat een belangrijk deel van de tekst weggelaten, namelijk: "welke zijn een schaduw der toekomende dingen". En dan staat er ook nog steeds: :"Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest, of der nieuwe maan, of der sabbatten."

Dan staat er in Romeinen 14: 5-6 een minstens zo overtuigende tekst m.b.t. het houden van speciale dagen: "Deze immers stelt de ene dag boven de andere, gene stelt ze alle gelijk. Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd. Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om de Here, en wie eet, doet het om de Here, want hij dankt God; en wie niet eet, laat het na om de Here en ook hij dankt God."

Hoewel ik het niet kan verklaren maak ik hieruit toch op dat God ons hierin de vrijheid geeft.

Wat wonderlijk blijft is het feit dat de Sjabbat genoemd wordt in de 10 geboden. En natuurlijk erkennen wij dat de gehele wet goed is en dat deze niet heeft opgehouden te bestaan. Ik geloof echter dat de Sjabbat een heenwijzing is naar Christus. Net zoals God uitrustte van Zijn werken tijdens de schepping, mogen wij rusten van onze werken om gerechtvaardigd te worden. Wij moeten rusten in Christus (en vandaaruit werken). De tekst in Romeinen 14 sterkt mij in deze gedachte (schaduw der toekomende dingen).
Dus dan zouden wij (dit is even theoretisch) als wij de gehele wet zouden houden, behalve de Sjabbat op zaterdag, maar wel in de rust in Christus leven, toch de hele wet houden.

Shalom!

Ten eerste, even over Koll 2:16-17:
heb ik het niet over verkeerd vertaald zijnde. Maar verkeerd geintrepeteerd. voor jou een dwaallering.

Ten tweede: : "Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest, of der nieuwe maan, of der sabbatten."
Zoals je ziet in deze topic is sabbaten, vertaald in sabbat, dat wezenlijk een verschil is waar Paulus over had.

Ten derde: Romeinen 14: 5-6 oordeel niet over een ander maar doe het bij jezelf. De Heer is die oordeelt.

Om te weten wie de messias is, zul je toch de wet en de profeten moeten kennen. Hier hangt de eerste en de tweede gebod aan vast.

Leer eens te ondekken wat de Here Jezus daarmee bedoeld.

Rom 3:21 Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:

Joh 1:45 (1:46) Filippus vond Nathanael en zeide tot hem: Wij hebben Dien gevonden, van Welken Mozes in de wet geschreven heeft, en de profeten, namelijk Jezus, den zoon van Jozef, van Nazareth.

Act 24:14 Maar dit beken ik u, dat ik naar dien weg, welken zij sekte noemen, den God der vaderen alzo diene, gelovende alles, wat in de wet en in de profeten geschreven is;

Joh 1:45 (1:46) Filippus vond Nathanael en zeide tot hem: Wij hebben Dien gevonden, van Welken Mozes in de wet geschreven heeft, en de profeten, namelijk Jezus, den zoon van Jozef, van Nazareth.

Luk 24:44 En Hij zeide tot hen: Dit zijn de woorden, die Ik tot u sprak, als Ik nog met u was, namelijk dat het alles moest vervuld worden, wat van Mij geschreven is in de Wet van Mozes, en de Profeten, en Psalmen.

Mat 22:40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Ik luister naar Zijn stem en niet die van de zondags(baal)kerk.

Laatst aangepast door
MAR907
op dinsdag 21 september 2010, 15:59
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 ... 11 Volgende
Pagina 6 van 11