Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 14 december 2009, 23:36
|
|
|
PIETER649 schreef: | ja hoor es chat, als jij les krijgt van 1 van die samenstellers... verwacht ik niet dat die zegt dat het geen goeie vertaling is. meer iets van: wij van wc-eend, adviseren : ... wc-eend!!
daarmee wil ik geen waardeoordeel geven over de vertaling, maar wel van jouw bron in deze. |
Het verschil is, dat er 20 jaar tussen zat tussen het lesgeven en het uitkomen van de NBV. Ik gebruik de NBV vanaf het moment dat het uitgekomen is. Dat betekent dat ik het gebruik om uit te preken, bijbelstudies te geven en uiteraard ook voor mijn persoonlijke stille tijd. En ik merk dat de bijbel veel duidelijker is voor de mensen, dat de taal veel meer hoort bij deze tijd en dat mensen geestelijk groeien.
En al die vooroordelen over de NBV zijn in mijn ogen onterecht. Ze zijn wel voor te stellen, hetzelfde probleem is ook in 1951 geweest. Nu we de NBV gebruiken merken we pas hoe nodig het was voor de mensen om weer gewone taal te horen. Pas dan merk je wat voor invloed dat kan hebben op mensen. Ik heb in het verleden ook contact gehad met Wycliffe, een zendingsorganisatie die ernaar streeft om de bijbel te vertalen in andere talen, en iedere keer hoor je het verhaal dat als de bijbel vertaald is, dat de mensen opeens begrepen wie God was en ze geestelijk gingen groeien.
De Bijbel moet het dichtst bij je staan. Als er oude woorden in staan, die je niets zeggen, gaat er een heleboel langs je heen. Daarom is het belangrijk dat je een Bijbel hebt, waar je de woorden van begrijpt. Veel mensen zeggen dat Het Boek dat is, maar als je Het Boek vergelijkt met de NBV, zul je merken dat de NBV in alle opzichten veel beter is. Het staat dichter bij de grondtekst en vertelt ons daarmee meer over de bijbel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 14 december 2009, 23:41
|
|
|
Ik wist niet dat je dit serieus op zou vatten. De smileys kwamen dus niet over.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: maandag 14 december 2009, 23:47
|
|
|
Nou zeg,ik ben even weg en de heren nemen het weer over,ik moet nodig optreden!
Allemaal af!
Ook al ben ik een Drent,de friezen blijven baas boven baas.
Ik heb gesproken!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ARJAN007
|
|
Geplaatst: maandag 14 december 2009, 23:49
|
|
|
LIESBETH326 schreef: | Een hot item momenteel en daarom zeker een topic waard...
Toch moet ik eerlijk bekennen dat ik hier niet echt mee bezig ben. Terwijl het dus wel zou 'moeten'. Herkennen jullie dat en hoe zou het komen dat dit niet echt leeft bij veel mensen? |
Het leeft inderdaad nog niet zo bij de meeste mensen. Veel mensen willen pas hun comfortabele levenswijze veranderen zodra de noodzaak daartoe duidelijk wordt gevoeld. De wetenschap zit met een dilemma. Aan de éne kant is er een duidelijk verband tussen de hoeveelheid CO2 en de stijging van de temperatuur. Aan de andere kant zijn er ook andere processen gaande die invloed hebben op de temperatuur. Zo kan je niet geheel rechtsstreeks zeggen dat de hoeveelheid CO2 een bepaalde temperatuur teweegbrengt. Dat de afgelopen 10 jaar schommelingen in de temperatuur kennen, is dan ook te verklaren uit het samenspel van de factoren. Hoe dat samenspel eruitziet is momenteel studie van wetenschappelijk onderzoek. De trend is echter wel duidelijk: er is de laatste 50 jaar duidelijk sprake van een opwarming, èn van een toename van de CO2. De trend is duidelijk, alleen de precieze beschrijving ervan moet nog komen.
Natuurlijk kun je ervoor kiezen te wachten tot er helemaal afdoende bewijs is. Probleem is alleen dat het dan te laat is om nog zinvolle maatregelen te nemen. Als we zouden wachten tot de klimaatsceptici eindelijk zover zijn dat ze de rol van de mens in de klimaatopwarming erkennen, dan valt er weinig meer te redden. Dan is de aarde voor een groot deel onleefbaar geworden. Als wij gaan luisteren naar de klimaatsceptici, dan resulteert het daarin, dat de grondstoffen in hoog tempo worden opgemaakt en er nog veel vervuiling zal blijven optreden. Op den duur zijn de grondstoffen wel uitgeput en blijft er voor de mensheid straks niets meer over! Hebben wij zoveel rechten dat we al die grondstoffen mogen gebruiken? Of past ons wat meer bescheidenheid t.o.v. de mensen die in het jaar 2230 leven? Of is het prima, dat de aarde uitgewoond wordt? Willen wij zó voor de Here God staan met een compleet uitgewoonde aarde? Een uitgewoonde aarde.... dat lijkt mij toch iets om ons voor te schamen.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 december 2009, 00:48
|
|
|
Chatuliem het lijkt erop dat je gelijk wilt hebben, ook de andere vertalingen zijn gebasseerd op de grondtekst. Maar omdat je gewoon gelijk wilt hebben lees je de rest niet. Ach en al die studieboeken zijn door mensen geschreven.
Ik weet zelfs dat er tijdens de vertalingen gediscussieerd is of het Heere, Here, of HEERE of HERE is.
Maar het is idd gemakkelijker om de bijbel te vertalen naar het hedendaagse taal, en ja.. dan krijg je afwijkingen in de teksten. Omdat bepaalde woorden niet meer gebruikt worden.
Mijn overtuig je niet dat de NBV de beste vertaling is. Ik gebruik zelf de NBG die is onstaan na de statenvertaling. Ik erken dat daar ook "gerommeld" is. En er is ook zat gerommeld in al die voorgaande eeuwen met de bijbel. Omdat sommige dingen de vertalers niet zinden.
Laatst aangepast door
|
MARISKA601
|
op dinsdag 15 december 2009, 01:07
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 december 2009, 00:55
|
|
|
verwijderd door mezelf.
Laatst aangepast door
|
MARISKA601
|
op zaterdag 9 januari 2010, 01:37
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HDBAS635
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 december 2009, 06:03
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Nou zeg,ik ben even weg en de heren nemen het weer over,ik moet nodig optreden!
Allemaal af!
Ook al ben ik een Drent,de friezen blijven baas boven baas.
Ik heb gesproken! | Op hun eigen terpje ja.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
RELLOK036
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 december 2009, 07:04
|
|
|
nah of in duitsland of eindhoven overdekte ijsbaan.... kan ik zelfs in de winter schaatsen bond..........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 december 2009, 07:38
|
|
|
Als je ons land vanuit je luie stoel wil doorreizen, dan koop of leen je deze winter: HEEL NEDERLAND door Rik Zaal.
Het is een alles-in-één-boek: architecteurgids, tips voor goede en goedkope eetgelegenheden, alle landschappen worden beschreven, een stukje geschiedenis-on-the-spot, prachtige illustratieve foto's en soms hele grappige opmerkingen over een stad of streek. A must-read!
Enne.... eerst meteen zoeken en bladeren naar je eigen stad of dorp!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 december 2009, 07:55
|
|
|
HDBAS635 schreef: | Op hun eigen terpje ja. |
Arjan!? Ze plagen mij!Is er eindelijk een lieve vrouw in je hoekje.....
Hier vond ik het antwoord http://www.meteonet.nl/educatief/natuurijs.htm ,er staat bij dat het vrij ingewikkeld is,dus daarom konden de heren niet antwoorden?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 december 2009, 08:01
|
|
|
Het gaat me er niet om dat de NBV de beste vertaling is. Of dat zo is, weet ik niet. Maar het gaat me meer om de vooroordelen ertegen. Je zegt zelf: er zal wel mee gerommeld zijn. Ook anderen hebben opmerkingen geplaatst in die richting. En dat vind ik pertinent onjuist. Het doet veel mensen tekort die met een liefde en een zorgvuldigheid aan deze vertaling gewerkt hebben.
Waarom vertrouwt men Het Boek meer dan de NBV?? Terwijl je duidelijk kunt aantonen dat het qua vertaling veel verder af staat van de grondtekst? Ik ben er eerlijk gezegd van geschrokken welke vrijheid men zich veroorlooft in die vertaling. Het is dus idd een parafrase, een omschrijving van de gedachte die daar beschreven staat. Het antwoord hierop is, dat men gelooft dat Het Boek door gelovige christenen geschreven is en de NBV niet. Dan krijg je verhalen in de wereld, dat de NBV het geloof wil ontkrachten. Vooral omdat veel vertrouwde woorden vervangen zijn door nieuwe, hedendaagse termen.
Maar als je de ontstaansgeschiedenis lees van de vertaling, zie je dat het nooit gaat om wat de persoon er zelf van vindt, maar meer hoe je zo precies mogelijk kunt weergeven wat de schrijver bedoeld heeft. En daar zie ik een hele grote vooruitgang. De grondtekst blijft zoveel mogelijk intact, en er wordt een poging gedaan een vertaalslag te maken naar het huidige Nederlands. Maar er worden nooit doelbewust teksten weggelaten omdat het de vertalers niet uitkomt.
De NBV is niet de beste vertaling, maar het is wel een vertaling die hoort bij deze tijd. De beste vertaling bestaat niet, maar dat is omdat het altijd een werk van mensen is. Het is wel een zorgvuldige vertaling en verdient meer respect dan het door sommige mensen gegeven is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 december 2009, 09:30
|
|
|
Waarom vertrouwt men Het Boek meer dan de NBV??
Ik heb het niemand horen zeggen. Ze gebruiken Het Boek omdat dat begrijpbaar is.
Het gaat me er niet om dat de NBV de beste vertaling is. Of dat zo is, weet ik niet. Maar het gaat me meer om de vooroordelen ertegen.
Jij hebt vooroordelen tegen de andere vertalingen.
Laatst aangepast door
|
MARISKA601
|
op dinsdag 15 december 2009, 09:34
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 december 2009, 09:38
|
|
|
Het is dus idd een parafrase, een omschrijving van de gedachte die daar beschreven staat. Het antwoord hierop is, dat men gelooft dat Het Boek door gelovige christenen geschreven is en de NBV niet.
Dat zijn jouw woorden . Niemand heeft beweerd dat de NBV door niet gelovigen is geschreven.
Laatst aangepast door
|
MARISKA601
|
op dinsdag 15 december 2009, 09:40
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 december 2009, 12:38
|
|
|
De stilte,
Stilte kan beangstigen zijn Stilte kan je verstikken Stilte om jezelf te verdedigen Stilte om jezelf niet te laten zien Stilte voor de storm die komt Stilte om te voorkomen dat.....
De stilte
Stilte dat je het uit schreeuwt van binnen laat me gaan Stilte dat al je spieren spannen voor dat moment dat kan komen Stilte versta je me niet........ Stilte de onmacht geen woorden Stilte van onderdrukte tranen Stilte van het leed dat is geschied
De stilte het panser
Stilte kan zo bevrijdend werken Stilte kan zo genieten zijn Stilte kan zo veel rust uitstralen Stilte om ruimte te scheppen Stilte is open zijn Stilte samen een te zijn
De stilte
Stilte schept een band Stilte om te kijken Stilte om te rusten Stilte om in jezelf te zijn Stilte om de wonderbaarlijke kleurschakelingen Stilt om de grootsheid buiten
De stilte juibelend en juigend
Stil zijn luisteren open staan voor jou Vol verbazing vreugde tranen te huilen in die stilte vol van de Rust Vrede van de Vader mijn Papa mijn Liefdevolle en getrouwe God.
Dit wens ik jullie allemaal toe voor de komende tijd. Jill
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROBBEDOES873
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 december 2009, 12:42
|
|
|
Tnx Jill heel mooi en heel herkenbaar...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 december 2009, 13:29
|
|
|
INKA401 schreef: | ik vind dit een mooi onderwerp van discussie ... en voorál omdat dit zo dicht bij jezelf komt ... jezelf laten zien ... en moet je maar durven hé ... ik wil hier op reageren, het is iets wat mij hóóg zit en tegelijkertijd komt er iets in mij boven van ... shit inka , stel je niet zo aan ... en dát is nou net wat mij hoog zit ... ik kan nu wel roepen dat ik na het overlijden van mijn vrouw zo druk ben, maar so what ... das mijn probleem toch? ... mag ik dan klagen? nee ik klaag niet ... ik ben dankbaar dat het op dit moment goed gaat ... maar de manier waarop? ...daarvan krijg ik toch wel een héél erg nare bijsmaak hoor ... en uit je niet zomaar naar buiten toch? ... ja voor de buitenwereld heeft inka alles op de rit ... tgaat uuuh super met zijn gezin ... heeft een eigen zaak, administratie maar niet geteld , een leuk huis ... organiseerd leuke feesten, en heeft ook nog een nieuwe lieve vriendin ... nou, wat wil je nog méér ... mooi toch? ... mijn famile denkt nét zo, ... óóó die inka red het wel hoor ... túúúrlijk ...en alwéér krijg ik een náre smaak in mijn mond ... niemand beseft hoe druk ik met alles bent ... grrrr ... alleen mijn huis al met die mooie tuin die ik had .. ja hád ...mijn tuin is het bewijs dat alles in één klap zo anders is geworden ... en gaat elk jaar weer zover van mij af ... en dat stoort mij best hoor ... mijn beestjes rondom mijn huis verzorg ik nog goed... maar jullie moesten eens weten hoeveel ik hoor van, ruim die beesten nou is op ... dit kost je veel te veel energie ... maar wil ik dat? ... nee dus ... vroeger was dit voor mij ontspanning .. nu een moéten ... jullie snap? ik wil hiermee maar zeggen, dat als iemand aan je vraagd van hoe is het met je? ... je zelf toch beter voordoet als je eigenlijk bent ... tenzij ... je het écht aan je allerbeste vriend verteld hoe het nou werkelijk in elkaar steekt ... en dan zeg ik soms dat het eigenlijk helemáál niet gaat ... ik bedoel véél te druk met alles ... of iemand dit snapt intereseert mij niet zoveel... weet zelf wel beter, sorry ... tgaat dus wel goed met inka ... hum hum ... |
Inka wat beschrijf je dat goed ! Heel herkenbaar. Dank je wel dat je je zo kwetsbaar durft open te stellen. En dat ik dat mag zien en lezen. Sterkte of eigenlijk wees eens zwak. Jill
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 december 2009, 13:46
|
|
|
HENK710 schreef: | Maar Mary, ook Abraham, Noach, Job en al die anderen heeft God willen behouden. En behoud voor mensen is er enkel door Jezus, Die Hij al vanaf het begin als zoenmiddel gesteld heeft. Dus wat is er dan nog werkelijk anders als we naar het invulling geven van ons leven kijken? |
Tja even Mary en Henk.
Even in het kort. Jezus bestond al voor de grond legging vande wereld het Woord was God en Hij sprak en het was er. En het Woord is God. Jezus is de Weg de Waarheid en het Leven. God is een Drie-eenheid.
Jezus kwam op aarde om de Vaders Liefde te laten zien. Jezus deed niets zonder de Vader. Omdat wij een heel verkeerd beeld hadden gemaakt van God onze Vader. Het voorhangsel scheurde zodat wij gelijk naar de Vader mogen gaan. Er is geen belemmering meer tussen ons en God . Want Jezus heeft de Wil van de Vader gedaan, omdat Jezus Zijn Vader zo Lief had. Dat Hij die Liefde aan de mensen wilde openbare. God is Vader en God. En bovenal God is Liefde!!!!!! Jill
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 december 2009, 13:58
|
|
|
Wat voor mij een heel verhelderen boek is en die ik een ieder wil aan raden. Als je nog geen echte Papa relatie hebt met God dan is dit een boek dat je kan helpen om God zo te gaan ervaren. Het gooit heel wat huisjes en religie over boord. Vrijheid in Hem. Vrijheid om met Papa te praten te wandelen te eten te zingen te rusten en Zijn Liefdevolle omarming te ervaren en te voelen.
De Uitnodiging van W Paul Young ISBN 978 90 435 1550 4
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 december 2009, 14:51
|
|
|
JILL658 schreef: | De stilte,
Stilte kan beangstigen zijn Stilte kan je verstikken Stilte om jezelf te verdedigen Stilte om jezelf niet te laten zien Stilte voor de storm die komt Stilte om te voorkomen dat.....
De stilte
Stilte dat je het uit schreeuwt van binnen laat me gaan Stilte dat al je spieren spannen voor dat moment dat kan komen Stilte versta je me niet........ Stilte de onmacht geen woorden Stilte van onderdrukte tranen Stilte van het leed dat is geschied
De stilte het panser
Stilte kan zo bevrijdend werken Stilte kan zo genieten zijn Stilte kan zo veel rust uitstralen Stilte om ruimte te scheppen Stilte is open zijn Stilte samen een te zijn
De stilte
Stilte schept een band Stilte om te kijken Stilte om te rusten Stilte om in jezelf te zijn Stilte om de wonderbaarlijke kleurschakelingen Stilt om de grootsheid buiten
De stilte juibelend en juigend
Stil zijn luisteren open staan voor jou Vol verbazing vreugde tranen te huilen in die stilte vol van de Rust Vrede van de Vader mijn Papa mijn Liefdevolle en getrouwe God.
Dit wens ik jullie allemaal toe voor de komende tijd. Jill |
Wow Jill vet mooi THanks
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 december 2009, 14:53
|
|
|
RELLOK036 schreef: | mee eens maar euhm mag je er dan gewoon oplos leven zonder gevolgen hier op aarde? |
He Rell. als je van iemand hier op aarde houdt. dan wil je toch ook het beste voor die persoon, dan wil je diegene toch niet kwetsen. pijn doen of wat dan ook maar voor negatiefs? Zo is het ook met JEZUS, als je een relatie met HEM hebt wil je toch ook het beste doen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 december 2009, 14:53
|
|
|
JILL658 schreef: | Tja even Mary en Henk.
Even in het kort. Jezus bestond al voor de grond legging vande wereld het Woord was God en Hij sprak en het was er. En het Woord is God. Jezus is de Weg de Waarheid en het Leven. God is een Drie-eenheid.
Jezus kwam op aarde om de Vaders Liefde te laten zien. Jezus deed niets zonder de Vader. Omdat wij een heel verkeerd beeld hadden gemaakt van God onze Vader. Het voorhangsel scheurde zodat wij gelijk naar de Vader mogen gaan. Er is geen belemmering meer tussen ons en God . Want Jezus heeft de Wil van de Vader gedaan, omdat Jezus Zijn Vader zo Lief had. Dat Hij die Liefde aan de mensen wilde openbare. God is Vader en God. En bovenal God is Liefde!!!!!! Jill |
Kan ik alleen maar beamen Jill.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 december 2009, 14:58
|
|
|
JILL658 schreef: | Wat voor mij een heel verhelderen boek is en die ik een ieder wil aan raden. Als je nog geen echte Papa relatie hebt met God dan is dit een boek dat je kan helpen om God zo te gaan ervaren. Het gooit heel wat huisjes en religie over boord. Vrijheid in Hem. Vrijheid om met Papa te praten te wandelen te eten te zingen te rusten en Zijn Liefdevolle omarming te ervaren en te voelen.
De Uitnodiging van W Paul Young ISBN 978 90 435 1550 4 |
Inderdaad Jill een prachtig boek. Echt heel bijzonder Heb soms gelezen met tranen over mijn wangen, en eerlijk is eerlijk dat gebeurt niet vaak tijdens een boek lezen, maar bij dit boek......... Echt een aanrader.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 december 2009, 15:01
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Ach voordat die friezen doorhebben dat het vriest, is het al 2010, en dan moeten ze nog beslissen of de "tocht der tochten" wel door kan gaan.... In die tussentijd heeft gretha smit de tocht al 50.000 keer geschaatst |
He Cross. Je onderschat de Friezen nu toch wel heel erg...........ik voel me aangesproken dat begrijp je wel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 december 2009, 15:53
|
|
|
Ik denk dat we onderscheid moeten gaan maken in de manier waarop we de bijbel gebruiken. 1) Gebruiken we de bijbel alleen om te lezen of, 2) gebruiken we de bijbel ook voor bijbelstudie.
1) Lezen: In elke bijbel kunnen we de weg tot de Vader vinden. Persoonlijk denk ik dat dat de belangrijkste boodschap is die we kunnen vinden in de bijbel. Het volgende voorbeeld komt uit 7 vertalingen.
Joh 14,6 NBV - Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij. SV-J - Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij. NBG51 - Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij. WV95 - Jezus antwoordde: ‘Ik ben de weg, en de waarheid en het leven. Alleen door Mij heeft men toegang tot de Vader. GNB96 - ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven,’ antwoordde Jezus. ‘Iemand kan alleen naar de Vader gaan via mij. SV1637 - Iesus seyde tot hem, Ick ben de wegh, ende de waerheyt, ende het leven. Niemandt en komt tot den Vader dan door my. SV1977 - Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot de Vader, dan door Mij.
Daarnaast kun je uit de bijbel heel veel teksten halen die je persoonlijk kunnen bemoedigen, daar heb je geen uitgebreidde studie voor nodig, hoef je alleen maar voor te kunnen lezen.
2) Bijbelstudie: Als je dieper in wilt gaan op de inhoud van de bijbel, zul je de tekst moeten bestuderen. Het is dan van belang dat je kennis hebt van de grondtekst en het contextuele gedeelte (achtergrond, verband leggen tussen). Op dat moment is het naar m.i. wel van belang welke bijbelvertaling je gebruikt. Een vertaling die zo dicht mogelijk bij de grondtekst komt is dan aan te bevelen. Maar persoonlijke voorkeur voor een vertaling is misschien wel net zo belangrijk, neem een bijbel die voor jou geschikt is. Maar misschien wel het allerbelangrijkste dat het je intentie mag zijn om God groot te maken door je bijbelstudie.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 december 2009, 15:57
|
|
|
MARY052 schreef: | He Cross. Je onderschat de Friezen nu toch wel heel erg...........ik voel me aangesproken dat begrijp je wel. |
Ga dan snel weer terug naar Friesland
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 december 2009, 16:46
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Ik denk dat we onderscheid moeten gaan maken in de manier waarop we de bijbel gebruiken. 1) Gebruiken we de bijbel alleen om te lezen of, 2) gebruiken we de bijbel ook voor bijbelstudie.
1) Lezen: In elke bijbel kunnen we de weg tot de Vader vinden. Persoonlijk denk ik dat dat de belangrijkste boodschap is die we kunnen vinden in de bijbel. Het volgende voorbeeld komt uit 7 vertalingen.
Joh 14,6 NBV - Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij. SV-J - Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij. NBG51 - Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij. WV95 - Jezus antwoordde: ‘Ik ben de weg, en de waarheid en het leven. Alleen door Mij heeft men toegang tot de Vader. GNB96 - ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven,’ antwoordde Jezus. ‘Iemand kan alleen naar de Vader gaan via mij. SV1637 - Iesus seyde tot hem, Ick ben de wegh, ende de waerheyt, ende het leven. Niemandt en komt tot den Vader dan door my. SV1977 - Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot de Vader, dan door Mij.
Daarnaast kun je uit de bijbel heel veel teksten halen die je persoonlijk kunnen bemoedigen, daar heb je geen uitgebreidde studie voor nodig, hoef je alleen maar voor te kunnen lezen.
2) Bijbelstudie: Als je dieper in wilt gaan op de inhoud van de bijbel, zul je de tekst moeten bestuderen. Het is dan van belang dat je kennis hebt van de grondtekst en het contextuele gedeelte (achtergrond, verband leggen tussen). Op dat moment is het naar m.i. wel van belang welke bijbelvertaling je gebruikt. Een vertaling die zo dicht mogelijk bij de grondtekst komt is dan aan te bevelen. Maar persoonlijke voorkeur voor een vertaling is misschien wel net zo belangrijk, neem een bijbel die voor jou geschikt is. Maar misschien wel het allerbelangrijkste dat het je intentie mag zijn om God groot te maken door je bijbelstudie. |
Mooi Cross
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 december 2009, 16:47
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Ga dan snel weer terug naar Friesland |
haha zou ik wel willen..........en wie weet.........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 december 2009, 17:03
|
|
|
ter aanvulling en bemoediging:
Wat wilt U me zeggen Heer?
Dat je niet bang hoeft te zijn. Ik ben toch je Vader?
Ik heb je altijd geholpen. Ik heb het GOEDE met je voor. Dus wees niet bang.
De deur naar de duisternis is gesloten. Dat heb ik al vaak gezegd. Het is dicht.
JIJ BENT VAN MIJ.
Je bent MIJN KIND.
Mijn geliefde.
Mijn beminde kind.
Ik hou van je. Ik hou veel van je. Meer dan je beseft.
Zoveel meer dan je weet.
Dus heb geen schrik voor de dag van morgen.
Heb geen schrik voor de duisternis.
Ik ben je God. Ik ben je Vader. Ik ben je HEER.
Ik heb je in mijn armen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Wat wilt U nog tegen me zeggen Heer?
Je bent zo geliefd. Ik heb je zo vast in mijn armen. Je zult niet vallen hoor.
Je bent geborgen in MIJ. Je toekomst ligt vast in Mij.
In mijn liefde. In mijn handen. In mijn grootheid.
Je bent van MIJ. Mijn kind ben je. Van niemand anders.
Je hebt al vaak gemerkt dat Ik er was, als je bang was.
Ik heb je al vaak getoond hoe groot IK ben. Hoe GOED Ik ben. Hoeveel Ik van je hou.
Denk niet dat je gaat vallen. Je zult niet vallen. Je zult groeien IN MIJ.
In mijn liefde en goedheid.
Je zult leren hoe TROUW IK ben. Hoe groot Ik ben. Hoe GOED Ik ben.
Je bent mijn geliefde kind. De beminde van Mijn hart.
Ik wil jou. Ik heb je bedoeld. Ik heb een PLAN met je leven.
Denk niet dat je hier bent zomaar zonder bedoeling.
Ik heb je bedoeld mijn kind. Ik heb je geroepen om MIJN WOORDEN te spreken en je zult Mijn woorden spreken.
Ik heb je geroepen om MIJN INSTRUMENT te zijn. Mijn geliefde. Mijn beminde. Mijn straal van liefde.
Ik heb zoveel liefde voor je. Ik heb je zo geborgen in Mij.
Denk niet dat Ik je zal laten vallen. Denk niet dat Ik je zal laten zitten. Ik zal je niet in de steek laten. Ik zal je niet laten zitten.
Ik HEB JE VAST!
In mijn handen van liefde, trouw, zorg en goedheid.
Denk je dat Ik er niet ben voor je.
IK BEN ER ALTIJD VOOR JOU!!!
ALTIJD.
Elke dag opnieuw. Elke seconde help Ik je.
Ik spreek tot je en Ik laat je zien dat Ik je God ben.
Je beminde Vader.
Je geliefde Heer.
Je grote God.
Laatst aangepast door
|
MARY052
|
op dinsdag 15 december 2009, 17:04
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 december 2009, 17:07
|
|
|
ik kon het niet laten..
ik heb inmiddels een kerststal.. en naast die stal staat een mini boompje. (hangt geen kerstman in).
gezien besparingen op electriciteit geen kerstster voor het raam.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PAULUS505
|
|
Geplaatst: dinsdag 15 december 2009, 17:40
|
|
|
Een dikke knuffel voor Stichting Ecovata die 4 x per jaar een praise avond organiseert in Oisterwijk
|
|
Naar boven |
|
|