Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: dinsdag 23 november 2010, 22:48
|
|
|
DAVID923 schreef: | en nu even zonder emotie en inhoudelijk reageren, zit er geen kern van waarheid in de punten van Bakker? en waarom dan niet? |
David: hoe kan ik nu zonder emotie reageren als het mijn hart raakt? Het raakt mijn hart als iemand zo negatief en zo liefdeloos spreekt over liederen die ik zondags mag zingen tot eer van mijn Hemelse Papa!
Mary
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: donderdag 25 november 2010, 22:02
|
|
|
het gaat mij niet zozeer om de vorm, maar inhoud. en test die inhoud eens Bijbels, en wist je dat die liederen doorspekt zijn van de pinksterleer?
van mij mag je hardrock, hop hip/rap of elke andere VORM van muziek nemen, als de INHOUD de teksten Bijbels zijn. gevoel en hert hart raken is niet genoeg, wereldse mensen kunnen met alle liefe en met hun hele hart overgeven aan de muziek, maar waaraan>?
Henk bakker maakt zeer goede punten, laten we er bij stil staan, er over denken, en niet gelijk zeggen ja maar, ik voel me goed, ja maar, het is oprecht, dat zegt de wereld ook.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 25 november 2010, 22:54
|
|
|
DAVID923 schreef: | het gaat mij niet zozeer om de vorm, maar inhoud. en test die inhoud eens Bijbels, en wist je dat die liederen doorspekt zijn van de pinksterleer?
van mij mag je hardrock, hop hip/rap of elke andere VORM van muziek nemen, als de INHOUD de teksten Bijbels zijn. gevoel en hert hart raken is niet genoeg, wereldse mensen kunnen met alle liefe en met hun hele hart overgeven aan de muziek, maar waaraan>?
Henk bakker maakt zeer goede punten, laten we er bij stil staan, er over denken, en niet gelijk zeggen ja maar, ik voel me goed, ja maar, het is oprecht, dat zegt de wereld ook. | Het valt me op hoe negatief je spreekt over de pinksterleer. Volgens mij zijn ze eer der vol van bijbelse waarheden. En bovendien, we praten over meer dan 700 liederen, die kun je niet zo gemakkelijk over één kam scheren. Ten tweede, die verfoeilijke pinksterleer, zij is wel de gemeente, die zo dicht mogelijk bij de ervaringen van de eerste gemeente staan. Als je toen geleefd had, had je dat waarschijnlijk ook verfoeid. Eigenlijk zou je je diep moeten schamen om zo over een andere kerk te schrijven...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BEHAPPY332
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 november 2010, 00:24
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het valt me op hoe negatief je spreekt over de pinksterleer. Volgens mij zijn ze eer der vol van bijbelse waarheden. En bovendien, we praten over meer dan 700 liederen, die kun je niet zo gemakkelijk over één kam scheren. Ten tweede, die verfoeilijke pinksterleer, zij is wel de gemeente, die zo dicht mogelijk bij de ervaringen van de eerste gemeente staan. Als je toen geleefd had, had je dat waarschijnlijk ook verfoeid. Eigenlijk zou je je diep moeten schamen om zo over een andere kerk te schrijven... |
Pentecost, vijftig dagen na Pasen...
Misschien moeten we wel vijftig redenen kennen om het hier met je eens te zijn Chatuliem. Het grappige is, dat mijn reactie hiervoor op een ander forum er precies een was, waarin ik het helemaal niet met je eens was... totdat ik jou beter ben gaan begrijpen... via allerlei andere berichten die je hebt geschreven.
Pinksteren is toch zo'n wonderlijk feest. Klopt. Het is niet elke dag Pinksteren, net zo goed als het ook niet elke dag Kerst is en ook geen Pasen. Maar hoe zou ik mij voelen zonder Pinksteren?
Ja ik weet, ik gebruik het woord 'gevoel' en dat zou je moeten wantrouwen... Net zo goed, als ik ooooook mijn eigen 'verstand' moet wantrouwen... Maar als ik naar mij zelf alleen maar wantrouwen heb, dan wordt ik toch bloedje onzeker??? Ergens moet ik toch vertrouwen uit kunnen putten...
Eén van de nadelen die genoemd worden over de Opwekkingsliederen, zijn de herhalingen. Maar kijk eens goed in de Bijbel, hoe vaak worden de wonderen van de open zee, niet herhaald? Je moet je voorstellen, achter je zit een leger en voor je is de zee. Je kunt nergens heen. tot de zee zich opent...
Het alles lijkt uit te lopen op een paaslam, dat er iets geofferd wordt, maar dat alles verandert ter plekke omdat er iets gebeurt, dat alles verandert. Gods Geest Is er.
Ik Ben, aanwezig. Dat had je toch niet verwacht?
De Psalmen zijn geschreven, door David. dus voor Salomo... Christus noemde zich 'Zoon van David' en 'Zoon van God' . Daarom werd hij gedood, ten onrechte. De Bijbel is niet stil blijven staan bij David. Het ging verder. Veel verder. Notabene: David mocht niet de tempel bouwen. Wel zingen we zijn Psalmen. Salomo bouwde wel de tempel. Ook hij ging verloren... Christus herbouwde de tempel, gansch anders... Logisch, dat er ook liederen ontstaan, gansch anders...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 november 2010, 10:40
|
|
|
DAVID923 schreef: het gaat mij niet zozeer om de vorm, maar inhoud. en test die inhoud eens Bijbels, en wist je dat die liederen doorspekt zijn van de pinksterleer?
David je hebt nog steeds niet uitgelegd wat je afwijst aan de Pinksterleer. Het feit dat er mensen zijn die op een onbijbelse manier omgaan met wat God heeft gegeven mag toch geen reden zijn om gelijk de uitstorting van de Heilige Geest te weigeren? Ik vrees dat er in iedere denominatie, in ieder kerkgenootschap 'fakers' zitten. Mensen die de Geest niet hebben, die er een janboel van maken, huichelen of er gewoon niets van begrepen hebben. Maar ik denk dat je in iedere kerk ook oprechte gelovigen vindt. Die dankzij, en soms mss ondanks, de leer van hun denominatie oprecht in de enige ware God geloven.
Dit is vooral jouw subjectieve ervaring. Bovendien lees ik nergens iets in de Bijbel over deze eis die jij hier stelt. Wie ben jij om eisen te stellen aan de liederen die anderen tot eer van God zingen als God nergens in de Bijbel zo'n eis heeft neergelegd? Is dit jouw toewijding aan God? Of stel je deze eis vanuit een stukje geestelijke trots omdat jij niet eenvoudig of oppervlakkig wilt zijn of wilt overkomen?
Ik citeer Oswald Chambers: "Wacht u ervoor door te willen gaan voor een diepzinnig mens - God kwam als een klein kind. Oppervlakkigheid is geen zonde, of een teken dat er geen diepte in uw leven is - de oceaan heeft ook een kust.... Wij zijn zo verschrikkelijk ernstig, zo wanhopig geïnteresseerd in ons eigen innerlijk, dat wij weigeren ons als christenen te gedragen in de alledaagse dingen van het leven. Neem het vaste besluit om niemand volkomen ernstig te nemen, dan alleen God."
(Henk Bakker heb ik er ff uitgehaald; die ken ik en hem neem ik absoluut niet serieus. Hij mag verstand hebben van geschiedenis; helaas ziet hij het verschil niet met geestelijke zaken.)
en niet gelijk zeggen ja maar, ik voel me goed, ja maar, het is oprecht, dat zegt de wereld ook.
Hier maak je vind ik een nogal onterecht vergelijking. Overigens wordt het een hele tour om de hele Opwekkingsbundel lied voor lied hier tegen het Bijbels licht te houden. En daarnaast.... als we dit met de psalmen zouden doen zouden we denk ik ook met verrassende uitspraken worden geconfronteerd.
GrZ!
Laatst aangepast door
|
ZINGA672
|
op vrijdag 26 november 2010, 10:43
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 november 2010, 10:44
|
|
|
ZINGA672 schreef: | DAVID923 schreef: het gaat mij niet zozeer om de vorm, maar inhoud. en test die inhoud eens Bijbels, en wist je dat die liederen doorspekt zijn van de pinksterleer?
David je hebt nog steeds niet uitgelegd wat je afwijst aan de Pinksterleer. Het feit dat er mensen zijn die op een onbijbelse manier omgaan met wat God heeft gegeven mag toch geen reden zijn om gelijk de uitstorting van de Heilige Geest te weigeren? Ik vrees dat er in iedere denominatie, in ieder kerkgenootschap 'fakers' zitten. Mensen die de Geest niet hebben, die er een janboel van maken, huichelen of er gewoon niets van begrepen hebben. Maar ik denk dat je in iedere kerk ook oprechte gelovigen vindt. Die dankzij, en soms mss ondanks, de leer van hun denominatie oprecht in de enige ware God geloven.
Dit is vooral jouw subjectieve ervaring. Bovendien lees ik nergens iets in de Bijbel over deze eis die jij hier stelt. Wie ben jij om eisen te stellen aan de liederen die anderen tot eer van God zingen als God nergens in de Bijbel zo'n eis heeft neergelegd? Is dit jouw toewijding aan God? Of stel je deze eis vanuit een stukje geestelijke trots omdat jij niet eenvoudig of oppervlakkig wilt zijn of wilt overkomen?
Ik citeer Oswald Chambers: "Wacht u ervoor door te willen gaan voor een diepzinnig mens - God kwam als een klein kind. Oppervlakkigheid is geen zonde, of een teken dat er geen diepte in uw leven is - de oceaan heeft ook een kust.... Wij zijn zo verschrikkelijk ernstig, zo wanhopig geïnteresseerd in ons eigen innerlijk, dat wij weigeren ons als christenen te gedragen in de alledaagse dingen van het leven. Neem het vaste besluit om niemand volkomen ernstig te nemen, dan alleen God."
(Henk Bakker heb ik er ff uitgehaald; die ken ik en hem neem ik absoluut niet serieus. Hij mag verstand hebben van geschiedenis; helaas ziet hij het verschil niet met geestelijke zaken.)
en niet gelijk zeggen ja maar, ik voel me goed, ja maar, het is oprecht, dat zegt de wereld ook.
Hier maak je vind ik een nogal onterecht vergelijking. Overigens wordt het een hele tour om de hele Opwekkingsbundel lied voor lied hier tegen het Bijbels licht te houden. En daarnaast.... als we dit met de psalmen zouden doen zouden we denk ik ook met verrassende uitspraken worden geconfronteerd.
GrZ! |
Mooi gezegd, Zinga!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 november 2010, 15:38
|
|
|
Is er een aparte pinksterleer dan?? Wist ik niet, maar okee, ik weet zoveel niet. Daarbij is er ook veel dat ik niet wil weten, maar das off-topic..
Mijn ervaringen liggen zowel in traditionele als in pinksterkringen en naar mijn ervaring ligt het verschil hoofdzakelijk in geloofsbeleving. Ik kan niets aanwijzen waar fundamenteel de plank misgeslagen word.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 november 2010, 16:11
|
|
|
Quote: | Als je toen geleefd had, had je dat waarschijnlijk ook verfoeid. |
speculatie! ad hominem.... mijn punt is juist dat die leer op sommige punten helemaal niet zo Bijbels is
zinga, mijn probleem met de pinkterleer is het arminisme de word of faith leer en het health and wealth gospel en het vallen in de geest, over de geestelijke gaven in het algemeen, dat ben ik nog aan het bestuderen.
toets alles.nl gooit soms het kind met het badwater weg, maar er staat voor 80% goede Bijbelse studie`s op die precies verwoorden wat mijn problemen met de pinksterleer zijn, en p.s er is nog een verschil tussen pinkster en charismatisch, en de 3 golven. maar zie site. anders gaan we zwaar oftopic.
en ja, ik blijf er bij doe liederen zijn niet objectief, maar theologisch getint, en zeer oppervlakkig en erg mens gericht, let er maar eens op, leg ze eens naast de psalmen of johannes de Heer liederen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 november 2010, 18:08
|
|
|
het gaat mij niet zozeer om de vorm, maar inhoud. en test die inhoud eens Bijbels, en wist je dat die liederen doorspekt zijn van de pinksterleer?
Als ik het niet zo'n rare opmerking zou vinden en het dus ook niet serieus neem doe ik er niets mee...... Triest, je gedachtenkronkels.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 november 2010, 18:09
|
|
|
DAVID923 schreef: | speculatie! ad hominem.... mijn punt is juist dat die leer op sommige punten helemaal niet zo Bijbels is
zinga, mijn probleem met de pinkterleer is het arminisme de word of faith leer en het health and wealth gospel en het vallen in de geest, over de geestelijke gaven in het algemeen, dat ben ik nog aan het bestuderen.
toets alles.nl gooit soms het kind met het badwater weg, maar er staat voor 80% goede Bijbelse studie`s op die precies verwoorden wat mijn problemen met de pinksterleer zijn, en p.s er is nog een verschil tussen pinkster en charismatisch, en de 3 golven. maar zie site. anders gaan we zwaar oftopic.
en ja, ik blijf er bij doe liederen zijn niet objectief, maar theologisch getint, en zeer oppervlakkig en erg mens gericht, let er maar eens op, leg ze eens naast de psalmen of johannes de Heer liederen. | Dat woord Arminiaans stuit me echt tegen de borst. Zoals je weet is het absoluut niet vrijzinnig en zeker niet remonstrants. Dat het meer neigt naar amininanisme dan naar het Gomarisme ben ik met je eens. Maar net zoals jij tegen het Arminiaanse bent, ben ik tegen het Gomarisme. In de uiterste vorm zijn ze beide af te wijzen.
Ten tweede is de pinksterleer als zodanig niet te beschrijven aangezien er zoveel verschillende gemeentes zijn, met al hun eigen nadruk. De extremen heb je benoemd, maar deze staan niet centraal in de leer die ik ken of predik. Je kunt je voorkeuren hebben, zonder dat je de anderen zo pertinent verkettert en afkeurt. Ik ben blij dat je de gaven van de Geest zelf niet afwijst... Nu wat betreft opwekkingsliederen..Je kunt ze niet over een kam scheren. Sommige liederen zijn heel diepgaand, de anderen wat oppervlakkiger. De meesten zijn gebaseerd op bijbelteksten...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIEKIE042
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 november 2010, 19:36
|
|
|
HENK710 schreef: | Ik snap je redenatie, maar ik denk dat je de zin ook kunt lezen als bevestigende aanname van de uitnodiging van God. God klopt bij ons aan, wij doen open en heten God hartelijk welkom!
Verder denk ik dat het heel goed is om de woorden van een lied zeker te laten inwerken als je ze zingt, wat inderdaad kan betekenen dat je ze soms niet meezingt...omdat je (op dat moment) die woorden even niet kunt plaatsen voor jezelf... |
leuk om al deze reacties te lezen..... ik zing die regel niet, vind het een rare regel. maar ken het lied denk ik niet.... alleen bedenk ik...waar ik heen ga, waar ik ben;God is in mij en bij mij en is het middelpunt in mijn alles... Dus Hij IS er als je bij elkaar bent komt..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIEKIE042
|
|
Geplaatst: vrijdag 26 november 2010, 19:37
|
|
|
HENK710 schreef: | Ik snap je redenatie, maar ik denk dat je de zin ook kunt lezen als bevestigende aanname van de uitnodiging van God. God klopt bij ons aan, wij doen open en heten God hartelijk welkom!
Verder denk ik dat het heel goed is om de woorden van een lied zeker te laten inwerken als je ze zingt, wat inderdaad kan betekenen dat je ze soms niet meezingt...omdat je (op dat moment) die woorden even niet kunt plaatsen voor jezelf... |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 november 2010, 10:16
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | het gaat mij niet zozeer om de vorm, maar inhoud. en test die inhoud eens Bijbels, en wist je dat die liederen doorspekt zijn van de pinksterleer?
Als ik het niet zo'n rare opmerking zou vinden en het dus ook niet serieus neem doe ik er niets mee...... Triest, je gedachtenkronkels....... |
dank je voor deze inhoudelijke en constructieve reactie. Gods zegen toegewenst.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 november 2010, 10:23
|
|
|
Quote: | Dat woord Arminiaans stuit me echt tegen de borst. Zoals je weet is het absoluut niet vrijzinnig en zeker niet remonstrants. Dat het meer neigt naar amininanisme dan naar het Gomarisme ben ik met je eens. Maar net zoals jij tegen het Arminiaanse bent, ben ik tegen het Gomarisme. In de uiterste vorm zijn ze beide af te wijzen.
|
Ok, fair enough, en ik zit zelf ook nog een beetje tussen arminiaans en calvinistisch in, erg moeilijk..maar neig naar calvinisme op meeste zaken, omdat bij het arminiaanse de mens te veel eer en vinger in de pap krijgt.
Verder, ja er zijn verschillende pinksterkerken, en Bij sommige zou ik me thuis voelen en bij anders liggen ze de halve dienst in de Geest op de grond te rollen, en gaat de preek van 20 minuten over hoe God ons financhieel en alle andere geneiden kan zegenen, en hoe wij het (brutaal) moeten grijpen!
Maar er zijn meestal wel basisdoctrines die in al die kerken zijn. En ik heb het niet alleen van boeken, ben in veel van die kerken geweest en mijn eerste kerk was een afrikaanse charismatische kerk. Ervarings deskundige dus.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 november 2010, 11:46
|
|
|
DAVID923 schreef: | dank je voor deze inhoudelijke en constructieve reactie. Gods zegen toegewenst. |
Doe er wat mee...lijkt me verstandig......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 november 2010, 11:50
|
|
|
DAVID923 schreef: | Ok, fair enough, en ik zit zelf ook nog een beetje tussen arminiaans en calvinistisch in, erg moeilijk..maar neig naar calvinisme op meeste zaken, omdat bij het arminiaanse de mens te veel eer en vinger in de pap krijgt.
Verder, ja er zijn verschillende pinksterkerken, en Bij sommige zou ik me thuis voelen en bij anders liggen ze de halve dienst in de Geest op de grond te rollen, en gaat de preek van 20 minuten over hoe God ons financhieel en alle andere geneiden kan zegenen, en hoe wij het (brutaal) moeten grijpen! Maar er zijn meestal wel basisdoctrines die in al die kerken zijn. En ik heb het niet alleen van boeken, ben in veel van die kerken geweest en mijn eerste kerk was een afrikaanse charismatische kerk. Ervarings deskundige dus. |
mag het iets respectvoller als je het over de godsdienstige beleving van medechristenen hebt, david???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 november 2010, 18:48
|
|
|
trust me, hou me nog in, als je de pastorale rampen als gevolg hebt gezien...praktijkvoorbeeld, vertel jij een moeder maar dat haar zieke kind is gestorven door haar gebrek aan geloof..en dat je blut bent omdat je geen tienden geeft, etc etc.
Maar ik vind mijn reactie niet grof komt geen scheldwoord of vloek aan te pas, i call them like i see them..
Kan genoeg Schriftplaatsen geven waar Jezus, paulus, andere apostelen en profeten ook recht voor z`n raap zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 november 2010, 19:57
|
|
|
DAVID923 schreef: | trust me, hou me nog in, als je de pastorale rampen als gevolg hebt gezien...praktijkvoorbeeld, vertel jij een moeder maar dat haar zieke kind is gestorven door haar gebrek aan geloof..en dat je blut bent omdat je geen tienden geeft, etc etc.
Maar ik vind mijn reactie niet grof komt geen scheldwoord of vloek aan te pas, i call them like i see them..
Kan genoeg Schriftplaatsen geven waar Jezus, paulus, andere apostelen en profeten ook recht voor z`n raap zijn. |
En er zijn ook genoeg plaatsen in de Schrift waar Jezus de farizeeërs en schriftgeleerden vermaant, bestraft, recht zet!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 november 2010, 20:03
|
|
|
DAVID923 schreef: | trust me, hou me nog in, als je de pastorale rampen als gevolg hebt gezien...praktijkvoorbeeld, vertel jij een moeder maar dat haar zieke kind is gestorven door haar gebrek aan geloof..en dat je blut bent omdat je geen tienden geeft, etc etc.
Kan genoeg Schriftplaatsen geven waar Jezus, paulus, andere apostelen en profeten ook recht voor z`n raap zijn. | Je kunt de excessen goed benoemen. Ik kan er ook een paar benoemen uit de traditionele kerken. Maar ik stel ze niet als norm voor alle traditionele kerken. Wat ik mezelf altijd voor ogen houd, is dat geen enkele stroming of kerk volmaakt is, en dat het ook geen zin heeft hele kerken te veroordelen vanwege het gedrag van enkelingen. Theologiëen mag je elkaar op bestrijden, maar niet hele kerken afschrijven, dat gaat me echt te ver.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 november 2010, 21:07
|
|
|
HANNAH810 schreef: | [/b]
mag het iets respectvoller als je het over de godsdienstige beleving van medechristenen hebt, david??? |
David benoemt de excessen en helaas klopt zijn beschrijving vaak met de werkelijkheid.
Ik betwijfel overigens of dit soort excessen wel worden beschreven danwel toegejuichd in de 'Pinksterleer'.
GrZ!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 november 2010, 21:11
|
|
|
ZINGA672 schreef: | David benoemt de excessen en helaas klopt zijn beschrijving vaak met de werkelijkheid.
Ik betwijfel overigens of dit soort excessen wel worden beschreven danwel toegejuichd in de 'Pinksterleer'.
GrZ! |
Laten we wel duidelijk zijn: het is zijn werkelijkheid en hij ervaart het zo......en of dat de werkelijkheid is? Ik weet het niet.....iedereen heeft zo zijn eigen visie op werkelijkheden...... ben het wel met Hannah eens dat je wel wat aardiger mag praten over andersdenkenden ook al vind je het niets........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 november 2010, 21:19
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Laten we wel duidelijk zijn: het is zijn werkelijkheid en hij ervaart het zo......en of dat de werkelijkheid is? Ik weet het niet.....iedereen heeft zo zijn eigen visie op werkelijkheden...... ben het wel met Hannah eens dat je wel wat aardiger mag praten over andersdenkenden ook al vind je het niets........ |
Willemijn je hebt het denk ik nog nooit meegemaakt? Jammer maar helaas, maar David overdrijft niet.
Ik ben een 'andersdenkende'; ik ben het niet met David eens. Maar die excessen die zijn er, dat ontken ik niet.
GrZ!
Laatst aangepast door
|
ZINGA672
|
op zaterdag 27 november 2010, 21:21
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 november 2010, 23:39
|
|
|
Kan genoeg Schriftplaatsen geven waar Jezus, paulus, andere apostelen en profeten ook recht voor z`n raap zijn. |
Deze opmerking is niet voor jou persoonlijk David
Ik zie ze ook in de praktijk, en ook bij/binnen de reformatorische hoek. Het voorbeeld wat jij zegt over de moeder die krijgt te horen dat haar kind is gestorven door gebrek aan geloof..... Ik ken een voorbeeld uit de ger. kerk, waar een dominee vanaf de kansel zegt tijdens een afscheidsdienst (begrafenisdienst) van een baby van een paar maand oud, God geeft en God neemt terug ..... Hoe de dominee (ger.kerk) tegen mijn oma zei, ja je kind is niet gedoopt, het is in de hel ..... kind was nog geen 10 dagen oud .....
En toch vind ik dit allemaal niet belangrijk, het gaat erom dat we in Liefde met elkaar kunnen praten/discussieren. Laat het goed -- beter -- best of slecht -- slechter -- slechtst maar achterwege. Argumenten zijn prima, maar gelijk halen door goed en fout, daar komt alleen maar wrok en bitterheid van.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zondag 28 november 2010, 08:09
|
|
|
david, ik heb het niet gehad over vloeken of grof woordgebruik, maar wat ik je vragen wil; ben je ook in staat om de dingen bij de naam te noemen en toch recpect te tonen in je woordgebruik? dat zou zoveel minder weerstand oproepen, verwacht ik.
het is namelijk mogelijk om een respectvolle houding te combineren met het benoemen van je ervaringen. de Heere Jezus kon een enkele keer overduidelijk zijn, dat is waar, maar de liefde voerde bij Hem de boventoon, daar heb ik je geloof ik al een aantal malen vaker op gewezen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: zondag 28 november 2010, 10:19
|
|
|
HANNAH810 schreef: | david, ik heb het niet gehad over vloeken of grof woordgebruik, maar wat ik je vragen wil; ben je ook in staat om de dingen bij de naam te noemen en toch recpect te tonen in je woordgebruik? dat zou zoveel minder weerstand oproepen, verwacht ik.
het is namelijk mogelijk om een respectvolle houding te combineren met het benoemen van je ervaringen. de Heere Jezus kon een enkele keer overduidelijk zijn, dat is waar, maar de liefde voerde bij Hem de boventoon, daar heb ik je geloof ik al een aantal malen vaker op gewezen. |
Voor wie had Jezus dan liefde Hannah? Voor de schriftgeleerden en farizeeers die Hij blinde leidslieden en witgepleisterde graven noemt? (Matt.23: 22 e.v.). Of voor de geldwisselaars die Hij met geweld(!) de tempel uitdrijft en rovers noemt? (Matt.21:12)
Mogen wij wel respect hebben voor mensen die doelbewust andere mensen misleiden en van Jezus afhouden en/of misbruiken voor eigen gewin?
GrZ!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: zondag 28 november 2010, 10:40
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Voor wie had Jezus dan liefde Hannah? Voor de schriftgeleerden en farizeeers die Hij blinde leidslieden en witgepleisterde graven noemt? (Matt.23: 22 e.v.). Of voor de geldwisselaars die Hij met geweld(!) de tempel uitdrijft en rovers noemt? (Matt.21:12)
Mogen wij wel respect hebben voor mensen die doelbewust andere mensen misleiden en van Jezus afhouden en/of misbruiken voor eigen gewin?
GrZ! |
Belangrijk verschil hier is denk ik wel; dat Jezus de vleesgeworden Heer was en in tegenstelling tot ons mensen de juiste leer verkondigde.... Niemand van ons is daartoe in staat omdat wij Jezus niet zijn, en allemaal onze eigen visie nastreven. Het is echt niet verkeerd om voor jouw visie te staan, maar dat vermag zeker wel wat respect naar elkaar toe...
(Nee, ik ga er verder niet inhoudelijk op in...heb de laatste postings namelijk termen voorbij zien komen die deze amateur-theoloog echt boven de pet gaan...)
Het is tenslotte geen wedstrijdje wie het eerste de anderen onder de tafel gekletst heeft!
Laatst aangepast door
|
TESSYBEAR731
|
op zondag 28 november 2010, 10:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: zondag 28 november 2010, 10:40
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Voor wie had Jezus dan liefde Hannah? Voor de schriftgeleerden en farizeeers die Hij blinde leidslieden en witgepleisterde graven noemt? (Matt.23: 22 e.v.). Of voor de geldwisselaars die Hij met geweld(!) de tempel uitdrijft en rovers noemt? (Matt.21:12)
GrZ! |
...en toen...
Laatst aangepast door
|
TESSYBEAR731
|
op zondag 28 november 2010, 10:41
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: zondag 28 november 2010, 10:41
|
|
|
GrZ! |
...wist ik zeker dat de boodschap overgekomen is...
Jullie zitten nou toch niet allemaal onder de tafel he?
Laatst aangepast door
|
TESSYBEAR731
|
op zondag 28 november 2010, 10:42
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 28 november 2010, 10:56
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Willemijn je hebt het denk ik nog nooit meegemaakt? Jammer maar helaas, maar David overdrijft niet.
Ik ben een 'andersdenkende'; ik ben het niet met David eens. Maar die excessen die zijn er, dat ontken ik niet.
GrZ! |
Klopt Zinga, ik heb het nog nooit meegemaakt......dat klopt... Maar de toon maakt de muziek he? En iets wat jij-en anderen- veroordelen kan voor de ander heel waardevol zijn dus er een beetje fatsoenlijk (dat is heel wat anders dan het er mee eens zijn) over praten moet toch geen moeite zijn? Dat is volgens mij ook wat Hannah probeert te zeggen.....
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op zondag 28 november 2010, 11:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: zondag 28 november 2010, 11:34
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Klopt Zinga, ik heb het nog nooit meegemaakt......dat klopt... Maar de toon maakt de muziek he? En iets wat jij-en anderen- veroordelen kan voor de ander heel waardevol zijn dus er een beetje fatsoenlijk (dat is heel wat anders dan het er mee eens zijn) over praten moet toch geen moeite zijn? Dat is volgens mij ook wat Hannah probeert te zeggen..... |
Oké, dat snap ik. Maar juist in de mail waarop Hannah reageert zie ik geen gebrek aan respect. t Zal subjectieve waarneming zijn; laten we het daar maar op houden.
Ik begrijp David zijn standpunt t.a.v. een aantal zaken in charismatische kringen. En heel eerlijk gezegd vind ik dat hij het nogal sobertjes omschrijft. Ik heb ergere dingen gezien.
Maar ik ga niet zover dat ik dan maar de hele 'Pinksterleer' inclusief Opwekkingsbundel overboord gooi. Ik denk dat er de satan veel aan is gelegen om de gaven van de Heilige Geest en het aanbidden van God in discrediet te brengen om zodoende mensen af te stoten en weg te houden van ware aanbidding en het goede dat God juist wel wil geven.
GrZing
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|