ChristianMatch

Forum

Kinderdoop
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 16 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 10:57

als je bijbeltekst neemt:

wie gelooft en zich zal laten dopen, die zal behouden worden.

als je komt te overlijden nog voordat je de geloofsdoop hebt ondergaan, ben je dan verloren?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 11:19

HANNAH810 schreef:
heb je dan mijn motivatie wel gelezen, chatuliem??
want daar heb ik toch, dacht ik, een halve pagina tekst aan gewijd!!
ik copieer het nog een keer voor je;

je wordt wel in het uiterlijke volk van God opgenomen, de gemeenschap der heiligen, de kerkelijke gemeente, maar niet bij het volk van God in de zin van het "kind van God zijn" om een paralel te trekken met het volk israel; niet iedere israeliet kende/geloofde in God, en is bij Christus in het Vaderhuis. kijk hierbij ook maar eens naar het moment, dat het volk israel uit egypte is geleid, en voor de jordaan is aangekomen; slechts twee verspieders geloven/vertrouwen op God; het overgrote deel van het volk israel dus niet; zij blijven in de troosteloosheid van de woestijn, en gaan het land der belofte (als symbool van de hemel) niet in. samenvattend; het belang van bij het uiterlijk volk van God behoren, is geen garantie dat je ook bij de God van het volk hoort; dit is een belangrijk gegeven, waar nog wel eens misverstanden over bestaan, naar mijn idee!! dus het geloofsvertrouwen van een israeliet is kriterium voor God, ik hoop dat we het daar over eens zijn....

wanneer je gedoopt wordt in de naam van de Vader, beloofd de Vader dat hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen aanneemt, en ons van alle goeds wil voorzien; al het kwade van ons weren, of tot ons bestwil doen keren;
wanneer je gedoopt wordt in de naam van de Zoon, beloofd de Heere Jezus dat Hij ons wast in Zijn bloed, zodat we rechtvaardig voor God gerekend worden.
wanneer je gedoopt wordt in de naam van de Heilige Geest, dat Hij in ons hart wil wonen, en ons tot lidmaten van Christus wil heiligen, zodat we ons mogen toe-eigenen wat we in Christus al hebben mogen. namelijk; afwassing van zonden, vernieuwing van ons leven, zodat we onbevlekt het eeuwige leven binnen mogen gaan

met andere woorden;
de Heilige Geest werkt het geloof, en de vernieuwing van je leven in je hart, waardoor je de genade ontvangt. dit houd dus in, chatuliem, dat je niet in het genadeverbond wordt opgenomen door de doop, maar doordat de Heilige Geest het geloof in je hart werkt.
De kardinale vraag in dit gedeelte is natuurlijk, in hoeverre kan een baby uit geloof dit aanvaarden? Daar blijft de schoen wringen? De ouders kiezen ervoor, wat op zichzelf een fijne keuze is, omdat ze van plan zijn om het kind in geloof op te voeden, maar doop en bekering gaan hand in hand samen in mijn optiek. Het zijn twee kanten van dezelfde medaille.
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 11:23

CHATULIEM619 schreef:
De kardinale vraag in dit gedeelte is natuurlijk, in hoeverre kan een baby uit geloof dit aanvaarden? Daar blijft de schoen wringen? De ouders kiezen ervoor, wat op zichzelf een fijne keuze is, omdat ze van plan zijn om het kind in geloof op te voeden, maar doop en bekering gaan hand in hand samen in mijn optiek. Het zijn twee kanten van dezelfde medaille.

en daar zit nu inderdaad het verschil; scherp opgemerkt chat!
in jouw optiek wel, bij de kinderdoop dus niet.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 11:39

HANNAH810 schreef:
en daar zit nu inderdaad het verschil; scherp opgemerkt chat!
in jouw optiek wel, bij de kinderdoop dus niet.
Ik speur daar een beetje cynische ondertoon, maar laat ik het eens dan persoonlijk maken. De vraag die mij bezig houdt is: werkt dit voor jou of is dit een geestelijk aanvaarden van? Er worden een heleboel geestelijke principes vastgesteld en uitgesproken zonder dat je daar iets van weet.....een heleboel wordt toegeëigend in geloof, maar wat kun je er zelf mee?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 12:12

HANNAH810 schreef:
heb je dan mijn motivatie wel gelezen, chatuliem??
want daar heb ik toch, dacht ik, een halve pagina tekst aan gewijd!!
ik copieer het nog een keer voor je;

je wordt wel in het uiterlijke volk van God opgenomen, de gemeenschap der heiligen, de kerkelijke gemeente, maar niet bij het volk van God in de zin van het "kind van God zijn" om een paralel te trekken met het volk israel; niet iedere israeliet kende/geloofde in God, en is bij Christus in het Vaderhuis. kijk hierbij ook maar eens naar het moment, dat het volk israel uit egypte is geleid, en voor de jordaan is aangekomen; slechts twee verspieders geloven/vertrouwen op God; het overgrote deel van het volk israel dus niet; zij blijven in de troosteloosheid van de woestijn, en gaan het land der belofte (als symbool van de hemel) niet in. samenvattend; het belang van bij het uiterlijk volk van God behoren, is geen garantie dat je ook bij de God van het volk hoort; dit is een belangrijk gegeven, waar nog wel eens misverstanden over bestaan, naar mijn idee!! dus het geloofsvertrouwen van een israeliet is kriterium voor God, ik hoop dat we het daar over eens zijn....
Hier ben ik met je eens, het geloof draait het om.

Ik ben met aandacht je bijdrage aan het lezen wat betreft kinderdoop. Wat houdt dat precies in?
HANNAH810 schreef:
wanneer je (als kind) gedoopt wordt in de naam van de Vader, beloofd de Vader dat hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen aanneemt, en ons van alle goeds wil voorzien; al het kwade van ons weren, of tot ons bestwil doen keren;

HANNAH810 schreef:
wanneer je (als kind) gedoopt wordt in de naam van de Zoon, beloofd de Heere Jezus dat Hij ons wast in Zijn bloed, zodat we rechtvaardig voor God gerekend worden.

HANNAH810 schreef:
wanneer je (als kind) gedoopt wordt in de naam van de Heilige Geest, dat Hij in ons hart wil wonen, en ons tot lidmaten van Christus wil heiligen, zodat we ons mogen toe-eigenen wat we in Christus al hebben mogen. namelijk; afwassing van zonden, vernieuwing van ons leven, zodat we onbevlekt het eeuwige leven binnen mogen gaan
HANNAH810 schreef:
met andere woorden;
de Heilige Geest werkt het geloof, en de vernieuwing van je leven in je hart, waardoor je de genade ontvangt. dit houd dus in, chatuliem, dat je niet in het genadeverbond wordt opgenomen door de doop, maar doordat de Heilige Geest het geloof in je hart werkt.
Dus als kind wordt je opgenomen in het verbond wat God met Zijn volk afgesloten heeft, als kind ontvang je al de verzoening door Christus bloed en als kind ontvang je de Heilige Geest. Als je ervan uit gaat dat je dit al ontvangen hebt als kind, waar is dan de ruimte om zelf te ontdekken wat Gods genade betekent? Is die ruimte er wel als je ervan uit gaat dat je die genade al ontvangen hebt?

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 4 mei 2010, 12:18
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 12:14

MARISKA601 schreef:

als je komt te overlijden nog voordat je de geloofsdoop hebt ondergaan, ben je dan verloren?
Niet de doop, maar het geloof is het criterium Mariska
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 12:27

HENK710 schreef:
Dus omdat mensen er niet op een goede manier mee omgaan is het niet goed Smiley die vol vragen zit Verraste, verbaasde smiley
God geeft Zelf in het Oude Testament aan dat het tijd is voor een nieuw verbond. Het echte antwoord op verlossing en bevrijding van zonden wordt gevonden in de kruisiging en de opstanding van Christus.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 12:29

CHATULIEM619 schreef:
Niet de doop, maar het geloof is het criterium Mariska

maar een baby kan nog niet geloven.
dus die is verloren zonder de doop te ontvangen hebben?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:15

HANNAH810 schreef:
[color=FF0000]een mooie verhandeling, chat... maar waar ga je nu op mijn verhaal in?
want daar heb ik nog niets van terug kunnen vinden als ik eerlijk ben.

niet over t verbond met abraham
Eerlijk gezegd had ik je aanvulling voor waar aangenomen, niet in tegenstrijd met datgene wat ik opgeschreven.
Quote:
niet over de bredere en smallere intepretatie van het kindschap van God
Ik blijf bij mijn stelling dat redelijk gemakkelijk aangenomen wordt dat eenieder die als kind gedoopt wordt ook behouden is. In de chr. ger. kerken wordt dat bv. als scheidslijn gebruikt tussen christenen en niet christenen. En vaak maakt het niet veel uit wat je doet, je bent toch gedoopt dus je hoort bij het volk van God is de veronderstelling. Ik ben met je eens, dat je geloof het belangrijkste is, maar tevens vind ik dat met de kinderdoop het omgedraaid wordt. Je geloof is het antwoord op de doop, terwijl ik vind dat de doop het antwoord op je geloof zou moeten zijn.
Quote:
niets over je vermeende fatalisme binnen kinderdopende gemeenten
Het fatalisme heeft te maken met de vraag die Gomarus reeds stelde: Is de mens in staat Gods genade te weerstaan. En eerlijk gezegd is deze beladen vraag lastig te beantwoorden. Als je nee zegt, ga je ervan uit, dat je eigenlijk niks kunt doen aan je behoudenis, je uitverkiezing. Het gaat eigenlijk totaal buiten je om. Of je nu zo je best doet, uiteindelijk kun je niks aan het oordeel Gods veranderen. Deze gedachte heeft lange tijd ons land overheerst en het heeft een fatalistisch element in zich.
De andere kant, Arminius ging er heel sterk van uit dat alleen het initiatief bij de mens ligt. De mens heeft volledige keuzevrijheid. Dit leidt echter tot de mens als norm stellen en de remonstranten zijn de meest vrijzinnige kerken van NL hierdoor geworden.
Zelf denk ik dat het een samenspel is tussen God en mens. Hoe dat precies werkt kan ik niet precies beschrijven. Ik geloof dat de Heilige Geest mensen overtuigt, dat Zijn overtuiging groot is, en dat het aanvaarden van Zijn liefde enkel genade is.

Quote:
niets over t verschil van basis van de doop; geloof/bloed van christus,
De basis van de doop is idd de verzoening die je door het bloed van Christus mag ontvangen. Het is de bezegeling van Gods relatie met jou.

Quote:
de wedergeboorte is het moment dat je van dood over gaat in het Leven, en dat hangt niet van de doop af, maar van het moment dat je de beloften van God voor waar aanneemt.

In Titus 3:5 wordt de doop het bad der wedergeboorte genoemd. Bekering en doop zorgen ervoor dat de wedergeboorte ontvangen wordt. Dat is natuurlijk gebaseerd op het geloof.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 4 mei 2010, 13:33
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:35

MARISKA601 schreef:
maar een baby kan nog niet geloven.
dus die is verloren zonder de doop te ontvangen hebben?
Hebben we al eerder over gehad Mariska. Lees mijn vorige bijdragen maar.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:36

CHATULIEM619 schreef:
God geeft Zelf in het Oude Testament aan dat het tijd is voor een nieuw verbond. Het echte antwoord op verlossing en bevrijding van zonden wordt gevonden in de kruisiging en de opstanding van Christus.

Verlossing en bevrijding is al sinds den beginne de centrale boodschap van Gods Verbond met Zijn schepping. Nieuw verbond betekent in deze niet een totaal ander, maar een vérnieuwd Verbond!

Blijft het punt staan dat volgens jou blijkbaar het niet goed invullen van iets meteen maakt dat het niet goed is...Een niet geheel correcte redenatie die tot verkeerde conclusies leidt...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:39

HENK710 schreef:
Verlossing en bevrijding is al sinds den beginne de centrale boodschap van Gods Verbond met Zijn schepping. Nieuw verbond betekent in deze niet een totaal ander, maar een vérnieuwd Verbond!

Blijft het punt staan dat volgens jou blijkbaar het niet goed invullen van iets meteen maakt dat het niet goed is...Een niet geheel correcte redenatie die tot verkeerde conclusies leidt...
Henk. waar heb ik gezegd dat het Oude Verbond verkeerd is? Ik heb alleen maar aangegeven dat het niet voldoende was voor de verlossing van de mens.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:41

CHATULIEM619 schreef:
De introductie van de kinderdoop is duidelijk ten koste gegaan van de oproep tot bekering. De nadruk werd verlegd naar het horen bij het verbond. Je ziet nog steeds dat evangelisatie in deze kerken niet de prioriteit heeft die het zou moeten hebben. De evangelisatieboodschap bij kerken die de (geloofs)doop hanteren is veel sterker aanwezig. En het zijn de kerken die groeien.

Dit is duidelijk jouw beleving. Dat er een zeer beperkt aantal mensen is dat welhaast uitgaat van het verbondsautomatisme, betekent niet dat dit standaard bij de verbondsdoop hoort. Behoren bij het verbond vraagt echt nog wel om een antwoord van de mens: gehoor geven aan de oproep tot bekering en vernieuwing. Ga aub bij je beoordeling wel uit van wat er werkelijk geleerd wordt in de leer en niet de invulling van enkelingen...

En dan het evangelisatiedeel. Ik ken voldoende kerken die leven vanuit de verbondsdoop en veel bezig zijn met evangelisatie. Dat ze het wellicht op een andere manier doen dan jij van ze verwacht, betekent niet dat er geen evangelisatie plaatsvindt! En ja, ook die andere kerken buiten jouw zichtsveld groeien wel, en niet enkel van binnenuit...
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:43

CHATULIEM619 schreef:
Henk. waar heb ik gezegd dat het Oude Verbond verkeerd is? Ik heb alleen maar aangegeven dat het niet voldoende was voor de verlossing van de mens.

Niet voldoende geeft wel een implicatie van verkeerd als je vervolgens de verbondsdoop koppelt aan dat Oude Verbond. Hierbij geldt overigens dat hopelijk ondertussen door de diverse mensen voldoende is aangetoond dat die koppeling niet opgaat.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:44

CHATULIEM619 schreef:
Hier zie je weer een klassiek argument, dat in mijn ogen onbijbels is. Een kind is niet behouden als het niet gedoopt is....

Dit is niet een argument dat ten grondslag ligt aan de verbondsdoop. Het is enkel een punt dat voor een aantal mensen is gaan meespelen in hun invulling... En Arjan lijkt een van die mensen... Is daarmee meteen de verbondsdoop een misvatting omdat enkele mensen, waaronder Arjan, behoudenis en doop wat nauwer aan elkaar koppelen?

Laatst aangepast door
HENK710
op dinsdag 4 mei 2010, 13:47
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:46

CHATULIEM619 schreef:
Het lijkt me nogal logisch toe dat als je lid van een baptistengemeente wilt zijn, je ook achter de doelstellingen van die kerk staat. En daar hoort de geloofsdoop nu eenmaal bij. En natuurlijk gaat niet elke belijdenis gepaard met twijfel, maar voldoende gelovigen ervaren die twijfel wel....

Er is al eerder opgemerkt dat deze twijfel net zo goed aanwezig is bij mensen die geloofsdoop aanhangen. Geen argument dus om te doen alsof twijfel hoort bij verbondsdoop!
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:49

CHATULIEM619 schreef:
Ik speur daar een beetje cynische ondertoon, maar laat ik het eens dan persoonlijk maken. De vraag die mij bezig houdt is: werkt dit voor jou of is dit een geestelijk aanvaarden van? Er worden een heleboel geestelijke principes vastgesteld en uitgesproken zonder dat je daar iets van weet.....een heleboel wordt toegeëigend in geloof, maar wat kun je er zelf mee?

Aanvaarden in geloof, dat is wat je er zelf mee kunt!
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:52

HENK710 schreef:
Dit is duidelijk jouw beleving. Dat er een zeer beperkt aantal mensen is dat welhaast uitgaat van het verbondsautomatisme, betekent niet dat dit standaard bij de verbondsdoop hoort. Behoren bij het verbond vraagt echt nog wel om een antwoord van de mens: gehoor geven aan de oproep tot bekering en vernieuwing. Ga aub bij je beoordeling wel uit van wat er werkelijk geleerd wordt in de leer en niet de invulling van enkelingen...
hier ben ik het fundamenteel mee oneens, de leer is belangrijk, maar de gevolgen van de leer zegt heel veel over die leer. En die moet je bij de beoordeling van de leer ook in ogenschouw nemen.
HENK710 schreef:
En dan het evangelisatiedeel. Ik ken voldoende kerken die leven vanuit de verbondsdoop en veel bezig zijn met evangelisatie. Dat ze het wellicht op een andere manier doen dan jij van ze verwacht, betekent niet dat er geen evangelisatie plaatsvindt! En ja, ook die andere kerken buiten jouw zichtsveld groeien wel, en niet enkel van binnenuit...
Ik zeg, dat gemeentes waar de geloofsdoop gepredikt wordt ook gemeentes zijn die groeien. En dat met het wegvallen van de geloofsdoop ook de boodschap van bekering weggevallen is.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 13:52

CHATULIEM619 schreef:
Dus als kind wordt je opgenomen in het verbond wat God met Zijn volk afgesloten heeft, als kind ontvang je al de verzoening door Christus bloed en als kind ontvang je de Heilige Geest. Als je ervan uit gaat dat je dit al ontvangen hebt als kind, waar is dan de ruimte om zelf te ontdekken wat Gods genade betekent? Is die ruimte er wel als je ervan uit gaat dat je die genade al ontvangen hebt?

Waarom is die ruimte er niet? God schenkt redding en vraagt ons het met beide handen aan te grijpen! En dat doe je door te leren verstaan wat God betekent voor mensen, wat je door de ouders (en anderen) onderwezen wordt, zoals dat ook gedurende de geschiedenis van het volk Israël al gebeurde: vragenderwijs leren verstaan en toegroeien naar (geestelijke) volwassenheid.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 14:22

HENK710 schreef:
hier ben ik het fundamenteel mee oneens, de leer is belangrijk, maar de gevolgen van de leer zegt heel veel over die leer. En die moet je bij de beoordeling van de leer ook in ogenschouw nemen.
HENK710 schreef:
Ik zeg, dat gemeentes waar de geloofsdoop gepredikt wordt ook gemeentes zijn die groeien. En dat met het wegvallen van de geloofsdoop ook de boodschap van bekering weggevallen is.
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 14:54

Heb hier aantal woorden opgezocht waarvan de teksten worden weergeven:

Dopen, Besprenkelen, Onderdompeling en Besnijdenis.

Dit laat zien waarvan de Heilige Schrift weergeeft.

Even om aan te geven kinderdoop kwam er niet in voor dus ik snap de verhouding dan ook niet waarop mensen een strijd punt van maken Smiley die vol vragen zit

Shalom,

Mat 3,6
en zij lieten zich in de rivier, de Jordaan, door hem dopen, onder belijdenis van hun zonden.

Mat 3,11
Ik doop u met water tot bekering, maar Hij, die na mij komt, is sterker dan ik; ik ben niet waardig Hem zijn schoenen na te dragen; die zal u dopen met de heilige Geest en met vuur.

Mar 1,5
En het gehele Joodse land liep tot hem uit en alle inwoners van Jeruzalem, en zij lieten zich door hem dopen in de rivier de Jordaan onder belijdenis van hun zonden.

Mar 1,8
Ik heb u gedoopt met water, maar Hij zal u dopen met de heilige Geest.

Mar 16,16
Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden.

Luc 3:3-16
3 En hij kwam in de gehele Jordaanstreek en predikte de doop der bekering tot vergeving van zonden, 4 gelijk geschreven staat in het boek der woorden van de profeet Jesaja:
De stem van een, die roept in de woestijn: Bereidt de weg des Heren, maakt recht zijn paden. 5 Alle kloof zal gevuld worden en alle berg en heuvel zal geslecht worden, en de krommingen zullen recht en de oneffen wegen vlak worden, 6 en alle vlees zal het heil Gods zien.
7 Hij sprak dan tot de scharen, die uitliepen om zich door hem te laten dopen: Adderengebroed, wie heeft u een wenk gegeven om de komende toorn te ontgaan? 8 Brengt dan vruchten voort, die aan de bekering beantwoorden. En gaat niet bij uzelf zeggen: Wij hebben Abraham tot vader; want ik zeg u, dat God bij machte is uit deze stenen Abraham kinderen te verwekken. 9 Ook ligt reeds de bijl aan de wortel der bomen. Iedere boom dan, die geen goede vruchten voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
10 En de scharen vroegen hem, zeggende: Wat moeten wij dan doen? 11 Hij antwoordde en zeide: Wie een dubbel stel klederen heeft, dele mede aan wie er geen heeft, en wie spijzen heeft, doe evenzo. 12 Er kwamen ook tollenaars om zich te laten dopen en zij zeiden tot hem: Meester, wat moeten wij doen? 13 Hij zeide tot hen: Vordert niet meer dan u voorgeschreven is. 14 En ook die in krijgsdienst waren, vroegen hem, zeggende: En wat moeten wij doen? En hij zeide tot hen: Plundert niemand uit en perst niets af en weest tevreden met uw soldij.
15 Toen nu het volk in afwachting was en allen in hun hart overlegden over Johannes, of hij misschien de Christus was, 16 antwoordde Johannes en zeide tot allen: Ik doop u met water, doch Hij komt, die sterker is dan ik, wiens schoenriem ik niet waardig ben los te maken; die zal u dopen met de heilige Geest en met vuur.

Hand 2,41
Zij dan, die zijn woord aanvaardden, lieten zich dopen en op die dag werden ongeveer drieduizend zielen toegevoegd.

Hand 18,8
En Crispus, de overste der synagoge, kwam tot geloof in de Here met zijn gehele huis, en vele van de Korintiërs, die hem hoorden, geloofden en lieten zich dopen.

1 Kor 15,29
Wat zullen anders zij doen, die zich voor de doden laten dopen? Indien er in het geheel geen doden opgewekt worden, waarom laten zij zich nog voor hen dopen?

1 Kor 1,17
Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het evangelie te verkondigen, en dat niet met wijsheid van woorden, om niet het kruis van Christus tot een holle klank te maken.

Lev 14,7
En hij zal hem die van de melaatsheid gereinigd moet worden, zevenmaal besprenkelen en hem reinigen, en de levende vogel zal hij in het open veld laten wegvliegen.

Lev 14,51
Het cederhout, de hysop, het scharlaken en de levende vogel zal hij nemen en ze dopen in het bloed van de geslachte vogel en het levende water, en zevenmaal dat huis besprenkelen.

Num 19,19
de reine zal op de derde dag en op de zevende dag de onreine besprenkelen, en hij zal hem op de zevende dag ontzondigen; en hij zal zijn klederen wassen, zich in water baden en des avonds rein zijn.

Job 9,31
dan zoudt Gij mij in een poel onderdompelen, zodat mijn klederen van mij zouden gruwen.

Mar 7,4
en van de markt komende eten zij niet dan na zich gereinigd te hebben; en vele andere dingen zijn er, waaraan zij zich volgens overlevering houden, bijvoorbeeld het onderdompelen van bekers en kannen en koperwerk, –

Gen 17,11
gij zult het vlees van uw voorhuid laten besnijden, en dat zal tot een teken van het verbond zijn tussen Mij en u.

Gen 17,14
En de onbesnedene, de man namelijk, die het vlees van zijn voorhuid niet laat besnijden, die mens zal uitgeroeid worden uit zijn volksgenoten: hij heeft mijn verbond verbroken.

Gen 17,24
En Abraham was negenennegentig jaar oud, toen hij het vlees van zijn voorhuid liet besnijden.

Gen 17,25
En zijn zoon Ismaël was dertien jaar oud, toen hij het vlees van zijn voorhuid liet besnijden.

Deut 30,6
En de HERE, uw God, zal uw hart en het hart van uw nakroost besnijden, zodat gij de HERE, uw God, liefhebt met geheel uw hart en met geheel uw ziel, opdat gij leeft.

Joz 5,8
Toen het gehele volk zich tot de laatste man toe had laten besnijden, bleven zij waar zij waren in de legerplaats, totdat zij hersteld waren.

Luc 1,59
En het geschiedde, toen de achtste dag was aangebroken, dat zij kwamen om het kind te besnijden, en zij wilden het naar de naam van zijn vader Zacharias noemen.

Luc 2,21
En toen acht dagen vervuld waren, zodat zij Hem moesten besnijden, ontving Hij ook de naam Jezus, die door de engel genoemd was, eer Hij in de moederschoot was ontvangen.

Hand 15,1
En sommigen, uit Judea gekomen, leerden de broeders: Indien gij u niet besnijden laat naar het gebruik van Mozes, kunt gij niet behouden worden.

Hand 21,21
nu heeft men hun van u verteld, dat gij alle Joden onder de heidenen afval van Mozes leert, door te zeggen, dat zij hun kinderen niet behoeven te besnijden, noch naar de gebruiken te leven.

1 Kor 7,18
Is iemand als besnedene geroepen, hij late het niet verhelpen; is iemand als onbesnedene geroepen, hij late zich niet besnijden.

Gal 2,3
Maar zelfs Titus, die bij mij was, werd, ofschoon hij een Griek was, toch niet gedwongen zich te laten besnijden;

Gal 5,2
Zie, ik, Paulus, zeg u: indien gij u laat besnijden, zal Christus u geen nut doen.

Gal 5,3
Nogmaals betuig ik aan ieder, die zich laat besnijden, dat hij verplicht is de gehele wet na te komen.

Gal 6,13
Want zij, die zich laten besnijden, houden zelf niet eens de wet, doch zij willen, dat gij u laat besnijden, opdat zij op uw vlees roem kunnen dragen.

Laatst aangepast door
ANITA324
op dinsdag 4 mei 2010, 15:14
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 15:05

HENK710 schreef:
Waarom is die ruimte er niet? God schenkt redding en vraagt ons het met beide handen aan te grijpen! En dat doe je door te leren verstaan wat God betekent voor mensen, wat je door de ouders (en anderen) onderwezen wordt, zoals dat ook gedurende de geschiedenis van het volk Israël al gebeurde: vragenderwijs leren verstaan en toegroeien naar (geestelijke) volwassenheid.
Als je iets al ontvangen hebt hoef je er toch niet meer naar te zoeken? En ook jou wil ik dezelfde vraag stellen: Hoe beleef je dat eigenlijk? Niet hoe is het je geleerd, maar hoe beleef je dat? Ik heb duidelijk gemaakt dat mijn doop mijn leven veranderd heeft, hoe zit dat dan als je als kind gedoopt bent?
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE792

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 15:22

Zou het nou echt allemaal draaien om HOE je tegen God zegt dat je je verdere leven Zijn weg wil volgen of om DAT je zegt dat je Zijn weg wil volgen?

Ik ben als kind gedoopt en daar ben ik mijn ouders dankbaar voor, zeker omdat het in onze gezinssituatie niet vanzelfsprekend was.
Mijn moeder is gelovig en mijn vader niet.

Toen ik 19 was ik van plan belijdenis te gaan doen. In die tijd leerde ik mijn ex man kennen die naar een pinkstergemeente ging.
Toen we wilden gaan trouwen kregen we de voorgangers op bezoek en werd er duidelijk gemaakt dat er wel van me verwacht werd dat ik me dan gelijk met mn ex liet dopen. Ik heb toen ook gezegt dat ik dat niet van plan was en bezig was met de voorbereiding op het belijdenis doen in mijn eigen kerk.
Het gevolg was dat we 3 avonden 2 voorgangers op bezoek kregen die samen met mijn ex op me ingingen praten dat ik me moest laten dopen, ik zou tenslotte na ons huwelijk bij hen naar de kerk gaan, en ik moest mn man volgen en nog meer van dat soort uitspraken, die me uiteindelijk deden zwichten, eigenlijk om van het gezeur af te zijn.
Mijn volwassendoop is dus eigenlijk geen keuze geweest maar is opgedrongen. Maar voor mezelf beloofde ik op dat moment wel wat ik eigenlijk met mijn belijdenis had willen beloven.

Nog voor ik ging scheiden ben ik terug naar mijn eigen kerk gegaan, mn ex deed toen nergens meer aan. Na mijn scheiding is het belijdenis doen nog wel eens ter sprake gekomen en heb ik er ook serieus over nagedacht.
Maar voor mijn gevoel maak ik dan weer dezelfde fout als 11 jaar geleden: belijdenis doen bij het clubje te horen, want de belofte op zich heb ik al afgelegd. En dat is dus ook de reden dat ik het niet doe.

Als ik dingen over kon doen werd het belijdenis doen ipv volwassendoop, maar dingen zijn gegaan zoals ze gegaan zijn.
Ik geloof dat God kijkt naar de oprechtheid van je hart, en dat het ritueel hoe je duidelijk maakt voor Hem te kiezen dan toch minder belangrijk is.

Wat me altijd verbaast is dat er zo afgegeven word op bv de katholieke kerk en rituelen, terwijl elke gemeente ook zijn eigen rituelen op na houd.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 15:26

HENK710 schreef:
Niet voldoende geeft wel een implicatie van verkeerd als je vervolgens de verbondsdoop koppelt aan dat Oude Verbond. Hierbij geldt overigens dat hopelijk ondertussen door de diverse mensen voldoende is aangetoond dat die koppeling niet opgaat.
De koppeling met de besnijdenis staat rechtover eind. En de koppeling met de besnijdenis is de koppeling van het Oude Verbond.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 15:28

HENK710 schreef:
Dit is niet een argument dat ten grondslag ligt aan de verbondsdoop. Het is enkel een punt dat voor een aantal mensen is gaan meespelen in hun invulling... En Arjan lijkt een van die mensen... Is daarmee meteen de verbondsdoop een misvatting omdat enkele mensen, waaronder Arjan, behoudenis en doop wat nauwer aan elkaar koppelen?
Er zijn meerdere mensen die er zo over denken, onder andere het merendeel van de katholieken.
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA324

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 15:38

ANNETTE792 schreef:
Zou het nou echt allemaal draaien om HOE je tegen God zegt dat je je verdere leven Zijn weg wil volgen of om DAT je zegt dat je Zijn weg wil volgen?

Ik ben als kind gedoopt en daar ben ik mijn ouders dankbaar voor, zeker omdat het in onze gezinssituatie niet vanzelfsprekend was.
Mijn moeder is gelovig en mijn vader niet.

Toen ik 19 was ik van plan belijdenis te gaan doen. In die tijd leerde ik mijn ex man kennen die naar een pinkstergemeente ging.
Toen we wilden gaan trouwen kregen we de voorgangers op bezoek en werd er duidelijk gemaakt dat er wel van me verwacht werd dat ik me dan gelijk met mn ex liet dopen. Ik heb toen ook gezegt dat ik dat niet van plan was en bezig was met de voorbereiding op het belijdenis doen in mijn eigen kerk.
Het gevolg was dat we 3 avonden 2 voorgangers op bezoek kregen die samen met mijn ex op me ingingen praten dat ik me moest laten dopen, ik zou tenslotte na ons huwelijk bij hen naar de kerk gaan, en ik moest mn man volgen en nog meer van dat soort uitspraken, die me uiteindelijk deden zwichten, eigenlijk om van het gezeur af te zijn.
Mijn volwassendoop is dus eigenlijk geen keuze geweest maar is opgedrongen. Maar voor mezelf beloofde ik op dat moment wel wat ik eigenlijk met mijn belijdenis had willen beloven.

Nog voor ik ging scheiden ben ik terug naar mijn eigen kerk gegaan, mn ex deed toen nergens meer aan. Na mijn scheiding is het belijdenis doen nog wel eens ter sprake gekomen en heb ik er ook serieus over nagedacht.
Maar voor mijn gevoel maak ik dan weer dezelfde fout als 11 jaar geleden: belijdenis doen bij het clubje te horen, want de belofte op zich heb ik al afgelegd. En dat is dus ook de reden dat ik het niet doe.

Als ik dingen over kon doen werd het belijdenis doen ipv volwassendoop, maar dingen zijn gegaan zoals ze gegaan zijn.
Ik geloof dat God kijkt naar de oprechtheid van je hart, en dat het ritueel hoe je duidelijk maakt voor Hem te kiezen dan toch minder belangrijk is.

Wat me altijd verbaast is dat er zo afgegeven word op bv de katholieke kerk en rituelen, terwijl elke gemeente ook zijn eigen rituelen op na houd.

Iets opleggen is nooit een goede zaak dat mogen mensen nooit doen maar het gebeurt toch en dat is heel jammer.
Want als ik na ga mijn vader is klein gedoopt en heeft belijdenis gedaan en mijn moeder is groot gedoopt maar hoe je laat dopen is voor God de Vader niet belangrijk het gaat erom dat je band met onze Here hebt en ja je hart is belangrijk dat je daarin oprecht in geloofd.
Daar ben ik volkomen met je eens Lachende smiley

En stel dat ik een man zou treffen en die komt van een gereformeerde kerk of hervormd en stelt het op prijs om belijdenis te doen dan ga ik daar ook geen punt van maken.

Broeders en zusters onderling kunnen daar zo grote strijd over maken maar daar gaat het niet om je moet niet strijden om geloof of welke situatie`s.

We zijn 1 groot familie van elkaar en daar zou het om moeten draaien.

Ons vasthouden aan Gods woord en ons binden en hunkeren naar Hem Verliefde smiley

Shalom
Naar boven

Auteur Bericht
DANIEL777

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 15:51

MARISKA601 schreef:

Ik geloof dat als je keus gemaakt zou hebben om de geloofsdoop te doen en je komt daarvoor te overlijden dat je niet verloren bent want God heeft dan al je hartsgesteltheid/verlangen gezien om je te laten dopen in geloof
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 15:59

CHATULIEM619 schreef:

de cynische ondertoon is er niet hoor chat;
en je vraag is me niet helemaal duidelijk eerlijk gezegt;
wat werkt er wel of niet voor me,
wat aanvaard ik,
waar weet ik niets van,
en wat eigen ik toe in geloof?
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 16:04

CHATULIEM619 schreef:
Hier ben ik met je eens, het geloof draait het om.

Ik ben met aandacht je bijdrage aan het lezen wat betreft kinderdoop. Wat houdt dat precies in?

nee, de denk-structuur is je niet helemaal duidelijk chat;
even kort door de bocht gezegt, en dus wat minder genuanceerd;
de Vader wil, de Zoon wil, en de Geest wil;
maar t is nog niet in je hart uitgewerkt; dat gebeurd bij de wedergeboorte/het tot geloof komen.
dat is wat de kinderdoop inhoud.

dus God zegt dat Hij je aan wil nemen als Zijn kind; maar de genade/vergeving van zonden heb je nog niet ontvangen.
snap je me nu beter?
Naar boven

Auteur Bericht
ARJAN007

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 mei 2010, 16:53

CHATULIEM619 schreef:

Veel van die gemeentes groeien doordat mensen uit andere kerken overgaan tot de evangelische gemeenten. Eerst zou dat effect er even statistisch uitgefilterd moeten worden en dan moeten we kijken of er sprake is van autonome groei. (nl. dat mensen die hun hele leven ongelovig geweest zijn ineens tot geloof komen) Er zijn gemeentes die autonome groei kennen, maar vele anderen groeien dankzij de mensen die ooit in een andere kerk hebben gezeten......
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 16 Volgende
Pagina 5 van 16