ChristianMatch

Forum

Japan
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 21:44

David,

ik beveel van harte om een boek te lezen van John Bunyan over de Christenreis naar de eeuwigheid.
Daar leert je veel van over geestelijke strijd des geloof
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:14

DAVID923 schreef:
ja, was het er ook met hem eens. Lachende smiley

O.. dacht dat je schreef dat Cross gedeeltelijk gelijk had. Dan klinkt het niet alsof je het met hem eens bent, maar alsof je het ten dele met hem eens bent. Maar goed, is nu duidelijk hoor.... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 19:09

JAN786 schreef:
Als wij de almachtig waren zouden wij nooit dingen laten gebeuren die we niet zouden willen. Omdat wij niet bij machte zijn omdat te doen gebeuren er dus dingen tegen onze wil.

Als God dingen niet wil gebeurt het niet. Als dit niet zo zou zijn is God niet almachtig en houd Hij op God te zijn. Gods macht is niet beperkt.
Stond God de duivel niet toe om Job kwaad te doen.
De duivel ligt bij Jezus aan de ketting want die heeft overwonnen aan het kruis!

Ik vind het een Goddeloze gedachte dat God dingen gebeuren die Hij niet wil. Al blijft het moelijk om te verklaren waarom God sommige dingen gebeuren.

Psalm 104 zegt in vers 29:
Verbergt U Uw aangezicht, zij worden door schrik overmand,
neemt U hun adem weg, zij geven de geest
en keren terug tot hun stof. (HSV)

oftewel allen die in Japan omgekomen zijn heeft God persoonlijk de adem weggenomen. Elke ademhaling die ik krijg terwijl ik hier zit te typen is omdat God dat wil...

En dat(gene ik bij jou vetgedrukt heb,) klopt dus niet...

God wil niet dat er mensen verloren gaan (2 Petrus 3:9), en toch gaan er mensen verloren... !!
Er zijn zoveel dingen overigens die God niet wil... verkrachtingen, mishandeling enz. enz.

Ik kwam een zin tegen die ikzelf wel erg mooi vind: "Oppervlakkig gezien denk je dat Gods liefde ver te zoeken is als je al die ellende ziet in de wereld. Maar als je even dieper nadenkt, begin je te beseffen dat het juist zijn liefde is die Hem er nog van weerhoudt om in te grijpen...."

Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op vrijdag 25 maart 2011, 19:11
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 19:33

IDD Susannah, als de 2de komst van Jezus er is, dan is het te laat voor velen, en is het 1 way ticket naar de hel.
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 19:37

DAVID923 schreef:
IDD Susannah, als de 2de komst van Jezus er is, dan is het te laat voor velen, en is het 1 way ticket naar de hel.

Daarom is het nu tijd om je te bekeren toch God en zijn Zoon Jezus Christus aan te nemen als je persoonlijke Verlosser en Zaligmaker ... Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 19:39

Ja genadetijd, prijs de Heer. Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 23:23

JAN786 schreef:
Als wij de almachtig waren zouden wij nooit dingen laten gebeuren die we niet zouden willen. Omdat wij niet bij machte zijn omdat te doen gebeuren er dus dingen tegen onze wil.

Als God dingen niet wil gebeurt het niet. Als dit niet zo zou zijn is God niet almachtig en houd Hij op God te zijn. Gods macht is niet beperkt.
Stond God de duivel niet toe om Job kwaad te doen.
De duivel ligt bij Jezus aan de ketting want die heeft overwonnen aan het kruis!

Ik vind het een Goddeloze gedachte dat God dingen gebeuren die Hij niet wil. Al blijft het moelijk om te verklaren waarom God sommige dingen gebeuren.

Psalm 104 zegt in vers 29:
Verbergt U Uw aangezicht, zij worden door schrik overmand,
neemt U hun adem weg, zij geven de geest
en keren terug tot hun stof. (HSV)

oftewel allen die in Japan omgekomen zijn heeft God persoonlijk de adem weggenomen. Elke ademhaling die ik krijg terwijl ik hier zit te typen is omdat God dat wil...
Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. God wil geen rampen, maar af en toe laat Hij dat toe. Ik denk dat dat gebeurt om ons duidelijk te maken, dat we in een gebroken schepping leven. Vertel maar eens aan een misbruikt kind dat God dat gewild heeft, of als een overspelige vrouw/man, is dat dan ook Gods wil? Als je zegt dat God die dingen wil, dan wil God ons dus bewust pijn doen..wat is dan nog de verantwoordelijkheid van de duivel?
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 23:42

CHATULIEM619 schreef:
Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. God wil geen rampen, maar af en toe laat Hij dat toe. Ik denk dat dat gebeurt om ons duidelijk te maken, dat we in een gebroken schepping leven. Vertel maar eens aan een misbruikt kind dat God dat gewild heeft, of als een overspelige vrouw/man, is dat dan ook Gods wil? Als je zegt dat God die dingen wil, dan wil God ons dus bewust pijn doen..wat is dan nog de verantwoordelijkheid van de duivel?

k weet het niet, maar is de 'waarom' vraag wel een goede vraag?
is het niet beter te vragen waartoe, wat kunnen wij doen?
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 00:56

Quote:
Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. God wil geen rampen, maar af en toe laat Hij dat toe.

Zou rampen niet vergelijk met kindermisbruik of overspel dat is een zonde, begaan door een mens.
Maar om op je quote in te gaan, Hij laat het toe? dus voert het zelf niet uit? laat satan het doen? hoe zie je dat?

Wist je dat God ook in Zijn toorn verheerlijkt word?

rom 9:

14 Wat zullen wij dan zeggen: Zou er onrechtvaardigheid zijn bij God? Volstrekt niet! 15 Want Hij zegt tot Mozes: Over wie Ik Mij ontferm, zal Ik Mij ontfermen, en jegens wie Ik barmhartig ben, zal Ik barmhartig zijn. 16 Het hangt dus niet daarvan af, of iemand wil, dan wel of iemand loopt, maar van God, die Zich ontfermt. 17 Want het schriftwoord zegt tot Farao: Daartoe heb Ik u doen opstaan, opdat Ik in u mijn kracht zou tonen en mijn naam verbreid zou worden over de gehele aarde. 18 Hij ontfermt Zich dus over wie Hij wil en Hij verhardt wie Hij wil.
19 Gij zult nu tot mij zeggen: Wat heeft Hij dan nog aan te merken? Want wie wederstaat zijn wil? 20 Maar gij, o mens! wie zijt gij, dat gij God zoudt tegenspreken? Zal het geboetseerde soms tot zijn boetseerder zeggen: Waarom hebt gij mij zo gemaakt? 21 Of heeft de pottebakker niet de vrije beschikking over het leem om uit dezelfde klomp het ene voorwerp te vervaardigen tot eervol, het andere tot alledaags gebruik? 22 En als God nu, zijn toorn willende tonen en zijn kracht bekend maken, de voorwerpen des toorns, die ten verderve toebereid waren, met veel lankmoedigheid verdragen heeft 23 juist om de rijkdom zijner heerlijkheid bekend te maken over de voorwerpen van ontferming, die Hij tot heerlijkheid heeft voorbereid?

Op 16,5
En ik hoorde de engel der wateren zeggen: Rechtvaardig zijt Gij, die zijt en die waart, Gij Heilige, dat Gij dit oordeel hebt geveld.
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: zondag 27 maart 2011, 10:59

ANNETTE050 schreef:

Wat is er toch altijd mis met een "waarom" vraag ?
Was het niet Jezus zelf die zei: "Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten ?"
(En ik geloof dat Jezus hier op aarde was zonder enige zonde)

Ik zie niet in wat er mis is met een "waarom" vraag en die mag je m.i. gewoon stellen...
Als je maar beseft dat je het antwoord niet altijd krijgt... dat is aan God !!

Ps. 22:2 Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten...

Matt. 27:46 Omstreeks het negende uur riep Jezus met luider stem, zeggende: Eli, Eli, lama sabachtani? Dat is: Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: zondag 27 maart 2011, 12:03

SUSANNAH475 schreef:
Wat is er toch altijd mis met een "waarom" vraag ?
Was het niet Jezus zelf die zei: "Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten ?"
(En ik geloof dat Jezus hier op aarde was zonder enige zonde)

Ik zie niet in wat er mis is met een "waarom" vraag en die mag je m.i. gewoon stellen...
Als je maar beseft dat je het antwoord niet altijd krijgt... dat is aan God !!

Ps. 22:2 Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten...

Matt. 27:46 Omstreeks het negende uur riep Jezus met luider stem, zeggende: Eli, Eli, lama sabachtani? Dat is: Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?

Ja, dat is zo, maar er is een gevaar, dat je in die 'waarom' vraag kunt blijven hangen en dan heb je de kans vast te lopen en hierin verstrikt te raken.
Jezus uitte zijn pijn, maar daarna gaf Hij Zich over aan de Vader en beval Zijn Geest in de Handen van God. Hij bleef er niet in hangen.
Soms kunnen er ook situaties zijn, persoonlijk of zoals in dit geval met Japan, waar je m.i. beter de feiten kunt accepteren en actief aan de gang kunt gaan met de vraag of je ergens wat aan kunt veranderen, herstellen of hulp aanbieden ( in ons geval zal dat gebed moeten zijn).
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: zondag 27 maart 2011, 12:40

ANNETTE050 schreef:
Ja, dat is zo, maar er is een gevaar, dat je in die 'waarom' vraag kunt blijven hangen en dan heb je de kans vast te lopen en hierin verstrikt te raken.
Jezus uitte zijn pijn, maar daarna gaf Hij Zich over aan de Vader en beval Zijn Geest in de Handen van God. Hij bleef er niet in hangen.
Soms kunnen er ook situaties zijn, persoonlijk of zoals in dit geval met Japan, waar je m.i. beter de feiten kunt accepteren en actief aan de gang kunt gaan met de vraag of je ergens wat aan kunt veranderen, herstellen of hulp aanbieden ( in ons geval zal dat gebed moeten zijn).

Voor mezelf heb ik daar geen moeite mee.
Als je vertrouwen hebt in God mag je m.i. die waarom vraag best stellen...

Als jij vindt dat je die vraag niet moet stellen... blijf dan bij jezelf...

Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op zondag 27 maart 2011, 12:44
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 27 maart 2011, 22:36

ANNETTE050 schreef:
In dit geval niet, want het gaat om de kernvraag of God ons kwaad wil doen...
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 01:14

CHATULIEM619 schreef:

Ik ga er vanuit dat God het goede met de mens wil... dus heb het dan ff niet over Japan idd. wat m.i. niet getroffen is omdat God ingreep (al liet Hij het wel toe, maar dat is iets anders), maar ik had het eerder over je eigen persoonlijke leven.
was daarom idd. beetje offtopic... Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
GRACE585

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 10:18

CHATULIEM619 schreef:

God laat de zon opgaan over de goede en kwade
God laat de regen nederdalen over de goede en de kwade
En niemand sterft voor het zijn tijd is.
we hebben allemaal in princiepe de kans om God te kennen.
God haalt de ene door ziektes de ander door ongeluk of rampen of oorlogen
en idd niemand vraagt daarom.maar God laat het wel toe.
en zowel christenen(gelovige)als ongelovige overkomt het.
dus wat wij als kwaad zien hoeft voor Hem niet zo te zijn
ik geloof dus niet dat God zijn eigen schepping kwaad doet.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 11:35

DAVID923 schreef:
Zou rampen niet vergelijk met kindermisbruik of overspel dat is een zonde, begaan door een mens.
Maar om op je quote in te gaan, Hij laat het toe? dus voert het zelf niet uit? laat satan het doen? hoe zie je dat?

Wist je dat God ook in Zijn toorn verheerlijkt word?

rom 9:

14 Wat zullen wij dan zeggen: Zou er onrechtvaardigheid zijn bij God? Volstrekt niet! 15 Want Hij zegt tot Mozes: Over wie Ik Mij ontferm, zal Ik Mij ontfermen, en jegens wie Ik barmhartig ben, zal Ik barmhartig zijn. 16 Het hangt dus niet daarvan af, of iemand wil, dan wel of iemand loopt, maar van God, die Zich ontfermt. 17 Want het schriftwoord zegt tot Farao: Daartoe heb Ik u doen opstaan, opdat Ik in u mijn kracht zou tonen en mijn naam verbreid zou worden over de gehele aarde. 18 Hij ontfermt Zich dus over wie Hij wil en Hij verhardt wie Hij wil.
19 Gij zult nu tot mij zeggen: Wat heeft Hij dan nog aan te merken? Want wie wederstaat zijn wil? 20 Maar gij, o mens! wie zijt gij, dat gij God zoudt tegenspreken? Zal het geboetseerde soms tot zijn boetseerder zeggen: Waarom hebt gij mij zo gemaakt? 21 Of heeft de pottebakker niet de vrije beschikking over het leem om uit dezelfde klomp het ene voorwerp te vervaardigen tot eervol, het andere tot alledaags gebruik? 22 En als God nu, zijn toorn willende tonen en zijn kracht bekend maken, de voorwerpen des toorns, die ten verderve toebereid waren, met veel lankmoedigheid verdragen heeft 23 juist om de rijkdom zijner heerlijkheid bekend te maken over de voorwerpen van ontferming, die Hij tot heerlijkheid heeft voorbereid?

Op 16,5
En ik hoorde de engel der wateren zeggen: Rechtvaardig zijt Gij, die zijt en die waart, Gij Heilige, dat Gij dit oordeel hebt geveld.

Gisteren het ook in de gemeente erover gehad. Wist je dat de grootste opwekking van de vorige eeuw gepaard gegaan is met de grootste ramp? God wilde die ramp niet, maar het gevolg was dat veel mensen tot de Heer gekomen zijn...
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 13:58

Quote:
Gisteren het ook in de gemeente erover gehad. Wist je dat de grootste opwekking van de vorige eeuw gepaard gegaan is met de grootste ramp? God wilde die ramp niet, maar het gevolg was dat veel mensen tot de Heer gekomen zijn...

verbaasd me niks:

rom 8:

28 Wij weten nu, dat [God] alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepenen zijn.
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 16:56

CHATULIEM619 schreef:

Dat bedoelde ik dus ook met Jozef, niet God gooide hem in de put maar de broers van Jozef... dat het uiteindelijk ten gunste gewerkt heeft is aan God geweest, die het ten goede keerde.

Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op maandag 28 maart 2011, 16:58
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:08

Goed voorbeeld Susannah.

Daar zie je Gods voorzienigheid, natuurlijk was dit zo voorbestemd te gebeuren. met de jaren die zouden komen waar er geen oogst was en zo voorzien kon worden. ALs je het met een partij schaken had vergeleken had je het zo kunnen zien, maakte niet uit wlke zetten die mensen maakte, links of rechts om had God zijn plan uitgevoerd.
Niet zo van; Owww nu even van deze onvoorziene mistanden het beste maken..

jes 46

9 Denkt aan hetgeen vroeger, vanouds, gebeurde; Ik immers ben God, en er is geen ander, God, en niemand is Mij gelijk; 10 Ik, die van den beginne de afloop verkondig en vanouds wat nog niet geschied is; die zeg: Mijn raadsbesluit zal volbracht worden en Ik zal al mijn welbehagen doen; 11 die uit het oosten een roofvogel roep, uit een ver land de man van mijn raadsbesluit; Ik heb gesproken, Ik doe het ook komen; Ik heb het ontworpen, Ik breng het ook tot uitvoering.
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:21

DAVID923 schreef:
Goed voorbeeld Susannah.

Daar zie je Gods voorzienigheid, natuurlijk was dit zo voorbestemd te gebeuren. met de jaren die zouden komen waar er geen oogst was en zo voorzien kon worden. ALs je het met een partij schaken had vergeleken had je het zo kunnen zien, maakte niet uit wlke zetten die mensen maakte, links of rechts om had God zijn plan uitgevoerd.
Niet zo van; Owww nu even van deze onvoorziene mistanden het beste maken..

jes 46

9 Denkt aan hetgeen vroeger, vanouds, gebeurde; Ik immers ben God, en er is geen ander, God, en niemand is Mij gelijk; 10 Ik, die van den beginne de afloop verkondig en vanouds wat nog niet geschied is; die zeg: Mijn raadsbesluit zal volbracht worden en Ik zal al mijn welbehagen doen; 11 die uit het oosten een roofvogel roep, uit een ver land de man van mijn raadsbesluit; Ik heb gesproken, Ik doe het ook komen; Ik heb het ontworpen, Ik breng het ook tot uitvoering.

Sorry hoor, volgens jou staat alles al vast... ?
Ik geloof daar niks van... nogmaals we zijn geen robotjes.... God heeft ons geschapen met een eigen wil...
Ik ben het zooo niet met jou eens !!

Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op maandag 28 maart 2011, 19:24
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 20:28

SUSANNAH475 schreef:
Sorry hoor, volgens jou staat alles al vast... ?
Ik geloof daar niks van... nogmaals we zijn geen robotjes.... God heeft ons geschapen met een eigen wil...
Ik ben het zooo niet met jou eens !!

He Sus, ff iets anders, voor God staat alles al vast omdat Hij de uitkomst al weet. God is tijdloos, geen begin en geen eind .... Verleden, heden en toekomst zijn voor Hem gelijk ....
Wij als mensen zijn gebonden aan tijd, en in die tijd hebben wij de vrijheid om te kiezen .... maar God weet de uitkomst al, ondanks onze vrijheid om te kiezen.
Die vrijheid komt heel duidelijk naar voren wanneer er gezegd wordt, God wil niet dat er iemand verloren gaat ..... maar er gaan wel mensen verloren ..... dus zeker geen robotjes, maar mensen met een eigen- vrije wil... Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
KLAPROOS940

BerichtGeplaatst: maandag 28 maart 2011, 22:24

DAVID923 schreef:
om maar weer op het begintopic terug te komen

http://www.youtube.com/watch?v=blC69ZMXjl0&feature=player_embedded#at=33

Als ik zo teruglees in dit forum, dan lijkt het alsof als reden voor de ramp in Japan gegeven wordt dat het het oordeel is van God over het ongelovige Japan. Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar ik denk dat er in de bijbel veel meer redenen genoemd waarom God toelaat dat er verdrietige en vervelende dingen gebeuren.

Maar toch het stuk dat je noemde eens beluisterd.
Samengevat zegt hij dat rampen die gebeuren tekenen zijn van God. Een boodschap van God waarin Hij oproept tot bekering, om tot Hem te komen. Wat je ziet is wat je zonde waardig is. Maar zelfs in oordeel is God genadig (zie Lukas 21 en Openbaring 16). Hij is ook de God die zijn zoon zond. Rampen zijn een genadevolle waarschuwing voor hen die, bijvoorbeeld via tv, de ramp zien. De Japanners zijn geen grotere zondaars dan wij, het had ook hier kunnen gebeuren. Het is een wake-up call, ook voor christenen. Om Christus nu te prediken en niet te wachten. Het is een mogelijkheid om liefde te laten zien. Om te laten zien dat we niet als de rest van de wereld zijn. Door te helpen bijvoorbeeld. En om niet bang te zijn, want dit moet eerst gebeuren, voor Gods nieuwe schepping komt. God heeft ons verlost en wat er ook gebeurt Hij geeft je de geweldige belofte dat Hij alle dingen doet meewerken ten goede. (hab 3 en rom 8)

Heb nagedacht wat ik er nu van vind.
Als ik Lukas 21 en Openbaringen lees, dan lees ik over de strijd tussen God en satan. Dat kan beangstigend zijn en het kan lijken alsof God er niet meer is. Maar zegt God we hoeven niet bang te zijn, Hij houdt het allemaal in de hand. Al grijpt Hij nu nog niet in, en is het kwade nog in de wereld. En al kiezen mensen er vaak voor om niet God maar het kwaad te volgen. God gaat overwinnen en als je ervoor kiest om Hem te volgen dan beloofd Hij bij je te zijn, wat er ook gebeurt!!
De hoofdstukken zijn gericht tot gelovigen, om hen te bemoedigen en niet om ongelovigen te veroordelen. Jezus zegt zelf dat Hij niet gekomen is om de wereld te (ver)oordelen, maar om haar te redden (joh 3:17). Wij als volgelingen van Jezus moeten dan ook niet oordelen over mensen, maar wijzen op wie Jezus voor hen wil zijn. Net zoals Jezus ons liefheeft moeten wij ook anderen liefhebben (1 joh 3:23).

Daarom kan ik me meer vinden in het 2-de deel van de toespraak als in het eerste deel. Want hoe kunnen mensen de ‘wake-up call’ van God om zich te bekeren begrijpen en navolgen als ze niet weten wie God is? Hoe krijgen mensen door een ramp alleen een goed beeld van wie God voor hen is? En zijn de oordelen die in het boek Openbaringen beschreven worden, niet gericht aan hen die er heel bewust voor kiezen om niet God maar satan te volgen? Hoe weten wij dan wie dat zijn? En worden met de rampen die in het boek Openbaringen beschreven worden alle rampen bedoeld die gebeuren na Pinksteren? Ik weet het niet. Maar wat ik wel weet is dat het voor iedereen die hier op aarde leeft nog genadetijd is. Dat God niet liever wil dan een Vader/ een Bruidegom zijn voor alle mensen, dat alle mensen hun leven aan Jezus geven. En dat doet me ook beseffen dat ik zo vaak de liefde die Jezus voor mensen heb, niet heb. Dat ik niet durf te vertellen hoe goed God is en dat iedereen zijn liefde, vergeving, genade nodig heeft.

Groet Klaproos
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5
Pagina 5 van 5