Auteur |
Bericht |
|
ROBBEDOES873
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 20:39
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Schepping van de Hemel en de Aarde Joh. 1:1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God. 3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen. 5 Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen.
Joh.1:14 Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader.
Joh.1:16 Uit zijn overvloed zijn wij allen met goedheid overstelpt.
Gen.1:31 God keek naar alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was. Het werd avond en het werd morgen. De zesde dag. Gen.2:1 Zo werden de hemel en de aarde in al hun rijkdom voltooid
Jezus Opstanding uit de doden Marc.9:31 Hij zei tegen hen: ‘De Mensenzoon wordt uitgeleverd aan de mensen. Die zullen hem doden, maar na drie dagen zal hij uit de dood opstaan.’ Luc.24:1 Maar op de eerste dag van de week gingen ze bij het ochtendgloren naar het graf met de geurige olie die ze bereid hadden. 2 Bij het graf aangekomen, zagen ze echter dat de steen voor het graf was weggerold, 3 en toen ze naar binnen gingen, vonden ze het lichaam van de Heer Jezus niet. 4 Hierdoor raakten ze helemaal van streek. Plotseling stonden er twee mannen in stralende gewaden bij hen. 5 Ze werden door schrik bevangen en sloegen de handen voor hun ogen. De mannen zeiden tegen hen: ‘Waarom zoekt u de levende onder de doden? 6 Hij is niet hier, hij is uit de dood opgewekt. Herinner u wat hij u gezegd heeft toen hij nog in Galilea was: 7 de Mensenzoon moest worden uitgeleverd aan zondaars en moest gekruisigd worden en op de derde dag opstaan.’
Plaats bereiden Joh.13:1 gij gelooft in God, gelooft ook in Mij. 2 In het huis mijns Vaders zijn vele woningen – anders zou Ik het u gezegd hebben – want Ik ga heen om u plaats te bereiden; 3 en wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar Ik ben. 4 En waar Ik heenga, daarheen weet gij de weg.
Nieuwe Hemel en aarde Op.21:1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan, en de zee was niet meer. 2 En ik zag de heilige stad, een nieuw Jeruzalem, nederdalende uit de hemel, van God, getooid als een bruid, die voor haar man versierd is. 3 En ik hoorde een luide stem van de troon zeggen: Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal bij hen zijn, 4 en Hij zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geklaag, noch moeite zal er meer zijn, want de eerste dingen zijn voorbijgegaan. 5 En Hij, die op de troon gezeten is, zeide: Zie, Ik maak alle dingen nieuw.
God schiep de Hemel en Aarde in 6 dagen
God wekte Jezus op uit de dood in 3 dagen. Hij overwon de dood !!
Jezus is heengegaan om ons een plaats te bereiden.......Hij is daar al 2000 jr mee bezig !!
In 6 dagen de hemel en aarde ....in 2000 jr nog steeds de nieuwe Hemel en aarde niet klaar....... God zij geprezen dat Hij zoiets GAAFS aan t maken is...... en dat jij en ik daar welkom zijn....Jezus maakt daar ook een plaats voor jou en mij.
http://www.youtube.com/watch?v=vVcRoZGhTJU&feature=related
Ben geïnspireerd door Keith Green dus !!! |
Een geweldig nummer heb em op cd en ook het boek is zeker een aanrader
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 20:42
|
|
|
LIESBETH326 schreef: | Hoe kijk jij aan tegen deze verzen uit Mat. 27, Jonathan?
51 Op dat moment scheurde in de tempel het voorhangsel van boven tot onder in tweeën, en de aarde beefde en de rotsen spleten. 52 De graven werden geopend en de lichamen van veel gestorven heiligen werden tot leven gewekt; 53 na Jezus’ opstanding kwamen ze uit de graven, gingen de heilige stad binnen en maakten zich bekend aan een groot aantal mensen. 54 Toen de centurio en degenen die met hem Jezus bewaakten de aardbeving voelden en merkten wat er gebeurde, werden ze door een hevige angst overvallen en zeiden: ‘Hij was werkelijk Gods Zoon.’
Kan ik dit zien als een onderbouwing van jouw bewering? (is een gewone vraag hoor, geen suggestieve vraag...) |
Ik zie dit juist als een onderbouwing.
Na zijn sterven is de Here Jezus in het dodenrijk geweest (Ps 16: 10; Hd 2: 31). Hij is echter niet aan het dodenrijk overgelaten, maar is opgestaan. Deze afdeling van het dodenrijk wordt in Lk 23: 43 het paradijs genoemd. Door het niet onderscheiden van het dodenrijk van de hel heeft men in de belijdenisgeschriften het zo geformuleerd dat onze Heer Jezus neergedaald is ter helle. Dat is echter fout. Hij is naar het dodenrijk gegaan en heeft de Satan te niet gedaan die de macht over de dood had (zie Hb 2:14).
Het begrip 'dodenrijk' of 'rijk van de doden' staat in contrast met het begrip 'rijk van de levenden'. Als iemand sterft verlaat hij het rijk of gebied van de levenden hier op aarde en gaat hij naar het rijk of gebied van de doden. In het Hebreeuws wordt gesproken over de 'sjeool'. De betekenis van dit woord kennen we niet. In het Grieks wordt het woord 'hades' gebruikt. De betekenis daarvan wordt wel weergegeven als 'het niet-geziene'. Het dodenrijk is dus de plaats waar de gestorvenen heengaan in hun ontlichaamde staat. In het Oude Testament wordt deze plaats getekend als een plaats van rust en stilte. De Israëliet is dan afgesneden van het volk van God op aarde en aan de dienst van God heeft de afgestorvene geen deel. In het Nieuwe Testament wordt meer licht over de toestand van de doden ontstoken. Dat is ook te begrijpen, want totdat Christus kwam was de dood het terrein van Satan. Christus heeft echter 'hem te niet gedaan die de macht over de dood had, dat is de Satan' (Hb 2:14). Hij heeft de dood van zijn kracht beroofd en onvergankelijk leven aan het licht gebracht (2 Tm 1:10). Reeds bij zijn leven heeft de Heer Jezus onthuld, dat er na de dood twee toestanden, twee plaatsen zijn. Er is de plaats van de pijn waar de ongelovigen vertoeven en er is de plaats 'in Abrahams schoot' (een term die de Joden ook al gebruikten) waar de gelovigen verblijven (Lk 16:19-31). Tussen die twee is een kloof, die niet te overbruggen is.De plaats van zaligheid wordt later 'het paradijs' genoemd (Lk 23: 43; 2 Ko 12: 4). De gelovigen ervaren daar de gemeenschap met Christus (Fp 1: 23). De doden leiden dus een bewust bestaan. Voor de gelovigen betekent het rust en verkwikking, voor de ongelovigen wroeging. Deze toestand duurt tot de opstanding. Dan ontvangen de gelovigen een verheerlijkt lichaam en komen ze in de volmaakte hemelse toestand. De ongelovigen herkrijgen hun lichaam en worden geworpen in de hel. De tijd tussen het sterven en de opstanding wordt wel de 'tussentoestand' genoemd. Voor de gelovigen is het het voorportaal van de hemel, voor de ongelovigen is het het voorportaal van de hel.
De vraag waar het dodenrijk is, kun je niet met ons aardse ruimtebegrip aangeven. Het dodenrijk wordt als onder de aarde voorgesteld, er wordt gesproken over: afdalen in het dodenrijk. Maar dat betekent niet dat het dodenrijk ergens in een spelonk of grot op aarde zich bevindt. Net zomin bevindt de hemel zich ergens binnen ons sterrenstelsel, zodat als je maar voldoende brandstof zou hebben, je de hemel met een shuttle zou kunnen bereiken. We spreken dan over de ongeziene wereld die niet aan onze ruimte gebonden is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 20:43
|
|
|
ROBBEDOES873 schreef: | Een geweldig nummer heb em op cd en ook het boek is zeker een aanrader |
Ja het boek van Keith, over zijn leven, bekering, overgave, toewijding is echt een aanrader.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROBBEDOES873
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 20:45
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Ja het boek van Keith, over zijn leven, bekering, overgave, toewijding is echt een aanrader. |
Idd ik heb het nu een paar keer gelezen... maar het blijft elke keer even mooi boeiend en bewonderingswaardig...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 20:45
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Ik geloof dat Jezus ook in het dodenrijk, de hel dus is geweest en daar de gebondenen van satan heeft bevrijd. |
Ik moet dus even een correctie maken....
t dodenrijk is iets anders dan de hel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 20:51
|
|
|
LIESBETH326 schreef: | Gisteren las ik iets moois en boeiends...
Net nadat Jezus geboren werd op aarde, werd het licht in de nacht. Net voordat Jezus stierf, werd het donker op de dag... |
En dat is inderdaad een mooie gedachte en immers helemaal waar
Joh1:1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God. 3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen. 5 Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen.
Jezus is het licht, dat kwam in een donkere nacht, een ster en engelen getuigden hiervan, door de nacht op te lichten. Toen Jezus daar aan t kruis hing, en vlak voor de dood was, trok God de stekker (heel kort door de bocht gezegd) eruit.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 20:51
|
|
|
RENSKE067 schreef: | tja dat is nu net wat ik ook wel eens probeer duidelijk te maken alleen breng jij het iets tactischer misschien |
Dank je Renske....het wordt me niet iedere dag gezegd, dat ik iets tactischer breng....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 20:52
|
|
|
Ik lees het: het is weer a mission impossible!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 21:04
|
|
|
HANNAH810 schreef: | er staat een mening, imre, en ik dacht dat een ieder toch mag vinden wat hij of zij vind? hij matigt zich dus allleen aan, een eigen mening te hebben; lijkt me niet teveel gevraagt, toch?? |
Beste Hannah (en de anderen),
Ik lees het toch door een iets andere bril. Ook een geestelijke bril maar ook een psychologische bril. Het is een mening. Ik heb mijn mening, mijn ervarigen, mijn referentiekader er tegen over gezet.
Als we, ieder van ons, straks voor Gods troon staan, dan gaat het ook niet meer over theologie ('our little systems'), maar wie we voor God en de wereld zijn geweest.
Ik kan op zich Chatuliems gedachtengang wel volgen, maar het is een discussie zo oud als het christendom. De eerste verdeeldheid komt al aan de oppervlakte in het boek Handelingen.
Er gaat naar mijn smaak toch een soort vermaning van uit. Terwijl ik denk dat hij en ik deksels goed weten waar die verdeeldheid en de onderliggende theologieën vandaan komen. Boeiend is ook om te weten dat haast alle kerken geloven en belijden dat zij het dichtst bij de oorspronkelijke gedachten van Christus staan (of juist niet meer; dat kan ook nog) en lijken op de eerste christengemeenten. Een claim die na 2000 jaar bijna niet waar te maken is, denk ik.
Wat we mogen leren, is Christus na te volgen. Hij heeft aan het kruis gehangen om ons te kunnen verzoenen met God de Vader. Die kern blijft overeind staan door alle eeuwen heen. In die zin heb ik ook genoeg 'theologie' aan het Crédo van Nicéa. En daarom houd ik me meestal (maar niet altijd, helaas) verre van de (moraal-)theologische discussies hier. Want òf er bestaat een algemene overeenstemming òf er heerst een haast wanhopig makende verdeeldheid. Met dat laatste heb ik leren leven.
Laatst aangepast door
|
IMRE695
|
op zaterdag 3 april 2010, 21:07
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
RENSKE067
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 21:10
|
|
|
SOLAFIDE630 schreef: | Dank je Renske....het wordt me niet iedere dag gezegd, dat ik iets tactischer breng.... |
graag gedaan
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 21:10
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Ik zie dit juist als een onderbouwing.
Na zijn sterven is de Here Jezus in het dodenrijk geweest (Ps 16: 10; Hd 2: 31). Hij is echter niet aan het dodenrijk overgelaten, maar is opgestaan. Deze afdeling van het dodenrijk wordt in Lk 23: 43 het paradijs genoemd. Door het niet onderscheiden van het dodenrijk van de hel heeft men in de belijdenisgeschriften het zo geformuleerd dat onze Heer Jezus neergedaald is ter helle. Dat is echter fout. Hij is naar het dodenrijk gegaan en heeft de Satan te niet gedaan die de macht over de dood had (zie Hb 2:14).
Het begrip 'dodenrijk' of 'rijk van de doden' staat in contrast met het begrip 'rijk van de levenden'. Als iemand sterft verlaat hij het rijk of gebied van de levenden hier op aarde en gaat hij naar het rijk of gebied van de doden. In het Hebreeuws wordt gesproken over de 'sjeool'. De betekenis van dit woord kennen we niet. In het Grieks wordt het woord 'hades' gebruikt. De betekenis daarvan wordt wel weergegeven als 'het niet-geziene'. Het dodenrijk is dus de plaats waar de gestorvenen heengaan in hun ontlichaamde staat. In het Oude Testament wordt deze plaats getekend als een plaats van rust en stilte. De Israëliet is dan afgesneden van het volk van God op aarde en aan de dienst van God heeft de afgestorvene geen deel. In het Nieuwe Testament wordt meer licht over de toestand van de doden ontstoken. Dat is ook te begrijpen, want totdat Christus kwam was de dood het terrein van Satan. Christus heeft echter 'hem te niet gedaan die de macht over de dood had, dat is de Satan' (Hb 2:14). Hij heeft de dood van zijn kracht beroofd en onvergankelijk leven aan het licht gebracht (2 Tm 1:10). Reeds bij zijn leven heeft de Heer Jezus onthuld, dat er na de dood twee toestanden, twee plaatsen zijn. Er is de plaats van de pijn waar de ongelovigen vertoeven en er is de plaats 'in Abrahams schoot' (een term die de Joden ook al gebruikten) waar de gelovigen verblijven (Lk 16:19-31). Tussen die twee is een kloof, die niet te overbruggen is.De plaats van zaligheid wordt later 'het paradijs' genoemd (Lk 23: 43; 2 Ko 12: 4). De gelovigen ervaren daar de gemeenschap met Christus (Fp 1: 23). De doden leiden dus een bewust bestaan. Voor de gelovigen betekent het rust en verkwikking, voor de ongelovigen wroeging. Deze toestand duurt tot de opstanding. Dan ontvangen de gelovigen een verheerlijkt lichaam en komen ze in de volmaakte hemelse toestand. De ongelovigen herkrijgen hun lichaam en worden geworpen in de hel. De tijd tussen het sterven en de opstanding wordt wel de 'tussentoestand' genoemd. Voor de gelovigen is het het voorportaal van de hemel, voor de ongelovigen is het het voorportaal van de hel.
De vraag waar het dodenrijk is, kun je niet met ons aardse ruimtebegrip aangeven. Het dodenrijk wordt als onder de aarde voorgesteld, er wordt gesproken over: afdalen in het dodenrijk. Maar dat betekent niet dat het dodenrijk ergens in een spelonk of grot op aarde zich bevindt. Net zomin bevindt de hemel zich ergens binnen ons sterrenstelsel, zodat als je maar voldoende brandstof zou hebben, je de hemel met een shuttle zou kunnen bereiken. We spreken dan over de ongeziene wereld die niet aan onze ruimte gebonden is. |
Bedankt voor je antwoord... Zo had ik er nog niet naar gekeken maar het is een interessante gedachtegang. Het geeft me in ieder geval stof tot nadenken...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 21:12
|
|
|
Een klassiek meesterwerk uit mijn platenverzameling:
http://www.youtube.com/watch?v=HdUeVAkzEas
(hoe maak ik hier een werkende link van??)
Laatst aangepast door
|
IMRE695
|
op zaterdag 3 april 2010, 21:13
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 21:15
|
|
|
IMRE695 schreef: | Een klassiek meesterwerk uit mijn platenverzameling:
http://www.youtube.com/watch?v=HdUeVAkzEas
(hoe maak ik hier een werkende link van??) |
Door eerst URL aan te klikken en aan het einde ook URL te klikken. Waar je ook quote aan kunt klikken Heb er ook mee geworsteld
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 21:24
|
|
|
Ik moest van Cross liedjes zoeken, deze week, over de maanden van het jaar. Kon niets over mei vinden, maar wel deze. Is echt heel erg leuk:
http://www.youtube.com/watch?v=MymBFPoewco
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 21:32
|
|
|
Naar het dodenrijk gaan alleen die gestorvenen, die niet geloven.
Gelovigen kunnen n.l. niet naar het dodenrijk gaan, omdat ze niet dood zijn, maar `levend` in Jezus christus.
Tegen de moordenaar aan het kruis zei Jezus: Heden zult gij met mij in het paradijs zijn.
Hieronder een link over een bijbelstudie van Ab Klein-Haneveld over de hemel, het dodenrijk, de hel etc. en waar die gesitueerd moeten worden, vlgs AKH:
http://www.bijbels-panorama.nl/PDF-Vlichtus/Watisdehemel.pdf
Link copieeren en plakken in de adresbalk van je browser
Laatst aangepast door
|
SOLAFIDE630
|
op zaterdag 3 april 2010, 21:47
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 21:46
|
|
|
Daar juicht een toon, daar klinkt een stem, die galmt door gans Jeruzalem. Een heerlijk morgenlicht breekt aan, de Zone Gods is opgestaan.
Geen graf hield Davids Zoon omkneld, Hij overwon, die sterke held. Hij steeg uit 't graf door eigen kracht, want Hij is God, bekleed met macht.
Nu jaagt de dood geen angst meer aan, want alles, alles is voldaan. Die met geloof op Jezus ziet, die vreest voor dood of helle niet.
Want nu de Heer is opgestaan, nu vangt het nieuwe leven aan; een leven, door zijn dood bereid, een leven in zijn heerlijkheid.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 21:55
|
|
|
Zaterdag 3 april:
GROOTHEID IS DIENEN!
Mijn kinderen, IK ben hier, je Heer, die op je wacht, die klaar staat als je roept. IK ben in je midden als èèn die dient, zachtmoedig en nederig. IK sta tot je beschikking en wacht op je opdracht. Onthoud, dat dienen de beste garantie is van ware grootheid.
IK, die een heelal zou kunnen gebieden - IK wacht op de bevelen van Mijn kinderen, schakel Mij overal bij in.
Na verloop van tijd zul je blijdschap ervaren als je met elkaar over Mij spreekt en samen hogerop klimt! Steeds ootmoedig, zachtmoedig en nederig van hart.
Leer dit:
Niet zelf iets te willen betekenen - allèèn maar dienaar te zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 22:00
|
|
|
EVA685 schreef: | Daar juicht een toon, daar klinkt een stem, die galmt door gans Jeruzalem. Een heerlijk morgenlicht breekt aan, de Zone Gods is opgestaan.
Geen graf hield Davids Zoon omkneld, Hij overwon, die sterke held. Hij steeg uit 't graf door eigen kracht, want Hij is God, bekleed met macht.
Nu jaagt de dood geen angst meer aan, want alles, alles is voldaan. Die met geloof op Jezus ziet, die vreest voor dood of helle niet.
Want nu de Heer is opgestaan, nu vangt het nieuwe leven aan; een leven, door zijn dood bereid, een leven in zijn heerlijkheid. |
Amen!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 22:00
|
|
|
JESAJA 58 : 1 Roep luidkeels, zonder je in te houden, verhef je stem als een ramshoorn. Maak aan mijn volk zijn misdaden bekend, aan het volk van Jakob zijn zonden. 2 Zeker, ze zoeken mij dag aan dag, vol verlangen om te ontdekken wat ik wil, zoals een vreemd volk dat rechtvaardig leeft en het recht van zijn goden niet verzaakt. En ze vragen naar mijn rechtvaardige voorschriften en verlangen naar Gods nabijheid. 3 ‘Waarom ziet u niet dat wij vasten, en merkt u niet op dat wij ons onthouden?’ Omdat jullie op je vastendagen nog handeldrijven en jullie arbeiders afbeulen, 4 omdat jullie onder het vasten strijden en ruziën en vol vuur met elkaar op de vuist gaan. Als je op die manier vast, wordt je stem niet gehoord in de hemel. 5 Zou dat het vasten zijn dat ik verkies? Is dat een dag van onthouding: dat iemand het hoofd buigt als een riet en zich met een rouwkleed neerlegt in het stof? Noemen jullie dat soms vasten, is dat een dag die de HEER behaagt?
6 Is dit niet het vasten dat ik verkies: misdadige ketenen losmaken, de banden van het juk ontbinden, de verdrukten bevrijden, en ieder juk breken? 7 Is het niet: je brood delen met de hongerige, onderdak bieden aan armen zonder huis, iemand kleden die naakt rondloopt, je bekommeren om je medemensen? 8 Dan breekt je licht door als de dageraad, je zult voorspoedig herstellen. Je gerechtigheid gaat voor je uit, de majesteit van de HEER vormt je achterhoede. 9 Dan geeft de HEER antwoord als je roept; als je om hulp schreeuwt, zegt hij: ‘Hier ben ik.’ Wanneer je het juk van de onderdrukking uitbant, de beschuldigende vinger en de kwaadsprekerij, 10 wanneer je de hongerige schenkt wat je zelf nodig hebt en de verdrukte gul onthaalt, dan zal je licht in het donker schijnen, je duisternis wordt als het licht van het middaguur. 11 De HEER zal je voortdurend leiden, hij zal je verkwikken in dorre streken, hij maakt je botten sterk en krachtig. Je zult zijn als een goed bevloeide tuin, als een bron waarvan het water nooit opdroogt. 12 Je eigen mensen zullen weer opbouwen wat al eeuwenlang verwoest ligt; fundamenten, door vroegere generaties gelegd, zullen weer worden hersteld. Dan zal men je noemen ‘Hersteller van muren’, ‘Herbouwer van straten’.
13 Wanneer je je voeten rust gunt op sabbat en geen handel drijft op mijn heilige dag, wanneer je de sabbat als een dag van vreugde ziet, de dag van de HEER als een heilige dag, wanneer je hem in ere houdt door niet je gang te gaan, geen handel te drijven of zaken te bespreken, 14 dan vind je vreugde in de HEER. Ik zal je laten rijden over de hoogten van de aarde en je laten genieten van het land dat ik je voorvader Jakob in bezit heb gegeven. De HEER heeft gesproken!
De Nieuwe Bijbelvertaling © 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 22:04
|
|
|
SOLAFIDE630 schreef: | Naar het dodenrijk gaan alleen die gestorvenen, die niet geloven.
Gelovigen kunnen n.l. niet naar het dodenrijk gaan, omdat ze niet dood zijn, maar `levend` in Jezus christus.
Tegen de moordenaar aan het kruis zei Jezus: Heden zult gij met mij in het paradijs zijn.
Hieronder een link over een bijbelstudie van Ab Klein-Haneveld over de hemel, het dodenrijk, de hel etc. en waar die gesitueerd moeten worden, vlgs AKH:
http://www.bijbels-panorama.nl/PDF-Vlichtus/Watisdehemel.pdf
Link copieeren en plakken in de adresbalk van je browser |
Ja, voor mij helemaal duidelijk, maar voor Jezus dood aan t kruis waren de gelovigen (mensen als abraham, izak, jacob etc) volgens mij in t dodenrijk. Waar Jezus hen heeft weggehaald. Als wij, van na Jezus, dood en opstanding, komen te overlijden, gaan wij verder, levend, maar nog niet op een nieuwe aarde. Dus ergens zullen wij zijn, wachtende op die nieuwe hemel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 22:05
|
|
|
EVA685 schreef: | Daar juicht een toon, daar klinkt een stem, die galmt door gans Jeruzalem. Een heerlijk morgenlicht breekt aan, de Zone Gods is opgestaan.
Want nu de Heer is opgestaan, nu vangt het nieuwe leven aan; een leven, door zijn dood bereid, een leven in zijn heerlijkheid. |
JA, AMEN !!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HARALD285
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 22:22
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Ik zie dit juist als een onderbouwing.
De vraag waar het dodenrijk is, kun je niet met ons aardse ruimtebegrip aangeven. Het dodenrijk wordt als onder de aarde voorgesteld, er wordt gesproken over: afdalen in het dodenrijk. Maar dat betekent niet dat het dodenrijk ergens in een spelonk of grot op aarde zich bevindt. Net zomin bevindt de hemel zich ergens binnen ons sterrenstelsel, zodat als je maar voldoende brandstof zou hebben, je de hemel met een shuttle zou kunnen bereiken. We spreken dan over de ongeziene wereld die niet aan onze ruimte gebonden is. |
Bedenk wel dat het wereldbeeld van de mensen toen anders was als die van ons nu, om even een vergelijk te geven hier een plaatje van het wereldbeeld tijdens het Griekse tijdperk van Homerus
(De griekse dichter Homerus (ca. 9de - 8ste eeuw v. Chr.) leefde in de buurt van Smyrna of het naburige eiland Chios. Zijn bekende gedichten, de Ilias en Odyssee, geven het wereldbeeld weer zoals dat bij de opkomst van de Griekse cultuur gangbaar was. Men dacht dat de aarde omgeven was door Okeanus, een machtige watervloed die de bron van alle water en alle dingen was, zelfs de oorsprong van de goden. Helios (zon) en Selene (maan) stijgen op uit Okeanus en dalen er weer in af. De aarde is voor een deel bedekt door de Middellandse zee. De hemel, boven de aarde, is een half bolvormig koperen gewelf. Boven het aardoppervlak bevindt zich de mist; daarboven de ether. Direct onder de aarde lag het dodenrijk, de Hades. Onder de Hades de Chaos, en daaronder de Tartarus, waar de Titanen gevangen gehouden worden. De Tartarus is ook half bolvormig.)
Het wereldbeeld ten tijde van Jezus tijd op aarde was nog niet veel veranderd met dat van Homerus veel eerder, die verandering kwam pas veel later, bv ten tijde van Copernicus en later.
Ook onder de Joden was een dergelijk wereldbeeld normaal, en was het dodenrijk onder de aarde geplaatst, en daar heerste dan ook Satan. Het maakt dan ook duidelijk voor hun als er gesproken word over het neerdalen in het dodenrijk, voor de Joden toen was dat heel tastbaar. Het komt ook heel duidelijk naar voren in een visioen van Johannes (Op 20:1-3) 1 Ik zag een engel uit de hemel neerdalen met de sleutel van de onderaardse diepte en zware ketenen in zijn hand. 2 Hij greep de draak, de slang van weleer, die ook duivel of Satan wordt genoemd, en ketende hem voor duizend jaren. 3 Hij gooide hem in de diepte, sloot de put boven hem en verzegelde die
Laatst aangepast door
|
HARALD285
|
op zaterdag 3 april 2010, 22:23
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 23:10
|
|
|
IMRE695 schreef: | Beste Hannah (en de anderen),
Ik lees het toch door een iets andere bril. Ook een geestelijke bril maar ook een psychologische bril. Het is een mening. Ik heb mijn mening, mijn ervarigen, mijn referentiekader er tegen over gezet.
Als we, ieder van ons, straks voor Gods troon staan, dan gaat het ook niet meer over theologie ('our little systems'), maar wie we voor God en de wereld zijn geweest.
Ik kan op zich Chatuliems gedachtengang wel volgen, maar het is een discussie zo oud als het christendom. De eerste verdeeldheid komt al aan de oppervlakte in het boek Handelingen.
Er gaat naar mijn smaak toch een soort vermaning van uit. Terwijl ik denk dat hij en ik deksels goed weten waar die verdeeldheid en de onderliggende theologieën vandaan komen. Boeiend is ook om te weten dat haast alle kerken geloven en belijden dat zij het dichtst bij de oorspronkelijke gedachten van Christus staan (of juist niet meer; dat kan ook nog) en lijken op de eerste christengemeenten. Een claim die na 2000 jaar bijna niet waar te maken is, denk ik.
Wat we mogen leren, is Christus na te volgen. Hij heeft aan het kruis gehangen om ons te kunnen verzoenen met God de Vader. Die kern blijft overeind staan door alle eeuwen heen. In die zin heb ik ook genoeg 'theologie' aan het Crédo van Nicéa. En daarom houd ik me meestal (maar niet altijd, helaas) verre van de (moraal-)theologische discussies hier. Want òf er bestaat een algemene overeenstemming òf er heerst een haast wanhopig makende verdeeldheid. Met dat laatste heb ik leren leven. | In mijn betoog heb ik het over hoe mensen denken over God. En dat heeft invloed over hoe men in het leven staat. Als je denkt dat God alles bepaalt wat er in je leven gebeurt, zonder daar iets aan kan doen, dan ga je gebukt onder het lot wat je moet ondergaan. Daar spreekt geen geloofsvreugde uit. Toch bepaalt dit godsbeeld voor veel mensen hun leven. Liefde van God kennen ze niet, Zijn oordeel des temeer.
Als je aan de andere kant het godsbeeld hebt, dat God onmachtig is, dat Hij in de hemel is en Zich niet aan ons stoort, dan leid je juist een eenzaam leven waarin je Zijn troost en nabijheid niet ervaart.
Als je denkt dat God hetzelfde is als Allah, Shiva of Boeddha, dan maakt het voor je niet uit waarin je gelooft, als je maar gelooft dat er een hogere macht is.
Met deze drie voorbeelden wil ik aangeven dat het heel belangrijk is, jezelf af te vragen wie God voor je is. En het blijkt dat in veel kerkelijke stromingen er grote verwarring is op dit gebied.
Berkhof een theoloog van deze tijd beschreef het met de volgende stelling: God is de Heilige Liefde. Deze twee tegengestelde eigenschappen zien we in Hem terug. God is Heilig. Hij is rein,Hij is almachtig, maar God is ook Liefde. Hij verlangt ernaar bij de mens te zijn, Hij wil onze Vader zijn, we mogen bij Hem komen in gebed, en we mogen bij Hem wonen. Er zit echter een spanningsveld tussen beide. Wat ik nu merk, dat veel kerken slechts één facet benadrukken. Of het is Gods heiligheid, en daarmee Gods toorn. Of het Gods liefde en daarmee Zijn toegankelijkheid.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 23:20
|
|
|
HARALD285 schreef: | Ook onder de Joden was een dergelijk wereldbeeld normaal, en was het dodenrijk onder de aarde geplaatst, en daar heerste dan ook Satan. Het maakt dan ook duidelijk voor hun als er gesproken word over het neerdalen in het dodenrijk, voor de Joden toen was dat heel tastbaar. Het komt ook heel duidelijk naar voren in een visioen van Johannes (Op 20:1-3) 1 Ik zag een engel uit de hemel neerdalen met de sleutel van de onderaardse diepte en zware ketenen in zijn hand. 2 Hij greep de draak, de slang van weleer, die ook duivel of Satan wordt genoemd, en ketende hem voor duizend jaren. 3 Hij gooide hem in de diepte, sloot de put boven hem en verzegelde die |
En...wat wil je hiermee zeggen? Dat Johannes zijn eigen ideeen hier opschreef Of dat hij opgeschreven heeft wat God hem zelf geopenbaard heeft?
Jezus zelf verteld ook een stukje over deze zaken... de rijke man en de arme Lazarus.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 23:21
|
|
|
SOLAFIDE630 schreef: | JA, AMEN !!!! |
morgen jubel ik t mee ...nu ook al vanachter mijn laptoppie
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 23:42
|
|
|
Volgens mijn bijbel staan de gelovigen niet eerder weer op wanneer de Here Jezus weer terug komt.
Rev 20:4 En ik zag tronen, en zij zaten op dezelve; en het oordeel werd hun gegeven; en ik zag de zielen dergenen, die onthoofd waren om de getuigenis van Jezus, en om het Woord Gods, en die het beest, en deszelfs beeld niet aangebeden hadden, en die het merkteken niet ontvangen hadden aan hun voorhoofd en aan hun hand; en zij leefden en heersten als koningen met Christus, de duizend jaren. Rev 20:5 Maar de overigen der doden werden niet weder levend, totdat de duizend jaren geeindigd waren. Deze is de eerste opstanding. Rev 20:6 Zalig en heilig is hij, die deel heeft in de eerste opstanding; over deze heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en Christus zijn, en zij zullen met Hem als koningen heersen duizend jaren.
De ongelovigen staan na de duizendjarig periode weer op en trekken op naar de Hemelse Jerusalem. Dan komt pas het poel des vuur of zgn hel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 23:47
|
|
|
MAR907 schreef: | Volgens mijn bijbel staan de gelovigen niet eerder weer op wanneer de Here Jezus weer terug komt.
|
Staat Mat. 27:52 (hierboven al geciteerd) niet in jouw bijbel dan?
Laatst aangepast door
|
LIESBETH326
|
op zaterdag 3 april 2010, 23:48
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 23:52
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Denk dat dat moeilijk wordt hoor... winkels die zich aan die tijd houden ... en ook de uren dat mensen nu op een zaterdag werken... Zou dat uberhaupt wel mogelijk zijn in de praktijk ? |
Kan ook op zondag waarom niet op zaterdag?
De wereld denkt sowieso niet aan zondag of een zaterdag rust. God zegt alleeen heilig de zaterdag op dat ik weet dat ik uw Heer ben. Dus daarmee laat je zien welke "God" je dient.
Heiligen betekend gewoon appart zetten tenopzichte van de andere dagen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 23:58
|
|
|
MAR907 schreef: | Kan ook op zondag waarom niet op zaterdag?
De wereld denkt sowieso niet aan zondag of een zaterdag rust. God zegt alleeen heilig de zaterdag op dat ik weet dat ik uw Heer ben. Dus daarmee laat je zien welke "God" je dient.
Heiligen betekend gewoon appart zetten tenopzichte van de andere dagen. |
Ok..... zaterdag is voor mij altijd een heel aparte dag na 5 dagen werken
lekker rust soms, lekker druk soms, wel eens naar de voetbal van mijn zoon, soms vissen, dan weer fietsen, dan eens shoppen.
Zondag is nog aparter, dan ga ik naar de kerk, en verder beetje genieten van de dag, lekker naar buiten toe, stuk wandelen, of fietsen, vissen, strand of wat dan ook.
Zondag sta ik dus wel meer stil bij t feit dat God mijn vader is, leer van Hem, prijs Hem op die dag. Dus niet op een zaterdag.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: zaterdag 3 april 2010, 23:58
|
|
|
LIESBETH326 schreef: | Staat Mat. 27:52 (hierboven al geciteerd) niet in jouw bijbel dan? |
Ja ook. Hoe kan men dan denken dat wanneer iemand sterft, dan naar de Hemel gaat? en de ongelovigen naar de hel?
De Here Jezus zei toch ook tegen Maria dat Lazarus sliep en niet in de Hel of Hemel is?
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|