Auteur |
Bericht |
|
SHARANA544
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 15:45
|
|
|
Geachte christianMatch,
Gaarne wil ik u vragen, omtrent de aantal mails, die kunt versturen naar een persoon. Ik denk niet dat het is aangegeven. Of Misschien wel, maar door enthousiasme heb ik dat niet gemerkt. Hiervoor dan mijn verontschuldigingen.
Een Gezegende Middag.
Sharana544
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HEIDE115
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 15:49
|
|
|
NICKY298 schreef: | ps er gebeurd alleen dat wat ik ook wil hoor ,
Hoi Inge.
Hier ben ik het mee eens, echt even de kat goed uit de boom kijken.
Ruimschoots de tijd nemen en dat is toch iets wat niet zo snel meer gebeurd.
Vooral als er ook kinderen in het spel zijn is het verstandig om ruim de tijd te nemen om elkaar te leren kennen. want iedereen is begripvoller voor zijn eigen kind. Andermands kind begrijpen is een stuk moelijker maar ook dat kind moet wennen en de andere partner gaan acepteren. wat makkelijker gezegd is dan gedaan. |
Idd om over na te denken!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 16:35
|
|
|
SHARANA544 schreef: | Geachte christianMatch,
Gaarne wil ik u vragen, omtrent de aantal mails, die kunt versturen naar een persoon. Ik denk niet dat het is aangegeven. Of Misschien wel, maar door enthousiasme heb ik dat niet gemerkt. Hiervoor dan mijn verontschuldigingen.
Een Gezegende Middag.
Sharana544 |
Volgens mij...(maar ik ben niet van de redactie) ONBEPERKT...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 16:47
|
|
|
NICKY298 schreef: | Hoi Inge.
Hier ben ik het mee eens, echt even de kat goed uit de boom kijken.
Ruimschoots de tijd nemen en dat is toch iets wat niet zo snel meer gebeurd.
Vooral als er ook kinderen in het spel zijn is het verstandig om ruim de tijd te nemen om elkaar te leren kennen. want iedereen is begripvoller voor zijn eigen kind. Andermans kind begrijpen is een stuk moelijker maar ook dat kind moet wennen en de andere partner gaan acepteren.wat makkelijker gezegd is dan gedaan. |
ik weet niet of ik het daar helemaal mee eens ben, nicky; uiteraard ken je je eigen (pleeg-)kinderen beter en langere tijd. maar als je het gedrag (zowel verbaal als non-verbaal) van een kind een beetje kunt inschatten, en de achtergronden van het kind enigzins kent, kun je als partner van vader of moeder soms meer gaan betekenen voor de kinderen dan de eigen ouder.
(en dat hoeft echt geen eeuwen te duren wanneer je de behoefte van het kind een klein beetje kunt inschatten.)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HEIDE115
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 16:50
|
|
|
Zelf neem ik voorlopig een time out op het forum
Bedankt voor alle reactie's die kwamen. jullie bedankt voor jullie onderwerpen. En de jongeren met hun onderwerpen..om blij van te worden.
fijne tijd,en natuurlijk blijf ik het wel heel afentoe volgen.
Tijd time out:DV 2wk
Heide
Laatst aangepast door
|
HEIDE115
|
op donderdag 14 juni 2012, 11:23
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MANNA420
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 16:55
|
|
|
discussie gesloten.
Laatst aangepast door
|
MANNA420
|
op donderdag 31 mei 2012, 21:17
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN968
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 17:01
|
|
|
HEIDE115 schreef: | Zelf neem ik voorlopig een time out op het forum Ik heb even het puntje van m'n tong laten zien.. Bedankt voor alle reactie's die kwamen. En de groei van jongeren met hun onderwerpen..om blij van te worden.
fijne tijd,en natuurlijk blijf ik het wel afentoe volgen.
Heide |
Rust ffe uit ouwe jongen. 'k Ga je bijdragen missen. Dankjewel !
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
STEENTJE178
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 17:10
|
|
|
Doei Cootje, het allerbeste! En vast nog wel eens tot ziens op CM
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
INGE721
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 17:18
|
|
|
HANNAH810 schreef: | ik weet niet of ik het daar helemaal mee eens ben, nicky; uiteraard ken je je eigen (pleeg-)kinderen beter en langere tijd. maar als je het gedrag (zowel verbaal als non-verbaal) van een kind een beetje kunt inschatten, en de achtergronden van het kind enigzins kent, kun je als partner van vader of moeder soms meer gaan betekenen voor de kinderen dan de eigen ouder.
(en dat hoeft echt geen eeuwen te duren wanneer je de behoefte van het kind een klein beetje kunt inschatten.) |
Ik weet niet of ik de Inge ben van dat stukje
Maar ik weet wel dat het ontzettend belangrijk is om respectvol met kinderen om te gaan in een nieuwe relatie. OOK je eigen vlees en bloed (al wonen die niet meer thuis)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
INGE721
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 17:25
|
|
|
Ik zou het zeer op prijs stellen Herman dat je op dit topic eens je eigen beleving zou weergeven en niet die van een ander (Ouweneel in dit geval) En dan graag in duidelijk nederlands of vlaams zodat het voor iedereen te begrijpen is.
Je weet welke 4 punten ter discussie staan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
INGE721
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 17:28
|
|
|
XABIA794 schreef: | ik HAD een partytent... maar bij opwekking is ze gaan vliegen, hing ze ff in de bomen en nu kan ik er niks meer mee maar ik zag al bij de mededelingen dat niemand had gezien dat ik er eentje had aangeschaft... Dan ook geen gezichtsverlies |
Werd ze "gegrepen" door de geest????
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
INGE721
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 17:31
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Voetbal??? Wat is dat???
Alles in de winkels is oranje...ik weet dat het iets met voetbal heeft te maken...maar hoe iedereen ervoor staat...ik weet het echt niet... Vind niemand erg toch???? |
De mop is dat het gedichtje niks met voetbal te maken heeft
Alleen over het drukmaken erover. Ik weet dat Nederland in oranje speelt maar daar houdt mijn kennis wel op... (waardeloos als je zonen de deur uitzijn, je hoort niks meer over voetbal)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
INGE721
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 17:34
|
|
|
YES356 schreef: | Dat: eén "zot" kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden. (=er zijn altijd wel vragen waar niemand het antwoord op weet) |
Alleen Willem Ouweneel heeft op elke vraag een antwoord
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 17:37
|
|
|
INGE721 schreef: | De mop is dat het gedichtje niks met voetbal te maken heeft
Alleen over het drukmaken erover. Ik weet dat Nederland in oranje speelt maar daar houdt mijn kennis wel op... (waardeloos als je zonen de deur uitzijn, je hoort niks meer over voetbal) |
Even een vrolijke noot...Mijn zonen zijn de deur uit... TOEN...hoorde ik al niets...nu ook niet
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN968
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 17:38
|
|
|
INGE721 schreef: | Ik zou het zeer op prijs stellen Herman dat je op dit topic eens je eigen beleving zou weergeven en niet die van een ander (Ouweneel in dit geval) En dan graag in duidelijk nederlands of vlaams zodat het voor iedereen te begrijpen is.
Je weet welke 4 punten ter discussie staan. |
[color=#0000FF][i]Ik vind Ouweneel erg waardevol, ook in dit issue omdat het voor mij erg waardevol is om het onderscheid te maken tussen de "oude" en de "nieuwe" mens bij een christen -en dat zijn we hier toch allemaal- omdat dit het zondebesef duidelijk maakt. Gods Woord zegt dat sexualiteit iets voor in het huwelijk is. No discussion. En hiermee veroordeel ik niemand omdat ik weet dat het uit eigen kracht niet gaat, vandaar verwijzing naar de hulp van de Heilige Geest. Zonder de hulp van Gods Geest -die ons leidt- zitten we gauw fout want het vlees is zwak, erg zwak. "Hoe dichter een mens bij God leeft, hoe meer hij ook zal treuren over zijn zonden als hij in een ogenblik van onwaakzaamheid toch in de zonde valt, blz 186 (mooie verwoording, kan het echt niet beter). En dit principe is toepasselijk voor al de "mistappen" die wij doen. God is duidelijk, erg duidelijk maar de misleiding is groot. Ikzelf ervaar de kracht van onthouding (in een kennismakingsrelatie) en kan dit alleen maar aanbevelen aan alle (jonge) mannen.[/i][/color]
Laatst aangepast door
|
HERMAN968
|
op dinsdag 29 mei 2012, 17:50
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
INGE721
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 17:39
|
|
|
MANNA420 schreef: | De Bijbel zegt dat ik als alleenstaande man niet mag trouwen met een vrouw die door haar man verlaten is om een andere reden dan overspel. Ik wil leven naar het Woord van God en dus ook naar dit gebod.
Toch zie ik om me heen dat veel christelijke mannen en vrouwen dit wel doen. Ik begrijp het natuurlijk ten zeerste, want maar weinigen hebben de gave gekregen om alleen te kunnen zijn en geen verlangen te hebben naar een partner. En als je dan je ''droompartner'' tegen het lijf loopt dan wil je bij diegene zijn en volg je al snel je eigen hart/gevoel.
Toch vraag ik me wel af waarom God dit gebod instelde en waarom het lijkt alsof we dat nu niet meer zo nauw nemen. Heeft dat met de tijdsgeest te maken? |
Jongen toch..............je wilt toch niet terug naar de tijd waarin je bewijzen moest zoeken dat je partner overspelig was??? Of dat je maar de "schuld" op je nam om te kunnen scheiden????
En de man die overspelig is geweest, ook geen brave knaap dus, mag zomaar door met een nieuwe relatie?
God zij dank mogen we een nieuwe start maken. God is Liefde, Zijn Zoon heeft ons gered en Zijn Geest geeft ons leven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 17:41
|
|
|
ha sharana,
welkom op christianmatch; ik heet dan wel geen christianmatch, maar kan je vraag wel beantwoorden.......
als lid kun je inderdaad onbeperkt mails versturen, zoals zeeland al aangaf. ik zag dat jij proeflid bent, en dan kun je per dag 5 mails versturen. je kunt wel onbeperkt chatten als je proeflid bent....
heel veel succes met het vinden van prettige contacten!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN968
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 17:47
|
|
|
XABIA794 schreef: | ik HAD een partytent... maar bij opwekking is ze gaan vliegen, hing ze ff in de bomen en nu kan ik er niks meer mee maar ik zag al bij de mededelingen dat niemand had gezien dat ik er eentje had aangeschaft... Dan ook geen gezichtsverlies |
[color=#0000FF][i]Mooi Xabia, dat je aan ons droogje dacht. Pech voor je, zulke dingen kunnen gebeuren.Ben nog niet zeker dat ik meekan, heb nog parapluutje tegen de regen[/i][/color]
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
INGE721
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 17:47
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Even een vrolijke noot...Mijn zonen zijn de deur uit... TOEN...hoorde ik al niets...nu ook niet
|
Mijn zonen zijn errug voetbalgek. De oudste is voor Ajax, de middelste voor Feijenoord en om er wat discussie in te houden was mijn jongste voor PSV. Ik werd verplicht ook fan van iets te zijn dus ik koos voor Heerenveen......
Pfffffffffff ik heb wat groene matten voorbij zien komen maar nu ze uit huis wonen mis ik toch wel eens het gekissebis en de gezelligheid over de gemiste kansen, de scheids...........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
YES356
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 17:50
|
|
|
HERMAN968 schreef: | [color=#0000FF][i]Ik vind Ouweneel erg waardevol, ook in dit issue omdat het voor mij erg waardevol is om het onderscheid te maken tussen de "oude" en de "nieuwe" mens bij een christen -en dat zijn we hier toch allemaal- omdat dit het zondebesef duidelijk maakt. Gods Woord zegt dat sexualiteit iets voor in het huwelijk is. No discussion. En hiermee veroordeel ik niemand omdat ik weet dat het uit eigen kracht niet gaat, vandaar verwijzing naar de hulp van de Heilige Geest. Zonder de hulp van Gods Geest -die ons leidt- zitten we gauw fout want het vlees is zwak, erg zwak. "Hoe dichter een mens bij God leeft, hoe meer hij ook zal treuren over zijn zonden als hij in een ogenblik van onwaakzaamheid toch in de zonde valt. Dat principe is toepasselijk voor al de mistappen die wij doen. God is duidelijk, erg duidelijk maar de misleiding is groot. Ikzelf ervaar de kracht van onthouding (in een kennismakingsrelatie) en kan dit alleen maar aanbevelen aan alle (jonge) mannen.[/i][/color] |
Sorry Herman ik vind dit echt “als een olifant in de porseleinkast” Olifant= de blauwgedrukte tekst(en) die ik heel mooi en leerzaam vind maar waarvan de directe persoonlijke (eigen ideeën) link naar het onderwerp van dit topic mij soms volledig ontgaat En afleid van de inhoud van dit onderwerp. Naar mijn idee komen deze mooie citaten onder een passend topic volledig tot hun recht, en lees ik ze graag Porseleinkast= De reacties van mensen die zich kwetsbaar opstellen door zich “bloot” durven geven. (moest ik ff kwijt)
Ps.Ik las een mooi stukje!
Uit een onderzoek bleek in 2008 dat driekwart van de praktiserende gelovigen seks voor het huwelijk geen probleem vindt. Dit laat zien dat christenjongeren zelf nadenken over wat goed en fout is. Ik neem aan dat ze niet bewust willen zondigen. Ze zien wat er in de maatschappij gebeurd en vragen zich vervolgens af of de Bijbel op het gebied van seksualiteit meer ruimte geeft. En om over seksualiteit te praten is meer ruimte nodig. Als die openheid ontbreekt heeft dat te maken met angst. En dat daar de meest nare en vreselijke dingen uit voort kunnen komen wordt wel ondersteund door onderzoeken seksualiteit binnen de christelijke wereld blijkt nu nog steeds omgeven met veel taboes. "Men vindt het nog steeds lastig hierover te praten, laat staan dat mensen hebben nagedacht over normen en waarden op dit vlak. Openheid is juist te bevorderen, zodat mensen hiermee ook naar hun voorganger of predikant kunnen gaan. Het feit dat er geen of bijna geen communicatie is, vormt voor stellen de grootste blokkade om een gezond en creatief seksueel leven te leiden en het risico een van de mooiste dingen die God in een relatie wil geven mis te lopen. Van jongeren kan je leren!
Amen
Laatst aangepast door
|
YES356
|
op dinsdag 29 mei 2012, 18:20
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 17:53
|
|
|
MANNA420 schreef: | De Bijbel zegt dat ik als alleenstaande man niet mag trouwen met een vrouw die door haar man verlaten is om een andere reden dan overspel. Ik wil leven naar het Woord van God en dus ook naar dit gebod.
Toch zie ik om me heen dat veel christelijke mannen en vrouwen dit wel doen. Ik begrijp het natuurlijk ten zeerste, want maar weinigen hebben de gave gekregen om alleen te kunnen zijn en geen verlangen te hebben naar een partner. En als je dan je ''droompartner'' tegen het lijf loopt dan wil je bij diegene zijn en volg je al snel je eigen hart/gevoel.
Toch vraag ik me wel af waarom God dit gebod instelde en waarom het lijkt alsof we dat nu niet meer zo nauw nemen. Heeft dat met de tijdsgeest te maken? |
Lees de topics hier nog eens goed door...er is namelijk al heel veel over gesproken en over geschreven...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
INGE721
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 18:02
|
|
|
HERMAN968 schreef: | [color=#0000FF][i]Ik vind Ouweneel erg waardevol, ook in dit issue omdat het voor mij erg waardevol is om het onderscheid te maken tussen de "oude" en de "nieuwe" mens bij een christen -en dat zijn we hier toch allemaal- omdat dit het zondebesef duidelijk maakt. Gods Woord zegt dat sexualiteit iets voor in het huwelijk is. No discussion. En hiermee veroordeel ik niemand omdat ik weet dat het uit eigen kracht niet gaat, vandaar verwijzing naar de hulp van de Heilige Geest. Zonder de hulp van Gods Geest -die ons leidt- zitten we gauw fout want het vlees is zwak, erg zwak. "Hoe dichter een mens bij God leeft, hoe meer hij ook zal treuren over zijn zonden als hij in een ogenblik van onwaakzaamheid toch in de zonde valt, blz 186 (mooie verwoording, kan het echt niet beter). En dit principe is toepasselijk voor al de "mistappen" die wij doen. God is duidelijk, erg duidelijk maar de misleiding is groot. Ikzelf ervaar de kracht van onthouding (in een kennismakingsrelatie) en kan dit alleen maar aanbevelen aan alle (jonge) mannen.[/i][/color] |
Herman ik vraag niet hoe WE het vinden of MEN. Ik vraag gewoon een duidelijk antwoord over hoe Herman er in staat. En ik ben zeer nieuwsgierig hoe jij met "de kracht van onthouding"omgaat als je relatie niet meer in de kennismakingsfase zit maar in het stadium: we willen trouwen alleen practisch gezien is dit voorlopig niet mogelijk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 18:05
|
|
|
wat een botte topictitel, sorry dit schiet me even helemaal in het verkeerde keelgat. Alsof God op mijn ongeluk uit is na jaren van ellende en volhouden. Hij is uit op mijn toekomst en maakt alles nieuw. Ik hoef alleen maar te kijken hoe Jezus omging met de vrouw die door een stel Farizeeërs werd opgebracht met triomfantelijke tronies. Of die vrouw aan de put... Ik neem Gods woord absoluut serieus maar heb ook door de jaren heen ontdekt dat je soms inderdaad moet redeneren naar de tijdgeest waarin bepaalde zaken werden geschreven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MANNA420
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 18:08
|
|
|
JOL252 schreef: | wat een botte topictitel, sorry dit schiet me even helemaal in het verkeerde keelgat. Alsof God op mijn ongeluk uit is na jaren van ellende en volhouden. Hij is uit op mijn toekomst en maakt alles nieuw. Ik hoef alleen maar te kijken hoe Jezus omging met de vrouw die door een stel Farizeeërs werd opgebracht met triomfantelijke tronies. Of die vrouw aan de put... Ik neem Gods woord absoluut serieus maar heb ook door de jaren heen ontdekt dat je soms inderdaad moet redeneren naar de tijdgeest waarin bepaalde zaken werden geschreven. |
De topictitel komt anders over dan ik hem bedoel. Wil graag een open en eerlijke discussie. Geen veroordeling of iets in die vorm. Mijn excuses.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANITA695
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 18:09
|
|
|
Proberen te zijn als Jezus Hij had alle kinderen lief ongeacht stoornis problemen in valide of niet neem de kinderen zoals ze zijn als je de man van je dromen hebt ontmoet kun je samen alles aan maar als je op allee slakken zout gaat leggen dat zijn we niet het zout der aarde maat sterven we af gewoon een lichtje zijn een lamp voor hun voeten een licht op hun pad en dat doen wat je denkt dat goed is Een leuke dag uit elkaar leren kennen zonder dat ze zien dat je met elkaar iets hebt vriendschappelijk opbouwen en niet eerst een relatie dan de kids tijd nemen leren kennen dagje uit is mooi om t te zien hoe iedereen reageert en is en bespreekbaar maken wat ze er van vinden met de ouder af samen kids zijn eerlijk vragen en antwoorden En Ja heb elkander lief zoals ik U heb liefgehad zegt de Vader dat zegt toch alles t gaat zeker niet alleen om de liefde van je leven je krijgt de kids erbij je weet uit jezelf of je kids wil of niet en mogelijk kids thuis komen wonen na een tijd van studie of niet maak alles bespreekbaar voor je een relatie hebt daar voor is vriendschap nodig een tijd van leren kennen aan elkaar wennen en dan een besluit nemen niet je gevoelens bloot stellen waar kids bij zijn als het niet goed gaat dan doe je zoveel mensen pijn en zijn vele teleurgesteld en gebroken ik wil zeggen kijk uit met wat je doet voor je zegt dat je van iemand houd waar de kids bij zijn natuurlijk mag je het leuk hebben maar denk datje op moet passen met de gevoelens van kids hoe ze er tegen aan kijken een ander dan hun eigen vader of moeder ze denken snel dat je hun plek inneemt terwijl als je een kind in het hart kijkt ze altijd willen dat ouders weer bij elkaar kunnen komen Dit is wat ik zou doen in heb bewust geen partner gezocht in de tijd dat ik de kids had wel eens uit geweest maar dacht wat doe ik mijn kinderen aan soms hoor ik verhalen denk ik oo wat mooi dat wil ik ook en na verloop van tijd ook verhalen hoeveel het kost van een gezin bij elkaar en andere kids hoe slopend dat kan zijn voor kinderen Hoe ze ge schud worden in hun denken om het voor alle partijen goed te doen en te zorgzaam worden voor de ouders die alleen zij of blijven dus soms is het goed maar stel het kind voorop en dan je relatie zo denk ik er over .
Groet anita
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN968
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 18:20
|
|
|
INGE721 schreef: | Herman ik vraag niet hoe WE het vinden of MEN. Ik vraag gewoon een duidelijk antwoord over hoe Herman er in staat. En ik ben zeer nieuwsgierig hoe jij met "de kracht van onthouding"omgaat als je relatie niet meer in de kennismakingsfase zit maar in het stadium: we willen trouwen alleen practisch gezien is dit voorlopig niet mogelijk. |
Inge, Misschien kunnen we best onderling verder overleggen per mail of per chat. Lijkt me nuttig om van gedachten te wisselen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 18:26
|
|
|
In een ander topic kwam ik de volgende uitspraken tegen: Ik ben niets, maar Hij is alles. Maak klein van mezelf, bevrijd me van mezelf.
Ik heb er vandaag es wat over door lopen denken en bedacht me dat dergelijke uitspraken wel bijbels klinken maar is het uiteindelijk wel zo bijbels? In de context gezien laat Jezus ook zien dat Hij zonder Zijn vader niets kon doen, en dat leefde Hij ons ook voor. Maar ik denk dat in sommige situaties en zeker in recente tijden en helaas nog steeds er in doorgeslagen is tot een nihilistisch zelfbeeld. Aleid Schilder schreef er een boek over: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/91347-gereformeerde-leer-en-depressiviteit-volgens-aleid-schilder.html als reactie op de effecten van dergelijke uitspraken. Wat zou God er van vinden als wij zo over onszelf spreken? Wat zou ik er van vinden als mijn kinderen mij zeggen: "Mam, jij bent geweldig maar ik ben niks, ik stel helemaal niets voor. Ik wil er eigenlijk niet zijn, doe jij maar alles in en voor mij". Heb ik ze daarvoor op de wereld gezet en zou ik niet heel hard gaan zoeken naar goede hulpverlening? Ik denk dat God het super vindt als wij in onze waarde gaan (leren) staan en weten wie wij zijn.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op dinsdag 29 mei 2012, 19:20
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 18:38
|
|
|
MANNA420 schreef: | De topictitel komt anders over dan ik hem bedoel. Wil graag een open en eerlijke discussie. Geen veroordeling of iets in die vorm. Mijn excuses. |
excuus aanvaard.
Toch wil ik hier nog even een al uitgekauwde opmerking plaatsen dat die regels van een vrouw niet verlaten om een andere reden dan overspel ontstonden in een tijd waarin de mannen het af lieten weten om redenen minder dan 3x teveel niesen. God stak een stokje voor de kwalijke praktijken van een cultuur waarin vrouwen gedumpt werden omdat zij anders aan de goden waren overgeleverd.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op dinsdag 29 mei 2012, 19:01
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TINEKE986
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 18:48
|
|
|
INGE721 schreef: | Mijn zonen zijn errug voetbalgek. De oudste is voor Ajax, de middelste voor Feijenoord en om er wat discussie in te houden was mijn jongste voor PSV. Ik werd verplicht ook fan van iets te zijn dus ik koos voor Heerenveen......
Pfffffffffff ik heb wat groene matten voorbij zien komen maar nu ze uit huis wonen mis ik toch wel eens het gekissebis en de gezelligheid over de gemiste kansen, de scheids........... |
om die reden was ik het afgelopen voetbalseizoen voor AZ omdat mijn schoonzoon voor Ajax is "gewoon" om even te plagen. het was jammer dat het afgelopen was. wel leuk dat Ajax gewonnen had (hoewel ik vind dat AZ ook gewonnen heeft omdat die club 2 wedstrijdpoulen te spelen had. en gezien dat feit, hielden ze het nog aardig vol. )
ik kijk uit naar de wedstrijd op 9 juni, want dan gaan we bij het vrij-zijn weekend met iets van 900 man naar de wedstrijd kijken dmv een groot scherm dat lijkt me erg gezellig. nog even iets oranjegs kopen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 20:20
|
|
|
Wetten worden in een bepaalde tijd en in een bepaalde cultuur opgesteld. De wetgeving is hier anders dan in Sri Lanka en was 150 jaar geleden in Nedrland heel anders dan nu.
In het Oude Testament was de cultuur zo dat vrouwen als eigendom van de man werden beschouwd. Een huweljk vond doorgaans plaats kort nadat de vrouw, het meisje eigenlijk, ongesteld was geworden. Maagdeljkheid was een garantie dat het nageslacht echt van de man zou zijn. De hang naar maagdelijkheid wordt daatdoor verklaard. In een dergelijke samenleving gelden dus andere wetten dan bij ons. Een huwelijk was veeleer een contract en in die tijd was het niet zoals nu dat er een lange periode was tussen lichamelijke volwassenheid en maatschappelijke volwassenheid.. In principe geldt dat een huwelijk uit liefde wordt gesloten als je je ook maatschappelijk kunt redden en trouw je niet met een meisje dat pas ongesteld is geworden.
Het klinkt heel vroom naar de wetten te willen leven maar bedenk wel dat de cultuur in Nederland heel anders is. De wetten in die tijd hadden nut en ze boden vrouwen nog enige bescherming. In de Bijbel staat dat als een man een vrouw had verkracht, dat hij verplicht was met haar te trouwen. Dat klinkt in onze ogen idioot maar had in die cultuur wel nut want dan hadden vrouwen nog enige bescherming. Naar hun mening en liefdesopvatting werd niet gevraagd. Nu kom je in de gevangenis als je de sommige wetten van Mozes volgt en wat mij betreft terecht. in de Bijbel lees je soms: zo soreekt de Heer en dan komt er een wet dat als je een vrouw veroverd hebt van een ander volk dat je een maand moet wachten voor je gemeenschap met haar mag hebben. Wij noemen dat slavernij en verkrachting. Ondanks dat het in de Bijbel staat, ga je dan hopelijk lang de gevangenis in en de Nederlandse wet is ook duidelijk in dat geval.
Die wetten kun je dus niet volledig volgen.Berdenk dat er wel echtscheiden staat maar dat was in de Joodse cultuur geen echtscheiding zoals we die nu kennen. Het was verstoten. Een man kon tegen zijn vrouw zeggen dat hij haar verstootte doordat drie keer te herhalen. De vrouw was dan verstoten en had geen enkele maatschappelijke positie. De pooiers van diet tijd wisten er wel raad mee, Daarom verbood God het ook.
Als je een gescheiden vrouw niet wilt trouwen, lijk je Bijbels te handelen maar je doet het helemaal niet. Christus heeft zelf aangegeven dat er een nieuw verbond is. De wetten om een vrouw te stenigen bij overspel lapte hij aan zijn laars omdat hij de wet van de liefde voorop stelde. Hij is, juridisch gezien, gekruisigd omdat hij de Joodse wetten niet wilde toepassen in al hun wreedheid,
De wetten die enige rechtvaardigheid brachten voor vrouwen zijn nu vervangen door de wet van de liefde en vergeving van Christus. Hijzelf ging tegen de wrede toepassing in.
Als je een vrouw niet wilt trouwen omdat ze gescheiden is, pas je de wet van Christus dus niet toe. De mozaische wetten handhaven in de huidige tijd is wreed en in strijd met de joods-christelijke beschaving. Het is wel goed te lezen wat Gods bedoeling was achter die wetgeving: nog enig recht doen aan vrouwen die onderdrukt werden.
Iemand die gescheiden is met de Bijbel in de hand nog een trap nageven is in strijd met de wet van Christus. Zo ga je niet met Gods Woord om.
Als Christus zelf de wet niet toepast (Joh 8) , waarom meen jij het dan wel te moeten doen?
Thomas, nog varkensvlees gegeten. Manna?
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 29 mei 2012, 22:04
|
|
Naar boven |
|
|