Auteur |
Bericht |
|
DJES101
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 07:55
|
|
|
COOTJE711 schreef: | Heel mooi stukje en levensecht... |
dank je
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DJES101
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 08:11
|
|
|
EEN HAND VOL KLACHTEN
„Ik heb een hand vol klachten”, zegt ze. „Zal ik ze eens allemaal opnoemen?” Ik schuif wat onrustig in mijn stoel. Ach, heden, daar heb je weer zo’n klaagverhaal! Ik heb er al wat in mijn leven moeten aanhoren… Ik zou een hele ‘bijbel’ vol met klaagliederen kunnen schrijven, neem dat maar van mij aan. Maar ja, wat doe je als het je werk is? Wat doe je, als je geroepen bent om in Jezus’ naam klaagverhalen aan te horen? Als niemand, helemaal niemand meer naar je luisteren wil, dan pas ben je echt eenzaam… „Nou, vooruit,” zeg ik, al mijn moed bij elkaar rapend, „laat maar eens horen…” En dan begint ze haar litanie: „Eerste vinger: mijn werkloze man. Tweede vinger: mijn darmklachten. Derde vinger: mijn oogziekte Vierde vinger: mijn rumoerige buren. Vijfde vinger: mijn jaloerse familie. Ziet u wel: een hele hand vol!” Het klinkt bijna triomfantelijk en als ik goed naar haar gezicht kijk, dan lijkt het wel alsof ze zeggen wil: Ziezo, daar heb je niet van terug, he? Ik knik. „Dat is niet mis”, zeg ik. „Dat is inderdaad een hele hand vol. En die andere hand dan, als ik vragen mag?” „O, dat zijn de zegeningen”, zegt ze – en nu is het alsof haar gezicht begint te stralen. „Wilt u die ook horen?” „Nou, als het niet te veel gevraagd is, wel graag, ja”, zeg ik, nog stomverbaasd over deze onverwachte wending. „Nou, daar gaan we dan. Eerste vinger: dat we nog elke dag genoeg te eten hebben. Tweede vinger: dat we zo’n mooi huis hebben. Derde vinger: dat er altijd mensen zijn die me willen helpen. Vierde vinger: dat ik niet nog veel meer ziektes heb. Vijfde vinger: dat ik aan de andere kant rustige buren heb. Nou, dat is ook precies een hand vol, ziet u wel?” Ik kan het niet ontkennen. In stilte kijk ik naar haar beide, naar mij toegestoken handen. Het zijn twee handen die al heel wat verdriet hebben gedragen. Twee handen die al heel wat tranen hebben weggeveegd. Twee handen die zich vaak tot een vuist gebald hebben. ‘ Twee handen die weten wat „leven” is… „En weet u, wat ik nou zo mooi vind? „Nou?”, vraag ik. „Wat er gebeurt als je gaat bidden.” „Als je gaat bidden?” „Ja, als je gaat bidden, dan gebeurt er iets met je handen. Kijk, dan gaat mijn rechterhand, die van de zegeningen, naar de linker, ziet u wel? En dan vouw ik de vingers van mijn rechterhand, die vingers van de zegeningen, tussen de vingers van mijn linkerhand. En dan komen dus eigenlijk al die zegeningen tussen die beroerde dingen in te zitten. Dan houd ik dus eigenlijk die vervelende dingen tegen met mijn zegeningen, als u begrijpt wat ik bedoel. En zo bid ik dan. Dan zeg ik eerst tegen God waar ik over in zit en wat me pijn doet. Maar daarna tel ik de zegeningen, begrijpt u wel, die vijf van mijn rechterhand. En dan zeg ik tegen God: Dank u wel, Heere God, dat ik die andere hand ook nog heb! Die houdt de zaak mooi in evenwicht, vindt u niet? En zo bid ik dan, begrijpt u wel? Ik vouw de zegeningen gewoon tussen de beroerde dingen in. En dan is het net alsof ze niet zo beroerd meer zijn…” Ik knik opnieuw. Ik vouw mijn handen. En in gedachten tel ik – tot tien.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN968
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 08:18
|
|
|
DJES101 schreef: | EEN HAND VOL KLACHTEN
En zo bid ik dan, begrijpt u wel? Ik vouw de zegeningen gewoon tussen de beroerde dingen in. En dan is het net alsof ze niet zo beroerd meer zijn…” Ik knik opnieuw. Ik vouw mijn handen. .... |
Is zo mooi geschreven en het is werkelijk dat ik de zegen en vreugde van God telkens in gebed ervaar .
Laatst aangepast door
|
HERMAN968
|
op vrijdag 11 mei 2012, 08:21
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROELANDE345
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 09:30
|
|
|
LINNY170 schreef: | ....dat ik enorme zin heb ik een warme douche, maar nog steeds geen warm water heb
Vanaf morgen als het goed is wel weer! leuk he die technieken van tegenwoordig :P |
Dan is het slechtste moment van vandaag morgen het beste moment, als je eindelijk onder die warme douche kan
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 09:30
|
|
|
dans ondanks de wolken en regen, wind en kou dans ondanks zorgen en vertrouw
er is Iemand vóór jou
dans of het nooit avond wordt dans en recht je rug in woestijnen of rivieren en vertrouw
er is Iemand met jou
zing tot het over gaat kijk en hef je hoofd sterk je hart en ogen en vertrouw
er is Iemand achter jou..
lach, leef, wees vrij er is een Leven achter dit al dans en vertrouw
er is Iemand sterk in jou.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op vrijdag 11 mei 2012, 09:37
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 09:41
|
|
|
VISSER278 schreef: | Een gewoonte????????? Het is maar goed dat Hannah niet in Zeeland woont . Ik denk dat het dan meer een verslaving zou zijn. Ik kan me nog van één keer herinneren hoeveel ze er op at. Wouwwwwwwwwwww. En dan ook nog vragen of er over zijn voor de volgende dag. |
Als (lees dit goed Visser)...als dit waar is wat jij verteld.... Nou...dan huil ik... Want weet je...als ik vertel dat ik ruzie met de weegschaal heb...komt Hannah altijd met van die yoghurtverhalen aan...en over slank zijn... Zou dat dan wel waar zijn??? Ineke die geen bolus hoeft te eten...omdat de weegschaal dan weer boos is...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DJES101
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 09:43
|
|
|
JOL252 schreef: | dans ondanks de wolken en regen, wind en kou dans ondanks zorgen en vertrouw
er is Iemand vóór jou
dans of het nooit avond wordt dans en recht je rug in woestijnen of rivieren en vertrouw
er is Iemand met jou
zing tot het over gaat kijk en hef je hoofd sterk je hart en ogen en vertrouw
er is Iemand achter jou..
lach, leef, wees vrij er is een Leven achter dit al dans en vertrouw
er is Iemand sterk in jou. |
heel mooi!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 09:44
|
|
|
WAT MOOI....Bedankt hoor!!!
(even een copy van maken...)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
XABIA794
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 09:45
|
|
|
Mooie bijdrage Djes... herkenbaar. Tel de zegeningen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
XABIA794
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 09:46
|
|
|
Waar staat het ...
Ontdanks zal ik juichen in de Here
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TINEKE986
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 10:26
|
|
|
DJES101 schreef: | EEN HAND VOL KLACHTEN
„Ik heb een hand vol klachten”, zegt ze. „Zal ik ze eens allemaal opnoemen?” Ik schuif wat onrustig in mijn stoel. Ach, heden, daar heb je weer zo’n klaagverhaal! Ik heb er al wat in mijn leven moeten aanhoren… Ik zou een hele ‘bijbel’ vol met klaagliederen kunnen schrijven, neem dat maar van mij aan. Maar ja, wat doe je als het je werk is? Wat doe je, als je geroepen bent om in Jezus’ naam klaagverhalen aan te horen? Als niemand, helemaal niemand meer naar je luisteren wil, dan pas ben je echt eenzaam… „Nou, vooruit,” zeg ik, al mijn moed bij elkaar rapend, „laat maar eens horen…” En dan begint ze haar litanie: „Eerste vinger: mijn werkloze man. Tweede vinger: mijn darmklachten. Derde vinger: mijn oogziekte Vierde vinger: mijn rumoerige buren. Vijfde vinger: mijn jaloerse familie. Ziet u wel: een hele hand vol!” Het klinkt bijna triomfantelijk en als ik goed naar haar gezicht kijk, dan lijkt het wel alsof ze zeggen wil: Ziezo, daar heb je niet van terug, he? Ik knik. „Dat is niet mis”, zeg ik. „Dat is inderdaad een hele hand vol. En die andere hand dan, als ik vragen mag?” „O, dat zijn de zegeningen”, zegt ze – en nu is het alsof haar gezicht begint te stralen. „Wilt u die ook horen?” „Nou, als het niet te veel gevraagd is, wel graag, ja”, zeg ik, nog stomverbaasd over deze onverwachte wending. „Nou, daar gaan we dan. Eerste vinger: dat we nog elke dag genoeg te eten hebben. Tweede vinger: dat we zo’n mooi huis hebben. Derde vinger: dat er altijd mensen zijn die me willen helpen. Vierde vinger: dat ik niet nog veel meer ziektes heb. Vijfde vinger: dat ik aan de andere kant rustige buren heb. Nou, dat is ook precies een hand vol, ziet u wel?” Ik kan het niet ontkennen. In stilte kijk ik naar haar beide, naar mij toegestoken handen. Het zijn twee handen die al heel wat verdriet hebben gedragen. Twee handen die al heel wat tranen hebben weggeveegd. Twee handen die zich vaak tot een vuist gebald hebben. ‘ Twee handen die weten wat „leven” is… „En weet u, wat ik nou zo mooi vind? „Nou?”, vraag ik. „Wat er gebeurt als je gaat bidden.” „Als je gaat bidden?” „Ja, als je gaat bidden, dan gebeurt er iets met je handen. Kijk, dan gaat mijn rechterhand, die van de zegeningen, naar de linker, ziet u wel? En dan vouw ik de vingers van mijn rechterhand, die vingers van de zegeningen, tussen de vingers van mijn linkerhand. En dan komen dus eigenlijk al die zegeningen tussen die beroerde dingen in te zitten. Dan houd ik dus eigenlijk die vervelende dingen tegen met mijn zegeningen, als u begrijpt wat ik bedoel. En zo bid ik dan. Dan zeg ik eerst tegen God waar ik over in zit en wat me pijn doet. Maar daarna tel ik de zegeningen, begrijpt u wel, die vijf van mijn rechterhand. En dan zeg ik tegen God: Dank u wel, Heere God, dat ik die andere hand ook nog heb! Die houdt de zaak mooi in evenwicht, vindt u niet? En zo bid ik dan, begrijpt u wel? Ik vouw de zegeningen gewoon tussen de beroerde dingen in. En dan is het net alsof ze niet zo beroerd meer zijn…” Ik knik opnieuw. Ik vouw mijn handen. En in gedachten tel ik – tot tien. |
mooi Djes dank je wel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 11:22
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Als (lees dit goed Visser)...als dit waar is wat jij verteld.... Nou...dan huil ik... Want weet je...als ik vertel dat ik ruzie met de weegschaal heb...komt Hannah altijd met van die yoghurtverhalen aan...en over slank zijn... Zou dat dan wel waar zijn??? Ineke die geen bolus hoeft te eten...omdat de weegschaal dan weer boos is...
|
Ik heb dé oplossing voor je! Ik heb geen weegschaal meer
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 11:26
|
|
|
Bedankt Mario,dat je de bemoedigingen steeds weer plaatst!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 12:38
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Bedankt Mario,dat je de bemoedigingen steeds weer plaatst! |
Wat fijn dat je dit doet...het is waar...het is zo ""gewoon"" geworden, maar het is goed om elke dag dit weer te mogen lezen...op te merken en te ervaren...Ook van mij bedankt Mario!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 12:40
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Ik heb dé oplossing voor je! Ik heb geen weegschaal meer |
Een geweldig goede tip Leanne.... Maar ...het onheil is al geschied...ik heb de cijfertjes gezien.... En verder??? Nee...ik vertel het je niet...te prive!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 12:44
|
|
|
Tussen 12 en 5 zouden mijn nieuwe spulletjes komen.... Ze al om 11 uur aan de deur stonden.... Ik even in paniek was.... Maar nu...ALLES ER STAAT...en ik de hele middag heb om alles weer netjes neer te zetten....
Het lijkt te mooi om waar te zijn....(dank je lieve mams)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 12:49
|
|
|
XABIA794 schreef: | Waar staat het ...
Ontdanks zal ik juichen in de Here |
Habakuk 3, uit mn hoofd.. Hij maakt mijn voeten als de hinde zodat ik op mijn hoogten treed...
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op vrijdag 11 mei 2012, 14:04
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN968
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 12:59
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Tussen 12 en 5 zouden mijn nieuwe spulletjes komen.... Ze al om 11 uur aan de deur stonden.... Ik even in paniek was.... Maar nu...ALLES ER STAAT...en ik de hele middag heb om alles weer netjes neer te zetten....
Het lijkt te mooi om waar te zijn....(dank je lieve mams) |
"Mooie" mams heb je !
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN968
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 13:11
|
|
|
XABIA794 schreef: | Op donderdag 17 mei komt Willem J. Ouweneel spreken in Belgie, zowel namiddag en avond
De hoge rielen in Kasterlee/ Tielen, vlak bij de grens van Nederland
http://www.btcinfo.be/ |
Ikheb de datum in mijn agenda geprikt ! Laat iets wete als je komt, kunnen we afspreken
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 13:16
|
|
|
HERMAN968 schreef: | "Mooie" mams heb je ! |
Een ""lieve""...Herman...das een beter woord!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
XABIA794
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 13:27
|
|
|
Prachtig ook ja, Heb onlangs nog het boekje "het vaderhart van God" aan iemand gegeven... Velen hier in Belgie kennen alleen maar God als religie, en weten totaal niet Wie Hij is. In een boek van T. Anderson (dacht bevrijding) stond ook een mooie lijst. Je identiteit in Christus. Je kon ze ook op kaart kopen voor een prik op de bevrijdingsconferenties. Ik geef ze telkens weg dus zit weer zonder. Ook de moeite om hier eens neer te schrijven
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
XABIA794
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 13:29
|
|
|
moet telkens aan dit nummer denken als ik de tittel passeer van dit topic
http://youtu.be/LAc3KIbP5LA
Laatst aangepast door
|
XABIA794
|
op vrijdag 11 mei 2012, 13:30
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BASSIE783
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 13:37
|
|
|
BRAZEEVEL772 schreef: | veel singles hebben een hekel aan blind dates ,ik ook . toch hebben veel singles regelmatig een blindate . ik ook . je zou dus kunnen concluderen dat wij singles onszelf graag kwellen . daar zit wat in . mar het echte problem zit hem in de blind dates : die zijn verslavend . iedere keer als ik een blind date heb overleeft, neem ik me voor nooit meer op blind date te gaan, want ik hat die dingen . vooraf loopt het me dun door de broek van de zenuwe , ik weet zeker dat ik de meest weerzinwekkende persoon op aarde ben en natuurlijk vind ik mezelf een superloser omdat iemand anders voor mij een afspraakje heeft moeten regelen.( ik doe niet aan datingsites , ik schakel vrienden en kennissen in. maaken die zich ook is nuttig ) dan ontmoet ik mn blinddate en denk ik ; pppfff heb ik me hier nou zo druk om gemaakt ? na een ongemakkelijk uurtje neem ik afscheid en weet ik het heel zeker ; yep dit was mn allerlaatste . maar een tijdje later ben ik mijn voornemen al weer glad vergeten en hup , daar ga ik weer . het hart in de keel, de bilspleet badend in het zweet , op naar een blind date . want , en dat is het verslavende van een blind date : je weet maar nooit . na twintig mislukte afspraakjes moet het toch een keer raak zijn ? dat denk je , dat hoop je , dat wil je dus onder ga je de martelgang maar weer . ( ik hoop dat singles dat herkennen , anders ben ik echt een zielig geval .)
vorige week had ik weer een , mijn 22e . jazeker ik tel ze . en opeens ontdekte ik iets positiefs aan de blind date . ik heb nogal de neiging me zelf te verwaarloze . scheren, mee-eters uit drukken , neusharen trimmen , voeten ontsmetten, tanden poetsen, en een schone onderbroek aan trekken - waarom zou ik ? voor mezelf ? geen zin meer in . maar omdat ik dus een blin date had , nam ik me zelf weer eens stevig onderhanden , na een paar uurtjes stevig schrobben, glom ik weer van top tot teen . en zo1n verse onderbroek zit best lekker geef ik toe . de blind date maakt van mij weer een nieuw, fris, herboren mens was nodig ook . nog een ontdekking; nummer 22 was zowaarbest leuk. dus singles ; stof jezelf af . verstand op nul en blijven daten . je moet toch wat |
waar zijn deze mensen met humor toch gebleven?? dat mis je hier toch wel een beetje hoor , gvoel voor humor
Laatst aangepast door
|
BASSIE783
|
op vrijdag 11 mei 2012, 13:37
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN968
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 13:41
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Een ""lieve""...Herman...das een beter woord!!! |
Taalgevoeligheid speelt hier Vlaams en Nederlands. "Mooi" en "Lief" gaan hier wel samen denk ik.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARC212
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 16:23
|
|
|
Als je niet verandert en net zo wordt als de kinderen, zul je nooit in het Koninkrijk van de hemelen komen. Wie zo eenvoudig en onbevangen is als dit kind, is de grootste in het Koninkrijk van de hemelen. Mattheüs 18:3-4
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DJES101
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 17:33
|
|
|
mooi Xabia..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HEIDE115
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 17:35
|
|
|
Erg mooi lied Xabia
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 17:52
|
|
|
Vrijdag 11 mei, Psalm 56: 13-14; Wandelen en ademhalen.
Wandelen en ademhalen… Er zijn van die dagen, waarop alles volmaakt is. Een lichte lucht, de bomen in bloei, bloemen in de bermen: voorjaar op en top. En dan wandelen! En ademhalen! De paden op, de lanen in. Even niet meer denken aan het werk van alledag, even niet meer piekeren over die berg problemen, even helemaal niets meer dan alleen de blauwe lucht en de stralende hemel… Zo voorjaarsachtig is de toon van de psalm op het eind. De dichter is weer vrij man. Uit dat zwarte gat bij de Filistijnen is hij gered, door zijn Held: de Allerhoogste. Als een godsgeschenk heeft hij het ervaren: vrijgelaten zijn. Van gekkigheid wist hij niet meer wat hij moest denken en doen. Dat is voorbij, de toekomst ligt weer open. En onder een stralende hemel loopt David de morgen in, wandelend onder Gods hoede, in het licht dat leven heet. Waarom beleven wij zo weinig van dit soort dagen? Als je ziek bent, hoogbejaard of ernstig gehandicapt, heb je geen keus. Dan ben je misschien zelfs gekluisterd aan huis of bed. Maar als je het doen kunt, gezond van lijf en leden, waarom doe je het dan niet? Waarom dan toch altijd maar die bureaustoel, die werkbank, dat autostuur? Breek uit dat zwarte gat van alledag en zoek de zonzij! Het is mei, lente en zomer zijn voorbij voor je er erg in hebt – vergeet wat achter je ligt en houd het oog gericht op de toekomst van God! Hij doet ons wandelen, ademhalen, Hij doet ons leven in Zijn licht. Zijn Naam zij lof en dank en alle eer!
Geloften heb ik toegezegd, mijn God, U die van aanstoot hebt verlost mijn voet, laat mij nu voor de redding van de dood lofoffers U betalen. Geprezen zijt Gij, Heer, die telkenmale de zon van uw gelaat voor mij deed stralen, dat ik mag wandelen en ademhalen in ’t licht dat leven doet!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN968
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 19:45
|
|
|
XABIA794 schreef: | Prachtig ook ja, Heb onlangs nog het boekje "het vaderhart van God" aan iemand gegeven... Velen hier in Belgie kennen alleen maar God als religie, en weten totaal niet Wie Hij is. In een boek van T. Anderson (dacht bevrijding) stond ook een mooie lijst. Je identiteit in Christus. Je kon ze ook op kaart kopen voor een prik op de bevrijdingsconferenties. Ik geef ze telkens weg dus zit weer zonder. Ook de moeite om hier eens neer te schrijven |
Goed idee Xabia, ik kijk uit naar je schrijfsels.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
XABIA794
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 mei 2012, 19:56
|
|
|
BASSIE783 schreef: | waar zijn deze mensen met humor toch gebleven?? dat mis je hier toch wel een beetje hoor , gvoel voor humor |
Allemaal gaan lopen voor de ernstige zuurpruimen
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|