Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 19:34
|
|
|
Leuke theorieën hoor, maar de praktijk werkt anders. Allereerst vinden mensen altijd wel een reden hun eigen zonde goed te praten. De zonde van de ander moet zwaar veroordeeld worden, terwijl men begrip moet hebben voor hun eigen zonde. Het gevolg is, dat er geen enkel criterium wordt gehanteerd voor het nemen van het avondmaal. Terwijl Paulus daar wel duidelijk toe oproept. We kunnen wel gaan discussiëren over wat of geen zonde is, maar ik denk dat de antwoorden ook weer heel subjectief zijn. Wat de een zonde vindt, vindt de ander niet. Laten we het criterium maar nemen wat hier ook al genoemd is, nl. volharden in zonde. Het gaat niet om een overtreding als door rood licht willen rijden, maar het gaat om diepere dingen, nl. dingen die je leven beheersen, die je relatie met God en anderen schaden. Voor mij is het onbespreekbaar om mensen die samenwonen toe te laten tot het avondmaal. Het gaat nl. recht in tegen het huwelijk, dat door God ingesteld is. Ik kan me best wel voorstellen dat mensen tijdelijk samenwonen, maar dan vind ik ook dat ik het recht heb ze gedurende die periode ze het avondmaal te ontzeggen. Hetzelfde geldt voor homoseksuelen. Maar hoe vaak zou dit voorkomen is mijn vraag. Vaak komen mensen die samenwonen al niet meer in de dienst, omdat ze God niet onder ogen durven te zien. Het is niet zo dat ik ze een schuldgevoel aanpraat, zelf voelen ze wel aan wat goed en wat niet goed is.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 29 maart 2010, 19:36
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 19:39
|
|
|
IMRE695 schreef: | Ik ben solidair met jou. Ook stukken goedkoper! |
voordeel van een fiets.. gratis parkeren.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 19:45
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Tuinieren vind ik meestal wel een ontspannende bezigheid, maar grasmaaien totaal niet. Lekker, dat de avonden ook wat langer zijn nu.
Met een boek in het zonnetje in de tuin zitten, is iets wat ik nog liever doe. Dat is pas echt genieten.
Oei, wat heeft dit trouwens met politieke discussies te maken? Weer on-topic nu. |
partij voor de planten zal blij zijn met deze stukjes, wat de tuin voor ond betekend en waarom
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 19:56
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Leuke theorieën hoor, maar de praktijk werkt anders. Allereerst vinden mensen altijd wel een reden hun eigen zonde goed te praten. De zonde van de ander moet zwaar veroordeeld worden, terwijl men begrip moet hebben voor hun eigen zonde. Het gevolg is, dat er geen enkel criterium wordt gehanteerd voor het nemen van het avondmaal. Terwijl Paulus daar wel duidelijk toe oproept. We kunnen wel gaan discussiëren over wat of geen zonde is, maar ik denk dat de antwoorden ook weer heel subjectief zijn. Wat de een zonde vindt, vindt de ander niet. Laten we het criterium maar nemen wat hier ook al genoemd is, nl. volharden in zonde. Het gaat niet om een overtreding als door rood licht willen rijden, maar het gaat om diepere dingen, nl. dingen die je leven beheersen, die je relatie met God en anderen schaden. Voor mij is het onbespreekbaar om mensen die samenwonen toe te laten tot het avondmaal. Het gaat nl. recht in tegen het huwelijk, dat door God ingesteld is. Ik kan me best wel voorstellen dat mensen tijdelijk samenwonen, maar dan vind ik ook dat ik het recht heb ze gedurende die periode ze het avondmaal te ontzeggen. Hetzelfde geldt voor homoseksuelen. Maar hoe vaak zou dit voorkomen is mijn vraag. Vaak komen mensen die samenwonen al niet meer in de dienst, omdat ze God niet onder ogen durven te zien. Het is niet zo dat ik ze een schuldgevoel aanpraat, zelf voelen ze wel aan wat goed en wat niet goed is. |
Kan het niet zo zijn dat samenwonenden en homosexuelen naar een andere kerk dan die van jou gaan omdat ze daar wel welkom zijn aan het avondmaal? Die voelen zich waarschijnlijk helemaal niet meer thuis in jouw kerk! Ik vind het echt erg wat je allemaal opschrijft...... Je eigent jezelf nogal wat rechten toe en oordeelt ook wel makkelijk over andersdenkenden!
Willemijn
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 20:04
|
|
|
MARISKA601 schreef: | partij voor de planten zal blij zijn met deze stukjes, wat de tuin voor ond betekend en waarom |
Aha, zit dat zo.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 20:06
|
|
|
IMRE695 schreef: | Bij mij ook niet. Al dat onkruid tussen de tegels. Doet me telkens denken aan de zondeval... En verder de grondsoort die we hier hebben: plakklei. Je moet er eerst een kiepauto tuinturf doorheen mengen voordat het bewerkbaar is.
Imre, die blij is dat hij tegenwoordig een balkon heeft. |
Ik heb geen last van plakklei hoor! Dan woon je vast in het verkeerde deel van het land.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ARJAN007
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 20:06
|
|
|
Daar zou je best gelijk in kunnen hebben, Willemijn: samenwonenden en homo's die naar een andere kerk gaan omdat ze zich daar wel welkom voelen.
Overigens ontgaat het mij waarom door rood licht rijden "slechts" een overtreding is. Gezien de vele ongelukken die door rood licht rijden zijn veroorzaakt, zijn er maar weinig mensen die voldoende verkeerstechnisch inzicht hebben om zonder (bijna)ongelukken door rood licht te rijden. Zo kan dus ook het rijden door rood licht vaak als <zonde> gezien worden.
WILLEMIJN232 schreef: | Kan het niet zo zijn dat samenwonenden en homosexuelen naar een andere kerk dan die van jou gaan omdat ze daar wel welkom zijn aan het avondmaal? Die voelen zich waarschijnlijk helemaal niet meer thuis in jouw kerk! Ik vind het echt erg wat je allemaal opschrijft...... Je eigent jezelf nogal wat rechten toe en oordeelt ook wel makkelijk over andersdenkenden!
Willemijn |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 20:11
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Ik heb geen last van plakklei hoor! Dan woon je vast in het verkeerde deel van het land. |
Ik heb ook getwijfeld over België...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 20:11
|
|
|
Iemand die bewust in zonde leeft, eet en drinkt zichzelf tot een oordeel. God is heel duidelijk in de bijbel daarover. Is het niet uit bescherming dat die mensen geweerd worden van het Heilig Avondmaal? En wie worden er geweerd?:
Iedereen die niet op de Heer alleen wil vertrouwen;
Iedereen die God op eigenwillige manier vereert;
Iedereen die de naam van de Heer door vloeken of op een andere manier misbruikt;
Iedereen die de kerkdiensten niet trouw bezoekt en onverschillig staat tegenover de verkondiging van het woord of de heiligheid van de sacramenten;
Iedereen die aan zijn ouders of andere gezagsdragers ongehoorzaam is;
Iedereen die zich aan menselijk leven vergrijpt of haat koestert tegen zijn naaste en zich niet wil verzoenen;
Iedereen die, getrouwd of niet, zijn lichaam niet rein bewaart;
Iedereen die hebzuchtig of verkwistend een werelds leven leidt; iedereen die liegt of roddelt;
Kortom, iedereen die zich met woord en daad als een ongelovige gedraagt.
Zolang je aan je zonde vasthoudt, mag je niet aan het avondmaal deelnemen, anders word je des te zwaarder veroordeeld.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 20:12
|
|
|
MARISKA601 schreef: | voordeel van een fiets.. gratis parkeren. |
Goedkoop in de verzekering, geen navigatie-systeem nodig en als het regent, blijven we gewoon binnen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 20:18
|
|
|
HARALD285 schreef: | En als ik nu al eens weet dat ik maandagmorgen erg vroeg door dat ene stoplicht op de fiets door rood ga fietsen, moet ik mijzelf dan ook van het avondmaal onthouden? Of moet ik dan zwaar mezelf de strijd gaan aanbinden om niet door rood te fietsen.
De punten die eerder zijn voorgedragen, inbreker, fraudeur, homofilie zijn meer beladen dan het fietsen door rood. maar wegen zij dan zwaarder ivm het aangaan van het avondmaal dan fietsen door rood. Of wegen voor God alle zonden even zwaar ivm het aangaan/onthouding van Zijn avondmaal. Ik denk het wel, het gaat om de intentie om het te doen of niet, dat zou meer doorslag moeten geven voor het wel of niet aangaan van het avondmaal. |
Wie heeft het hier erover om je van het avondmaal te onthouden? We hebben het hier over hoe je op een goede en Gode welgevallige wijze juist deel moet nemen aan het Avondmaal.
En natuurlijk spelen de intenties van iemand hier een rol uiteraard.....
Ik denk als jij de weg opgaat met de intentie (het bewuste voornemen) om een wegterrorist te worden, die erop uit is om een gevaar op de weg te worden, ook evt. als voetganger bijv., zowel voor jezelf als voor een ander....dan ben je intussen wel tot iemand geworden, die je beter een moordenaar kunt noemen, een misdadiger dus. Het lijkt me dan wel een zaak, dat je je hiervan helemaal bekeert.
Volgens mij wegen alle zonden voor God even zwaar....ook de kleinste. God is immers heilig en kan zelfs de kleinste zonde niet accepteren, want Jezus heeft ook daarvoor Zijn offer (Zijn leven) moeten brengen. Hij heeft de totale verlossing gebracht voor alle zonden hoe groot of hoe klein ook.....toch?
.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 20:23
|
|
|
IMRE695 schreef: | Ik heb ook getwijfeld over België... |
België Volgens mij zijn er leukere alternatieven in eigen land te bedenken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 20:27
|
|
|
IMRE695 schreef: | Ik heb ook getwijfeld over België... |
is er leven op pluto? kun je dansen op de maan? is er een plaats tussen de sterren waar je heen kan gaan?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 20:30
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Kan het niet zo zijn dat samenwonenden en homosexuelen naar een andere kerk dan die van jou gaan omdat ze daar wel welkom zijn aan het avondmaal? Die voelen zich waarschijnlijk helemaal niet meer thuis in jouw kerk! Ik vind het echt erg wat je allemaal opschrijft...... Je eigent jezelf nogal wat rechten toe en oordeelt ook wel makkelijk over andersdenkenden!
Willemijn | Ik probeer gewoon bijbelse principes te hanteren. En dat stelt bij mij nog wat voor. Dat je dat schokt vind ik jammer, maar ik kies voor een geestelijk gezonde gemeente. In een eerdere verhandeling heb ik je al verteld hoe ik iemand zou benaderen die volgens bijbelse principes in zonde leeft.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 20:30
|
|
|
Willemijn |
Wat versta jij onder andersdenkenden Willemijn? Is dat iedereen, die zijn of haar eigen leven wil leiden, zonder op zijn of haar vestje getikt te worden en waar je met het woord zonde niet mag aankomen en vooral niet met datgene wat er in de bijbel staat?
Voor sommige mensen, bestaat er geen zonde en als je tegen zulke mensen zegt, dat de mens zondig is en de vergeving en de verlossing van het offer van Jezus Christus nodig heeft, dan worden ze kwaad en voelen ze zich zeer beledigd, want .....ja....dat mag je niet zeggen hoor, want zij zijn GOED en niet ZONDIG......HOE DURF JE ZEG.......!!!!!
En als je niet uitkijkt kun je ook nog een proces aan je broek krijgen.
Andersdenkenden, die buiten het boek der boeken om willen gaan, zijn voor mij geen gelovigen, maar wettelozen, die alleen maar hun eigen buik liefhebben en zich niet willen voegen naar de gezonde woorden van de Heer en de bijbel.
Het spijt me....ik vind dat daar nogal GOEDKOOP mee omgegaan wordt. Daar wordt ik persoonlijk even niet goed van.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ARJAN007
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 20:34
|
|
|
ANITA324 schreef: | Voor vanavond heeft mijn moeder die nu in de keuken staat mam en ik doen het zo oms te beurten en als mam moe is dan help je extra een handje in de keuken of neem je het over koken is iets wat ik erg graag mag doen dat vind ik niet erg om te doen het is voor mij als een hobby. Als mensen genieten van hun eten dan geniet ik ook mee. Vanavond lekker hapje van gebakken krieltjes, stukje vlees en geraspte wortels jammie Wat schaft jullie de pot?
Fijne avond gewenst he. |
Leuk, Anita!
Hier wordt een mens vrolijk van, dat werd ook eens tijd na de grote hoeveelheid sombere, buitengewoon pessimistische berichten die iemand anders de laatste tijd op het forum heeft gezet.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 20:40
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik probeer gewoon bijbelse principes te hanteren. En dat stelt bij mij nog wat voor. Dat je dat schokt vind ik jammer, maar ik kies voor een geestelijk gezonde gemeente. In een eerdere verhandeling heb ik je al verteld hoe ik iemand zou benaderen die volgens bijbelse principes in zonde leeft. |
Bij mij stelt dat ook heel wat voor en daarom vind ik het ook zo erg wat je schrijft. En ik vind absoluut niet dat je bijbelse principes hanteert....... Als je bijbelse principes zou hanteren zou iedereen welkom zijn op het avondmaal en zich zelf voor God moeten verantwoorden........ En niet eerst aan jou verantwoording afleggen.....Zo speel je voor God....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
INEZ910
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 20:46
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | oeps...... ik hoop niet dat ik dat veroorzaakt heb. Had er mijn beste bedoelingen mee.
t Werd idd een beetje heel erg rommelig...10 topics per dag starten.
Zou ik ook kunnen doen.
ben gister niet naar de kerk geweest de zomertijd was vanmorgen een verschrikking.... uur te vroeg wakker t werken was aangenaam dankzij de koffie de dag afgesloten met een borrel mijn baas is toppie...iedereen een paas-doos met vanalles moest vreselijk naar de wc weet niet wat ik eten moet straks naar bijbelstudie avond ga ik nog slapen vandaag...of wordt t morgen? ik weet niet wat ik soms zeggen moet |
Is niet erg... ben je gewoon even stil
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ARJAN007
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 20:46
|
|
|
SOLAFIDE630 schreef: | Ik denk als jij de weg opgaat met de intentie (het bewuste voornemen) om een wegterrorist te worden, die erop uit is om een gevaar op de weg te worden, ook evt. als voetganger bijv., zowel voor jezelf als voor een ander....dan ben je intussen wel tot iemand geworden, die je beter een moordenaar kunt noemen, een misdadiger dus. Het lijkt me dan wel een zaak, dat je je hiervan helemaal bekeert.
|
Uiteraard ben ik het met je eens, Solafide. Maar ik trek het nog wat ruimer: een ieder, die weigert voorzichtig te zijn in het verkeer, en die door zijn eigenbelang een gevaar is voor een ander, pleegt zonde.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 20:47
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Bij mij stelt dat ook heel wat voor en daarom vind ik het ook zo erg wat je schrijft. En ik vind absoluut niet dat je bijbelse principes hanteert....... Als je bijbelse principes zou hanteren zou iedereen welkom zijn op het avondmaal en zich zelf voor God moeten verantwoorden........ En niet eerst aan jou verantwoording afleggen.....Zo speel je voor God.... |
Heel eerlijk gezegd vind ik het erg wat jij schrijft. De vraag is wie hier bijbelse principes hanteert. Ik heb daar wel mijn gedachten over. Wat heeft het Avondmaal nog voor betekenis, als iedereen welkom is?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 20:52
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Heel eerlijk gezegd vind ik het erg wat jij schrijft. De vraag is wie hier bijbelse principes hanteert. Ik heb daar wel mijn gedachten over. Wat heeft het Avondmaal nog voor betekenis, als iedereen welkom is? |
Ik begin nu in ieder geval te begrijpen waarom veel mensen bang of angst hebben om naar het avondmaal te gaan......... Daarom is het ook gelukkig dat er veel kerken zijn waar iedereen welkom is.....met al zijn/haar zonden......
Willemijn
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 20:57
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik begin nu in ieder geval te begrijpen waarom veel mensen bang of angst hebben om naar het avondmaal te gaan......... Daarom is het ook gelukkig dat er veel kerken zijn waar iedereen welkom is.....met al zijn/haar zonden......
Willemijn |
'k Heb een vraag aan je. Stel je voor dat iemand een inbreker is. Ik ga er vanuit dat we het er allemaal over eens zijn, dat God dit niet goedkeurt. Hij/zij is van plan om 's avonds weer in te gaan breken. Is hij/zij op die dag dan welkom aan het Avondmaal?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 21:01
|
|
|
WILMA729 schreef: | ff iets op het forum zetten, Romeo....je gevoel uiten enzo, das best hoor. Maare ik zie zelden een reaktie van jou op reakties op jouw forumbijdragen. Mag ik je vragen waarom je zo weinig reageert???
Ik voeg ff toe.............
op veel ander topics die je opent. |
Rinus plaatst veelal gewoon wat er in zijn gedachten opkomt, niet direct om over te discussiëren, maar gewoon om zijn ei even kwijt te zijn. En na het leggen van een ei is het goed rusten
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 21:03
|
|
|
HENK710 schreef: | Rinus plaatst veelal gewoon wat er in zijn gedachten opkomt, niet direct om over te discussiëren, maar gewoon om zijn ei even kwijt te zijn. En na het leggen van een ei is het goed rusten |
Hopelijk kan hij zijn ei nu op een andere manier kwijt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 21:09
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Vaak komen mensen die samenwonen al niet meer in de dienst, omdat ze God niet onder ogen durven te zien. Het is niet zo dat ik ze een schuldgevoel aanpraat, zelf voelen ze wel aan wat goed en wat niet goed is. |
Een gevaarlijke suggestie in mijn ogen, Chatuliem. Er zijn ook genoeg mensen die samenwonen en nog gewoon de diensten bezoeken en verder vormgeven aan hun relatie met God samen met anderen in de gemeente.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARIEN982
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 21:13
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Hopelijk kan hij zijn ei nu op een andere manier kwijt. |
Ik denk het wel marijan, tis bijna pasen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 21:18
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Tjonge, je hebt nog gelijk ook! Zitten wij ons hier druk te maken. Hij had van mij niet weg gehoeven, maar misschien was z'n proefabonnement afgelopen. Dat kan natuurlijk ook! |
Dit was te voorzien... Over een tijdje zien we hem wel weer even terug Met Alfaromeo (ofwel Shalom ofwel Oparinus ofwel Omerein) is dit al heel lang de ervaring... Gewoon heerlijk laten schuiven die man... ...en als je merkt dat het aantal topics toe gaat nemen, dan kun je eigenlijk al wel rekenen op een vertrek binnen enige tijd
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 21:19
|
|
|
MARISKA601 schreef: | ik heb belijdenis gedaan toen ik 21 was. ik was ook de enige die belijdenis deed op dat moment. ik had zelf ook een tekst uitgezocht.
wat mij wel opviel was, dat mensen mij raar aankeken dat ik toen pas belijdenis deed. het was in die kerk een gewoonte om met 18 jaar belijdenis te doen. |
Eigenlijk is dat best schrikken. Ik vind het prima als iemand op zijn achttiende belijdenis doet maar als het een gewoonte is in die kerk dan is het dus feitelijk geen persoonlijke keuze die je doet en uit op een moment dat je zover bent. Kerkelijke gewoontes gaan me dan veel te ver.
Nu was het in mijn jeugd gebruikelijk in de gereformeerde kerk vrijgemaakt dat men dat zo deed. En waarom? In principe zegende men in deze kerk alleen huwelijken tussen twee vrijgemaakte mensen in - die dus belijdenis gedaan hadden. Even nadenken, ja! En dan zie je dat kerkelijke gewoontes toch onzuivere bijeffecten kunnen hebben.
Thomas, wel vrij gemaakt maar niet vrijgemaakt.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 29 maart 2010, 21:21
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |