Auteur |
Bericht |
|
LEPELTJE037
|
|
Geplaatst: donderdag 23 februari 2012, 22:03
|
|
|
TJOKLAT313 schreef: | Gelukkig dat je toch nog reageert Ik vond het al zo stil. Weet je, ik heb geen zin in strijd, dat is hier al teveel. Jij hebt recht op jouw zienswijze en je ervaringen neem ik serieus.
Ik hoop dat we het over twee dingen eens zijn: 1. God roept mensen....en gebruikt daarvoor o.a. mensen.. 2. God spreekt ook door Zijn Woord, ongeacht vertaling...
hee, shalom! Tjoklat |
Met je twee punten ben ik het ook wel mee eens, maar waarom zouden we zo'n vreemde vertaling zoveel credits moeten geven? Wie heeft ons het recht gegeven zo'n eigen interpretatie te maken op Gods woord? Met een vertaling als deze is het risico bijzonder groot dat teksten tottaal uit hun verband worden gebracht en totaal verkeerd worden begrepen.
Ik heb geleerd dat de bijbel een gecodeerd boek is die zichzelf interpreteert. Maar de vele zienswijzen op diverse onderwerpen zijn door mensen zelf geïnterpreteerd, waardoor er dus nu talloze verschillende kerken zijn in ons land (om maar te zwijgen over de hele wereld). De straattaalbijbel is zo ook een menselijke interpretatie op Gods woord. We zijn nog niet eens in staat geweest een juiste vertaling te maken, zoals Gods oorspronkelijke woord het bedoeld heeft. Zegt de bijbel ons niet dat we niks mogen toevoegen, nog mogen afhalen van Gods woord?!
Hoe ik het stukje uit die straattaalbijbel heb gelezen, blijkt dat het niet woord voor woord is vertaald... en dus verwerpelijk!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: donderdag 23 februari 2012, 22:25
|
|
|
Hoe ik het stukje uit die straattaalbijbel heb gelezen, blijkt dat het niet woord voor woord is vertaald... en dus verwerpelijk!
Dan is elke Bijbelvertaling verwerpelijk. Woord voor woord vertalen lukt niet eens vanuit het met het aan het Nederlands verwante Duits, laat staan vanuit het Hebreeuws of Grieks, die tot totaal andere taalstammen behoren en ook nog een andere cultuur en gewoontes kenden. Overigens heeft het NBG de taal in de gaten gehouden of het Bijbels verantwoord bleef. Daar mag je enig vertrouwen in hebben. Ik heb de OnlineBible thuis met een keur aan vertalingen en dan zie je dat de verschillen groot zijn. En een woord altijd op dezelfde manier vertalen kan nu eenmaal niet, ook al lijkt het consequent. Het Hebreeuws kende ook woorden die hetzelfde klinken maar iets anders betekenen (homoniemen) zoals in het Nederlands arm een ledemaat kan zijn maar ook behoeftig kan betekenen. Iedereen die een vreemde taal in zijn pakket had, weet dat letterlijk woord voor woord vertalen niet mogelijk is. Je zult altijd moeten kijken naar de woorden en in welke betekenis ze zijn gebruikt. En dan heb je nog de wijze van uitdrukken. Zelfs binnen een klein gebied als Nederland is er al een groot verschil tussen Friezen en randstedelingen op dit punt Als je uit het Engels vertaalt, moet je de speciale humor ook al meenemen in je vertaling. Vertalen is niet zo eenvoudig en ik vind het knap dat mensen die de oude talen niet beheersen toch durven beweren dat de Bijbelvertaling die ze gebruiken, beter vertaald is dan een andere.
Ik sta heel ver af van de straattaalbijbel, domweg omdat ik de omgangstaal niet zo begrijp. Veel woorden ken ik niet en ik kom daar alleen uit met enig taalgevoel en omdat ik wel de Bijbel lees en de teksten ook vaak ken. Maar ik hoor als man van middelbare leeftijd met een kerkelijke achtergrond ook helemaal niet tot de doelgroep. Ik heb in een eerder stuk geschreven over een zakenman die dominee werd in een bevindelijke kerk met als motivatie dat als hij nu eens één mens mocht redden. Ok, ik heb niks met de bevindelijkheid maar laat ik dit argument nu eens hanteren voor straatjongeren. Tellen die dan niet mee?
Thomas.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 24 februari 2012, 16:04
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: donderdag 23 februari 2012, 22:39
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Oei das hard....dat doet zeer.....Visser...weeg je je woorden??? |
Nou nou, vindt jij Frank zoooooooooo'n lief mannetje dan???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: donderdag 23 februari 2012, 22:53
|
|
|
Vond het vandaag wel eens tijd voor vis. Dus vandaag maar eens een kibbelingmaaltijd genuttigd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: donderdag 23 februari 2012, 23:02
|
|
|
VISSER278 schreef: | Vond het vandaag wel eens tijd voor vis. Dus vandaag maar eens een kibbelingmaaltijd genuttigd. |
Pfff, kibbeling is wel lekker maar ook erg vettig maar ik denk dat jij best wel veel kan en mag eten zonder een gram aan te komen...
Ik eet morgen ook maar eens vis...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: donderdag 23 februari 2012, 23:03
|
|
|
VISSER278 schreef: | Nou nou, vindt jij Frank zoooooooooo'n lief mannetje dan??? |
...ja zeg, zo kan het wel weer. Als jullie niet wat liever gaan doen zal ik het eens zeggen tegen W-tje...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: donderdag 23 februari 2012, 23:20
|
|
|
Thomas in grote lijnen ben ik het met je eens, maar aan de andere kant, ik zie alleen het nut niet zo voor een straat vertaling. En trouwens niet alleen jongeren die op straat leven, ook ouderen die op de een of andere manier op straat leven. Er is ook nog het boek, die is al een heel stuk eenvoudiger dan de Bijbel zelf. Volgens mij wordt alleen de verwarring groter. Ik kom regelmatig in een dagopvang voor verslaafde daklozen en mensen die op de een of andere manier geen huis meer hebben. Er komen ook anderen, en van verschillende belevingen, er zijn vaak discussie punten, die meestal net als op cm uit de klauwen kunnen lopen. Puur en alleen omdat er vaak daar op het boek verwezen worden, en soms op of uit vertalingen van theologen. Die uiteindelijk een uitleg geven vanuit de NBG, dus lijkt mij dat er op die manier alleen verwarring uit gaat komen.
en of jongeren-ouderen er minder recht op hebben, ik denk juist dat die boven aan de lijst staan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 23 februari 2012, 23:30
|
|
|
LEPELTJE037 schreef: | Met je twee punten ben ik het ook wel mee eens, maar waarom zouden we zo'n vreemde vertaling zoveel credits moeten geven? Wie heeft ons het recht gegeven zo'n eigen interpretatie te maken op Gods woord? Met een vertaling als deze is het risico bijzonder groot dat teksten tottaal uit hun verband worden gebracht en totaal verkeerd worden begrepen.
Ik heb geleerd dat de bijbel een gecodeerd boek is die zichzelf interpreteert. Maar de vele zienswijzen op diverse onderwerpen zijn door mensen zelf geïnterpreteerd, waardoor er dus nu talloze verschillende kerken zijn in ons land (om maar te zwijgen over de hele wereld). De straattaalbijbel is zo ook een menselijke interpretatie op Gods woord. We zijn nog niet eens in staat geweest een juiste vertaling te maken, zoals Gods oorspronkelijke woord het bedoeld heeft. Zegt de bijbel ons niet dat we niks mogen toevoegen, nog mogen afhalen van Gods woord?!
Hoe ik het stukje uit die straattaalbijbel heb gelezen, blijkt dat het niet woord voor woord is vertaald... en dus verwerpelijk! | Zoals Thomas al terecht aangaf, is een woord voor woord vertaling niet per definitie een betere vertaling. In veel gevallen doet het te kort aan de grondtekst. Verder loop je het gevaar op een aparte bijbeltaal, nl. dat woorden in de bijbel een andere betekenis hebben dan in de normale wereld. Het voorbeeld wat ik daarbij altijd noem, is het woord vlees. In de bijbel heeft men daar een aparte betekenis aan gegeven. De term Here der Heren is ook een typische taalfout. In het Hebreeuws bestaat de overtreffende trap nl. uit twee woorden, het stamwoord en daarnaast een vervoegend woord. Een betere vertaling zou bv. zijn allerhoogste Heer, of allerbeste Heer of allergrootste Heer. Het woord eniggeboren is ook zoiets. Het Griekse woord is monogeneis. Mono=1, geneis=geboren...men heeft dus de aparte betekenissen bij elkaar gezet in ëén woord. De vertaling van het woord monogeneis is echter: UNIEK, ENIG.... En dan nog die dwaze veronderstelling dat Heere een heiliger woord is dan Here. Woorden zijn niet heilig, God is heilig, woorden niet.... Geef mij maar de NBV. Die vertaling durft tenminste goede woorden neer te zetten, en zorgt er tevens voor dat de betekenis niet verloren gaat. Bij de SV moet je je echt achter de oren krabben met die kromme zinnen en die vreemde woordkeuzes. Als ik bij een examen Engels zo zou vertalen als ze bij de SV gedaan hebben, zou ik een zware onvoldoende hebben!!!!
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 23 februari 2012, 23:34
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TJOKLAT313
|
|
Geplaatst: donderdag 23 februari 2012, 23:37
|
|
|
Vandaag ging ik bij V&D een hapje eten. Had ik net afgerekend, hoor ik mn naam... en zit er een collega te eten. Dus gezellig samen gegeten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: donderdag 23 februari 2012, 23:53
|
|
|
FRANKT627 schreef: | ...wat wil je daar nu weer mee zeggen? |
Nou.... inderdaad Floshke lijkt me zeker een lief beessie.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: donderdag 23 februari 2012, 23:54
|
|
|
Mooiste moment vandaag? teveel om op te noemen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: donderdag 23 februari 2012, 23:59
|
|
|
Doe gezond, eet meer vis. Cootje heeft vandaag vis gegeten....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: vrijdag 24 februari 2012, 00:01
|
|
|
Heerlijk weer vandaag... de zon zelf nog een poosje gezien en genoten van de zonsondergang
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: vrijdag 24 februari 2012, 00:05
|
|
|
PIETER649 schreef: | daarna maakt niet meer uit Cootje? |
hehehe.... wat ben jij wakker zèg..... Ik bedoel in de zieke periode tot het trouwen... want tis best heftig maar fijn dat ze toch naar huis mag!!! Daarna ook alle geluk van de wereld gewenst hoor
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: vrijdag 24 februari 2012, 00:27
|
|
|
COOTJE711 schreef: | hehehe.... wat ben jij wakker zèg..... Ik bedoel in de zieke periode tot het trouwen... want tis best heftig maar fijn dat ze toch naar huis mag!!! Daarna ook alle geluk van de wereld gewenst hoor |
Dank je wel voor al je wensen voor die tijd
Enne ....ook dank je wel voor alle goeie wensen vanaf die tijd
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: vrijdag 24 februari 2012, 01:01
|
|
|
COOTJE711 schreef: | Mooiste moment vandaag? teveel om op te noemen... |
Noem je mooiste momenten maar op...het kan ons deugd doen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: vrijdag 24 februari 2012, 07:25
|
|
|
JOLAN931 schreef: | En dat ben ik |
...oké dan maar. Ik bedoelde eigenlijk Sinterklaas maar jij bent ook wel lief hoor...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: vrijdag 24 februari 2012, 07:30
|
|
|
Een vrije dag.....maar niet meer kunnen slapen... De balkondeur open...ochtendkou... Maar wel heerlijk...want het voelt heel zacht aan.... Overal nog stil...maar de vogels zingen al...het maakt me klein.. Het lijkt een mooie dag te worden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DANIEL777
|
|
Geplaatst: vrijdag 24 februari 2012, 08:21
|
|
|
MARIO216 schreef: | Maart roert zijn staart en April doet wat wie wil | wel errug vroeg he al in februari
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: vrijdag 24 februari 2012, 09:14
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Noem je mooiste momenten maar op...het kan ons deugd doen... |
We doen hier toch niet aan forum vervuiling...??
Laatst aangepast door
|
COOTJE711
|
op vrijdag 24 februari 2012, 09:14
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: vrijdag 24 februari 2012, 09:21
|
|
|
COOTJE711 schreef: | We doen hier toch niet aan forum vervuiling...?? |
Als je mooiste momenten forumbevuiling is dan is het inderdaad beter dat je niets schrijft...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: vrijdag 24 februari 2012, 09:27
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Een vrije dag.....maar niet meer kunnen slapen... De balkondeur open...ochtendkou... Maar wel heerlijk...want het voelt heel zacht aan.... Overal nog stil...maar de vogels zingen al...het maakt me klein.. Het lijkt een mooie dag te worden. |
Zit je op een nadere planeet ofzo?
Buitendeur open....akelig fris Een ijzig windje belemmerd je naar buiten te gaan Stil is het wel, maar geen vogel te horen. Het beloofd een grauwe dag te worden
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: vrijdag 24 februari 2012, 09:34
|
|
|
Hier is het ook maar grijs weer. Het waait niet zo hard en echt koud is het ook niet. Wij zitten dan ook in het beste gedeelte van Nederland in de mooiste provincie...waar de liefste mens woont...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: vrijdag 24 februari 2012, 09:55
|
|
|
TJOKLAT313 schreef: | Vandaag ging ik bij V&D een hapje eten. Had ik net afgerekend, hoor ik mn naam... en zit er een collega te eten. Dus gezellig samen gegeten. |
Zoiets heb ik gisteren nou ook meegemaakt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
COOTJE711
|
|
Geplaatst: vrijdag 24 februari 2012, 10:00
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Als je mooiste momenten forumbevuiling is dan is het inderdaad beter dat je niets schrijft... | Ach.... een kwestie van smaak hè??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: vrijdag 24 februari 2012, 10:01
|
|
|
VISSER278 schreef: | Zoiets heb ik gisteren nou ook meegemaakt. |
Ja ja, je had vrij gisteren...dus het zal wel iemand anders geweest zijn dan een collega zeker?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENKEMAN399
|
|
Geplaatst: vrijdag 24 februari 2012, 10:04
|
|
|
Iemand bekend met het spel settlers van vroeger? Er is tegenwoordig een online versie....
....kies als je het gaat spelen voor "Northisle [Realm 2]" dan speel je op dezelfde wereld als ik...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENKEMAN399
|
|
Geplaatst: vrijdag 24 februari 2012, 10:05
|
|
|
....Smakelijk dus
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 24 februari 2012, 10:45
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Al is februari als maand zo klein, het is de maand waarin de liefste mensen jarig zijn... | Dank je Frank
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: vrijdag 24 februari 2012, 10:55
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Zit je op een nadere planeet ofzo?
Buitendeur open....akelig fris Een ijzig windje belemmerd je naar buiten te gaan Stil is het wel, maar geen vogel te horen. Het beloofd een grauwe dag te worden
|
Denk idd dat zij op een andere planeet wonen Jolan!! Het idd grijs en grauw niet echt lekker voorjaarsweer dus
|
|
Naar boven |
|
|