ChristianMatch

Forum

Het off-topic topic
Ga naar pagina Vorige 1 ... 345 346 347 348 349 350 351 ... 6194 Volgende
ChristianMatch forum index » Van alles wat
Auteur Bericht
IMRE695

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 21:45

MARISKA601 schreef:
het is inmiddels 21:17:25

'k Ben benieuwd wie dit na middernacht nog zal doen. Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 21:47

De leer over de doop is als volgt samen te vatten:

Ten eerste:
Wij en onze kinderen zijn in zonde ontvangen en geboren. Daarom rust Gods toorn op ons, zodat wij in het rijk van God niet kunnen komen, of wij moeten opnieuw geboren worden.
Dit leert ons de onderdompeling in en de besprenkeling met het water. Daardoor wordt ons de onreinheid van onze ziel voor ogen gesteld. Dit moet ons ertoe brengen, dat wij een afkeer krijgen van onszelf, ons voor God verootmoedigen en onze reiniging en ons behoud buiten onszelf zoeken.

Ten tweede:
De doop bevestigt en verzegelt ons de afwassing van onze zonden door Jezus Christus. Wij worden immers volgens het bevel van Christus gedoopt in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest. Wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Vader, verklaart en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade sluit. Hij neemt ons tot zijn kinderen en erfgenamen aan en zal ons daarom van al het goede voorzien en al het kwade van ons weren of voor ons doen meewerken ten goede.
Wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Zoon, verzekert de Zoon ons ervan, dat Hij ons in zijn bloed wast en reinigt van al onze zonden. Hij maakt ons een met Zichzelf in zijn dood en opstanding, zodat wij van onze zonden bevrijd en rechtvaardig voor God gerekend worden.
Wanneer wij gedoopt worden in de naam van de Heilige Geest, verzekert de Heilige Geest ons door dit sacrament ervan, dat Hij in ons wonen wil en ons tot levende leden van Christus wil maken. Want Hij eigent ons toe wat wij in Christus hebben, namelijk de afwassing van onze zonden en de dagelijkse vernieuwing van ons leven. Zo zullen wij tenslotte volkomen rein in het eeuwige leven een plaats ontvangen temidden van de gemeente der uitverkorenen.

Ten derde:
Omdat elk verbond twee delen heeft, namelijk een belofte en een eis, worden wij door God in de doop ook geroepen en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid. Dit betekent dat wij deze enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest, aanhangen, vertrouwen en liefhebben met heel ons hart, met heel onze ziel, met heel ons verstand en met al onze krachten. Het betekent ook dat wij met de wereld breken, onze oude natuur doden en godvrezend leven.
En wanneer wij soms uit zwakheid in zonden vallen, moeten wij aan Gods genade niet wanhopen en al evenmin in de zonden blijven liggen. Want de doop is een zegel en een volkomen betrouwbaar getuigenis dat wij een eeuwig verbond met God hebben.

Gronden voor de kinderdoop:

Hoewel onze kinderen dit alles niet begrijpen, mogen wij hen daarom toch niet van de doop uitsluiten. Want evenals zij zonder het te weten deel hebben aan de veroordeling in Adam, zo worden zij ook zonder het te weten in Christus uit genade tot Gods kinderen aangenomen. Immers, wat God zegt tot Abraham, de vader van alle gelovigen, geldt ook voor ons en onze kinderen: "Ik zal mijn verbond oprichten tussen Mij en u en uw nageslacht in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u en uw nageslacht tot een God te zijn" (Gen. 17, 7).
Dit verkondigt ook Petrus: "Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die verre zijn, zovelen als de Here, onze God, ertoe roepen zal" (Hand. 2, 39). Daarom heeft God onder het oude verbond bevolen de kinderen te besnijden: deze besnijdenis was een zegel van het verbond en van de gerechtigheid van het geloof.
En Christus zelf heeft kinderen omhelsd, de handen opgelegd en gezegend.
Omdat nu, onder het nieuwe verbond, de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is, moeten de jonge kinderen als erfgenamen van Gods rijk en van zijn verbond gedoopt worden. En de ouders zijn verplicht hun kinderen bij het opgroeien hun doop te leren verstaan.

Gebed voor de doop

Laten wij nu Gods heilige naam aanroepen, om zo tot zijn eer, tot versterking van ons geloof en tot opbouw van de gemeente dit sacrament te bedienen.

Almachtige en eeuwige God, U bent het die naar uw rechtvaardig oordeel de ongelovige en onbekeerlijke wereld met de zondvloed gestraft hebt. Maar de gelovige Noach en de zijnen, slechts acht zielen, hebt U in uw grote barmhartigheid gered en bewaard. U bent het die de hard nekkige Farao met al zijn volk in de Rode Zee deed verdrinken. Maar uw volk Israel hebt U daar droogvoets door geleid, waardoor U toen reeds de doop hebt aangeduid. Pleitend op uw grondeloze barmhartigheid, bidden wij U of U dit uw kind in genade wilt aanzien en het door uw Heilige Geest in uw Zoon Jezus Christus wilt inlijven. Laat het door de doop in Christus' dood begraven worden en ook met Hem opstaan in een nieuw leven. Geef dat het iedere dag zijn / haar kruis bij het volgen van Christus blijmoedig zal dragen door Hem aan te hangen met waar geloof, vaste hoop en vurige liefde. Laat het zo dit leven, dat toch niet anders is dan een voortdurend sterven, door uw beloften getroost verlaten. Geef dat het op de jongste dag voor de rechterstoel van Christus, uw Zoon, met vrijmoedigheid zal verschijnen, door Hem, onze Here Jezus Christus, uw Zoon, die met U en de Heilige Geest, een enig God, leeft en regeert in eeuwigheid. Amen.

Vragen aan de vader (en de moeder)

Geliefden in de Here Christus, U hebt gehoord, dat de doop door God is ingesteld om aan ons en onze kinderen zijn verbond te verzegelen. Daarom moeten wij dit sacrament met dat doel en niet uit gewoonte of bijgeloof gebruiken. Om nu duidelijk te laten blijken, dat u zo de doop begeert, behoort u op de volgende vragen oprecht te antwoorden:

Ten eerste:

Belijdt u, dat onze kinderen, hoewel zij in zonde ontvangen en geboren zijn en daarom aan allerlei ellende, ja zelfs aan het eeuwig oordeel onderworpen, toch in Christus geheiligd zijn en daarom als leden van zijn gemeente behoren gedoopt te zijn?

Ten tweede:

Belijdt u, dat de leer van het Oude en Nieuwe Testament, die in de Apostolische Geloofsbelijdenis is samengevat en hier in de christelijke kerk geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de verlossing is?

Ten derde:

Belooft u, dat u dit kind (deze kinderen, een ieder het zijne), waarvan u de vader (en de moeder) bent, bij het opgroeien in deze leer naar vermogen zult onderwijzen en laten onderwijzen?

Wat is hierop uw antwoord?

(Antwoord:) Ja.

Bediening van de doop:

De voorganger noemt de volledige naam (voornamen) en eventueel achternaam van de dopeling en spreekt:) Ik doop u in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.

Dankgebed

Almachtige, barmhartige God en Vader, wij danken en loven U, dat U ons en onze kinderen door het bloed van uw geliefde Zoon Jezus Christus al onze zonden vergeven hebt en ons door uw Heilige Geest tot leden van uw eniggeboren Zoon en zo tot uw kinderen hebt aangenomen. Wij danken U, dat U ons dit met de doop verzegelt en bekrachtigt.
Wij bidden U ook door Hem, uw geliefde Zoon, dat U dit kind door uw Heilige Geest voortdurend wilt regeren, zodat het christelijk en godvrezend opgevoed wordt en in de Here Jezus Christus zal opgroeien en toenemen. Geef dat het zo uw vaderlijke goedheid en barmhartigheid, die U aan dit kind en aan ons allen bewezen hebt, zal erkennen en belijden. Geef dat het gehoorzaam onder onze enige Leraar, Koning en Hogepriester Jezus Christus zal leven en krachtig tegen de zonde, de duivel en heel zijn rijk zal strijden en overwinnen. Dan zal het U en uw Zoon Jezus Christus en de Heilige Geest, de enige en ware God, eeuwig loven en prijzen. Amen.

Dir formulier wordt gebruikt in de GKV.

Laatst aangepast door
MARISKA601
op woensdag 24 maart 2010, 23:01
Naar boven

Auteur Bericht
ARJAN007

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 21:51

Er is al zoveel gezegd over wat liefde is.... dus zal ik nu iets heel anders zeggen:

Liefde is...... als het nodig is de regels en formaliteiten opzij zetten ten bate van de ander!
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 21:52

MARIO216 schreef:
Deze begrijp ik niet.

Hij heeft het over 2035: dat is over 25 jaar. Over 25 jaar is hij 75 Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
INKA401

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 21:53

HENK710 schreef:
Wil je zo graag 75 zijn dan Inka Clown smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

snapt hier niets van ... ben wel 50 maar voel mij 30 Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
INKA401

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 21:58

HANNAH810 schreef:
en jij denkt serieus dat ik daar de tijd voor heb, inka? Clown smiley

ik snap je hannah ... ik bewonder je in jou doen enorm ... en toch zou ik het érg leuk vinden als je er eens een keertje bij was ...
ik zal het ruim van tevoren aankondigen ... jij snap?
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 21:59

INKA401 schreef:

Je wordt nog actief op dit topic, Inka! Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Knipoog smiley Lachende smiley Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 22:00

INKA401 schreef:

Voel je je in 2035 dan 55? Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
INKA401

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 22:03

GRACE015 schreef:
Oei, zeg dat nou niet Inka, daar hebben we het al eens over gehad toch?
Jij gaat, en je vindt het leuk, asjeblieft, niet weer een discussie openen hierover hoor!
Of wil jij juist graag een beetje provoceren?
Grace

oeps ... nééééé ... provoceren is niet mijn ding ... verre van dat ... sorry maar heb deze discussie gemist ...

ander onderwerp dus
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 22:04

Liefde is..... gelukkig zijn, als de ander gelukkig is.
Liefde is..... pijn en verdriet voelen, als de ander het moeilijk heeft.

En LIEFDE is......

Want alzo lief had God de wereld
Dat hij gaf Zijn enige Zoon
Opdat een ieder die in Hem gelooft
Niet verloren gaat
Maar het eeuwige leven heeft

Johannes 3:16

Laatst aangepast door
MARIJAN072
op woensdag 24 maart 2010, 22:06
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 22:06

INKA401 schreef:
oeps ... nééééé ... provoceren is niet mijn ding ... verre van dat ... sorry maar heb deze discussie gemist ...

ander onderwerp dus

Hopelijk heb je genoten in de sauna, Inka. Van mij mag je hoor! Knipoog smiley Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
INKA401

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 22:09

HENK710 schreef:
Voel je je in 2035 dan 55? Clown smiley

ik zeg eerlijk ... daar teken ik voor ... mijn vriendin zegd dat ze samen met mij 100 wil worden ... uuuh ... jij snapt mij wel hé ...
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 22:10

IMRE695 schreef:
Nou, het is zo: ik stel de oorkondes op, CM betaalt ze en een beminnelijke dame reikt ze uit.

Maar wie zoekt die dame uit.....Zeker ook weer een een of andere commissie Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SOLAFIDE630

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 22:10

DENNISS669 schreef:
Amen, alleen door geloof! Dat bedoelde ik ook niet anders te zeggen hoor, doop en avondmaal komen daarna, liggen in het verlengde :)

Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 22:11

IMRE695 schreef:
'k Ben benieuwd wie dit na middernacht nog zal doen. Clown smiley

Jij? Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 22:16

MARIO216 schreef:
Maar wie zoekt die dame uit.....Zeker ook weer een een of andere commissie Knipoog smiley

Niet te kritisch hè, Mario. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CARIEN982

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 22:31

INKA401 schreef:
nou, dan is het bij mij altijd lente Lachende smiley ... ik zorg bij mijn vriendin dat er altijd verse bloemen op tafel staan ... gaan samen heerlijk uit eten,
en zitten bijna elke week op het terras, en oja, als mijn portemoné het toelaat gaan we heerlijk shoppen ...
mien zit in de modewereld nou dan weet je het wel hé ...

krijg er ook veel voor terug hoor ... afgelopen weekend van 12.30 tot 20.00 uur ons heerlijk vermaakt in een zeer luxe sauna ... erg hé, pffff ...

oeps ... mag dat wel van cm? ...

Inka.. ben je wellis bij de Veluwsebron geweest in Emst?
Dat is echt een aanrader....ook heel luxe en zoveel leuke dingen om te doen.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 22:33

CARIEN982 schreef:
Inka.. ben je wellis bij de Veluwsebron geweest in Emst?
Dat is echt een aanrader....ook heel luxe en zoveel leuke dingen om te doen.

Superleuk hè, Carien! Maar dan wel op een dinsdag. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Knipoog smiley Lachende smiley Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 22:33

Friesch Dagblad schreef:
Arjan Plaisier: ‘Preek bevindt zich in crisis’

Utrecht - Het gaat niet goed met de prediking in kerken in ons land. Dat vindt dr. Arjan Plaisier, scriba van de Protestantse Kerk in Nederland. ,,De crisis waarin de kerk verkeert, gaat niet voorbij aan de prediking.” Nederland is niet langer het land van de preken, zo vindt de secretaris van de grootste protestantse kerk van ons land.

Plaisier hield vorige maand in Bonn een lezing over de prediking in Nederland op een conferentie van de GEKE, de gemeenschap van protestantse kerken in Europa. Die lezing staat nu in een informatienota met recente toespraken van kerkbestuurders.

Ondanks dat ons land een eigen stichting heeft voor prediking, Passie voor Preken, er regelmatig proefschriften verschijnen over het onderwerp prediking, er een populaire preekwedstrijd is (dagblad Trouw) en zelfs jonge predikanten worden geworven voor het ‘product’ preek, zijn er heel wat negatieve ervaringen met wat zondags van kansels klinkt. Veel kerkgangers beoordelen ‘of het wel of geen goede dienst was’ aan de prediking.

De scriba ziet dat preken door verschillende oorzaken de ,,mist in kunnen gaan”. Bijvoorbeeld als de Bijbel niet meer echt gelezen en bestudeerd wordt. ,,Het gevolg is dat de predikant de eigen stokpaardjes berijd. De Schrift wordt niet gelezen omdat de predikant te druk is met van alles en nog wat, maar de core-business veronachtzaamt.”

Een ander oorzaak is dat de substantie ontbreekt: het evangelie als bevrijdende kracht van God. ,,Waar de substantie ontbreekt wordt preken praten. Er ontstaat een vacuüm dat opgevuld wordt met van alles en nog wat, maar het is brood dat niet verzadigt.” Bij een preek waar de persoon van de predikant buitenspel staat, is er ook een gerede kans dat die niemand bereikt. ,,De preek wordt formeel. Het verhaal kan dan nog wel kloppen, maar er klopt geen hart in.”

Moralistisch
Preken zijn ook vaak te moralistisch. ,,Er moet van alles. We moeten de wereld verbeteren, of nette burgers zijn, of perfecte christenen. Omdat we dat allemaal niet zijn of kunnen, krijgen al deze moraliteiten een sterk retorisch karakter.”

De kerk heeft, zo vindt scriba Plaisier, absoluut goede predikers nodig. ,,Hoe zullen ze geloven als ze niet gehoord hebben?” De kerkbestuurder wil dat preekkunde (homilitiek in jargon) een prominente rol krijgt in het nieuwe model van na- en bijscholing van predikanten.
De huidige tijd vraagt om een type prediking dat daarbij aansluit. ,,Het ritme zal in veel gevallen hoger moeten, de stijl directer. Een preek zal minder een betoog of een exegetische verhandeling moeten zijn.” Een preek moet zo goed in elkaar zitten dat ,,die ene vonk overslaat”.
Het zal, volgens Plaisier, nog hard werken worden om zo te preken ,,dat oren worden bereikt, hoofden aan het denken gezet, harten geraakt en handen en voeten in beweging worden gezet”. ,,Maar in dit werk staan we niet ‘onder de wet’, maar ‘onder het evangelie’. Het is blij werk.”
Het gesproken woord legt het in de moderne tijd vaak af tegen de beeldcultuur ,,We willen vermaakt worden en ons laten verstrooien. Toch moeten we doorgaan met de prediking. Vertellers blijven. We hebben een goed verhaal te vertellen. Het kan ook een zegen zijn dat er nog een plek is waar werkelijk iets wordt gezegd met het ‘oude’ middel van de taal.”

1. Hoe ervaren jullie de preken die je hoort?
  2. En hoe meten jullie ‘of het wel of geen goede dienst was’?
Naar boven

Auteur Bericht
JEANFRITS816

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 22:35

heel begrijpelijk claudia, zulke gevoelens heb ik ook gehad en dan ga je gewoon chocomel drinken op plaatsen waar het niet mag.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 22:39

JEANFRITS816 schreef:
dan ga je gewoon chocomel drinken op plaatsen waar het niet mag.

Da's nog eens bruut Clown smiley

Laatst aangepast door
HENK710
op woensdag 24 maart 2010, 22:40
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 22:42

MARIJAN072 schreef:
Superleuk hè, Carien! Maar dan wel op een dinsdag. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Knipoog smiley Lachende smiley Clown smiley

Tssss !!!! Zieke smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 22:45

De leer over de doop is als volgt samen te vatten:
Zie hierboven........

Dat is niet zoals de leer bij ons in de gemeente is Knipoog smiley

Het is dus echt heel afhankelijk van dominatie of gemeente ... Smiley met dichtgeplakte mond

Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op woensdag 24 maart 2010, 22:46
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 22:50

HENK710 schreef:
  1. Hoe ervaren jullie de preken die je hoort?
  2. En hoe meten jullie ‘of het wel of geen goede dienst was’?

In de gemeente waar ik kerk, is de prediking echt fijn. De hele dienst is trouwens gaaf. De liederen, het hele thema van een dienst....

Hoe ik dat meet..... meet t niet, ervaar het gewoon. Ik hoor ook geen preek van de dominee, maar God die zelf tot het hart spreekt. God die mijn hart raakt. Denk de hele week nog wel na over de dingen die gezegd zijn, die ik gevoeld heb. Halverwege de week.... yeah t is weer bijna zondag !!
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 22:50

CROSSROAD317 schreef:
Tssss !!!! Zieke smiley

Ik dacht dat niemand 'm zou snappen, behalve Carien. Twijfelende smiley Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 22:53

MARIJAN072 schreef:
Ik dacht dat niemand 'm zou snappen, behalve Carien. Twijfelende smiley Knipoog smiley

ladies day toch Knipoog smiley (mannenhaatsters Boze smiley )
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 22:59

CROSSROAD317 schreef:

Neenee, dat niet hoor! Zo erg is het niet. Jij mag dan ook komen. Knipoog smiley Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CARIEN982

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 23:00

CROSSROAD317 schreef:

Nee...nee geen ladys day Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CARIEN982

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 23:00

MARIJAN072 schreef:

Maar goed dat ik hem snap haha Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CARIEN982

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 23:01

MARIJAN072 schreef:

Inka gaat misschien liever op een andere dag Knipoog smiley
Naar boven

ChristianMatch forum index » Van alles wat
Ga naar pagina Vorige 1 ... 345 346 347 348 349 350 351 ... 6194 Volgende
Pagina 348 van 6194