Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zondag 21 maart 2010, 22:07
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het is handiger denk ik als je een nieuw topic dan hierover opent. |
Ben ik met je eens en heb ik gedaan.
Thomas.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: zondag 21 maart 2010, 22:20
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Ik vind dat dit een nieuw topic zou moeten zijn.
Chatuliem:
Waar ik wel heel stellig in ben, is met het avondmaal. Dat zal helaas voor hen niet mogelijk zijn. Maar dat stel ik ook bij mensen die samenwonen. |
Wel boeiend eigenlijk, het avondmaal en hoe daar mee wordt omgegaan. In de protestantse kerken varieert dat van extreme avondmaalsmijding waarbij alleen 'bekeerden' naar het avondmaal gaan tot kinderen aan het avondmaal en alle gradaties daar tussen in. Het blijft veelal een zaak van het persoonlijk geweten wel dan niet te gaan, al is de sociale druk ook wel een factor. Anders ligt het bij de katholieken omdat communie daar het centrale deel van de mis is. Als je dan de communie geweigerd wordt, zoals laatst in Den Bosch, is dat wel ingrijpend. Dat is nu weer opgelost, na veel rumoer mag iedereen ter communie gaan. Voor katholieken is het weigeren ernstig, gesteld dat men de officiele leer aanhangt dat het brood daadwerkelijk verandert in het lichaam van Christus en bij excommunicatie al helemaal. Toch zou ik het nogal wat vinden als de dominee of kerkeraad stelt dat ik niet meer zou mogen gaan, omdat ik gescheiden ben of zo. Met welke instelling zitten we aan bij het Avondmaal? Ik kan me in mijn kerk niet herinneren dat iemand geweigerd is, wel dat mensen soms niet gingen.
Ik vraag me af hoe die bandbreedte in het denken over het Avondmaal op CM er dus uit ziet.
Thomas, die zich afvraagt hoe dit in de praktijk wordt ervaren.[/quote]
Het lijkt me niet van deze tijd om mensen uit te sluiten van de maaltijd. Dat zou in de gemeenten die ik ken ondenkbaar zijn. De kerkeraden zouden het niet daar niet over eens worden en de kerkgangers zouden protesteren. Het is niet volgens de leer van Christus om zondaars uit te sluiten en buiten de deur te houden, dat is de boodschap als ze buitengesloten worden bij de Maaltijd. In contradictie met het delen van de Maaltijd. Die staat voor het Lichaam van Degene die voor onze zonden gestorven is, nota bene. In de gemeente waar ik graag kom wordt iedereen van harte uitgenodigd bij de maaltijd maar het hoeft niet, iedereen draagt daarin de eigen verantwoordelijkheid. In een oecumenische gemeente waarin ik lang kerkte gold dezelfde regel, een ieder werd van harte uitgenodigd, niemand uitgesloten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROBBEDOES873
|
|
Geplaatst: zondag 21 maart 2010, 22:35
|
|
|
RELLOK036 schreef: | een flinke knuffel voor does gewoon omdat ze does is |
Een hele dikke knuffel voor Rell omdat het eigenlijk wel een heel lief broertje is
En ook een mega dikke knuffel voor Henk gewoon omdat ie Henk is
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
|
Geplaatst: zondag 21 maart 2010, 22:58
|
|
|
GRACE585 schreef: | thank,een dikke knuffel terug hebben erg gelachen dus was t waard dit weekend |
Ja Maris een dikke knuf terug. Jij ook bedankt voor de goede zorgen Het was gezellie
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zondag 21 maart 2010, 23:22
|
|
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GRACE015
|
|
Geplaatst: zondag 21 maart 2010, 23:57
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Ik vind dat dit een nieuw topic zou moeten zijn.
Chatuliem:
Waar ik wel heel stellig in ben, is met het avondmaal. Dat zal helaas voor hen niet mogelijk zijn. Maar dat stel ik ook bij mensen die samenwonen. |
In mijn woonplaats vindt er in de PKNgemeente Ger.Bond nog steeds voorafgaande aan het Avondmaal een Censura Morum plaats. Wie bezwaar heeft tegen de handel en wandel van lidmaten, en het niet terecht vindt dat diegene aangaat,kan dit bij de kerkenraad aangeven. Censura Morum staat voor toezicht op de zeden, en kritisch bekijken van de levenswandel van broeders en zusters. Zelf heb ik me hier altijd een beetje kwaad overgemaakt, hoewel ik wel kan begrijpen dat je als broeders en zusters met elkaar in gesprek zou kunnen gaan, als er problemen zijn, en je dat aan elkaar verplicht bent, om elkaar bij te staan. Maar ik geloof heel sterk in eigen verantwoordelijkheid, en vind dat het Avondmaal iets is tussen God en jezelf. Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen, denk ik dan. Maar zo simpel ligt het waarschijnlijk niet. Ik kan met niet voorstellen dat mensen die gescheiden zijn, geweigerd zouden moeten worden, dan zou het wel heel stil worden in de kerk, lijkt me zo.
Wel boeiend eigenlijk, het avondmaal en hoe daar mee wordt omgegaan. In de protestantse kerken varieert dat van extreme avondmaalsmijding waarbij alleen 'bekeerden' naar het avondmaal gaan tot kinderen aan het avondmaal en alle gradaties daar tussen in. Het blijft veelal een zaak van het persoonlijk geweten wel dan niet te gaan, al is de sociale druk ook wel een factor. Anders ligt het bij de katholieken omdat communie daar het centrale deel van de mis is. Als je dan de communie geweigerd wordt, zoals laatst in Den Bosch, is dat wel ingrijpend. Dat is nu weer opgelost, na veel rumoer mag iedereen ter communie gaan. Voor katholieken is het weigeren ernstig, gesteld dat men de officiele leer aanhangt dat het brood daadwerkelijk verandert in het lichaam van Christus en bij excommunicatie al helemaal. Toch zou ik het nogal wat vinden als de dominee of kerkeraad stelt dat ik niet meer zou mogen gaan, omdat ik gescheiden ben of zo. Met welke instelling zitten we aan bij het Avondmaal? Ik kan me in mijn kerk niet herinneren dat iemand geweigerd is, wel dat mensen soms niet gingen.
Ik vraag me af hoe die bandbreedte in het denken over het Avondmaal op CM er dus uit ziet.
Thomas, die zich afvraagt hoe dit in de praktijk wordt ervaren.[/quote]
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
INKA401
|
|
Geplaatst: maandag 22 maart 2010, 00:00
|
|
|
ja ... wie kijkt daar niet naar uit ... pfffff ik herhaal het nog maar even... wie kijkt daar nou niet naar uit ... liever vandaag dan morgen toch? ... maar tót die tijd mogen wij toch ons best verwennen? ik ben niet op vakantie geweest ... maar heb met mijn anneke dit weekend héél erg genoten ... het was een súper weekend ... mág toch?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
|
Geplaatst: maandag 22 maart 2010, 00:27
|
|
|
Mijn zoontje eet heel graag kaas. Toen hij kon lezen las hij steeds jonge kaas. Na een tijdje vroeg hij: nu heb ik wel genoeg jongens kaas gegeten, wanneer krijg ik nu meisjes kaas?
Jill
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
INKA401
|
|
Geplaatst: maandag 22 maart 2010, 00:28
|
|
|
jéééétje luitjes ... weet je wat ik mij nu onderhand afvraag? ... of jullie ook nog in jullie gemeenten sociale kontakten hebben ... CM is toch maar bijzaak? ... sorry hoor maar als ik dit topic lees, is het toch héél veel onzin ... ik ben van deze club al ruim 4 jaar lid, en het nivo? pfffffffffffff ... twas vroeger heeeeeeeel anders ... jammer ... kom op luitjes verzin eens iets nieuws ... organiseer eens iets nieuws ... ja, tkost je wél wat moeite, maar de voldoening is enorm kan ik jullie zeggen ... de gene die mij kennen weten wel waar ik over praat
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
|
Geplaatst: maandag 22 maart 2010, 00:31
|
|
|
Hoi Peter,
Jij ook Gods zegen en hou je vast aan Hem. Zoals Eva al zei bedankt voor je getuigenis, en laat het aan ieder die wil het horen.
Sterkte, Jill
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: maandag 22 maart 2010, 00:34
|
|
|
Het gaat er niet om of het wel of niet van onze tijd is om iemand uit te sluiten van het Avondmaal... Ik baseer dat liever op de Bijbel. En als ik eerlijk ben, dan lees ik daarin wat anders dan dat ik vanuit de traditie vanwaaruit ik kom altijd geleerd heb...
Quote: | 1 Kor. 11:23-33: 23 Want wat ik heb ontvangen en aan u heb doorgegeven, gaat terug op de Heer zelf. In de nacht waarin de Heer Jezus werd uitgeleverd nam hij een brood, 24 sprak het dankgebed uit, brak het brood en zei: ‘Dit is mijn lichaam voor jullie. Noot [sluiten] (11:24) Dit is mijn lichaam voor jullie – Andere handschriften lezen: ‘Neem, eet, dit is mijn lichaam dat voor jullie gebroken wordt’.Doe dit, telkens opnieuw, om mij te gedenken.’ 25 Zo nam hij na de maaltijd ook de beker, en hij zei: ‘Deze beker is het nieuwe verbond dat door mijn bloed gesloten wordt. Doe dit, telkens als jullie hieruit drinken, om mij te gedenken.’ 26 Dus altijd wanneer u dit brood eet en uit de beker drinkt, verkondigt u de dood van de Heer, totdat hij komt. 27 Daarom maakt iemand die op onwaardige wijze van het brood eet en uit de beker van de Heer drinkt, zich schuldig tegenover het lichaam en het bloed van de Heer. 28 Laat daarom iedereen zichzelf eerst toetsen voordat hij van het brood eet en uit de beker drinkt, 29 want wie eet en drinkt maar niet beseft dat het om het lichaam van de Heer gaat, roept zijn veroordeling af over zichzelf. 30 Daarom zijn er onder u veel zwakke en zieke mensen en zijn er al velen onder u gestorven. 31 Als we onszelf zouden toetsen, zouden we niet worden veroordeeld. 32 Maar nu velt de Heer zijn oordeel over ons en wijst hij ons terecht, opdat we niet samen met de wereld zullen worden veroordeeld. 33 Daarom, broeders en zusters, wees gastvrij voor elkaar wanneer u samenkomt voor de maaltijd. |
In dit gedeelte valt me op dat een ieder zichzelf moet toetsen. Dat zou wijzen op eigen verantwoordelijkheid of je wel of niet deel mag/kunt nemen aan het Avondmaal. Ik lees niets over tussenkomst van voorgangers/ouderlingen. Het lijkt een zaak tussen God en de mens zelf.
Ik denk wel dat het een taak is van voorgangers en ouderlingen om erop toe te zien dat de gemeente zich 'in belijdenis en levenswandel als christen gedraagt'. Dat betekent dus ook het vermanen van hen die zich onchristelijk gedragen / in zonde leven. Dan gaat het niet alleen om de mensen die praktiserend homofiel zijn of mensen die ongehuwd samenwonen... Maar vermanen is wat anders dan weigeren...
Ik moet opeens denken aan het Avondmaal dat Jezus vierde, kort voor Zijn sterven. Judas kreeg ook het brood en de wijn aangereikt, terwijl Jezus ongetwijfeld geweten heeft dat hij niet in Hem geloofde als zijnde de Zoon van God die verlossing bracht. Judas werd niet geweigerd om deel te nemen, wel aangesproken... Zie Mark. 14.
Laatst aangepast door
|
LIESBETH326
|
op maandag 22 maart 2010, 00:34
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 22 maart 2010, 00:46
|
|
|
INKA401 schreef: | jéééétje luitjes ... weet je wat ik mij nu onderhand afvraag? ... of jullie ook nog in jullie gemeenten sociale kontakten hebben ... CM is toch maar bijzaak? ... sorry hoor maar als ik dit topic lees, is het toch héél veel onzin ... ik ben van deze club al ruim 4 jaar lid, en het nivo? pfffffffffffff ... twas vroeger heeeeeeeel anders ... jammer ... kom op luitjes verzin eens iets nieuws ... organiseer eens iets nieuws ... ja, tkost je wél wat moeite, maar de voldoening is enorm kan ik jullie zeggen ... de gene die mij kennen weten wel waar ik over praat |
Deze reactie past dus precies in het off-topic topic. Je bent op de goede weg Inka, je leert het al aardig.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
INKA401
|
|
Geplaatst: maandag 22 maart 2010, 00:59
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Deze reactie past dus precies in het off-topic topic. Je bent op de goede weg Inka, je leert het al aardig. |
oke, ik ben dom ... have fun
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 22 maart 2010, 01:24
|
|
|
LIESBETH326 schreef: | Het gaat er niet om of het wel of niet van onze tijd is om iemand uit te sluiten van het Avondmaal... Ik baseer dat liever op de Bijbel. En als ik eerlijk ben, dan lees ik daarin wat anders dan dat ik vanuit de traditie vanwaaruit ik kom altijd geleerd heb...
In dit gedeelte valt me op dat een ieder zichzelf moet toetsen. Dat zou wijzen op eigen verantwoordelijkheid of je wel of niet deel mag/kunt nemen aan het Avondmaal. Ik lees niets over tussenkomst van voorgangers/ouderlingen. Het lijkt een zaak tussen God en de mens zelf.
Ik denk wel dat het een taak is van voorgangers en ouderlingen om erop toe te zien dat de gemeente zich 'in belijdenis en levenswandel als christen gedraagt'. Dat betekent dus ook het vermanen van hen die zich onchristelijk gedragen / in zonde leven. Dan gaat het niet alleen om de mensen die praktiserend homofiel zijn of mensen die ongehuwd samenwonen... Maar vermanen is wat anders dan weigeren...
Ik moet opeens denken aan het Avondmaal dat Jezus vierde, kort voor Zijn sterven. Judas kreeg ook het brood en de wijn aangereikt, terwijl Jezus ongetwijfeld geweten heeft dat hij niet in Hem geloofde als zijnde de Zoon van God die verlossing bracht. Judas werd niet geweigerd om deel te nemen, wel aangesproken... Zie Mark. 14. |
Moet eerlijk zeggen dat ik dit bovenstaande stukje een echte eye-opener vind, zo had ik er nog niet tegenaan gekeken. Denk dat ik mijn mening toch zo hier en daar moet bijstellen.
Er is echter wel een argument waarom je niet aan de maaltijd des Heren mag deelnemen (misschien zijn er wel meer argumenten, maar deze wist ik toevallig). Dit staat in 1 Korinthe 10 .........:14 Om deze reden moet u, geliefde broeders en zusters, u verre houden van afgodendienst. 15 Ik spreek tot verstandige mensen, dus u kunt wat ik nu zeg naar waarde schatten. 16 Maakt de beker waarvoor wij God loven en danken ons niet één met het bloed van Christus? Maakt het brood dat wij breken ons niet één met het lichaam van Christus? 17 Omdat het één brood is zijn wij, hoewel met velen, één lichaam, want wij hebben allen deel aan dat ene brood. 18 Kijkt u eens naar het volk van Israël. Hebben tempeldienaars die van de offers eten niet eveneens deel aan hetgeen geofferd wordt? 19 Wat wil ik met dit alles zeggen? Dat offervlees een bijzondere betekenis heeft? Of dat afgoden echt bestaan? 20 Dat niet, maar wel dat heidenen aan demonen offeren en niet aan God, en ik wil niet dat u één wordt met demonen. 21 U kunt niet drinken uit de beker van de Heer en ook uit die van demonen, u kunt niet deelnemen aan de maaltijd van de Heer en ook aan die van demonen. 22 Of willen we de Heer tergen? Zijn we soms sterker dan hij? (NBV)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
RELLOK036
|
|
Geplaatst: maandag 22 maart 2010, 04:55
|
|
|
ROBBEDOES873 schreef: | Een hele dikke knuffel voor Rell omdat het eigenlijk wel een heel lief broertje is
En ook een mega dikke knuffel voor Henk gewoon omdat ie Henk is |
wel soms lomp hoor maar ik doe me best enne ik ben lekker wie ik ben
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: maandag 22 maart 2010, 06:35
|
|
|
Gelukkig, ze slaapt.... sssssssssssssssssst.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: maandag 22 maart 2010, 06:42
|
|
|
INKA401 schreef: | jéééétje luitjes ... weet je wat ik mij nu onderhand afvraag? ... of jullie ook nog in jullie gemeenten sociale kontakten hebben ... CM is toch maar bijzaak? ... sorry hoor maar als ik dit topic lees, is het toch héél veel onzin ... ik ben van deze club al ruim 4 jaar lid, en het nivo? pfffffffffffff ... twas vroeger heeeeeeeel anders ... jammer ... kom op luitjes verzin eens iets nieuws ... organiseer eens iets nieuws ... ja, tkost je wél wat moeite, maar de voldoening is enorm kan ik jullie zeggen ... de gene die mij kennen weten wel waar ik over praat |
Serieus: ik kan hier geen touw aan vastknopen, eerlijk gezegd. Het is hier gewoon een gezellig onzin-hoekje geworden en dat mag toch best? Er zijn hier zat andere topics voor verdieping of discussie. CM is verder erg gezellig. Altijd open, terwijl op mijn gemeente het woord 'gezellig' niet echt van toepassing is. Verder allemaal (grote) gezinnen met een volle agenda, waar ik als single maar beperkt tussen pas. Verder werk ik vooral achter de schermen. Hier vertreedt ik mijzelve.
"de gene die mij kennen, weten waarover ik praat" Helaas ken ik je nog onvoldoende om te weten waarover je praat. Maar dat mag verder goed zijn, Inka.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: maandag 22 maart 2010, 08:45
|
|
|
Het RD?
Leest allen het RD!
Lees die krant!
Je kunt er nooit slechter van worden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: maandag 22 maart 2010, 08:48
|
|
|
ik ben ook huiverig van allternatieve toestanden, marijan; ik heb me er redelijk goed in verdiept, en heb aan een vorm van meditatie gedaan, in combinatie met zelfhypnose waarin ik inderdaad vrij hardhandig ben gestopt door de Heere God. anders was ik een grens over gegaan en ik moet er niet aan denken hoe het dan nu met me zou zijn.
het gebeurde weerhoud me ervan, om teveel te reageren op dit topic, maar ik weet wel, dat er veel vormen zijn, die niet geestelijk getint zijn. en daar is in principe niets op tegen naar mijn gevoel. diep ademhalen kan geen kwaad, maar in trance raken kan je als mens heel erg kwetsbaar maken!!!
dus ik ben er niet op tegen dat er duidelijk wordt gereageerd, maar waar ik wel mn bedenkingen bij heb, is dat het niet gericht is op het onderwerp, maar op de persoon met een andere mening. en dát is waar ik me aan stoor. begrijp je? je kunt wel degelijk liefdevol zijn, wanneer je duidelijk bent, en probeert te luisteren wat de ander nu werkelijk bedoelt. en dan komt de booschap wellicht ook beter aan, denk je niet?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 22 maart 2010, 08:57
|
|
|
IMRE695 schreef: | Het RD?
Leest allen het RD!
Lees die krant!
Je kunt er nooit slechter van worden. |
Alleen jammer dat je die op zondag niet online kan lezen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
|
|
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
|
|
|
Raps, jongen, je wordt echt oud Gefeliciteerd met oen joardag
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op maandag 22 maart 2010, 08:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROBBEDOES873
|
|
Geplaatst: maandag 22 maart 2010, 09:01
|
|
|
Een hele dikke verjaarsknuffel voor Raps...
Maak er een hele fijne dag van en uiteraard nog heel veel jaren erbij.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: maandag 22 maart 2010, 09:05
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Alleen jammer dat je die op zondag niet online kan lezen. |
Zes dagen zult gij lezen en al uw werk doen
Ik vind het juist een heel bijzondere daad dat RD ervoor kiest om ook op die manier iets te laten merken van het bijzondere dat de zondag betekent. Het hoeft voor mij persoonlijk niet, maar ik vind het wel iets moois!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: maandag 22 maart 2010, 09:09
|
|
|
ALFAROMEO918 schreef: | Bijn volle verstand even sterven,betekend de Doop. Onder water,ga je even geen adem meer halen,en te lang er onder de echte dood. Besprenkeling,van een baby,is geen doop,maar Opdragen,in opvoeding,in Chr Geloof. Dopen is gewoon met Chrisus gekruisigd te zijn,en even sterven,in een verdrinking. Het doopsformulier,staat niet in de Bijbel,en de Cathehechismus,en de Navolging van Christus,van Thomas A Kempis,ook niet. Babtisme wel,de juiste doop,ook Jesus onderging dat,onder water. De Cathechismis is ook ,Deuterkaononiek,en Dordseleerregels. Wijze woorden,maar niet Bijbels gestaafd. Godsgeleerden,gaven hun stellingen,door God een Corectie te geven,heb ik ondekt. Ook ik heb studie gedaan,met mijn heel beperkt verstand,dat de dwaasheid van God veel wijzer is,als het verstand van een mensekind,in alle geleerdheid. Ook ik onderzoek de geschriften,en soms tot wanhoop toe. Gods Raadsbesluiten zijn zo onbegrijpelijk,voor mij. En ook blind,in vele uitlegging. |
Welkom in de raadsels van het leven! Blijf ervan genieten. Succes met het ontrafelen van de raadsels
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: maandag 22 maart 2010, 09:11
|
|
|
ARIENNEZ498 schreef: | Dit is een 'oud' bericht, een oude vraag van Richard, ofwel: 'Samenzijn'. Hij is geen lid meer van CM maar volgende week zondag wordt hij gedoopt en Glenn en ik hopen daar bij aanwezig te zijn. Ook ikzelf ben als volwassene gedoopt en weet nog goed hóéveel dit voor mij betekent heeft. Als Glenn en ik volgende week naar de doopdienst van Richard gaan, zou het misschien leuk zijn als er, van de mensen die hem nog kennen van dit forum, wat berichtjes/ boodschappen, enz. voor hem zijn, ik zou deze dan mee kunnen nemen naar de dienst en die na afloop aan hem willen geven. Wie wil er nog iets tegen Richard/Samenzijn zeggen? |
Geef hem maar een dikke knuf! En maak er met hem een bijzondere dag van waar hij nog lang van van nagenieten, met jullie als getuigen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 22 maart 2010, 09:23
|
|
|
IMRE695 schreef: | Gelukkig, ze slaapt.... sssssssssssssssssst....... |
enn toen was er koffie.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 22 maart 2010, 09:28
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Dat komt omdat Paulus in 1 Kor 11 een direct verband legt tussen onjuist gebruik van avondmaal en ziekte en zonde in de gemeente. Voor mij is het een heilig gebeuren, waar ik dus per definitie voorzichtig mee omga. Als voorganger moet je deze beslissingen durven te nemen, want dat hoort bij de verantwoordelijkheid die je hebt. |
Ik ben aardig thuis in de kerk en ik heb nog nooit meegemaakt dat alleen een voorganger daar over beslist. meestal zijn dat zaken die met de kerkeraad besproken worden. En ik denk dat dat ook goed is vind je niet? Je moet niet in je eentje voor God kunnen spelen? Ik ben het wel met je eens dat het een heilig gebeuren is maar ook dat een ieder zijn eigen verantwoording daarin heeft. Wat voor jou fout is ervaar ik niet zo, maar zou ik dan niet aan het avondmaal mogen? Bedoel dit maar even als voorbeeld. Wij lezen de bijbel anders, maar wat is goed en wat is fout? Wat ik als fout ervaar hoeft natuurlijk niet fout te zijn en wat jij goed vind is niet mijn mening en ervaar ik niet als goed. En doe je dan iemand niet vreselijk tekort om niet aan het avondmaal deel te mogen nemen zolang diegene dat met volle overtuiging wil? Niemand is zonder zonde, ook jij en ik niet......
Willemijn
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op maandag 22 maart 2010, 11:41
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 22 maart 2010, 10:03
|
|
|
In een ander topic heb ik al een voorschot gegeven over mijn gedachten. Ik zal nu proberen daar dieper op in te gaan. Allereerst is het in mijn ogen een heilig gebeuren binnen de gemeente, waarin we niet alleen herdenken dat Jezus zijn leven gegeven heeft, maar ook ons met het deelnemen daarmee vereenzelvigen. Met name Joh. 6 legt daar de nadruk op.
Joh. 6 schreef: | Daarop zei Jezus: ‘Waarachtig, ik verzeker u: als u het lichaam van de Mensenzoon niet eet en zijn bloed niet drinkt, hebt u geen leven in u. 54 Wie mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en hem zal ik op de laatste dag uit de dood opwekken. 55 Mijn lichaam is het ware voedsel en mijn bloed is de ware drank. 56 Wie mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, blijft in mij en ik blijf in hem. 57 De levende Vader heeft mij gezonden, en ik leef door de Vader; zo zal wie mij eet, leven door mij. 58 Dit is het brood dat uit de hemel is neergedaald. Het is niet het brood dat uw voorouders aten; zij zijn gestorven, maar wie dit brood eet zal eeuwig leven.’ | Wat betreft de uitvoering ben ik erg precies, ik vind dat het alleen maar met wijn gevierd mag worden. Druivensap vind ik een menselijke oplossing, waar ik eigenlijk geen goed woord voor over heb. Het doet af aan de symboliek en symboliek is in dit geval voor mij heel doorslaggevend. Ik word er altijd een beetje kriegel van als ik dan argumenten hoor als: ik lust geen wijn. In zo'n heilig gebeuren telt niet wat we lusten, of hoe we denken, maar het gaat om God te eren en te dienen. En is dan een slokje wijn teveel voor ons? Dat is menselijk denken over God, dan gaat het niet om God, maar om ons. Het heilige aspect van het gebeuren wordt wat mij betreft ook versterkt door de uitlatingen van Paulus, die duidelijk stelt, dat er een verband is tussen ziekte, sterven en oneigenlijk gebruik van het avondmaal.Wat mij daarbij opvalt, is dat eigenlijk het enige rechtstreekse verband wat het NT legt tussen ziektes en zonde. Nu weet ik dat veel kerken met calvinistische achtergrond waar veroordeling centraal staat, heel veel mensen het avondmaal ontzeggen, die in mijn ogen gewoon aan het avondmaal zouden mogen. En mijn woorden zullen deze gedachten alleen maar versterken, maar zo heftig bedoel ik het niet. Idd, de mens is in eerste instantie zelf verantwoordelijk of hij het avondmaal neemt. De verantwoordelijkheid van de leiding van de gemeente is een andere. Je waakt over de zielen van de gemeenteleden, dat betekent, dat je best wel kunt aangeven dat als mensen niet leven zoals God zou willen, je het avondmaal kunt ontraden. Ook dat is een vorm van pastoraat, want uiteindelijk wil je als gemeente het avondmaal vieren. En dat is denk ik het verschil met andere kerken. De nadruk ligt niet op veroordeling, maar op het stimuleren van het veranderen van je leven. Dat kan met hulp van God. Judas deed mee aan het avondmaal voordat hij Jezus verraden had, hij had de zonde nog niet gepleegd. Op het moment van het avondmaal behoorde hij nog tot de 12 discipelen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 22 maart 2010, 10:17
|
|
|
Ik heb eens een verhaaltje gelezen en ik weet niet meer of het uit de chassidische vertellingen komt, denk het haast wel:
Een oude rabbi vroeg aan een van zijn leerlingen hoe je het moment kunt bepalen waarin de nacht ten einde is en de dag begint.
Is het als je uit de verte een hond van een schaap kunt onderscheiden? vroeg één van zijn leerlingen. "Nee"; zei de rabbi "Is het als je van verre een dadelboom van een vijgeboom kunt onderscheiden"vroeg een ander 'Nee"; zei de rabbi "Maar wat wil je dan"? vroegen de leerlingen. "Het is als in je in het gezicht van een mens kunt kijken en daarin je zuster en broeder ziet"
Zo moet je aan het avondmaal kunnen en ik denk dat velen wel weten dat dit nog niet zo'n eenvoudige opgave is.........
Willemijn
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op maandag 22 maart 2010, 11:45
|
|
Naar boven |
|
|
|