ChristianMatch

Forum

Heeft de dominee gelijk?
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 7 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 17:40

Mattheus 22:14 Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren'

Afgelopen zondag heeft PKN (vrijzinnig) dominee bovenstaande woorden gepreekt.
Tot mijn grote schrik en stomme verbazing zei de dominee dat de tekst niet klopte in de Bijbel, het moet zijn veel geroepen en veel uitverkoren.
IEDEREEN gaan naar de hemel zo zei hij.
Wat denken de heel gemeente daarvan? Waren ze blij?
Ik behoor niet van deze gemeente, het was de doopdienst.
Wat denk je ervan, heeft de dominee gelijk?

Laatst aangepast door
HERMAN388
op donderdag 13 oktober 2011, 17:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 18:49

HERMAN388 schreef:

Tot mijn grote schrik en stomme verbazing zei de dominee dat de tekst niet klopte in de Bijbel, het moet zijn veel geroepen en veel uitverkoren.

Wat denk je er zélf van Herman?
Trek je de Bijbel in twijfel of niet?
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 19:32

HERMAN388 schreef:

bij ons in de gemeente ( pkn vacant) was een poosje geleden ook zo´n badgast die zulk vergelijkbaar iets van de kansel preekte.
voor mij reden om als hij weer komt de zondagochtenddienst bij ds Lakenveld door te brengen.
Naar boven

Auteur Bericht
TINK100

BerichtGeplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 19:39

PIETER649 schreef:
bij ons in de gemeente ( pkn vacant) was een poosje geleden ook zo´n badgast die zulk vergelijkbaar iets van de kansel preekte.
voor mij reden om als hij weer komt de zondagochtenddienst bij ds Lakenveld door te brengen.

wat er in de bijbel staat is toch de waarheid?? hoe kan de ds. dat zo maar aanpassen?? dat brengt je in de war....veel geroepen staat er en weinig uitverkoren....
wie is hij dat hij zegt dat iedereen naar de hemel gaat??? er word gesproken over de buitenste duisternis waarin sommigen terecht komen...bestaat dat dan niet?? God's woord is waar...Amen zo zal het zijn.....
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 19:53

de bijbeltekst luid: velen zijn geroepen, weinig uitverkoren.
Naar boven

Auteur Bericht
TINK100

BerichtGeplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 19:58

MARISKA601 schreef:
de bijbeltekst luid: velen zijn geroepen, weinig uitverkoren.

bedoel ik....
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 19:59

TINK100 schreef:
wat er in de bijbel staat is toch de waarheid?? hoe kan de ds. dat zo maar aanpassen?? dat brengt je in de war....veel geroepen staat er en weinig uitverkoren....
wie is hij dat hij zegt dat iedereen naar de hemel gaat??? er word gesproken over de buitenste duisternis waarin sommigen terecht komen...bestaat dat dan niet?? God's woord is waar...Amen zo zal het zijn.....

Dit lijkt wel weer zo'n predikant die straks een eigen kerk start weer een nieuw soort erbij Gefrustreerde smiley
Als wat er in de bijbel staat al niet waar is waar geloven we dan in??
Naar boven

Auteur Bericht
COOTJE711

BerichtGeplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 20:57

VISSER278 schreef:

ik sluit me bij de vorige sprekers aan......
Naar boven

Auteur Bericht
JOLAN931

BerichtGeplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 21:14

Wat erg, dat zelfs een domine de bijbel in twijfel durft te trekken.
Ik ben er van overtuigd dat deze man dan een van de valse profeten is waar diezelfde bijbel ook over spreekt.
Naar boven

Auteur Bericht
COOTJE711

BerichtGeplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 21:27

JOLAN931 schreef:
Ik ben er van overtuigd dat deze man dan een van de valse profeten is waar diezelfde bijbel ook over spreekt.

inderdaad, snap niet hoe je vanuit de bijbel kunt preken en dan vervolgens vertellen dat teksten niet kloppen.....
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 22:17

JOLAN931 schreef:

Het was echt domme uitspraak.
Daaronder zijn eigen ( nieuwe vertaling) bijbel staat Statenvertaling bijbel, meer dan 60 jaar niet gebruikt in deze kerk
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 22:23

VISSER278 schreef:

Kun je wel lezen in Openbaring 22 over afdoen of toevoegen van de woorden in de tekst

Bijbel is de waarheid.
God spreekt niet per ongeluk in fouten van woorden of tekst.
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 22:56

HERMAN388 schreef:
Kun je wel lezen in Openbaring 22 over afdoen of toevoegen van de woorden in de tekst

Bijbel is de waarheid.
God spreekt niet per ongeluk in fouten van woorden of tekst.

Als je zelf aangeeft dat het Woord niet recht gepredikt wordt, vindt je dan dat je dan in die kerk aanwezig hoorde te zijn?

Dan kan je zeggen in de Bijbel staat ook: Onderzoek alle dingen. Maar daar staat ook nog wat achter nl. MAAR BEHOUDT HET GOEDE.

visser , die na het lezen van de reacties weer moest denken aan de beruchte ds. Hendrikse
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 23:06

VISSER278 schreef:
Als je zelf aangeeft dat het Woord niet recht gepredikt wordt, vindt je dan dat je dan in die kerk aanwezig hoorde te zijn?

Dan kan je zeggen in de Bijbel staat ook: Onderzoek alle dingen. Maar daar staat ook nog wat achter nl. MAAR BEHOUDT HET GOEDE.

visser , die na het lezen van de reacties weer moest denken aan de beruchte ds. Hendrikse

Is hij nog steeds predikant?
Hoe kan zo'n dominee nou predikant zijn als hij God verloochend.
En moet er binnen een kerkverband ruimte gegeven worden voor zulke voorgangers?
Naar boven

Auteur Bericht
JOLAN931

BerichtGeplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 23:25

MARISKA601 schreef:
Is hij nog steeds predikant?
Hoe kan zo'n dominee nou predikant zijn als hij God verloochend.
En moet er binnen een kerkverband ruimte gegeven worden voor zulke voorgangers?

Dat is wel een punt wat ik me ook afvraag Maris.
De hele PKN beweging, met al z'n soorten van belevingen, dominees en verschillende opvattingen wat men graag allemaal bij elkaar wil voegen en houden onder de mom dat christenen eensgezind moeten zijn....kan/mag dit wel, en is dit werkelijk wat God bedoeld met eensgezind zijn?

Er is ruimte voor predikanten als deze. Kun je jezelf dan wel als belijdend lid aansluiten bij een dusdanig kerkverband die ook predikanten onderdak bied waar je het absoluut niet mee eens bent?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 09:18

HERMAN388 schreef:

Dit fenomeen komt toch heel vaak voor, dat ze zeggen dit staat er, maar eigenlijk bedoelen ze dat...wat vrijzinnigheid betreft, het is wel vrij, maar of het zinnig is???
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 10:20

HERMAN388 schreef:

Eigenlijk zouden dominees ook aan een bepaalde selectie onderworpen moeten worden. Gedachten gang bv. Uiteindelijk kunnen zij in een gemeente een bepaalde twijfel te weeg brengen. Juist of ook binnen de PKN , er is laatst een predikant uit de kast gekomen, zo heet dat tegenwoordig netjes uitgedrukt. Na jarenlange studie, wil die de Bijbel opnieuw bestuderen, of bepaalde zinnen over onderwerpen wel in de goede contesten gelezen worden. Ofwel, kan ik ze niet anders lezen, dat het geen ik nu beleef toch mag. En daar moet je waaksaam in zijn, het veranderen in het woord van God, omdat het even niet zo uitkomt.
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 10:38

GERRIT084 schreef:
Eigenlijk zouden dominees ook aan een bepaalde selectie onderworpen moeten worden. Gedachten gang bv. Uiteindelijk kunnen zij in een gemeente een bepaalde twijfel te weeg brengen. Juist of ook binnen de PKN , er is laatst een predikant uit de kast gekomen, zo heet dat tegenwoordig netjes uitgedrukt. Na jarenlange studie, wil die de Bijbel opnieuw bestuderen, of bepaalde zinnen over onderwerpen wel in de goede contesten gelezen worden. Ofwel, kan ik ze niet anders lezen, dat het geen ik nu beleef toch mag. En daar moet je waaksaam in zijn, het veranderen in het woord van God, omdat het even niet zo uitkomt.

Lekker zo'n predikant die "uit de kast komt" is die man dan wel houdbaar op de kantsel?? Mag hij er nog preken?
Daarbij is er net een nieuwe vertaling uit de HSV vertaling en ik mag tochaan nemen (Ds v Vreeswijk was predikant bij ons) dat die alles grondig bestudeerd hebben en Ds. van Vreeswijk kennende zal dat zeker gebeurt zijn! Dus een dominee die de bijbel nu in twijfel trekt mag mijn inziens niet meer het woord verkondigen totdat hij inzieet fout te zijn of een eigen gemeente met dan dus een "valse leer"opricht.
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 10:51

ERIKA129 schreef:
Lekker zo'n predikant die "uit de kast komt" is die man dan wel houdbaar op de kantsel?? Mag hij er nog preken?
Daarbij is er net een nieuwe vertaling uit de HSV vertaling en ik mag tochaan nemen (Ds v Vreeswijk was predikant bij ons) dat die alles grondig bestudeerd hebben en Ds. van Vreeswijk kennende zal dat zeker gebeurt zijn! Dus een dominee die de bijbel nu in twijfel trekt mag mijn inziens niet meer het woord verkondigen totdat hij inzieet fout te zijn of een eigen gemeente met dan dus een "valse leer"opricht.

Hij worstelde al zijn hele leven er mee, had hij geschreven in de plaatselijke krant. Zijn vrouw wist het 10 jaar geleden al, ze hebben 5 kinderen, en ze zouden wachten tot die groter waren. Hij staat nog steeds op de kansel. Maar hij vond toch wel dat hij er mee uit de kast moest komen, voor ook de gemeente. Naar het zich doen schijnen, is hij nog wel bij zijn vrouw, alleen is het vooral voor haar een dubbel gevoel. Het gaat dan alleen om zijn gevoelens, niet praktiserend. Maar je kent de mensheid he, nog erger dan de krant. Hij staat niet bij ons in het dorp op de kansel, maar komt hier wel vandaan.
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 11:11

HERMAN388 schreef:

Heb je misschien een link waar ik die preek kan beluisteren of kan nalezen ??
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 12:15

GERRIT084 schreef:
Volgens mij wordt er wel degelijk aan selectie gedaan. En volgens mij is het de taak van de kerkeraad om in de gaten te houden welke dominee ze aantrekken.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 12:18

ERIKA129 schreef:
PKN is niet te vergelijken met art. 31. In Hoogezand hebben ze een lesbische dominee. Ik denk niet dat dat zo snel gebeuren zal in de wat meer behoudende kerken.
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 12:46

CHATULIEM619 schreef:
PKN is niet te vergelijken met art. 31. In Hoogezand hebben ze een lesbische dominee. Ik denk niet dat dat zo snel gebeuren zal in de wat meer behoudende kerken.

Ik weet dat artikel 31 en de PKN niet te vergelijken zijn artikel 31 valt onder de GKV.
En idd een lesbische dominee zou hier niet op de kantsel komen maar ik zie even de link niet chatuliem sorry!

En ik zie net dat ik het stukje van Gerrit verkeerd gelezen heb! Het ging bij hem over homo zijn en ik dacht over het stukje van wat Herman schreef, verkeerd dus van mijn kant!
Naar boven

Auteur Bericht
LEONARD480

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 14:47

ERIKA129 schreef:

Was inderdaad een goede Dominee Erika....Het bovenstaande uit jou reactie kan ik alleen maar beamen.
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 15:37

LEONARD480 schreef:
Was inderdaad een goede Dominee Erika....Het bovenstaande uit jou reactie kan ik alleen maar beamen.

Thanks Leonard jammer dat tie voor ons gevoel te vroeg is overleden!
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 18:25

CHATULIEM619 schreef:
Volgens mij wordt er wel degelijk aan selectie gedaan. En volgens mij is het de taak van de kerkeraad om in de gaten te houden welke dominee ze aantrekken.
Dat er op een bepaalde manier wel een controle is, geloof ik ook wel. Maar als er wat gebeurd wordt alles wel gauw toegedekt met de mantel der liefde. Echte waarschuwingen worden er niet gedaan, althans niet openliijk. Maar wel heel vlug, je mag niet veroordelen, het is wel een dominee. En ze staan dan wel nog op de kansel het ware woord te verkondigen, nu is deze predikant alleen uit de kast gekomen om zijn gevoelens. Dus niet praktiserend. Maar ik ken er ene die nog steeds met volle teugen van het leven geniet (alch) de kerke raden weten er van, hij heeft dan wel geen vaste standplaats meer. Maar staat nog wel regelmatig voor een volle kerk.
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 19:44

GERRIT084 schreef:
Dat er op een bepaalde manier wel een controle is, geloof ik ook wel. Maar als er wat gebeurd wordt alles wel gauw toegedekt met de mantel der liefde. Echte waarschuwingen worden er niet gedaan, althans niet openliijk. Maar wel heel vlug, je mag niet veroordelen, het is wel een dominee. En ze staan dan wel nog op de kansel het ware woord te verkondigen, nu is deze predikant alleen uit de kast gekomen om zijn gevoelens. Dus niet praktiserend. Maar ik ken er ene die nog steeds met volle teugen van het leven geniet (alch) de kerke raden weten er van, hij heeft dan wel geen vaste standplaats meer. Maar staat nog wel regelmatig voor een volle kerk.

Echte waarschuwingen worden er niet meer gedaan?
Dan is het niet alleen de dominee maar ook de kerkenraad die steken laat vallen.
Want het is de taak van de kerkenraad om waakzaam te zijn in hetgeen er van de kansel gesproken wordt. En is dat niet in overeenstemming met wat de Bijbel ons zegt , dan dient de kerkenraad dit te melden bij desbetreffende predikant.
Heel officieel is het zelfs zo dat de dienstdoende ouderling de predikant zelfs geen hand mag geven als ie van de kansel komt..
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 19:54

CHATULIEM619 schreef:

Chat , ik geloof dat je binnen de PKN niet kan spreken over behoudende en niet behoudende gemeentes. Nee, ik zeg het verkeerd .... ze zijn er allebei juist wél . Van zeer behoudend tot vrijzinnig.
Ik weet ook van gemeentes waar lesbiennes op de kansel staan , ook homo's.
Maar ik weet ook dat er voorgangers zijn binnen de pkn die het woord recht verkondigen. Er zijn er genoeg waarvan ik het nog steeds jammer vind dat ze niet meer toegelaten worden op de kansel bij ons kerkverband . En dat alleen om dat ze onder een andere kerkelijke vlag gegaan zijn.

Visser die best nog wel eens baalt van het jaar 2004
Naar boven

Auteur Bericht
JOSINA022

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 oktober 2011, 19:55

VISSER278 schreef:
Echte waarschuwingen worden er niet meer gedaan?
Dan is het niet alleen de dominee maar ook de kerkenraad die steken laat vallen.
Want het is de taak van de kerkenraad om waakzaam te zijn in hetgeen er van de kansel gesproken wordt. En is dat niet in overeenstemming met wat de Bijbel ons zegt , dan dient de kerkenraad dit te melden bij desbetreffende predikant.
Heel officieel is het zelfs zo dat de dienstdoende ouderling de predikant zelfs geen hand mag geven als ie van de kansel komt..

Binnen de CGK wordt er wel degelijk gewaarschuwd en zonodig op non-actief gezet.
In het ergste geval "in de ban gedaan" zoals een aantal jaar geleden een predikant die ging scheiden omdat hij er een andere vrouw er op nahield en met die vrouw verder wilde.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 12:32

JOLAN931 schreef:

Wat erg jullie reacties......ik ben blij dat ik tot de vrijzinnige categorie hoor, die zijn tenminste niet zo oordelend.......
Het kan je ding niet zijn of niet je geloofsbeleving maar wie zijn jullie om daar zo'n hard vernietigend oordeel over te hebben....
Soms zijn dingen niet te begrijpen, als ik met Chatuliem over in tongen praten praat begrijp ik het ook niet. Wat ik wel weet is dat het voor hem heilig is en dat geloof ik wel......ik veroordeel het niet.....
En wat ik hier lees.....ik heb er geen woorden voor.....valse profeten, niet de juiste leer, niet de echte bijbel.....pffff nou nou....
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 7 Volgende
Pagina 1 van 7