ChristianMatch

Forum

Misleiding door satan
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 9 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: woensdag 21 september 2011, 16:52

In een ander topic citeerde ik uit 2 Korintiers 3

12 Dit is onze hoop, en daarom handelen we in alle openheid 13 en zijn we niet als Mozes, die zijn gezicht met een sluier bedekte, zodat de Israëlieten niet konden zien dat de glans verdween. 14 Hun denken verstarde, en dezelfde sluier ligt tot op de dag van vandaag over het oude verbond wanneer het voorgelezen wordt. Hij wordt alleen in Christus weggenomen. 15 Tot op de dag van vandaag ligt er een sluier over hun hart, telkens als de wet van Mozes wordt voorgelezen. 16 Maar telkens als iemand zich tot de Heer wendt, wordt de sluier weggenomen. 17 Welnu, met de Heer wordt de Geest bedoeld, en waar de Geest van de Heer is, daar is vrijheid. 18 Wij allen die met onbedekt gezicht de luister van de Heer aanschouwen, zullen meer en meer door de Geest van de Heer naar de luister van dat beeld worden veranderd.

Daar staat geschreven over de sluier (bedekking) die over hun hart ligt, telkens weer word die sluier (bedekking) gelegd als de wet wordt voorgelezen ...

In veel kerken lezen ze de wet voor, elke zondag opnieuw ... met welk nut/doel .. ??
Als er heel duidelijk staat geschreven dat dat een sluier (bedekking) op het hart legt waarom dan toch elke week opnieuw de wet voorlezen ...

Ik denk dat satan hier een hand in heeft. Wat is er nou beter voor hem dan mensen te bedekken met een sluier, zodat de glans van Christus wordt weggenomen. Geef je hier satan niet een vrije hand om met een vals en leugenachtig evangelie te komen?? Een evangelie die gericht is op eigen werken, nooit goed genoeg zijn voor God, zonder de Volheid van Gods Genade ... ???

..

Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op woensdag 21 september 2011, 16:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY641

BerichtGeplaatst: woensdag 21 september 2011, 17:06

Wat bedoel jij precies met "de wet" cross?
De tien geboden?
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: woensdag 21 september 2011, 17:06

CROSSROAD317 schreef:

12 Dit is onze hoop, en daarom handelen we in alle openheid 13 en zijn we niet als Mozes, die zijn gezicht met een sluier bedekte, zodat de Israëlieten niet konden zien dat de glans verdween. 14 Hun denken verstarde, en dezelfde sluier ligt tot op de dag van vandaag over het oude verbond wanneer het voorgelezen wordt. Hij wordt alleen in Christus weggenomen. 15 Tot op de dag van vandaag ligt er een sluier over hun hart, telkens als de wet van Mozes wordt voorgelezen. 16 Maar telkens als iemand zich tot de Heer wendt, wordt de sluier weggenomen. 17 Welnu, met de Heer wordt de Geest bedoeld, en waar de Geest van de Heer is, daar is vrijheid. 18 Wij allen die met onbedekt gezicht de luister van de Heer aanschouwen, zullen meer en meer door de Geest van de Heer naar de luister van dat beeld worden veranderd.

Daar staat geschreven over de sluier (bedekking) die over hun hart ligt, telkens weer word die sluier (bedekking) gelegd als de wet wordt voorgelezen ...

In veel kerken lezen ze de wet voor, elke zondag opnieuw ... met welk nut/doel .. ??
Als er heel duidelijk staat geschreven dat dat een sluier (bedekking) op het hart legt waarom dan toch elke week opnieuw de wet voorlezen ...

Ik denk dat satan hier een hand in heeft. Wat is er nou beter voor hem dan mensen te bedekken met een sluier, zodat de glans van Christus wordt weggenomen. Geef je hier satan niet een vrije hand om met een vals en leugenachtig evangelie te komen?? Een evangelie die gericht is op eigen werken, nooit goed genoeg zijn voor God, zonder de Volheid van Gods Genade ... ???

..

Sorry, maar ik weet echt niet waarom je komt aandraven met satan? In Exodus 30: 34 legt men toch uit waar die sluier voor dient. Er is helemaal geen sprake van satan of er is zelfs geen context waar je satan in zou kunnen betrekken.

Ik moet dit nog eens verder doorlezen maar ik weet niet of ik een passend antwoord kan vinden, ik heb niet meer al mijn studieboeken.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: woensdag 21 september 2011, 17:11

Ik zelf heb het meegemaakt in de kerk waarbij iedere zondag de 10 geboden werden voorgelezen.
Ik vind dat daar niks mee is.
Het laat mij alleen maar zien, dat ik nog altijd zondig.
En de preken zijn vaak bemoedigend.
En we zingen psalmen en gezangen, waarin wij onze dankbaar heid tonen.
En ik vind dat daar niks mee is.

Even een vergelijking...
Op straat worden we ook iedere keer geconfronteerd met de verkeersregels.
We weten wel allemaal hoe het moet.
Haal nou al die verkeersregels weg en je ziet wat er van komt.

Zo is het ook met de 10 geboden... onze leefregels...
Je kan ze niet vermijden.
Naar boven

Auteur Bericht
JOSINA022

BerichtGeplaatst: woensdag 21 september 2011, 17:51

MARISKA601 schreef:
Ik zelf heb het meegemaakt in de kerk waarbij iedere zondag de 10 geboden werden voorgelezen.
Ik vind dat daar niks mee is.
Het laat mij alleen maar zien, dat ik nog altijd zondig.
En de preken zijn vaak bemoedigend.
En we zingen psalmen en gezangen, waarin wij onze dankbaar heid tonen.
En ik vind dat daar niks mee is.

Even een vergelijking...
Op straat worden we ook iedere keer geconfronteerd met de verkeersregels.
We weten wel allemaal hoe het moet.
Haal nou al die verkeersregels weg en je ziet wat er van komt.

Zo is het ook met de 10 geboden... onze leefregels...
Je kan ze niet vermijden.

Idd, Mariska, mooie vergelijking!

Bij mij in de kerk wordt ook elke zondag de 10 geboden (leefregels!) voorgelezen. En elke zondag weer hebben we daaromheen de verontmoediging en ook de genadeverkondiging.
Oftewel...de sluier gaat voor, maar ook gelijk weer er vandaan.

Op die manier proberen we onze afhankelijkheid van God tot uiting te brengen en Hem de dank en eer te brengen!

Laatst aangepast door
JOSINA022
op woensdag 21 september 2011, 17:54
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 21 september 2011, 19:21

JOSINA022 schreef:

Bij mij in de kerk wordt ook elke zondag de 10 geboden (leefregels!) voorgelezen. En elke zondag weer hebben we daaromheen de verontmoediging en ook de genadeverkondiging.

Op die manier proberen we onze afhankelijkheid van God tot uiting te brengen en Hem de dank en eer te brengen!
Ik denk dat je toch wel gemakkelijk over bijbelse voorschriften heen stapt. Paulus waarschuwt dit niet te doen, en toch wordt het wel weer gedaan.

Eerlijk gezegd valt me het vaker op, dat gemeentes die zich er zo op voorstaan de bijbel te volgen, met hetzelfde gemak bepaalde voorschriften op hun eigen manier invullen, en eigenlijk anti bijbels...

Ik noem drie voorbeelden: Kinderdoop. Het is niet de doop zoals voorgeschreven, maar men vult het maar in zoals het zich maar uit komt.
Sabbathsviering. Ik heb nog geen enkele steekhoudende reden gehoord waarom we dat op de zondag vieren. Het gaat zelfs verder voor mij, in zeer korte tijd ga ik op sabbath diensten houden. De sabbath begint op vrijdag, en we gaan op vrijdagavond onze diensten houden.
Avondmaal vieren: in de bijbel staat dat je dat iedere keer moet doen als je samen komt, hoe vaak wordt dit echter gedaan???

Ik vind de bijbelvaste kerken dus echt niet bijbelvast....
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: woensdag 21 september 2011, 19:31

JOSINA022 schreef:

Bij ons wordt deze ook elke zondag weer voorgelezen.
Ik vind het geen slechte gewoonte je wordt er idd elke keer weer bij bepaald hoe zondig de mens van zichzelf is. En verder sluit ik me bij hiervoorgaande stukje aan.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: woensdag 21 september 2011, 19:44

CROSSROAD317 schreef:

..

Ik geloof dat het hier gaat over het volk Israël, dat tot op heden nog steeds niet van Gods Zoon, Jezus, wil weten..Hem niet erkennen als Verlosser en Zaligmaker.

De wet wordt voorgelezen om ons erop te wijzen, dat God vol liefde is en het goede met ons voorheeft, als we naar Zijn geboden leven.

Laatst aangepast door
MARIAN519
op woensdag 21 september 2011, 19:47
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: woensdag 21 september 2011, 19:47

CHATULIEM619 schreef:
Ik denk dat je toch wel gemakkelijk over bijbelse voorschriften heen stapt. Paulus waarschuwt dit niet te doen, en toch wordt het wel weer gedaan.

Eerlijk gezegd valt me het vaker op, dat gemeentes die zich er zo op voorstaan de bijbel te volgen, met hetzelfde gemak bepaalde voorschriften op hun eigen manier invullen, en eigenlijk anti bijbels...

Ik noem drie voorbeelden: Kinderdoop. Het is niet de doop zoals voorgeschreven, maar men vult het maar in zoals het zich maar uit komt.
Sabbathsviering. Ik heb nog geen enkele steekhoudende reden gehoord waarom we dat op de zondag vieren. Het gaat zelfs verder voor mij, in zeer korte tijd ga ik op sabbath diensten houden. De sabbath begint op vrijdag, en we gaan op vrijdagavond onze diensten houden.
Avondmaal vieren: in de bijbel staat dat je dat iedere keer moet doen als je samen komt, hoe vaak wordt dit echter gedaan???

Het is ook net hoe die kerk de Bijbel leest natuurlijk en wat voor vertaling......Lees je hem met de blik van 2011 of lees je hem naar de letter....? Het zijn verhalen he? Opgeschreven door jonge mensen......(voor die tijd misschien oud)
Vandaar dat er ook zoveel kerken zijn toch?
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: woensdag 21 september 2011, 20:00

CROSSROAD317 schreef:

..

Wat een hypocriet verhaal Cross.
Ik weet dat het in bepaalde groeperingen not done is om de wet te
lezen.

Want we leven niet meer onder de wet, we leven onder de genade Lachende smiley

Sorry, maar dezelfden die dat iedere keer, tot vervelens toe, roepen, gillen ook het hardst als er een keer SEX VOOR HET HUWELIJK is...
Want we leven dan weliswaar niet meer onder de wet, maar dat ene artikel nr. 7 heeft toch een warm plekje in het hart van de genaderoepers.
Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

De 10 geboden zoals in de kerken wekelijks word voorgelezen heeft geen sluier en de bewering dat Satan achter het lezen daarvan zit, is in mijn ogen een godslastering van je, Cross!! Geschokte, onthutste smiley

Een kleine 2000 jaar geleden was de praktijk in de synagoges dat de wet inderdaad werd voorgelezen, maar dat waren niet zozeer de 10 geboden.
Dat waren alle overige wetjes en artikeltjes waarvan er vele door de farizeeers waren bedacht, zoals bijv. de maximale afstand die op de sabbath gelopen mocht worden.
Wetjes dus van het kaliber waardoor Jezus opmerkingen kreeg doordat enkele discipelen wat graan plukten en aten op een sabbathsdag.
Dit soort wetten, waaronder ook de stringente voedingsregels, kunnen inderdaad een sluier leggen...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 21 september 2011, 20:55

WILLEMIJN232 schreef:
Het is ook net hoe die kerk de Bijbel leest natuurlijk en wat voor vertaling......Lees je hem met de blik van 2011 of lees je hem naar de letter....? Het zijn verhalen he? Opgeschreven door jonge mensen......(voor die tijd misschien oud)
Vandaar dat er ook zoveel kerken zijn toch?
Vertalingen of visies doen er eigenlijk niet zoveel toe vind ik. Ik vind het gewoon slordig als je zo met de voorschriften van God omgaat. Als je er zo op voorstaat de bijbel letterlijk te nemen, blijkt gewoon dat het met deze rituelen niet zo serieus omgesprongen wordt.
Wat betekent bijbelvastheid als je niet zo bijbelvast bent als je doet geloven?En dan heb ik het nog niet eens over het gemak waarop alles wat met de Heilige Geest te maken heeft maar wordt weggemoffeld....

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 21 september 2011, 20:55
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: woensdag 21 september 2011, 21:23

CHATULIEM619 schreef:
Vertalingen of visies doen er eigenlijk niet zoveel toe vind ik. Ik vind het gewoon slordig als je zo met de voorschriften van God omgaat. Als je er zo op voorstaat de bijbel letterlijk te nemen, blijkt gewoon dat het met deze rituelen niet zo serieus omgesprongen wordt.
Wat betekent bijbelvastheid als je niet zo bijbelvast bent als je doet geloven?En dan heb ik het nog niet eens over het gemak waarop alles wat met de Heilige Geest te maken heeft maar wordt weggemoffeld....

Ach chat, dat gebeurt toch overal? dat slordig met voorschriften omgaan? hoeveel vrouwen dragen in jouw gemeente een hoofdbedekking tijdens de dienst?

en nogmaals, ik denk dat cross de link met de farizeeers over het hoofd heeft gezien
en ik blijf het een schandaal vinden dat hij het voorlezen van de 10 geboden een werk van satan noemt.
ik heb de redactie dan ook met de dit-is-niet-okee knop van mijn mening op de hoogte gesteld.
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: woensdag 21 september 2011, 21:44

ROADY641 schreef:
Wat bedoel jij precies met "de wet" cross?
De tien geboden?

Ik geef aan wat de kerken doen ... Uitgaande van de Heidelberger Catechismus

De Heidelberger Catechismus zegt:

Vr.92. Hoe luidt de wet des Heeren?
Daarna krijg je een opsomming van de 10 geboden. Ik neem dus aan dat ze daarmee de 10 geboden zien als de wet ...

En bij vraag115. Waarom laat ons dan God alzo scherpelijk de tien geboden prediken, zo ze toch niemand in dit leven houden kan?
Antw. Eerstelijk opdat wij ons leven lang onzen zondigen aard hoe langer hoe meer leren kennen (a), en des te begeriger zijn, om de vergeving der zonden en de gerechtigheid in Christus te zoeken (b). Daarna, opdat wij zonder ophouden ons benaarstigen, en God bidden om de genade des Heiligen Geestes, opdat wij hoe langer hoe meer naar het evenbeeld Gods vernieuwd worden, totdat wij tot deze voorgestelde volkomenheid na dit leven geraken (c).
a Ro 3:20 1Jo 1:9 Ps 32:5 b Mt 5:6 Ro 7:24,25 c 1Co 9:24 Php 3:12-14

(a)20 Daarom is voor hem geen sterveling onschuldig omdat hij de wet naleeft, want juist de wet leert ons de zonde kennen.
In hetzelfde hoofdstuk staat ...27 Kunnen wij ons dan nog ergens op laten voorstaan? Dat is uitgesloten. En door welke wet komt dat? Door de wet die eist dat u hem naleeft? Nee, door de wet die eist dat u gelooft. 28 Ik heb u er immers op gewezen dat een mens wordt vrijgesproken door te geloven, en niet door de wet na te leven. 29 Is God soms alleen de God van de Joden en niet die van de heidenen? Zeker ook die van de heidenen, 30 want er is maar één God, en hij zal zowel besnedenen als onbesnedenen op grond van hun geloof als rechtvaardigen aannemen. 31 Stellen wij door het geloof de wet buiten werking? Integendeel, wij bevestigen de wet juist.
(a)9 Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad.
(a) 5 Toen beleed ik u mijn zonde,
ik dekte mijn schuld niet toe,
ik zei: ‘Ik beken de HEER mijn ontrouw’ –
en u vergaf mij mijn zonde, mijn schuld. sela
(b) 24 Wie zal mij, ongelukkig mens, redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de dood? 25 Dat doet God! Dank aan hem door Jezus Christus, onze Heer. Met mijn verstand onderwerp ik mij aan de wet van God, maar door mijn natuur onderwerp ik mij aan de wet van de zonde.
(c) 24 Weet u niet dat van de atleten die in het stadion een wedloop houden er maar één de prijs kan winnen? Ren als de atleet die wint.
In hetzelfde hoofdstuk staat ... 21 En voor hen die niet onder de Joodse wet staan, ben ik als iemand geworden die de wet niet heeft, om hen te winnen. Dit betekent niet dat ik de wet van God heb losgelaten, maar dat ik mij heb onderworpen aan de wet van Christus.
(c) 12 Niet dat ik al zover ben en mijn doel al heb bereikt. Maar ik houd vol in de hoop eens dat te kunnen grijpen waarvoor Christus Jezus mij gegrepen heeft. 13 Broeders en zusters, ik beeld me niet in dat ik het al heb bereikt, maar één ding is zeker: ik vergeet wat achter me ligt en richt mij op wat voor me ligt. 14 Ik ga recht op mijn doel af: de hemelse prijs waartoe God mij door Christus Jezus roept.
In hetzelfde hoofdstuk staat ... Aan wat er in de wet over gerechtigheid staat, voldeed ik volledig. 7 Maar wat voor mij winst was, ben ik omwille van Christus als verlies gaan beschouwen. 8 Sterker nog, alles beschouw ik als verlies. Het kennen van Christus Jezus, mijn Heer, overtreft immers alles. Omwille van hem heb ik alles prijsgegeven; ik heb alles als afval weggegooid. Ik wilde Christus winnen 9 en één met hem zijn – niet door mijn eigen rechtvaardigheid omdat ik de wet naleef, maar door die van God, de rechtvaardigheid die er is door het geloof in Christus.

@ antwoord op Pieter649
Het is je goed recht om de knop "deze reactie is niet okee" te gebruiken.
Maar om een vraag als "Godslastering te bestempelen" vind ik te ver gaan, mede omdat je niet met een bijbelse weerlegging komt.
De vraag was dan ook "geef je satan daarmee niet een werktuig in handen ... " Zoals jij het stelt zeg ik dat het omonstotelijk vaststaat dat de kerk "satan een werktuig in handen geeft ..." Een niet onbelangrijk verschil in lezen en lezen ...
@ antwoord op Willemijn232
Als de leer van de kerk zich stelt onder de wet, dit door de 10 geboden de wet te noemen, dan stelt men zich toch gelijk aan de Joden .. ?? De leer van de kerk stelt zich niet alleen door de 10 geboden gelijk onder de wet, maar, en dat is een ander onderwerp, ook door zich te beroepen op het verbond wat God heeft gemaakt met Abraham ..

..

Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op woensdag 21 september 2011, 21:46
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: woensdag 21 september 2011, 21:58

CROSSROAD317 schreef:

Daarna krijg je een opsomming van de 10 geboden. Ik neem dus aan dat ze daarmee de 10 geboden zien als de wet ...

En bij vraag115. Waarom laat ons dan God alzo scherpelijk de tien geboden prediken, zo ze toch niemand in dit leven houden kan?
Antw. Eerstelijk opdat wij ons leven lang onzen zondigen aard hoe langer hoe meer leren kennen (a), en des te begeriger zijn, om de vergeving der zonden en de gerechtigheid in Christus te zoeken (b). Daarna, opdat wij zonder ophouden ons benaarstigen, en God bidden om de genade des Heiligen Geestes, opdat wij hoe langer hoe meer naar het evenbeeld Gods vernieuwd worden, totdat wij tot deze voorgestelde volkomenheid na dit leven geraken (c).
a Ro 3:20 1Jo 1:9 Ps 32:5 b Mt 5:6 Ro 7:24,25 c 1Co 9:24 Php 3:12-14

(a)20 Daarom is voor hem geen sterveling onschuldig omdat hij de wet naleeft, want juist de wet leert ons de zonde kennen.
In hetzelfde hoofdstuk staat ...27 Kunnen wij ons dan nog ergens op laten voorstaan? Dat is uitgesloten. En door welke wet komt dat? Door de wet die eist dat u hem naleeft? Nee, door de wet die eist dat u gelooft. 28 Ik heb u er immers op gewezen dat een mens wordt vrijgesproken door te geloven, en niet door de wet na te leven. 29 Is God soms alleen de God van de Joden en niet die van de heidenen? Zeker ook die van de heidenen, 30 want er is maar één God, en hij zal zowel besnedenen als onbesnedenen op grond van hun geloof als rechtvaardigen aannemen. 31 Stellen wij door het geloof de wet buiten werking? Integendeel, wij bevestigen de wet juist.
(a)9 Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad.
(a) 5 Toen beleed ik u mijn zonde,
ik dekte mijn schuld niet toe,
ik zei: ‘Ik beken de HEER mijn ontrouw’ –
en u vergaf mij mijn zonde, mijn schuld. sela
(b) 24 Wie zal mij, ongelukkig mens, redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de dood? 25 Dat doet God! Dank aan hem door Jezus Christus, onze Heer. Met mijn verstand onderwerp ik mij aan de wet van God, maar door mijn natuur onderwerp ik mij aan de wet van de zonde.
(c) 24 Weet u niet dat van de atleten die in het stadion een wedloop houden er maar één de prijs kan winnen? Ren als de atleet die wint.
In hetzelfde hoofdstuk staat ... 21 En voor hen die niet onder de Joodse wet staan, ben ik als iemand geworden die de wet niet heeft, om hen te winnen. Dit betekent niet dat ik de wet van God heb losgelaten, maar dat ik mij heb onderworpen aan de wet van Christus.
(c) 12 Niet dat ik al zover ben en mijn doel al heb bereikt. Maar ik houd vol in de hoop eens dat te kunnen grijpen waarvoor Christus Jezus mij gegrepen heeft. 13 Broeders en zusters, ik beeld me niet in dat ik het al heb bereikt, maar één ding is zeker: ik vergeet wat achter me ligt en richt mij op wat voor me ligt. 14 Ik ga recht op mijn doel af: de hemelse prijs waartoe God mij door Christus Jezus roept.
In hetzelfde hoofdstuk staat ... Aan wat er in de wet over gerechtigheid staat, voldeed ik volledig. 7 Maar wat voor mij winst was, ben ik omwille van Christus als verlies gaan beschouwen. 8 Sterker nog, alles beschouw ik als verlies. Het kennen van Christus Jezus, mijn Heer, overtreft immers alles. Omwille van hem heb ik alles prijsgegeven; ik heb alles als afval weggegooid. Ik wilde Christus winnen 9 en één met hem zijn – niet door mijn eigen rechtvaardigheid omdat ik de wet naleef, maar door die van God, de rechtvaardigheid die er is door het geloof in Christus.

@ antwoord op Pieter649
Maar om een vraag als "Godslastering te bestempelen" vind ik te ver gaan, mede omdat je niet met een bijbelse weerlegging komt.
De vraag was dan ook "geef je satan daarmee niet een werktuig in handen ... " Zoals jij het stelt zeg ik dat het omonstotelijk vaststaat dat de kerk "satan een werktuig in handen geeft ..." Een niet onbelangrijk verschil in lezen en lezen ...
@ antwoord op Willemijn232
Als de leer van de kerk zich stelt onder de wet, dit door de 10 geboden de wet te noemen, dan stelt men zich toch gelijk aan de Joden .. ?? De leer van de kerk stelt zich niet alleen door de 10 geboden gelijk onder de wet, maar, en dat is een ander onderwerp, ook door zich te beroepen op het verbond wat God heeft gemaakt met Abraham ..

..

Je stelt dus hier dat die 10 geboden alleen voor de Joden zijn?
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: woensdag 21 september 2011, 22:10

CROSSROAD317 schreef:

gaat het er om wat de kerken als wet zien, of gaat het erom wat Paulus bedoelde met de wetten???

@ antwoord op Pieter649

..

Tja, zo kun je alles recht praten wat krom is Gefrustreerde smiley

ik weet niet of je ooit wel eens van suggestief taalgebruik gehoord hebt, je weet op zeker wel hoe je het moet gebruiken....
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: woensdag 21 september 2011, 22:30

PIETER649 schreef:
gaat het er om wat de kerken als wet zien, of gaat het erom wat Paulus bedoelde met de wetten???

Ja het gaat erom wat Paulus ziet / bedoelde met wetten ... de vraag is dan waarom de kerken het anders zien ...
Op die manier verleg je dan toch de 10 geboden naar de wet?

Tja, zo kun je alles recht praten wat krom is Gefrustreerde smiley

ik weet niet of je ooit wel eens van suggestief taalgebruik gehoord hebt, je weet op zeker wel hoe je het moet gebruiken....

Nee, suggestief is hoe jij het leest en vertaalt naar godslastering ... Gefrustreerde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY641

BerichtGeplaatst: woensdag 21 september 2011, 22:52

Het is kinderlijk eenvoudig.

Jezus is mijn bron van liefde, redding en zaligmaking.
Het allerbelangrijkste gebod is: Blijf in Mijn liefde.

De 10 geboden zie ik als 10 liefdevolle waarschuwingen van God om ons te beschermen. Als ik 1 van de 10 overtreedt, stap ik uit de liefde van Jezus.

Als ik in Zijn liefde ben, voldoe ik automatisch aan alle geboden.
Jezus zegt zelf dat Hij gekomen is, niet om de wet af te schaffen, maar om haar te VERVULLEN (met Zichzelf!!)

Kortom: de liefde is veel belangrijker dan de wet.
De wet zonder de liefde doodt.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 22 september 2011, 00:05

PIETER649 schreef:
Ach chat, dat gebeurt toch overal? dat slordig met voorschriften omgaan? hoeveel vrouwen dragen in jouw gemeente een hoofdbedekking tijdens de dienst?
Ik heb je wel vaker verteld dat een vrouw zonder hoofddeksel gezien werd als een vrouw van lichte zeden. Ik vertaal de tekst dus zo, dat vrouwen zich zo moeten kleden dat ze geen aanstoot voor mannen vormen. Als een vrouw met diepe colleté in de dienst komt, zal ze daar op gewezen worden.
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: donderdag 22 september 2011, 09:51

CHATULIEM619 schreef:
Ik heb je wel vaker verteld dat een vrouw zonder hoofddeksel gezien werd als een vrouw van lichte zeden. Ik vertaal de tekst dus zo, dat vrouwen zich zo moeten kleden dat ze geen aanstoot voor mannen vormen. Als een vrouw met diepe colleté in de dienst komt, zal ze daar op gewezen worden.

dan ga ik jou voor de zoveelste keer vragen waarom het 1 wel op de letter exact genomen moet worden, en het andere niet.
ik zie daar toch een zekere willekeur in.
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: donderdag 22 september 2011, 10:49

ROADY641 schreef:
Het is kinderlijk eenvoudig.

Jezus is mijn bron van liefde, redding en zaligmaking.
Het allerbelangrijkste gebod is: Blijf in Mijn liefde.

De 10 geboden zie ik als 10 liefdevolle waarschuwingen van God om ons te beschermen. Als ik 1 van de 10 overtreedt, stap ik uit de liefde van Jezus.

Als ik in Zijn liefde ben, voldoe ik automatisch aan alle geboden.
Jezus zegt zelf dat Hij gekomen is, niet om de wet af te schaffen, maar om haar te VERVULLEN (met Zichzelf!!)

Kortom: de liefde is veel belangrijker dan de wet.

Ben je dan wel volmaakte mens?
Elke dag overtreden we alle geboden en ook dagelijks vragen we bij Jezus om vergeving voor God
De wet zonder de liefde doodt.
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: donderdag 22 september 2011, 11:10

MARISKA601 schreef:
Je stelt dus hier dat die 10 geboden alleen voor de Joden zijn?

Ik stel helemaal niets, maar als je me nou uit mijn posting kunt aanwijzen waar ik dat zo specifiek stel, dan wil ik dat wel veranderen ...

Voor mij zijn de 10 geboden een handreiking die je in je hele leven kunt/mag toepassen, met daarbij nog het 11de gebod ... Joh. 13:34
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 22 september 2011, 11:54

PIETER649 schreef:
dan ga ik jou voor de zoveelste keer vragen waarom het 1 wel op de letter exact genomen moet worden, en het andere niet.
ik zie daar toch een zekere willekeur in.
Het is belangrijk om altijd een tekst in haar context te zien. Textuele context, sociale context, culturele context en historische context. Een paar week geleden heb ik een voorbeeld gegeven: Iemand die aan een paal hangt is vervloekt....mag dus niet paaldansen, (ndien de paal van hout is.) In de door jouw aangehaalde tekst is de culturele context bekend en maakt het ook meteen duidelijk hoe Paulus dit bedoelt.
Letterlijk nemen betekent zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke bedoeling van de schrijver te komen, pas dan kun je het vertalen en interpreteren naar onze tijd.

Wat betreft de tekst van 2 Kor. 3. Het is duidelijk dat er twee verbonden zijn, het verbond van de wet en het verbond van de Geest. Nergens wijst Paulus het verbond van de wet af, maar hij stelt dat wij als christenen mogen leven naar het nieuwe verbond, het verbond van de Geest. Was het verbond van de wet gebaseerd op veroordeling, het verbond van de Geest is gebaseerd op vrijheid van veroordeling.
De basis van het verbond van de wet is natuurlijk de 10 geboden. Je kunt het er niet los van zien, omdat dit de Woorden zijn, die God zelf geschreven heeft. Tegelijkertijd waarschuwt Paulus voor het gevaar om de wet centraal te gaan stellen in het geloof. Het is blijven hangen in het oude verbond, het bedekt het hart naar de bevrijding die de Geest geeft.
Zelf vind ik het vreemd dat mij verweten wordt dat ik het Oude Testament niet belangrijk meer vind. Ik denk dat in mijn onderwijs zowel het Oude Testament en het Nieuwe Testament op een evenwichtige manier behandeld worden.
Als je wilt weten hoe je de relatie met God in stand wilt houden, heb je veel meer aan het Oude Testament, omdat er heel veel verhalen in staan over hoe mensen met God leven. Het nieuwe testament heeft dat veel minder. De eerste vier evangeliën gaan over Jezus leven en de verlossing die Hij met Zijn offer bracht. Handelingen geeft een beschrijving van de eerste gemeentes, en verder zijn de brieven leerstellig, zonder dat we echt zien hoe mensen zelf met God leven. Zelf vind ik dat het Oude Testament bv heel pragmatisch is ten opzichte van tweede huwelijken. Vaak zien we dat God rekening houdt met de situatie van de mens, iets wat ik wel eens mis bij sommige kerkelijke stromingen.
Het Oude Testament laat ook de wil zien van God hoe we zouden moeten leven. En biedt eigenlijk geen oplossing voor mensen die zich daar niet aan kunnen houden.
Het Nieuwe Testament laat de oplossing zien. We kunnen verlost worden van zonde door het aanvaarden van Jezus' verlossing in ons leven. En het laat zien dat we de kracht kunnen ontvangen om deze boodschap te brengen aan anderen die verloren zijn. Tenslotte laat het zien, dat de overwinning al vast staat. Uiteindelijk zullen we in een nieuwe hemel en aarde wonen..

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op donderdag 22 september 2011, 12:21
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: donderdag 22 september 2011, 17:59

CHATULIEM619 schreef:

Ik vind best wel dat je een punt heb wat de Sabbath aangaande, daar begin ik ook steeds vaker aan te twijfelen. Bij ons wordt beweert dat het de opstandingsdag is. Het is goed om die te vieren, maar niet ten kosten van de Sabbath.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: donderdag 22 september 2011, 18:09

CHATULIEM619 schreef:

Ik vind mannen in korte broeken ook niet echt in de kerk kunnen als ik eerlijk ben........
Zag ik eens in een opwekkingsdienst Verraste, verbaasde smiley Worden mannen daar niet opgewezen? Verraste, verbaasde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: donderdag 22 september 2011, 18:49

WILLEMIJN232 schreef:
Ik vind mannen in korte broeken ook niet echt in de kerk kunnen als ik eerlijk ben........
Zag ik eens in een opwekkingsdienst Verraste, verbaasde smiley Worden mannen daar niet opgewezen? Verraste, verbaasde smiley

Mee eens maar wat vind je dan van de dames in zeer korte minirokjes net geen slipje te zien en topje met spaghettie bandjes Verraste, verbaasde smiley Vind dit nog meer aanstootgevend Boze smiley
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: donderdag 22 september 2011, 20:24

ERIKA129 schreef:
Mee eens maar wat vind je dan van de dames in zeer korte minirokjes net geen slipje te zien en topje met spaghettie bandjes Verraste, verbaasde smiley Vind dit nog meer aanstootgevend Boze smiley

dat is geen vergelijk, een korte broek onthuld niets, maar een mini rokje, en topje dus wel. En daarbij gelaten, in de kerk pal bij het strand, heb ik nog nooit een kerel met een korte broek gezien. Maar wel dames met heel veel.... het onthulde nog al veel, en daar hoeft het niet eens zomer voor te zijn. Ik werd er door ernstig gehinderd, in mijn ogen naar de dienst Verlegen lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: donderdag 22 september 2011, 20:34

GERRIT084 schreef:
dat is geen vergelijk, een korte broek onthuld niets, maar een mini rokje, en topje dus wel. En daarbij gelaten, in de kerk pal bij het strand, heb ik nog nooit een kerel met een korte broek gezien. Maar wel dames met heel veel.... het onthulde nog al veel, en daar hoeft het niet eens zomer voor te zijn. Ik werd er door ernstig gehinderd, in mijn ogen naar de dienst Verlegen lachende smiley

Dat is wel een vergelijk, alleen kijk jij met een mannenblik naar die korte broek en vrouwen met een vrouwenblik...... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: donderdag 22 september 2011, 20:38

Mij is ooit verteld dat als je naar de kerk gaat, dat je dan naar de bruiloft van het Lam gaat, en dan dien je je op zijn allerbest gekleed te gaan.

Als je bij de koningin op visite gaat kom je er ook niet in in je strandkleding.
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: donderdag 22 september 2011, 21:25

MARISKA601 schreef:
Mij is ooit verteld dat als je naar de kerk gaat, dat je dan naar de bruiloft van het Lam gaat, en dan dien je je op zijn allerbest gekleed te gaan.

Als je bij de koningin op visite gaat kom je er ook niet in in je strandkleding.

Helemaal goed Mariska, maar helaas is de werkelijkheid anders tegenwoordig, zeker in ons land, waar alles kan en mag. En er wordt te makkelijk geschermd met, dat met al de normen en waarden, die in de Bijbel staan, eigenlijk bedoeld wordt, de tijd waar men toen in leefde. En dat die normen en waarden zijn aangepast aan de tegenwoordige tijd. Das wel lekker makkelijk. In ene heel veel mogelijkheden.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 22 september 2011, 22:53

MARISKA601 schreef:

Dat is dus niet helemaal juist. De bruiloft komt pas na het laatste oordeel, maar ik sta wel sympathiek tegenover de achterliggende gedachte.
Topjes op korte broeken, vind ik gewoon niet kunnen.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 9 Volgende
Pagina 1 van 9