ChristianMatch

Forum

De zon en de ZOON
Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
EVA685

BerichtGeplaatst: zondag 22 augustus 2010, 00:01

Je kunt niet zonder de zon
maar ook niet zonder de ZOON.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: zondag 22 augustus 2010, 08:23

EVA685 schreef:
Je kunt niet zonder de zon
maar ook niet zonder de ZOON.

waarom niet?
Naar boven

Auteur Bericht
DANIEL777

BerichtGeplaatst: zondag 22 augustus 2010, 08:33

JONATHAN890 schreef:
waarom niet?
Lijkt mij logisch de zon "schenkt"leven door gewassen te laten groeien die we als mens kunnen eten.

Maar de Zoon schenkt ons als we dat aanvaarden tenminste Het Eeuwige Leven.

Conclusie je kunt om het eerste iets makkelijker heen dan de tweede stelling.
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: zondag 22 augustus 2010, 10:00

DANIEL777 schreef:
Lijkt mij logisch de zon "schenkt"leven door gewassen te laten groeien die we als mens kunnen eten.

Maar de Zoon schenkt ons als we dat aanvaarden tenminste Het Eeuwige Leven.

Conclusie je kunt om het eerste iets makkelijker heen dan de tweede stelling.

waarom? zonder de zon gaan we allemaal dood toch? is er totaal geen leven mogelijk? dus om de eerste kan je helemaal niet heen.
Naar boven

Auteur Bericht
DANIEL777

BerichtGeplaatst: zondag 22 augustus 2010, 13:20

JONATHAN890 schreef:
waarom? zonder de zon gaan we allemaal dood toch? is er totaal geen leven mogelijk? dus om de eerste kan je helemaal niet heen.
Maar dan rijst de vraag weer Wie heeft de zon voor ons geschapen?
Dus het begon bij de Vader de Zoon en Heilige Geest en de schepping van de aarde.
Naar boven

Auteur Bericht
EVA685

BerichtGeplaatst: zondag 22 augustus 2010, 22:22

DANIEL777 schreef:
Maar dan rijst de vraag weer Wie heeft de zon voor ons geschapen?
Dus het begon bij de Vader de Zoon en Heilige Geest en de schepping van de aarde.

Er staat toch.....Er zij licht Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: zondag 22 augustus 2010, 23:07

EVA685 schreef:

Ja en toch ook

Joh 1:1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God. 3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen. 5 Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen.

en verder
9 [Jezus is] het ware licht, dat ieder mens verlicht en naar de wereld kwam.

dus je hebt licht en licht
Naar boven

Auteur Bericht
EVA685

BerichtGeplaatst: maandag 23 augustus 2010, 14:39

JONATHAN890 schreef:
Ja en toch ook

Joh 1:1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God. 3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen. 5 Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in haar macht gekregen.

en verder
9 [Jezus is] het ware licht, dat ieder mens verlicht en naar de wereld kwam.

dus je hebt licht en licht

Mooi uitgelegd Knipoog smiley
Je hebt ook nog de Engel des lichts toch Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
HANS744

BerichtGeplaatst: maandag 23 augustus 2010, 19:08

EVA685 schreef:
Mooi uitgelegd Knipoog smiley
Je hebt ook nog de Engel des lichts toch Smiley die vol vragen zit

op de vierde dag schiep GOD 2 lichte de maan voor s.nachts en de zon voor overdag en zonder dat licht kunnen wij niet. en zonder de ZOON hebben wij geen eeuwig leven als je HEM in je hart heb
Naar boven

Auteur Bericht
EVA685

BerichtGeplaatst: maandag 23 augustus 2010, 19:56

HANS744 schreef:
op de vierde dag schiep GOD 2 lichte de maan voor s.nachts en de zon voor overdag en zonder dat licht kunnen wij niet. en zonder de ZOON hebben wij geen eeuwig leven als je HEM in je hart heb

En zo is het Hans, HIJ is het licht der wereld Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 augustus 2010, 18:32

HANS744 schreef:

gen 1: 3 God zei: ‘Er moet licht komen,’ en er was licht. 4 God zag dat het licht goed was, en hij scheidde het licht van de duisternis; 5 het licht noemde hij dag, de duisternis noemde hij nacht. Het werd avond en het werd morgen. De eerste dag.

Gen 1: 14 God zei: ‘Er moeten lichten aan het hemelgewelf komen om de dag te scheiden van de nacht. Ze moeten de seizoenen aangeven en de dagen en de jaren, 15 en ze moeten dienen als lampen aan het hemelgewelf, om licht te geven op de aarde.’ En zo gebeurde het. 16 God maakte de twee grote lichten, het grootste om over de dag te heersen, het kleinere om over de nacht te heersen, en ook de sterren. 17 Hij plaatste ze aan het hemelgewelf om licht te geven op de aarde, 18 om te heersen over de dag en de nacht en om het licht te scheiden van de duisternis. En God zag dat het goed was. 19 Het werd avond en het werd morgen. De vierde dag.

Wie legt mij dit even uit?? dag 1 - God schiep het licht
wat gebeurde er dan op dag 4??
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 augustus 2010, 19:51

JONATHAN890 schreef:
gen 1: 3 God zei: ‘Er moet licht komen,’ en er was licht. 4 God zag dat het licht goed was, en hij scheidde het licht van de duisternis; 5 het licht noemde hij dag, de duisternis noemde hij nacht. Het werd avond en het werd morgen. De eerste dag.

Gen 1: 14 God zei: ‘Er moeten lichten aan het hemelgewelf komen om de dag te scheiden van de nacht. Ze moeten de seizoenen aangeven en de dagen en de jaren, 15 en ze moeten dienen als lampen aan het hemelgewelf, om licht te geven op de aarde.’ En zo gebeurde het. 16 God maakte de twee grote lichten, het grootste om over de dag te heersen, het kleinere om over de nacht te heersen, en ook de sterren. 17 Hij plaatste ze aan het hemelgewelf om licht te geven op de aarde, 18 om te heersen over de dag en de nacht en om het licht te scheiden van de duisternis. En God zag dat het goed was. 19 Het werd avond en het werd morgen. De vierde dag.

Die vraag heb ik me ook weleens gesteld. k Heb eigenlijk geen idee. Wat ik me kan voorstellen is dat bijvoorbeeld tot aan dag 4 het licht rechtstreeks van God afkomstig was en daarna niet meer. Net zoals over het Nieuwe Jeruzalem staat beschreven: Openbaring 21:23 En de stad behoeft de zon en de maan niet, dat zij in dezelve zouden schijnen; want de heerlijkheid Gods heeft haar verlicht, en het Lam is haar Kaars.

Maar dat is speculatie; mss zijn er betere verklaringen?

GrZing!
Naar boven

Auteur Bericht
EVA685

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 augustus 2010, 22:12

JONATHAN890 schreef:

De eerste dag scheidde HIJ het licht van de duisternis.
Op dag 4 werden de zon, maan en de sterren gemaakt volgens de Bijbel.
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 augustus 2010, 23:10

EVA685 schreef:
De eerste dag scheidde HIJ het licht van de duisternis.
Op dag 4 werden de zon, maan en de sterren gemaakt volgens de Bijbel.

t is een uitleg, maar God noemde het licht dag en de duisternis nacht.
en het werd avond en morgen, de 1e dag.
Voor avond te worden en weer morgen is er een zon nodig, dus die was er dus.

wat dan de 4e dag? in vers 18 staat weer hetzelfde als de dingen van dag 1, om de scheiding te maken tussen licht en duisternis.

dus wie legt het mij uit?
Naar boven

Auteur Bericht
EVA685

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 augustus 2010, 23:13

JONATHAN890 schreef:

wat dan de 4e dag? in vers 18 staat weer hetzelfde als de dingen van dag 1, om de scheiding te maken tussen licht en duisternis.

HIJ maakte toch op de 4de dag zon, maan en de sterren?
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 augustus 2010, 23:16

EVA685 schreef:
HIJ maakte toch op de 4de dag zon, maan en de sterren?

en wat dan de 1e dag? hetzelfde??
Naar boven

Auteur Bericht
EVA685

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 augustus 2010, 23:20

JONATHAN890 schreef:
en wat dan de 1e dag? hetzelfde??

Lijkt het op, maar was net ietsjes anders, kijk naar voorgaande antwoord.
Naar boven

Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 augustus 2010, 23:28

EVA685 schreef:
Lijkt het op, maar was net ietsjes anders, kijk naar voorgaande antwoord.

heb ik gelezen, maar ik vind het geen antwoord, 1e dag en 4e dag zijn voor mij t zelfde..

Ik weet en geloof echt dat God de schepper van alles is, maar als ik het scheppingsverhaal lees, dan ontkom ik er niet aan om te zien dat dit geschreven is door iemand, die getracht heeft de Almacht en scheppingskracht van God op een bijzondere manier te omschrijven, met een zeer menselijke inbreng, en met de gedachte en kennis van dat moment
Een platte aarde, waar boven het licht was en onder de duisternis.

Maar voor een goede uitleg sta ik nog steeds open.
Naar boven

Auteur Bericht
EVA685

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 augustus 2010, 23:52

JONATHAN890 schreef:
heb ik gelezen, maar ik vind het geen antwoord, 1e dag en 4e dag zijn voor mij t zelfde..

Ik weet en geloof echt dat God de schepper van alles is, maar als ik het scheppingsverhaal lees, dan ontkom ik er niet aan om te zien dat dit geschreven is door iemand, die getracht heeft de Almacht en scheppingskracht van God op een bijzondere manier te omschrijven, met een zeer menselijke inbreng, en met de gedachte en kennis van dat moment
Een platte aarde, waar boven het licht was en onder de duisternis.

Maar voor een goede uitleg sta ik nog steeds open.

Die uitleg wil ik ook horen, wie durft?
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: woensdag 25 augustus 2010, 07:20

EVA685 schreef:
Die uitleg wil ik ook horen, wie durft?

Euh... ik heb al gereageerd en ik vind het zelf, hoewel het speculatief is, tot nu toe een aanneembaar verhaal.

Jonathan; ik ben het niet met je eens dat voor het licht de zon en maan nodig zijn. Dat is in Openbaringen niet zo, en dat kan ook eerder het geval zijn geweest.

Hoe langer ik erover nadenk hoe aannemelijker ik het vind worden. 't Zou veel verklaren. Bijvoorbeeld waarom de zon in veel, zo niet alle, occulte bewegingen zo hardnekkig wordt aanbeden.

Misschien heeft het ook een link naar de zondeval. 'k Kan me voorstellen dat iig vanaf de zondeval Gods directe licht en heerlijkheid niet meer op de aarde konden schijnen. Hoewel dat weer tot nieuwe vragen m.b.t. de timing leidt. Mogelijk zijn beide soorten licht (licht direct van God afkomstig en de hemellichten)er geweest tot aan de zondeval. En is met de zondeval het 1e soort licht weggenomen. Dat schijnt nu alleen in onze harten. Zeg niet dat dit geen zichtbaar licht is, want het was zichtbaar op het gelaat van Mozes en op dat van Stephanus en deze afstraling komt nog steeds zichtbaar voor.

GrZing!

Laatst aangepast door
ZINGA672
op woensdag 25 augustus 2010, 07:28
Naar boven

Auteur Bericht
MARTIN695

BerichtGeplaatst: woensdag 25 augustus 2010, 22:30

Maar het is toch eigelijk heel eenvoudig of zie ik het verkeert hoe vaak heb je niet een bewolkte dag en dan schijnt er geen zon maar het is ook niet donker dus ik snap het een klein beetje.
Sjalom
Martin
Naar boven

Auteur Bericht
EVA685

BerichtGeplaatst: woensdag 25 augustus 2010, 22:36

ZINGA672 schreef:
Euh... ik heb al gereageerd en ik vind het zelf, hoewel het speculatief is, tot nu toe een aanneembaar verhaal.

Jonathan; ik ben het niet met je eens dat voor het licht de zon en maan nodig zijn. Dat is in Openbaringen niet zo, en dat kan ook eerder het geval zijn geweest.

Hoe langer ik erover nadenk hoe aannemelijker ik het vind worden. 't Zou veel verklaren. Bijvoorbeeld waarom de zon in veel, zo niet alle, occulte bewegingen zo hardnekkig wordt aanbeden.

Misschien heeft het ook een link naar de zondeval. 'k Kan me voorstellen dat iig vanaf de zondeval Gods directe licht en heerlijkheid niet meer op de aarde konden schijnen. Hoewel dat weer tot nieuwe vragen m.b.t. de timing leidt. Mogelijk zijn beide soorten licht (licht direct van God afkomstig en de hemellichten)er geweest tot aan de zondeval. En is met de zondeval het 1e soort licht weggenomen. Dat schijnt nu alleen in onze harten. Zeg niet dat dit geen zichtbaar licht is, want het was zichtbaar op het gelaat van Mozes en op dat van Stephanus en deze afstraling komt nog steeds zichtbaar voor.

GrZing!

Heer Uw licht en Uw liefde schijnen
waar U bent zal de nacht verdwijnen
Jezus licht van de wereld vernieuw ons
levend woord ja Uw waarheid bevrijd ons
schijn in mij, schijn door mij.

Aan dit lied moest ik even denken Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
DANIEL777

BerichtGeplaatst: donderdag 26 augustus 2010, 18:35

EVA685 schreef:
Dat werd toch uitgesproken door God dat er licht zou komen Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
EVA685

BerichtGeplaatst: donderdag 26 augustus 2010, 19:14

DANIEL777 schreef:
Dat werd toch uitgesproken door God dat er licht zou komen Knipoog smiley

Gelukkig wel, anders bleef het donker Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
GRACE585

BerichtGeplaatst: donderdag 26 augustus 2010, 21:48

JONATHAN890 schreef:

jonathan ik lees dat de lichten die God maakte op die 4e dag een meervoud dus om het verschil aan te duiden een aanwijzing zowel van vaste tijden als van dagen en jarentot lichten aan het uitspansel des hemels een groot licht voor de dag een kleinere voor de nacht benevens de sterren.

ik denk hierbij aan oa reizigers die zo hun tijden bepaalde en richting ;overdag op de zon en s'nachts op de maan en sterren,zo ook de scheepsvaart
hier maak ik dus uit op dat God al veel verder dacht dan adam en eva in hun hof van eden.Hoe groot is onze God!
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: donderdag 26 augustus 2010, 22:05

Jammer dat je dit er nu weer bijzet.....de term occulte bewegingen.....
en wat bedoel je met occult? yoga? daar heb ik nog nooit de zon aanbeden hoor... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 augustus 2010, 16:10

WILLEMIJN232 schreef:

Jammer dat je dit er nu weer bijzet.....de term occulte bewegingen.....
en wat bedoel je met occult? yoga? daar heb ik nog nooit de zon aanbeden hoor... Knipoog smiley

Waarom is het jammer dat ik dit hierbij zet? Vind je dat de zon aanbeden hoort te worden? Of begrijp je de voor de hand liggende reden dat ik dit schrijf niet en moet ik het uitleggen?

Met occulte bewegingen bedoel ik bewegingen die gebruik maken van machten en krachten uit het rijk van de duisternis, hetwelk door God verboden is. In de hekserij en het satanisme wordt (o.a.) de zon aanbeden.

Maar je voelt je kennelijk aangesproken dus je weet goed waar je mee bezig bent.

GrZ

Laatst aangepast door
ZINGA672
op vrijdag 27 augustus 2010, 16:10
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 augustus 2010, 17:12

ZINGA672 schreef:
Waarom is het jammer dat ik dit hierbij zet? Vind je dat de zon aanbeden hoort te worden? Of begrijp je de voor de hand liggende reden dat ik dit schrijf niet en moet ik het uitleggen?

Met occulte bewegingen bedoel ik bewegingen die gebruik maken van machten en krachten uit het rijk van de duisternis, hetwelk door God verboden is. In de hekserij en het satanisme wordt (o.a.) de zon aanbeden.

Maar je voelt je kennelijk aangesproken dus je weet goed waar je mee bezig bent.

GrZ

Ik weet inderdaad heel goed waar ik mee bezig ben en daarom vind ik het zo jammer dat je het hier opschrijft........Het heeft geen meerwaarde........
Ik vind jouw geloof misschien wel beetje eng maar daar schrijf ik toch ook geen rare dingen over?
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 augustus 2010, 17:42

WILLEMIJN232 schreef:
Ik weet inderdaad heel goed waar ik mee bezig ben en daarom vind ik het zo jammer dat je het hier opschrijft........Het heeft geen meerwaarde........
Ik vind jouw geloof misschien wel beetje eng maar daar schrijf ik toch ook geen rare dingen over?

Begrijp ik het goed dat je aan hekserij en satanisme doet? Want daar heb ik iets over opgeschreven. Wel vreemd dat je dan op een christelijke site zit.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 augustus 2010, 17:55

ZINGA672 schreef:
Begrijp ik het goed dat je aan hekserij en satanisme doet? Want daar heb ik iets over opgeschreven. Wel vreemd dat je dan op een christelijke site zit.

Vind je? Misschien je eens verdiepen in de inhoud?????
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende
Pagina 1 van 4