Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 22 oktober 2011, 22:19
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Ik lees altijd alles wat je schrijft, en wij zijn het dus niet eens in deze. Ik ga er dus verders niet op in, dan alleen wat ik tot nu toe gezegt heb. Prettige afsuiting van het weekend morgen, en een goede zondag. |
Ik heb meer het idee dat je het anders opvat dan dat Chatuliem het bedoelt...........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: zondag 23 oktober 2011, 11:52
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik heb meer het idee dat je het anders opvat dan dat Chatuliem het bedoelt........... |
Dat is vaak zo, maar het ligt hem meer in de opvatting
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 23 oktober 2011, 18:27
|
|
|
PIETER649 schreef: | middenweg? niet koud, niet warm maar lauw? Laodicea? Jezus ging niet de middenweg, hij ging tot het gaatje!
WWJD Chat? | sorry voor de late reactie,ik bedoel de middenweg tussen angst en liefde. Of beter de middenweg tussen angst en vertrouwen....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: woensdag 26 oktober 2011, 19:16
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | sorry voor de late reactie,ik bedoel de middenweg tussen angst en liefde. Of beter de middenweg tussen angst en vertrouwen.... |
En welke middenweg is dat? die tussen angst en liefde? of angst en vertrouwen?
Sorry,..heb soms niet de tijd om alle reacties te lezen..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: donderdag 27 oktober 2011, 04:22
|
|
|
Daar zijn geen middenwegen tussen, Marian.
Angst, óf vertrouwen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: donderdag 27 oktober 2011, 04:28
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik denk dat je de relatie met God heel goed kunt vergelijken met je vader. En uit mijn ervaring weet ik, dat ik nooit bang geweest ben voor mijn vader, had wel respect voor hem en wist dat hij in staat was mij te straffen als ik dingen fout deed. Maar het is nooit het belangrijkste motief geweest voor mijn liefde voor hem. Zo ook met mijn hemelse Vader. Wie zijn relatie met God definieert met angst, weet niet wat bekering en wedergeboorte is.... |
Quote: | had wel respect voor hem en wist dat hij in staat was mij te straffen als ik dingen fout deed. |
En dan steeds beginnen over wat ík heb meegemaakt, en hoe mij dat heeft gevormd, volgens jou.
Alice Miller, auteur over wat de kindertijd met je kan doen, zeker als je 'blij' bent of 'respect' hebt, dat je vroeger 'gestraft' bent door ouder(s). O.a: Het drama van het begaafde kind. Zie google.
Klik hier
Eigenlijk, omdat je steeds mijn verleden, en wat ik heb meegemaakt, als reden aanvoert voor mijn postings. Komt niet in je op dat ik, zelfstandig een mening heb, die allang niet meer is gevormd door verleden. Vandaar.
De term projectie komt nu in me op.
Projectie is onder andere een term uit de psychologie. Van projectie kan sprake zijn wanneer men eigenschappen of emoties van zichzelf tracht te ontkennen, verbergen of verdringen door deze toe te schrijven aan iets of iemand anders.
Dat ik dit schrijf is omdat ik merk dat je míj elke keer toeschrijft, dat dingen van nu, meningen van mij bijvoorbeeld, zijn gevormd door mijn verleden. En dat stoort me best wel! Eigenlijk stoort mij dat behoorlijk. Vandaar deze reactie.
Ómdat ik heb geleerd, om mijn meningen los van mijn verleden, te geven. Mijn leven te leven zonder invloeden van kindertijd en verleden. Omdat ik de gehele waarheid van mijn kindertijd en verleden onder ogen heb leren zien en het niet meer zat te verdringen, is dat mogelijk geworden.
Hier de laatste twee keer dat je dat deed: "Uiteindelijk bepaalt je eigen achtergrond heel sterk hoe je naar zo'n docu kijkt." Geplaatst: woensdag 26 oktober 2011, 15:05 door jou.
Én: Het blijft echter jouw waarheid, gebaseerd op jouw ervaringen.. Geplaatst: donderdag 27 oktober 2011, 00:09 ook door jou.
In het onderwerp: Gebedsgenezing zin of onzin bij het forum Christelijk leven.
Door jou toespelingen, dat ik de speelbal ben van mijn verleden, zou het misschien projectie kunnen zijn. Met andere woorden, wat je over mij zegt, geldt eigenlijk voor jezelf.
Je hoort vaak, dat iemand zegt, dat ie 'blij' is dat ie veel geslagen is in zijn kindertijd, anders was ie niet zo gedisciplineerd, had ie nooit iets geleerd of had ie nu niet zo'n sterke persoonlijkheid gehad, enzovoort. Eigenlijk, om 'het' goed te praten.
En je hebt het over respect hebben, je wist dat hij in staat was je te straffen als je dingen fout deed...En dat was nooit je belangrijkste motief geweest voor jou liefde voor hem. Eigenlijk zeg je hier, dat het feit dat je wist dat hij in staat was je te straffen als je dingen fout deed, dat dát nooit je bélangrijkste motief was geweest voor jou liefde voor hem..... En dat je respect voor hem had. Omdat je wist dat hij in staat was je te straffen als je dingen fout deed? En dit trek je door naar een vergelijking over hoe God is? Respect voor God, omdat ik weet dat Hij in staat is mij te straffen als ik iets verkeerd doe? Ja, zomaar wat vragen hoor...
Hoe kan sowieso het feit, dat je weet dat iemand in staat was je te straffen als je dingen fout deed een motief voor liefde zijn? En dan was dat nooit je belangrijkste motief.. Dan denk ik: wat was dan je belangrijkste motief? en belangrijkere motieven? Dingen die nog wreder waren dan 'straffen als je dingen fout deed?'
NB: wreed Heel onvriendelijk, gemeen, harteloos. Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/wreed
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op donderdag 27 oktober 2011, 07:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 27 oktober 2011, 10:19
|
|
|
SHANITA130 schreef: | De term projectie komt nu in me op.
Projectie is onder andere een term uit de psychologie. Van projectie kan sprake zijn wanneer men eigenschappen of emoties van zichzelf tracht te ontkennen, verbergen of verdringen door deze toe te schrijven aan iets of iemand anders.
Dat ik dit schrijf is omdat ik merk dat je míj elke keer toeschrijft, dat dingen van nu, meningen van mij bijvoorbeeld, zijn gevormd door mijn verleden. En dat stoort me best wel! Eigenlijk stoort mij dat behoorlijk. Vandaar deze reactie.
Ómdat ik heb geleerd, om mijn meningen los van mijn verleden, te geven. Mijn leven te leven zonder invloeden van kindertijd en verleden. Omdat ik de gehele waarheid van mijn kindertijd en verleden onder ogen heb leren zien en het niet meer zat te verdringen, is dat mogelijk geworden.
Hier de laatste twee keer dat je dat deed: "Uiteindelijk bepaalt je eigen achtergrond heel sterk hoe je naar zo'n docu kijkt." Geplaatst: woensdag 26 oktober 2011, 15:05 door jou.
Én: Het blijft echter jouw waarheid, gebaseerd op jouw ervaringen.. Geplaatst: donderdag 27 oktober 2011, 00:09 ook door jou.
In het onderwerp: Gebedsgenezing zin of onzin bij het forum Christelijk leven.
Door jou toespelingen, dat ik de speelbal ben van mijn verleden, zou het misschien projectie kunnen zijn. Met andere woorden, wat je over mij zegt, geldt eigenlijk voor jezelf.
Je hoort vaak, dat iemand zegt, dat ie 'blij' is dat ie veel geslagen is in zijn kindertijd, anders was ie niet zo gedisciplineerd, had ie nooit iets geleerd of had ie nu niet zo'n sterke persoonlijkheid gehad, enzovoort. Eigenlijk, om 'het' goed te praten.
En je hebt het over respect hebben, je wist dat hij in staat was je te straffen als je dingen fout deed...En dat was nooit je belangrijkste motief geweest voor jou liefde voor hem. Eigenlijk zeg je hier, dat het feit dat je wist dat hij in staat was je te straffen als je dingen fout deed, dat dát nooit je bélangrijkste motief was geweest voor jou liefde voor hem..... En dat je respect voor hem had. Omdat je wist dat hij in staat was je te straffen als je dingen fout deed? En dit trek je door naar een vergelijking over hoe God is? Respect voor God, omdat ik weet dat Hij in staat is mij te straffen als ik iets verkeerd doe? Ja, zomaar wat vragen hoor...
Hoe kan sowieso het feit, dat je weet dat iemand in staat was je te straffen als je dingen fout deed een motief voor liefde zijn? En dan was dat nooit je belangrijkste motief.. Dan denk ik: wat was dan je belangrijkste motief? en belangrijkere motieven? Dingen die nog wreder waren dan 'straffen als je dingen fout deed?'
NB: wreed Heel onvriendelijk, gemeen, harteloos. Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/wreed | Er is nog een ander topic over dit onderwerp: welke rol je opvoeding speelt voor de rest van je leven. En iedereen wordt op een bepaalde manier gevormd. Je stelt me een persoonlike vraag, ben jij mishandeld door je vader? En dan kan ik zeggen, de korte tijd dat ik hem gekend heb, heeft hij mij nooit mishandeld. Ik heb altijd een hele goede band gehad met hem. Wat ik probeer duidelijk te maken, is, dat je doelbewust bezig bent de evangelische beweging in een kwaad daglicht te stellen en daar ga ik tegen in. De video's die je hier toont, zijn bewust geplaatst om anderen te laten zien hoe extreem "wij" zijn. Ik probeer je er voortdurend op te wijzen, dat dit zeer extreme voorbeelden zijn, en dan ga je mij persoonlijk aanvallen. En niet mij alleen, iedereen die het niet met je eens is, krijgt een sneer. Je hebt geinsinueerd dat ik seksverslaafd was en nu insinueer je weer, dat ik door mijn vader mishandeld ben. Je hebt een vreemde vorm van discussiëren Shanita.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: donderdag 27 oktober 2011, 13:28
|
|
|
Volgens mij is het forum een uitgelezen gelegenheid om eens te discussieren over elkaars verschillende belevingen van Godsdienst en christen zijn...... Niet een gelegenheid om geloofsgenootschappen waar je slechte ervaringen mee hebt eens erg onderuit te halen en te veroordelen...... Persoonlijk denk ik als je dat doet dat je je verleden nog niet verwerkt hebt....en dat je daar dan maar eens aan moet beginnen......
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op donderdag 27 oktober 2011, 13:34
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: donderdag 27 oktober 2011, 14:18
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Er is nog een ander topic over dit onderwerp: welke rol je opvoeding speelt voor de rest van je leven. En iedereen wordt op een bepaalde manier gevormd. Je stelt me een persoonlike vraag, ben jij mishandeld door je vader? En dan kan ik zeggen, de korte tijd dat ik hem gekend heb, heeft hij mij nooit mishandeld. Ik heb altijd een hele goede band gehad met hem. Wat ik probeer duidelijk te maken, is, dat je doelbewust bezig bent de evangelische beweging in een kwaad daglicht te stellen en daar ga ik tegen in. De video's die je hier toont, zijn bewust geplaatst om anderen te laten zien hoe extreem "wij" zijn. Ik probeer je er voortdurend op te wijzen, dat dit zeer extreme voorbeelden zijn, en dan ga je mij persoonlijk aanvallen. En niet mij alleen, iedereen die het niet met je eens is, krijgt een sneer. Je hebt geinsinueerd dat ik seksverslaafd was en nu insinueer je weer, dat ik door mijn vader mishandeld ben. Je hebt een vreemde vorm van discussiëren Shanita. |
Nou, niet iedereen die anders denkt, krijgt een sneer van Shanita hoor. En ik kom ook uit de zogenaamde "evangelische" hoek. Brrrr, krijg nu al een nare smaak van dat woord. Want ik ben christen, niet evangelisch, nooit geweest ook trouwens. Ik hou niet eens van kerkelijke instellingen, erg he? Ik hou van de gemeente van Jezus. En ik ga dus niet naar een kerk maar ik ga naar een huisgemeente. Soms bezoek ik een kerk en ontmoet daar dan christenen, gelukkig maar. Van dezelfde gemeente, de gemeente van onze Heer Jezus Christus.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARYAN401
|
|
Geplaatst: donderdag 27 oktober 2011, 17:11
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Volgens mij is het forum een uitgelezen gelegenheid om eens te discussieren over elkaars verschillende belevingen van Godsdienst en christen zijn...... Niet een gelegenheid om geloofsgenootschappen waar je slechte ervaringen mee hebt eens erg onderuit te halen en te veroordelen...... Persoonlijk denk ik als je dat doet dat je je verleden nog niet verwerkt hebt....en dat je daar dan maar eens aan moet beginnen...... |
Dat ben ik helemaal met je eens, Willemijn!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: donderdag 27 oktober 2011, 17:16
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | sorry voor de late reactie,ik bedoel de middenweg tussen angst en liefde. Of beter de middenweg tussen angst en vertrouwen.... |
Rom 8,15 Want u hebt niet de Geest van slavernij ontvangen, die opnieuw tot angst leidt, maar u hebt de Geest van aanneming tot kinderen ontvangen, door Wie wij roepen: Abba, Vader!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: donderdag 27 oktober 2011, 18:39
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Er is nog een ander topic over dit onderwerp: welke rol je opvoeding speelt voor de rest van je leven. En iedereen wordt op een bepaalde manier gevormd. Je stelt me een persoonlike vraag, ben jij mishandeld door je vader? En dan kan ik zeggen, de korte tijd dat ik hem gekend heb, heeft hij mij nooit mishandeld. Ik heb altijd een hele goede band gehad met hem. Wat ik probeer duidelijk te maken, is, dat je doelbewust bezig bent de evangelische beweging in een kwaad daglicht te stellen en daar ga ik tegen in. De video's die je hier toont, zijn bewust geplaatst om anderen te laten zien hoe extreem "wij" zijn. Ik probeer je er voortdurend op te wijzen, dat dit zeer extreme voorbeelden zijn, en dan ga je mij persoonlijk aanvallen. En niet mij alleen, iedereen die het niet met je eens is, krijgt een sneer. Je hebt geinsinueerd dat ik seksverslaafd was en nu insinueer je weer, dat ik door mijn vader mishandeld ben. Je hebt een vreemde vorm van discussiëren Shanita. |
Volgens mij heb ik het al eens gezegd, maar ik kan haar reactie enigsinds wel een beetje voorstellen. Ik wel, niet iedereen heeft een goede band met zijn/haar vader gehad. Ik wel, maar om God te vergelijken met mijn aardse vader, niet echt. Vind ik trouwens ook geen vergelijk, misschien ligt dat ook een beetje in delijn van je geestelijke opvoeding. En ook niet alle trauma,s zijn het zelfde, de een verwerk je sneller dan de ander, en er zijn er die je nooit verwerkt. Een beetje begrip naar elkaar mag ook wel eens, en sommige dingen moet wij ook niet te persoonlijk opvatten. Ik heb het ook gedaan, en had ook weinig tot geen begrip voor anderen. Zeker of ook richting u, wand zelfs die rotopmerking van mij aan jou adres begin dit jaar zit mij vaak nog dwars. Voor mij is God, ten alle tijden God.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: donderdag 27 oktober 2011, 21:39
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Er is nog een ander topic over dit onderwerp: welke rol je opvoeding speelt voor de rest van je leven. En iedereen wordt op een bepaalde manier gevormd. Je stelt me een persoonlike vraag, ben jij mishandeld door je vader? die vraag heb ik je niet gesteld, zie posting. En dan kan ik zeggen, de korte tijd dat ik hem gekend heb, heeft hij mij nooit mishandeld. Ik heb altijd een hele goede band gehad met hem. Fijn. Ik lees ook andere dingen.en om dat nu door te trekken naar God...daar heb ik vraagtekens bij. Wat ik probeer duidelijk te maken, is, dat je doelbewust bezig bent de evangelische beweging in een kwaad daglicht te stellen en daar ga ik tegen in.Daar ben ik niet mee bezig. De video's die je hier toont, zijn bewust geplaatst om anderen te laten zien hoe extreem "wij" zijn. Ik probeer je er voortdurend op te wijzen, dat dit zeer extreme voorbeelden zijn, en dan ga je mij persoonlijk aanvallen.Ik vind ze niet extreem, komt erg vaak voor, is mijn ervaring van járen. Ik val je niet persoonlijk aan. vind het vervelend worden dat je steeds vaker als ik wat post waar je het niet mee eens bent, dat je dan over mijn 'achtergrond, ervaringen en verleden begint, als zou dat de reden zijn dat ik ergens een bepaalde mening over heb En niet mij alleen, iedereen die het niet met je eens is, krijgt een sneer.ik geef geen sneren, maar mijn mening Je hebt geinsinueerd dat ik seksverslaafd was Ik heb net even gekeken kan niet vinden wat je zou kunnen bedoelen. nu insinueer je weer, dat ik door mijn vader mishandeld ben. In insinueer niets, neem letterlijk over wát je zegt.... Je hebt een vreemde vorm van discussiëren Shanita.Mijn mening geven doe ik. |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: donderdag 27 oktober 2011, 21:51
|
|
|
het topic heet: heeft de dominee gelijk? het gaat er meer op lijken dat er iemand anders gelijk wilt hebben.
en men gaat hier absoluut off topic.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: donderdag 27 oktober 2011, 22:20
|
|
|
MARISKA601 schreef: | het topic heet: heeft de dominee gelijk? het gaat er meer op lijken dat er iemand anders gelijk wilt hebben.
en men gaat hier absoluut off topic. |
Das toch ook een soort, dominee
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 27 oktober 2011, 22:55
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Volgens mij heb ik het al eens gezegd, maar ik kan haar reactie enigsinds wel een beetje voorstellen. Ik wel, niet iedereen heeft een goede band met zijn/haar vader gehad. Ik wel, maar om God te vergelijken met mijn aardse vader, niet echt. Vind ik trouwens ook geen vergelijk, misschien ligt dat ook een beetje in delijn van je geestelijke opvoeding. En ook niet alle trauma,s zijn het zelfde, de een verwerk je sneller dan de ander, en er zijn er die je nooit verwerkt. Een beetje begrip naar elkaar mag ook wel eens, en sommige dingen moet wij ook niet te persoonlijk opvatten. Ik heb het ook gedaan, en had ook weinig tot geen begrip voor anderen. Zeker of ook richting u, wand zelfs die rotopmerking van mij aan jou adres begin dit jaar zit mij vaak nog dwars. Voor mij is God, ten alle tijden God. | In de Bijbel wordt God ook als Vader voorgesteld. Het gebed van Jezus begint ook met: Onze Vader. In principe zijn onze woorden te beperkt om te beschrijven wie God is, maar juist de term Vader, heeft een hele grote betekenis in de bijbel. De analogie naar onze aardse vader is volledig op zijn plaats, omdat dat het karakter van God beschrijft. Wat betreft schuldgevoel, ik kan me ook niet meer herinneren wat je geschreven hebt, maar als je er echt last van hebt, mag je weten dat God je vergeeft en vergeef ook maar eens jezelf....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 27 oktober 2011, 23:06
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Er is nog een ander topic over dit onderwerp: welke rol je opvoeding speelt voor de rest van je leven. En iedereen wordt op een bepaalde manier gevormd. Je stelt me een persoonlike vraag, ben jij mishandeld door je vader? die vraag heb ik je niet gesteld, zie posting. En dan kan ik zeggen, de korte tijd dat ik hem gekend heb, heeft hij mij nooit mishandeld. Ik heb altijd een hele goede band gehad met hem. Fijn. Ik lees ook andere dingen.en om dat nu door te trekken naar God...daar heb ik vraagtekens bij. Wat ik probeer duidelijk te maken, is, dat je doelbewust bezig bent de evangelische beweging in een kwaad daglicht te stellen en daar ga ik tegen in.Daar ben ik niet mee bezig. De video's die je hier toont, zijn bewust geplaatst om anderen te laten zien hoe extreem "wij" zijn. Ik probeer je er voortdurend op te wijzen, dat dit zeer extreme voorbeelden zijn, en dan ga je mij persoonlijk aanvallen.Ik vind ze niet extreem, komt erg vaak voor, is mijn ervaring van járen. Ik val je niet persoonlijk aan. vind het vervelend worden dat je steeds vaker als ik wat post waar je het niet mee eens bent, dat je dan over mijn 'achtergrond, ervaringen en verleden begint, als zou dat de reden zijn dat ik ergens een bepaalde mening over heb En niet mij alleen, iedereen die het niet met je eens is, krijgt een sneer.ik geef geen sneren, maar mijn mening Je hebt geinsinueerd dat ik seksverslaafd was Ik heb net even gekeken kan niet vinden wat je zou kunnen bedoelen. nu insinueer je weer, dat ik door mijn vader mishandeld ben. In insinueer niets, neem letterlijk over wát je zegt.... Mijn mening geven doe ik. | Allereerst vraag ik me af of je echt wel doorhebt wat je allemaal schrijft. Want het hele referaat over projectie, is dat geen insinuatie? Je insinueert dat ik problemen met mijn vader projecteer op anderen...En de dingen waar je mij betichtigt bij dat onderwerp over seksualiteit zijn gewoon te gek voor woorden. En om zomaar te vertellen dat de evangelische beweging zo extreem is, is toch ook niet normaal? En het enige bewijs dat je aanvoert, is je eigen ervaring. Ik kan er veel meer en heel andere ervaringen tegenover stellen. Je zegt dat je niet meer gevormd wordt vanuit je verleden, en je praat voortdurend wat je allemaal overkomen is, en hoe lang is dat dan geleden? Begrijp nu eens, dat ik begrip voor je bijdragen kan opbrengen omdat ik weet wat voor hel dat voor je geweest is. Maar je gaat veel te ver door te stellen dat dat bij elke evangelische gemeente zo is....
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 27 oktober 2011, 23:06
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 00:18
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Allereerst vraag ik me af of je echt wel doorhebt wat je allemaal schrijft. Want het hele referaat over projectie, is dat geen insinuatie? Je insinueert dat ik problemen met mijn vader projecteer op anderen...En de dingen waar je mij betichtigt bij dat onderwerp over seksualiteit zijn gewoon te gek voor woorden. En om zomaar te vertellen dat de evangelische beweging zo extreem is, is toch ook niet normaal? En het enige bewijs dat je aanvoert, is je eigen ervaring. Ik kan er veel meer en heel andere ervaringen tegenover stellen. Je zegt dat je niet meer gevormd wordt vanuit je verleden, en je praat voortdurend wat je allemaal overkomen is, en hoe lang is dat dan geleden? Begrijp nu eens, dat ik begrip voor je bijdragen kan opbrengen omdat ik weet wat voor hel dat voor je geweest is. Maar je gaat veel te ver door te stellen dat dat bij elke evangelische gemeente zo is.... |
Als je dat allemaal weet misschien kun je haar bijdragen dan wat genuanceerder lezen Chat. En wat minder fel op elkaar reageren. Hoe was het ook alweer? Het enige wat we elkaar schuldig zijn, is Liefde. En nee, ik wil je niet de les lezen Daarvoor mag ik je te graag.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 01:16
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Ik heb het over angstig (bang) voor je zonden, daar waar je de drie eenheid verdriet mee doet. Voor die zonden ben ik angstig, die wil je niet doen, en die doen we elke dag, en soms worden die je bewust. Daar heb ik wel degelijk angst om, het is maar makkelijk om dan te stellen, we gaan niet naar de hel, omdat onze zonden zijn vergeven door het bloed van Christus. En om het te vergelijken met je aardse vader, dat vind ik persoonlijk onverantwoord, die ziet niet wat jij in het verborgene uitspookt. God wel. Dus eigenlijk, nog het meest angstig voor mezelf. |
Ik ben er van overtuigd dat God dat begrijpt. Staat ergens in de bijbel van wie zegt zonder zonde te zijn is een leugenaar en doet de waarheid niet.(NT)
God wordt vergeleken met een vader, maar dan een perfecte vader. Liefdevol, snapt dingen, enz.
We leven toch in de genade, niet onder de wet. Nou als iemand zich niet aan álles kán houden verleiding te groot, zou die dan bang moeten zijn...
Je kan doen wat je kan. andere dingen zijn, nog niet op te brengen, misschien wel nooit in dit leven...
Sommigen christenen roken bijvoorbeeld.
En angstig voor jezelf, ik denk beter begrip voor jezelf waarom je dingen niet kan laten. dat heeft God namelijk ook, ben ik van overtuigd.
Het is gewoon makkelijk: we gaan naar de hemel omdat we geloven. Door het bloed van Christus.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 01:18
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Allereerst vraag ik me af of je echt wel doorhebt wat je allemaal schrijft. Want het hele referaat over projectie, is dat geen insinuatie? Je insinueert dat ik problemen met mijn vader projecteer op anderen...En de dingen waar je mij betichtigt bij dat onderwerp over seksualiteit zijn gewoon te gek voor woorden. En om zomaar te vertellen dat de evangelische beweging zo extreem is, is toch ook niet normaal? En het enige bewijs dat je aanvoert, is je eigen ervaring. Ik kan er veel meer en heel andere ervaringen tegenover stellen. Je zegt dat je niet meer gevormd wordt vanuit je verleden, en je praat voortdurend wat je allemaal overkomen is, en hoe lang is dat dan geleden? Begrijp nu eens, dat ik begrip voor je bijdragen kan opbrengen omdat ik weet wat voor hel dat voor je geweest is. Maar je gaat veel te ver door te stellen dat dat bij elke evangelische gemeente zo is.... |
Ik reageer hier niet meer op.
Je vergeleek God met je vader, die je dan ook nog es niet zo rooskleurig afschilderd.
En verder reageer ik niet meer.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 08:53
|
|
|
MARISKA601 schreef: | het topic heet: heeft de dominee gelijk? het gaat er meer op lijken dat er iemand anders gelijk wilt hebben.
en men gaat hier absoluut off topic. |
Een doominee heeft alleen gelijk als hij absoluut gelijk heeft....
en anders niet
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 10:18
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Ik reageer hier niet meer op.
Je vergeleek God met je vader, die je dan ook nog es niet zo rooskleurig afschilderd.
En verder reageer ik niet meer. | tja, ik zou maar eens beter gaan lezen als ik jou was. Ik heb mijn vader nooit negatief afgeschilderd, heb juist geschreven dat ik een heel goede band met hem had. En dat het een enorme klap voor me was, dat hij zo vroeg overleed....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 13:37
|
|
|
Dank je Herman
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 14:43
|
|
|
Deze link van Alice Miller heb ik van mijn reformatorische psycholoog, dus niet de 1ste de beste.
De kern waar het om gaat is kindermishandeling, en dan zogenaamd voor eigen bestwil. en het niet mogen voelen. bijvoorbeeld: Huilt het kind, heeft ie het helemaal gedaan. Als je je kindertijd niet verdringd, onder ogen kan zien hoe het echt was, kan je ook herstellen.
(En dit geldt natuurlijk niet voor degenen met een gelukkige jeugd :)
Van de 13 boeken die ze heeft geschreven heb ik er een stuk of 6 a 7 gelezen. De laaste boeken zijn het best, want ze komt bij elke boek tot meer en betere inzichten.
Er zijn ook christelijke boeken, gebaseerd op haar boeken, bijvoorbeeld: 'De herontdekking van het ware zelf', auteur Ingeborg Bosch.
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op vrijdag 28 oktober 2011, 14:55
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 15:32
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Deze link van Alice Miller heb ik van mijn reformatorische psycholoog, dus niet de 1ste de beste.
De kern waar het om gaat is kindermishandeling, en dan zogenaamd voor eigen bestwil. en het niet mogen voelen. bijvoorbeeld: Huilt het kind, heeft ie het helemaal gedaan. Als je je kindertijd niet verdringd, onder ogen kan zien hoe het echt was, kan je ook herstellen.
Van de 13 boeken die ze heeft geschreven heb ik er een stuk of 6 a 7 gelezen. De laaste boeken zijn het best, want ze komt bij elke boek tot meer en betere inzichten.
Er zijn ook christelijke boeken, gebaseerd op haar boeken, bijvoorbeeld: 'De herontdekking van het ware zelf', auteur Ingeborg Bosch. |
Ingeborg Bosch werd aangesproken/aangegrepen door de boeken van Alice Miller, maar haar therapie vorm en haar boeken zijn niet gebaseerd op de boeken van Alice Miller ... Hieraan ligt ten grondslag het boek "Reclaming Your Life" van- en de samenwerking, met Jean Jenson ... Mooie boeken trouwens van Alice Miller, Jean Jenson en Ingeborg Bosch, maar wat het te maken heeft met de topic titel ... "heeft de dominee gelijk?" hmm
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 18:45
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Deze link van Alice Miller heb ik van mijn reformatorische psycholoog, dus niet de 1ste de beste.
Er zijn ook christelijke boeken, gebaseerd op haar boeken, bijvoorbeeld: 'De herontdekking van het ware zelf', auteur Ingeborg Bosch. |
Is Alice Miller niet van het drama van het begaafde kind? Hoe moeilijk slimme kinderen het kunnen hebben????
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 18:50
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Ingeborg Bosch werd aangesproken/aangegrepen door de boeken van Alice Miller, maar haar therapie vorm en haar boeken zijn niet gebaseerd op de boeken van Alice Miller ... Hieraan ligt ten grondslag het boek "Reclaming Your Life" van- en de samenwerking, met Jean Jenson ... Mooie boeken trouwens van Alice Miller, Jean Jenson en Ingeborg Bosch, maar wat het te maken heeft met de topic titel ... "heeft de dominee gelijk?" hmm | bovendien maakt de therapie gebruik van boeddhistische meditatietechniek...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 19:21
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Dank je Herman |
Vat jij hem even samen Cross?Of je geeft aan vanaf welk moment de dominee over de gewraakte tekst begint,dat is ook goed........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARYAN401
|
|
Geplaatst: vrijdag 28 oktober 2011, 19:26
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Vat jij hem even samen Cross?Of je geeft aan vanaf welk moment de dominee over de gewraakte tekst begint,dat is ook goed........ |
'k Ben ook wel heel benieuwd. Heb zelf eigenlijk niet zoveel zin, om de hele dienst te beluisteren. Die is best lang zeg.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|