ChristianMatch

Forum

doop en uitverkiezing.
Ga naar pagina Vorige 1 ... 8 9 10 11 12 13 14 ... 19 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 17:59

MARISKA601 schreef:
Je doet wel heel denigrerend over de kinderdoop dat alles er aan fout is.
Ik geef mijn standpunt weer, en dat mensen dat als denigrerend ervaren, is niet mijn bedoeling. Ik noem het een ritueel, omdat er zoveel rituelen zijn, die in de kerk geslopen zijn. Vooral de katholieke dienst is gevuld met rituelen. En soms denk ik wel, dat zelfs de collecte een ritueel is.
Als ik echter de bijbel lees, zie ik dat daar de doop een hele andere invulling heeft. De enige uiterlijke overeenkomst is het water, verder niet.
Het is natuurlijk fijn als je je baby aan de gemeente kunt tonen. Het is vreugde en dankbaarheid voor de Heer. Maar maak er dan niet zoveel andere dingen erom heen, die in mijn ogen geen recht doen aan de doop zoals God in de bijbel voorschrijft....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYAN401

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 18:15

CHATULIEM619 schreef:
Ik geef mijn standpunt weer, en dat mensen dat als denigrerend ervaren, is niet mijn bedoeling. Ik noem het een ritueel, omdat er zoveel rituelen zijn, die in de kerk geslopen zijn. Vooral de katholieke dienst is gevuld met rituelen. En soms denk ik wel, dat zelfs de collecte een ritueel is.
Als ik echter de bijbel lees, zie ik dat daar de doop een hele andere invulling heeft. De enige uiterlijke overeenkomst is het water, verder niet.
Het is natuurlijk fijn als je je baby aan de gemeente kunt tonen. Het is vreugde en dankbaarheid voor de Heer. Maar maak er dan niet zoveel andere dingen erom heen, die in mijn ogen geen recht doen aan de doop zoals God in de bijbel voorschrijft....

En Chat, wat mij betreft mag je dat vinden. Ik merk dat jij diep overtuigd bent van je mening, dat vind ik mooi om te merken. Je mag voor deze mening staan! Ik, ook als kind gedoopt, ervaar het zeker niet als denigrerend. En ik zie ook zeker dat jij op bepaalde punten een punt maakt.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 18:37

MARYAN401 schreef:
En Chat, wat mij betreft mag je dat vinden. Ik merk dat jij diep overtuigd bent van je mening, dat vind ik mooi om te merken. Je mag voor deze mening staan! Ik, ook als kind gedoopt, ervaar het zeker niet als denigrerend. En ik zie ook zeker dat jij op bepaalde punten een punt maakt.
dank je Maryan, fijn om te lezen..
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: donderdag 3 november 2011, 02:56

SHANITA130 schreef:
Wat zeggen de vertrekkers?
Een bloemlezing van reacties uit het onderzoek:

“De kloof tussen mij en de evangelische wereld was al langer groeiende. Op het intellectuele vlak ervoer ik een armoede en wantrouwen die het stellen van vragen onmogelijk maakten. Twijfel was taboe, zo niet demonisch, onzekerheid werd overschreeuwd, ontwikkelingen in de buitenwereld (filosofie, theologie, literatuur, politiek) werden genegeerd.”
40+’er, ex-baptist, nu English Reformed

“Sommige mensen waren erg in het ‘profeteren’ en durfden de meest idiote, nare en verwarde dingen over elkaar te zeggen. Achteraf denk ik wel eens: Was dat nou groepshysterie, psychose of gewoon interessantigheid?”
35+’er, tien jaar evangelisch, nu PKN

“Er werd veel over liefde gesproken, maar je kon een halfjaar ziek zijn en niet in de kerk komen zonder dat iemand naar je omkeek.”
45+’er, 25 jaar evangelisch, nu Nederlands gereformeerd

“Zoals de leiding dacht, moest jij ook denken. En vragen mochten niet gesteld worden. Het eigen denken werd ondergeschikt gemaakt aan de leider. Kritiek mocht niet, want ‘raak de gezalfde des Heren niet aan.’”
45+’er, van Vol Evangelisch, Pinkster, Rhema, Levend Evangelie, baptist, nu niets meer

“Ik was dus blij dat ik ergens achterin de PKN een stoel had. Niemand hoefde mij te zien huilen, je kon zitten, een beetje meedobberen op de bekende liturgie, niemand zat aan je, niemand moest meteen weer ‘met je bidden’.”
35+’er, tien jaar evangelische beweging, nu PKN

“Ik ben in de rust. Eigenlijk bang, als ik mijzelf weer geef, om stuk te lopen. Ik zou nu even niet weten in welke gemeente ik mij thuis kan voelen.”
50+’er, dertig jaar evangelisch

“Ik kan rechts, midden of links zijn, maar hoor wel bij die ene kerk. Ik hoef niet meer de kerk te verlaten omdat ik anders denk of ben. Binnen deze ene kerk komen al deze richtingen naar voren.”
25+’er, 16 jaar evangelisch, nu PKN

“Ik wilde niet nog langer te horen krijgen dat ik te weinig deed of te weinig radicaal was.”
35+’er, geboren en getogen in Evangelie Gemeente, nu geen gemeente meer

Alle antwoorden van dit onderzoek zijn integraal terug te lezen op:

Icchoreb.nl

Uit Ooit was ik evangelisch, EO visie
Alsnog bedankt! voor de link, ik ben lang niet de enige, of een van de weinigen

(zucht van opluchting en ook blij, ben lang niet de enige
Lachende smiley

aangepast ivm taalfoutje

MOMO697 schreef:
Lieve Shanita,

Uit respect voor de mensen die zich wel thuis voelen bij evangelische gemeentes wil ik je vragen om deze post te verwijderen. Mijn negatieve ervaringen in welke kerk dan ook, is niet bepalend voor de rest van de kerk van deze stroming. Ik vind dit met modder smijten en beneden alle peil.

Ik vind jou een toffe meid maar dit kan echt niet. Ik hoop dan ook dat je dit zelf zal inzien.

Beste Momo,

Uit respect voor mezelf en voor ex(ooit) evangelischen, die zich er niet meer thuis voelen, laat ik deze posting gewoon staan.

Dit kan namelijk wel.

Groeten
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: donderdag 3 november 2011, 03:18

ANNETTE792 schreef:
Behalve dat, geeft het ook nog een verkeerd beeld van het boek, waarvan ze alleen de recenties heeft gelezen.
Het boek is namelijk niet het afzeikboek zoals weergegeven in deze bijdrage, het is een onderzoek waarin ook positieve punten genoemt worden.

SHANITA130 schreef:
Hoi Annette,

Het betreft hier een bloemlezing van reacties uit een onderzoek.
Een onderzoek van 'De Stichting Internationaal Christelijk Centrum HOREB te Voorthuizen'.

Alle antwoorden van dit onderzoek zijn integraal terug te lezen op: Icchoreb.nl

Dat onderzoek is gebruikt voor het boek, maar staat er los van.

De Stichting Internationaal Christelijk Centrum HOREB te Voorthuizen ondersteunt werkers en groepen die zich op een of andere wijze inzetten in kerk en christelijke organisaties.
ICC staat voor Internationaal omdat diensten zich uitstrekken tot internationale contacten, Christelijk omdat zij zich richt op dienst aan christenen, Centrum omdat het werk fysiek vindbaar wilde zijn. Deze laatste doelstelling is echter ontkoppeld, omdat vrij snel na de oprichting het bezitten en beheren van een lokatie niet verder als wenselijk werd geacht.
ICC staat ook voor: Inspiratie, Creativiteit en Communicatie: door lezingen, publicaties en creatieve producties;
En ICC staat voor: Informatie, Coaching en Consultancy: door onderzoek, visie- en beleidsontwikkeling in persoonlijke coaching en groeps consultaties.

NB: Ik zie nu pas dat je in de 'ze' vorm over me schrijft. geeft niet hoor.

Ik heb wel nóg even een reactie.

Ze heeft geen recensies gelezen van het boek Nog niet ;)

Hier vast één recensie uit Trouw

En ik heb het boek niet weergegeven als afzeikboek. Mijn reactie betrof een bloemlezing uit een onderzoek over ooit evangelischen, zie mijn reakties hierboven. Wat ik gewoon heb gekopieerd.

Ik, als ex(ooit) evangelisch dacht dat ik een van de weinige was die deze dingen voelden, zie posting over bloemlezing van een onderzoek erover. En dat blijkt niet zo te zijn, ik ben láng niet de enige, zo blijkt en dat doet mij goed :)

Fijne dag!
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: donderdag 3 november 2011, 08:30

MARYAN401 schreef:

Ach, dat heb je overal, enigen in hun soort.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 3 november 2011, 09:04

SHANITA130 schreef:
Beste Momo,

Uit respect voor mezelf en voor ex(ooit) evangelischen, die zich er niet meer thuis voelen, laat ik deze posting gewoon staan.

Dit kan namelijk wel.

Groeten
Shanita, het getuigt niet van respect naar andere mensen toe, je bent vrij om te posten wat je wil. Maar hou wel rekening met het topic. En nu ben je alleen maar bezig andermans topics te vervuilen.
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: donderdag 3 november 2011, 10:09

CHATULIEM619 schreef:
Shanita, het getuigt niet van respect naar andere mensen toe, je bent vrij om te posten wat je wil. Maar hou wel rekening met het topic. En nu ben je alleen maar bezig andermans topics te vervuilen.

Over topic heb je gelijk, behalve het vervuilen.
En wat het respect naar anderen betreft, moeten ze jou wel een heel grote spiegel voorzetten.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 3 november 2011, 12:15

GERRIT084 schreef:
En wat het respect naar anderen betreft, moeten ze jou wel een heel grote spiegel voorzetten.
Ook tegenover jou zeg ik, dat ik niemand persoonlijk aangevallen heb, maar uitsluitend over de leer gesproken heb. Als je niet eens met elkaar van gedachten kan wisselen over de verschillen in geloof, waarom heb je dan een forum?
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: donderdag 3 november 2011, 14:16

GERRIT084 schreef:

Amen!
Naar boven

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator

BerichtGeplaatst: donderdag 3 november 2011, 15:42

Lieve mensen, probeer je wat minder te laten kwetsen door andermans mening. Dit geldt wederom voor beide kanten. We denken en vinden niet allemaal hetzelfde, dat is onvermijdelijk. Het is daarom ook onvermijdelijk dat sommige leden zich gekwetst voelen door uitspraken van anderen, vice versa werkt dit precies hetzelfde. Zie een mening wat meer als een mening en niet als peroonlijke aanval.

Zolang we dit allemaal in gedachten houden kunnen we komen tot een vruchtbare en prettige discussie.

Graag weer on-topic.
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: donderdag 3 november 2011, 17:37

CHRISTIANMATCH schreef:
Lieve mensen, probeer je wat minder te laten kwetsen door andermans mening. Dit geldt wederom voor beide kanten. We denken en vinden niet allemaal hetzelfde, dat is onvermijdelijk. Het is daarom ook onvermijdelijk dat sommige leden zich gekwetst voelen door uitspraken van anderen, vice versa werkt dit precies hetzelfde. Zie een mening wat meer als een mening en niet als peroonlijke aanval.

Zolang we dit allemaal in gedachten houden kunnen we komen tot een vruchtbare en prettige discussie.

Graag weer on-topic.

Zolang een mening geen dwangmatig iets wordt, heeft denk ik niemand daar bezwaar op.
Naar boven

Auteur Bericht
HARALD940

BerichtGeplaatst: donderdag 3 november 2011, 21:46

CHATULIEM619 schreef:

Maar wat is daar met de kinderdoop voor andere invulling aan met de doop zoals in de bijbel genoemd.

Matt 28: 19, 20a
Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb.

Als ik het volledige formulier voor de kinderdoop naast deze tekst leg, kan ik daar niets in vinden dat aan het formulier is toegevoegd wat God in deze bijbeltekst niet voorschrijft.

Daarbij, dat je je kind aan de gemeente toont is ondergeschikt aan dat je je kind in de gemeente aan God toont.
Naar boven

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: donderdag 3 november 2011, 22:16

Een sacrament is een gewijde handeling in het christendom waardoor God komt tot de mens. In die zin staat een sacrament tegenover gebed en offer, waarin de mens nadert tot God.

Binnen het protestantisme werden twee sacramenten behouden: de doop en het avondmaal. Volgens hen zijn dit de enige sacramenten die door Jezus zijn ingesteld. Binnen het protestantisme wordt het sacrament gezien als een zichtbaar teken (een signaal) en een zegel (een bevestiging) van Gods genade. Naast de prediking (een hoorbaar teken van Gods genade) kent het protestantisme dus ook twee zichtbare tekenen van Gods genade.

De sacramenten worden ook gezien als tekenen en zegelen van Gods verbond met zijn volk. De protestantse visie grijpt terug op het Oude Testament waarin ook twee proto-sacramenten werden onderscheiden: de besnijdenis en het pascha. Voor protestanten zijn de doop en het avondmaal in plaats van deze twee proto-sacramenten gekomen.

Laatst aangepast door
MOMO697
op donderdag 3 november 2011, 22:18
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 3 november 2011, 22:18

HARALD940 schreef:
Maar wat is daar met de kinderdoop voor andere invulling aan met de doop zoals in de bijbel genoemd.

Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb.

Als ik het volledige formulier voor de kinderdoop naast deze tekst leg, kan ik daar niets in vinden dat aan het formulier is toegevoegd wat God in deze bijbeltekst niet voorschrijft.

Daarbij, dat je je kind aan de gemeente toont is ondergeschikt aan dat je je kind in de gemeente aan God toont.
Ik denk dat je eerst maar eens wat bijdrages moet lezen, dan begrijp je het denk ik beter.
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 07:57

HARALD940 schreef:

Als ik jou was zou ik hier maar geen bijdrages lezen, dan kom je in een totale verwarring terecht, tussen charisma en refro belevingen.
Naar boven

Auteur Bericht
MOMO697

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 08:22

GERRIT084 schreef:
Als ik jou was zou ik hier maar geen bijdrages lezen, dan kom je in een totale verwarring terecht, tussen charisma en refro belevingen.

Lachende smiley Clown smiley Gefrustreerde smiley Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JOLAN931

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 09:59

GERRIT084 schreef:

Ga je van jezelf uit Gerrit? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Je hebt wel een beetje gelijk. Juist door zulke discussies, en (vind ik) de daarbijbehorende studie in je bijbel waarom je zo denkt, kun je weleens in verwarring raken en uiteindelijk tot een ander inzicht komen.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 10:06

GERRIT084 schreef:
Zolang een mening geen dwangmatig iets wordt, heeft denk ik niemand daar bezwaar op.
Gerrit, die opmerkingen af en toe van je, word ik gewoon moe van. Er zit een verschil tussen stelligheid en dwangmatigheid. En ik geloof stellig in de Bijbel als Gods Woord en ook als richtsnoer. Daar zit niks dwangmatigs in. Iedereen is vrij te kiezen en iedereen is vrij zijn eigen mening te hebben. Maar er is niemand geweest, die mij tot nu toe echt duidelijk gemaakt heeft, waarom de traditionele kerk de doop zoals in de bijbel staat aan de kant gezet heeft en vervangen door besprenkeling. En sterker nog, is dat een vooruitgang geweest voor de kerk?
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 10:11

JOLAN931 schreef:
Ga je van jezelf uit Gerrit? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Je hebt wel een beetje gelijk. Juist door zulke discussies, en (vind ik) de daarbijbehorende studie in je bijbel waarom je zo denkt, kun je weleens in verwarring raken en uiteindelijk tot een ander inzicht komen.

Als je een lering wil halen, uit wat hier allemaal, beschreven, of geschreven is Gefrustreerde smiley laat waarschijnlijk niemand zich meer dopen, of iemand laten dopen. Knipoog smiley

(ja ik ook) Boze smiley
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 10:16

CHATULIEM619 schreef:
Gerrit, die opmerkingen af en toe van je, word ik gewoon moe van. Er zit een verschil tussen stelligheid en dwangmatigheid. En ik geloof stellig in de Bijbel als Gods Woord en ook als richtsnoer. Daar zit niks dwangmatigs in. Iedereen is vrij te kiezen en iedereen is vrij zijn eigen mening te hebben. Maar er is niemand geweest, die mij tot nu toe echt duidelijk gemaakt heeft, waarom de traditionele kerk de doop zoals in de bijbel staat aan de kant gezet heeft en vervangen door besprenkeling. En sterker nog, is dat een vooruitgang geweest voor de kerk?

Wat de opmerkingen aangaande, dat is geheel wederzijds dan.
En wat de rest betreft, zoals je het nu neer zet, daar kan ik mij wel een beetje in vinden.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 11:21

Laat ik het eens anders gaan formuleren. Waarom denk ik dat de geloofsdoop nog steeds haar waarde heeft? De indruk die ik krijg van de besprenkeling, is dat er heel veel geloofd moet worden, zonder dat je echt de daadwerkelijke zekerheid heb, dat het zo is als je gelooft. En als je dan op een gegeven moment twijfelt, kom je toch terug op de conclusie, dat het uiteindelijk geloof is.
Ik heb wel zitten nadenken hoe dat nu in zijn werk gaat. Als kind krijg je van jongs af aan te horen, je hoort bij het volk van God. En als je iets doet wat fout is, krijg je te horen, dat God vanuit de hemel naar je kijkt. En dat gevoel verdwijnt nooit meer. Bij alles wat je doet, hoor je dat stemmetje, pas op, want God kijkt naar je.
Als je dan op het punt komt, dat je belijdenis doet, heb je al zoveel gehoord, dat je vaak ja zegt, omdat het iets is wat je verteld is...
Maar je loopt dan de kans, dat het geleend geloof is. Je ouders hebben voor je geloofd, hebben voor je gekozen, en eigenlijk is ja-zeggen ook een ja-zeggen naar de ouders toe. Zij hebben het goed gedaan, en dat wil jij beantwoorden met de belijdenis.
Maar aan deze manier van geloven zitten nogal wat nadelen. Ten eerste kan het geloof tot een abstract iets vervallen. Geloven kun je toch niet zien, het is toch geloven.
Verder kan er een grote vorm van geloofstwijfel zijn. Dat wordt niet uitgeband door de belijdenis, God ziet immers, wat je allemaal verkeerd doet, zou Hij dat echt tegen je gebruiken????
Verlossing en bevrijding worden ongrijpbare begrippen, je weet eigenlijk nooit waar je aan toe bent.

De geloofsdoop werkt anders. Het maakt het geloven concreter. Je hebt een heel sterk ijkpunt gekregen, waardoor de geloofszekerheid veel sterker is. Je bent kopje onder gegaan ten overstaan van de hele gemeente. Je hebt een persoonlijk verhaal verteld waarom je tot die keuze gekomen bent. Het geloof is gewoon een heel stuk persoonlijker geworden. Het komt niet alleen vanuit de ouders, maar veel meer vanuit de persoon zelf.
De term wedergeboorte wordt ook veel concreter ervaren. Voor veel mensen, die niks met het geloof te maken hadden, vormde de doop een concrete verandering met het leven daarvoor. Maar er zijn ook mensen, die het gewoon als een volgende stap in hun leven zien.
Maar ze hebben altijd een moment, waar ze kunnen zeggen: toen heb ik daadwerkelijk voor God gekozen. Ik heb mn oude leven begraven, en ik heb een nieuw leven ontvangen. Ze weten zich een kind van de Heer te zijn.
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 november 2011, 12:11

Kijk Chat, nu heb je wat neer gezet, waar ik het in grote lijnen mee eens ben. Hoewel ik het ook niet overal mee eens ben, er kunnen in een mens
soms wel heel wat wedergeboortes plaats vinden.
a) mijn geboorte, b) mijn belijdenis, en c) het heden, en ik heb er al eens heel serieus over nagedacht, om deze te bezegelen.
Dat heeft ook niet ieder mens, en die periodes van mij wens ik ook niemand toe, hoewel, met een goede afloop, kan het ook geen kwaad.
En wanneer onze kerk van de volwassendoop zijn afgestapt, en waarom weet ik niet. En eerlijk gezegt lig ik daar ook niet meer wakker van.
En als je er al over wil beginnen wordt het altijd afgewimpeld met, het is altijd al zo geweest, maar dat is met zoveel dingen zo.
Naar boven

Auteur Bericht
HARALD940

BerichtGeplaatst: zaterdag 5 november 2011, 13:48

Laat ik zelf hier dan eens uitleggen in mijn bewoording hoe ik de kinderdoop (en belijdenis) zie.

Als een kind geboren is en door de ouders meegenomen word naar de kerk om gedoopt te worden, Dan komt daar God bij, en Hij zegt; “jij daar, in de armen van je ouders, jij bent Mijn kind, en Ik houd van jou, en daarom ga Ik dit verbond met jou aan, en Ik bescherm je je leven lang”. Hierin heeft een kind zekerheid voor de rest van zijn leven dat God met hem is, en niet alleen maar naar hem kijkt, maar echt bij hem is.

En bij de belijdenis van die persoon is naast dat de persoon door zijn/haar ouders opgevoed is met God, door Catechisatie ook over God leert, en wat God voor hem/haar wil zijn, waar dan hij/zij de beslissing neemt om dat ook te willen gaan belijden voor God, en dat dan door een jaar belijdeniscatechisatie daarmee verder gaat tot de dag komt waarop hij/zij ten voorstaan van God en de gemeente zijn/haar belijd kind van God te zijn.

Waar het om gaat verschilt in mijn ogen dan eigenlijk niet.
Zowel bij de volwassenendoop, kinderdoop en belijdenis doen is het eindresultaat dat de persoon in kwestie de zekerheid heeft een kind van God te zijn.
Naar boven

Auteur Bericht
MARRY942

BerichtGeplaatst: zaterdag 5 november 2011, 17:30

HARALD940 schreef:
Laat ik zelf hier dan eens uitleggen in mijn bewoording hoe ik de kinderdoop (en belijdenis) zie.

Als een kind geboren is en door de ouders meegenomen word naar de kerk om gedoopt te worden, Dan komt daar God bij, en Hij zegt; “jij daar, in de armen van je ouders, jij bent Mijn kind, en Ik houd van jou, en daarom ga Ik dit verbond met jou aan, en Ik bescherm je je leven lang”. Hierin heeft een kind zekerheid voor de rest van zijn leven dat God met hem is, en niet alleen maar naar hem kijkt, maar echt bij hem is.

En bij de belijdenis van die persoon is naast dat de persoon door zijn/haar ouders opgevoed is met God, door Catechisatie ook over God leert, en wat God voor hem/haar wil zijn, waar dan hij/zij de beslissing neemt om dat ook te willen gaan belijden voor God, en dat dan door een jaar belijdeniscatechisatie daarmee verder gaat tot de dag komt waarop hij/zij ten voorstaan van God en de gemeente zijn/haar belijd kind van God te zijn.

Zowel bij de volwassenendoop, kinderdoop en belijdenis doen is het eindresultaat dat de persoon in kwestie de zekerheid heeft een kind van God te zijn.

AMEN Harald! Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zaterdag 5 november 2011, 22:15

HARALD940 schreef:

We weten allemaal wel wat er met de besprenkeling bedoeld wordt. De vraag is echter, is dat de doop, die God in de bijbel voorschrijft? En dan kom je tot de conclusie, dat de doop van de bijbel een doop ter bekering is...en in voorgaande bijdrages heb ik duidelijk gemaakt, dat de besprenkeling niet voldoet. Niet op basis van de argumenten die gepleegd worden. Ieder kind wordt opgenomen in Gods volk. God rekent de schuld van de ouders niet toe aan de kinderen. Ook het argument van behoudenis gaat niet op. Er blijft gewoon over, dat de ouders de baby voorstellen aan d,e gemeente en beloven dat ze hem in de vreze van de Here zullen opvoeden. Op zichzelf een mooie gebeurtenis maar verder ook niet.
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: zaterdag 5 november 2011, 22:31

Gelukkig, hoeven wij bij de mens geen voldoening, te verwachten Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven

Auteur Bericht
HARALD940

BerichtGeplaatst: zondag 6 november 2011, 19:53

CHATULIEM619 schreef:
We weten allemaal wel wat er met de besprenkeling bedoeld wordt. De vraag is echter, is dat de doop, die God in de bijbel voorschrijft? En dan kom je tot de conclusie, dat de doop van de bijbel een doop ter bekering is...en in voorgaande bijdrages heb ik duidelijk gemaakt, dat de besprenkeling niet voldoet. Niet op basis van de argumenten die gepleegd worden. Ieder kind wordt opgenomen in Gods volk. God rekent de schuld van de ouders niet toe aan de kinderen. Ook het argument van behoudenis gaat niet op. Er blijft gewoon over, dat de ouders de baby voorstellen aan d,e gemeente en beloven dat ze hem in de vreze van de Here zullen opvoeden. Op zichzelf een mooie gebeurtenis maar verder ook niet.

Jij vind dat besprenkeling/kinderdoop bijbels niet kan? Dat het alleen maar een mooie gebeurtenis is? Is dat dan ook zo? Ik zie dat anders in de bijbel, mag dat van jou?
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zondag 6 november 2011, 19:59

HARALD940 schreef:
Jij vind dat besprenkeling/kinderdoop bijbels niet kan? Dat het alleen maar een mooie gebeurtenis is? Is dat dan ook zo? Ik zie dat anders in de bijbel, mag dat van jou?

reken er maar niet op dat dat mag van chatje Lachende smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
HARALD940

BerichtGeplaatst: zondag 6 november 2011, 20:24

PIETER649 schreef:
reken er maar niet op dat dat mag van chatje Lachende smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Reken er maar op dat chatje dan toch pech heeft Engeltje smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 ... 8 9 10 11 12 13 14 ... 19 Volgende
Pagina 11 van 19